Místopředsedové: Košek, Langr, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Vičánek, Sivák.
218 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr. Hodža; ministři dr. Czech, dr. Černý,
dr. Franke, dr. Kalfus, dr. Krofta, Najman;
za ministerstvo školství vrch odb. rada dr. Hrejsa.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Mikyška.
Místopředseda Langr zahájil schůzi
v 9 hod. 18 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců "Országos keresztény-szocialista,
Magyar nemzeti párt és Zipser Deutsche Partei"
posl. Esterházyho za posl. dr. Holotu.
Do výboru techn.-dopravního vyslal klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
dr. Eichholze za posl. Birkeho.
Předsednictvo se usneslo podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o včerejší 68. schůzi
sněmovny projevy hrubě urážlivé
a ohrožující bezpečnost státu
z řeči posl. Gottwalda.
Místopředseda Langr (zvoní):
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž jest:
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 640) státního rozpočtu
republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1937 (tisk 685) a rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném v 63. schůzi
posl. sněmovny dne 16. října 1936.
Zpravodajem jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o
státním rozpočtu na rok 1937, a to o prvé
její části, to jest o části
politické, započaté ve včerejší
68. schůzi sněmovny.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. inž.
Richter, Holeček, Vodička, Bródy, Kundt,
B. Köhler, Frank, Široký, dr. Köllner,
dr. Neuwirth; na str. "pro" Bátková-Žáčková,
Stunda, Benda, dr. Neuman, Srba.
Dávám slovo prvnímu řečníku
zapsanému na str. "proti", p. posl. inž.
Richtrovi.
Posl. inž. Richter (německy): Slavná
a prázdná sněmovno! (Posl. Bátková:
My jsme tady, pane inženýre, ale kde máte vaše
pány?) Kde jsou vaši poslanci? oni zastupují
vládu a stát. (Posl. Šmejcová: My
to nepotřebujeme poslouchat, ať poslouchají
vaši!) Je to dosti smutné, musíte-li se
dovolávati oposice, abyste vůbec naplnili tuto sněmovnu,
jste sami za to odpovědni.
Obracím se k věci, která spadá do
kapitoly ministerstva vnitra, protože konec konců
má ministerstvo vnitra prováděti dozor nad
peněžními ústavy.
Dne 16. března 1933 bylo povoleno moratorium Ústřední
banky. Od té doby vysvětlovaly jak nynější
tak i dřívější vláda,
a to předseda vlády a odpovědní ministři
nespočetněkrát, že věc Ústřední
banky bude po právu a spravedlivosti uspořádána.
Vysvětlovali, že vklady střadatelů jsou
prý svaté a proto prý patří
k samozřejmostem demokracie spravedlivá úprava.
Od té doby bylo vypracováno nespočetně
návrhů, jež všechny měly týž
charakteristický znak, že každý novější
návrh byl pro střadatele a spořitelny horší
než starý. Taktika vlády v této věci
byla již předem ta, aby uplynutím doby byli
střadatelé trpící nouzi obměkčeni
a přivedeni k tomu, aby přijali každou a také
tu nejmenší ochotu ve víře, že
to je nečekaný dar nebes.
Dnes se zdá, že vláda a tři německé
vládní strany tak dalece dokončily přípravné
práce, že se domnívají, že mohou
posloužiti s konečnými činy. Jest proto
příznačné pro demokracii a pro zde
uvedené motto: Demokracie jest diskuse, že především
obdržel veškerý tisk státu příkaz
nepsati pod pohrůžkou censury ani jediného
slova o věci Ústřední banky.
Slyšme, co obsahuje nejnovější návrh,
jenž byl již v meziministerském jednání
schválen.
1. Vkladatelé mají obdržeti od r. 1947 v dalších
40, ve skutečnosti tedy během 50 let slosovatelné
papíry, jež má vydati žirový ústav
všech československých spořitelen, který
má býti zřízen.
2. Tyto papíry mají býti 3 % zúročitelné
a nemají býti osvobozeny od rentovní daně,
takže zúročení je ve skutečnosti
ještě daleko menší. Zúročení
se počíná 1. červencem 1936, stane-li
se návrh zákona ještě v prosinci letošního
roku zákonem. Kdyby se tak nestalo, budou vkladatelé
potrestáni tím, že zúročení
se počne teprve od 1. července 1937. Počítá
se při vydávání těchto dlužních
úpisů s kursovní cenou 70 %, rozhodně
by mohlo činiti pravé odbytné sotva něco
přes 45 %, neboť ztráta na úrocích,
jež vzroste malým a středním vkladatelům
a úhrnným zájemcům Ústřední
banky, jest zásadně pro dlouhou dobu m-oratoria
daleko větší, takže můžeme
sotva počítati s vyšším odbytným
než 45 %.
3. Tak zvané C - papíry spořitelen, tedy
papíry, jež spořitelny svého času
daly na nařízení ministerstva financí
k disposici Ústřední bance, patří
do toho množství a budou vyměněny také
takovými 3%ními dlužními úpisy.
4. Česká Sporobanka v Praze bude změněna
na společnou peněžní a žirovou
ústřednu všech, tedy také německých
spořitelen. Provede likvidaci Ústřední
banky. Jednotlivé spořitelny jsou povinny odevzdati
zde do správy 5 % počasně vzrůstajících
vkladů, jež pak budou tvořiti pro stát,
jak tomu tak příznačně říká
důvodová zpráva, vydatnou podporu k provedení
státních úvěrových operací.
5. Uspokojení vkladatelů v hotovosti stane se jen
výjimečně a za souhlasu vlády ve zvláštních
případech, ovšem jen v té výši
jako u ostatních věřitelů, t. j. s
30 % srážkou.
6. Slosování a amortisace 3 % papírů
nastane z likvidačních výsledků Ústřední
banky a z přebytků této žirové
ústředny. Stát sám přejímá
subsidiárně ručení za zúročení
a amortisaci těchto papírů. Neposkytuje sám
přímo žádného příspěvku.
Jménem sudetsko-německé strany by se mělo
k tomuto návrhu vysvětliti toto: Odbytí vkladatelů
- neboť uspokojením se to nemůže nazvati
- 3%ními zúročitelnými papíry,
jejichž výplata počíná teprve
za 10 let a bude skončena teprve po 50 letech, považujeme
za výsměch všech vysvětlení,
jež jsme dosud slyšeli. Navrhované uspokojení
věřitelů jest korunováním dlouholeté
protahovací taktiky. Vše se podobá od začátku
mnohem více vychytrale prováděnému
nucenému vyrovnání na útraty věřitelů,
tedy vkladatelů, než sanaci peněžního
ústavu, jehož vklady mají býti svaté,
jak se o tom vyjádřili směrodatní
státníci. Je možné, že se dlouholetou
protahovací taktikou a značnou bídou část
vkladatelů obměkčila a že musí
souhlasiti s tímto návrhem. Konstatujeme však,
že při této úpravě nejde ani
o nejmenší příspěvek státu,
jejž by vládní strany tak rády zaknihovaly
jako svůj úspěch. Zdá se, že
nám nejsou pro Ústřední banku žádné
peníze k disposici, ačkoliv bylo svého času
dáno přímo i nepřímo 3 1/2
miliardy k disposici pro sanaci velkobank a českých
peněžních ústavů. Přenecháváme
uvažující veřejnosti, aby si zde podle
hesla "rovný mezi rovnými" učinila
přirovnání.
Také zúročení těchto papírů
můžeme oceňovati jen jako nesmírné
poškození vkladatelů Ústřední
banky. Ačkoliv spočívá úprava
věcí Ústřední banky jediné
a výlučně v moci vládní koalice,
mají nyní vkladatelé zaplatiti dlouholeté
protahování ještě tím, že
se počátek zúročení činí
závislým na uzákonění návrhu.
Má se zdánlivě také touto cestou pod
výstrahou další ztráty úroků
vykonávati nátlak na zájemce. Spojení
doby počátku zúročení s konečnou
jen na vládní koalici závislou úpravou
musíme poznamenati jako nespravedlivé, ba přímo
nemravné.
Včlenění tak zvaných C-papírů
ve prospěch likvidační masy označujeme
jako neslýchaný průlom důvěry
a práva. Navrhovanou úpravou má býti
ryze právní otázka rázu těchto
papírů rozhodnuta mocensko-politicky a odňata
soudní příslušnosti. Také ministerstvo
financí uznalo za nanejvýš povážlivé
stanovisko, jež bylo zaujato k této otázce,
a dovedlo překaziti do dnešního dne vydání
C-papírů jen mocensko-politicky působením
na správní výbor banky.
Z národnostně politických důvodů
zamítáme zásadně navržené
podřadění německých spořitelen
české Sporobance. Máme je také za
krajně povážlivé, protože se spořitelnictví
obou národností vyvíjelo v historických
zemích po desetiletí vedle sebe a v klidném
zápolení ku prospěchu obou národností.
Porušení tohoto historicky vyvinutého poměru
způsobí nedozírné důsledky
na smysl obyvatelů pro střádání
a na důvěru střadatelů.
Střadatelé obou národností si přejí,
aby sami mohli spravovati svoje úspory. Vyhlédli
si proto v obou ústředních bankách
spořitelen k tomu schopné orgány. Nemůže
se jim to zazlívati, odvracejí-li se od spořitelen,
protože se mají jejich peněžní
prostředky dostati nyní jednostranně do české
správy.
Jak budou uspokojováni jednotliví věřitelé,
víme již dnes. Stačí si vzpomenouti
jen na mosteckou řeč pana ministra Spiny,
ve které upřímně vyložil hmotné
výhody členství anebo příslušenství
k vládní straně. (Výkřiky.)
Snad věří také nyní zase
vládní strany, že zaplní svoje prořidlé
řady oznámenými intervenčními
úspěchy. [ ]. Ochotu koaličních stran
v podobě hmotných obětí státu
označujeme ve srovnání s dřívějšími
příspěvky již vzpomenutými jako
zahanbení. Příspěvek státu
se jeví výlučně v převzetí
subsidiárního ručení za papíry,
jež mají býti vydány, neboť amortisace
a zúročení mají býti zaplaceny
z likvidační masy a z přebytků nuceně
zúčastněných spořitelen, takže
stát nepřevzal žádné přímé
finanční oběti.
Varujeme vládu, zvláště však tři
německé vládní strany, aby nesouhlasily
s takovými návrhy. Prohlašujeme, že zde
nejde o nic jiného než o to, dostati německé
úspory do české správy. Předstírané
uspokojení vkladatelů jest jen špatným
zastíráním tohoto úmyslu, jenž
jest ve skutečnosti dalším krokem k ochuzení
a vyvlastnění německé lidové
skupiny. (Souhlas.) Takový způsob vyřízení
otázky Ústřední banky nebudou moci
německé strany, ať se snaží jakkoliv,
nikdy zaknihovati jako národní a hospodářsky-politický
úspěch. Neboť i ten nejvíce věřící
bude moci pociťovati takovou úpravu jen jako těžkou
ránu, nikoliv však jako uskutečnění
zásady rovnoprávnosti, jež byla tak často
na papíře oznamována a na papíře
vždy zůstala. Rovnoprávnost bychom mohli konstatovati
jen tehdy, kdyby se německým vkladatelům
ústřední banky pomohlo v témž
měřítku, jak se stalo svého času
českým vkladatelům velkobank a českých
ústavů, které nebyly schopny platiti. (Souhlas.)
Jest příznačné, že tři
německé vládní strany zdánlivě
nemají již tolik odvahy, aby odmítly navrhovanou
úpravu již z ryze národně-politických
důvodů. Ukrývají se úzkostlivě
za všechny možné tak zvané úvahy
a odůvodnění, jež jsou přece
ve srovnání s proponovaným zrušením
samosprávy německých úspor zcela vedlejšími
věcmi. (Souhlas.)
Považujeme za příkaz hodiny a za svůj
úkol, abychom ukázali pravou podstatu politického
cíle navrhované úpravy a abychom se, jako
to činí německé vládní
strany, těmto otázkám nevyhýbali.
Chceme-li k tomu uváděti reální a
věcná odůvodnění, musíme
si především vzpomenouti na to, že ústřední
banka jest jediným německým emisním
ústavem státu, a že tento německý
emisní ústav zůstal až do nejposlednějších
dnů přímo páteří Ústřední
banky. Musili bychom si dále vzpomenouti, že Ústřední
banka byla žirovým ústavem německých
spořitelen a že německý peněžní
vyrovnávací ústav jest ještě
dnes schopen života. Oprávněnost požadavku
německých spořitelen za další
trvání vyrovnávacího ústavu
uznal zásadně i pan ministr financí. Jest
politování hodno, že nedopustil, aby tomuto
uznání následoval i čin, a že
německé vládní strany přecházejí
k tomu, aby proti výslovnému přání
všech německých spořitelen jim vzaly
prostě jejich žirovou centrálu. Poukazujeme
také na to, že německé spořitelny
a samosprávné korporace si přály trvání
tohoto žirového ústavu a že toto přání
daly výslovně najevo. Protože uspokojení
vkladatelů jest mimo to závislé na počeštění
německé žirové centrály, ačkoliv
obě otázky spolu nesouvisí, díváme
se na toto jednání jako na pokus, aby německé
obyvatelstvo bylo přivedeno do tísně. Sudetští
Němci, kteří se v posledních letech
stali politicky a hospodářsky velmi prozíravými,
prohlédnou lehce tyto machinace a poženou zúčastněné
a nadržující tři německé
strany k odpovědnosti.
Již jednou, v roce 1927, daly dvě německé
strany, které jsou i nyní zase ve vládě,
s neodpovědnou lehkomyslností a politickou krátkozrakostí
souhlas k zákonu o omezení samosprávy. Není
dnes ani jednoho sudetského Němce, který
by nebyl poznal katastrofální následky tohoto
zákona na nové organisování politické
správy. Nyní to jsou znova tytéž německé
strany, zesíleny ještě jednou marxistickou
stranou, jež jsou připraveny dáti všanc
i poslední zbytek hospodářské samosprávy.
Toto opuštění se projeví pustošivě
v sebou samém oslabeném národním hospodářství
sudetských Němců. Nebude se nám moci
odporovat, konstatujeme-li, že jediné finanční
ztráta, která nám vznikne tímto způsobem
uspokojení vkladatelů, protahovaným uspořádáním,
ztrátami na úrocích a nejmenší
spokojující kvotou musí být stanovena
na 50 milionů Kč. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Mnohem větší
a trvalejší budou ztráty, které povstanou
tím, že má nám býti vzat poslední
zbytek disposičního práva s naším
národním jměním. Německé
strany chtějí německé správě
odníti lehkomyslně 5.7 miliard ušetřených
peněz. Úvěrové potře by německých
obcí a okresů, německých řemeslníků
a lidí, hodlajících stavěti, nebudou
již posuzovány podle německých hledisek
a potřeb, nýbrž výlučně
podle hledisek české správy. Ať se nám
nevypráví, že se do správy dostane spravedlivé
procento Němců. Známe takové sliby
a víme, pod jakým útiskem tito němečtí
úředníci stojí, abychom nevěděli,
že se toto přijetí německého
prvku prakticky neprojeví. Německý trh půjček
a hypoték za kusí velice katastrofální
zúžení, poněvadž 5,7 miliardy se
stane, jak to stojí v důvodové zprávě,
"důležitým novým úvěrovým
pramenem státu", jenž bude vyčerpán
na újmu německého soukromého hospodářství.
Drobní střádalové, kteří
důvěřovali ohlašované svatosti
vkladů, dostanou přes dlouholeté čekání
zpět sotva polovinu oprávněných nároků.
Jsme si plně vědomi toho, že se naší
ostrahy použije k tomu, abychom byli učiněni
odpovědnými za další protahování
celé věci. Přes to jsme ukázali s
pocitem své odpovědnosti na nebezpečí,
která, pánové německých vládních
stran, asi nevidíte nebo nechcete viděti. Ponechali
jsme Vám i v této otázce dlouho volnou ruku,
abychom Vás nerušili při práci, kterou
prý také bedlivě konáte za zavřenými
dveřmi kabinetu. Nyní jest toho dost! Uspořádání,
s nímž chcete souhlasiti, ohrožuje hospodářský
život naší národnosti a musí s
sebou přinésti nejtěžší
hospodářské, národnostní a
sociální zpětné účinky.
S tohoto místa chceme vás, tři německé
vládní strany, upozorniti před celou německou
veřejností tohoto státu na nebezpečí
a pohnati před celou naší národností
k odpovědnosti. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášena paní posl. Bátková-Žáčková.
Dávám jí slovo.
Posl. Bátková-Žáčková:
Slavná sněmovno!
Především považuji za svoji povinnost
zdůrazniti v mezích rozpočtové debaty
naléhavost požadavků Moravskoslezské
země. Již léta stěžuje si země
Moravskoslezská na to, že k jejím sociálním,
hospodářským, kulturním a zdravotním
potřebám se nebéře při sestavování
státního rozpočtu takový zřetel,
jak by bylo třeba.
Rozpočet příjmů a výdajů
země Moravskoslezské je rok od roku seškrtáván
na úkor sociálních, kulturních a zdravotních
potřeb obyvatelstva. Tíseň země Moravskoslezské
dokazuje nejlépe 398 mil. Kč dluhů. Původ
těchto dluhů je v tom, že na Moravě
neměli jsme okresní zastupitelstva, důležitou
spojku mezi obcemi a zemí, tak jako tomu bylo v Čechách.
To znamená, že to, co dělaly v Čechách
okresy, u nás na Moravě musila dělati země,
takže máme zemské nemocnice, zemské
divadlo, elektrisaci, prováděnou zemí, zemské
zdravotní a sociální ústavy a zemské
střední školy, ač v ostatních
zemích všechny tyto potřeby obstarávají
okresy nebo stát.
Marně dožadujeme se už léta inkamerace
800 km okresních silnic, abychom dosáhli příslušného
rozpětí sítí státních
silnic mezi Moravskoslezskou zemí a zemí Českou.
Deputace poslanců a senátorů, jakož
i členů zemského výboru Moravskoslezské
země tlumočila všechny tyto stížnosti
a požadavky panu předsedovi vlády dr. Hodžovi
a dostalo se jí slibu, že na všechny potřeby
země Moravskoslezské bude pamatováno.
Zdůrazňuji zejména naléhavost požadavku,
aby ve státním rozpočtu bylo také
pamatováno na důležité investice, jako
je na př. stavba nejvyššího soudu v Brně.
Nežádáme, slavná sněmovno, nic
jiného, jen abychom i my v zemi Moravskoslezské
mohli plniti všechny úkoly, jako je mohou plniti země
jiné.
Kap. 6 rozpočtové skupiny I, zahrnující
v sobě potřeby ministerstva vnitra, zajímá
nás s několika stránek. Jsou to především:
Účelová stránka rozpočtu, která
má udržovati vnitřní bezpečnost
státu, jsou to položky na četnictvo, uniformovaný
a neuniformovaný policejní strážní
sbor a hospodářská kontrolní služba.
Pro r. 1937 je pro policejní úřady a orgány
preliminována položka pro osobní a věcné
výdaje 235,091.100 Kč, pro četnictvo 291,805.300
Kč. S četnictvem i příslušníky
strážních sborů dostává
se občanstvo nejčastěji do styku ať
už více či méně sympatického
a příjemného. Obstarávání
dopravní bezpečnosti, zabezpečování
jistoty našich životů i majetků, ochrana
vnitřního klidu státu, to jsou úkoly,
které činí velmi často ty, kdo je
plní, velmi nepopulárními v očích
našeho občanstva. V četníkovi a strážníkovi
spatřuje každý z nás symbol pořádku,
kázně a vnitřní discipliny, které
jest i k udržení demokratických států
potřebí.
Bohužel, že se velmi často zapomíná
na nesmírně důležité a nedoceněné
služby, které oba naše sbory bezpečnosti
spolu s finanční pohraniční stráží
plní na nejexponovanějších místech
našeho státu. (Tak jest!) Byla jsem letos na
Podkarpatské Rusi a hovořila jsem s několika
příslušníky těchto stavů.
10 i více let slouží na odlehlých a
zastrčených místech, děti docházejí
kilometry cesty do škol a ženy za nákupem. Bojí
se stěžovati si, aby to nebylo označováno
za projev nekázně. Používám proto
tohoto vysoce významného místa k prohlášení,
že příslušníci našich sborů
bezpečnostních zaslouží si také
naší pozornosti s jiné stránky. Jsou
lidmi, jsou otci rodin, kteří mají tytéž
povinnosti ke svým rodinám jako každý
jiný dělník, zemědělec, živnostník,
státní či veřejný zaměstnanec.
Proto máme povinnost věnovati jim také část
svého zájmu. (Výborně!)