Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Čuřík. Dávám mu slovo.
Posl. Čuřík: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, kterou projednáváme, je jistě
odrazem dnešních poměrů a celého
vývoje hospodářských poměrů
v naší republice. Vzpomínám na dobu
po převratu, kdy revoluční Národní
shromáždění ustavilo zvláštní
socialisační výbor, který byl pověřen,
aby zkoumal otázku socialisace dolů a velkých
podniků. A musím bohužel konstatovati zde dnes
po 18 letech, že tento výbor revolučního
Národního shromáždění
se téměř vůbec nesešel a také
se otázkou téměř nezabýval.
Byl pouze ustaven, a to, co pak podnikl, bylo úplně
bezvýznamné.
Je-li dnes otázka dolů stále ještě
živým předmětem, není-li vyřešena,
pak je to jistá skvrna na naší státní
hospodářské politice od převratu.
A přicházíme-li dnes sami s návrhem
na sestátnění uhelných dolů,
pak to úplně odpovídá psychologickému
založení našeho národa a také založení
našeho státu. Není to snad nějaký
experiment, který má býti pouze otázkou
volební, nýbrž je to otázka velmi vážná.
Musím ovšem, vážení pánové
a vážené dámy, konstatovati se svého
hlediska, že dnes uhelné doly jsou skutečně
vyrabovány a hlavně jsou zatíženy finančně.
Při jedné poradě, tuším, před
dvěma roky, jsme jednali o mzdách horníků
na Ostravsku, a tu tenkrát těžaři konstatovali,
že jsou podvázáni nedostatkem úvěru,
nedostatkem vývozu, daňovými potížemi
a hlavně že nemají úvěru vůbec
a že jsou zadluženi. Kdybychom ovšem zkoumali otázku
zadlužení těchto dolů, přijdeme
asi k závěru velmi jasnému, že to byla
politika docela systematicky, vědomě prováděná
velice mazaným způsobem. Majetek, který patří
povětšině cizákům, byl jistě
zatížen velmi rafinovaně, aby nemohl býti
vyvlastňován ve prospěch nebo s prospěchem
státu. A tento moment je velmi důležitým
činitelem při otázce sestátnění
uhelných dolů v naší republice. Kdyby
dnes stát chtěl sáhnouti cestou docela zákonnou,
za určitou náhradu, na tyto přírodní
statky, našel by tam tolik potíží personálních,
technických a finančních, že by se tento
problém řešil velmi těžko. To je
poznatek, který si musíme uvědomiti, když
chceme zkoumati otázku sestátnění
soukromých dolů.
Co se týče hornického pojišťování,
sanuje je zde dnes vlastně státní pokladna
- třebas ovšem za účasti i jiných
činitelů. To je ovšem zase důkaz, že
vhodné doby se promeškaly. Když se pracovalo
ve dne v noci na několik šichet, když se vyvážela
spousta uhlí do ciziny a byl odbyt i u domácího
průmyslu, tenkrát byla vhodná doba, abychom
zabezpečili horníky na trvalou dobu. A tu musím,
bohužel, konstatovati fakt, že socialisté v době,
kdy byla dobrá konjunktura a kdy stát měl
možnost diktovati zaměstnavatelům větší
povinnosti a sociální závazky, to prostě
neprovedli.
Důvodová zpráva praví, že zákon
z r. 1922 nebyl vůbec podložen matematicky. To přiznávají
pánové docela otevřeně bez zvláštních
okolků; nebylo prý dosti statistického materiálu.
Vážení pánové a dámy,
to není důvodem k omluvě. Když byl dělán
o dvě léta později zákon o sociálním
pojišťování, byl velmi obsáhlý
statistický materiál k disposici, podle sčítání
lidu, byla připravena spousta tabulek. Bylo snad i zde
možno o něco dříve připraviti
materiál pro zákon, který se sdělával
bez statistického materiálu. Není tedy omluvy,
že tenkrát nebyl po ruce materiál. Ostatně
ponechati po 14 let takovýto důležitý
zákon úplně ve vzduchu, bez zajištění
důchodu, a spoléhati se jen na státní
pokladnu, to by nebylo správné ani se stanoviska
státního, ani se sociálního a finančního.
To se omluviti nedá, to je veliká vada, která
byla spáchána tvůrci tohoto zákona.
Chtěl bych zdůrazniti, vážená
sněmovno, že i tento návrh, který máme
odhlasovati, nese na sobě ještě stopy určitého
stranictví, které se pořád vleče
našimi sociálními zákony již od
převratu. Žijeme ještě stále v
jakési psychose a nemůžeme se zbaviti určitého
zatížení, které má ráz
stranickosti a jisté jednostrannosti určitých
skupin. A v tom je všeobecná vada naší
sociální politiky. Mluví se zde případně
o sestavení orgánů, které mají
vésti bratrské pokladny hornické a Ústřední
sbor bratrské pokladny. Má se voliti podle poměrného
zastoupení, ale hned se diktuje už v tom zákoně
určitý počet delegátů, který
je značně vysoký a znamená vlastně
omezování poměrnosti, poměru volebního
práva, a je určitým rysem diktatury jedné
skupiny vůči ostatním pojištěncům
a horníkům.
Já jsem se snažil v jistých poradách
docela loyálním způsobem tyto věci
napraviti a zameziti snad této diktatuře jedné
skupiny, bohužel, řeklo se, že je to vše
dohodnuto, ujednáno, že by nebylo možné
na tom nic měniti. Já to konstatuji jako věc,
která musí nám také býti do
jisté míry velmi závažnou.
V hornických revírech není všecko v
pořádku. Dnes tam máte situaci, že je
omezena pracovní možnost dělníků,
že se vysazuje, že se stále hrozí propouštěním
tisíců nových horníků z práce:
Na tento celý postup má potom také vliv jistá
strana nebo některé strany politické. Ale
pozorujeme jeden fakt, že při propouštění
horníků béře se to podle legitimace
té či oné strany, čili provádí
se takový suchý teror na těch, kteří
mají jiné přesvědčení
politické nebo náboženské.
Zde se mluvilo s této tribuny v minulých dnech také
o teroru, vytýkalo se republikánské straně,
v jejímž středu jsem jako člen klubu,
že provádí teror při přijímání
dělníků do práce. Neomlouvám
žádný teror, který se provádí,
naopak jej odsuzuji, ať je z kterékoli strany prováděn,
ale, pánové, vezmete-li případy v
závodech ostravských, na Karvínsku, kde horník
je ohrožen denně a denně propouštěním
z práce, a je-li jiného směru politického,
je ohrožen dvojnásobně, pak je to teror ještě
daleko krutější než teror na těch
venkovských statcích.
Konstatuji, že tato osnova zákona zaručuje
nám všem plnou svobodu organisace, svobodu demokracie,
jak náleží podle ústavního zákona
naší republiky. Vážená sněmovno,
na Ostravsku hnutí křesťansko-sociální
má své určité kořeny a své
posice. Mezi polskými robotníky a českými
dělníky máme tam své organisace, které
držíme po léta s velikou obětí
a velikými námahami. Musím říci,
že tato skupina je vůbec vyloučena z práva
na účasti hornického pojišťování,
je sice početně menší, jest slabší,
ale není respektována v žádném
ohledu. Tam na Ostravsku se prožilo během několika
roků již tolik útrap, že je to přímo
strašné. Vzpomeňte, vážená
sněmovno, teroru po převratu, kde několik
desítek našich horníků bylo okrvaveno,
vyhozeno z práce, byli ničeni ve svých existencích,
a tito lidé byli odkázáni na podporu z naší
organisace - bez nějaké pomoci neb ochrany státní.
Na Ostravsku se prováděl teror na těch nejchudších
lidech, kteří byli vyhazováni z práce
a zbavováni chleba, a dodnes stále tento teror v
jiné formě se tam uplatňuje a touto osnovou
bude vlastně potvrzen. To je veliká vada této
osnovy zákona.
Vážená sněmovno, hornický život
sám o sobě je úžasně těžký.
Vezměte si ostravské poměry nebo poměry
na Rosicko-Oslavansku. Musíme říci, že
hornické rodiny jsou pro stát velice plodným
činitelem po stránce populace, po stránce
pracovní schopnosti a věrnosti ke státu je
to živel velmi spolehlivý, loyální a
účinný.
Práce podzemní je něco strašlivého.
Znáte různá neštěstí,
která se udála v naší republice před
několika roky. To jsou drastické důkazy,
že život v podzemí je nebezpečný,
těžký a namáhavý. Proto není
nikoho, kdo by bránil a překážel úpravě
hornického pojištění nebo kdo by horníkům
zlepšení jejich soc. pojištění
nepřál. Ale odsuzujeme, že se bídy horníků,
chudých lidí, velmi často zneužívá
stranicky a politicky.
Vážená sněmovno, nechtěl jsem
zacházeti do detailů, poněvadž jsem
přednášel různé návrhy
v komisi a také ve výboru, ale jednu věc
musím vytknouti jako zvláštní specialitu
této osnovy zákona. Máme tam ustanovení,
že při. volbě vedení výboru a
dozorčí rady bratrských pokladen může
býti předsedou a náměstkem jen občan
republiky. Je to jakýsi lapsus, něco, co se v republice
již vžilo, jako kdybychom to musili stále opakovat.
Vezměte poměry v jiných státech. Což
je možno v Německu, v Rakousku, v Maďarsku nebo
v Polsku, aby tam diktovali v zákoně, že funkcionář
nějakého sboru musí býti občanem
jejich státu? My u nás máme stále
ještě v zákonech takové samozřejmosti,
jako je právě ta, že občan volený
do takovéhoto sboru musí býti občanem
našeho státu. Má to býti ústupek
cizím občanům jiných států?
Je to něco, co musí nás, české
členy parlamentu, zabolet. Je to slabost, která
dobře charakterisuje naši lehkomyslnost nebo holubičí
povahu vůči občanům cizích
států. Je všeobecně známé,
že u nás živíme a podporujeme spoustu
cizinců. Nejsem toho názoru, abychom je vyhazovali,
ale cizí občany živit, trpět, zaměstnávat
a dobře platit a naše domácí nechávat
o hladu a bez práce, to je nesociální a nestátnické.
Proto myslím, že ustanovení, které praví,
že musí býti zvolen jen kdo je občanem
státu, je v zákoně zbytečné,
ježto je to samozřejmé.
Po stránce vedení pokladen je třeba také
jisté kontroly. Kol. Čavojský z ľudové
strany zde včera mluvil o vedení hornických
pokladen na Slovensku. Nechci zde nikoho dráždit a
nikomu vyčítat, že má vliv na správu
hornického majetku, který plyne ze zákona
o čistém zisku na dolech a podnicích, ale
táži se, kde je vyúčtováno to,
co se dosud přijalo na hornických ziscích
jménem horníků pro všechny horníky?
Staví se ozdravovny, všechna čest, zřizují
se různé léčebné podniky pro
horníky, všechna čest, ale prohlédnete-li
si seznam lidí, kteří tam jsou ubytováni
nebo kteří se tam léčí, vidíte
to stranictví. To je dokladem, jak se zneužívá
sociální péče hornické a peněz
horníků pro účely výslovně
stranicko-politické, a to musíme odsoudit.
Proto jsem žádal v užším výboru,
abychom zřídili zvláštní dozor
nad hornickým pojištěním, ne exekutorský
dozor, nýbrž takový dozor, který by
měl cenu a význam pro správné a řádné
hospodaření. Co vidíme, má-li báňské
hejtmanství zkoumat bilanci? Tyto sbory hutní nebo
báňské jsou zatíženy jistými
ohledy, kamarádstvím, a to už nemá takový
význam pro kontrolu a správu podniků po stránce
finanční. Snad to pánové myslí
dobře, nikomu nechci nic špatného podkládat,
ale je třeba jasné kontroly a správy majetku,
který znamená miliony v rukou určitých
stranicky zaujatých lidí, kteří toho
zneužívají pro své účely.
Kontrola, bohužel, v zákoně zase není
správně vytčena, zde je velká mezera.
Vážená sněmovno, máme zkušenosti
ze všech druhů pojištění, z hornického
pojišťování, z pojišťování
úrazového, nemocenského, invalidního,
starobního, soukromých úředníků
atd., že všude tam vládne duch určité
skupiny ve státě, která si osobuje právo
diktovati v sociálně politice. Chtěl bych,
vážená sněmovno, zdůrazniti jednu
okolnost. Naše parlamenty od převratu vždycky
celkem shodně a zásadně jednotně hlasovaly
pro zákony sociální bez rozdílu. Byly
potíže při sjednávání
určitých okolností, ale v závěru
se zákony schvalovaly jednotně a jednomyslně
celým parlamentem a všemi stranami politickými.
To je pro posouzení tohoto významu jistě
veliká věc, ze dnes všecky strany mohou o sobě
říci, že se zúčastnily soustavné
práce sociální ve státě na
všech sociálních zákonech, a je to důležité
také pro jejich plnění. Vytýká
se snad sem tam něco některým stranám
občanským, ale já jsem dnes v té situaci,
že zastupuji skupinu křesťansko-sociální
v klubu republikánské strany. Jsem svědkem
vývoje poměrů za dnešní situace
vládní, vidím věci velmi jasně
a mohu konstatovati, že je zde dobrá snaha na všech
stranách, u všech skupin této vlády,
aby se dohodly o východisku z dnešní situace,
z dnešní hospodářské krise a
daly práci a chléb dělníkům
docela poctivým způsobem. Ovšem k tomu je třeba
ještě více než dobré vůle,
k tomu je třeba peněz, k tomu je třeba trochu
naplniti státní pokladnu a hlavně organisovati
práci.
Co vidíme zde v této situaci? Máme spoustu
dělníků bez práce, bez zaměstnání,
a není možno za státní peníze
pro ně opatřiti práci. Kdybyste někomu
řekli, že snad okresní hejtmani, starostové
obcí nemají možnosti práci sehnati,
pak to není pravdou. Je jistě možné,
aby tito pánové se dohodli na určitém
plánu, aby si řekli, že peněz, které
vydává stát na podpory, použijí
na opatření práce produktivní a národohospodářsky
užitečné. Bohužel, není zde činitele,
který by tu práci sháněl a organisoval.
To je nejčernější skvrna našeho
parlamentu a vlády, že nedovedly za tolik roků
za peníze, které se vydávají, nezaměstnaným
najíti práci a poctivé zaměstnání.
Je to určitá slabost, jakási nemoc činitelů
ve vládě, že nemají dosti schopnosti,
aby opatřili nezaměstnaným práci.
Totéž týká se našeho hornického
dělnictva, které se dnes bojí o existenci,
je stále vysazováno, platy jeho jsou minimální,
drahotní poměry jsou stále těžké
a situace čím dále horší. To
není pouze otázkou nějakých frásí
a formulek, to jsou otázky hluboce morální
a státní, aby každý způsobilý
člověk přiložil ruku k dílu,
aby se práce dařila v zájmu celého
státu.
Hnutí, které mám čest zastupovati
v republikánské straně, snažilo se od
prvopočátku v tomto státě stanoviti
určitou linii sociální politiky, která
musí být prodchnuta náboženským
duchem, poněvadž socialismus sám o sobě
je mrtvá litera. Socialismus Marxův, bez Boha, bez
náboženství je pouze pozlátkem, kterým
se má snad zastříti bída chudého
lidu. A jestliže dnes duchové sociálních
pracovníků vyvstávají a. po nás
hlásají a opakují, že je třeba
socialismus prodchnouti také ideou náboženskou,
je to důkazem, že máme pravdu a že náš
stát potřebuje politiky mravní, sociální
a kulturní. Ovšem po té stránce máme
u nás velké vady, které vidíme den
co den. Vezměte si otázku svátků a
nedělí. Máte případy, že
se ve svátky pracuje, že se ve svátky honí
lidé do práce dokonce i ve státních
podnicích, ale ve všední den se zahálí
a lenoší. Není to, prosím, paradox,
mluvit o kratší pracovní době a honit
lidi ve svátky do práce? Ve všem tom je něco
nesmyslného, co děláme, často, bohužel,
bez rozvahy a bez určitého pocitu pospolitosti.
Nechci zdržovat, slavná sněmovno, a v závěru
chci jenom konstatovati, že tato osnova zákona je
obrazem dnešní situace finanční, také
státní a hospodářské. My musíme
tuto osnovu zákona schválit - je to osnova sociálně
spravedlivá, dobrá - a musíme se snažiti,
abychom do budoucnosti zabezpečili našim dělníkům
lepší život a abychom je kulturně povznesli
výše. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce pořadu, a nebude-li námitek, přistoupíme
nyní k projednávání odst. 5 pořadu.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
5. odstavce pořadu, jímž jest:
5. Zpráva výborů ústavně-právního
a zahraničního o vládním návrhu
(tisk 287) ústavního zákona o úpravě
státních hranic s Německem (tisk 451).
Zpravodajem obou výborů jest p. posl. dr Mareš.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Mareš: Slavná sněmovno!
Mírová smlouva versailleská určila
hranice mezi Československou republikou a Německou
říší, s výjimkou úseku
hranic na Hlučínsku, odkazem na staré hranice
mezi Německou říší a bývalým
Rakouskem, jak tyto existovaly dne 3. srpna 1914.
Při přezkoumávání a novém
zajišťování a vyznačování
těchto hranic společnou komisí československo-německou
shledány byly četné závady, jež
se rozhodly oba státy odstraniti. Pokud jde o pruský
úsek hranic, stalo se tak již úmluvou ze dne
31. ledna 1930 (č. 218/1933 Sb. z. a n.), s níž
projevilo Národní shromáždění
svůj souhlas ústavním zákonem č.
102/ 1930 Sb. z. a n.; dne 27. září 1935
podepsána byla pak v Lázních Elstru další
smlouva, která činí totéž, pokud
jde o ostatní část, totiž o saský
a bavorský úsek těchto hranic.
Stejně, jako úmluva z 31. ledna 1930 o pruském
úseku československo-německých hranic,
i posléze zmíněná nová úmluva
z 27. září 1935 dotýká se státních
hranic Československé republiky ve dvou směrech,
totiž:
a) mění definici polohy a povahy t. zv. hranic mokrých,
t. j. hranic, jež probíhají vodními
toky podél (hraniční toky) jsouce jimi určovány,
v saském a bavorském úseku,
b) provádí některé územní
výměny v úsecích pruském, saském
a bavorském, nutné nebo účelné
z důvodu právě zmíněné
změny definice polohy a povahy hranic mokrých, nebo
z důvodů celních, policejních, komunikačních
a hospodářských, při čemž
je dbáno toho, aby celková rozloha vzájemně
vyměňovaných území byla stejná.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Obsahuje tedy i tato smlouva takové úpravy státních
hranic, jež jsou jednak změnou hranic, k níž
je třeba ústavního zákona podle §u
3, odst. 1 ústavní listiny, jednak změnou
státního území, k níž
jest podle §u 64, odst. 1, bod 1 ústavní
listiny třeba souhlasu Národního shromáždění
s dotčenou smlouvou, a to ve formě ústavního
zákona.
Předložená osnova ústavního zákona
má tedy za účel vyhověti těmto
dvěma předpisům ústavní listiny.
Teprve na základě tohoto zákona bude možno
přikročiti k ratifikaci zmíněné
smlouvy, která teprve touto ratifikací se stane
mezinárodně účinnou.
Podle osnovy rozšiřuje se na tuto smlouvu platnost
ústavního zákona ze dne 11. června
1930, č. 102 Sb. z. a n., kterým Národní
shromáždění dalo souhlas též
k ratifikaci podobné úmluvy z 31. ledna 1930, týkající
se pruského úseku hranic, a kterým byla tato
smlouva vnitrostátně provedena.
Z důvodové zprávy jest patrno, jak vláda
úzkostlivě dbá toho, aby při všem,
co by se jakkoli dotýkalo státních hranic,
bylo dbáno shora zmíněných předpisů
ústavní listiny a z ní vyplývajících
práv Národního shromáždění.
K vládnímu návrhu jest připojena jako
příloha dotčená mezinárodní
smlouva, jejíž sjednání před
tímto stadiem příslušelo jiným
ústavním činitelům, se zvláštní
důvodovou zprávou.
Důvodová zpráva obsahuje též
přehledné tabulky o rozloze vyjmenovaného
území a příslušné nákresy,
v nichž je změna vyznačena.
Z této přílohy a dodatku slavná sněmovna
pozná, že jde o zcela nepatrné úseky
tohoto státního území, o nepatrné
přesuny jednak na hranicích, jednak o přesuny
státního majetku vůbec.
Ale přes to opakuji a poukazuji znovu na své vývody
a odůvodnění, proč tyto smlouvy jsou
předkládány i přes tyto nepatrné
změny k ústavnímu schválení
obou sněmoven.
Ústavně-právní výbor uznávaje
účelnost dotčené smlouvy se usnesl
doporučiti posl. sněmovně, aby se usnesla
na tomto ústavním zákoně a schválila
také jeho přílohy, totiž Smlouvu mezi
republikou Československou a Německou říší
o hraničních tocích v saském a bavorském
úseku hranic a o výměně částí
území na hranicích, Závěrečný
zápis a přiložené k němu mapové
přílohy, jak jsou otištěny ve vládním
návrhu tisk 287. (Souhlas.)