Podívejme se na problém obrany republiky se stanoviska
sociálního. Není třeba žádné
zvláštní duchaplnosti, aby každý
pochopil, že skutečná ochota bránit
republiku se zbraní v ruce předpokládá
jakés takés uspokojení sociálních
a hospodářských zájmů oněch
aktivních účastníků. Jinými
slovy je nutno dát lidu práci a chléb, aby
bylo s úspěchem možno žádat, aby
bránili republiku. Co však vidíme u nás?
Je fakt, že se prostě ignoruje samozřejmá
nutnost zvýšení životní úrovně
pracujícího lidu. (Výkřiky posl.
Čuříka.) Málo zemí je v
Evropě, kde je produktivita práce tak velká
jako v Československu, ale současně je málo
zemí v Evropě, kde je tak nízká životní
úroveň jako u nás. (Výkřiky
posl. Mrskošové.) Kam ten rozdíl jde? Rozdíl
jde zřejmě do kapes kapitalistů. Když
výroba a zaměstnanost klesaly, zaměstnavatelé
byli všude jako na koni a žádali snížení
mezd, prý je krise a nelze platit takové vysoké
mzdy, nutno se podílet na té bídě,
kterou máme, všichni společně. Dnes
výroba a zaměstnanost stoupá, ale nikomu
z pánů zaměstnavatelů nenapadne, aby
stejně rychle spěchal podělit se o dobré
výsledky se svými dělníky. Tak máme
dnes takový stav, že ačkoliv výroba
a zaměstnanost stoupá, zisky stoupají, životní
úroveň nestoupá, naopak v mnohých
případech je snižována a dělníci
se dnes musejí se zaměstnavateli přímo
hrdlit o mizernou drahotní výpomoc, o pár
korunek. Jest-li někdo má na srdci skutečně
obranu republiky, jak může snésti takový
stav? Jak může snášeti stav, kdy tisíce
a miliony lidí trpí podvýživou, ačkoliv
zde je reální, materiální možnost
ukojiti jejich požadavky?
A vláda? Vláda v tomto případě
prstem nehne, aby se státního stanoviska přiměla
fabrikanty k ústupnosti vůči těm skromným
dělnickým požadavkům. (Výkřiky
posl. Čuříka.) Je možno snad namítnouti,
že vláda nemá vlivu na to, jak se utvářejí
mzdové poměry, že nemůže diktovat
fabrikantům, jaké mzdy mají nebo nemají
platit. No dobře, vezměme tedy drahotu. V Československu
je takměř všechno zkartelováno. Máme
přes 900 kartelů. Téměř veškeré
zboží prochází kartelovou výhní,
jeho ceny jsou určovány kartely. Na drahotu kdekdo
nadává, i Stříbrný dokonce
ve svém plátku štve proti kartelům a
proti drahotě, mluví proti nim ministři,
dr Hodža proti nim mluvil, ten onen mluvil, všecko
nadává, není zde v parlamentě snad
nikoho, který by se odvážil vystoupiti a říci:
Kartely mají pravdu a jsem také pro jejich dnešní
cenovou politiku. Ale ceny zůstávají stále
stejné. Kartely si zdražují podle svého
a vláda nezakročuje, ačkoliv k tomu má
právní, legální možnost, ačkoliv
zde v tomto případě zkartelisované
hospodářství je jaksi diktováno a
snížení cen je organisačně i
technicky úplně možné a proveditelné.
A vláda přece jenom nezakročuje. Řekne-li
nám snad někdo, že dosavadní zákon
k tomu nestačí, ať tedy předloží
zde vláda v parlamentě zákon proti kartelům,
který by vládě umožnil naříditi
snížení kartelových cen. Všechny
kartelové ceny jsou více méně neodůvodněné.
Rád bych věděl, kdo by zde v parlamentě
si troufal hlasovat proti takovému zákonu. Ale vláda
to nedělá. To znamená, že na její
rozhodování v tomto případě
mají vliv více kartely a monopoly nežli volání
nejširší veřejnosti.
Možno snad říci, že těch 900 kartelů
zrušit naráz je mnoho, že to nejde, že je
to příliš bolševické. Dejme tomu.
Ale pak by bylo záhodno vzíti na paškál
aspoň některé kartely, ty, které obzvláště
řvou. Řekněme takový cukrový
kartel. Pro cukrobarony je to hotový zlatodůl, každý
to ví, po léta a léta se o tom píše,
hausíruje se s tím na schůzích, všichni
na to nadávají - a cukerní kartel si žije
vesele dál. Kde je překážka, aby se
cukerní kartel přeměnil, řekněme,
ve státní cukerní monopol, když již
to tedy musí býti zkartelisováno? Cena cukru
by mohla býti nižší, sedláci by
mohli dostati více za řepu, mohli by více
osívat, a státní pokladna by též
dostala více. Proč to nejde? Rád bych, aby
nám to zde někdo z pánů koaličníků
upřímně vysvětlil, proč to
nejde, aby vláda použila zákonné moci
a změnila cukerní kartel ve státní
cukerní monopol a aby tím pro státní
pokladnu získala při nejmenším několik
set milionů Kč. (Výkřiky posl.
Krosnáře.)
Na každý pád je faktem, že to nejde, že
se sice mluví, ale nic se nedělá, z čehož
plyne jediný logický závěr, že
zase zájmy cukerních kartelářů
mají ve vládě větší vliv
než zájmy milionů a milionů občanů
- spotřebitelů cukru.
Anebo vezměme takový špiritusový kartel.
Z toho již je veřejné pohoršení.
Vrabci na střeše cvrlikají o pohádkových
ziscích špiritusových baronů. Mohlo
by se říci - a já to říkám
- když už je tomu tak, že na špiritusu je
možno a nutno vydělávati stamiliony, tak proč
to nemá dostati státní pokladna, aby měla
pro státní zaměstnance, aby měla na
práci, na investice, podpory v nezaměstnanosti atd.?
Proč pak ne? Proč ne státní špiritusový
monopol? Organisační, technické, finanční
a právní překážky nejsou. Přes
noc je možno přeměniti dnešní lihové
hospodářství na státní lihový
monopol a tím získati pro státní pokladny
miliony a miliony příjmů. Všichni jsou
pro to. V koalici, jak slyšíme, je jediná strana
agrárnická, která je proti, a ostatní
strany jsou pro. A co je příčinou, že
to se špiritusovým monopolem nejde? Zase jediný
možný závěr, že zájmy špiritusobaronů
v koalici váží více než zájmy
státu. Marné, nedá se žádný
jiný závěr odvoditi.
Anebo se podívejme na zbrojařský průmysl.
Zbrojařský průmysl má vysokou konjukturu.
Státu draho prodává, dělníkům
platí bídné mzdy, i o tu bídnou drahotní
několikastovkovou výpomoc se musejí dělníci
rvát s těmi těžkými prachaři,
takže to každého přímo pobuřuje.
Hlavním zákazníkem zbrojařského
průmyslu je stát. A vzniká logická
otázka, proč nezestátniti zbrojní
průmysl, proč zisky, které shrabuje takový
Schneider z Creuzotu, které shrabuje takový Loewenstein
a vůbec majitelé Škodovky - Vraný
má také nějaké akcie - nepřevésti
do státní pokladny, když vlastně jsou
ty zisky ze státních peněz? A bez státních
dodávek by museli zbrojaři chcípnout. Bylo
by to logické a účelné. Stát
by měl lacinější výrobky, dělníci
by mohli míti lepší mzdy, poplatníci
by mohli platit méně daní na zbrojení,
zkrátka všechno mluví pro to, aby se to zestátnilo,
zatím však dožíváme se u nás
právě v těchto dnech přímo
neslýchaného skandálu - a jestliže už
Remeš mluvil o všelijakých koucích,
pak měl mluviti právě také o tom -
najednou se veřejnost dovídá, že v době,
kdy nebylo peněz ve státní pokladně,
kdy se vypůjčovaly na těžká procenta,
[ ], že právě v té době se hodilo
do Škodovky ze státních peněz 250 mil.
Kč. Více než celý akciový kapitál
Škodovky, více než co tam akcionáři
Škodovky dali, hodilo se jim tam ze státní
pokladny. Nikdo o tom nevěděl, ani parlament, ani
veřejnost, ani úsporná a kontrolní
komise. Dobře, řekněme, dali jim to. Postavme
se na to stanovisko, dobře tak, bylo to nutno z těch
nebo oněch důvodů, ale proč se toho
potom nevyužilo, když už tam státní
peníze dali, proč si neřekli: Počkejte,
vy Škodováci, my si teď Škodovku zajistíme
pro stát. Vždyť to bylo, jak povídám,
více než celý akciový kapitál.
Za to bylo možno Škodovku přímo vykoupiti.
Nestalo se to. 250 mil. Kč se dalo, léta prošla,
stát dával objednávky, Škodovka lifrovala,
posílala účty, a tak se to vyrovnalo na protiúčet
se ziskem nevím už jakým, ale obvyklým
zbrojařským, který je ve Francii, tuším
200% a ve Škodovce, poněvadž Škodovka má
také francouzského patrona, nebude méně.
Jak může vláda něco takového
připustiti? Zřejmě jen proto, poněvadž
v ní převládají zájmy zbrojařů
nad zájmy republiky. Nemohu si pomoci, jinak to nelze pochopiti,
jiný důvod nelze pro to nalézti.
A už z těchto několika příkladů
je vidno, že sociální a hospodářská
politika dnešní vlády neodpovídá
zájmům republiky. A co říci na příklad
tomu, co provádějí orgány ministerstva
vnitra v německých územích, když
se na celou věc díváme s hlediska obrany
republiky? Co provádí ministerstvo vnitra ve věci
podpor v nezaměstnání v německých
územích? V německých územích
jsou okresními úřady a orgány ministerstva
vnitra soustavně a hromadně škrtány
žebračenky. Tisíce rodin, jejichž živitelé
již jsou půl roku bez zaměstnání,
rodin, které prožívají bídu,
o které se nikomu z nás zde nesní, jsou zbavovány
posledních deseti korun. V celku běží
o pakatel, o několik milionů Kč. [ ]. (Posl.
Čuřík: Tam to bylo všecko přehnáno
dr Czechem!) Měl byste se tam podívat, jak je
to přehnáno! (Posl. Dubický: Tam je třeba
revise!) V ministerstvu zemědělství je
třeba revise. (Výkřiky.) Ale poslyšte,
vy páni čeští vlastenci, i kdybychom
tam do německého území měli
dávati stamiliony a ne mizerně žebračenky,
tedy je to v zájmu obrany republiky nutné. (Posl.
Dubický: Poštvete to tam zase proti republice!) [
]. A tato sorta (ukazuje na poslance strany sudetskoněmecké)
děkuje hlavně těm a podobným metodám
za svoji existenci. (Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Gottwald (pokračuje): [ ] V takových
poměrech je každá odepřená žebračenka
vodou na mlýn Henleinovi a tím Hitlerovi. [ ] Ale
je potřebí ovšem také říci,
že ministerstvo soc. péče se tomu příliš
laksně brání.
Když už jsme při tom, vezměme takový
případ, jako je pracovní spor v Mauthnerových
závodech v Mšeně (Grünwald u Jablonce).
Mauthnerovy závody v Mšeně patří
Živnobance. Asi před 6 měsíci tam vznikla
stávka pro t. zv. Bedeaux-systém, racionalisační
systém, který vyčerpává a vymačkává
z dělníka poslední energii. Dnes tito dělníci
přijali v podstatě všechny podmínky
firmy, ale fabrika zůstává dále zavřena.
Proč? Poněvadž Živnobanka vydírá
teď na vládě; chce, aby stát jí
dal v té neb oné formě miliony, než
znovu otevře fabriku. A zatím 1.200 dělníků
na horké půdě v pohraničí je
bez práce už šestý měsíc.
A vláda jako celek? Krčí rameny. Nedá
se nic dělat, to je mzdový spor, do kterého
se zasahovati nemůže. Ačkoliv tam jde o eminentní
zájmy republiky, je tam, v pohraničí, 1.200
lidí šestý měsíc bez práce,
poněvadž Živnobanka si postavila hlavu, že
zkrotí nejen dělníky, nýbrž i
vládu. Co tomu říci? Zase je zřejmé,
že zájmy Živnobanky převažují
ve vládě nejen zájmy 1.200 textiláků,
nýbrž i zájmy pracujícího lidu.
A na druhé straně, zatím co takto a podobně
se týrají, šikanují chudí němečtí
lidé, ponechává se úplná volnost
hakenkrajclerské agitaci henleinovských vůdců.
Je to národnostní politika, postavená přímo
na hlavu. Drobného německého člověka
dráždit, píchat, šikanovat, štvát
- a při tom volně pouštěti lidi, kteří
jeho oprávněnou nespokojenost eskontují pro
Hitlera. My jsme navrhli vládě prostředky
a způsoby, jak možno docíliti demokratického
vyrovnání mezi Čechy a Němci. V koaličních
novinách se také teď píše o nějakém
vyrovnání, bohužel jen píše a mluví,
ale skutek utek. A přece je německá otázka
pro republiku životní otázkou. Co by bylo nutno
v tomto směru udělat v zájmu ochrany republiky?
Dát Němcům což jejich jest, dát
jim to nejen na papíře, nýbrž prakticky
ve skutečnosti a sou časně si rázně
došlápnout na ony pány, kteří
myslí, že hitlerovský Berlín je pupkem
světa a Goebbelsovo ministerstvo jediným zdrojem
moudrosti. Než ministerstvo vnitra má zřejmě
ve všech těchto věcech protichůdné
názory. Ale poněvadž ministerstvo vnitra nevisí
v luftě, je zřejmo, že za jeho politiku konec
konců má odpovědnost celá vláda.
To jest několik podle mého soudu pádných
důvodů, pro které nám pro rozpočet
dnešní vlády hlasovati nelze. Snad nám
někteří socialisté namítnou,
že oni nejsou pro vše, co se ve vládě
dělá, nadšeni, že i oni by si přáli
jinou politiku, ale že za daných okolností
to jinak nejde. Nuže, podle našeho soudu to není
vůbec pravda. Prostředek, který donutí
re akci k ústupu, podle našeho soudu spočívá
v jednotné frontě a v lidové frontě.
Je nutno se tázati, proč socialisté tohoto
prostředku ne používají. Oni říkají:
proto, abychom nedráždili reakci, abychom nedráždili
Vraného u nás a Hitlera v Berlíně.
Nu, ale Vraný je rozdrážděn stejně
dost, Hitler také. Více rozdrážděn
býti nemůže. Hitler chce spolknouti Československo
i tak, a Vraný chce dostati v Československu
vrchní komando. A tak jak ho chcete více podráždit?
Zkrátka a dobře, reakce jest rozdrážděna
stejně dost. A jak se nevyplatí před ní
ustupovat, to ukazují zkušenosti z minulého
prosince, resp. zkušenosti po minulém prosinci. Tehdy
po prosinci přikryli - jak to říkal Stivín
- blamáž, mírně řečeno,
reakce pláštěm zapomenutí. Oni se vnucovali
do zapomenutí, to je, chtěli strkat hlavu do písku.
Ale oni nezapomněli. Oni si mysliti, že Vraní
přijdou k rozumu, když jim jejich zkrachovaný
puč v prosinci nebude nikdo připomínat. Ale
co se ukazuje? Ukazuje se, že teď jsou znovu na koni,
a to tak nebezpečně na koni, že přímo
ohrožují existenci republiky. Co je může
zkrotit? Jediné sjednocená dělnická
třída a se sjednocenou dělnickou třídou
postupující vrstvy měst a venkova. Prostředkem
k tomu je právě lidová fronta. Dnes je situace
taková, že o osudu a o složení koaliční
vlády rozhodují více méně reakční
agrárníci, titíž lidé, které
vodí deputace k Hitlerovi do Goslaru.
Vytvoření lidové fronty u nás by přivodilo
takový stav věci ... (Posl. Stunda: Ako vo Španelsku!)
To vy byste přivedli, ale my bychom to s vámi
udělali lépe, předem bychom vám to
zatrhli. Ve Španělsku to udělali vaši
lidé.
Vytvoření jednotné fronty u nás by
přivodilo takový stav věci, že o složení
vlády by nerozhodovali fašističtí karteláři,
nýbrž demokraté, republikáni a lid.
Dnes je situace taková, že reakce s plnou vážností
pomýšlí na dosazení pravicového
reakčního režimu. Utvoření lidové
fronty by přivodilo takovou situaci, v níž
by v Československu bylo možno pomýšleti
na dosazení režimu levicového, lidového,
na zřízení levicové vlády,
bez stoupenců pp. Vraných, těchto
agentů Hitlerových. Dnes ještě mají
odpůrci lidové fronty ve vedení socialistických
stran převahu, dosud ještě mohou lidovou frontu
odmítat, ač její vytvoření
je životním zájmem republiky. My jsme však
přesvědčeni, že přijde, brzy
přijde den, kdy členstvo socialistických
stran zlomí sabotáž nepřátel
jednoty a kdy i v Československu bude uskutečněna
lidová fronta, a pak také republika bude obhájena
před úklady domácího i zahraničního
fašismu. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. dr Luschka.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Luschka (německy): Slavná
sněmovno!
Poradou o rozpočtu vstoupil parlament do své letošní
hlavní sezony, jejímž vrcholem jest věru
opět rozprava o státním rozpočtu v
plenu sněmovny. Státní rozpočet jako
takový poskytuje v každé demokratické
pospolitosti povinnou příležitost zabývati
se nejen rozpočtem jako takovým, nýbrž
také veškerým státním hospodářstvím
a státní politikou. Státní rozpočet
sám, jako páteř státního hospodaření
v kalendářním roce, ve kterém se zrcadlí
celé hospodářství státu - může
se věru říci, veškerý hospodářský
a politický život ve státě - znamená
ciferně velký požadavek na daně platící
obyvatelstvo, na všechny korporace a především
přísnou kontrolu pro výdaje, které
byly vyměřeny v letošním roce oproti
roku loňskému o ca 400 milionů výše.
Nemohu jinak než na začátku svých vývodů
o státním rozpočtu projeviti naše zadostučinění,
že pan zpravodaj vyvíjí velkou energii a rozhodnost,
aby udržel nejvyšší parlamentní práva
právě stran rozpočtu, z části
je opět obnovili a že zakročuje s velkou energií
proti byrokracii, která hledí svou svémocností
parlamentní práva zkracovati a která by chtěla
příliš ráda pohlížeti na
rozpočet jako na vlastní nástroj moci. Jest
také se zadostučiněním zdůrazniti
v letošním roce, že byl po prvé rozpočet
podroben při svém projednávání
ve výboru změnám, které i když
nejsou značnějšího ciferného
rozsahu, jsou přece symptomatické pro vůli
parlamentu se osamostatniti proti ciferním kostrám,
které byly dříve jen předloženy
a většinou jednoduše spolknuty, aby byla chráněna
parlamentní práva právě stran stanovení
cifer. Jistě pokrok, o kterém doufáme, že
jest příznivým začátkem k vývoji,
že budou míti parlamentáři stále
více příležitosti míti vliv na
jednotlivé položky, na jejich samotné číselné
stanovení. To jest tím nutnější,
neboť právě při rozpočtu se v
posledních letech bohužel vždy zjistilo, že
jest nadějí, která se neplní. Museli
jsme od roku 1927, tedy již 10 let zažíti vždy
stejný obraz, že se rozpočet stal částkou
asi 1.8 miliardy státním deficitem a že tím
vzrostl samotný státní dluh asi z 27.6 miliard
mezitím na 46.8 miliard, zjev, který se může
státi tím povážlivějším,
neboť přece úroková a umořovací
služba státního dluhu vyžaduje již
miliardovou položku, která proti roku loňskému
v samotném letošním rozpočtu dělá
plus 387 milionů korun na zatížení pro
státní hospodářství následkem
státního dluhu.
Myslím, že energická činnost zpravodaje,
jakož i kontrolní komise, která byla přece
zřízena nikoliv naposled za účelem
kontroly státního hospodářství,
bude příště pokračovati ve stejném
směru a že se tím zajištění,
podle kterého je státní rozpočet také
skutečností a nezůstane fantasií,
stále více bude uskutečňovati. Rozpočet
sám, který jest zvýšen na straně
vydání a také v očekávané
straně příjmů, neodpovídá
v mnohých položkách našemu očekávání.
Důležité položky nás nemohou uspokojiti.
Především bych tu chtěl zdůrazniti
podržení srážek z platů státních
zaměstnanců, které pocházejí
z doby krise a které se staly následkem zbidačení
a zadlužení státních zaměstnanců
všech kategorií, tedy středního a dělnického
stavu státu, pramenem nejvyšší nespokojenosti.
Stále naléhavějším se stávající
požadavek obnovení pragmatických platů
jest tím odůvodněnější,
že přece agendy státní správy
stále rostou a tím roste agenda jednotlivých
ministerstev, na druhé straně však nenásleduje
rozmnožení služebních míst, a také
povyšování v mnohých odvětvích
správy, může se skoro říci v
celé civilní správě, stále
vázne.
Také prostředky k oživení hospodářství,
obzvláště v oblastech krisí postižených,
odstranění nezaměstnanosti, vyžadují
ještě mnohého doplnění, aby mohly
svůj účel také splniti. Zvláště
při investičních pracích, jejichž
význam věru nesmí býti podceňován,
mluvíme-li o rekonvalescenci hospodářství,
by se mělo obzvláště žádati,
pokud výtěžky půjčky na obranu
státu nemohou býti použity nebo k tomu nestačí,
aby byly naplněny fondy, které byly zřízeny
pro stavbu silnic, obzvláště pro vodní
hospodářství, které však jsou
již z části vyčerpány a rozhodně
se ukazují jako nepostačující vůči
požadavkům, které právě pro tyto
stavby, jež nejsou pouze stavbami nouzovými, v nejbližší
době se nevyhnutelně budou klásti. Potom
mohou oprávněné požadavky k oddlužovacím
akcím zemí, okresů a obcí klásti
na státní hospodářství ještě
další nároky, aby mohla býti provedena
sanace nouzí trpících korporací a
nouzových oblastí s tím většími
vyhlídkami.
Dovoluji si zde obzvláště poukázati
na požadavky země Moravskoslezské, která
asi před měsícem podala předsedovi
vlády memorandum, ve kterém jsou jmenovitě
uvedeny požadavky země a kde se především
požaduje zrovnoprávnění země
Moravskoslezské se zemí Českou ve všech
bodech, kde dochází k dotaci zemí ze státního
hospodářství. Podporujeme tyto požadavky,
které jsou spravedlivé, obzvláště
pokud jde o zrovnoprávnění, na které
země Moravskoslezská proti zemi České
jistě právem může míti nárok.
Nemohu však nechati bez povšimnutí, že musí
býti požadována plná rovnoprávnost
Slezanů také v rámci země Moravskoslezské.
Správní reforma roku 1927 nevtělila Slezsko
do Moravy, nýbrž země Slezská byla stejně
jako země Moravská sloučena ve společnou
správní oblast Moravskoslezskou. Bylo by proto nezákonné
a musili bychom co nejrozhodněji odsouditi, kdyby snad
správa země Moravskoslezské hleděla
na Slezsko jako na moravskou kolonii. Náznaky tohoto druhu
však nejsou bohužel nepatrné. Do regionální
investiční rady, která byla zřízena
pro společnou zemi, aby byla po ruce vládě,
nebyl jmenován ani jediný Slezan, ani jako člen
ani jako náhradník, ani Němec ani Čech.
Vyřizování agendy okresů a obcí,
žádosti stran všeho druhu z našeho území,
z oblasti země slezské jsou vyřizovány
tak vlekle, že to zde musí býti s politováním
konstatováno. Také způsob a výsledky
intervencí v Brně jsou podle zkušeností
tak tísnivé, takže musíme odtud žádati,
aby ústřední vláda podporovala úsilí
všech povolaných zástupců země
Slezské.
Ve školní správě, v politické
a obzvláště ve finanční správě
zdůrazňuji jen pasivitu, která existuje nyní
jako dříve stran požadavků Slezska o
udržení finančního úřadu
druhé instance. Je to skoro hra "lichá neb
sudá", chceme-li se dozvěděti, zda finanční
ředitelství zůstane či nezůstane.
Jeden den se to potvrdí, druhý den však opět
odvolá a po léta jest pozorovati v tomto ohledu
neúčelnost a nejistotu a tím rušení
úředního provozu, které působí
jistě také v obyvatelstvu Slezska bez rozdílu
národnosti neb strany nejnepříznivější
dojem. Stejně jest rozhodně nutné splniti
požadavek daňové samosprávy země
Slezské. Zkusili jsme, že se částečné
oddisponování kompetencí finančního
ředitelství v Opavě neprojevuje k prospěchu
služby a zájmů země a jejích
obyvatelů. Bylo by již na čase, aby se dala
opravdu služebním zájmům přednost
přede všemi politickými pohnutkami a při
objektivní úvaze by se muselo dojíti k přesvědčení,
že obnovení slezského finančního
ředitelství v plném rozsahu jest akt, který
musí býti v zájmu státním pozdraven
a podporován každým.
Stejně jest tomu s politickou správou, která
přesídlila do Brna ke druhé instanci. Dnes
je ve Slezsku všeobecně rozšířeno
slovo, že Praha leží blíže Slezska
než Brno. Před krátkou dobou byla zřízena
v Košicích expositura zemského úřadu
pro 24 východoslovenských obcí. Když
jsme to slyšeli, tázali jsme se, zda by nebylo totéž
stejně nutné pro Slezsko. Podle všeobecných
požadavků, které stran toho byly kladeny, a
jistě podle skutečnosti, že musíme v
tom případě požadovati také opět
rovnoprávnost s pojetím o politické správě
na Slovensku pro nás Slezany, jest to nutné. Žádáme
ohledu na slezské zájmy a zdůrazňujeme,
že se nikdy nemůžeme vzdáti plné
rovnoprávnosti proti ostatním částem
země. Žádáme při této
příležitosti také, abyste si uvědomili,
že by bylo nutné, aby byli úředníci
země, kteří byli dříve zapracováni
a se službou srostlí, v této části
společné země ponecháni a aby bylo
upuštěno od toho, aby se stále překládali
a aby se překládali na jejich místo do našeho
území země a poměrů neznalí
úředníci. Když se nyní při
tomto překládání úředníci
v rámci služební pragmatiky postaví
proti tomu námitkami a uvádějí osobní,
hospodářské a sociální poměry
rodiny, aby vymohli odvolání případného
přeložení, které přece většinou
jsou již doručena, pak již musím prohlásiti,
že se to nesmí považovati v žádném
případě za tvrdošíjnost nebo
pohodlnost úředníků. Úředníci
nejsou ve službě tvrdošíjní, neboť
by jinak byli hazardéry s osudem vlastním a svých
rodin. Byla by to šílenost, kdyby si dovolili neoprávněný
odpor proti přesazování, obzvláště
u německých úředníků,
kteří přesně vědí, jak
pro ně jest těžké konati službu,
a kteří se proto dvojnásobně snaží
dostáti v každém ohledu požadavkům
služby. (Potlesk.) Musím se proto ohraditi
proti tomu, aby byla pojímána podobná paušální
podezření, snad pod vlivem nějakých
počešťujících spolků, proti
německým státním a veřejným
zaměstnancům a aby se jich dbalo proti všem
jiným úvahám, tak jako dříve.