Avšak jestliže touto osnovou zákona zabezpečujeme
budoucnost hornictva, nelze též opominouti, aby hornictvo
bylo zabezpečeno též v přítomnosti,
to jest, aby se hornictvu dostalo také náležitého
zaměstnání, náležité práce.
A tu právě je viděti nátlak v různých
dolech zvláště na hornictvo a dělnictvo,
a musím říci, že ten nátlak se
dnes již nevztahuje jen na politickou příslušnost,
nýbrž že se přenáší
nyní též na dělnictvo křesťanského
smýšlení. Je velmi těžko, ba téměř
nemožno dostati do závodu dělníka, který
své náboženské smýšlení
ukazuje veřejně, když je v závodě
úřednictvo protinábožensky zaujaté.
Naše revíry horní jsou většinou
v krajích pohraničních, jsou většinou
v okresech národnostně smíšených,
ale tam je většina rodin, zvláště
hornických, které si zachovaly své náboženské
přesvědčení. Je jistě nezdravým
zjevem, že právě v těchto pohraničních
okresech klesá oddanost obyvatelstva k republice, že
klesá jeho spolehlivost a věrnost vlastnímu
státu. Hledají se v tomto ohledu příčiny
a hledí se odstraniti. Ale jen jedna, jedna z těch
důležitých příčin, kterou
každý vidí a viděti nechce, je přezírána
a zavírají se před ní oči.
Je to hrubý a netaktní postup často odpovědných
lidí v úřadech a ve školách vůči
náboženskému přesvědčení
pohraničního obyvatelstva, zvláště
dělnictva a hornictva, které mu dává
důvod, proč nechce posílati děti do
českých škol. Nedivte se, velectění,
že lid, který vidí, že se mu podrývá
víra v autoritu Boha, neváží si potom
autority státu. Byly svého času páchány
těžké přečiny na Slovensku a
následky jich neseme dosud. A nyní tytéž
přečiny se mlčky trpí v našem
pohraničí. Byl by čas, aby byly odstraněny,
aby následky jejich se neprojevily rovněž v
budoucnosti. Vždyť lid v těch pohraničních
krajích byl zachován, řekněme na Hlučínsku
nebo Těšínsku, v národním uvědomení
právě v kostelích, právě myšlenkou
a tendencí katolickou, náboženskou, a není
tedy správné, když se dnes právě
na to útočí. Je tam málo lidí
na odpovědných místech, kteří
by chápali, že zájem státu se neztotožňuje
se zájmem bezvěří, kteří
by si byli vědomi, že ne kulturním bojem a
drážděním lidu, nýbrž jediné
soustavnou a společnou prací je nutno připravovat
lepí budoucnost našeho státu a získávati
mu obyvatelstvo jiných národností a zvláště
obyvatelstvo našeho pohraničí. Naše hornictvo,
které vstupuje do podzemí vždy s obavou a myšlenkou,
zda se vrátí, zda spatří svou rodinu,
zář slunce a jas dne, všecko své dění,
všecek svůj zájem vkládá do pozdravu:
Zdař Bůh, a nepřeje si nic jiného
než pravou svobodu občanskou v každém
ohledu, tedy také v ohledu náboženského
přesvědčení.
A jak těžko snáší zavádění
a provádění racionalisace práce v
dolech, vidíme dnes - jak zde bylo již řečeno,
když právě v dolech je práce nejvýš
na tři nebo čtyři směny týdně.
Na státních dolech je to lepší, poněvadž
na nich není provedena taková racionalisace jako
na dolech soukromých. Dnes vytěží se
při práci dvou, tří dnů s celým
osazenstvem právě tolik, jako by se bylo vytěžilo
jindy za celý týden. Právě proto je
třeba si všímati racionalisace v dolech, abychom
neudělali zákon o pojištění v
bratrských pokladnách, aby potom hornictvo a jeho
rodiny, jsouc vysazováno z práce, nebylo zbaveno
dobrodiní, které má nový zákon
hornictvu přinésti.
Bylo zde řečeno, že všecky složky
a strany jsou pro spravedlnost, jak to právě řekl
pan řečník přede mnou, ale spravedlností
rozumíme spravedlnost v každém ohledu. Proto
se divně vyjímá, když právě
orgán téže strany, z níž byl řečník,
který mluvil pro spravedlnost, přinesl velmi sprostý
útok na svátek Božího těla. Je
to smutný úkaz u strany, která se zove zvlášť
vlasteneckou, že nedovede respektovat city většiny
obyvatelstva. Na takové jednání pak nestačí
jen poukázat, nýbrž jest nutno je co nejdůrazněji
odsoudit.
Při každé příležitosti je
v této slavné sněmovně slyšet
o lidové frontě a jejím významu pro
mír. V našem státě utvořené
spolky konají mírové schůze, které
mají býti všenárodní, nestranné.
Ale jak se jeví právě postup při těchto
schůzích? První taková schůze
byla nedávno v Praze. Když se mluvilo o zásluhách
sovětské republiky o mír, tleskalo se, ale
když se mluvilo o zásluhách svatého
Otce, papežské stolice, o mír, což přece
nelze nijak popřít a oddisputovat, poněvadž
je to vlastně prokázáno celým světovým
tiskem, tak se ozval na této schůzi posměch.
Proč ten výsměch? Či jsme snad tak
neinformovaní nebo jsme informovaní falešně
a mylně, že náš lid už nedovede zdravě
posoudit a spravedlivě rozhodovat? Či snad je katolictví
proti míru? Či snad nejsou vůdčími
slovy katolické církve a sv. Otce slova Kristova:
Pokoj svůj dávám vám ...? A nebylo
by válek, kdyby byla zachovávána jenom dvě
přikázání křesťanství:
Nepokradeš! Nezabiješ! Co nechceš, aby ti druzí
činili, nečiň ty jim!
Co je násilí, útok, co je sociální
nespravedlnost? Není to nic jiného, než vymýcení
křesťanských zásad ze srdcí lidu,
není to nic jiného než nahrazení jich
sobectvím a hrubým materialismem! Hledají
se náhražky, různé prostředky
pro mír. Ale právě ti, kteří
se o to snaží, ať hledí obnoviti ducha
Kristova v lidu a nebude potřebí schůzí
a ani nebude potřebí lidové fronty. Idea
křesťanská je nejsilnější
oporou míru a nejsilnější oporou sociální
spravedlnosti. Nic lepšího, než přineslo
křesťanství, lidstvu dáno nebylo a nebude
jak v otázkách sociálních, tak i v
ideách mírových.
Na základě tohoto porozumění a podle
slov našeho presidenta, která vyjádřil
v nedávném svém projevu o významu
křesťanství pro mravnost a kulturu, když
bude od veškerého občanstva náležitě
pochopeno, i v pohraničních smíšených
krajích hornických, když lid bude viděti
respektování svobody svého náboženského
přesvědčení a snahu po zavedení
sociální spravedlnosti, pak jsem přesvědčen,
že nastane lepší porozumění našim
státním snahám a lepší ocenění
státu, že budeme míti v pohraničním
pásmu takové strážce samostatnosti a
svobody a celistvosti státu, jako to naši pohraniční
strážci činili v dávných dobách
naší samostatnosti.
My uznáváme osnovu tohoto zákona za veliký
čin sociální spravedlnosti a náš
celý klub bude pro ni hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je k slovu přihlášen p. posl. Dubický.
Dávám mu slovo.
Posl. Dubický: Slavná sněmovno!
Mám za to, že je povinností parlamentu, aby
se více a hlouběji zabýval problémem
sociální politiky, a to nejen proto, že jde
o životní zájem širokých vrstev
lidových, nýbrž i o národní hospodářství
a hlavně o státní finance. Uvážíme-li,
že za 15 let naší republiky vyplaceno bylo na
sociální péči a její odvětví
přes 24 miliard Kč, pak tím spíše
dojdeme k přesvědčení, že je
povinností všech odpovědných činitelů
věnovati soc.-politickým problémům
zvýšenou pozornost. Předložená
osnova zákona na sanaci hornického pojištění
je toho nejlepším dokladem. Stát bude přispívat
na sanaci hornického pojištění ročně
90 mil. Kč. Z toho je 53 mil. Kč na krytí
schodku a 37 mil. Kč na příspěvky
k provisím. Částky tyto má stát
platiti po dobu 25 let. Ale poněvadž tato sanace umožní
Ústřední bratrské pokladně
finanční likviditu jen tehdy, bude-li zbavena svých
dosavadních závazků, přejímá
stát jednak dluh Ústřední bratrské
pokladny, jednak promíjí Ústřední
bratrské pokladně úvěry, které
jdou do stamilionů. Jde o tyto závazky:
Dluh u zemské banky zaručený státem
s úroky do 31. října 1935, který činí
35.5 mil Kč, dále o úvěry státem
přímo poskytnuté z dotací ministerstva
sociální péče k 31. říjnu
1935, které činí 78˙3 mil. Kč,
a o zálohy placené ministerstvem financí
k 31. říjnu 1935 mimo úroky, které
činí 314.5 mil. Kč. Připočítáme-li
k tomu zálohy placené státem od konce října
1935 do dnešních dnů, přijdeme k cifře
téměř 500 mil. Kč, které státní
pokladna musí nyní odepsati.
To je však pouze jedna část sanace hornického
pojištění. K jeho finanční rovnováze
bude se platit pojistné, které činí
66 Kč měsíčně, z čehož
polovinu nese podnikatel a polovinu dělník. Zavádí
se dále přechodná podnikatelská přirážka,
která činí 21 Kč měsíčně
a která doplňuje pojistné na výši
87 Kč. Dále se zavádí sanační
příspěvek podnikatelů ve výši
2 1/2 % mezd, což vynese 24.2 mil. Kč ročně,
a sanační příspěvek horníků
ve výši 1 % střední mzdy, což má
vynésti ročně 10.5 mil. Kč. K sanaci
zavádí se dále nová dávka z
uhlí pro spotřebitele, která činí
na 1 q hnědého uhlí 15 hal, na 1 q černého
uhlí 25 hal a na 1 koksu 30 hal. Ročně má
tato nová dávka vynésti 40 mil. Kč.
Tak vypadají návrhy sanační, o nichž
mluvil pan kolega zpravodaj. Chci prohlásiti, že situace
hornického pojištění mohla býti
mnohem snesitelnější, kdyby povolaní
činitelé včas a s přesnou svědomitostí
přišli s návrhy sanačními a záchrannými
a měli odvahu do důsledků je také
prováděti. V r. 1929 vypracovalo sice ministerstvo
veřejných prací návrh na sloučení
hornického pojištění s Ústřední
sociální pojišťovnou, ale pro odpor hornických
organisací návrh padl. Avšak to se již
vědělo, že všechno jmění
Ústřední bratrské pokladny bylo stráveno,
že cenné papíry byly lombardovány, a
přece nebylo odvahy provésti nutnou nápravu.
Za takových okolností dospěl úhrn
pasiv Ústřední bratrské pokladny k
31. prosinci 1933 na 4.857 mil. Kč, skutečný
schodek činil ke konci r. 1933 2.054 mil. Kč.
Uváží-li se, slavná sněmovno,
že jde pouze o 97.000 pojištěnců a o 100.000
provisionistů, představuje toto zatížení
stav v pravdě katastrofální. Chápeme
těžkou situaci horníků, jejich namáhavou
a nebezpečnou práci, chápeme sociální
obtíže hornického dělnictva zvláště
dnes, kdy nejsou plně zaměstnáni. (Hluk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid!
Posl. Dubický (pokračuje): Máme
plné pochopení pro jejich spravedlivé požadavky,
ale jsme povinni volat k odpovědnosti všechny činitele,
kteří znali zoufalý finanční
stav bratrského pojištění, kteří
věděli, že již v r. 1925 převyšovala
hodnota všech závazků Ústřední
bratrské pokladny částku 3 miliard Kč,
ale přes to bylo s provedením nápravy odkládáno
a zatěžovala se jen milionovými zálohami
státní pokladna z peněz veškerého
poplatnictva. V dobách, kdy majitelé dolů
měli enormní konjunkturu a vydělávali
úžasné miliony, byl čas provésti
sanaci zajištěním řádné
úhrady a to tím spíše, když na
příklad invalidní důchody horníků
byly zvýšeny devítinásobně oproti
době předválečné jako přirozený
důsledek znehodnocené valuty.
Žaluji dále, že nebyla řádná
a permanentní kontrola a přísná revise
se strany státní nad hospodařením
v bratrském pojištění, ačkoliv
stát vydával ročně na krytí
schodků značné miliony.
Ani v sanační osnově, kterou nyní
projednáváme, není tato ... (Hluk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid!
Posl. Dubický (pokračuje): ... státní
kontrola náležitě vybudována, a proto
jsem ve výboru soc.-politickém žádal
její vybavení a rozšíření.
Kontrola a přísný dozor nad hospodařením
všech sociálně pojišťovacích
ústavů je prostým konstatováním
pravdy, je věcí veřejného zájmu
a nikdo, komu jde o dobro pojištěnců a řádné
hospodaření i spravedlnost, nesmí se těmto
opatřením brániti.
Také složení správních orgánů
v bratrském pojištění bylo nespravedlivé.
Teprve tato osnova zavádí do Ústřední
bratrské pokladny paritu skupiny dělnické
se skupinou zaměstnavatelskou, jak je tomu a jak se dobře
osvědčilo za 10 let v Ústřední
sociální pojišťovně. Je to opatření
spravedlivé a sociálně odůvodněné,
neboť obě složky nesou za hospodaření
stejnou odpovědnost.
Po více než 10 let bylo jednáno o sanačních
návrzích hornického pojištění
a teprve dnes se přikročuje k řešení
díla, ovšem za mimořádně těžkých
obětí státu. Případ tento je
podle mého soudu výstražný pro všecku
budoucnost. Nezapomínejme, že v naší republice
byla od převratu usnesena velká řada pojišťovacích
zákonů, které ukládají výrobě
i státu značné finanční povinnosti.
Dne 1. července t. r. bude tomu 10 let, co vešel v
život zákon o starobním a invalidním
pojištění dělnictva. Vykonal veliký
kus záslužné práce na poli sociálním,
zdravotním i hospodářském. Koncem
května t. r. měla Ústřední
sociální pojišťovna již 21.000 důchodců.
Na dávkách pro pojištěnce včetně
státního příspěvku bylo vyplaceno
do konce května t. r. přes 1.067 mil. Kč.
Jsem povinen konstatovati, že i v sociálním
pojištění dělnickém došlo
k nepředvídaným výkyvům po
stránce důchodové, které ohrožují
finanční soběstačnost tohoto sociálního
díla. Nyní podle osnovy hornického pojištění
zajišťuje Ústřední sociální
pojišťovna nároky na dávky všech
členů bratrských pokladen, čímž
nesporně přebírá na sebe velkou odpovědnost.
Upozorňuji, jak jsem již učinil v sociálně
politickém výboru, na možné nebezpečí
a radím k opatrnosti.
Uvážíme-li, že stát přispívá
na sociální pojištění dělnické
částkou 120 mil. Kč ročně,
na pensijní pojištění 15 mil. Kč,
dále na pojištění novinářské
přispěl 20 mil. Kč a že nyní
bude zatížen stamilionovými částkami
na sanaci pojištění hornického, jeví
se nám potřeba zdůrazniti nutnost obezřetného
a soustavně kontrolovaného hospodaření
orgány státními, nikoliv jen autonomními
činiteli. To znamená, že je nutno pečovati,
aby každé sociální pojištění
mělo řádnou finanční rovnováhu,
aby v případě jejího porušení
se přikročilo bezodkladně za vedení
státních orgánů k op tření
nápravy.
Starobní, invalidní a nemocenské pojištění
bylo provedeno u nás téměř pro všechny
třídy obyvatelstva. Jen zemědělci
a živnostníci jsou dosud bez pojištění.
Zákon o starobním a invalidním pojištění
osob samostatně výdělečně činných,
usnesený r. 1925, nevstoupil dosud v činnost. Žádám
opětně, aby byly učiněny bezodkladné
kroky k nutné novelisaci tohoto zákona a k jeho
rychlému aktivování. Není přece,
slavná sněmovno, možno, aby tak významná
složka národa, která svou prací tvoří
největší hodnoty, jako zemědělci
a živnostníci, byla bez nejmenší ochrany
v nemoci, invaliditě a stáří, zatím
co pro ostatní vrstvy je pojišťování
všeho druhu zlepšováno a rozšiřováno
za vydatné pomoci státní. -
Slavná sněmovno! Chci při této příležitosti
promluviti i o dalších otázkách, které
úzce souvisí s celým hornickým problémem.
Základem pro využití nerostného bohatství
našeho státu je horní zákon z 23. května
1854. Třebas byl v době svého vydání
skutečně vynikajícím právnickým
dílem, přece dnes v mnohých ustanoveních
naprosto nevyhovuje. Tragická katastrofa na dole "Nelson"
u Oseku r. 1934 upoutala sice veřejnost k poměrům
hornictva, ale ve skutečnosti se nestalo nic pro vyřešení
palčivých problémů našeho hornictví.
Ministerstvo veř. prací si musí podle mého
soudu uvědomiti, že nemůže věčně
nechati věci v klidu a že právě ono
má odpovědnost za branný potenciál
státu v tomto oboru hospodářského
dění. Je skutečně ostudou, slavná
sněmovno, že dosud nebyl vydán autentický
text horního zákona v jazyku státním,
jak to velmi správně vytkl universitní profesor
dr František Ulrich. (Hlasy: Je to možné?)
Ano, je to fakt. Na Hlučínsku platí dosud
ustanovení pruského horního zákona.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi trvá právní
řád maďarský, takže při
kutání a těžbě uhlí platí
jiné předpisy nežli v zemích českých.
Tento stav je naprosto neudržitelný, a je proto nezbytně
nutno, aby horní zákonodárství bylo
pro celý stát sjednoceno. (Výborně!)
Pro vlastníky pozemků v oblastech poddolovaných,
ať u zemědělců nebo živnostníků,
jest velmi důležitou věcí dohled po
stránce bezpečnosti povrchu, který má
význam též pro veřejnou bezpečnost
poddolovaných komunikací, řek, staveb atd.
Základním předpokladem pro tento dohled jsou
náležité a spolehlivé důlní
mapy, a to veřejně přístupné
každému zájemníku. V této věci
jsme podali svého času příslušný
návrh v zákonodárných sborech. Je
dále nutno provésti řádnou inventuru
našeho uhelného a rudního bohatství,
které dosud postrádáme, ačkoli jiné
státy, jako Švédsko, Rumunsko nebo Německo,
vybavily již dávno horní zákon předpisem
o povinném geologickém mapování dolů.
V r. 1932 podala naše republikánská strana
v senátě návrh zákona o rekultivaci
poddolovaných pozemků. Návrh není
ještě projednán.
Horní zákon vykazuje u nás citelnou mezeru,
která je pochopitelná, uváží-li
se, že v době jeho vzniku nebylo náležitých
představ o tom, jak se hornictví časem pokrokem
techniky, změnou situace rozvine. Poddolováním
jsou u nás postiženy uhelné revíry,
zvláště Kladensko, Plzeňsko, Ostravsko,
nejtížeji však hnědouhelná oblast
podrudohorská, ať je to Mostecko, Falknovsko, Duchcovsko,
Chomutovsko nebo Teplicko, kde jsou účinky poddolování
přímo hrozivé. Souvisí to se způsobem
dobývání hnědého uhlí,
t. zv. komorováním. Veřejný zájem
vyžaduje, aby tato dolovací metoda byla nahrazena
jiným způsobem dolování, jímž
se bezpečnostním požadavkům lépe
vyhoví, těžba uhlí a podnikání
zhospodární, a devastace půdy bude podstatně
zmírněna.
Je všeobecně známo, že naše strana
podala svého času návrh na zestátnění
dolů. (Posl. Lanc: Pro to jsou všechny strany!)
Já mluvím za republikánskou stranu, konstatuji,
že jsme tak učinili v dávné době.
I když, slavná sněmovno, hájíme
princip individuality, trváme na zásadě,
že doly jsou pouze svěřeným oprávněním
k dobývání přírodních
pokladů a nikoliv tedy plným soukromoprávním
vlastnictvím. Považujeme za nezbytné, aby stát
jako představitel všech, kdož jej obývají,
měl zaručeno právo kontroly nad hospodařením
a. řešil otázku postátnění
dolů podřízením zájmů
horních podnikatelů obecnému zájmu
a prospěchu.
Jestliže hájíme názor, že doly
jsou pouze státem svěřené oprávnění
k dobývání přírodních
darů naší vlasti, přicházíme
logicky k požadavku - a já to zejména zdůrazňuji
zavedení státního jazyka jako vnitřní
úřední řeči v důlních
podnicích. (Výborně!) Hornické
podnikání má povahu veřejnoprávní,
slouží zájmům celého státu.
Plným právem lze tedy v obecném zájmu
žádati, aby horní podnikatelé a ti,
kdož podniky spravují, znali státní
jazyk a užívali ho ve styku s úřady,
dělníky a se zájemníky. (Posl.
dr Jar. Dolanský: Co když dělníci nerozumějí
česky? - Posl. Lanc: Na dole Agrární
banky je úředník, který neumí
česky!) I to bych odsoudil, kdyby se věc zjistila
jako fakt, ten, kdo je na odpovědném místě,
má ovládati oba jazyky, jazyk státní
i jazyk menšiny. Pak nebude žádných námitek.
S tím souvisí, slavná sněmovno, i
požadavek náležitého provádění
zákona na ochranu domácího trhu práce.
Je velmi povážlivým zjevem, když ještě
dnes cizinci ovládají řadu významných
a vedoucích míst v našem hornictví,
aniž by povolaní činitelé věnovali
tomuto nebezpečí, zejména nyní, když
jde o obranu a zabezpečení státních
hranic, žádoucí péči a pozornost.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Mám za to, slavná sněmovno, že je
nutno věnovati zvýšenou pozornost jazykovým
poměrům nejen v hornictví, nýbrž
ve všech sociálně pojišťovacích
ústavech.
Dne 3. února 1926 vydáno bylo vládní
nařízení, jímž se provádí
ústavní zákon jazykový. Pro jaké
však jenom obory? Pro obor ministerstva vnitra, spravedlnosti,
financí, obchodu, veřejných prací
a veřejného zdravotnictví. Je zajímavo,
že ministerstvo sociální péče,
kterému podléhají sociálně
pojišťovací ústavy, bylo z tohoto vládního
nařízení vynecháno. Poměry,
které se vytvořily v různých ústavech
a sociálně pojišťovacích podnicích,
volají po tom, aby také pro obor ministerstva soc.
péče bylo vydáno vládni nařízení
k jazykovému zákonu, neboť dosavadní
chaos je v naprostém rozporu nejen s respektováním
státního jazyka, nýbrž i se zájmy
státními i se zájmy pojištěnců.
Ještě dnes jsou případy - mám
je zjištěny - že vedoucí úředníci
v těchto ústavech neovládají státního
jazyka, že Svazy jednotlivých pojišťoven
provádějí politiku stranicko-nacionální,
a to tím spíše, že se dosud udržují
zbytečné německé úřadovny,
jako třebas u Všeobecného pensijního
ústavu. I v těchto věcech je nutno provésti
rychlou a žádoucí nápravu.
Slavná sněmovno, dovedli jsme po převratu
provésti pozemkovou reformu jako největší
sociální čin popřevratový.
Parlament a vláda měly by proto najíti cestu
i k vyřešení otázky důlní,
zvláště nyní, kdy se zákonem
o sanaci hornického pojištění zatěžuje
státní pokladna značnými miliony a
kdy v zájmu lepší a pevné budoucnosti
našeho státu provádí se spontanní
akce za obranu státních hranic. Bez postátnění
dolů nebude otázka bezpečnosti státních
hranic definitivně vyřízena. (Posl. Trnka:
Budete vyvlastňovat Apolo! Co tomu bude říkat
Slávik a Stoupal?) Tuto otázku - je-li správná
- adresujte dotčeným a ne mně. Hájím
ideové a programatické stanovisko své strany
a nemám naprosto žádný zájem
na věcech osobních.
Slavná sněmovno! Chci shrnouti své vývody
v tento závěr: Republikánská strana
měla vždycky plné pochopení pro sociální
zabezpečení pracujících vrstev, aktivně
spolupracovala na všech soc.-politických opatřeních
od převratu a bude tak činit i do budoucna. Žádá
však, aby se dostalo sociálního zajištění
i vrstvám samostatně pracujícím, aby
byly v sociálním zaopatření postaveny
na úroveň jiným a aby stát, který
je odpovědný za rozsáhlou sociální
politiku, na kterou platí, měl právo a povinnost
řádné kontroly. V sociální
politice můžeme řešit do budoucna jen
takové problémy, které snese naše výroba
a na které si celý národ společnou
prací vydělá. (Výborně!
- Potlesk.)