Teď bych rád přešel k druhé kapitole,
která se nazývá politika levných peněz.
Velectění, při uvolňování
našeho hospodářského života, při
tom osvěžování hospodářském
opět a opět narážíme na problém
úvěru. Vy se pamatujete, že jsem vás
s tohoto místa několikrát trápil výkladem
o operacích na volném trhu, a protože já
to pamatuji také, chci býti dneska o této
kapitole stručný tím spíše, že
u nás už známí odpůrci operací
na volném trhu nemohou strašiti tento stát
inflací, protože tyto operace již dělají,
ovšem oklikou a nesmí se jim říkati
operace na volném trhu, nýbrž pouze intervence
Reeskontního ústavu.
Velectění, všichni jsme měli radost
a nejenom radost, byli jsme také překvapeni velkým
úspěchem půjčky na obranu státu.
Tento úspěch by se nebyl mohl dostaviti, kdyby nebyl
býval usnadněn operacemi na volném trhu,
kdyby nebylo našim peněžním ústavům
bylo dáno k disposici mnoho set milionů Kč,
aby náš stát na obranu proti nepříteli
vnějšímu dostal to, co se mu odpíralo
na obranu proti nepříteli vnitřnímu,
totiž hladu a nezaměstnanosti. Když byla vyložena
půjčka na obranu státu, Reeskontní
ústav už měl nakoupeno za 900 mil. Kč
státních papírů. To proto, že
mnozí lidé u nás, zbytečně
poplašení tou výměnou starých
půjček za nové konsolidační,
nechtěli je vyměňovati a raději prodávali.
A Reeskontní ústav ochotně kupoval. Měl
nakoupeno za 900 mil. Kč. Při skončení
upisovací lhůty půjčky na obranu státu
měl nakoupeno za 2200 mil. Kč. Měl do tohoto
nákupu t. zv. vlastních prostředků
pouze 530 mil. to jsou ty povinné vklady z peněžních
ústavů a pojišťoven - plus 100 mil. Kč
zápůjčky, kterou dostal do svého základu.
Co potřeboval nad těch 530 mil. Kč t. zv.
vlastních prostředků, to si vypůjčil.
Jen Národní banka mu na to půjčila
900 mil. Kč, aby mohl kupovati prvotřídní
státní obligace, jež naše Národní
banka podle zákona a svých stanov kupovati nesmí
a jež podle svého pana guvernera kupovati nechce,
poněvadž on se brání změně
stanov a změně zákona, aby naše Národní
banka směla dělati, co dělají nejlepší
banky cizozemské, t. j. otevřený nákup
prvotřídních obligací na volném
trhu. Ale ať se to jmenuje tak nebo tak, ať se to dělá
přímo nebo oklikou, faktem zůstává,
že naše Národní banka umožňuje
nákup státních papírů a uvádí
do oběhu víc hotových peněz, než
kolik by jich tam přišlo cestou eskontu směnek
a lombardu na krátkou dobu. (Posl. Remeš: Dělá
na černo to, co nechce dělati legálně!)
Dělá oklikou to, co nechce její vedení
otevřeně přiznati, že se dělati
musí a má, má-li náš stát
se dostati z krise.
Vedení Národní banky občas ukazuje
na to, co všecko udělalo pro uvolnění
našeho peněžního trhu. Mimo jiné
ukazuje na umožnění t. zv. přímého
eskontu směnek exportních a tuzemských. Velectění,
vy se pamatujete, že k tomu cíli jsme udělali
dva zvláštní zákony v dubnu a prosinci
r. 1935. Náš stát dal záruku Národní
bance, nejdříve 300 mil. Kč, pak to rozšířil
na 500 mil. Kč, aby mohla Národní banka poskytovati
přímý eskont směnek exportních
i tuzemských. Velectění, kolikpak myslíte,
že z těchto úvěrů, za něž
stát chtěl ručiti do 500 mil. Kč,
bylo skutečně realisováno? 13.6 mil. Kč,
podle posledního výkazu, diskontem a 1.7 mil. Kč
lombardem. Z toho exportních směnek přímo
eskontovaných, je 10.4 mil. Kč. Každý
z vás vidí, jak směšná je to
pomoc našemu úvěrovému trhu. Také
každý vidí, jaký je rozdíl mezi
tím, co parlament a vláda chce umo niti ručením
do 500 mil. Kč, a tím, co se pak skutečně
provede. Možná, že pánové v Národní
bance řeknou: Není o to interes. Já prosím,
aby bylo řečeno, proč o to není interes!
Proč ti, kdo potřebují krátkodobé
peníze cestou eskontu směnečného,
dávají přednost dražšímu
úvěru v akciových bankách soukromých
a nejdou do akciové Národní banky pro lacinější
úvěr přímý. Ať se nám
to vyloží!
Z vedení Národní banky také často
slyšíme velebiti t. zv. lombard bursovní; to
prý je také jedna metoda uvolnění
peněžního trhu. Velectění, podívejte
se do měsíčních zpráv Národní
banky a uvidíte, jak se tohoto velkého vynálezu
na pražské burse užívá. Mám
zde poslední zprávu za říjen, kde
jsou cifry za dobu od 25. září do 24. října.
Tento bursovní lombard byl v celku proveden za měsíc
šestkrát. Jsou na něj 4 sazby, 14, 30, 60 a
90 denní. Dvou z těchto sazeb se vůbec neužilo
- 30 denní a 90 denní, - sazby na 14 dnů
se užilo pětkrát a na 60 dní jedenkrát.
Obraz v jiných měsících není
jiný. Opět opatření úplně
bezvýznamná. Nepůjde to bez těch operací
na volném trhu, a ti z vás, kteří
uznali argumenty pro nutnost těchto operací na volném
trhu, ať jsou jisti, že jsou v dobré společnosti.
Profesor Keynes, slavný anglický profesor národního
hospodářství, ve své poslední
knize "Všeobecná teorie zaměstnanosti,
úroků a peněz" píše mimo
jiné doslova (čte): "Snad souborná
nabídka cedulové banky, že koupí a prodá
za určité oznámené ceny papíry
se sirotčí jistotou všech splatností
na místě jediné bankovní sazby pro
krátkodobé směnky, jest nejdůležitější
praktické zdokonalení, které může
býti učiněno v technice správy peněz."
Tedy rozvití politiky operací na volném trhu,
zavedení nákupu a prodeje obligací všech
možných splatností, krátkodobých
i dlouhodobých, považuje Keynes za nejdůležitější
praktické zdokonalení, které může
býti učiněno v technice správy peněz.
Naše Národní banka nebyla nikterak nadšena
pro devalvaci - rozumí se pro tu druhou. To víme,
a nepotřebuji o tom vykládati žádné
podrobnosti; ale když jsme devalvaci dělali, neodmítla
prospěch z ní. Možná že nejeden
z vás se domnívá, že účetní
zisk, který vyplynul z přepočtení
zásob zlata, oceněných dříve
v korunách dražších, korunami levnějšími,
připadl celý státu. Nikoli. Jen ta část
tohoto účetního zisku připadla státu,
která plyne ze zlata, nalézajícího
se již v disposici Národní banky, ale zisk
na zlatých zásobách loni sice sepsaných
u různých držitelů, ale dosud nepřevzatých,
zůstane Národní bance podle §u 4 zákona
devalvačního. Je to pakatel kolem 40 mil. Kč,
který rozhojní zisk Národní banky,
této akciové společnosti, v letošním
roce. Mohu říci, že jsme se snažili zachrániti
těchto 40 milionů - říkám okrouhlou
cifru - pro státní pokladnu, ale nenašli jsme
pochopení ve vládě samotné.
My budeme museti při uvolňování peněžního
trhu operovati také v našem bankovnictví mimo
banku cedulovou. Budeme si muset vzíti příklad
z Belgie a zredukovat naše velké banky na ústavy
úvěrové a nikoli spekulační.
(Tak jest! - Potlesk.) My jim musíme zakázat
držet nejen akcie jejich vlastní, nýbrž
i akcie hospodářských podniků a vyssávat
ty průmyslové podniky dvojím způsobem:
jako věřitelky a jako velkoakcionářky.
(Výkřiky: To je oříšek pro
všechny strany!) Jenom se musíme do toho dát,
pane kolego. Myslím, že těchto bankovních
praktik máme všichni zrovna dost, takže v tom
bychom mohli býti zajedno, jenom začít.
Několik málo slov bych měl věnovati
reformě veřejné správy. Je to takové
thema, o kterém mnozí řečníci
už promluvili a které musíme znovu a znovu
zdůrazňovati. U nás o reformě veřejné
správy začíná se vždy jednati
tenkráte, když jde o platy veřejných
zaměstnanců. Tu se jim sice přiznává,
že dostávají individuálně aspoň
z velikánské části malý plat,
ale že celkový výdaj státu na veřejné
zaměstnance je veliký a že prý je to
zaviněno jich počtem. To by nebyla úplná
pravda. To je pouze částečně správné
vysvětlení. Myslím, že další
kus pravdy je v tom, že t. zv. drahota veřejné
správy vzniká také z povahy veřejné
správy. Velmi mnoho dřiny ve veřejné
správě nezasluhuje jméno práce, nýbrž
pouze šikany, otravování poplatnictva a klientů
stejně jako úředníků takovým
sisyfismem. Musíme reformovati veřejnou správu
po stránce práce. Nesmíme říkati,
že máme veřejných zaměstnanců
tuze mnoho, dokud přesně nevíme, kolik jich
ve skutečnosti potřebujeme na užitečnou
práci. O to jde.
Myslím, že neprovedeme reformu veřejné
správy bez veřejných zaměstnanců
samých, poněvadž je-li kdo zde znalcem, pak
jsou to především veřejní zaměstnanci.
Ovšem nesmíme zapomínati, že mnoho z nich
je také interesováno na tom šlendriánu,
aby trval tak, jak je. To jsme viděli na Exportním
ústavu. My musíme požádati pracovní
souručenství stát. zaměstnanců,
aby se důkladně dalo do úkolu, jejž
některé sekce státního zaměstnanectva
již dobrovolně plní, to je, aby soustavně
probralo methody veřejné správy v konkretních
problémech, na př. při řešení
silničních prací, vodních staveb atd.,
aby nám ukázalo, jak by tato věc mohla býti
zlevněna a zrychlena. My se pak o tom budeme radit nějakým
komitétem, který by k tomu účelu mohl
býti parlamentem zvolen, a uvidíme, co se dá
přijmout a co by mohlo býti změněno.
Fakt je, že každý z nás ve své
poslanecké praksi, hlavně v té neoblíbené
její části, v praksi intervenční,
shledal, že největší obtíže
veřejné správy jsou v mnohonásobné
kompetenci a že o téže věci rozhoduje
několik resortů paralelně nebo několik
úřadů nad sebou, nebo že některé
instance, na př. zemský úřad, jsou
spíše instancemi průchodními než
rozhodujícími, že jenom zdržují
a zdražují tuto věc. Před francouzskou
revolucí bylo vytýkáno francouzské
veřejné správě, že jsou některá
místa obsazena trojmo, na př. výběrčí
daní byl obsazen trojmo, ale tak, že se okupanti úřadu
střídali, každý rok jeden, každý
přišel jedenkrát za tři roky k "lizu",
abych tak řekl. (Veselost.) U nás nemáme
to obsazování provedeno po sobě, za sebou,
nýbrž paralelně vedle sebe. O to je, myslím,
náš systém horší než francouzský.
Nebo naše veřejná správa trpí
úžasnou centralisací: ve věcech, kde
by mělo býti rozhodování soustředěno
do jedněch rukou, tam to máme roztříštěno,
ale kde by mělo býti rozhodování postoupeno
instanci okresní, tam to máme centralisováno
do ministerstev, ba do ministerské rady, poněvadž
ani ministr někdy nesmí nějakou samozřejmost
rozřešiti a musí si opatřiti vyjádření
a souhlas řady svých kolegů.
Dále vidíme, jak naší veřejné
správě škodí špatné zásady
o odměňování práce, o povyšování
a disciplinování úředníků.
U nás je často šikanován úředník,
který nemá resty. Proč? Protože zmenšuje
prestiž úřadu (Veselost.), ten nimbus,
že úředník má ohromně
těžký úkol, nad kterým musí
přemýšlet několik měsíců,
než jej rozřeší. Dva osobně mně
známí kolegové mně řekli, že
dostali nos od svého šéfa, že nemají
restů. Věc neuvěřitelná, ale
vysvětlíte si ji způsobem, jakým se
u nás honorují vyšší úředníci.
Ten úředník cosi znamená, který
má pod sebou, jak se říká, hodně
referentů, a aby jich hodně dostal, musí
trpět jeho oddělení resty. (Veselost.)
On potom dostane posilu, až dokáže, že
se tam topí ve spisech, a aby se mohl topit ve spisech,
musí zakázat rychlé úřadování.
(Výkřiky.)
Nebo si vezměte disciplinování úředníků!
Co chvilka dnes přicházejí do veřejnosti
některé případy, kdy se konečně
jde na tu t. zv. hydru korupce. Ale ptejte se, jak dlouho ten
korupčník důvodně podezřelý,
často dokonce se doznavší, bral služné,
kolik defraudantů, kteří se soudu doznali,
že defraudovali, béře služné po
dobu svého arestu nebo svého procesu, který
se táhne instancemi třeba 2 roky. (Hlasy: Potom
ho povýší!) Samosprávné svazky
často musejí platit ze svých skrovných
grošů platy defraudantům, kteří
budou nakonec zavřeni, ale než rozsudek o nich nabude
moci práva, pobírají služné,
byť i snížené, k velkému pohoršení
nezaměstnaných poctivých lidí v té
obcí. Kdo tohle trpí? Přispívá
tohle k úctě k veřejným zaměstnancům?
Proč se veřejní zaměstnanci, ti personální
referenti v ministerstvech nestarají, aby tato do nebe
volající nespravedlnost a nerozumnost byla odstraněna,
proč se nestarají, aby disciplinární
řízení bylo urychleno a aby tyto platy delinkventům
byly zastaveny?
Nebo kolikrát jsme všichni reklamovali zákon,
jehož předlohu vypracoval náš zesnulý
kol. Kafka, zákon o ručení veřejných
zaměstnanců za výkon nebo také nevýkon
jejich služby! Nemůžeme se ho dočkat.
Ovšem jsou také někteří znalci,
kteří říkají: Bude-li muset
veřejný zaměstnanec, vysoký úředník
ručit za své rozhodnutí, že je podle
práva, že jím nezpůsobil straně
nespravedlivým způsobem škodu, pak teprve bude
vymýšlet, jak by odsunul zase pomocí t. zv.
šíbování rozhodnutí na někoho
jiného. Ale já si troufám tvrdit, že
by si pak dovedli jeho kolegové na něho posvítit
a že by na sebe nenechali šíbovat odpovědnost
za rozhodnutí, které měl učinit onen
jejich kolega.
Velectění, když tak přemýšlíme
o té reformě politických principů
ve veřejné správě i ve vládě
- pan zpravodaj se zmínil právem velmi ostrým
způsobem o tak zv. meziministerském připomínkovém
řízení, o té organisované sabotáži
vládních aktů - když tak o všem
přemýšlíme, co by naše demokracie
měla změniti, aby se stala systémem ne pouze
slavnostně uctívaným, nýbrž také
milovaným, tak přicházíme k přesvědčení,
že se musí měniti a také mění
názor na demokracii samou.
Zajisté nikdo z nás si nedá namluviti, že
by demokracie měla modernější a pravdivější
formu ve státech fašistických nebo nacionálně-socialistických,
že by tohle byly nějaké nové formy demokracie,
ale myslím, že většina z nás uznává,
že demokracie musí přestati býti pouhým
elektoralismem, to je pouhým choděním k volbám.
Demokracie se nevyčerpává pouze právem
volebním, nýbrž demokracie záleží
v aktivní spolupráci všech občanů
při plnění těžké povinnosti
volební, té odpovědné funkce občanské,
při níž občan se stává
spolurozhodujícím článkem při
řízení osudů státu. Naše
demokracie musí býti aktivní, nesmí
to býti pouze demokracie, která zvolila ledabyle
a pak naříká nebo dokonce nadává
na ty, které zvolila. Ne, naše demokracie musí
býti činná a bdělá, musí
to býti demokracie kontrolující, pozorně
kontrolující; demokracie nesmí naříkati
na t. zv. břemena daňová, nýbrž
musí se dívati, co se za ty daně pořizuje.
Tak jako nenaříkáme na břemeno krejčovské,
když si kupujeme dobré šaty za pořádné
peníze, tak nebude uvědomělý poplatník
naříkati na břemeno daňové,
když shledá, že mu za ně stát dává
více, než by si on dovedl sám poříditi
za těch svých pár korun, kdyby přemýšlel
o tom, jak zlepšiti si komunikace do vedlejší
vesnice, případně ještě dále.
Roste oblast kolektivních potřeb a kolektivní
úhrady, rostou úkoly veřejné a rostou
také náklady veřejné. Velectění,
my jak v politice, tak i v hospodářství začínáme
se loučiti se statickými pojmy a přecházíme
k pojmům dynamickým. Už začínáme
chápat, že vystihovati a řešiti problém
politiky a hospodářství není dumati
o rovnováze, nýbrž o růstu. Národ
je něco, co se nedělá, nýbrž
co roste, a právě proto, že to roste, dostává
to nové a nové potřeby a musí to dostávati
nové a nové prostředky k úkoji potřeb.
Mluviti o stabilisaci výdajů veřejných
je veliké nedorozumění. Tak jako nikdo nemůže
přemýšleti o tom, aby stabilisoval šaty
na 18letém mladíkovi, tak nemůžeme stabilisovati
výdaje na 18leté republice. To je pošetilost.
Musíme se pouze starati o to, aby republika na potřeby,
které uznáváme, si dovedla vydělat,
aby organisace politická a hospodářská
byla taková, aby občané i větší
daně snáze nesli, než nezaměstnaní
a podzaměstnaní občané nesou daně
menší. Má-li občan z čeho platit,
nenaříká tak na větší
daně, jako naříká občan na
menší daně, když to znamená zmenšování
jeho nuzné životní míry. Zdůrazňování
úhrady veřejných nákladů je
správné. I tenkráte, když stát
v době krise, jak navrhujeme, musí si pomáhat
úvěry, musíme si býti vědomi,
že se dluhy musí platit, a musíme se starat,
abychom byli schopni je zaplatit. Ale v době, kdy z běžných
daní nemůžeme uhradit potřebné
výdaje na potírání nepřátel
vnějších i vnitřních, musíme
si vypůjčiti. Dluhy, které dnes uzavíráme
na osvěžování hospodářského
života, nejsou dluhy, které nám jedí
z mísy, nýbrž jsou to dluhy, které do
těch nejprázdnějších mis přidávají.
Mluvívá se u nás o nové ekonomice.
Čím se liší nová ekonomika od
staré? Tím, že stará ekonomika pracovala
jenom s představou lidské potřeby, lidské
nouze. Neposlušná příroda skryla své
poklady tuze hluboko nebo dává růst jen býlí,
kdežto užitečným plodinám jen když
půda je zdělávána v potu tváře.
Ta představa nouze a hladu byla chimérou, která
strašila lidstvo již před Malthusem, ale hlavně
po Malthusovi. Všichni si vzpomenete na ta strašidla
malthusovská, na ty věštby, že lidstvo
se množí rychleji než potraviny a že tlak
populace vede buď k hladu nebo k epidemiím nebo k
válkám, které musí promýtit
ten přehoustlý les lidstva. Tato strašidla
dnes již, doufám, nikoho z těch, kdo mají
zdravý rozum, nestraší, protože každý
vidí, že člověk má nejen hladový
krk, nýbrž i důmyslnou hlavu a pracovité
ruce. Každý vidí - objektivně to lze
dokázat jakými si přejete statistikami -
že stupeň výroby statků k uspokojování
všech možných potřeb je rychlejší
než stupeň přírůstku obyvatelstva,
jen kdyby se lidé naučili užívat svých
hlav a rukou k tomu, aby stupňovali životní
blahobyt každého spolupracovníka toho velkého
pracovního společenství, které představuje
lidstvo a každý národ, kdyby národ národu
nepřekážel, kdyby v tom národě
uvnitř jeden druhému nepřekážel,
nezáviděl, nezdražoval, nechtěl dostat
mnoho za nic. O to jde. (Posl. Čuřík:
To je křesťanské stanovisko!) Zajisté.
Nemůže být lepší. Myslím,
že jediná správná politická maxima
je: dělat druhému to, co chceš, aby tobě
činil, a nedělat mu, co nechceš, aby ti činil.
(Výborně!) Zásada, která má
jinou formu ve známé větě: Leben und
leben lassen.
Velectění, nová ekonomika vedle faktu lidské
potřeby pracuje s faktem lidské schopnosti a ukazuje
lidstvu v každém národě zvlášť,
že tak jako je úkolem lidského důmyslu
naučit se ovládat síly mimolidské,
přírodní, organisovat - řekněme
- uhlí a rudu k tomu cíli, aby vzniklo železo,
že musí být stejně úkolem pečlivě
plněným vynalézati způsoby, jak zorganisovat
lidskou spolupráci sedláka s průmyslovým
člověkem, venkovana s městským člověkem,
člověka pracujícího převážně
rukou s člověkem pracujícím převážně
hlavou, člověka pracujícího na tomto
kousku zeměkoule s člověkem pracujícím
na druhém kousku zeměkoule, čili ta nová
ekonomika neučí ničemu, nežli aby lidstvo
k těm velkým technickým vynálezům,
kterými se naučilo ovládat síly mimolidské,
připojilo další sociální vynálezy,
kterými se učí lépe organisovat lidskou
spolupráci a lépe užívat jejích
plodů. (Potlesk.)