Musíme po této stránce jen zdůrazniti,
že sdílíme ohledně úřednického
problému názor obyvatelstva, že domácí
úředníci jsou nejschopnější,
aby svou znalostí země a poměrů působili
ve veřejné službě. Rovnoprávnost
jest úhrnný pojem pro požadavky všeho
druhu, jest také úhrnným pojmem národnostních
požadavků, které se zde kladou stran národnostního,
nebo, jak se to obyčejně nazývá, menšinového
problému. A jako sudetští Němci žádáme
rovnoprávnosti a víme, že jsme v tom ve zdravém
právu, které nám bylo také ústavně
dáno, k jehož uskutečnění však
de facto nedošlo, pro jehož uskutečnění
musíme nasaditi veškerou naši politickou práci.
Realisace zrovnoprávnění ve všech důležitých
věcech veřejného života jest pro nás
sudetské Němce ve státě vedoucím
motivem sudetskoněmecké národní politiky
a byla také pro nás vedoucím motivem a cílem,
proč jsme jako něm. křesť. soc. strana
lidová vstoupili v červnu tohoto roku na pozvání
pana předsedy vlády do vlády. Zdá
se nám, že práce pro náš lid a
ve službách našeho lidu po boku ostatních
koaličních stran může býti konána
účinněji, obzvláště nyní
ve chvíli, kdy se stává za překotných
událostí světa stále zřejmějším,
že menšinový problém ve státě
čeká brzkého řešení a
že se tato přechodná doba, která podle
ústavy nepřinesla do dnešního dne žádné
definitivní uspokojení menšinových národů
ve státě, skončila. Přikročiti
k tomuto problému jest úloha, kterou si klademe,
a jsem úplně přesvědčen, že
jest také správně pochopený zájem
státu, když koaliční strany na české
straně, které se rozhodly pro společnou práci
pro nás, mají stejný zájem na tom,
aby odstranily ze světa stížnosti a obtíže,
které se staví opět proti mírovému
spolužití národů zde ve státě.
Na tom mají podle mého přesvědčení
zájem všichni občané ve státě,
kteří to s ním míní poctivě,
bez rozdílu, obzvláště bez rozdílu
všech částí lidu a vrstev našeho
sudetskoněmeckého lidu. Při tom spolupůsobiti
pokládáme za nejvyšší povinnost
všech národně myslících a cítících
korporací v parlamentě, obzvláště
všech německých stran. Jsme-li za tímto
účelem přívrženci jednotné
fronty německých stran v parlamentě, tedy
právě z toho uvážení, že
jsme v této snad historické chvíli povinni
všem Němcům, hoditi tíhu 31/2 milionového
národa ve státě na váhu, aby se dostalo
německému lidu, který jest pro stát,
také spravedlnosti, které od státu může
požadovati. (Potlesk.)
Divím se - musím to říci upřímně
- že se dnes posl. dr Rosche vyslovil proti tomu,
odvolávaje se na zkušenosti minulosti s německým
parlamentním svazem. Divím se proto, že on
přece organisaci parlamentního svazu, jak ji máme
na mysli a jak v prvním parlamentě skutečně
byla, vůbec neprodělal. Já, protože
jsem byl při tom, mohu klidně tvrditi proti tomu
to, že Němci v německém parlamentním
svazu byli tehdy schopni míti větší
vliv, ačkoliv stáli proti české národní
koalici, která byla u vlády, než dnes o dva
mandáty silnější sudetskoněmecká
strana, která by dnes mohla býti jen šťastna,
kdyby byla schopna míti na parlamentní půdě
tolik účasti, jak to náš společný
národní parlamentní svaz skutečně
svého času, alespoň v letech 1920 až
1923, mohl míti.
Musím upřímně říci,
to mne udivuje. Divím se také z jiného důvodu,
protože se mi zdá přece přímo
odporujícím, jak strana, která převzala
posledními volbami tak velkou odpovědnost za celý
národ, se může zdráhati konati v zájmu
jednoty, kterou stále zdůrazňuje, společnou
práci s těmi, kteří společně
zastupují poctivé národní požadavky
zde ve státě na půdě parlamentu. Naprosto
si nemohu vysvětliti, a tu jest právě nasnadě
podezření, že to s tou jednotou skutečně
není tak daleko, jak se nám s této strany
vždy vytýká. Jinak by nemohlo dojíti
k tomu, že jest dnes pro jednotu Němců překážka
právě z té strany, která byla zvolena
pod znamením národního společenství
právě s tak vynikajícím úspěchem
do této sněmovny. Musím říci
upřímně, že nejsem stran jednoty, která
by tu mohla vzniknouti a se projeviti ve prospěch celku,
pesimistickým. Zkušenosti to ukázaly a konečně
by musela býti za nynějších těžkých
poměrů dobrá vůle. Obzvláště
v nynější chvíli, kdy se zdá,
že se vážně přikročí
k řešení národnostních otázek,
by mohla právě tato dobrá vůle přinésti
ještě více jednoty. Přejeme si toho.
Náš program jest jednotná fronta. To jsme v
roce 1920, když jsme byli jako křesť. sociálové
zvoleni do parlamentu, programově prohlásili a to
jsme až do dneška důsledně podrželi.
To jsme prodělali prakticky a jsme v každém
čase připraveni, dáti se stejným způsobem
do takové spojené práce v národních
věcech se všemi německými stranami,
které stojí na půdě státu a
které jsou ochotny splniti s námi tyto positivní
úkoly.
Posl. dr Rosche ohlásil dnes nárok na účast
při řešení menšinového problému
a to oficiálně. Prosím jej, aby již
napřed nepletl možnost spolupráce otázkami
taktiky, jak to činíme mezi sebou. (Posl. Kundt
[německy]: Viz státně-zaměstnanecký
výbor a školní výbor!) Školní
výbor byl ve Slezsku a tu se velmi osvědčil.
(Výkřiky posl. Kundta.) Nevěděl
bych, proč by nám to nyní nešlo. To
by se všechno vyskytlo, kdybychom mohli jíti ve společných
ideích společně. Avšak ve všech
otázkách, které jdou nad národní
věc, si musíme vyhraditi svou svobodu smýšlení.
Je úplně jasné, že v demokratickém
státním útvaru nemůže dojíti
k jednotné straně, aniž by z toho povstaly
nejtěžší důsledky na myšlenkových
společenstvech, která přece nepovstala z
lehkomyslného důvodu, nýbrž vznikla
na př. podle světových názorů.
Jest naší povinností zůstati na půdě
našeho programu při velkém úkolu, který
se od nás požaduje ve všech ostatních
důležitých věcech veřejného
života. Ale v národnostních otázkách
máme stejně povinnost podati ruku všem, kteří
jsou jako my ke společnému úkolu určeni
příkazem lidu, urovnati nynější
národnostní diference a vliv k tomu a účinek
proto vybojovati společně všemi prostředky
a silami, které máme po ruce. Jednota by byla již
možná. Bylo-li mi vytýkáno, že
také v křesť. sociální straně
domněle není žádné jednoty a
na jedné straně mluví Hilgenreiner
a Luschka pro jednotnou frontu, na druhé straně
Mayr - Harting proti, konstatuji, že směrnicemi
strany jakož i celou svou tradicí jsme nikdy neopustili
stanovisko, které jest závazné pro všechny
členy bez rozdílu, podle kterého jsme pro
jednotnou frontu. Konstruuje-li sudetskoněmecká
strana nějakou osobní diferenci snad z nějakého
výroku ve shromáždění proti nám,
chtěl bych prositi pana dr Roscheho; aby, pokud
jde o nejednotnost vlastní strany, raději zametal
před vlastními dveřmi. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.)
Úkoly, které máme, jsou vyšší,
než abychom se o tom hádali a se ještě
více rozešli, kde jde o nejvyšší
národní zájmy. Národnostní
problém jest beztoho tak těžký, že
bude za daných poměrů třeba největšího
umění a chytrosti, aby se udržela na živu
uchopená rostlinka, která jest ještě
velmi slabá, a přetvořila v mocný
strom, který jest zakořeněn v půdě
naší vlasti. Nesmírně těžký
pro všechny, kteří jsou sami plni nejlepší
vůle. Nejsme tu, pokud jde o těžkosti vůbec,
v nejasnosti. Avšak jde o takový zájem lidu,
že od toho nemůžeme upustiti a že se musíme
opět pokoušeti, jej začíti podle nejlepšího
vědomí a svědomí před našimi
voliči, chtěl bych říci, před
naším historickým posláním ve
státě, úkol, ke kterému je třeba
odvahy. Ku provedení problému jest zapotřebí
nekonečně mnoho znalostí všech důležitých
věcí po stránce politické, administrativní
a legislativní a užíváme-li k tomu doplnění
velkými stranami na české straně,
budeme jistě na německé straně oprávněni
požadovati spolupráci také od našich rodáků,
kteří jsou zastoupeni v parlamentních stranách.
Upozorňuji, že jsme si při této naději,
která nás naplňuje, že dojde k řešení
při nejmenším těch největších
rozdílů, vědomi toho, že problém
musí býti objasněn až na kořen,
a že teprve tehdy může býti utvořen
modus vivendi, o kterém se již mluvilo. Můžeme
tu jen konstatovati, že bychom s poloviční
prací nebyli spokojeni, a to tím méně,
kdybychom hned zůstali trčeti neb kdybychom nechali
tento vysoký a posvátný problém, nejen
pro náš lid, nýbrž pro celý stát,
klesnouti jen k teoretickým diskusím.
To jest úkolem stran ve vládě, to jest úkolem
a těžkou odpovědností obzvláště
německých vládních stran, začíti
s tím, co dosud snad politickými poměry nebylo
možné, co však nyní vývojem zahraničně-politických
poměrů jest nejen možné, nýbrž
stále nutnější.
Německá otázka jako taková v mezích
menšinového problému se dělí
podle své podstaty ve tři hlavní části.
První sektor tohoto problému jest v hospodářské
oblasti. Musíme z důvodů státních
požadovati a to také dostati, aby byly naše německé
oblasti obdařeny stejnou péčí, ba
tam, kde jest bída větší, tím
větší péčí, než jaká
se jiným oblastem ve státě již věnuje
po léta. Oživení hospodářství,
které jest tím nutnější, neboť
přece právě nezaměstnanost v našich
německých oblastech činí nyní
jako dříve asi trojnásobek nezaměstnanosti
v oblastech českých. Podporováním
hospodářského života pod heslem "hospodářská
spravedlnost" by musel stát podporovati vše,
nejen vývozní průmysl a nouzové stavby,
na což pohlížím jako na samozřejmé,
nýbrž vše, co vůbec odpovídá
soukromé iniciativě k oživení našeho
hospodářského života a k zvýšení
blaha lidu v našich oblastech. Podíl na výdajích
státního hospodářství by musel
býti patřičný.
Po každé stránce by se mělo při
zvyšování blaha lidu objektivně vyhověti
oprávněným nárokům a požadavkům,
aniž byste se dali snad od toho odvrátiti teprve politickými
protiargumenty nebo podezíráním.
Vážené dámy a pánové!
Jaký to jest šílený rozpor německé
pohraniční oblasti vojensky zajišťovati
a zároveň bombardovati hospodářsky.
Tu musí býti utvořena harmonie právě
oživením hospodářství a pak bude
úplně jisté, že naše obyvatelstvo
nebude míti žádný podnět zvyšovati
snad momenty nebezpečí nespokojeností, což
se potom ještě rádo zneužívá
k podněcování akcí proti našemu
lidu.
K oživení hospodářského života,
které přece částečně
již započalo, nemůže býti ještě
řečeno závěrečné slovo.
Jest uvítati, že jest již zde iniciativa národohospodářského
odboru ministerského předsednictva a jsem přesvědčen,
že odpovědný úředník jistě
splní svůj slib, že se bude zajímati
z příkazu předsedy vlády o toto území
s úplně zvláštní vřelostí
a že našim návrhům, které jsme
stran toho položili a které můžeme ještě
položiti, dopomůže k průlomu při
jiných instancích správy. To jest první
kapitola, nejdůležitější, pokud
jest nejbližší, která čeká
na uspokojení.
Druhá hlavní úloha řešení
národnostního problému jest věru duchovní
a kulturní zabezpečení života menšin.
Také v této části problému
nejsou žádné nepřekonatelné překážky.
Obzvláště v otázce škol není
třeba žádného protikladu národů.
Dejte každému dítěti školu jeho
národnosti na základě práva rodičů
a jedním rázem bude tato jedovatá školně-politická
atmosféra - abych použil moderního výrazu
- vyčištěna. Dejte německým dětem
a rodičům možnost navštěvovati
a pěstovati školu jejich národnosti také
skutečně a uskutečněte prakticky,
co jste nám jako odmítnutí lovu duší
opětovně slibovali, a my vám nebudeme vaše
školy záviděti. A jsem přesvědčen,
že beztoho mírumilovné domácí
obyvatelstvo nebude míti již podnětu, že
školní otázky jsou opětovně kameny
největšího pohoršení a obzvláště
na nás působí vždy tak roztrpčujícím
způsobem jako bodání jehlou. Jest to nutné,
že se stále ještě stavějí
vzdoroškoly v německém území,
že se k tomu béře počet dětí
ze sousedních českých obcí, a kde
nemůže býti vedena škola tímto
způsobem, používá se nouze německého
lidu k tomu, aby se nutily německé děti do
těchto škol? Poznal jsem tu případ z
bezprostřední vzpomínky, který se
přihodil před úplně krátkou
dobou a který vrhá ostré světlo na
poměry. U Kružberka ve Slezsku chodil v létě
četník v plné uniformě dům
od domu. Na konec bylo získáno neb požadováno
8 německých dětí pro českou
menšinovou školu. To jest nyní menšinová
škola. Učitel jde na procházku, poněvadž
nemůže beztoho s německými dětmi
v české řeči nic začíti
a protože jest pro něj vyučování
utrpením. To jsou věci, které by mohly býti
bez dalšího odstraněny. Stačí,
aby jen přestala expansivní politika, a jsme na
nejlepší cestě se najíti k trvalému
dorozumění a tím konečně vypnouti
školní otázky z komplexu hněvu a obzvláště
národního roztrpčení.
A kdyby někdo vedoucí měl odvahu vystoupiti
také proti všem vedlejším vlivům
a vedlejším vládám, tak by si skutečně
získal největší zásluhy o československý
stát.
Žádáme-li při kulturním problému
jistého zajištění, není to také
něco, co by muselo býti teprve ze země vydupáváno,
existuje již; stačí, aby byly jen opět
vybudovány a upevněny zárodky školní
samosprávy: v obcích jako místní školní
rady, v okresích jako okresní školní
výbory, v zemích jako zemské školní
výbory s národními odbory a potom výše
s patřičným nejvyšším místem,
které jest také nutné v ministerstvu k vyřizování
věcí menšin, obzvláště v
případě Němců. To jest jen
otázka úplně nepatrných nových
opatření, aby bylo to, co zde již jest, k našemu
uspokojení rozvinuto a tím také sám
problém v důležitém sektoru vyřešen.
Také jistá národní samospráva
jest pro nás nepostradatelnou, správa v obcích.
Nechci to vůbec zakrývati, dámy a pánové,
co jest naší obavou při tomto problému?
Jest v nebezpečí odnárodňování
a čím více do naší oblasti zasahuje,
čím více se upevňuje - právě
státní mocí, která tu podporuje nové
zakotvení cizích a samosprávu omezujících
nových míst - ona nás nutí stále
více do defensivy a musí počítati
s jistotou, že musí omezováním samosprávy
vyzývati stále více protináladu na
samosprávu zvyklého obyvatelstva a že nakonec
dojde výrazu v radikalismu, který jistě neodpovídá
státnímu zájmu.
K otázce vládních tajemníků
v obcích: Musím říci upřímně,
kdyby to byl jen požadavek služby, aby byly agendy přeneseného
oboru působnosti obcí věcněji vyřizovány
a obstarávány, přece také by stačilo,
kdyby se obcím poskytla záruka a možnost zříditi
nová místa ve vlastní obecní službě,
která by potom podle kvalifikace jistě měla
všechny záruky, že budou odpovídati všem
požadavkům, které se kladou pro přenesený
obor působnosti obcí. Avšak na druhé
straně nechati akademickou mládež bez existence,
bez chleba, místo jí poskytnouti ve veřejné
službě existenci a zaopatření, to znamená
ovšem, nedojde-li k provedení, žádnou
akci, která by snad mohla býti ceněna ve
směru uspokojení menšin a řešení
národnostního problému, nýbrž
by se musela obrátiti v pravý opak. Vládní
tajemníci, kteří by podle úsudku všech
byli přece hlavní věcí v obci a kteří
by byli patrně povoláni také ke kontrole
všech ostatních obecních funkcionářů
v jejich oboru působnosti, nejsou jen omezením samosprávy,
nýbrž také psychologicky viděno, těžkým
omezením náladového pocitu obyvatelstva,
které vidí, že se v demokratickém státě
stále více staví pod skoro všeobecný
policejní dozor. (Posl. Kundt [německy]: Budete
potom hlasovati pro zákon?) Co učiním
z příkazu své strany, nemohu vám,
jak budete věděti, říci. Nechejme
události přijíti, můžete býti
rádi, že mluvím také v zájmu
oposičních stran. (Posl. Kundt [německy]:
To také vítáme!) Nedám se chytiti
po té stránce, mám již příliš
mnoho prakse. To jest skutečně zájem, který
jest nad zájem strany, a proto se považuji ve své
vlastnosti jako vládní poslanec za povolaného,
před tím včas varovati. Jsem zajedno se všemi
přívrženci demokratické samosprávy
v obcích a okresích a jsem přesvědčen,
že po věcné stránce problému
budou moci býti politické obtíže potom
lehce překonány a že nedojde k tomu, co jako
sen o štěstí tane na mysli několika
zvlášť zarytých šovinistů
v pohraničních oblastech.
V úloze, která jest nyní vytyčena,
jest přirozeně nutno korunovati ochranu hospodářského
života a kulturního života menšin v zákoně,
který by odpovídal ústavnímu zákazu
nuceného odnárodňování. Ústava
předvídá takový prováděcí
zákon a myslím, že se nemůže při
řešení menšinové otázky
obejíti, a nutno se k němu vrátiti, a provésti
ústavu v důležitém bodě státního
uklidnění. Tím jest jistě dána
záruka, že obzvláště aktivistická
politika našeho německého lidu nebude zmařena.
Musím vám říci úplně
otevřeně, že práce se stává
stále těžší, nebude-li velmi brzy
zabrzděna hospodářská a politická
nouze. Aktivistická politika není totiž politika
blufu, neklame, nechce však také býti více
klamána. Převzali jsme úlohu udržeti
pro náš lid životní možnosti - a
zdůrazňuji, že v československém
státě jako loyální státní
občané. Chceme býti této úloze
věrni a prosíme vás a apelujeme na vás:
nezapomeňte, že jsme konečně závislí
nejenom na rozumu, který to předvídá,
nýbrž také na náladě masy, která
jest sama oporou a základem v demokratickém státě,
aby politika mohla proniknouti. A popírá-li se to
tak rádo právě v bodu samospráva,
že to jest v mezích státní suverenity
proveditelné, tak bych chtěl přece skutečně
také na to poukázati: musíme zde v nejbližší
době počítati s uskutečněním
zemské autonomie na Podkarpatské Rusi, budeme jistě
musiti počítati s rozmnožením oboru
působnosti slovenské zemské samosprávy
v dohledné době nalezne se tedy jistě také
modus, který ani v nejmenším netanguje státní
suverenitu, že dostaneme také v mezích našeho
lidu jistou samosprávu, tak podobně, abych jen uvedl
příklad tohoto druhu, jak jest to v Estonsku kulturní
autonomie již po léta a jak se konečně
stalo také pro Rumunsko podle smlouvy z 9. prosince 1919
ve školních a církevních záležitostech
pro sedmihradské Sasy a Szekely. Menšinová
smlouva St. Germainská z 10. prosince 1919 jest přece
jistě také smlouva, která plně béře
ohled na suverenitu Československé republiky a právě
proto byla pojata do komplexu mírových ustanovení,
protože byli toho mínění, že tento
stát, který zřídily mírové
konference, jest nejlépe zajištěn, jsou-li
národnosti v tomto státě také uspokojeny.
Všechny tyto úlohy - dlužno je v jednotlivostech
ještě mnoho doplniti a prohloubiti - jsou velký
komplex, od jehož uskutečnění si slibujeme,
že je budeme moci ve státě a na státě
splniti společně v koalici. Čím těžší
jsou tyto úlohy, tím více jsou nám
podnětem, abychom se s největší pohotovostí
pro ně zasadili a vzali na sebe odpovědnost až
k sebezapření a k hranicím národní
důstojnosti.
Bylo by na př. velmi lákavé se zde také
vypořádati o zahraniční politice v
této chvíli světových událostí.
Prohlašuji úplně otevřeně, abych
nevzal národnostnímu problému přednost,
důležitost a význam, který mu přísluší,
že se dnes chceme omeziti na to, konstatovati, že plně
zastupujeme poslední prohlášení koaličních
stran v zahraničním výboru poslanecké
sněmovny a že se přiznáváme k
tomu, co přednesl navrhovatel inž. Žilka
v zahraničním výboru, že jest zahraniční
politika věcí veškerého obyvatelstva
bez rozdílu a že pokládáme co nejlepší
vztahy k sousedním státům za jeden z nejdůležitějších
předpokladů pro přirozenou a užitečnou
zahraniční politiku. Domníváme se,
že se také tu může podařiti opustiti
všechny anachronické zaujatosti, abychom našli
cestu k sousedním státům a sousedním
národům, a národnostní program, který
rozvíjíme k uspokojení národnostních
menšin, jest jistě pod statným nástrojem,
abychom se mohli dáti cestou, abychom nalezli nejen korektní,
nýbrž také pokud možno přátelské
vztahy k sousedním státům a sousedním
národům, které jsou pro nás v hospodářském
a kulturním vztahu nepostradatelné.
Křesť.-sociální strana jest rozhodnuta,
dáti síly, které má k disposici, nyní
jako dříve, do služeb konstruktivní
budovatelské práce v každém ohledu pro
stát a lid. Stali jsme se nejen koaliční
stranou, nýbrž jsme také ochot ni spolupůsobiti
v mezích koalice při všem, co se nám
zdá míti vyhlídky, abychom se při
blížili k námi pro lid a stát stanoveným
cílům a tyto úlohy podle možnosti splnili.
Tak budeme samozřejmě také jako koaliční
strana hlasovati pro státní rozpočet. (Potlesk.)