Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám hlasovati o celé osnově
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Poněvadž ústavní zákon vyžaduje
ke svému schválení podle §u 33 úst.
listiny a §u 56, odst. 3 jedn. řádu třípětinové
většiny všech poslanců, dám sečísti
hlasy.
Třípětinová většina znamená
180 hlasů. -
Žádám pp. zapisovatele, aby spolu s pp. členy
sněmovní kanceláře provedli sčítání
hlasů, a to: p. posl. Dubický v 1. a 2. úseku,
p. posl. Bergmann v 3. a 4. úseku, p. posl. Vičánek
v 5. a 6. úseku a na presidiální tribuně,
a p. posl. Jašu žádám, aby spolu
s p. tajemníkem sněmovny zjistil výsledek
hlasování.
Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími
2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku
a ponechá ji zdviženu, dokud nebude provedeno sčítání.
(Děje se.)
(Po sečtení hlasů:)
Při hlasování vyslovilo se pro osnovu
187 hlasů a žádný hlas nebyl proti.
Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu
ústavního zákona ve znění zprávy
výborové kvalifikovanou většinou třípětinovou.
Osnova zákona přijata jakožto zákon
ústavní ve čtení prvém.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.
Ad 5. Druhé čtení osnovy ústavního
zákona o úpravě státních hranic
s Německem (tisk 451).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Mareš: Nejsou.
Předseda (zvoní): Než budeme
hlasovati upozorňuji, že § 33 úst. listiny
a § 56, odst. 3 jedn. řádu vyžadují
třípětinové většiny všech
poslanců, poněvadž ve čtení prvém
osnova tato byla usnesena jako zákon ústavní.
Při hlasování dám rovněž
sečísti hlasy.
Žádám tudíž tytéž pp.
zapisovatele jako při čtení prvém,
aby spolu s pp. členy sněmovní kanceláře
provedli sčítání hlasů.
Jsou to pp. posl. Dubický, Bergmann, Vičánek,
Jaša.
Budeme hlasovati.
Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí
s touto osnovou ústavního zákona tak, jak
ji posl. sněmovna přijala ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
Prosím pány sčitatele, aby provedli sečtení
hlasů.
(Po sečtení hlasů:)
Podle provedeného sčítání hlasů
vyslovilo se v druhém čtení pro osnovu
192 poslanců, proti nebyl nikdo.
Pro osnovu se tedy vyslovila kvalifikovaná třípětinová
většina a tím také posl. sněmovna
osnovu tuto přijala ve čtení druhém
jako zákon ústavní.
Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.
Nyní budeme pokračovati v jednání
o odst. 1 pořadu, jímž jest:
Ad 1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 503) o pojištění u bánských
bratrských pokladen (tisk 536).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Brožík, za výbor rozpočtový
p. posl. Lanc.
Budeme pokračovati v rozpravě.
Lhůta řečnická jest 40 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci
na straně "pro" pp. posl. Knorre
a Bečko.
Dávám slovo p. posl. Knorremu.
Posl. Knorre (německy): Slavná sněmovno!
V roce 1922, tedy před 14 lety, zřídilo ministerstvo
veřejných prací komisi pro sanaci bratrských
pokladen. Nesčetná plenární zasedání,
zasedání zájmových odborových
organisací předcházela, aby tak upadlé
bratrské pokladny byly sanovány. (Výkřiky
poslanců něm. soc. dem. strany.) V letech 1926
a 1929 byly předloženy návrhy k sanaci, které
vždy pak ztroskotaly na tom, že zájmové
skupiny neměly lásky pro tyto návrhy, nýbrž
kladly odpor. (Předsednictví převzal místopředseda
Taub.) Zatím však se stával stav bratrských
pokladen stále nesnesitelnějším. Nutnost
nového uspořádání těchto
bratrských pokladen byla skoro po 2 desetiletí palčivým
bodem. (Výkřiky posl. Zischky.) A dokazuje
to (Výkřiky. - Místopředseda
Taub zvoní.) a říká zřetelně,
jakým systémem se u nás vládne, když
se tak závažné sociálně-politické
záležitosti nemohly vůbec vyříditi.
(Výkřiky a hluk.) Že jest to panu Zischkovi
nepříjemné, to věřím.
Od r. 1929 sedí ve vládě a nemohl nic vykonati.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Používá se aparátu vysokého
úřednictva, konají se schůze za schůzí.
Ale vláda nemá nikdy odvahu rázně
zakročiti, nemá odvahu vyříditi takové
soc.-politické věci, ježto jest k tomu snad
zapotřebí obětí, a poněvadž
se snaží jen o jedno, totiž oběti pokud
možno přesunouti na jinou skupinu. Ale takové
soc.-politické problémy se nedají rozřešiti
nějakým úzkostlivým kompromisem, nýbrž
cíle vědomým, odborným, energickým
zákrokem, jenž jest schopen prokázati odvahu,
a když je nutno, rozřešiti také za obětí
palčivé otázky jako hornické.
Zdůrazňovali jsme nutnost novely od prvého
dne. Musíme však konstatovati, že bylo potřebí
14 let, aby se dostala novela do sněmovny. Jakmile se však
dostane do sněmovny, promrská se, soc.-politickému
výboru se prostě určí třídenní
lhůta a látka jako tato osnova zákona má
býti v soc.-politickému výboru vyřízena
za tři dny. Doba je příliš krátká,
aby se jen povrchně zaujalo stanovisko k tomu, a jest vůbec
příliš krátká, než aby se
tato osnova dala odborně posouditi. Ale jest to soustava
a právě tato novela nás příliš
nepovzbuzuje, abychom bezpodmínečně kladli
důraz na tu věčnou pojišťovací
soustavu. Nám všem je dnes zcela jasné, že
jak Pensijní ústav soukromých úředníků,
tak i Ústřední sociální pojišťovací
ústav dělnický budou se musiti v blízké
době novelovati, nemá-li také v těchto
dvou ústavech nastati zmatek. Odmítáme čekatelskou
úhradu na jedno pokolení, poněvadž by
taková pojišťovací soustava rozhodně
musila vyžadovati zvýšených příspěvků
a sníženého plnění. Nemůžeme
však právě při osnově zákona
o bratrských pokladnách nechati plně a zcela
platit věčnou pojišťovací soustavu,
neboť může za prvé přijíti
jednou chvíle, kdy budou naše uhelné zásoby
vyčerpány, a za druhé zatlačí
spotřebu uhlí modernisace a lidi olupující
racionalisace, využití všech vodních sil
a elektrisace. Sotva již přijdeme do situace, abychom
140.300 dělníků v r. 1929 zaměstnaných
opět kdy dostali do jam. To dává podnět
k pochybnostem, jež máme proti této pojišťovací
soustavě. Časopis "Soziale Revue", list
ministerstva sociální péče, píše
v č. 3 z března příznačně
(čte): "Přírůstek pojištěnců
u Ústřední sociální pojišťovny
činí u dělníků 7.01%, u úředníků
1.34%, dohromady 8.35%. U úřednického pojišťovacího
ústavu jest více o 2.64%, u bratrských pokladen
však činí přírůstek pouze
0˙09%". Z těchto státních statistických
čísel již poznáte, že jest správné
tvrzení, že nikdy již nebudou moci všichni
dělníci býti zaměstnáni v jamách.
Jsou ovšem různé důvody, které
vedly k úpadku bratrských pokladen. Především
jest to však nepoměr mezi plátci příspěvků
a přijimateli plnění. V r. 1934 se vyplatilo
na důchodech 203.4 milionů Kč, zatím
co na příspěvcích bylo přijato
101 milionů Kč. Již z toho vidíte, že
bratrské pokladny nestojí nijak na zdravém
základě. Musíme se dnes jen diviti, že
to, co se přece po léta vidělo, zcela prostě
zůstalo stavem, jenž se podle všech možností
zamlouval, že však prakticky teprve dnes dochází
k sanaci, kdy se tento stav stal již nesnesitelným.
Sanace státem byla naprostou nutností a největší
povinností. Stát, který je přece uživatelem
všech uhelných daní, které činí
7 miliard, přispěl nyní těmito 90
miliony na sanaci. Rádi bychom byli viděli, kdyby
i to 1% sanačního příspěvku
dělníků bylo bývalo převzato
státem. Toto 1% činí asi 9 milionů
Kč. Nebylo by to jistě nic dělalo, zda stojí
sanace 90 neb 99 milionů Kč. Slyšeli jsme z
úst pana kol. Brožíka a z úst
prof. dr Schoenbauma, že to byly samy odborové organisace,
jež se k této oběti 1%ního sanačního
příspěvku odhodlaly. Tvrdím však
zde výslovně, že to horník prostřednictvím
své organisace učinil jen proto, poněvadž
má za to, že již v žádném
případě nebude sanací zatížen.
Pánové, je nám všem jasno, že při
dnešních mzdových poměrech právě
horník odpočivnými směnami přichází
na mzdovou úroveň, která sotva stačí
pro to nejnutnější. Když procházíme
koloniemi v Ostravě, vidíme, že dělník
si tam dnes nemůže vydělati ani na brambory
nebo zelí. Znamená tedy tento 1%ní příplatek
k sanaci ohromnou oběť dělníkovu. A
ukazuje se zase, že jest to dělník, jenž
v okamžiku nebezpečí také vše uzná
a jest ochoten spolupomoci. Máme však jen tu pochybnost,
že se pak snad ještě nějak sanace přenese
na bedra dělníkova. Horník věděl,
že když teď přispěje 1% k sanaci,
musí žádati, aby zvýšení
cen uhlí a vše to, co k sanaci přispívá,
nezpůsobilo, aby se mu zase zkrátil plat nebo aby
jeho životní potřeby byly zase zvýšeny.
Proto a jedině proto jest horník ochoten k této
oběti.
Byli bychom také rádi viděli v osnově,
kdyby se byla horníkům započítala
vojenská služební doba a tato služební
doba se nezapočítala do třídy A, tedy
do nejnižší třídy. V našem
celém zákonodárství jest vůbec
typické, že si nikdo nevšimne muže, jenž
slouží státu, když nastupuje vojenskou
službu, přináší oběti, který
se z povolání vytrhuje, když se vrátí
od vojska, má-li postaráno o postavení. Nikde
v našem zákonodárství se mu za služby
pro stát a národ nenabízí odškodnění
a tak jest tomu i u zákona o bratrských pokladnách.
Proč nebyl zařazen do třídy, ve které
byl, když byl povolán k vojsku?
Jedna věta jest ještě v této novele
- a já jako rozený Ostravák umím o
tom zpívati a to jest věta, podle které cizinci
neobdrží státní příplatek.
Ujišťuji vás, pánové, že v
Ostravě a v koloniích žije nyní množství
dělníků 40 let a snad ještě déle,
lidé, kteří se o nic nestarali, kteří
teprve, když potřebovali pas nebo vysvědčení
chudoby, se dověděli. že jsou polskými
státními občany. Ano. ti lidé mají
nyní býti za to trestáni, že snad po
dvě až tři pokolení pracovali v jamách?
Zde by se právě měla učiniti výjimka,
neboť ti lidé si toho nebyli vůbec ani vědomi,
že byli cizinci. Úroveň těchto vrstev
jest bohužel taková, že se pro tuto neznalost
nemohou ani odsuzovati.
Nechtěl bych přejíti bez povšimnutí
§ 14. Zde se stanoví stáří nároku
na sirotčí provisi pro děti na 17 let. Proč
se nejde s duchem času? Na jedné straně je
snaha určiti rok stáří pro školní
povinnost na 15 let, a přidáme-li k tomu tři
roky učební doby, jest to 18 let; nebo jsou učební
místa, kde učňové se musí učiti
4 roky. Všude se ukazuje, že jest nutné věk
nápadu přeložiti nejméně na 18
let. Právě v tomto bodě se ukazuje, jak v
našem sociálním zákonodárství
jest nutné, aby se konečně jednou upotřebil
rámcový zákon, který jednotlivě
upravuje všechny tyto soc.-politické problémy.
U zákona o soukromých úřednících
jste tento věk ustanovili na 18 let, u bratrských
pokladen na 17, jinde zas na 16. všude se ukazuje, jak toto
zákonodárství jest u nás neúplné
a vadné. Když se již tvoří nové
zákony, mělo by se již přihlížeti
k tomu, co se třeba zítra nebo pozítří
stane nutností.
Rádi bychom také viděli, aby doba nemoci,
která trvá přes měsíc, byla
započítána do všech těch let,
kterých horník potřebuje k dosažení
své provisé. Právě horník,
který v málo letech jest již neschopen, jenž
si svoje zdraví při těžké službě
hluboce pod zemí nemůže zachovati, právě
on potřebuje různých výhod, které
jsme mu povinni dáti.
Také rovnost v rozhodčích soudech jest nedostatečná.
Prostě proto, že se nyní konečně
provede sanace, ke které stát přispěje
90 miliony, podnikatelé 2 1/2% vyplacených mezd
okrouhle 25 miliony a daň z uhlí asi 40 miliony.
Vše to nám praví, že musíme pro
novelu hlasovati, poněvadž můžeme konečně
jednou napraviti těžké zlo.
Chtěl bych jen ještě právě s
tohoto místa říci: Udivovalo nás,
s jakou demagogií zde jednají němečtí
soc. demokraté; a sice slyšeli jsme dnes zde z úst
pana posl. Katze, že vytýkal národnímu
souručenství, že od roku 1930-1935 vykořisťování
vzrostlo. Této demagogii vaší již přece
nikdo venku nevěří (Německé
výkřiky: O ano!), neboť dělník
ví, kam jste ho přivedli. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.) Pan kolega Zischka
se proto tak rozčilil, poněvadž po prvé
slyšel sudetskoněmeckého horníka zde
s této tribuny. (Výkřiky posl. Beuera.
- Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) Jest to poprvé, neboť soc. demokracii
se to nemůže nikdy podařiti, dostati na nohy
horníka mimo sekretáře. (Potlesk.) Ohrazujeme
se proti této demagogii, ohrazujeme se proti tomu, že
se nám vytýká, že jsme pro rozřešení
soc.-politického problému neučinili vše.
Ale dělník ví, že vy ze soc.-demokratické
strany jste to byli, kteří jste naši těžkou
práci - v podobě návrhů zcela prostě
přehlasovali. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Bečko.
Dávám mu slovo.
Posl. Bečko: Ctená snemovňa!
Osnova zákona o poistení u baníckych braptských
pokladníc rieš finančný problém
občanov tohoto štátu podliehajúcich
poisteniu baníckemu. Zaiste že riesenie tohoto problému
môže tvoriť podklad k tomu, aby bola vedená
diskusia o cestách, ktorými ide naša finančná
a sociálna politika, aby prípadne bolo poukázané
na niektoré veci, ktoré by bolo treba napravovať
alebo spravovať alebo viesť ináč. Je potrebné
vysloviť prípadne súhlas s tým, že
boly vhodnejšie časy k tomu, aby sanácia baníckeho
poiistenia bola prevedená, a táto najvhodnejšia
chvíľa bola práve v rokoch, keď tomuto
štátu vládla panská koalícia.
V tej dobe však bolo potrebné sústrediť
vedenie odborových organizácií baníckych
a celého nástupu týchto odborových
organizácií do obranného zápasu proti
vládnemu návrhu tejto panskej koalície, a
baníkom, zvlášte štátnych baní
a hutí je veľa ešte v živej pamäti,
ako sa zachovala vtedy vláda k týmto práve
v t. zv. drahotnom prídavku, ktorý títo dostávali
od štátu. V prvej ministerskej rade bol zrušený
tento príplatok. Tu zasedali po prvý raz zástupcovia
ľudovej strany a v tej dobe nemali jedného slova na
obranu toho, aby sa tento prídavok zachoval a vyplácal
i naďalej. Za tohoto stavu vecí je samozrejme potrebné
poukázať na to, že doba, v ktorej oni vládli,
mohla veľmi hrave vyriešiť problém sanácie
baníckeho poistenia a mohl sa pri tom v tej dobe, v dobe
konjunktúry, keď sa robil zákon o priamych
daniach a keď sa dávaly tak veľké výhody
podnikateľskému stavu, zaistiť potrebné
peniaze aj k tomu, aby drahotný prídavok provizionistom
a pozostalým po nich v štátnych baniach a hutiach
bol vyplácaný i naďalej.
Nie je možné prijímať výčitky,
ktoré robí zvlášte pán posl.
Čavojský po tejto stránke, že
sa neurobilo všetko to, čo bolo možné
urobiť pre sanáciu a zaistiť vyplácanie
zaopatrovacích platov pre horníckych provizionistov,
vdov a sirotkov. Jestli niekto niečo zanedbal, je nutné
celkom nepokryte konštatovať, že to bola práve
vláda, v ktorej podstatnú složku mocensko-politickú
tvorila strana ľudová. A v tej dobe, keď bolo
potrebné tak účinne pôsobiť tvorive
v tomto obore, bol to práve pán minister unifikácií
dr Labaj. (Výkřiky posl. čavojského.)
Veď vy to, pán kolega, viete, keď v Podbrezovej
sľuboval na veľkom verejnom shromaždení
robotníctvu poštátnenie také, ako to
majú vítkovickí robotníci! A vy, prosím,
vravíte, že za toto nemôžete, ale vy konáte
istú povinnosť murína, ako konalí kresťanskí
socialisti v ktoromkoľvek štáte okolo nás,
kde vládne diktatúra. Tak to vypadalo s celou vašou
kritikou, ako ste postupovali a ako ste ju prednášali.
Pokiaľ sa týče hospodárstva revírnej
rady a revírnej pokladnice, dovolím si konštatovať
k tomu, čo ste predniesli, toto. (Výkřiky
posl. Čavojského.) To si musíte dať
pozor snáď vy, keď chcete, aby ste sa vyvarovali
takýchto pomerov! Aby to nedopadlo tak, ako to dopadlo
inde, musíte ukázať napred spôsobilosť
k spolupráci takú, akú uprimní ľudia
a spolupracovníci bez ohľadu na politickú orientáciu
potrebujú. U vás zatiaľ sa toto konštatovať
nedá.
R. 1927 prevzali sme vedenie banskej revírnej rady do rúk.
Vtedy mala banská revírna rada vlastného
čistého majetku 8.902 Kč. Dňa 31.
decembra 1935 banská revírna rada mala čistého
majetku 518.000 Kč. Sociálny fond ... (Posl.
Čavojský: Kde je sociálny fond?) Kde
je? Prosím, tu je. Sociálny fond revírnej
rady r. 1927 tvoril aj s domom banskej revírnej rady dohromady
prez 118.000 Kč. Do r. 1927 v banskej revírnej rade
nebolo v obore sociálnom, zdravotnom, humánnom a
kultúrnom konané nič. (Výkřiky.)
Od tej doby každým rokom banská revírna
rada v Bratislave vypláca značné obnosy na
podporách baníkom, ktorí nie vlastnou vinou
do biedy prišli, a jednak prispieva na liečenie manželiek,
jednak poskytuje podpory pri narodení nie baníkom,
ale priamo manželkám a súčasne každý
rok posiela 300 až 450 detí na liečenie a do
ozdravovieň.
Pri tejto činnosti pri tak malom príjme, pri tých
zlých pomeroch sociálnych a hmotných v obore
banickom sociálny f nd banskej revírnej rady vykazuje
čistý majetok 31. decembra 1935 1,774.000 Kč.
Takto vypadá finančný stav banskej revírnej
rady.
Pokiaľ ide o revírnu bratskú pokladnicu, vy
ste užili (obrácen k posl. Čavojskému)
takých slovných obratov, ako keby revírna
bratská pokladnica nerobila nič takého, čo
je prospešné, účelné a užitočné
pre poistencov tohoto ústavu. minulý rok revidoval
provizné oddelenie revírnej bratskej pokladnice
v Bratislave zástupca dozorčieho výboru Ústredného
výboru baníckeho z Prahy prof. Komárek a
v svojej reviznej zpráve medzi iným napísal
toto (čte): "Zorganizovanie, administrácia,
celé vedenie a správa vôbec provizného
oddelenia revírnej bratskej pokladnice je tak vzorne, príkladne
vedená, že by mohla slúžiť opravdu
za príklad všetkým ostatným revírnym
bratským pokladniciam". A revírna bratská
pokladnica sama o sebe ako nositeľka poistenia nemocenského
býva revidovaná, pravda, zástupcami dozorného
výboru revírnej bratskej pokladnice, ktorý
sa skladá zo 4 zamestnávateľov a len z jedného
zástupcu robotníctva, a revíziu prevádzajú
vždy výhradndne účetní znalci
z radov podnikateľov. V svojej revíznej zpráve
ku dňu 31. decembra 1935 hovorí mimo iného
toto (čte): "Dosavádnym riadnym hospodárením
nem ocenského oddelenia revírnej bratskej pokladnice
pre Slovensko a Podkarpatskú Rus v Bratislave boly členom
ako ich rodinným príslušníkom zaručené
nielen všetké zákonné dávky,
ale bolo im tiež poskytované mimo výlohy i
liečenie, na ktoré boly nemocenským oddelením
venované väčšie čiastky, a zdravotný
stav členov nemocenského oddelenia bol čo
najlepší."
Majetkový stav revírnej bratskej pokladnice k 31.
decembru 1935 vypadá takto: 18,779.000 Kč, čili
revírna bratská pokladnica má väčšie
rezervy, než ako je zákonom predpísané,
o 7,988.000 Kč.
Činnosť revírnej bratskej pokladnice v obore
zdravotnom, lekárskom a liečeečebnom s roka
na rok stúpa; ráčte si vziať štatistiku
od r. 1926 až po rok 1935 a presvedčíte sa,
že činnosť v tomto obore - jednak v zriadovaní
liečebných ústavov a nemocníc, jednak
v počte prípadov ošetrovacích, jednak
v počte nemocničných dní - stúpla
viac ako 100%, nemocničné dni presahujú ďaleko
cez 300.000 dni ošetrovacie na poistencoch priamych - nehovorím
o príslušníkoch rodinných. A tu za tohoto
stavu veci, keď činnosť revírnej bratskej
pokladnice takto stúpa, vtedy revírna bratská
pokladnnica snížila príspevkov ú sadzbu
od 1. januára 1935 zo 6 1/4% na 6%, a od 1. januára
1936 o ďalšie 1/2%, takže dnes príspevková
sadzba je 5 1/2%. Týmto opatreníím ušetrili
sme poinstencom a podnikat eľom viac ako 700 tisíc
Kč ročne. Tak sa snaž íme viesť
ústav, ktorý je nám sverený, a nebojíme
sa žiadnej kontroly, naopak my sme veľmi vysoko povďační,
že dozorčí úrad v Bratislave, ktorému
podliehame ... (Výkřiky posl. Čavojského.)
Iná vec je, čo ste mysleli a iná vec je,
čo ste napovedali. Myslím, že v tom je rozdiel,
vo veci samej, ktorú ste skúmali. Prvá otázka
je už 14 rokov stará a otázka druhá
je už 9 rokov stará.
Tieto veci sú všetky uvedené na pra) mieru,
to bol náš úkol, preto sme tam prišli
a vynasnažili sme sa, aby sme všetko vykonali tak, ako
sme to najlepšie vykonať vedeli. Je videť, že
so všetkých strán tento úkol sme splnili
statočne.
Otázka poštátnenia, prosím, dobre, máme
tam zápis z vašej konferencie vo Zvolene. (Posl.
Čavojský: Z našej?) Pravda, sám
ste hlavným referentom boli vy. Na tej konferencii sa hľadaly
cesty, ako dosiahnuť splnenia tohoto požiadavku, požiadavku
sociálne existenčnémo, nesmierne dôležitého
a významnn ého rázu. Ale, podívajte
sa, ja som citoval, čo riekol váš pán
kolega dr Labay, dnešný senátor, ako
minister unifikácií, že robotníkom štátnych
baní a hutí dá také poistenie, ako
majú vo Vítkoviciach robotníci. Vy sste riekli
včera toto: Čo je možné u tabákovej
režie, to je možné i u štátnych banín
a hutí. (Posl. Čavojský: To nie je možné!)
Pán kolega Čavojský, to je druhá
vec, ak to dnes rozzprávate, tak sa to nedá robiť
a tak sa nedá ani viesť ani uplatňovať
táto otázka, z jednoduchej príčiny;
vy ste riekli týmito slovami to isté, čo
riekol dr Labay. Tabáková režia je monopol.
Jestli docieľuje tabáková režia miliardový
alebo viacmilionový prebytok a zisk, tak to neznamená,
že je to zásluhou tých fabrík či
továrieň, ale to je predovšetkým zásluhou
monopolu, že tu nikto nevystupuje ako konkurent proti jednej
či druhej továrni. Naproti tomu štátne
bane a huti musia viesť obvyklý konkurenčný
zápas a nevýhoda voči súkromným
podnikateľom týchto štátnych baní
a hutí je vo veľkom zbyrokratizovaní podnikania
štátneho, ktoré sa predovšetkým
musí držať predpisov v obore personálnom,
tých istých, ktoré platia pre berné
úrady, čo je nesnesiteľné. Podnik, ktorý
vyrába, musí byť živý organizmus,
musí zápasiť a v dôsledku toho, máme-li
uplatňovať účinne a s priaznivým
výsledkom požiadavok poštátnenia, tak
musíme vychádzať z reelného hľadiska
a ja som presvedčený, že táto osnova
prináša takéto základné fundamenty,
kde je možné vybudovať určité existenčné
zlepšenie zodratých baníkov, vdov a sirotkov
po nich. A to je obsažené v § 26a), kde sa hovorí,
že Ústredná bratská pokladnica môže
osoby povinné poistením na proviziu poisťovať
dobrovoľne na vyššie dávky. Je tonaša
povinnosť a naše vec, aakým spôsobom budeme
uplatňovať prevedenie tohoto paragrafu, akým
spôsobom budeme sa snažiť zíískať
úhradu na výdavky tuná spôsobené,
podľa toho bude táto záležitosť riešená
priaznive alebo nepriaznive pre poistencov, provizionistov Ústrednej
bratskej pokladnice. Keby sme uplatňovali podľa zásad
či Labaya, alebo ako ste sa vyslovili vy, tak v
žiadnej vláde, ani v ktorej by ste vládli sami,
by ste to uplatniť nemohli, lebo musíte zachovať
všetky principy a zásady, ktoré sú platnné
pre súkromné hospodárenie v podnikaní
a v tom okamžiku tento požiadavok sa stáva neuskutočniteľným.
Z tohoto dôvodu nemôžem osnovu prijímať.
P. prof. dr Schönbaum, ktorý bol predsedom odbornej
komisie, ktorá vypracovala tento návrh, vám
veľmi rozumne odpovedá ako odbo rný znalec.
Pre neho ako odborníka, znalca, nie je to problémom,
on to dá na papier, ale to druhé musíte zistiť
vy, či my. Napred je treba riešiť otázku,
ktorá tvorí faktický problém, otázku
finančnej úhrady, ktorú zatiaľ nemáme
a nebudeme mať ani vtedy, keby huti a b ane boly chránené
monopolom, ako je chránená tabáková
režia.
To bolo nutné konštatovať na to, čo ste
včera povedali. A pokiaľ ste spomínali, že
ja som býval v dome revírnej rady - to je dnes už
11 rokov stará vec - konštatujem toto: Áno,
býval som tam a platil nájomné, ako bolo
ujednané. Preca všetci bývať niekde musia,
ani Hlinka nebýva na ulici, ale na fare. Pokiaľ
ide o to, že sme prepožičali sál na schôdze
mládeže soc. demokratickej, prosím, aj na druhý
raz, keď budeme mať v dome sál, ho prepožičáme,
lebo považujeme za povinnosť, aby sa mládež
schádzala ra dšie tam než do krčiem a
vychovávala sa k šľachetnému spôsobu
života a učila sa, čo to je odpovednosť
a verejná činnosť vo smysle zodpovednom, tvorivom,
ak to demokracia a sociálna spravedlivosť vyžaduje.
(Potlesk.)