Podle projednávané osnovy zákona sestává
invalidní provise z částky základní,
která činí 300 Kč, a z částek
zvyšovacích, které činí za každý
příspěvkový měsíc získaný
před sanací 7 Kč a za každý příspěvkový
měsíc získaný po sanaci 7.50 Kč.
Vdovské provise činí polovinu invalidní
provise a sirotčí provise pro jednostranně
osiřelého sirotka činí 1/5 a pro oboustranně
osiřelého sirotka 2/5 invalidní provise.
K zákonné provisi napadlé po 30. červnu
1936 poskytuje stát příspěvek ve výši
500 Kč k provisi invalidní, 250 Kč k provisi
vdovské, 100 Kč k provisi jednostranně osiřelého
sirotka a 200 Kč k provisi oboustranně osiřelého
sirotka.
Příspěvek člena se sanačním
příspěvkem bude podle osnovy činiti
117 Kč měsíčně čili
1.404 Kč ročně. Z této částky
zaplatí horník 504 Kč a podnikatel 900 Kč
ročně.
Provise horníka za 30letou členskou dobu před
30. červnem 1936 bude podle osnovy činiti se státním
příspěvkem částku 3.320 Kč
ročně, to jest o 20 Kč více proti
dosavadnímu důchodu.
Provise horníka za 30letou členskou dobu po 30.
červnu 1936 bude činiti se státním
příspěvkem 3.500 Kč ročně,
t. j. o 200 Kč více proti dosavadnímu důchodu.
Napadlé důchody před 30. červnem 1936
zůstanou nezměněny a budou i po sanaci vypláceny
v dosavadní výši podle zák. č.
242 z r. 1922.
Budiž mi dovoleno, abych při této příležitosti
uvedl přehled výše členských
příspěvků a výše důchodů
za 30letou členskou dobu a u 3 pojišťovacích
ústavů v republice Československé.
Pensijní ústav pro pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách má ve 3. příspěvkové
třídě, která jest příspěvkem
nejbližší hornické, roční
příspěvek 702 Kč, roční
důchod za 30letou práci činí 7200
Kč, čili měsíčně 600
č. Sociální pojišťovna má
v třídě D roční příspěvek
436.80 Kč, roční důchod za 30letou
dobu členskou činí 3780 Kč čili
měsíčně 315 Kč. Ústřední
bratrská pokladna má roční příspěvek
1044 Kč. roční důchod 3300 Kč,
to jest měsíčně 275 Kč. Členský
příspěvek v pensijním ústavě
je o 24% nižší nežli v bratrské pokladně
a důchod o 118% vyšší. Členský
příspěvek sociální pojišťovně
je o 58% nižší nežli v bratrské pokladně
a důchod o 14.4% vyšší. Tato čísla,
vážení pánové, jsou dokladem
obrovského risika hornické práce a bylo by
zapotřebí, aby při zlepšení hospodářských
poměrů bylo také pamatováno na zvýšení
těchto důchodů u Ústřední
bratrské pokladny.
Podle statistiky za měsíc leden 1936 čítá
Ústřední bratrská pokladna 97.729
aktivních členů a 5734 členů
udržujících si čekatelství. Příjem
na příspěvcích od aktivních
členů a podnikatelů činí 102,029.076
Kč ročně a od členů udržujících
si čekatelství 206.424 Kč ročně.
Celkový příjem na příspěvcích
činí 102.235.500 Kč ročně.
Naproti tomu vykazuje Ústřední bratrská
pokladna v lednu 1936 celkem 55.659 důchodců, 34.384
vdov, 10.173 sirotků, celkem 100.116 důchodců,
jejichž zákonité nároky činí
203,579.724 Kč ročně. Podle tohoto přehledu
činí pasiva Ústřední bratrské
pokladny ročně 10,344.224 Kč kromě
úrokových ztrát a správních
nákladů. Přibližně lze počítati
s deficitem 120 mil. Kč ročně.
Tento neutěšený finanční stav
hornického pojištění je důsledek
válečných poměrů a překotně
prováděné racionalisace v uhelném
průmyslu. Nelze přehlížeti, že
od r. 1920 do května 1936 bylo z uhelného průmyslu
vyřazeno 67.108 horníků, to je 49·6%
celkového počtu zaměstnanců v r. 1920.
Z tohoto důvodu bude nezbytně nutno, aby zkrácení
pracovní doby v uhelných dolech na 6 hodin denně
bylo s největším urychlením provedeno.
Zkrácení pracovní doby je nejlepším
opatřením proti přechodně prováděné
racionalisaci a pro zmírnění nezaměstnanosti
v našem státě.
Sanace hornického pojištění má
býti provedena etapově v 25 letech. První
etapa stanoví se osnovou na dobu 10 let. Podle pojistně
matematických výpočtů neví
se pasivita Ústřední bratrské pokladny
takto: Úhradové kapitály likvidních
důchodů činí 1648 100.000 Kč.
hodnota nároků aktivních pojištěnců
2179,200.000 Kč, hodnota pojišťovacího
pojistného a zákupu premie 847,100.000 Kč,
hodnota nároků pojištěnců vystouplých
116,500.000 Kč, hodnota správních nákladů
66 700.000 Kč. Úhrnná pasiva činí
celkem 4,857.600.000 Kč. Naproti tomu aktiva Ústřední
bratrské pokladny tvoří: hodnota pojistného,
která činí 2.165,900.000 Kč a hodnota
zajištěných nároků 857,600.000
Kč, takže úhrnná aktiva činí
3.003,500.000 Kč.
Pojistně-matematický deficit Ústřední
bratrské pokladny činí k 30. červnu
1936 částku 2.054,000.000 Kč a má
býti uhrazen sanačními opatřeními,
t. j. příspěvkem státu, podnikatelů,
pojištěnců a sanační dávkou
z uhlí.
Osnova zákona stanoví sanační příspěvky
v prvních deseti letech takto: Příspěvek
státu na účely hornického pojištění
činí 90 mil. Kč ročně. Z této
částky připadá na státní
příspěvek k důchodům asi 37
mil. Kč. Vlastní sanační příspěvek
státu činí asi 53 mil. Kč ročně,
což činí za 10 let částku 530
mil. Kč. Sanační příspěvek
podnikatelů činí 2 1/2% mzdy směrodatné
pro předpis pojistného úrazového pojištění,
t. j. asi 24,200.000 Kč ročně, což činí
za 10 let částku 242 mil. Kč. Sanační
příspěvek členů činí
1% pracovního výdělku za měsíc,
to je asi 9 mil. Kč ročně, což činí
za 10 let 90 mil. Kč. Sanační dávka
z uhlí činí za každý cent hnědého
uhlí a hnědouhelných briket 15 hal., kameného
uhlí a kamenouhelných briket a bulet 25 haléřů
a koksu 30 haléřů. Celková sanační
dávka z uhlí vynese asi 40.617.000 Kč ročně,
což činí za 10 let částku 406,170.000
Kč.
Podle těchto předpokladů činil by
příjem na sanačním příspěvku
v prvních 10 letech asi 1.268,170.000 Kč. Do druhé
sanační etapy zůstala by neuhrazena částka
asi 800 mil. Kč. Z tohoto přehledu lze předpokládati,
že v nejlepším případě může
býti sanace hornického pojištění
provedena ve 20 letech.
Jsem pevně přesvědčen, že provedení
sanace hornického pojištění bez zkrácení
napadlých důchodů přispěje
k uklidnění hornických důchodců
ve všech uhelných revírech a zvýší
také důvěru širokých vrstev pracujícího
lidu k vládě a parlamentu.
Rozpočtový výbor projednal předloženou
osnovu zákona ve schůzi dne 21. června 1936
a dospěl k jednomyslnému názoru, že
provedení sanace hornického pojištění
a zatížení státních financí
o částku 90 mil. Kč ročně po
dobu 10 let jest nezbytnou nutností v zájmu veřejném
a státním. Doporučuji proto poslanecké
sněmovně, aby osnovu zákona o pojištění
u báňských bratrských pokladen schválila
v tom znění, jak ji doporučuje výbor
sociálně-politický a rozpočtový.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 40 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" p. posl. Čavojský;
na straně "pro" pp. posl. Schütz,
Katz, Chmelík, Otáhal, Slavíček,
Knorre.
Dávám slovo prvému řečníku,
přihlášenému na straně "proti",
p. posl. Čavojskému.
Posl. Čavojský: Vážená
snemovňa!
Cieľom predmetného vládného návrhu
je sanovanie baníckeho poistenia a dať mu poistne
matematický podklad. Ináč stojíme
pred riešením podobnej otázky ako keď
niekomu zhorí strecha na dome a niet iného východiska
ako dať spraviť strechu novú.
I banícke poistenie vyhorelo. Chybou je, že toto poisstenie
nebolo vôbec poistené. Nemalo totiž nikdy potrebný
poistne matematický podklad. Preto muselo skôr neskôr
neodvratne dospieť tam, kde sa teraz nachádza: K svojmu
finančnému zrúteniu.
Ústredná bratrská pokladnica, ktorá
je nositeľkou invalidného a starobného poistenia,
mala mať podľa výpočtov odborníkov
dňa 1. júla 1935 asi 2.800 mil. Kč majetku,
ale vo skutočnosti v tom čase mala 420 mil. Kč
dlhu. V minulých rokoch činily schodky Ústrednej
bratskej pokladnice ne vyše 100 mil. Kč. Výplata
napadnutých dôchodkov bola iba tak možná,
keď štát poskytuje u Zemskej banky záruky
na pôžičky, ktoré činia mesiačne
9 mil. Kč. Taký je teda, veľmi stručne
rečeno, finančný stav baníckeho poistenia.
Sanácia tohoto poistenia má sa previesť sanačnými
príspevkami štátu, zamestnávateľov
a poistencov. Štát bude prispievať pod titulom
sanačného príspevku 53 mil. Kč a pod
titulom príspevku k dôchodkom poistencov 37 mil.
Kč, spolu 90 mil. Kč ročne. Okrem toho štát
odpustí banskému poisteniu dlžoby, ktoré
činia temer pol miliardy Kč. Zamestnáv telia
okrem doterajších príspevkov budú prispievať
1 1/2 % zo mzdy baníkov a sanačnou prirážkou
k cenám uhlia a koksu. Baníci budú platiť
okrem doterajších príspevkov ešte sanačný
príspevok vo výške 1% zo mzdy.
Avšak zavedenie týchto nových príspevkov
nestačilo. Navrhujú sa opatrenia, ktoré znamenajú
zhoršenie doterajších výhod poistencov.
Na pr. nemá sa započítať doba nemoci
a vojenskej služby do členskej doby, kdežto dosiaľ
sa to započítavalo. Ďalším vážnejším
zhoršením je aj to, ze noví poistenci na t.
zv. nebaníckych podnikoch zbavujú sa špeciálnych
a starých výhod baníckeho poistenia, ako
je invalidita z povolania, bezpodmienečný vdovský
dôchod a priaznivejšie podmienky na dôchod starobný.
Isté je, že sanačným opatrením
sú dosť ťažko postihnutí všetci
traja zainteresovaní: štát, baníci i
podnikatelia. Štát je teraz vo finančných
ťažkostiach. Nariekajú i podnikatelia, keďže
na pr. ťažba uhlia poklesla o 1/3, ba až o 1/2.
A vo veľmi biednych pomeroch sa nachádzajú
i baníci. Baníkom bude tá srážka
1% zo mzdy veľmi chyběť. Majú nízke
mzdy a mnohí pracujú následkom nedostatku
práce len 3 dni do týždňa.
Boly časy, ktoré boly na sanáciu baníckeho
poistenia veľmi vhodné. Bolo to vtedy, keď len
daň z uhlia vyniesla štátu 6 1/2 miliardy Kč.
Vtedy baňskí podnikatelia zarábali veľmi
dobre a dosť dobre zarábali i baníci. To znamená,
ze v tých časoch baníci, banskí podnikatelia
i štát boli by dosť ľahko snášali
opatrenia, aby banícke poistenie bolo dané do poriadku.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti zaiste oprávnene
tvrdím, že si vo veci baníckeho pois tnia nekonali
povolaní činitelia svoje povinnosti. Nekonala si
povinnosti vláda a nekonali si povinnosti ani socialisti
a komunisti, ku ktorým sa veľká väčšina
baníkov hlásila.
Neplatí výhovorka, že predošlé
návrhy na sanáciu, ktoré boly predložené,
boly nepriateľné. Veď pôvodne bol pre baníkov
neprijatelný i predmetný vládny návrh,
a podarilo sa ho zlepšiť i za terajších
ťažkých pomerov natoľko, že sa stal
prijateľnejším. Tým skôr by sa to
bolo podarilo pred niekoľkými rokmi.
Nejde len o tlak socialistov vo vláde, ale socialisti a
komunisti mali na tento cieľ použiť aj bojovnosti
baníkov. Často sa svolávajú protestné
shromaždenia, vyvolávajú sa štrajky k
vôli nepatrným veciam, ale keď šlo o životné
záujmy baníkov, vtedy socialisti a komunisti nepohli
ani palcom. (Posl. Procházka: Tomu vy nerozumíte!)
Hovorí sa síce, že kto nič nerobí,
nič nepokazí, ale toto nezodpovedá vždy
skutočnosti. V prípade baníckeho poistenia
bolo toto poistenie nič nerobením privedené
do finančnej katastrofy. (Výkřiky posl.
Procházky.)
Pravdou je - aby som opravil svoje predošlé tvrdenie
- že tu boly so strany socialistických strán
určité snahy, ale práve komunisti to boli,
ktorí za sanáciu baníckeho poistenia ani
palcom nekývli.
Pri tejto príležitosti pokladám za cieľuprimerané
predniesť najvážnejší požiadavok
robotníkov štátnych banských a hutníckych
závodov. Títo robotníci boli pred prevratom
pokladaní za štátnych zamestnancov. Ako takým
bola im a ich rodinám pred prevratom a istý čas
i po prevrate poskytovaná aj sľava na štátnych
železniciach. Voči bratským pokladniciam, v
ktorých boli títo robotníci poistení,
mal štát určité záväzky.
Na pr. keď bratské pokladnice vykázaly v ročnej
bilancii schodok, tento bol potom nahradený štátom.
Takto mali títo robotníci zabezpečené
svoje sociálne poistenie.
Podobne mali títo robotníci výhody aj pri
zamestnávaní. Na pr. keď sa bývalí
robotníci štátnych banských a hutníckych
závodov stali po dočasnej práceneschopnosti
zase práceschopnými, boli vždy prijatí
nazpät do práce. Rovnako aj robotníci, ktorí
si vykonal prezenčnú vojenskú službu,
boli vždy do práce nazpät prijatí. Teraz
sa to takto nedeje.
Vzhľadom na uvedené okolnosti domáhajú
sa robotníci na štátnych banských a
hutníckych závodoch na Slovensku už od r. 1924
svojho t. zv. poštátnenia. Ide o to, aby penzijné
poistenie ako i služobné a platové pomery týchto
robotníkov boly tak upravené, ako to majú
na pr. robotníci štátnych tabakových
továrieň. Počet robotníkov štátnych
banských a hutníckych závodov je asi toľký,
ako počet robotníkov v tabakových továrňach.
Čo je možné pri tabakových robotníkoch,
mohlo by byť i pri robotníkoch na štátnych
bansských a hutníckych závodoch.
Na schôdzke soc.-politického výboru posl.
snemovne dňa 26. novembra 1935 po skončenej rozprave
sanácii baníckeho poistenia povedal nám profesor
dr Schoenbaum, ktorý jje vynikajúcim poistne-matematickým
odborníkom, že poštátnenie robotníkov
štátnych banských a hutníckych závodov
je uskutočniteľné.
Preto predkladám slávnej snemovni k prijatiu návrh,
v ktorom sa vláda vyzýva, aby urychlene predložila
osnovu zákona o poštátnení robotníkov
štátnych banských a hutníckych závodov.
Cieľom vypracovania príslušnej osnovy zákona
nech sriadí ministerstvo verej. prác komisiu, ktorá
by pozostávala zo sociálne-politických a
poistne-matematických odborníkov a zástupcov
robotníctva.
Tento požiadavok poštátnenia robotníkov
štátnych banských a hutníckych závodov
nemá nič spoločného s agitáciou
pred poslednými voľbami za poštátnenie
súkromných baní. Je charakteristické,
že to poštátnenie súkromných baní,
pokiaľ viem, nenavrhli v Národnom shromaždení
ani socialisti, ani komunisti, ale taký sociálne
"pokrokový" element, ako sú agrárnickí
senátori na čele s pánom senátorom
Vraným. Isté je, že sa s touto vecou
dalo pred voľbami medzi baníkmi dosť dobre agitovať,
ale iná je otázka, či ten návrh bol
myslený uprimne. Ináč my nie sme ani proti
poštátneniu súkromných baní,
ale prosíme, že keby k tomu došlo, aby sa tu
nerobily zbyťáky.
Vracajúc sa k predmetnému vládnemu návrhu
zákona, dovoľujem si poznamenať, že v čl.
IV, §u 6 je pre niektorých pánov nepríjemné
ustanovenie. Je tam totiž uvedené, že do orgánov
bratských pokladníc musia byť prevedené
voľby do konca roku 1937. Ďakujem tomu, kto toto ustanovenie
tam vpašoval. Keď by nebolo tohoto ustanovenia, bolo
by to s tými voľbami všelijako. Mnohí
"veľkí" demokrati vedia veľmi pekne
rozprávať a písať o potrebnosti volieb,
ale kde tie voľby od nich závisia, tam sa obyčajne
nekonajú. Tak je tomu v sociálnom poistení
robotníckom, v penzijnom poistení úradníckom,
a ujala sa takáto "demokracia" už aj v banských
bratských pokladniciach. Tu skončilo funkčné
obdobie príslušných orgánov pred troma
rokmi, ale voľby sa ešte nekonaly.
Tieto nesprávnosti sa prenášajú aj do
banských závodných a revírnych rád.
Funkčné obdobie týchto bolo predlžené
zákonným ustanovením s dvoch na tri roky.
Uz minuly tieto tri roky, ale voľby do závodných
rád na Slovensku neboly ešte vypísané,
hoci sa baníci vypísania týchto volieb domáhajú.
Zo štátnych baní v Banskej Štiavnici mi
baníci píšu, že poslali na banský
kapitanát v Banskej Bystrici žiadosť, aby vypísal
voľby do závodnej rady. Baníci dostali udajne
odpoveď, že podpisy na žiadosti sú falšované
a že podpisovatelia žiadosti sú nevyspelí.
Teda keď sa baníci domáhajú, aby bol
dodržiavaný zákon, dostane sa im od úradného
orgánu odpovedi, že sú nevyspelí. Nuž,
toto je opravdu škandál. Podobné žiadosti
o vypísanie volieb do závodných rád
sú posielané aj banskému kapitanátu
v Spišskej Novej Vsi. Tento však vôbec na žiadosti
nereaguje. Nepredpokladám, že by banské kapitanáty,
teda úrady, takto pokračovaly z vlastnej vôle.
Myslím, že sa tam uplatňujú zasa vlivy
nejakých "veľkých" demokratov, ktorí
sú priateľmi volieb len vtedy, keď majú
nádej, že pre nich dobre dopadnú.
Baníci dosiahli po prevrate niektorých takých
soc.-politických zákonov, aké ostatní
robotníci a zamestnanci - žiaľbohu - tak skoro
mať nebudú. Sú to menovite zákony o
účasti zamestnancov na správe dolov a ich
podiele na čistom zisku. Dľa tohoto zákona
10% z čistého zisku baníckych podnikov ide
na všeobecné užitočné účely
zamestnancov. Týchto 10% z čistého zisku
odvádzajú zamestnávatelia banským
revírnym radám. V čase konjunktúry
v baníckom priemysle boly to veľmi ťažké
miliony. Isté je, že všetky tieto peniaze neboly
použité na ciele, na ktoré boly zákonom
určené. Teda baníkom sa veľmi tými
peniazmi nepomohlo.
Pozrime, ako boly banícke ustanovizne spravované.
Banskú revírnu radu a revírnu bratskú
pokladnicu na Slovensku mali najprv v rukách soc. demokrati,
potom komunisti, a teraz je zase v rukách soc. demokratov.
Do júna 1927 mali tieto ustanovizne v rukách komunisti.
Predsedom revírnej rady bol komunista Mazanec. Komunisti
tu šafárili tak, že vládny komisariát
pre banské a hutnícke záležitosti predsedu
revírnej rady Mazanca suspendoval. Dokázalo sa,
že komunisti urobili si (Výkřiky posl. Kopeckého.)
z banskej revírnej rady sídlo svojej boľševíckej
činnosti. Sriadili si tam na pr. (Výkřiky
komunistických poslanců.) i tajnú tlačiareň
a skladište politických tlačí.
Banská revírna rada má sa starať v smysle
zákona o hospodárske a sociálne záujmy
baníkov. Má na pr. pôsobiť pri uzavieraní
kolektívnych smlúv. Avšak keď mali komunisti
v rukách revírnu radu, tí sa o také
veci nestarali. Na Slovensku v tom čase na súkromných
baniach kolektívnych smlúv nebolo. Ale to neznamená,
že by komunisti neboli mali pre uzavieranie smlúv
schopnosti. Pán predseda revírnej rady Mazanec uzavrel
s revírnou radou pre seba veľmi dobrú smluvu.
V smluve si zabezpečil miesto vedúceho úradníka
v revírnej rade s mesačným platom 2200 Kč,
naturálny byt, jednomesačnú dovolenú,
po čas ktorej mal dostať 3300 Kč, ďalej
remuneráciu v sume 2200 Kč, a čo je najlepšie,
mal v smluve zabezpečené, že výpoveď
vôbec nemôže dostať, iba tak, keď on
by s tým súhlasil, a v tom páde by mu muselo
byť vyplatené odbytné vo výške
platu za jeden rok.
Avšak nielen pán predseda Mazanec využíval
revírnu radu, robili tak aj iní komunistickí
vodcovia, ktorí inak nemali s touto ustanovizňou
nič spoločného. O zneuživaní
revírnej rady komunis tami uverejnená bola v tom
čase v soc. dem. "Robotnickych novinách"
č. 161 táto zpráva (čte):