Stejně je tomu s regulací řek. Dnes začne
se jeden kousek, tam kousek, onde kousek, aby se uspokojily místní
požadavky a pak na řadu let konec.
Věci se tedy plánovitě neprovádějí.
A když se konečně některá práce
začne, nejhorší je to, že se potom přeruší
a pak po delší době opětně se
začíná od začátku. Jen prosím,
račte se po této stránce někdy podívati,
stojí to za prohlídku, na zdýmadlo ve Vaňově
u Ústí n. L. a uvidíte, jak bylo stavěno.
Tato práce byla několikrát přerušena,
dokonce na velmi dlouhou dobu a potom se s ní znovu začalo.
Poněvadž každé zdržení znamená
zdražení, zdražilo se to nesmírně.
To je neekonomické hospodářství, to
je neplánovité hospodářství
investiční u nás. Proto je jistě na
místě, abychom právě v této
věci žádali dobré plánovité
hospodářství. Měli bychom mít
plán, který by na jedné straně pamatoval
na podporu soukromých investic, poněvadž soukromé
investice jsou neobyčejně důležité.
To by znamenalo zaměstnání více dělníků;
soukromé investice měly by se podporovati úlevami
administrativními, úlevami na veřejných
břemenech a pod. Ale na druhé straně musíme
také mít plán, který by státní
investice usměrnil tak, aby byly ve prospěch celého
státu a všeho obyvatelstva. Musíme míti
plán, který by oživil dopravu, který
by posílil motorisaci a který by posílil
také obranu státu. Musím říci,
pokud se týká investic, které souvisí
s obranou státu, že nestojíme na stanovisku,
že se zde může mluviti o otázce rentability.
Prosím, zde tato otázka padá. My pokládáme
vojenské investice již tím za rentabilní,
poněvadž slouží k obraně státu,
a my obranu samostatnosti a obranu svobody pokládáme
za jednu z nejdůležitějších povinností,
které mají všechny strany bez rozdílu
v Československé republice. (Výborně!)
Z toho důvodu náš klub bude také hlasovat
pro rozpočet ministerstva nár. obrany, i když
jsme v oposici, abychom dokázali, že pokud se týká
obrany státu, není u nás rozdílu mezi
stranami vládními a oposicí, nýbrž
že je zde v této otázce sjednocený národ
československý. (Výborně!)
Pokud se týká ministerstva vnitra, které
má ve svém resortu obranu hranic, musím říci,
že jsme velmi uvažovali o této věci v
našem klubu a že jsme řekli, že řada
námětů, které jsme svého času
v této sněmovně dělali, byla skutečně
splněna; jenom si račte vzpomenouti, kolikrát
jsem v minulosti, když jsem byl ještě za to vysmíván,
žádal sestátnění policie v pohraničí.
Bylo to tehdy pokládáno ještě za šovinismus
a pod., ačkoli to není věc, která
by souvisela jen s věcmi národními, nýbrž
souvisí především s obranou státu.
Ve věcech, které se týkaly motorisace četnictva,
autokolon četnických a dalších opatření,
vykonalo se velmi mnoho a ministerstvo vnitra splnilo, co bylo
v jeho silách. Ale na druhé straně nemůžeme
přece jen hlasovat pro rozpočet ministerstva vnitra,
poněvadž je, řekl bych, představitelem
donucovací moci vládní, hlavně pokud
se týče schůzí, tisku a podobně,
a tu ovšem jako strana oposiční máme
i zde své stížnosti a musíme hlasovati
proti kapitole ministerstva vnitra, ačkoliv známe
všechny dobré věci, které zde zejména
v obraně hranic byly provedeny.
Uvažovali jsme také o kapitole zákonodárných
sborů. Budeme hlasovat proti ní, ale prosím,
aby snad z našeho záporného stanoviska k této
kapitole nebylo odvozováno a mluveno - jak to tak bývá
v čsl. politickém životě - o naší
nedemokratičnosti, fašismu nebo něčem
podobném. Jsem zmocněn, abych tu konstatoval, že
naše strana se přiznává otevřeně
k demokracii, ale k demokracii opravdové a ne jen k demokracii
předstírané. (Výborně!)
Chceme, aby u nás byla demokracie, aby v našem
státě byly skutečně uplatněny
demokratické zásady do všech důsledků,
ale chceme, aby se tyto demokratické zásady projevily
především v našem parlamentě. Myslím,
že parlament velmi často svým chováním
a - řekl bych - určitým stanoviskem k tomu,
co se děje kolem něho, sám zavinil, že
nemá té váhy, kterou by míti měl.
Proto vítáme, že se na př. letos při
rozpočtu podařilo, že rozpočtový
výbor mohl uplatniti po dohodě s úspornou
komisí některé změny a že také
vytkl určité nesprávné věci.
Dnes už i to je div - když se strany ze svých
vzájemných stranických poměrů
pomalu ostýchají ukázat na některé
nesprávnosti - že zde bylo aspoň na určité
nesprávnosti otevřeně poukázáno.
Mám jen obavu, když se o těchto věcech,
jako je Dubová, domy na Karlově náměstí
a Becherova vila v Karlových Varech, velmi mnoho psalo
a mluvilo, aby tím nebyla celá věc, jako
vždy, pochována. My máme totiž vždycky
velký elán, nějaká věc se objeví
a zaplane jako nové světlo, načež velmi
rychle pohasne, aby se objevila zase v nějaké jiné
obměně příštího roku.
Mám takové obavy zejména proto, poněvadž
jsem přesvědčen, že takových
Becherových vil jako v Karlových Varech máme
v Československé republice více, že
máme řadu místností, kterých
není dostatečně a dobře využito,
a prosil bych, aby zejména Nejvyšší kontrolní
úřad vždy hned, jakmile je tu úmysl
některého resortu přestěhovat se do
nového paláce nebo nových místností,
uvažoval v dohodě s vládou, co se zbylými
místnostmi. Nesmí se stále a stále
opakovat to nové rozlézání úřadů
a taková spotřeba místností, jako
je u nás, to neustálé stavění,
které vítám, pokud jde o účelné
věci, ale které nevítám, pokud jde
- odpusťte mi to zejména o výstavbu representačních
bytů v jednotlivých úřadech. To je
práce kontroly. To je práce Nejvyššího
kontrolního úřadu a proto také chceme,
aby tento úřad mohl provádět svou
práci a kontrolovat s úspornou komisí a parlamentem
státní hospodářství. Budeme
proto hlasovat pro kapitolu Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Slavná sněmovno, ke konci prohlašuji, že
kromě těch kapitol, o kterých jsem se zmínil,
budeme hlasovati také pro kapitolu President republiky.
My tím, že budeme hlasovati pro kapitolu President
republiky, chceme manifestovati a vysloviti se pro jednotu státu
a pro bezpodmínečné uznání
státní suverenity. My tím manifestujeme,
že jsme pro jednotu státu, že odmítáme
každé snahy, které by vedly k rozdělení
tohoto státu, že zejména odmítáme
každé snahy revisionistické, a stejně
jako dnešního dne manifestace v Bukurešti odmítá
tyto snahy, také zde prohlašujeme, že budeme
státi svorně za nedotknutelností a celistvostí
Československé republiky. (Výborně!)
Ovšem v zájmu dalšího vývoje
a v zájmu toho, aby byla náprava v našich poměrech,
pronášíme zde svou kritiku. A z tohoto stanoviska
také máme negativní stanovisko k celému
státnímu rozpočtu, kromě těch
kapitol, o kterých jsem mluvil, jako projev nedůvěry
k nynější vládě.
Dokud nenastane náprava, nemůžeme pro celý
rozpočet hlasovati. Jsme pevně přesvědčeni,
že jen lepší obecná hospodářská
politika může nás vyvést z dnešní
krise a z dnešní bídy. V zájmu státu,
v zájmu budoucnosti těch, kteří přijdou
po nás, přejeme si, aby došlo k ní co
nejdříve. (Potlesk poslanců nár.
sjednocení.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. dr Macek.
Posl. dr Macek: Slavná sněmovno!
Jak z vládních lavic, tak z lavic oposice bylo s
upřímným zadostiučiněním
konstatováno, že příznaky hospodářského
zlepšení letos jsou četnější
a, jak se zdá, trvalejší. My se radujeme z
této události nejenom proto, že hospodářské
zlepšení přináší úlevu
ve fysickém i mravním utrpení nezaměstnaných
a podzaměstnaných, nýbrž i proto, že
hospodářské zlepšení zabezpečuje
ústavu a ústavní život v tomto státě.
Velectění! O demokracii se říká,
že zaručuje lidu svobodu. Demokracie musí zaručovati
nejen svobodu, nýbrž i živobytí. Chléb
dovede dát také diktatura, to je pravda, resp. chléb
si dovede vypracovati lid i pod diktátorem, ale co nemůže
diktatura dát, je uspokojení oněch tužeb
duševních, pro které lidstvo v dějinách
prolévalo daleko cennější svou šťávu,
než je pouhý pot pracovní. Ty hodnoty, pro
které lidstvo v dějinách prolévalo
potoky krve, a musím bohužel říci, ještě
prolévá, tyto nejdražší statky
lidstva může zaručiti občanstvu každého
státu jenom soustava svobody. Tato soustava svobody však
nesmí znamenati pouze svobodu mluvit nebo psát,
doplňovanou pouze svobodou umřít hladem,
nýbrž musí to býti svoboda, při
které každý člověk, který
pracovati dovede a pracovati chce, může poctivou prací
si zasluhovat živobytí. Tento smysl hospodářského
oživení my zvláště zdůrazňujeme.
Jenže dnes zde máme co činit s provedením
předpokladů, za kterých hospodářská
svoboda dává lidu živobytí. Naše
vlády v prvých letech krise předpokládaly,
že se ta strašlivá hospodářská
epidemie vyléčí sama sebou. Teprve v posledních
letech se rozhodly k aktivní politice protikrisové,
počaly plánovitě tvořit pracovní
a výdělkovou příležitost, příležitost
k získávání důchodů
a udržení slušné životní míry.
Nedávno přikročila naše vláda
za souhlasu velké většiny této sněmovny
k důležitému měnovému opatření,
k druhé devalvaci naší koruny. Toto opatření
nevyhovovalo názorům politické skupiny, za
kterou kladu si za čest mluvit, ale přijali jsme
je jako kompromisní řešení a připojili
jsme se pouze ke koaličnímu projevu, který
zde jménem všech koaličních stran pronesl
posl. Remeš. V tomto projevu jsme žádali,
aby tato měnová reforma byla doplněna dalšími
opatřeními, která umožní, aby
na této nové kalkulační základně
bylo možno dále budovat hospodářský
život tuzemský i styk zahraniční.
Užíváme této generální
debaty k zdůrazňování tohoto požadavku,
poněvadž uplynuly téměř dva měsíce
a k pokračování v konstruktivní, positivní
a protikrisové politice nedošlo. Proč se neuvolňuje
hospodářský styk s cizinou? Proč se
neuvolňuje dovoz a vývoz a konání
platů sem i tam? Proč se neustále anketuje?
Anketa má smysl, ptá-li se vláda znalců,
kterými mohou býti i interesenti, jak by se měla
provést určitá opatření, na
nichž se rozhodla, jak by vyloučila nežádoucí
následky, které by mohly vzniknouti z nepředvídaných
konsekvencí dobře míněného
opatření. Ale vláda nemůže předkládat
anketě k rozhodnutí, má-li něco dělat
čili nic. To primérní rozhodnutí musí
udělat vláda, tomu musí sama rozumět
pomocí svého štábu úředníků
a odborníků v různých resortech. Vláda
se nemůže raditi s interesenty, smí-li něco
dělat čili nic, nemůže jim dávat
na rozhodnutí, souhlasí-li, nebo ne. Ankety se nesmějí
podobati debatám rolníka se žabami, má-li
vysušit močál. Vláda musí říci:
To a to uděláme, a vy nám jenom řekněte,
čeho bychom se mohli důvodně obávat,
kdybychom to udělali. Nechceme vám uškodit
ve vašich oprávněných zájmech.
Při uvolňování - také opožděném
- našeho hospodářského života vznikají
nebezpečné nové zájmy na udržení
stavu, který teď je. Každý z vás
uzná, musí-li některý zdejší
podnikatel pracovat s cizozemskou surovinou, že když
se mu neuvolňuje dovoz, když se mu naopak zatěžuje
poplatky dovozními, vysokými cly atd. a on musí
za každou cenu v tomto mezidobí dovážet,
že začne mít zájem, aby se obchod neuvolňoval,
protože jeho výrobky z dovezené suroviny budou
dražší než výrobky jeho konkurentů,
kteří budou dovážet po odstranění
závor. Průtahy s uvolňováním
devisového a importního řízení
tvoří nebezpečné opevněné
zájmy, jak se tomu říká anglicky,
vested interests, s nimiž bude těžká práce.
Vidíte to nejenom ve věcech hospodářských,
ale, vzpomeňte si i na mnohé věci politické,
které jsme po převratě váhali udělat
a tak jsme propásli dobu, kdy se vůbec dělat
mohly.
Velectění, při uvolňování
zahraničního obchodu, kterého tak nezbytně
potřebujeme, ozývají se znova hlasy po exportních
premiích. Pamatujete se na historii exportních premií
r. 1934. Ono se krásně žádá,
exportní premie; jen se špatně hledá,
z čeho by se měly platit. My jsme se snažili
dát našemu vývoznímu průmyslu
základnu pro solidní kalkulaci exportních
cen v rozumném přizpůsobení naší
koruny k měnám cizích států.
Toto opatření mělo učinit exportní
premie zbytečnými, mělo vyrovnat kupní
sílu naší koruny na domácím trhu
a na trhu zahraničním. A je zajímavé,
že zrovna z těch kruhů, které se nejúporněji
stavěly proti devalvaci koruny, jsou žádosti
za exportní premie ještě dnes nejživější.
Je ovšem pravda, že exportní premie se již
poskytovaly nelegální cestou, pomocí poplatků,
které Národní banka nezákonným
způsobem vybírala při převodech kapitálů
do ciziny. Tyto premie exportní byly rozdávány
vybraným exportérům způsobem, který
měl býti tajný, ale nebyl, poněvadž
se to konkurenti dověděli; rozdávaly se systémem,
který nikoho neuspokojil a uspokojiti nemohl. My odmítáme
pokračování v tomto systému.
Při dnešní reformě podmínek pro
zahraniční obchod nezbývá, než
abych se vrátil k návrhu, který jsem již
s tohoto místa jednou dělal a který některým
z vás snad připadne trochu podivný, totiž,
že máme-li u nás přijíti ke skutečné
reformě celního tarifu, která se nám
již od převratu slibuje, musíme změniti
náš celní tarif z cel specifických,
vybíraných podle váhy nebo podle počtu
kusů, na cla hodnotná, vybíraná z
deklarované ceny. Velectění, při každém
střídání vlády každý
nový ministr obchodu nám reprodukuje slova svých
předchůdců, že se pracuje na reformě
celního sazebníku. Takhle se bude pracovat do skonání
světa. My musíme ozřejmit, jak který
artikl je u nás zatížen clem, měřeno
na jeho cenu, my musíme ukázati celému národu,
musíme ukázati každému jednotlivému
průmyslu na druhém průmyslu, do jakého
stupně, měřeno na cenu, jsou ty které
branše chráněny. Pak se dopracujeme k rozumnému
snížení celních sazeb, protože
bude patrno, jak jednotlivá branše vykořisťuje
druhou, dávajíc své artikly chránit
vysoko a tlačíc ochranu druhých co nejníže.
Velectění, my budeme musit sáhnout na starou
politickou doktrinu o doložce nejvyšších
výhod. Také to u nás bylo jakýmsi
axiomatem od převratu, že prý jakožto
stát exportní musíme se všemi státy
dělati smlouvy s doložkou nejvyšších
výhod, to jest, že musíme jednak slibovat a
jednak ovšem hlavně dávat si slibovat od druhých
států, že cokoliv v budoucnosti ve výhodách
celních některý stát poskytne jinému
státu, poskytne také nám, a navzájem
že my zase svému spolukontrahentovi poskytneme to,
cokoliv poskytneme jiným. Tímto systémem
obchodních smluv s doložkami o nejvyšších
výhodách se velká většina států
svázala navzájem tak, že kdyby měl jeden
stát udělat sebe větší ústupek
kterémukoliv svému sousedovi, okamžitě
se ten ústupek znásobí na všecky strany
vůči všem státům, s nimiž
má nějakou obchodní smlouvu; a poněvadž
nechce žádný stát, aby ústupek,
který by rád udělal vůči jednomu
státu, platil též vůči všem
ostatním, tak tedy se státy navzájem ujišťují
těmi nejvyššími výhodami, které
si poskytnou, ale neposkytují si žádný
žádné. Tak zvané doložky nejvyšších
výhod jsou pouhou papírovou frází,
která se ujednává mezi státy a schvaluje
se v parlamentech bez praktického významu. Jsou
naopak brzdou skutečných výhod, kterými
by chtěl některý stát konkretně
otevříti si cestu do světa a navzájem
otevříti některému svému sousedu
cestu do svého území. (Předsednictví
převzal místopředseda Mlčoch.)
Při probírání našich exportních
potřeb nemohu přejíti kapitolu, o které
by se mnozí z vás snad domnívali, že
by mohla patřiti do speciální debaty, totiž
kapitolu o Exportním ústavu. Ta nemůže
býti, bohužel, probrána v rozpočtové
debatě speciální, poněvadž je
to záležitost celé vlády. Exportní
ústav byl po dlouhých naléháních
vytvořen celovládním rozhodnutím za
účelem podpory hospodářského
života v oblasti průmyslové i zemědělské,
k osvěžení naší dopravy, našich
zahraničních obchodů, našeho pojišťování
atd. Copak se stalo z Exportního ústavu, který
byl zřízen opatřeními právními
r. 1934? Velectění, Exportní ústav
se stal takovým správním monstrem, takovou
obludou, že proti němu Pozemkový úřad
neblahé paměti je ještě, nu, idyla.
(Poslanec Hampl: Salon krásy! - Hlasy: Sedmikráska!)
Ba, Sedmikráska. (Veselost.)
Myslím, že kdybychom přeložili zákon
o Exportním ústavě a poslali jej do ciziny,
že lidé tam nebudou tu věc bráti vůbec
vážně, neboť tento zákon resp.
toto vládní nařízení se spíše
hodí k tomu, aby bylo označeno za opatření
na poškozování a brzdění exportu
než na jeho podporu. Tento Exportní ústav má
tyto správní orgány: Správní
výbor, který čítá 52 členů
a 52 náhradníků a 4 virilisty to je úplný
sovět (Veselost), ovšem nemůže
nic spravovat, také se to od něho nežádá,
od něho se požaduje prakticky pouze to, aby schvaloval
rozpočet, pokud jsem mohl vyrozumět z tohoto nařízení.
Jak je správní výbor složen? Dovolte,
abych vás informoval co nejstručněji, ale
to se musí slyšet. Správní výbor
se skládá z předsedy, jeho 2 náměstků,
kteří tvoří předsednictvo,
dále ze zástupců po 1 z ministerstva obchodu,
průmyslu a živností, zemědělství,
zahraničí, financí, sociální
péče, veřej. prací, nár. obrany
a Národní banky československé. Dále
z 9 zástupců Ústředí československých
živnostenských a obchodních komor, z 9 zástupců
Ústředního svazu čsl. průmyslníků,
ze 2 zástupců Ústřední rady
obchodnictva, ze 3 zástupců Státní
rady živnostenské, z 5 zástupců Stálé
delegace zemědělských rad, ze 4 zástupců
Zemědělské jednoty Československé
republiky, ze 2 zástupců Zájmového
ústředí družstevních svazů
v Praze, z 5 zástupců vyslaných ministerstvem
soc. péče za ústřední odborové
organisace, jakož i ze zástupců poptávkové
služby Pražských vzorkových veletrhů
a ze zástupců Československého ústavu
zahraničního.
Velectění, kdo by se z ustanovení o 9 zástupcích
obchodních komor a 9 zástupcích Svazu průmyslníků
domníval, že jejich korporacím záleží
zvlášť na činnosti Exportního ústavu,
ten by se důkladně mýlil. Těmto korporacím
záleží hlavně na nečinnosti tohoto
ústavu. A ony se snaží, jak obchodní
komory, tak Svaz průmyslníků, všemožně
znemožňovati činnost Exportního ústavu.
Docela otevřeně. (Posl. Remeš: Tak to také
je ve špiritusu!)
Exportní ústav, jehož účelem
je usilovati o rozvoj čsl. vývozu zejména
soustředěním a organisací činnosti
informační, propagační, zprostředkovatelské,
poradní, studijní a výchovné, byl
v zápětí zbaven této své nařízením
mu dané pravomoci. Tak zvaný výkonný
výbor, to jest užší výbor než
správní výbor, se usnesl, že ústav
nesmí vyřizovati poptávky interesentů
po výrobě, nýbrž že tyto poptávky
musí poslati všem obchodním komorám
a Svazu průmyslníků. (Slyšte!) Exportní
ústav má skvělou evidenci našich výrobních
poměrů, získanou hned po zahájení
činnosti, evidenci, kterou obdivují cizinci, kteří
ji prohlížejí, ale on nesmí svých
evidenčních materiálů - těchto
proslulých kartoték - užívati, nýbrž
musí poptávky postoupiti obchodním komorám
a Svazu průmyslníků, které pak obtěžují
často ze dvou nebo tří míst zdejší
firmy a dávají informace dvakrát nebo třikrát
cizímu poptávači, který si myslí,
nevím co, o našem Exportním ústavě.
Tento Exportní ústav dostal velkolepou kompetenci.
Ta je vypočtena 12 body. Ten nejdůležitější
však nemá označení číslo
13, ale je stejně nešťastný, jako kdyby
toto označení měl. (Veselost.) A ten
zní takto: "Ústav se nezúčastní
prací obchodně-politických pro obchodní
smlouvy, podává jen zprávy vyžádané
ústředními úřady. Iniciativní
návrhy podává v součinnosti s odbornými
organisacemi zájemců."
Tedy kdyby tento úřad, na základě
svých styků upozorněn svými zástupci
v cizině, přišel k nějaké iniciativní
myšlence, nesmí ji žádnému ministrovi
sděliti, nedá-li souhlas Svaz průmyslníků.
Velectění, něco tak bizarního by si
někdo těžko vymyslil, kdyby to dostal za úkol.
To bylo provedeno patrně nechtíc. (Veselost.)
Tento ústav není zván k důležitým
poradám, které se, řekněme, týkají
uvolnění zahraničních a devisových
styků. Kde pak, tam jsou zváni kde jací interesenti,
kteří namnoze mají zájem na tom, aby
se styk neuvolnil, aby profitovali z omezení soutěže
povolovacím řízením, ale státní
úřad, který je zřízen k tomu,
aby usnadnil styk s cizinou, zván není.
Tento ústav nedávno provedl nákladnou anketu
o vnitřních překážkách
našeho exportu. Tato anketa nesměla spatřiti
světlo světa. A když před devalvací
někteří ministři si vyžádali
na rychlo jisté informace o disparitě cenové
u některého zboží našeho u nás
a v cizině a úřad jim to dal, byla z toho
jistá korespondence mezi ministerstvem obchodu a Exportním
ústavem. Velectění, velmi prosím pana
ministra obchodu, jemuž nepřipisuji žádnou
vinu na těchto poměrech .... (Posl. Pekárek:
Pane kolego, já jsem před 3 roky provedl analysu
statutu Exportního ústavu, každý si
to mohl přečísti a tyto důsledky mohl
z toho vyvoditi. Tehdy ještě byl čas provésti
změnu. Nestalo se však nic za celá 3 léta!)
Pane kolego, myslím, že tím nechcete říci,
že bychom vám nebyli pomáhali. Konstatuji,
že máte pravdu, ale ovšem mnozí čekali,
když se to vládní nařízení
peklo, že buď tak a tak nebude vydáno, nebo že
nebude provozováno. U nás je bohužel mnoho
předpisů vydáno hrozně drakonických
nebo, řekněme, málo prozíravých,
ale pak se na štěstí neprovádějí.
(Veselost.) Tyto věci bohužel se provádějí,
pokud se nemají prováděti, a neprovádějí
se, pokud se mají prováděti. Prosím
pana ministra obchodu, aby si těchto věcí
všiml, dal si o nich referovati a aby se přičinil,
aby tento úřad byl podroben výlučně
ministerstvu obchodu a nikomu jinému, a aby pan ministr
obchodu se přičinil, aby on sám nesl za tento
úřad ústavní odpovědnost. Doufám
pevně, že potom, když se mu nebude do toho nikdo
plést, začne tento úřad pak prováděti
činnost, kterou také ministerstvo obchodu od něho
potřebuje.