Dámy a pánové! Vyrovnávací
řízení se začalo provádět,
lépe řečeno, začaly se dělat
přípravné práce. My jsme si vědomi,
že jde o zdolání materiálu úžasně
velkého a složitého. Jsme si také vědomi,
že likvidace daňových nedoplatků znamená
zapřáhnouti berní úřady i berní
správy. Víme, že vyrovnání s
daňovými dlužníky není otázkou
několika týdnů nebo měsíců,
ale, vážené dámy a pánové,
my nemůžeme pochopiti, jak to, kde jsou ta slova bývalého
ministra financí dr Trapla a kde je také
to, co o této věci řekl nynější
pan ministr financí, když místo vyrovnání
cestou dohody nám dnes začínají pracovat
všude exekutoři. Zdá se mi, že finanční
správa, nevím čí vinou, ale já
říkám, že vinou toho starého
ducha, který je tam někde v tom ministerstvu financí
zakletý, zase jde v tomto případě
po těch cestách, po kterých šla, když
šlo o minulou depurační akci. Když se
jednalo o minulou depurační akci, která skončila
s takovou ostudou pro finanční správu, vypadaly
věci tak, že berní úředníci
se musili bát vůbec někomu něco slevit,
poněvadž když si dovolil berní přednosta
někomu udělat odpis, přijel náhodou
tak zv. skontrák a pan přednosta byl volán
k odpovědnosti. Mám obavy, aby naše finanční
správa při vyrovnání s daňovými
dlužníky tentokrát se nedávala zase
na tyto pochybné cesty. My jsme se dožadovali u ministerstva
financí, a v této věci jsme také intervenovali
zde ve sněmovně u pana ministra financí,
aby bylo učiněno opatření, aby pro
staré daňové nedoplatky nebyly vedeny exekuce
a nebyly konány dražby, když poplatník
plní běžnou daňovou povinnost. Dožadovali
jsme se toho proto, poněvadž při zdlouhavosti
celé té vyrovnávací akce se docela
lehce stane, že než se dostane berní správa
k vyrovnání s daňovými dlužníky,
budou mít exekutoři všechno doma. Tedy prosím,
aby bylo jednou velmi jasně řečeno finančním
ministerstvem: Buď děláme vyrovnání
s daňovými dlužníky a chceme skutečně
ulehčit hospodářskému životu,
odčinit staré křivdy, kterých jsme
se dopouštěli tím, že jsme předaňovali
zvláště drobného a středního
člověka, a pak se s ním vyrovnáme
cestou dohody - nebo to nechceme, ale potom nemluvme o vyrovnání
s daňovými dlužníky a řekněme,
že chceme mít ve finančních věcech
policejní, exekuční režim. Upozorňuji
finanční správu, že v této věci
- pokud jde o vyrovnání starých daňových
nedoplatků - nejde jenom o zájem poplatnictva a
daleko nejenom o zájem nás, kteří
jeho jménem zde sedíme, nýbrž v této
věci jde velmi vážně a především
o zájem finanční správy samé.
Pánové z ministerstva by se měli jíti
častěji podívat, jak to vypadá u berních
správ a berních úřadů po venkově.
Rozumní přednostové berních správ
a ředitelé berních úřadů
se chytají za hlavu, když mají celé
skříně a kufry nevyřízených
spisů, odvolání, žádostí
o odpisy. U berních úřadů je takový
chaos, že ani nemohou kontovat. A to všechno je tu proto,
poněvadž je zde otevřená položka,
tuším, 5 nebo 6 miliard Kč starých nedoplatků.
Má ministerstvo financí odvahu tento stav prodlužovat,
má zájem, aby tato anarchie a chaos v naší
finanční správě trvaly dále
a vyvrcholily v naprostém zhroucení naší
finanční administrativy? Ventiluji zde tuto věc
s největším důrazem a říkám,
že ministerstvo financí - i my v této věci
věříme nynějšímu ministru
financ - vykoná všechno, aby vyrovnávací
akce, která se dělá, byla udělána
důkladně, radikálně a aby skutečně
znamenala pro berní správu čisté stoly
a pro poplatníky pocit konečné jistoty. (Potlesk.)
Mohu také prohlásiti za stranu, jejímž
jménem kladu si za čest mluviti, že my vykonáme
všechno, bude-li vyrovnání s daňovými
dlužníky prováděno tak, jak bylo slibováno,
abychom svým přímým působením
zvedli berní morálku svého lidu, a že
jej povedeme k řádnému plnění
daňových povinností vůči státu.
(Výborně! - Potlesk.)
Slavná sněmovno, když nyní přecházím
od vyrovnání s daňovými dlužníky
k novele zákona o přímých daních
a zejména k pochybnostem, které zde byly vysloveny,
musím vzpomenouti trpkých zkušeností,
které jsou tu také s daňovou reformou, kterou
dělala tato sněmovna r. 1927. Určití
lidé by na daňovou reformu, která byla dílem
občanské koalice, strčili, jak se lidově
říká, psí hlavu. My si ovšem
nemůžeme dát vzít zásluhu, že
jsme prosadili v této novele - a v této spojitosti
vzpomínám zesnulého dr Ant. Švehly,
který měl pro to potřebné porozumění
zmírnění, snížení všeobecné
daně výdělkové o drobné a střední
živnostnictvo a obchodnictvo; ale jak nám naše
finanční správa příslušný
paragraf o nových a mírnějších
sazbách všeobecné daně výdělkové
začala praktikovat, dělala to tak, že tomu,
kdo měl přijíti do sazby 7.000 Kč,
udělala předpis na 7.012 Kč, takže přišel
do vyšší sazby, čili nastává
pro něj situace horší, než která
byla před berní reformou; pro toho, který
měl býti v hranici s 15.000 Kč příjmů,
vyrobila berní správa předpis na 15.000.65
Kč, a on přišel do vyšší stupnice.
Myslím, že, dámy a pánové, jste
se již shledali s těmito případy, které
tolik křičí, čili, jinými slovy
řečeno, duch berní reformy zejména
se zřetelem k malému a střednímu člověku
byl dobrý, ale byla to finanční správa,
byly to tajné výnosy a fermany, které tento
duch v praxi naprosto utloukly a znemožnily.
V této spojitosti vzpomínám dalšího
paragrafu 45 daňového zákona o osvobození
starých, zestárlých živnostníků
od povinnosti platiti všeobecnou daň výdělkovou.
V této věci máme tak trpké zkušenosti,
v této věci jsme došli k takovým závěrům,
že to přímo křičí; v nedávných
dnech jsem měl případ 84letého živnostníka
z Červeného Kostelce, na kterém nejen byly
daně vymáhány, ale který byl dokonce
exekvován a hnán do dražby. (Hanba!) Musil
jsem zasahovati u finančního úřadu,
aby vůči tomuto zestárlému člověku
šlo se poněkud mírnějším
způsobem. Jiný případ z Doudleb. Trhovkyně
65letá, její muž 62letý; tato trhovkyně,
která sem tam něco za krejcar prodá - nese
to v košíčku - byla zdaněna z obratu
10.000 Kč ročně. Na tuto ženu, jejíž
muž pobírá starobní podporu podle zákona,
pro tento nedoplatek daňový byla vedena exekuce.
Slavná sněmovno, mám obavy, když máme
tak trpké zkušenosti z minulých let, když
všichni víme, jak špatně byla daňová
reforma z r. 1927 prováděna, zejména se zřetelem
k malému a střednímu člověku,
a jak mistrně se vycházelo vstříc
kapitálově silným podnikům při
používání zákona o stabilisačních
bilancích, mám obavu, že tentokrát při
praktikování tohoto daňového zákona
bude se postupovati stejně. Mám tyto obavy proto,
poněvadž u některých paragrafů,
jak jsme jistě všichni měli příležitost
se přesvědčiti, protlačili si zástupci
finanční správy ustanovení nebo lépe
řečeno větičky, na pohled nenápadné,
které však v praksi budou znamenati, že finanční
správa si ponechává, jak se lidově
říká, otevřená zadní
dvířka. Máme obavy, aby si z toho používání
zadních dvířek páni z finanční
správy neudělali samozřejmost a aby, co zákonodárce
sledoval a čemu dnes bude dávati souhlas, jinými
výklady a jinou praksí nepopřeli. (Posl.
Jiráček: Oni se polepší!) Já
věřím a čekám to, nikoliv proto,
že by tu snad byla nějaká zvláštní
sympatie k nám, kteří se dožadujeme
této změny, nýbrž proto, poněvadž
finanční správa ke změně svého
ducha je nucena okolnostmi, to říkám velmi
důrazně, okolnostmi a momenty politickými.
Pan posl. dr Meissner včera zde zdůraznil,
jakým nebezpečím je daňová
prakse, která z občanů dělá
nespokojence. Já bych k tomu, co řekl p. dr Meissner,
připojil něco jiného. My ve vykonávání
svých funkcí přijdeme jistě do styku
s velmi značným počtem exponentů finanční
správy, ať již nahoře neb dole v tom drobném
styku. Loyálně konstatuji, že je většina
těch, kteří mají porozumění
pro náš hospodářský život,
kteří se snaží, když již berní
břemena jsou tak nesnesitelná, aby aspoň
prakse to udělala našemu poplatnictvu snesitelnější.
Ale já vím, a víte to všichni, že
často vám řekne i nejlepší úředník,
naplněný nejlepší vůlí:
Co mohu dělat, nemohu nic dělat, musím takto
postupovat, poněvadž se mi to shora nařizuje.
To je jedna věc, kterou zjišťujete. A druhá
věc, o které se dovídáte a o kterou
by se měla tato sněmovna více zajímat,
jsou zjevy, které nás přesvědčují
o tom, že určití pánové - pravím
jen určití - kteří jsou na exponovaných
místech ve finančních úřadech,
systematicky popouzejí poplatnictvo proti členům
zákonodárných sborů. Poplatník
přijde a protestuje proti nespravedlivému předpisu,
dožaduje se vyřízení svého odvolání
nebo čehokoli, jiný poplatník přijde
a táže se, proč to neb ono se stalo, a jsou
úředníci, kteří řeknou:
Nám dejte pokoj, jak vám to vaši poslanci odhlasovali,
tak to zde provádíme. Slavná sněmovno,
to je věc, která musí zajímat tuto
sněmovnu, která musí zajímati všechny
odpovědné činitele v tomto státě,
poněvadž se bojím, aby v tom, s čím
se někdy shledáváme, nebyl systém,
aby to nebyl něčí úmysl, naočkovati
naší veřejnosti právě prostřednictvím
ostré finanční prakse odpor k demokratickému
zřízení státnímu a k těm,
kteří toto zřízení představují,
a vehnat takto poštvané občanstvo do náručí
některého politického extrému. (Potlesk.)
Myslím, že by bylo na místě, aby
tato sněmovna, která má právo kontroly,
si poněkud všímala toho, jak a kde někteří
exponenti naší finanční správy
jsou v ohledu politickém exponováni, jak se staví
k tomuto demokratickému zřízení, jak
mluví o stranách, jak mluví o poslancích,
jak mluví o členech vlády, jak úmyslně
bagatelisují všechno, co dělá parlament,
při čemz se domnívají, že mají
pravdu jen oni ve svém snažení a usilování.
(Potlesk.) Člověk se diví, že
o těchto věcech se tak málo mluví,
že je nikdo nevidí a jejich dosahu si neuvědomuje.
Vidíme, že vyrůstá tu extrémní
hnutí, vidíme, že mezi občanstvem je
nespokojenost, ale nestaráme se o to, abychom šli
věcem na kořen a nespokojenosti odvážným
a radikálním iniciativním zásahem
odpomohli. Neváhal bych pro výstrahu propustiti
takového exponenta finanční správy,
který si dovolí poplatníku říci:
já nedělám nic než to, co poslanci odhlasovali,
když to zvláště řekne o věci,
která je dělána nikoli podle zákona
zde přijatého, nýbrž podle interního
výnosu zemské finanční správy
té které země, ministerstva financí,
nebo dokonce podle těch pověstných pomůcek
pro odhady při předpisu daně výdělkové
a všeobecné daně výdělkové,
které vydalo zemské finanční ředitelství
v Čechách.
Bylo zde včera mnoho diskutováno o tom, co je příčinou
toho, že se někde u finančních úřadů
shledáváme s malým porozuměním
pro hospodářské potřeby podnikání,
že někde se shledáváme se zjevy, které
jsou přímo zarážející.
Slavná sněmovno! Otcem veškerých, pravím
docela jasně a důrazně, nesrovnalostí
při ukládání daní, otcem veškerého
předaňování, tak často povýšeneckého
stanoviska, s jakým se shledáváme, otcem
nerespektování poplatníkova přiznání,
knih, dokladů, jsou tyto pomůcky (ukazuje), které
u nás vydávají již po několik
let zemské finanční správy, kteréžto
pomůcky, račte mně laskavě prominout,
jsou v rozporu se zdravým lidským rozumem. (Potlesk.
- Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.)
Slavná sněmovno! Prosím, jenom namátkou
poukáži na některé věci, aby
slavná sněmovna viděla, co se může
zroditi v některých hlavách naší
finanční správy. U bednářů.
Bednáři, živnost, která je zproletarisována;
znáte, v jakém stavu jsou bednáři.
Úmyslně je vybírám, a v této
pomůcce se říká (čte): "Jeden
dělník s učněm zpracuje za rok 55
až 65 m3 měkkého dřeva, cena
výrobku z 1 m3 měkkého dřeva
činí asi 300 až 500 Kč, takže obrat
za jednu zaměstnanou sílu činí 17
až 28.000 Kč. Táž síla zpracuje
za rok 20 až 25 m3 tvrdého dřeva,
cena výrobku za 1 m3 tvrdého dřeva
činí asi 1.000 Kč, takže obrat za 1
zaměstnanou sílu činí 20 až 25.000
Kč."
Slavná sněmovno, toto konečné "obrat
za 1 dělníka činí 20 až 25.000
Kč" je směrodatné pro velkou většinu
našich berních úředníků
u našich berních správ. Musí to býti
směrodatné, poněvadž zde na prvé
straně těch pomůcek se říká
(čte): "Odchylky", račte dávat
pozor, "od těchto pomůcek musí býti
ve vyměřovacích spisech uvedeny, číselně
podloženy a odůvodněny." Co to znamená?
To znamená, když ten malý bednář,
ten malý krejčí, ten malý venkovský
truhlář, který často s bídou
se umí podepsat, zestárlý, sedřelý
řemeslník není schopen předložiti
berní správě účetní
doklady, nemá všechno pohromadě, nastupují
pomůcky, a takovým způsobem, prostřednictvím
těchto pomůcek, je pleten karabáč
na drobné a střední poplatnictvo. Apeluji
na ministerstvo financí, aby jednou pochopilo, že
tyto pomůcky jsou paskvilem, nemravem, že je nutno
je zlikvidovat a že je nutno v zájmu daňové
spravedlnosti usilovati o to, aby finanční úřady
měly stálý, poctivý a mužný
styk s odborovými organisacemi a společenstvy, gremii
a zemskými jednotami (Potlesk.), a tak vytvářely
situaci vzájemné důvěry.
Slavná sněmovno! Někdo mně namítne:
Ale podívejte se, podle čeho mají ti úředníci
u berních správ postupovat, když nemají,
čeho by se často chytili? To je také jedna
naše bolest a dlouho otevřená, která
nechce býti viděna. Aniž bych se, slavná
sněmovno, chtěl nejmenším způsobem
dotýkat berních úřadů, jsem
si vědom, jak jsem řekl, že máme velmi
kvalifikované, schopné a zručné lidi,
musím říci - nemohu si pomoci - že takový
mladý pán, který absolvuje reálku
nebo gymnasium a který hned rovnou z toho gymnasia nebo
reálky jde na berní správu dělati
berňáka a jde tam odhadovat výtěžky,
důchody, obraty soukromých samostatných podnikatelů,
jde tam dělat rozhodčího o hospodářském
životě, odpusťte mi, slavná sněmovno,
že takový člověk musí na tom
místě dělat jenom hlouposti. Myslím,
že by finanční správa ve svém
vlastním zájmu měla pochopiti, že berními
úředníky by se aspoň do určitého
procenta měli stávati lidé, kteří
vystudovali obchodní akademii, průmyslovou školu,
po př. vysokou obchodní školu, poněvadž
by to pak byli lidé, kteří mají v
sobě aspoň trochu smyslu pro to, čemu říkáme
hospodářský život, na nedostatek kteréhožto
smyslu zde právě osobnost tak odpovědná
jako dr Meissner tolik si stěžoval. To myslím,
by stálo za uváženi.
A ještě něco by stálo za uvážení,
co bychom rádi viděli. Naše berní správy
a naše berní úřady umějí
dělati dokonale jednu věc, a dělají
ji často, já to přiznám, na pokyn
shora. Umí se patlati v maličkostech, umí
se tahati několik týdnů s babičkou,
která je dlužna 120 Kč na daních, umí
se tahati s malým ševcem, u kterého je naprosto
jasno, že na něm není co vzíti, umí
pronásledovati malého chalupníka, umějí
exekvovati největšího chudáka, s těmito
lidmi se patlají, na to mají čas, a na druhé
straně jim utíkají celé desítky,
ne-li stovky milionů u velkých a silných
poplatníků. Myslím, že v této
věci by měly býti u nás nové
poměry ve finanční správě,
bylo by dobře, aby konečně ministerstvo financí
slyšelo to volání z venku a pochopilo, že
by se snad osvědčilo, kdyby se nejmenším
lidem, kterým je dnes celým takovým velkým
procesem ukládána výdělková
daň, důchodová daň, stanovily tyto
jednotně paušálem bez zvláštního
předpisování a bez zvláštního
zdaňování. Byl by to kus daňové
spravedlnosti a znamenalo by to, slavná sněmovno,
velmi podstatné ulehčení ve finanční
administrativě státu. Ale co hlavně, znamenalo
by to, že by finanční administrativa získala
čas k náležitému zdaňování
a podchycování velkých a silných poplatníků.
Slavná sněmovno, již několik týdnů
žijeme, abych tak řekl, ve znamení myšlenky
obrany státu. Konstatuji zde v této sněmovně
veřejně, že vidíme s pocitem velké
radosti, že mezi těmi, kteří upisují,
je element podnikatelský, je drobné a střední
podnikatelstvo, které přichází a spontánně
dává republice, když potřebuje. Z této
skutečnosti by se mělo odvoditi také poznání,
že máme pravdu, říkáme-li, že
drobný a střední samostatně hospodařící
člověk je skutečně a opravdově
jedním z nosných pilířů tohoto
státu.
Pan posl. dr Meissner včera zde správně
řekl, že finanční správa sama
vyrábí daňové defraudanty. Pan dr
Meissner správně zde vyzvedl skutečnost,
že finanční úřady často
v každém poplatníku vidí toho, kdo chce
stát okrásti. Jsem vděčen panu dr
Meissnerovi za to, že měl odvahu to říci
v hodině dvanácté. Ale, slavná sněmovno,
budiž nám dovoleno, abychom dnes tady, kdy stojíme
před schvalováním daňové novely,
od které čekáme určitý kousek
spravedlnosti a práva, jmenovitě pro malého
a středního člověka, řekli
veřejně bez pocitu jakékoliv nenávisti,
bez pocitu jakékoliv zloby: Zaplať pán bůh,
že jsme v této sněmovně také
z levicových stran konečně jednou slyšeli,
že živnostník a obchodník je něčím
jiným než daňovým defraudantem, zlodějem
a lichvářem. (Potlesk.) Slavná sněmovno,
s této tribuny - a ne jednou - padla slova, že živnostníci
defraudují obratovou daň, s této tribuny,
a ne jednou, slavná sněmovno, padla slova - a bývalo
to vždycky při zvyšování obratové
daně -: Co křičíte, političtí
živnostníci? Vždyť si tu daň můžete
každý započítati na účet
svého odběratele! Tolikrát jsme byli, slavná
sněmovno, s této tribuny napadáni! Říkalo
se nám, že jsme stranou konjunkturální,
že jsme stranou, která je živa z daňové
demagogie, že jsme stranou, která štve živnostnictvo,
aby státu neplatilo daně. Připomínám
to proto, poněvadž, slavná sněmovno,
to, co zde včerejšího dne řekl bývalý
několikanásobný ministr republiky a předák
čsl. soc. demokracie, nebylo od "a" až do
"z" ničím jiným než tím,
zač v tomto státě bojujeme od samých
jeho počátků až podnes a v čem
jsme se neshledávali u široké veřejnosti
s takovým porozuměním, jakého bychom
zasloužili. (Potlesk.)
Ano, slavná sněmovno, je třeba si jednou
ujasniti, je to třeba probojovati - a já apeluji
v tomto směru na finanční správu -
že poplatník, podnikatelský element, lidé,
kteří tvoří hodnoty a dodávají
státu ze své práce krev do jeho žil,
nejsou někým, s kým by se mohlo jednati jako
s vyvrhelem, že nejsou někým, kdo by nebyl
hoden důvěry, že nejsou někým,
na koho by se pořád a pořád musili
posílati policisté, kontroly, prohlídky a
exekutoři, nýbrž že je to element, bez
jehož existence a krajní obětavosti by se stát
hospodářsky i politicky zhroutil. (Potlesk.)
Nežádáme nic jiného než daňovou
spravedlnost, než slušnost ve styku s poplatníky.
Nežádáme nic jiného, než aby dané
zákony byly respektovány všemi, aby jejich
respektování nebylo vynuceno jen na občanstvu,
ale aby k jejich respektování byli přinucení
všemi prostředky také ti, kteří
představují státní, správní
a výkonnou moc.
Slavná sněmovno! V tomto očekávání
budeme hlasovati pro daňovou novelu tak, jak se na ní
usnesl výbor rozpočtový. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je p. posl. Nepomucký.
Posl. Nepomucký: Vážená sněmovno!
Projednávaná daňová novela je jistě
více než dostatečným zrcadlem dnešních
tíživých hospodářských
poměrů. Svědčí o tom konec
konců i kritika, vyslovená zde mluvčími
i z řad koaličního tábora, včera
panem dr Meissnerem a panem kol. Ostrým,
dnes paní kol. Bátkovou, nyní právě
kol. K. Chalupou a před tím posl. Pozdílkem,
který tady také huboval. Ale mysl, že by bylo
více než pohodlné, dělati si to takovým
způsobem stravitelné. Je to špatné,
je to zlé, ale vinu na tom má byrokracie z finančního
ředitelství a otcem té viny je ministr financí.
Pánové, to je nanejvýš podezřelé.
Nechci zde dělati advokáta bývalému
panu ministru Traplovi, ani jeho nynějšímu
nástupci, kteří se do tohoto resortu podle
mého názoru dostali proto, že se tam těm,
kteří to zde kritisovali, nechtělo, aby to
tam dělali jinak. Myslím, že také celý
problém křivd napáchaných na drobném
lidu a drobných poplatnících neleží
právě v tom, že je vina byrokracie nebo ministerstvo
financí. To se zde může vykládati pro
poslech galerie, event. pro krásné úvodníky
zítra v denním tisku, ale kdyby skutečně
v tom měla tkvíti příčina,
pak by stačilo, aby si do ministerstva financí sedl
kdokoliv z těch, kteří sedí ve vládní
koalici, aby, řekněme, zaměnil svůj
resort pan ministr dr Dérer, Tučný
anebo Najman, a rázem bychom mohli viděti
s dneška na zítřek ohromné kolosální
přeměny a úlevy ve prospěch drobných
poplatníků. Pánové, že v tom
vina nevězí, že nevězí ani v
byrokracii - nechci se jí zastávati, pravda je,
že jednotlivé případy jsou drastické
a nemusely by býti takové - nýbrž že
hlavní vina leží jinde, o tom svědčí
poměry v jiných resortech.
Podívejte se na př. na ministerstvo veř.
prací, na ohromné projektované investiční
práce na r. 1936, které měly proběhnouti
ještě z těch předvolebních a
povolebních miliard na investice. Jest tím vina
dnes byrokracie na okresním úřadě,
na zemském úřadě, nebo v ministerstvu
veřejných prací anebo kdekoliv jinde, že
váš investiční program zůstal
na papíře, že statisíce nezaměstnaných
jsou bez práce, tak jako byli loni a kdykoliv před
tím? Je byrokracie z okresních a zemských
úřadů vina tím, že dnes vyřazujete
desetitisíce nezaměstnaných dělníků
z nároků i na stravovací poukázku?
Není tím vina. A konec konců chtěl
bych říci, je vina byrokracie z ministerstva financí
a z finančního ředitelství tím,
že na př. Živnobanka platila před daňovou
reformou v r. 1927 33 1/2 mil. Kč na daních, že
po provedené reformě platila v době, kdy
vykazovala vyšší zisky, 12 1/2 mil. Kč
a v r. 1935 zaplatila jen 6,400.000 Kč? Je tím vina
byrokracie, ze Unionbanka platila před daňovou reformou
16 3/4mil. Kč, po provedené daňové
reformě jen 9,900.000 Kč a v r. 1935 při
vykázaných vyšších ziscích
jenom 1,600.000 Kč? Za to přece byrokracie ani z
finančního ředitelství, ani z ministerstva
financí nemůže. Ta byrokracie zde reformu z
r. 1927, tu od převratu slibovanou reformu, se kterou jste
šli několikrát do voleb, nedělala. Tou
reformou byly sníženy kapitalistům a kapitalistickým
podnikům - jak zde včera náš kol. Kopřiva
doložil - daně nejméně o 100%, zatím
co o stejné procento, ba více se zvýšily
tyto daně drobným a malým poplatníkům.
Tento hřích se sebe nesmyjete, budete-li vinu svádět
na byrokracii, ani tím, budete-li ji, jak se to dělá
v koaličním tisku a na schůzích, svádět
jeden na druhého. Vaše časopisy píší
a vaši referenti na schůzích vykládají
- jako pan Pozdílek - dnes o těch jitrnicích
- o tom, že oni nic, oni ze mají nejlepší
vůli prosadit, co slibovali, ale že to nemohou prosadit,
poněvadž sedí v koaliční vládě
s těmi zlými socialisty, kteří jim
v tom brání a kteří to znemožňují.
(Posl. Pozdílek: Kde jsem to povídal?) Vy
ne, říkají to vaši referenti na schůzích
a i ve vašich letácích to bylo. Vaši koaliční
partneři přicházejí a říkají
dělníkům: "My bychom zprostředkovatelny
práce prosadili, jak jsme vám to slíbili,
chceme také prosaditi podpory v nezaměstnání
a řadu jiných opatření, ale poněvadž
jsme v koaliční vládě s těmi
zlými agrárníky, kteří nám
v tom překážejí, nemohli jsme to uskutečnit."
A tak si vzájemně po několik let v koaliční
spolupráci jeden druhému překážíte.
Zde na tribuně a v časopisech sice vykládáte,
jaké máte krásné úmysly, jak
byste to chtěli krásně zaříditi,
ale při tom si jeden druhému podrážíte
nohy a neuděláte nic nejen pro pracující
lid, nezaměstnané dělníky a dělníky
v závodech, nýbrž ani pro drobné malorolníky
a maloživnostníky, zatím co kartely, banky,
různé monopolní společnosti a kapitalisté
jako jednotlivci vycházejí den ze dne s novými
profity, které jim dávají a zaručují
vaše usnesení. Kdyby si chtěl dáti někdo
práci s tím, že by statisticky sestavil, co
zde uniklo za ten rok od voleb, nehledě k tomu, co uniklo
do toho 19. května z těch všech slibů,
byla by to obsáhlá kniha.
Pan sen. Vraný a po něm desítky jiných
vyhlašovali spravedlivou daňovou reformu jako první
čin příští parlamentní
činnosti, daňovou reformu, na základě
které se mělo zahájiti tažení
proti kapitalistickým podnikům, proti poboční
vládě atd. a hlavně proti těm, kteří
na základě zákona o stabilisačních
bilancích, jak dokazoval sen. Vraný, ulili
13 miliard Kč, čili okradli o ně republiku.
Tuto daňovou reformu slibovaly i socialistické koaliční
strany, které již třikráte šly
do voleb s heslem, že odčiní křivdy,
které spáchala panská koalice r. 1927. Kdybyste
splnili dohromady jen 1/10 toho, co bylo zde i venku slibováno,
musil by býti dnes mezi drobnými poplatníky
hotový ráj.