Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Ježek.
Dávám mu slovo.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno!
K letošnímu rozpočtu měl původně
promluviti za naše kluby předseda strany dr Kramář;
bohužel těžké onemocnění
v jeho rodině mu zabránilo, aby se mohl zúčastniti
této generální debaty. Dovolím si
proto jménem našeho klubu vstoupiti do generální
debaty sám a na rozdíl od dr Kramáře,
který se chtěl obírati věcmi zahraniční
politiky a který také své stanovisko jistě
uveřejní v některém ze svých
článků, budu se zabývati více
věcmi naší vnitřní politiky a
také vlastním rozpočtem.
Je tomu něco málo přes rok, co jsem mluvil
s tohoto místa k prohlášení nového
předsedy vlády dr Milana Hodži. Prohlášení,
které dr Hodža tenkrát učinil,
bylo přijato od nás všech s velikými
nadějemi, poněvadž v něm byla řada
námětů a myšlenek, které jsme
již dříve uplatňovali. Žádali
jsme zejména návrat k soukromému podnikání
a k řádnému státnímu hospodářství,
žádali jsme podporu exportu všemi možnými
prostředky, zachování právního
řádu a právní bezpečnosti ve
věcech hospodářských, zachování
nabytých práv při zásahu státní
správy do hospodářského života,
jakož i to, aby zákony neměly nikdy zpětnou
působnost. Kromě toho žádali jsme vyřešení
velké otázky, která musí býti
vyřešena, totiž vyrovnání mezi
průmyslem a zemědělstvím. Bohužel,
naděje, které jsme měli po řeči
předsedy vlády dr Hodži, byly průběhem
doby počínáním vlády valně
zklamány. Byly zklamány proto, poněvadž
po cestách, které vytyčil předseda
vlády dr Hodža, se velmi často nešlo.
A právě pro jednávaný rozpočet
jest jedním z důkazů, že se nejde po
těch cestách, po kterých jsme chtěli,
aby šla naše hospodářská státní
politika.
Nebudu opakovati to, co říkají snad všichni
řečníci, totiž že rozpočet,
který se projednává, je rozpočtem
fiktivním. My musíme - a myslím, že
je to naší povinností právě zde
ve sněmovně - říkati si pravdu. A
tu se mi zdá, že od r. 1930 děláme u
nás pštrosí politiku, že schováváme
hlavu do písku, že schováváme hlavu
před skutečnostmi, které zde jsou. Ze jména,
pokud se rozpočtu týče, nemluvíme
si pravdu. My máme rozpočty stále t. zv.
aktivní. V r. 1930 byl rozpočet aktivní 53
mil. Kč, ale státní uzávěrka
byla pasivní 426 mil. Kč. V r. 1931 byl rozpočet
aktivní 5 mil. Kč, státní závěrka
byla pasivní 2.081 mil. Kč, r. 1932 jsme měli
rozpočet aktivní 5 mil. Kč, ale státní
závěrka byla pasivní 129 mil. Kč.
V r. 1933 byl státní rozpočet aktivní
opět 2 mil. Kč, ale skutečná pasiva
dělala 1.484 mil. Kč. V r. 1934 byl rozpočet
aktivní jedním mil. Kč, ale skutečné
pasivum činilo 342 mil. Kč. V r. 1935 byl rozpočet
aktivní 2 mil. Kč a státní uzávěrka
pasivní 1.781 mil. Kč. O letošním roku
praví sám pan zpravodaj Remeš, že
úhrn státních příjmů
do konce září letošního roku...
(Zpravodaj posl. Remeš: Do konce října!)
To je ovšem jiná verse, mám v ruce zprávu
z rozpočtového výboru, kde jste mluvil o
konci září, kde jste řekl, že
státní příjmy jsou menší
o 826 mil. Kč. Máte nějakou pozdější
zprávu, pane kolego? (Zpravodaj posl. Remeš: Včera
jsem přednášel čísla do konce
října!) Prosím, ta čísla
nemám, nebudou asi příliš rozdílna.
(Zpravodaj posl. Remeš: Je to 844 mil. Kč na daních
a o 764 mil. Kč jsou hrubé příjmy
větší!) Tedy úhrnné státní
příjmy jsou do konce září letošního
roku o 826 mil. Kč menší, než je rozpočtová
kvota, kdežto výdaje jsou za tuto dobu o 734 mil.
Kč větší. (Zpravodaj posl. Remeš:
Tak to souhlasí!) Prosím, podle pana zpravodaje
z téže zprávy činí schodky v
účetní náležitosti za 6 krisových
let 8.615 mil. Kč. Skutečné schodky pokladního
hospodářství podle p. zpravodaje jsou ještě
vyšší. Shrneme-li všechny tyto věci,
musíme se tázati, je-li za této situace možno
čekati, že předložený rozpočet,
který činí 81/2 miliardy Kč a který
je aktivní jenom necelými 2 mil. Kč, bude
skutečně aktivním. Podotýkám,
že rozpočet na r. 1937 zvyšujeme asi o 1/2 miliardy
Kč. Myslím tedy, že je daleko správnější
počítati s tím, že aktivity dosaženo
nebude. Pan zpravodaj to konečně do jisté
míry opatrně formuloval, neboť výslovně
řekl, že rozpočet na r. 1937 je "formálně"
v rovno váze. S tím stanoviskem bych souhlasil.
Na druhé straně jsem si jist, že nikdo z nás
nebo jen velmi nepatrná část této
sněmovny - není skutečně přesvědčen,
že tento rozpočet je opravdu aktivní a že
až dojde k projednávání státní
uzávěrky za rok 1937, nebudeme musit zase konstatovat,
že uplynulý rok byl pasivní. Jistě nikdo
nevěří, že by mohlo nastat překvapení
a že by nám státní uzávěrka
přinesla nějaké aktivum. Myslím, že
tento způsob fikce aktivity není správný
a že bychom si měli říci, že ve
skutečnosti projednávaný rozpočet
není rozpočtem aktivním. Měli jsme
to říkat i dříve při rozpočtech
a byli bychom si tak ušetřili na konci roku zklamání.
Podle toho jsme pak měli vést své celé
hospodářství a uvědomiti si vážnost
situace, ve které se ocitáme. Pan zpravodaj řekl,
že nikdo, ani stát nemůže trvale vydávat
více než přijímá, že schodkové
hospodaření nemá nabýti trvalé
povahy, poněvadž ani jednotlivec, ani stát
nemůže žíti na cizí účet.
Nemohu jinak, než tato jeho slova podtrhnouti a vzíti
je také za názor náš. Mám však
velké obavy, že žijeme hodně na cizí
účet. Podívejme se jen na jeden obrázek,
který nejlépe mluví o tom, žijeme-li
na vlastní nebo cizí účet. Podívejme
se na státní dluh.
Státní dluh letos vzrostl na 46.784,508.636 Kč.
Před rokem činil 40.933,673.851 Kč. Tedy
průměrně na občana připadá
nyní ze státního dluhu 3.120 Kč, před
rokem 2.800 Kč. Vidíme tedy značný
vzrůst. Před 10 lety jsme měli 27.800 mil.
Kč státního dluhu, stoupá tedy státní
dluh průměrně o 2 miliardy ročně.
Celková potřeba pro službu tohoto státního
dluhu pro r. 1937 činí 1.701 mil. Kč.
Stojíme teď u nejdůležitější
otázky státního dluhu. Mám totiž
dojem, že zapomínáme že stojíme
před r. 1938, že zapomínáme, že
dosud umořujeme asi 1/4 státního dluhu, že
umořujeme zahraniční dluh a že umořujeme
jen to, co zbývá po odečtení unifikační
půjčky Až na základě zákona
o unifikační půjčce bude plná
služba od r. 1938, bude to, prosím - a my s tím
musíme počítat - daleko, daleko horší
než nyní. Když počítáme
jen 1% úmoru - to když bychom se rozhodli pro umořování
na 100 let, nikoliv na 50 - znamená to, že od r. 1938
budeme platit na službu státního dluhu ročně
nejméně 21/2 miliardy Kč. Slavná sněmovno,
to je věc velmi vážná. To je věc,
kterou si musíme uvědomiti, poněvadž
této půltřetí miliardy Kč znamená
4 až 5 % našeho národního důchodu,
a t. j. při desetimiliardovém rozpočtu čtvrtina,
t. j. 25 % rozpočtu. Je zajímavé, že
po této stránce je na tom hůře, opravdu
podstatně hůře jenom Francie, našim
poměrům že se podobá Anglie a Italie,
kdežto jiné státy jsou v tomto směru
na tom lépe. Srovnejme únosnost francouzského
hospodářství a anglického s únosností
hospodářství našeho a vidíme,
že jsme skutečně ve velmi těžké
situaci, že zatěžujeme neobyčejným
způsobem příští mladé
generace, které budou státi v životě
neobyčejně těžkém, neobyčejně
zatíženém právě těmito
dluhy, jejich službou a zbytky po hospodářství
z našich let. Zdá se mi, že my při svém
hospodářství s rokem 1938 vůbec nepočítáme
a že nepočítáme v celé hospodářské
politice s tím, jak se dále budou celkové
poměry vyvíjet.
Kdyby se mně dala otázka, jak by se dalo nejlépe
těmto věcem čelit, jak by se daly zmírňovat,
kdybych měl usilovat o to, jak nalézt cestu k zmenšení
vydání, která tu jsou, řekl bych,
že nejvíce dalo by se pro státní rozpočet
a pro celý náš hospodářský
život získat omezením usměrněného
hospodářství, které se nám
tolik v Československé republice vychvaluje a které
podle mého názoru daleko více našim
financím a hospodářskému životu
škodí než prospívá. Největší
příjmy pro státní pokladnu, ať
si mluví o té věci kdo chce co chce, ať
si mluví s kteréhokoliv světového
hlediska, jsou vždy ze soukromého hospodářství.
Jestliže se k němu nevrátíme a nebudeme
se snažit o to, abychom měli co největší
rozkvět právě v soukromém hospodářství,
nebude pořádek ani v hospodářství
státním, ani v našich financích. (Výborně!
- Potlesk poslanců národního sjednocení.)
Nebudu mluvit o škodách z usměrněného
hospodářství, jenom bych řekl namátkou
tři body. Prosím, beze všeho hněvu,
chci jenom ukázati na těchto příkladech,
že chceme-li tyto věci pořádat, musíme
je pořádat jiným, lepším způsobem.
Jako špatný příklad uvedu dříví.
Naše hospodářství s dřívím
má nesporně nejkrásnější
možnosti. Máme největší zásoby
dříví, ale je to tak zregulováno a
uspořádáno, že když potom přijde
jednání o pražce, berou se z ciziny a ne z
Československé republiky.
Další příklad: náš ječmen,
který byl u nás vždycky neobyčejné
kvality a za který dostávali jsme první ceny
na mezinárodních výstavách. Dnes máme
regulované hospodářství a nemáme
dostatek ječmene pro naše sladovnictví a pivovarnictví.
Vezměte si usměrněné hospodářství
s tuky a vidíte totéž. V usměrněném
hospodářství tukovém se zase projevují
nedostatky organisace, a mohl bych říci, že
toto celé usměrněné hospodářství
je spíše desorganisací, která nepomáhá
žádnému stavu ani našemu hospodářskému
životu. Při tom ani nemluvím, co by se dalo
ušetřiti na správních nákladech
usměrněného hospodářství.
Dostávám se nyní k tomu, co uvedl ve své
zprávě pan zpravodaj rozpočtového
výboru k naší státní administrativě.
Do jisté míry se zadostiučiněním
jsem tam četl slova pana zpravodaje, kde srovnával
výdaje personální na aktivní zaměstnance
a porovnával je s ostatními výdaji, a kde
sám říká, že tyto výdaje
nejsou tak tíživé, aby byly příčinou
kritického stavu financí Československé
republiky. Naopak, že tyto personální výdaje
na státní administrativu jsou přiměřené.
Ale horší je, co se netýká této
finanční stránky, totiž to, v jakém
stavu naše státní administrativa ve skutečnosti
je. Nevím po kolikáté, ale myslím,
že při nejmenším asi po deset roků
se stále v této slavné sněmovně
opakuje jedno přání, které jsme pronášeli
my a říkají je nyní i kolegové
z jiných stran; je to stále a stále se opakující
požadavek reformy státní správy. Je
to věc, o které je. řeknu vám, již
opravdu téměř nechutné mluviti, poněvadž
jsme měli několik komisí, měli jsme
zákon, že komise musí podávat dokonce
zprávy v parlamentě o svém jednání,
ale pokud se týče reformy státní správy,
nejdeme stále a stále kupředu a výsledky
reformní nejsou téměř patrné.
Lituji velmi toho, že se takto nemůžeme dostati
k důležité otázce platové. Kdybychom
měli ve státní správě skutečně
přesné a prakticky vymezené kompetence jednotlivých
úřadů, které dnes navzájem
zasahují jeden do kompetence druhého, mohli bychom
řadu úřadů zrušiti a místo
nich bychom mohli síly, které tam jsou, věnovati
na úkoly, kde sil potřebujeme a kde je jich málo.
Jde zde o přesun, který je ve státní
správě nutný. Je nutný, poněvadž
kdybychom pokračovali v tomto hospodářství
státní administrativy, tu zatěžovali
bychom zbytečně na jedné straně své
finance, ale na druhé straně bychom také
nepřispěli ničím k tomu, abychom vyhověli
jednotlivým hospodářským stavům
v Československé republice, které si žádají
plným právem rychlého, včasného
a dobrého vyřízení svých věcí.
(Výborně!)
Pan zpravodaj mluvil na příklad o zdlouhavém
meziministerském řízení. Řekl
dokonce, že toto meziministerské řízení
se nazývá žertovně "zdržovací
řízení". Prosím, nejen to podepisuji,
nýbrž musím konstatovati, že v Československé
republice máme těchto "zdržovacích
řízení" tolik, že nemůže
ani ten nejlepší úředník, který
chce brzo a včasně věci vyříditi,
proti tomuto zdržovacímu řízení
prováděti věci tak, jak by toho bylo skutečně
třeba. Musíme požadovati zjednodušení,
zmodernisování úřadování,
po kterém tolikrát voláme, zvýšení
odpovědnosti při úřadování,
ale na druhé straně musíme také žádati
odpolitisování úřadování
a spravedlivé placení státních úředníků
a zaměstnanců. (Tak jest!)
Pokud jde o odpolitisování, vidíme zjevy
velmi zajímavé. Zajímavé tím,
že se na jedné straně velmi vytýká,
že se politické moci a politického vlivu v
úřadech zneužívá, na druhé
straně však vidíme, že kompetentní
činitelé o takových výtkách
mluví jako o naprosto bezdůvodných. Dokonce
na určité výtky, které byly v rozpočtovém
výboru, pan ministr Bechyně odpověděl,
že režim, který je dnes na železnici, je
režimem spravedlivým.
Prosím, nemám příčiny, proč
bych nevěřil p. ministru Bechyňovi,
že on věří tomu, že jeho režim
na železnicích je režimem spravedlivým.
(Výkřiky posl. Srby.) Ale myslím,
pane kolego, že až na sociální demokracii
nebude těch věřících tak příliš,
poněvadž ty výtky činí národní
socialisté, republikáni, lidovci, luďáci,
nejen my; jistě jsou to výtky velmi podstatné
a velmi odůvodněné, a nelze tudíž
mluviti nejen na železnicích, nýbrž také
v řadě resortů jiných o nějaké
zvláštní spravedlnosti.
Dokonce vítám, že se v sociálně
politickém výboru našli lidé, kteří
o tom začli také trochu přemýšleti
ne z úzkého stranického zájmu, nýbrž
s vyššího hlediska. Vítám, když
o té věci mluvil náš kolega Chmelík
a Sedláček, vítám, že
se k té věci přiklonil také sociální
demokrat dr Meissner, totiž k tomu, že se musí
ze všech sil nějakou komisí nebo nějakým
jiným zařízením pracovati k nutnému
odpolitisování, a to zejména při přijímání
do státních služeb. Vítal bych neobyčejně
toto zařízení a myslím, všichni
bychom je vítali, poněvadž případy,
které máme, jsou velmi nepěkné. Prosil
bych, aby toto řízení nezůstalo jen
u státní administrativy, ale aby bylo zavedeno zejména
u státních podniků, abych zas nebyl nucen,
jako jsem již jednou musel učiniti, uveřejniti
v "Národních listech"- pane kolego, a
to vás bude zajímati - tak korunní svědectví,
jako jsou zprávy vaší sociálně-demokratické
"Unie železničních zaměstnanců",
kde tato Unie železničních zaměstnanců
svým členům oznamuje, jakých ohromných
úspěchů dosáhla oproti jiným
politickým stranám. Kde číselně
dokazuje, kolik příslušníků sociálně-demokratické
"Unie" přijato bylo jako čekatelé,
myslím, strojvůdců. Tedy vidíte, že
nejde o nějaký můj výmysl, nýbrž
já jsem tak loyální, že cituji dokonce
vaše důvěrné zprávy, které
dává vaše Unie železničních
zaměstnanců svým vlastním členům.
Je jistě na místě, aby těchto nemravů
byl u nás jednou konec, poněvadž státní
administrativa nesmí patřit žádné
politické straně, nýbrž jen a jen Československé
republice.
Slavná sněmovno, my, jak již jsem řekl,
musíme míti státní zaměstnance
spolehlivé, nestranné, odpovědné,
ale také dobře placené. A tu pan předseda
vlády dr Milan Hodža uvážil stav,
který nastal po devalvaci, kterou nedávno tato sněmovna
schválila, a řekl k deputaci státních
zaměstnanců ve své funkci předsedy
vlády, že na tyto věci bude pamatováno
částkou 150 mil. Kč. Je to slib, který
konečně každý státní zaměstnanec
musí vítati. Ovšem říkám,
že je to slib, který mluví o sumě velmi
nízké, a to proto, poněvadž roku 1933
před devalvací únorovou pan ministr financí
- tenkrát byl ministrem financí dr Trapla
předsedou vlády Malypetr v naší
úřednické osmnáctce, kterou jsme měli,
výslovně prohlásil, že srážky,
které dělá, jsou odůvodněny
jenom tím, že nastane neobyčejně veliký
cenový pokles. V roce 1933 se tedy sráželo
proto, že nastane neobyčejně veliký
pokles cenový. Tento pokles cenový se však
nedostavil. V r. 1934 v únoru došlo k devalvaci, pak
- račte se podívati na index cenový - nesporně
došlo k vzestupu cenovému, ale ačkoli poslední
srážky u státních zaměstnanců
byly učiněny na základě tohoto předpokladu,
zůstaly, když se tento předpoklad nesplnil,
dále nezrušeny.
Dnes přichází nová devalvace a s ní
slib 150 mil. Kč. Ovšem, musím říci,
že jde zde o slib předsedy vlády, o kterém
jsem přesvědčen, že tento slib bude
chtíti skutečně dodržeti. Ale těchto
150 mil. Kč marně hledáme v předloženém
rozpočtu. Už to mluví, prosím, o určitém,
nechci říci nepořádku, ale o něčem,
co docela není správné a co můžeme
vykládati velmi zvláštním způsobem.
Buďto jde o vážný úmysl těchto
150 mil. Kč státním zaměstnancům
dáti, a pak je povinností, aby těchto 150
mil. Kč přišlo do rozpočtu. Nebylo-li
to možno snad z technických důvodů a
pan ministr financí mluvil o tom, že musí vydati
zvláštní úhradový zákon,
pak bylo jistě na místě, aby tento úhradový
zákon byl projednáván současně
s rozpočtem, poněvadž máme-li míti
představu hospodářství pro r. 1937,
musíme s těmito 150 mil. Kč počítati.
Ale těchto 150 mil. Kč v rozpočtu by bylo
velmi nepříjemných 150 milionů, a
to proto, poněvadž ačkoliv prohlašujeme,
že jich v roce 1937 použijeme, máme rozpočet,
který je aktivní jen asi 1 1/2 mil. Kč. Náš
rozpočet stal by se 150 miliony rázem pasivním.
A když pan ministr financí říká,
že přijde se zvláštním úhradovým
zákonem, musím říci, že s těmi
úhradovými zákony máme, pokud se týče
státních zaměstnanců, velmi špatné
zkušenosti. Pokaždé, kdykoliv se státním
zaměstnancům přidávalo, jen třeba
pár milionů, vždycky se přišlo
se zvláštním úhradovým zákonem,
který byl odůvodňován jen právě
těmi výdaji na státní zaměstnance.
Ale potom, když se udělená výhoda státním
zaměstnancům vzala, zůstal v platnosti úhradový
zákon dále, kdežto ve skutečnosti účel,
pro který byl vydán, naprosto pominul. Mám
tudíž obavy, aby se v tomto způsobu jednání
se státními zaměstnanci nepokračovalo.
Vidíme z referátu pana zpravodaje, že velmi
tíživou položkou, velkým problémem,
je otázka pensí. Tato otázka je velmi ožehavá
již svou celkovou částkou, neboť pense
dělají ve státní správě
i podnicích 2.300 mil. Kč, což je o 300 mil.
Kč, jak je udáno, více nežli činí
osobní náklady vlastní státní
správy. Je to tedy otázka jistě tíživá,
o které bude nutno co nejdříve uvažovati.
Bude nutno neubírati pensistům - není možno,
aby se ubíralo z toho, co pensisté mají -
ale bude nutno, aby se dělala docela jiná pensijní
politika personální, nežli se dělá.
Račte si vzíti v úvahu počet pensionovaných
lidí. Račte odečíst lidi, kteří
byli pensionováni snad pro špatnou jazykovou kvalifikaci,
a račte vzíti v úvahu jenom další,
kteří byli pensionováni předčasně
a dříve, nežli měli do pense odejíti.
Vidíte, kolik zde je schopných lidí, kteří
mohli pracovati ve prospěch státu, a kolik dělají
jejich pense a jak zatěžují státní
rozpočet. Musíme tedy v této věci
uvažovati velmi opatrně. Vzpomeňte si, jak
skončila restrikce, která byla prováděna,
tuším, asi v r. 1925. Byla to, jak se pamatuji, restrikce
velmi stranická, která dopadla na konec tak, že
dva nebo tři roky po restrikci jsme měli více
stát. zaměstnanců, nežli jsme měli
před restrikcí. A při tom jsme měli
řadu lidí schopných a zcela výkonných
pensionováno. Myslím, že tyto věci jsou
v rozpočtu neobyčejně důležité
a že zejména pro budoucnost budeme musiti nalézti
způsob, jak bychom tento tíživý problém
vyřešili.
Dovolte nyní, abych se zmínil ještě
o jednom problému, který je důležitý
v našem rozpočtu. Je to otázka investic. Slavná
sněmovno, je nesporné a velmi často se to
zde zdůrazňovalo, že státní investice
mají velký význam v boji proti nezaměstnanosti.
Ale na druhé straně musím říci,
že bohužel od r. 1930 se ještě ani jednou
nesplnilo to, aby vydání na investice, o kterých
se tak často mluví a o kterých se mluví
jako o příkladu, co se všechno dělá
v Československé republice, souhlasily se skutečným
vydáním na investice podle rozpočtu. Račte
srovnati některé zajímavé číslice.
V r. 1930 bylo pamatováno na investice částkou
1.212 mil. Kč, ve skutečnosti se však vydalo
795 mil. Kč, čili o 34.4% méně. V
r. 1931 v rozpočtu bylo preliminováno na investice
1.198 mil. Kč, ve skutečnosti bylo vydáno
783 mil. Kč, čili o 34.6 % méně. R.
1932 byla v rozpočtu preliminovaná částka
na investice 1.033 mil. Kč, ve skutečnosti dáno
528 mil. Kč, čili o 48.9% méně, než
bylo preliminováno. V r. 1933 bylo v rozpočtu preliminováno
514 mil. Kč na státní investice, ve skutečnosti
bylo vydáno 372 mil. Kč, čili o 27.6 % méně.
V roce 1934 bylo na investice preliminováno 364 mil. Kč,
ve skutečnosti vydáno 296 mil. Kč, tedy o
18.6% méně a konečně v r. 1935, kdy
se o těchto věcech tolik velmi mluvilo, bylo v rozpočtu
preliminováno 660 mil. Kč, ve skutečnosti
bylo však vydáno 487 mil. Kč, t. j. o 26.2%
méně. Mluví se nyní o investicích
5.300 mil. Kč, prosím, aby skutečně
bylo splněno to, co se slibuje, ale co nikdy není
dodržováno. A prosím, aby to také byly,
pokud nejde o investice, které přirozeně
celým svým státním založením
nemohou býti rentabilní, investice rentabilní.
U nás se mnoho mluví o plánovitém
hospodářství. Myslím, že můžeme
mluviti o plánovitém hospodářství
jak chceme, ale pokud se týče státních
investic, že můžeme mluviti jen o t. zv. neplánovitém
hospodářství, poněvadž nemáme
dosud řádného celostátního
plánu silničního, nemáme celostátního
plánu dopravního, nemáme celostátního
plánu vodocestného. Můžeme mluviti,
slavná sněmovno, jen o takovém - odpusťte,
že tak triviálního výrazu užiji
- stálém flikování, a ne o velkorysém
řešení těchto důležitých
otázek.
Ukáži na příkladech, jak se tyto věci
nesprávně řeší. Uvažte,
co se muselo nadělati řečí o chuchelském
podjezdu železničním. Na konec po dlouhé
době se to přec jen provedlo. Ale vedle tohoto podjezdu
několik kroků jsou započaté zbytky
stavby povltavské silnice, kde se bohužel dále
nepokračovalo a která, kdyby se stavěla,
vyloučila by nutnost vybudování tohoto podjezdu
a znamenala by při číslicích poměrně
nižších velkou úlevu pro všechny
povltavské kraje. Vidíte, jak se věci dělají
neplánovitě. Nebo vezměte vůbec úpravu
našich silnic v celé republice. Nevím po kolikáté
mluvím v této slavné sněmovně
- myslím, že to bude 10leté jubileum o železničním
přejezdu u Hrdel, který se staví déle
než všechny technické vymoženosti, které
se kdy v celém světě stavěly, který
se staví, nevím - křivdím-li, křivdím
asi o 2 roky - ale, myslím, že to bude už asi
10 let, co se tento přejezd staví. Je to stále
rozestavěné a nemůžeme v té věci
ničeho dosáhnouti, přes to, že jsme
o tom mluvili v rozpočtovém výboru, nejen
my, když jsme byli v koalici i když jsme nyní
v oposici, nýbrž také i němečtí
poslanci, poněvadž jde o hlavní silnici, která
nás spojuje s německou říší.
Ale u nás se na to docela klidně nazírá
a klidně přechází se tato okolnost,
která ve skutečnosti neznamená nic více,
než malou práci 4 až 5měsíční.
Je viděti, že se opravdu nepokračuje plánovitě.