Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Chmelík.
Dávám mu slovo.
Posl. Chmelík: Slavná sněmovno!
Chápu se slova, abych jménem národního
sjednocení zdůraznil kladné stanovisko nejen
k právě projednávané osnově
zákona o báňských bratrských
pokladnách, nýbrž i k soc.-politickému
zákonodárství vůbec. Není zákona,
není sociálně-politické vymoženosti,
na které bychom neměli podílu a na které
bychom iniciativně nespolupracovali; ať jde o požadavky
státních zaměstnanců, obecních
a veřejných vůbec nebo o požadavky soukromých
zaměstnanců, vždy našly u nás plné
porozumění a potřebnou podporu. Je to nutno
říci docela otevřeně a na všechny
strany, tím spíše, že vítáme
zlepšení hornického pojištění
a, doufejme, i trvalé zabezpečení bratrských
pokladen. Zejména je to třeba říci
na adresu socialistických stran a komunistické strany,
které tak rády označují národní
sjednocení za stranu reakční v otázkách
sociálních, za stranu kapitálu, za stranu
Svazu průmyslníků a nevím kdekoho
ještě, ačkoli delegace národního
sjednocení v tomto váženém sboru, ve
všech výborech a při každé příležitosti
dokazovala, že má právě velké
pochopení pro sociální potřeby všech
širokých vrstev našeho obyvatelstva. To nás
ovšem nezbavuje práva a nároku na kritiku a
k zaujmutí pevného stanoviska ke každému
návrhu týkajícímu se jednak soc.-politických
zákonů a jednak i všech velkých problémů,
jež úzce souvisí s hospodářským
vývojem, a proto pod zorným úhlem smyslu
pro právo a spravedlnost a pod zorným úhlem
hospodářské možnosti zaujímáme
ke všem otázkám, jak jsem uvedl, pevné
stanovisko.
Proto i při projednávání uvedené
osnovy zákona v soc.-politickém výboru, resp.
v jeho subkomitétu zaujali jsme stanovisko a dokázali
jsme neobyčejnou důležitost právě
projednávané osnovy. Vždyť, pánové
a dámy, pojištění horníků
u báňských bratrských pokladen stávalo
se pomalu problémem ohrožujícím stát.
Vzpomeňte minulosti, v jakém stavu dnes tu zjišťujeme
hospodaření v bratrských pojišťovnách.
Řekl jsem, že v soc.-politickém výboru
jsme hlasovali pro sanační zákon a mohu zdůraznit,
že budeme proň hlasovati i v plenu sněmovny,
a to tím spíše, že zde došlo k rozumové
dohodě, a to je nutno zdůraznit; s uspokojením
lze uvítati skutečnost, že předložená
osnova je dílem dohody nejen mezi zaměstnavateli
a zaměstnanci, nýbrž i resortních ministrů.
Byl podán důkaz, že je možno i těžké
věci, veliké problémy řešiti
dohodou, je-li dosti dobré vůle a pozorumění
pro společné věci, společné
zájmy a společný osud.
S politováním však musíme konstatovati,
že k řešení sanace hornického bratrského
pojištění dochází tak pozdě
a že v tomto slavném sboru byly odhlasovány
zákony, které schvalovaly vydání,
ale nepostaraly se o jich úhradu.
Vážený sbore, to se mi zdá, že
byl stav protizákonný. Za takových okolností
se stalo, že hospodářství v pojištění
hornickém stalo se těžkými sta miliony
pasivním a že schodky rostly od měsíce
k měsíci. Proto je svrchovaný čas,
že k sanaci pojištění dochází,
bohužel, stát bude musit uhraditi schodek, který
toto pojištění vykazuje koncem r. 1935, a to
v částce přes 443 mil. Kč.
Na sanaci hornického pojištění přispějí
zaměstnavatelé ve formě 2 1/2% příspěvku,
což má vynésti ročně 24 1/2 mil.
Kč. Velikou oběť přinášejí
dělníci ve formě 1% ze skutečně
vyplácené mzdy, což má vynésti
9 mil. Kč ročně. Ale budou přinášeti
oběť také všichni konsumenti, jimž
se zdraží přirážkou na sanaci 1
q hnědého uhlí o 15 hal., kamenného
uhlí o 25 hal., koksu o 30 hal., což má vynésti
40 mil. Kč ročně. Vedle toho bude přispívati
na hornické pojištění a jeho sanaci
stát 90 mil. Kč ročně.
Je jisto, že tento způsob sanace ztěžuje
konkurenční schopnost našich dolů a
že zatěžuje v této kritické době
nejen dělníka, nýbrž i konsumenta. Dále
se musíme pozastaviti nad tím, že v osnově
zákona se počítá s úchylkami
a slevami sanační dávky pro podniky všeobecně
prospěšné. Je to široce řečeno
"všeobecně prospěšné",
ale může to vésti k zneužívání,
protože není přesně a jasně řečeno,
kolik závazků a jaké závazky stát
převezme z pasivního hospodaření v
báňských bratrských pokladnách.
I tato otázka měla by býti přesně
vyřešena. Je třeba ještě dál
říci, že postupem času bude muset býti
také vyřešena otázka rozvrstvení
pojištěnců, neboť nebude lze trvale stavěti
na roveň všechny pojištěnce bez zřetele
na částky, které na pojištění
zaplatili, a na to, zda jsou při hornictví zaměstnáni
jen přechodně, či trvale.
Slavná sněmovno, řekl jsem, že sanační
novela zákona znamená zlepšení hornického
pojištění. Chci dodati, že Národní
sdružení odborových organisací přispělo
k tomuto řešení svými návrhy,
a s radostí konstatuji, že k nim úřady
i subkomitét resp. přípravný výbor
přihlížely a že tím všechny
naše připomínky, až asi na 2 nebo 3, byly
pojaty do dnešní novely, a. zcela otevřeně
nutno přiznat, že není třeba té
kritiky uvedené osnovy, jaké ji podrobil mluvčí
z řad komunistických. Osnova zákona tak,
jak je předložena, znamená veliké zlepšení.
To plyne ze zajišťovacího poměru a z přiblížení
se k všeobecnému pojištění podle
zákona č. 221 z r. 1924 o starobním a invalidním
pojištění. Jde o jakési vzájemné
doplnění, poněvadž toto pojištění
bude právě opřeno o všeobecné
pojištění. A poněvadž projednávaná
osnova je výsledkem rozumové dohody, není
třeba meritorně projednávati jednotlivé
paragrafy. Chci se zmíniti jen o některých,
které jsou určitou předností, nebo
přinášejí určité novum.
Zde zejména při nároku na provisi zlepšuje
se dosavadní doba čekací a krátí
se ze 3leté na 2letou (§ 18). Zavádí
se jako novum státní i příspěvek,
stejně jako je v zákoně o starobním
a invalidním pojištění [§ 18 a)
]. Stejně je novum ustanovení nároků
na státní příspěvek pro cizí
státní příslušníky na
základě reciprocity [§ 18 a) ].
Podle §u 23 jest opět zlepšení dnešního
stavu v ochranné lhůtě, která se prodlužuje
a přizpůsobuje pojištění starobnímu
a invalidnímu tím, že nejkratší
doba je stanovena na 24 měsíce. Lze litovati, že
nebylo přihlíženo k našemu návrhu,
aby bylo pamatováno v příznivější
době na § 24, aby i v době vojenského
výcviku měl horník započítanou
plnou pojistnou dobu.
Rovněž měl býti podle našeho návrhu
vsunut § 24 b), týkající se doby nemoci,
neboť podle starého způsobu jak vojenský
výcvik, tak i doba nemoci byla plně započítána
do doby pojistné. Tyto naše dva návrhy bohužel
byly zamítnuty a o to je podle našeho názoru
toto pojištění chudší.
Jinak v zásadě souhlasíme v plném
znění s uvedenou osnovou i pokud jde o správu
báňských bratrských pokladen. Podle
nového zákona bude složena ve svých
orgánech rovněž v duchu zákona č.
221/1924. Valná hromada delegátů je ovšem
složena na základě parity (§ 32).
§ 34 se mění, a cituji doslovně (čte):
"Podnikatelé jmenují své zástupce.
Nedohodnou-li se o jejich jmenování, volí
je podle zásady poměrného zastoupení
na základě kandidátních listin, při
čemž podnikatel má tolik hlasů, kolik
bylo u něho zaměstnáno členů
v rozhodný den. Zástupci podnikatelů nemusí
býti ani zaměstnanci ani plnomocníky podnikatelovými."
Podle tohoto citátu mohou se do správy báňských
bratrských pokladen voliti i neodborníci, nehutníci.
Bylo by daleko lépe, kdyby ústavy tyto spravovali
jen podnikatelé a pojištěnci. Ovšem toto
ustanovení je součástkou sanačního
plánu.
Jinak ve správě revírních báňských
bratrských pokladen, jak jsem již uvedl, jde o systém,
jaký je u okresních nemocenských pojišťoven.
A chci při této příležitosti
zdůrazniti další naše stanovisko proti
zpolitisování pojištění vůbec
a zejména nemocenského pojišťování
i bratrských pojišťoven zvlášť.
Je nutno si uvědomiti, že v sociální
politice nejde o socialismus, nýbrž o sociální
cítění, a že nemá ho víc
ten, kdo je příslušníkem kterékoliv
socialistické strany nebo kdo má tu nebo onu politickou
legitimaci, ale že má jen ten, kdo prokázal
smysl pro právo a spravedlnost a kdo má pochopení
pro slabšího. A proto bych pěkně prosil,
aby ve vedení nejenom bratrských pojišťoven,
nýbrž nemocenských pojišťoven a sociálních
ústavů vůbec se uplatnil nestranný
duch, aby naše pojišťovny plnily velký úkol,
ke kterému jsou předurčeny: dáti členům
nejen to, co zaručuje zákon, nýbrž starati
se pokud možno o to, aby mohly dávat co největší
nadlepšení. Pomáhati nejenom svým členům,
nýbrž i příslušníkům
jejich rodin, to je zlepšovati nemocným, nešťastným
lidem život, zejména zabraňovati neštěstí,
vraceti nemocným zdraví, odborně je léčiti,
zmenšovati risiko práce. Prováděti taková
preventivní opatření, aby každou práci
mohl horník vykonávat bezpečně. Předcházeti
všem vlivům, prostě snažiti se, aby každé
risiko, jež může vzniknout z práce, bylo
odstraněno. To je úkol bratrských i všech
nemocenských pojišťoven. Proto musíme
vždy odmítnouti každý pokus o zpolitisování,
o monopol těchto sociálních ústavů.
Po této stránce jsme měli ovšem řadu
připomínek, snad se nám naskytne jindy příležitost
na ně upozornit. Dnes chci říci, že
voláme po unifikaci veškerého pojištění.
Uvědomme si, kolik máme nejenom nemocenských
pojišťoven, ale kolik druhů pojištění,
kolik škatulek, kolik forem a jaká z toho vzniká
výhoda nebo nevýhoda ať pro pojištěnce,
nebo pro zaměstnavatele vůbec.
Hospodářsko-sociální sbor při
parlamentní delegaci národního sjednocení
projednal návrh na vybudování národního
pojištění, které by se týkalo
i pojištění pro případ nezaměstnání.
Jde o odstranění všech škatulek, jde o
unifikaci, jde o sjednocení pojišťovacích
ústavů. Jde o sjednocení, při kterém
by se mohla poskytnouti daleko větší léčebná
péče, mimořádné dávky,
zabezpečiti lépe rodinné pojištění,
dávky v mateřství atd. Ale hlavně
tu jde o vybudování velkých reservních
fondů, jde o snížení příspěvků,
jde o snížení nákladu na pojištění,
o menší režii, o zjednodušení administrativy,
jde jedním slovem, jak jsem již řekl, o unifikaci
veškerého pojištění, aby toto pojištění
bylo levnější, dokonalejší, aby
za menší příspěvek mohl pojištěnec
dostati více na podpoře, dávkách,
ale zejména, aby byla lepší a bezpečnější
odborná léčebná péče.
Pravda, v hornickém odboru jsou určité zájmy,
které ať z tradice či z povahy zaměstnání
vyžadují samostatného pojištění.
Ale i to jde upraviti, zejména když jsme viděli,
že bratrské pokladny nebyly schopny života a
že nemohly svou samostatnost bez sanace udržeti.
A jako další požadavek vyzdvihuji jménem
národního sjednocení při této
příležitosti volby do nemocenských pojišťoven,
ale nejen do pojišťoven, nýbrž do všech
sociálních ústavů a podniků.
Již přes 22 let nebyly volby do sociálních
ústavů. Co vody uplynulo, co jsme po té stránce
slyšeli slibů, co jsme slyšeli o demokracii,
jejímž hlavním předpokladem a podkladem
jsou svobodné volby, a vážení pánové,
doposud veškeré volání po volbách
do sociálních ústavů bylo házením
hrachu na zeď. A toho třeba litovati. Řadu
let se u nás mluví o demokracii, zvláštním
zákonem zabezpečujeme demokratickou formu státu,
ale vy, členové koalice, kteří máte
moc v rukou, nedovedete jí použíti, abyste
demokracii zabezpečili především v sociálních
ústavech, v sociálních institucích.
Všechny politické strany, tudíž i koaliční,
nesčíslněkráte vyslovily své
stanovisko k otázce voleb do nemocenských pojišťoven,
do pensijních ústavů, do úrazové
pojišťovny a do jiných a jiných sociálně-politických
ústavů. Co je to platné? Podávali
jste i návrhy, aby vláda vypsala volby do těchto
ústavů, ale všecky vaše návrhy
zapadly tam, kam zapadly naše návrhy, kam zapadlo
naše marné volání.
Ve volbách r. 1935 slibovala koalice, že dojde k volbám
i do sociálně-politických institucí.
Utekl rok a jsme tam, kde jsme byli před 20 lety. Volby
do nemocenských pojišťoven a ostatních
sociálně-politických ústavů
nebyly bohužel provedeny, a nevěříme,
že budou provedeny v dozírné době. Zlomyslní
lidé dokazují, že jde o napalovací politiku
slavné koalice a že nikdo z jejích příslušníků
neví, jak by kdo v těchto volbách dopadl.
Na jedné straně se mluví o strachu z komunistů,
kteří prý by do těchto sociálních
ústavů zanesli to, co zanesli do jiných sborů,
zákonodárných, samosprávy a pod. Ale,
vážený sbore, není to nic platné:
pak máme u nás falešnou demokracii, pak ji
u nás připouštíme jenom potud, pokud
to chtějí ti, kteří v tomto státě
vládnou, kteří si rozdělili moc; pokud
ji ještě v sociálně-politických
ústavech mají, chtějí ji míti
dále zabezpečenu. Zůstává proto
stále při složení správních
orgánů na základě jmenování
provedeného před dobou kratší nebo delší.
Jsou některé nemocenské pojišťovny,
kde byly správní orgány jmenovány
před 17 lety. Dnes z nich zbylo jen torso, dnes máte
řadu osob v oněch orgánech již vyměněnu,
a doplňuje se od případu k případu
bez vůle členů, bez vůle těch,
kteří si na nemocenské pojištění
platí. Ale, slavná sněmovno, shledáváme
se se skutečností, že ve správě
Ústřední nemocenské pojištovny
sedí osoby, které nejsou pojištěnci
a které nejsou ani zaměstnavateli. Pojištěnce
zastupují úplně cizí lidé,
kteří s námezdní prací nemají
naprosto nic společného. Na tuto skutečnost,
na tuto pseudodemokracii s tohoto místa žaluji. O
nic lepší to není v Úrazové pojišťovně
a o nic lepší to není ve všeobecných
pensijních ústavech.
A ke konci, vážená sněmovno, se chci
zmíniti ještě o otázce pojištění
osob samostatně výdělečně činných.
Vzpomínejme na tragedii návrhu tohoto pojištění.
Letošního roku byl soc.-politickému výboru
předložen návrh zákona tisk 130 na urychlené
vydání zákona o pojištění
živnostnictva pro případ nemoci, invalidity
a stáří. Návrh podali, tuším
poslanci strany politických živnostníků.
Udělali si to ovšem pohodlné, řekli
v návrhu stručně (čte): "Vláda
se vyzývá, aby urychleně předložila
osnovu zákona o pojištění živnostnictva
pro případ nemoci, invalidity a stáří."
Vláda se vyzývá! Páni jsou přece
ve vládě, a je to tedy moc pohodlné. Daleko
větší zásluha by byla, kdyby páni
vypracovali podrobný návrh, jak si pojištění
představují, kde vzíti úhradu, a všechno,
co s tím dále souvisí. Ale říci:
"Vláda se vyzývá, aby to udělala",
když sami ve vládě sedí a vědí,
že vláda to neudělá, to je povrchní
a demagogické, nehledě k tomu, že se tady tříští
názory na jedné straně politických
živnostníků a na straně druhé
strany agrární; jde o dvě sekce, živnostenskou
a zemědělskou. Jde o to, zdali risikové souručenství
obchodníků a živnostníků bude
společné se zemědělci. Obě
skupiny tvrdí, že přípravné práce
jsou v plném proudu. Bohužel, pánové
v koalici odsunují řešení tohoto problému,
a tím celá tato velká věc, na kterou
čekají obchodníci a živnostníci,
ano i zemědělci, trpí. Jménem národního
sjednocení se vyslovuji pro brzké řešení
této otázky a pro brzké její uskutečnění.
Jsme pro spravedlnost, jsme pro zabezpečení celého
národa. Sociální politika není, nebude
a nemůže býti monopolem jen socialistických
stran. Pomoc a zabezpečení po této stránce
musí se ze zákonodárných sborů
dostati všem, kteří se prací živí,
všem příslušníkům jejich
rodin. Stát má povinnost ke všem vrstvám
obyvatelstva.
Já s tohoto místa, i když vítám
novelu zákona o bratrských pojišťovnách,
volám též po všech dalších
novelisacích, volám po volbách, volám
po unifikaci nemocenského pojištění
a volám po rázném a rychlém řešení
pojištění i pro osoby samostatně výdělečně
činné. Znovu prohlašuji jménem národního
sjednocení, že v každé otázce,
jez bude znamenati ne třídní, nýbrž
rozumové řešení sociálního
pojištění všech vrstev, najdete v nás
své podporovatele. Tím končím. (Potlesk
poslanců národního sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Otáhal. Dávám mu slovo.
Posl. Otáhal: Slavná sněmovno!
Obyčejně občané nejevili příliš
mnoho zájmu o otázky hornické, ačkoliv
v celém dění a v celém hospodářském
žití stýkáme se s výsledky hornické
práce na každém místě. Snad teprve
tehdy, když vznikne nějaká katastrofa v dolech,
rozvíří se časopisy, teprve tehdy
se každý zajímá o otázky hornické,
každý si představuje, co při takové
katastrofě se stává, vidí ty ztracené
životy, plačící vdovy a sirotky, a každý
pak hledí, aby horníkům bylo pomoženo.
Konají se sbírky, ale všecko v brzkém
čase zanikne a opět přechází
lidská společnost přes otázky hornické
a nevšímá si jich.
A přece hornický stav je pro společnost lidskou
jedním z nejdůležitějších.
Vždyť není, jak jsem už řekl, důležitějších
věcí, které by nepocházely z práce
horníka. Vezměme uhlí, vezměme kovy,
vezměme železo, všechno to je výsledek
hornické práce. A proto také by mělo
býti povinností nejen snad jedné třídy
nebo jedné složky lidské společnosti,
nýbrž celé společnosti lidské,
aby zájmy hornické hájila a otázku
hornickou řešila tak, aby se horníkům
dostalo sociální spravedlnosti.
Na prvém místě je třeba si všimnouti,
zda je dostatečně postaráno o bezpečnost
horníků. A tu musíme říci,
že mnohdy naráží právě tato
otázka na nesvědomitost zaměstnavatelů,
kteří chtějí co nejvíce při
malém nákladu z dolu vytěžiti a přivádějí
pak přímo v nebezpečí horníky,
kteří vstupují do podzemí. Někdy
je to ovšem také vina technických sil v oboru
tom zaměstnaných. Je nutno zdůrazniti, že
náš stát, naše vláda se stará,
aby zájmy a bezpečnost horníků byly
co nejlépe chráněny. Ale přesto jsou
nepředvídané události, výbuchy
v dolech, zaplavení dolů, kdy přichází
mnoho horníků o život, a proto nelze se divit,
že se již v dávných dobách, kdy
nebylo zákonodárství, které by se
staralo, aby se horníkům dostalo jakési ochrany
a zajištění, ustavovaly t. zv. instituce sociální,
které se v dobách takových velkých
neštěstí měly starati o postižené.
To byl vlastně základ nynějších
bratrských pokladen, a je co nejvíce vítati,
že r. 1854 vynesen byl obecný zákon horní,
který uložil konečně majitelům
dolů jakousi povinnost starati se také o sociální
zajištění horníků.
Avšak při roztříštěnosti
nositelů tohoto pojištění, která
byla příliš velká - při přejímání
po převratu byly převzaty 93 bratrské pokladny
- nebylo možno, aby tyto pokladny plnily svou povinnost tak,
jak bylo jejich úkolem, ba dokonce nemohly poskytovati
ani minimální dávky, poněvadž
ani ty nebyly kryty reservami, zvláště když
reservy ty vloženy byly v částce asi 172 mil.
do válečných půjček a vůbec
nebyly valorisovány. Tu teprve se jevila nutnost sáhnouti
k provedení sanace hornických pokladen, nemělo-li
úplně ustati vyplácení podpor v jakémkoliv
směru. Stálým odkládáním
naléhavé sanace provisního pojištění
byly tyto obtíže jen zvyšovány a důsledek
toho byl, že kapitál, který měl býti
sanován, vzrostl do takové míry, že
se ukázalo nemožným uhraditi tento kapitál
z prostředků nositelů pojištění
a z pojistného horníků.
Bylo tedy nutno, aby návrh úhrady snížil
sanační břemeno a rozvrhl je na všechny
účastníky, t. j. na zaměstnavatele,
aktivní členy - horníky a stát. Sanační
kapitál se tím, že stát porozuměl
této nutnosti a uvolil se přejmouti dluhy bratrských
pokladen a prominouti úvěry dosud poskytnuté,
náramně zmenšil. Tak bylo umožněno
uhraditi celou sumu, která zůstávala, a to
tím, že se stát uvolil k příspěvku
90 mil. Kč ročně; ostatek měl býti
uhrazen pojistným horníků, které je
jistě značně vysoké, přirážkou
podnikatelskou, sanačním příspěvkem
podnikatelů a pojištěnců a sanační
dávkou z uhlí. Také veškeré třídy
občanstva byly přitaženy k tomu, aby přispěly
na sanaci hornických pokladen. Proč se stát
cítil povinen přispěti na sanaci hornických
pokladen? Předně proto, poněvadž k hornickému
pojištění nepřispěl dříve
ničím, a přece na pojištění,
které má dělnictvo, na dělnické
pojištění přispívá na
jednotlivce 500 Kč, to je asi při 100.000 pojištěncích
za 10 let 500 mil. Kč. Tedy byl by schodek 443 mil. Kč
úplně uhrazen. Mimo to stává se hornické
pojištění právě problémem
proto, poněvadž, jak tady už bylo zpravodajem
naznačeno, poklesl počet hornických pojištěnců
na 97.000 a provisionistů je přes 100.000, takže
aktiva pojistného činí 102 mil. Kč,
kdežto pense 203 mil. Kč, tudíž každého
roku se nedostávalo 101 mil. Kč. Z toho je patrno,
že byla nutná sanace a že stát tím,
že se uvolil k příspěvku na sanaci hornických
pokladen, skutečně vykonal veliké dílo
sociální spravedlnosti.
Ačkoliv není zákon o pojištění
u bratrských pokladen snad ve všech směrech
dokonalý, je zde přece veliké plus, které
zasluhuje ocenění, že totiž podle přání
horníků bylo zachováno samostatné
hornické pojištění. Tím, že
toto pojištění bylo zachováno, byly
též zachovány všechny výhody hornického
pojištění, to je předně invalidita
z povolání, bezpodmínečný důchod
vdovský a příznivější
podmínky pro důchod starobní. Je také
veliké plus, že nová úprava ponechává
beze změny dosavadní stav, ve kterém pojišťovací
schema není vázáno na výši výdělku,
a ponechává jednotné dávky a jednotné
pojistné, nezavádí tedy tříd
s odstupňovaným pojistným. Doba pojištění
jest jen 55 let anebo 30 let v hornických pracích
zaměstnaného dělnictva. A jest tedy také
poměrně snížena. Tím pak, že
hornické pojištění bylo uvedeno v těsnější
souvislost s pojištěním invalidním prostřednictvím
zajištění u sociální pojišťovny,
bylo dosaženo toho, že bude hornické pojištění
opřeno o daleko silnější a početnější
kádr pojištěnců a že tedy získá
daleko pevnější základny.
Je jistě splněn sociálně odůvodněný
požadavek tím, že byly zavedeny k invalidnímu
pojištění též vychovávací
příspěvky. Je samozřejmé, že
toto se jevilo zvláště nutné, poněvadž
jistě by invalida nebyl schopen, aby ze své odměny
invalidní mohl vychovávati a opatřovati také
své děti.
Dále důchod vdovský není vázán
ani věkem, ani invaliditou vdovy, ani počtem dětí.
To je velikou výhodou právě předložené
osnovy zákona. Nárok na sirotčí provisi
mají všichni pozůstalí ode dne působnosti
nového zákona, i pozůstalí po pojištěncích
zemřelých již před počátkem
působnosti nového zákona, jsou-li splněny
podmínky. Je sice nárok na pojištění
vázán čekací lhůtou, ale tato
lhůta byla též snížena, a jak již
zde bylo řečeno, byla snížena se 36
měsíců na 24 měsíce. Mimo to
zanechal-li pojištěnec osiřelé vnuky
nebo nevlastní děti do 17 let, mají tito
nárok na provisi sirotčí, byli-li výživou
odkázáni na zemřelého pojištěnce.
A tak, srovnáváme-li jednotlivé body tohoto
návrhu pojištění, vidíme, že
osnova zákona o pojištění u bratrských
pokladen je dílo sociální spravedlnosti,
na které hornictvo dlouho čekalo a které
zabezpečuje jeho budoucnost a stáří
a zachovává jeho neztenčená práva,
i když se značným příspěvkem
státním.