Dlužno však při tom uvážiti, jak
ubohou byla předválečná provise, dále
jaký je poměr nynější provise
k dávkám podle zákona o sociálním
pojištění a podle zákona o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců,
nehledě k dávkám zaměstnanců
státní správy a státních podniků.
Průměrná invalidní provise r. 1913,
tedy v posledním předválečném
roce, činila 257 42 rak. korun, t. j. 70 hal. denně,
provise vdovská 105 69 K, t. j. 29 hal. denně, provise
sirotčí 38 05 K, t. j. 10·4 hal. denně.
To byly částky velmi ubohé, proto se dávky
hornickému pojištění poskytované
nenazývají pense nebo důchod, jak je tomu
v jiném pojištění, nýbrž
provise. Jejich nepatrnost byla uznána i podnikateli v
hnědouhelném revíru severozápadních
Čech, kteří již r. 1906 ze zvláštního
fondu jimi dotovaného vypláceli k provisím
z bratrské pokladny příplatky ve výši
100 K ročně, které později r. 1912
byly odstupňovány tak, že při 25 letech
členství v bratrské pokladně činily
250 K ročně, tedy bezmála tolik, kolik činila
průměrná invalidní provise z bratrské
pokladny. S připočtením těchto příplatků
nedosahuje celková invalidní provise podle zákona
čís. 242 ani sedminásobek provise předválečné.
Že dnešní výše provise je velmi skrovná,
je zřejmo z jejího průměru, který
činí u provise invalidní ročně
2.760 Kč, t. j. 7·50 Kč denně, u provise
vdovské 1.240 Kč, t. j. 3·40 Kč denně,
u provise sirotčí ročně 419 Kč,
t. j. 1·15 Kč denně. Poměr této
provise k průměrnému ročnímu
výdělku horníka činí kolem
29% a je menší než r. 1889, kdy průměrná
provise k průměrné mzdě činila
34·36%.
Při porovnání výše této
provise k důchodům vyplaceným ve třídě
D sociálního pojištění, do níž
by horníci podle svého výdělku nejméně
ze 3/4 byli zařazeni, je provise vyplácená
Ústřední bratrskou pokladnou nižší
o tyto částky: při 10 letech členství
o 500 Kč ročně, t. j. 261/2%, po 20 letech
o 420 Kč, t. j. 15%, při 30 letech o 320 Kč,
t. j. 8.8%, a při 40 letech méně o 260 Kč,
t. j. 5·7%. Při tom je celkové pojistné
za pojištěnce v Ústřední bratrské
pokladně placené skoro 2 1/2krát vyšší
nežli pojistné ve třídě D sociálního
pojištění.
V hornickém pojištění je ovšem
nápad invalidní provise podmíněn neschopností
k povolání, poskytuje se bezpodmínečně
provise vdovská a nápad na provisi starobní
je v 55 letech při 30 letech hornické práce,
event. v.60 letech při nejméně 15 letech
členství.
Srovnání s důchody poskytovanými v
pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců, při němž rovněž
je nárok na důchod v pádu neschopnosti k
povolání, bezpodmínečně vdovský
důchod a nižší věková hranice
než v pojištění sociálním,
vypadne pro hornické provisionisty ještě daleko
nepříznivěji. V tomto pojištění
je průměrný důchod, náležející
pojištěnci pojištěnému ve III.
třídě služného při níž
pojistný příspěvek je nižší
nežli u Ústřední bratrské pokladny
- více než dvojnásobně vyšší,
nežli činí provise poskytovaná bratrskou
pokladnou. Toto srovnání, doufám, stačí
k vyvrácení tvrzení, že hornické
provise byly zákonem č. 342/1922 stanoveny příliš
vysoko.
A nyní k další námitce: Proč
hornické pojištění se nespojilo a nespojuje
ani nyní s pojištěním sociálním?
Zmínil jsem se už na počátku, že
osnovou zákona, který projednáváme,
přivádí se hornické pojištění
do organické souvislosti s pojištěním
sociálním, což je nesporně pokrok proti
dosavadnímu stavu a vytváří do budoucna
podmínky ku spolupráci. Osobně stojím
na zásadě spojení všeho sociálního
pojištění v jeden útvar, pojišťující
všechny dělníky a zaměstnance, a mám
za to, že v tomto rámci bylo by možno vyříditi
zájmy jednotlivých skupin pojištěnců.
Jsem si vědom ovšem, že od toho jsme ještě
hodně vzdáleni.
Otázkou připojení hornického pojištění
k pojištění sociálnímu jsme se
zabývali už v době, kdy bylo jednáno
o úpravě hornického pojištění
na podkladě vládního návrhu z února
1922. V této době byla již v činnosti
vládou jmenovaná komise pro vypracování
zákona o všeobecném sociálním
pojištění dělnickém. V jednání,
které v květnu 1922 bylo vedeno mezi některými
členy této komise a zástupci koalovaných
svazů hornických, bylo jednáno o tom, zda
by nebylo možno úpravu hornického pojištění
provésti v rámci připravovaného všeobecného
pojištění sociálního. Na přímý
dotaz v tomto směru bylo zástupci koalovaných
svazů hornických dne 3. května 1922 odpověděno,
že připojení hornického pojištění
k všeobecnému pojištění sociálnímu
je možné za předpokladu, že horníkům
budou zachovány jejich vydržené nároky
a práva v oboru pojišťovacím a že
bude přihlíženo k zvláštním
obtížím hornického povolání.
Tedy stanovisko v zásadě kladné.
Objektivně je toto stanovisko také plně odůvodněno.
Myslím, že není třeba široce rozebírati
nebezpečí a riskantnost hornického povolání,
jeho těžkou fysickou práci, spojenou se stálým
nervovým napětím a konanou za daleko obtížnějších
poměrů a nebezpečí, nežli je
tomu u kteréhokoliv povolání na povrchu.
Jejím důsledkem je větší nemocnost
a úrazovost i rychlejší vyčerpání
pracovní schopnosti. Klasickým dokladem riskantnosti
tohoto povolání je katastrofa na dole "Nelson",
kterou celá veřejnost byla vzrušena. Okolnost,
že ač od té doby plynulo už přes
2 1/2 roku a přece se ještě dnes nalézá
v hlubinách dolu 60 obětí, a že od té
doby bylo v hornictví postiženo více než
150 osob smrtelnými úrazy, je nejpádnějším
obrazem poměrů, za nichž horníci pracují.
Je tudíž úplně oprávněným,
aby tato riskantnost byla respektována i v pojištění
nemocenském a zaopatřovacím. Ostatně
nutnost této zvláštní ochrany vyzdvihuje
prof. dr Engliš ve své knize "Národní
hospodářství", a byla uznána
i uhelnými podnikateli ve schůzi soc.-politického
výboru uhelné rady dne 23. dubna 1929, tedy v době,
kdy bylo jednáno o třetím sanačním
návrhu ministerstva veř. prací. V usnesení
tohoto výboru, pro něž hlasovali i zástupci
podnikatelů, stojí toto (čte): "Uhelná
rada doporučuje ministerstvu veřejných prací
a vládě, aby při sanaci hornického
pojištění bylo dbáno zvláštních
obtíží a těžkostí hornického
povolání. Je proto hospodářskou a
sociální nutností, aby pojištění
horníků bylo vybaveno lépe, nežli činí
zákon č. 221 z r. 1924."
Proč hornické pojištění nebylo
možno připojiti k pojištění sociálnímu,
je dále velmi výstižně uvedeno v důvodové
zprávě, připojené k vládnímu
návrhu o pojištění sociálním.
Také pracovní výbor sanační
komise, jejímž dílem je předložený
návrh zákona, znovu a velmi podrobně se zabýval
připojením hornického pojištění
k pojištění sociálnímu a došel
na konec k názoru, že samostatné pojištění
horníků má býti i nadále zachováno.
Na konec přicházím nyní k nejnepříjemnější
části osnovy, jíž je zatížení
jednotlivých skupin sanačními příspěvky.
Jsou to podnikatelé, konsumenti uhlí, stát
a pojištěnci. Zatížení podnikatelů
činí 2 1/2% z výdělku směrodatného
pro placení úrazového pojištění
a má vynésti 24·2 mil. Kč. Pravda, že
hospodářská krise hornický průmysl
těžce postihla. To je zřejmo z úbytku
těžby uhlí, který v r. 1935 proti r.
1929 činí u uhlí kamenného 34%, u
výroby koksu 51%, tedy více než polovinu, u
těžby uhlí hnědého 32%.
Hornické pojištění je však součástí
hornického průmyslu a tento je povinen se starati
o jeho zabezpečení. Při tom je nesporným,
že odkladem sanace ušetřili podnikatelé
na příspěvcích velmi značné
částky, jimž by se nemohli vyhnouti, ať
byla sanace provedena způsobem jakýmkoliv, a zejména,
ze těchto povinností nedbali ani v době největší
prosperity a ponechávali pojištění svému
osudu.
K zatížení konsumentů přirážkou
k cenám uhlí a koksu ve výši 15, 25
a 20 hal za 1 q, která má vynésti 40 mil.
Kč ročně, došlo se teprve tehdy, když
nebylo možno z jiných pramenů opatřiti
chybějící úhradu. I když s přirážkou
k cenám paliv se počítalo v obou předcházejících
sanačních návrzích, byli by zástupci
pojištěnců raději viděli, kdyby
úhradu bylo možno opatřiti z prostředků
jiných. S ohledem na to, že touto dávkou bylo
odvráceno krácení hornických provisí
a že v celkovém kolektivu nemůže býti
tak tíživá, jako by tomu bylo při individuálním
postižení jednotlivců, projevili jsme s jejím
zavedením souhlas.
K zatížení státní pokladny poznamenávám
toto: Z tohoto zatížení, které činí
v celku 90 mil. Kč ročně, připadá
37 mil. Kč jako příspěvek k napadlým
provisím, poskytovaný ve stejné výši,
jako se poskytuje k důchodům v sociálním
pojištění. Vlastní sanační
příspěvek státu činí
53 mil. Kč, nečiní tudíž ani
třetinu příjmů státu na uhelné
dani. Celkový příspěvek státu,
tedy těch 90 mil. Kč, proti nynějšímu
stavu je nižší o částku kolem 25
mil. Kč.
Není sporu o tom, že za dnešního stavu
státní pokladny je toto zatížení
velmi citelné. Leč třeba si uvědomit,
že tato oběť je v jeho vlastním zájmu
a že horníci jsou oprávněni žádati,
aby pokladna státu, která na sanaci bank a peněžních
ústavů přispěla již částkou
kolem jedné miliardy Kč a stále ještě
přispívá značnými částkami,
přispěla k finančnímu zabezpečení
hornického pojištění tím spíše,
že na výnosu uhelné daně přijala
až dosud přes 6 1/2 miliardy Kč, a také
z toho důvodu, že na pasivitě hornického
pojištění velmi značně participují
státní báňské a hutnické
závody. Tato jejich pasivnost je zřejma z toho,
že proti odvodu na pojistném Ústřední
bratrské pokladně v letech 1931 až 1933 ve
výši 22 mil. Kč bylo v téže době
provisionistům z těchto závodů na
provisích vyplaceno 52 mil. Kč.
Konečně přichází v úvahu,
že sanační příspěvek státu
byl požadován v každém předchozím
sanačním návrhu. Kdyby měl býti
poskytován ve výši 87 mil. Kč, jak je
obsaženo v prvém sanačním návrhu
z r. 1926, a kdyby byl v této výši placen od
1. ledna 1928, do konce r. 1935 by bylo státní pokladnou
vyplaceno kolem 800 mil. Kč.
Rovněž zatížení pojištěnců
je velmi citelné. Sanační příspěvek
ve výši 1% z výdělku, který vynese
v celku 9 mil. Kč ročně, zatěžuje
každého pojištěnce průměrně
částkou 90 až 100 Kč ročně.
Při omezeném počtu šichet - v některých
závodech se pracuje na dvě šichty - je toto
zatížení dvojnásob citelné.
Vedle toho jsou však pojištěnci postiženi
zhoršením dosavadních nároků
a práv v pojištění proti dosavadnímu
stavu materiálně tím, že do doby příspěvkové
se nezapočítává, jako dosud, doba
nemoci, že se započítávání
doby vojenské zkracuje o více než dvě
třetiny, a dále také čtyřnásobným
zvýšením uznávacího příspěvku
udržovatelům čekatelství. Vedle toho
je značně omezen vliv pojištěnců,
a to jak na správu Ústřední bratrské
pokladny, u níž se zavádí paritní
zastoupení, tak i na správu revírních
bratrských pokladen, které se nesanují, poněvadž
nemocenské pojištění je celkem ve stavu
dobrém. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Na konec chci ještě upozorniti na okolnost, jíž
jsem se již s počátku dotkl, totiž že
tento tak obtížný problém sanace hornického
pojištění řeší se dohodou
podnikatelů, odborových organisací hornických
a vlády. Je-li jeho řešení lepší,
než jak bylo provedeno v sousedním Německu
a Rakousku, je to dokladem, že demokracie je schopna i za
svízelných poměrů hospodářských
řešiti i vážné otázky sociálně-politické.
Doporučuji za výbor soc.-politický osnovu
zákona k přijetí ve znění výborem
navrženém. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
p. posl. Lancovi.
Zpravodaj posl. Lanc: Slavná sněmovno! Vážení
pánové!
Již před 80 lety vyvolalo obrovské risiko hornické
práce značný zájem veřejnosti
a v důsledku toho bylo uvažováno o povinném
zřízení hornického pojištění.
Pres veškeré překážky, které
se těmto snahám stavěly v cestu, došlo
ke zřízení hornického pojištění
a horníci se stali průkopníky dělnického
pojištění v Rakousku.
Základ k hornickému pojištění
byl položen 23. května 1854 vydáním
obecného horního zákona, jehož §
210 majitelům dolů ukládal, aby pro své
zaměstnance zřídili bratrské pokladny
pro poskytování podpor v případě
nemoci, invalidity a v případě úmrtí
také podpor vdovských a sirotčích.
Každý horník i dozorce byl povinen přistoupiti
za člena bratrské pokladny toho dolu, kde právě
byl zaměstnán, a platiti do ní stanovami
určený členský příspěvek.
Členský příspěvek byl tehdy
stanoven percentuálně 2, 3 až 4% z každého
zlatého čistého výdělku měsíčně.
Horník, který po 33letém členství
vstupoval do pense, měl nárok na provisi vyměřenou
třetinou z průměrné mzdy. Ustanoveno
však, že provise důlního dozorce a mistra
nesmí přesahovati 50 zl. ročně a provise
dělníka 30 zl. ročně. Tímto
ustanovením potvrzeny byly nedostatky § § 210
až 214 obecného horního zákona, kterým
se zřizování bratrských pokladen nařizovalo,
ale úprava dávek byla ponechána blahovolnému
uvážení báňských podnikatelů.
Tyto nedostatky byly v krátké době pociťovány
zvláště tehdy, když velká část
bratrských pokladen nemohla dostáti povinnostem
stanovami jim uloženým. Tak vypadalo hornické
pojištění před 50 lety.
Proto plným právem dožadovali se horníci
reformy hornického pojištění. Teprve
po velkých nepokojích hornictva ve všech uhelných
revírech došlo k reformě hornického
pojištění roku 1889 zákonem ze dne 28.
července, čís. 127 ř. z., který
byl v letech 1891 a 1892 doplněn a zejména po stránce
úhradové nově upraven. Touto reformou byly
hornické důchody částečně
zvýšeny. Mimo provedené zvýšení
důchodů zřídila se v rámci
bratrských pokladen oddělení nemocenských
pokladen, do kterých si členové platili stanovami
určený příspěvek na úhradu
podpor v nemoci a v úmrtí. Výše členských
příspěvků do bratrských pokladen
řídila se podle zařazení do příslušné
kategorie a podle stáří při vstoupení
do hornictví.
Pense v první kategorii byla stanovena při členství
až do 10 let částkou 8 zl. 50 krejcarů
a zvyšovala se za každých 5 let o 50 krejcarů
až do nejvyšší stupnice 12 zl. měsíčně.
Pense v druhé zřízenecké kategorii
byla stanovena při členství až do 10
let částkou 12 zl. 75 krejcarů a zvyšovala
se za každých 5 roků o 75 krejcarů až
do nejvyšší stupnice 18 zl. měsíčně.
R. 1906 dožadovali se horníci znovu reformy hornického
pojištění. Nespokojenost projevovala se ve
všech uhelných revírech a zvláště
vyvrcholila v hnědouhelném revíru severočeském,
kde za zlepšení hornického pojištění
vstoupili horníci do stávky. V této stávce
bylo dosaženo, že samotní majitelé dolů
uznali dosavadní pense za nedostatečné a
uvolili se dobrovolně přispívati každému
pensistovi 100 K k jeho pensi z bratrské pokladny. Roku
1912 dosazeno zvýšení těchto mimořádných
přídavků na 250 K ročně. Pense
horníka za 30letou členskou dobu činila podle
reformou změněných stanov 252 K ročně.
Připočítáme-li k tomu dobrovolný
příspěvek majitelů dolů v hnědouhelném
revíru severočeském v částce
250 K ročně, činilo to celkem 502 K ročně,
čili 41.83 K měsíčně.
V takovém stadiu zastihla hornické pojištění
světová válka, která jeho další
vývoj na čas zastavila. Ceny životních
potřeb ve světové válce rapidně
stoupaly, jenom nedostatečné důchody hornických
pensistů, vdov a sirotků po hornících
zůstávaly nezměněny. Teprve po převratu
r. 1919 došlo k zvýšení hornických
provisí drahotními přídavky. Nejprve
zákonem ze dne 29. října, čís.
608 Sb. z. a n., který však rozdělil provisionisty
do 2 kategorií, a to na t. zv. starodůchodce, kteří
vstoupili do provise před 1. červencem 1919, a na
novodůchodce, kteří vstoupili do provise
po 30. červnu 1919. Proti zřízení
těchto dvou kategorií hornických provisionistů
bylo mnoho oprávněných námitek a stesků
se strany starodůchodců, kteří byli
tímto zákonem citelně poškozeni.
Horník, který vstoupil po 30letém zaměstnání
před 1. červencem do pense, měl podle zákona
č. 608/1919 nárok na důchod ve výši
720 Kč ročně, čili 60 Kč měsíčně.
Vstoupil-li však do pense teprve po 30. červnu 1919,
měl nárok na důchod ve výši 1.200
Kč ročně, čili 100 Kč měsíčně.
Další zvýšení hornických
důchodů bylo provedeno v r. 1921 zákonem
ze dne 30. července, č. 248 Sb. z. a n., kterým
se drahotní přídavky, poskytnuté zákonem
č. 608/1919, zvýšily o 100 %. Horník,
který vstoupil do pense po 30letém zaměstnání
před 1. červencem 1919, měl nárok
na důchod ve výši 2.148 Kč ročně,
čili 171 Kč měsíčně.
Poslední reforma hornického pojištění
byla provedena v r. 1922 dosud platným zákonem č.
242 Sb. z. a n. o pojištění u báňských
bratrských pokladen. Tímto zákonem bylo provedeno
sloučení bratrských pokladen, zaveden jednotný
důchod, jednotný členský příspěvek
a důchody částečně zvýšeny.
Byla jím také odčiněna křivda,
která byla způsobena starodůchodcům
zákonem č. 608/1919.
Nynější členský příspěvek
činí podle zákona č. 242/1922 částku
87 Kč měsíčně, z kteréžto
částky platí horník 33 Kč a
zaměstnavatel 54 Kč měsíčně.
Člen má po 5letém členství
- době čekací - nárok na důchod
invalidní nebo starobní, který sestává
ze základní částky 900 Kč a
z částek zvyšovacích, které činí
8 Kč za každý příspěvkový
měsíc, dokonaný po době čekací.
Důchod invalidní přísluší
bez průkazu neschopnosti k povolání členu,
který má příspěvkovou dobu
30letou a dokonal 55. rok věku, nebo členu, jenž
dokonal 60. rok věku a má příspěvkovou
dobu 15letou. Bezpodmínečný vdovský
důchod stanoven polovinou důchodu příslušejícího
zemřelému manželovi. Sirotčí
důchod stanoven u jednostranně osiřelého
sirotka jednou čtvrtinou a u oboustranně osiřelého
jednou polovinou důchodu, náležejícího
zemřelému pojištěnci.
Podle zákona č. 242 z r. 1922 má horník
nárok za 30letou členskou dobu na důchod
ve výši 3.300 Kč ročně, čili
275 Kč měsíčně, t. j. 9.04
Kč denně.
O sanaci hornického pojištění jedná
se již od r. 1926. Prvním sanačním návrhem
ministerstva veř. prací z r. 1927 a také
druhým sanačním návrhem z r. 1929
měly býti nedostatečné hornické
důchody a získané nároky aktivních
horníků sníženy ještě o
1/3 a bezpodmínečný vdovský důchod,
invalidita z povolání a samostatnost hornického
pojištění zrušeny.
Na sanaci hornického pojištění podle
návrhu ministerstva veř. prací z r. 1929
byli by majitelé dolů vydělali přes
60 mil. Kč, jak číselně prokázal
v naléhavé interpelaci vládě, tisk
2106 ze dne 7. března 1929, poslanecký klub čsl.
strany nár. socialistické. Je zcela pochopitelné,
že tento způsob sanace hornického pojištění
vyvolal nejen mezi horníky, nýbrž i v celé
československé veřejnosti oprávněné
pobouření, takže v důsledku toho vůbec
nedošlo k projednání sanačního
návrhu z r. 1929.
V r. 1932 byla p. ministrem veř. prací inž.
Dostálkem jmenována zvláštní
komise s užším pracovním výborem,
který byl pověřen vypracováním
návrhu na sanaci hornického pojištění.
Také první sanační návrh této
užší pracovní komise z října
1935, podle něhož měly býti dosavadní
důchody až o 18 % sníženy, narazil na
houževnatý odpor zástupců hornických
organisací a v důsledku toho byl po stránce
úhradové nově upraven.
Jest velkou předností této osnovy proti všem
předcházejícím sanačním
návrhům, že zachovává samostatnost
starobylého hornického pojištění
bez krácení napadlých důchodů,
invaliditu z povolání, bezpodmínečný
vdovský důchod a při tom staví hornické
pojištění na pevný finanční
základ.
Osnova zavádí vychovávací příspěvek
k provisím ve výši 1/10 z částky
základní a z částek zvyšovacích,
prodlužuje sirotčí důchod do 17 let,
zavádí výbavné pro pojištěnky
a odbytné pro pozůstalé po zemřelém
členu před dosažením čekací
doby a snižuje dosavadní 3letou čekací
dobu na 24 příspěvkových měsíců
podle obdobného ustanovení v zákoně
o invalidním pojištění.
Dále osnova zavádí státní příspěvek
k důchodům, zachovává získané
nároky na dobu 5 let a zavádí ochrannou lhůtu
bez placení uznávacího poplatku. Zavádí
dobrovolné pokračování v pojištění
a při tom zavádí také připojištění
podle zákona o sociálním pojištění.
Na úhradu deficitu Ústřední bratrské
pokladny zavádí osnova sanační příspěvek
státu, majitelů dolů, aktivních horníků
a sanační dávku z uhlí na dobu 10
let. Čl. II upravuje přestupy pojištěnců
do jiného pojištění a čl. III
zavádí pro Ústřední bratrskou
pokladnu zajištění nároků všech
členů u Ústřední sociální
pojišťovny. V čl. IV, §u 8 vláda
se zmocňuje, aby nařízením upravila
započítání legionářské
služby legionářům-horníkům
pro nápad provise. Závazky Ústřední
bratrské pokladny zaručené státem
do 30. června 1936 v částce 498 milionů
Kč uhradí stát.
Při tom však osnova zrušuje dosavadní
způsob započítávání
doby nemocenské a služby vojenské do příspěvkové
doby bez placení členských příspěvků,
zavádí státní příspěvek
za člena konajícího službu vojenskou
a snižuje zvyšovací částky za dobu
vojenské služby po sanaci. Osnova zrušuje také
dvoutřetinové zastoupení zaměstnanců
na valné hromadě Ústřední bratrské
pokladny a zavádí paritu se zástupci podnikatelů.
V důsledku zavedené parity zrušuje se dozorčí
výbor Ústřední bratrské pokladny.