Další zhoršení je v tom, že se komplikuje
řízení ukládací a konečně
že se také ztěžuje řízení
trestní. Vidíme, že v řízení
trestním se vylučuje úplně ze soudnictví
trestního element laický. Vím, ze se mně
bude namítati, že element laický není
nejvhodnějším soudcem v trestních věcech
daňových. Ale račte uvážiti,
že v II. instanci trestní vystupují tři
soudci z povolání a vedle toho jako soudcové
dva úředníci finanční, kdežto
soudce laik, který býval podle zákona z r.
1927 také soudcem v řízení trestním,
tentokráte je vypuštěn. Namítne se naproti
tomu, že jsme dali poplatníku, který se dostane
před II. instanci, dovolení, že si může
vzíti advokáta, což dříve nemohl.
Jest však nesrovnalost v tom, že není rovnovážně
rozložena soudcovská činnost; při posuzování
případů soudce z povolání má
vedle sebe pouze úředníka finančního,
který jistě bude hájiti zájmy jen
fisku, a není zde žádné protiváhy,
poněvadž soudce-laik, který by zastupoval zájmy
poplatníka, byl vyškrtnut. Zde se tedy porušuje
rovnováha soudcovská a nepomůže nikterak,
přivedl-li si poplatník advokáta, poněvadž
konec konců soudí soudce a ne advokát. V
tom vidím zhoršení proti r. 1927.
Pan zpravodaj prohlásil, že koaliční
subkomise sledovala trojí zájem: spravedlivé
rozdělení břemen, zjednodušení
řízení a ochranu poplatníka; a konečně
bylo řečeno, že prý zájem jednotlivců
a privilegia daňová nesmí býti dále
trpěna. S poslední větou bych souhlasil,
ovšem kdyby byla pravdou tak, jak se říká.
Ano, jsme pro to, aby se žádná privilegia daňová
nikomu netrpěla, ale pak na všechny strany, nejen
pro jednu výrobu, pro jeden zdaňovací subjekt,
nýbrž pro všechny zdaňovací subjekty.
Bylo zde také řečeno, že bylo potřebí
dokračovat daňově na ty, kteří
platiti mohou, na ty velké a pod. I pro to jsem, dokračovati
na toho, kdo platiti může, ale pak na každého.
Velkým však není jen soukromý podnikatel,
velkým může býti také ten, kdo
podniká na základě kolektivního podnikání.
Velkými podniky se stala také družstva. A co
právě vytýkám osnově, je to,
ze se jí nepodařilo, co právě panem
zpravodajem bylo řečeno, t. j. rozvrhnouti spravedlivě
daňová břemena na veškeru výrobu.
Je pravda, že byl učiněn první průlom
do tohoto dvojího zdanění, že samy koalované
strany také konečně uznávají,
že není možno držet určitá
privilegia pro výrobu jednu, zatím co výroba
jiná se ubíjí, a že po prvé se
objevuje v zákoně, a to v §u 75, odst. 3, kde
je řečeno (čte): "Rozšíří-li
společenstva svoji činnost ve skutečnosti
na nečleny, ztrácejí pro berní rok
nejdříve následující nárok
na zdanění zvýhodněné."
Je to alespoň maličký začátek
v celé naší daňové struktuře
a je to alespoň začátek jakési daňové
spravedlnosti pro naši výrobu. Mám na mysli
zdanění družstev a společenstev, založených
na základě zákona z roku 1873. Je to zákon,
který tenkráte sledoval umožniti daňová
břemena takovým výrobním složkám,
které se skládají se sociálně
slabých lidí, kteří nemohou sami o
sobě dostačiti kapitálově na určitou
výrobu. Proto se také tato družstva i společenstva
jmenují svépomocnými družstvy, svépomocnými
společenstvy. A když se díváme na to,
kdo se tentokráte spojoval ve svépomocná
družstva na základě zákona z r. 1873
a za jakým účelem, vidíme, že
skutečně tehdy při těchto družstvech
i společenstvech převládal princip svépomoci
sociálně slabých lidí. Kdo tvořil
původně družstva v r. 1873? Tvořili
je na př. obuvníci, chtěli-li dodávat
vojsku, na kteréžto dodávky si osobovali pravo
fabrikanti anebo lidé kapitálově silní.
Nemohl, řekněme, malý obuvník sám
se účastniti této státní dodávky,
poněvadž kapitálově na to nestačil.
Proto se spojovali tito kapitálově slabí
lidé ve svépomocná družstva, aby se
mohli účastniti státních dodávek
vojenských a pod. Několik rolníků,
chtěli-li míti v některé vesnici parní
stroj mláticí, poněvadž jednotlivec
si nemohl sám tento stroj koupiti, se sdružovalo dohromady
v nákupní družstvo strojní, koupili
si parní mláticí stroj ve formě družstevní
na podkladě zákona z r. 1873. Ano, to byla správná
společenstva svépomocná, kde převládal
princip svépomoci. A dnes vidíme, že družstevnictví
u nás se dostalo na naprosto jiné pole, naprosto
jiné cesty, ze tendence svépomocné dnes jsou
u nich převážně již tendencemi
výdělečnými. Vidíme, že
máme dnes družstevní podniky, které
jsou přímo skoro mamutími podniky výrobními
anebo distribučními, které ztratily již
charakter svépomocnosti a sledují cíle výdělečné.
Dnes vidíme, že se družstevnictví dostává
do úplné konkurence s jakoukoliv výrobou,
chcete-li, tak jak s druhé strany se označuje, s
kapitalistickou výrobou, a že dnes toto družstevní
podnikání úplně soutěží
ve všech oborech našeho hospodářského
života. A proto se ptám, kde je morální
důvod k tomu, aby takovýmto podnikům, které
ztratily charakter svépomoci těch sociálně
slabých, sdruživších se v jedno družstvo,
byla zde poskytnuta nějaká úleva daňová,
proč mám zdaňovat výrobu tohoto způsobu
jenom nějakou promilkou ze základního kapitálu,
zatím co t. zv. kapitalistické podniky anebo podniky
na principu kapitálovém nesou plnou tíhu
daňovou nejenom zvláštní daně
výdělkové, kde bylo dovoleno, jak je všeobecně
známo, vybrati zvláštní daň až
80% z celého čistého zisku, a u takové
společnosti s obmezeným ručením dokonce
se šlo až na 90% z čistého zisku. A vidíme,
jak dnes ty mnohé společnosti s obmezeným
ručením živoří a jak i těm
akciovým společnostem mnohdy se daří
spatně, zatím co ty t. zv. svépomocné
družstevní podniky mají milionové a
stamilionové obraty. Zde je kámen úrazu celé
naší nemohoucnosti finanční, proč
nemůže p. ministr financí, kdyby dělal
co chtěl, dát hospodářský a
finanční život u nás do pořádku,
a proč pokladna státní trvale bude žíti
velkými nedostatky a nesrovnalostmi. Pokud neodstraníme
tento nemožný způsob zdaňování
u nás, pokud budeme vrhat veškerá daňová
břemena jenom na podnikání soukromé,
které u nás přímo ubíjíme,
a budeme nechávat, aby se družstevní podnikání
stále vyhřívalo na slunci daňových
výhod, nemluvě o ostatních výhodách,
do té doby, vážené dámy a pánové,
se nedobereme u nás finanční, a ni hospodářské
rovnováhy.
Mluví se u nás velice mnoho o plánování
v našem hospodářství. Ovšem toto
plánování by mělo význam jenom
tenkrát, kdyby se týkalo celého našeho
hospodářského života, kdyby se týkalo
nejen výroby, nýbrž také i konsumu,
a kdyby se také týkalo ochrany výrobce. Tu
docela s povděkem kvituji, že Československá
republika se postavila v čelo těch, kteří
řešili výrobu se stanoviska dělnické
ochrany, že dělnické zákony byly u nás
především řešeny, že se řešily
dobře a že se řešily mnohostranně.
Řešilo se také zemědělské
podnikání, řešilo se také podnikání
družstevní, ale do dneška jsme neviděli,
že by se také řešilo podnikání
živnostenské, podnikání svobodných
povolání a pod. U nás se o živnostenské
podnikání poměrně velmi málo
staráme. Vidíme to nejlépe, jak živnostenské
školství je obstaráváno, že pomocné
školy živnostenské byly rušeny, tvoří
se centrálnější a zdůvodňuje
se to tím, že školy budou moci býti lépe
vybaveny. Ale co to znamená, když se do nich musí
choditi na venkově 3, 4 hodiny cesty pěšky,
kde není možno, aby docházka byla bez různých
obtíží. Co tím trpí? Tím
trpí školenost našeho živnostenského
dorostu, a mám obavy, že dnes už snad minula
ta doba, kdy se vychovával tovaryš k tomu, aby samostatně
podnikal, dnes se už vychovává snad jen dělník
továrenský, který nebude nikdy chtíti
samostatně podnikati. Bude-li to na prospěch státu,
bude-li to na prospěch státních financí,
ponechávám úvahám jiným. Já
jsem v této věci skeptikem.
Zrovna tak jako podnikání živnostenskému
se nevěnovala a nevěnuje dostatečná
péče, nevěnuje se péče ani
svobodným povoláním. Projednávali
jsme zde nedávno zákon koncipientský. Zákon
koncipientský a advokátní praxe netrpí
snad tím, je-li koncipient 5 nebo 6 let v praxi. Myslím,
přes to bychom se přenesli velice snadno. Ale stav
advokátský trpí právě různými
nešvary, které se zahnízdily zejména
po převratu, pokoutnictvím, které je tolik
rozmnoženo různými poradnami daňovými,
právními, kdy pensisté si otevírají
advokátní kanceláře, ať jsou
to pensisté soudní, pensisté z finanční
prokuratury nebo magistrátu a pod., kdy dnes v každých
novinách je otevřena právní poradna,
ne snad pro ty, kdo by si mohli platiti právní poradnu,
když víme, kdo všechno se uchází
o právní porady, a kdo všechno se uchází,
aby se mohl souditi na právo chudých.
Zrovna tak to máte s lékaři. Kolik práce
bylo potřebí, než se konečně
podařilo, aby lékaři, kteří
léčí v nemocenských pokladnách,
byli vyjmuti z výdělkové daně. Finanční
úřady nerespektovaly ani rozhodnutí nejvyššího
správního soudu, jak zde bylo včera krásně
a markantně dovozeno. Je typickou věcí pro
zákonodárství a pro státnost Československé
republiky, že úřady nerespektují rozhodnutí
nejvyššího správního soudu.
Prosím, lékárníci už dávno
prohráli svůj proces proti lékárnám
nemocenských pokladen, které se zřizují.
Obchodní cestující! Kolik schůzí
museli udělati po Praze i venku, aby zdůraznili
své spravedlivé právo na to, aby, když
jsou v námezdním poměru, se jim nepředpisovala
výdělková daň! Konečně
se věc dostala do koaličního výboru
a konečně to také spatřilo světlo
světa v zákonech. Ale kolik práce dala tato
samozřejmá, právnicky naprosto nepochybná
věc!
Dámy a pánové, mluvil jsem o tom, že
v osnově zákona je mnoho nesrovnalostí a
že je také mnoho toho, co je proti zákonu z
r. 1927 zhoršením. Ale v osnově jsou také
nelogičnosti, jako vůbec naše zákonodárství
trpí poměrně velkou nelogičností.
Ten pak, kdo má prakticky prováděti zákon,
dostává se velice častokráte do rozporu,
jak že si má vlastně zákon vykládati.
Vidím nelogičnost této novely na př.
v tom, že se v §u 15 srážky, které
byly dovoleny jako příspěvky na pojistky
životní a starobní, zvýšily ze
2000 Kč na 4000 Kč. Jsem slavné koalici vděčen,
že připustila aspoň toto zvýšení.
Když to uvážím, vidím nelogičnost
v tom, že veřejnému zaměstnanci je dovoleno
srážeti a také se sráží
- daleko víc, a má při tom nároky
na pensi, kdežto u soukromého podnikatele se srážky
na starobní a nemocenské pojištění
dovolovaly jenom ve výši 2000 Kč a teď
se to upravuje na 4000 Kč, což je daleko méně
nežli se sráží státnímu
a veřejnému zaměstnanci právě
z tohoto titulu. Kromě toho nemá soukromý
podnikatel pense, jako je tomu u státních a veřejných
zaměstnanců.
Nesrovnalost vidím také v tom, že veřejnému
zaměstnanci aktivně činnému je dovoleno
srážeti paušál na různá
opotřebování - šaty a podobně
- ale pensistovi, který odešel do pense a kterému
se srazilo činovné, který má menší
plat, a přece má také určité
povinnosti společenské, vzdělávací,
kulturní a pod., se tyto srážky nedovolují.
Dále vidím nesrovnalost v tom, když se rentabilní
přirážky vyměřují jinak
u podniků družstevních a jinak u podniků,
které jsou založeny na principu soukromopodnikatelském,
jakkoliv jsem dovodil, že není vlastně dnes
podstatného rozdílu mezi podnikáním
jedním a druhým. Konečně vidím
nesrovnalost v tom že sazba zvláštní daně
výdělkové je vyměřena jinak
při podnicích soukromopodnikatelských a jinak
při družstvech. (Posl. Nepomucký: Brzy budou
muset zavřít!) Soukromé podniky, ovšem
souhlasím.
Mluvilo se také o samosprávě. Nechci o této
věci mluviti, poněvadž by to zavádělo
příliš daleko a myslím, že osnova
nechce také řešiti otázky samosprávných
financí. K tomu se dostaneme jindy. Mluvím o tom
jenom proto, že tato osnova zákona má také
jednu dobrou věc pro samosprávu, že totiž
připouští, že také podniky samosprávné
jsou osvobozeny od výdělkové daně.
Dá se to řešiti a dá se na to dívati
s toho i onoho hlediska, Máme tam ustanovení, že
obce si budou moci vybírati přirážky
samostatně. Nevím, kolik obcí se k tomu odhodlá,
ale myslím, že příliš mnoho jich
nebude. Je však třeba, aby se přece jen o samosprávě
mluvilo, aby se samosprávné finance už konečně
jednou dostaly do nějakého řízení,
poněvadž samospráva dnes zatěžuje
veřejnou správu daleko víc, než si kdo
dovolí mysliti a představiti. Dnes tvoří
samospráva při nejmenším polovinu veřejné
správy státní.
A čím že trpí samospráva? Trpí
tím, že se nenašel klíč k rozdělení
funkcí mezi tím, co má dělati stát
a co má obhospodařovati samospráva, a že
se také nenašel správný klíč
v rozdělení příjmů pro obě
tyto veřejné korporace. Tady je hlavní zdroj
veškerého chaosu a veškerých obtíží
samosprávných financí.
Konečně jen namátkou připomínám,
že je potřebí, aby se revisní úřad,
zejména v samosprávných korporacích,
zlepšil. Položte ho kam chcete, třebas k zemskému
úřadu, ale úřad tento má býti
nejenom orgánem revisním, nýbrž také
poradním, poněvadž dnes je velké množství
obcí, které si nemohou poraditi, neboť nemají
vlastních úředníků. Zde právě
by byla funkce revisního úřadu, který
by v takových případech byl také orgánem
poradním.
O praksi daňové nemluvím - bylo o ní
velmi mnoho mluveno - jenom chci říci, že není
všecko pravda tak, jako by byla jenom byrokracie, jenom zaměstnanectvo
státní tím vinno. Celý režim
je vinen na všech těchto věcech. Ovšem
příčina toho chaosu je také v tom,
že jsme si rozvrátili první instance finanční.
Rozvrátili jsme si jak berní úřady,
tak také berní správy. Dali jsme těmto
úřadům příliš mnoho práce,
ale odňali jsme jim personál. A proto, dámy
a pánové, mluví se o reformě veřejné
správy a když se neví kudy kam, řekne
se: Musíme zreformovati administrativu. Ano, zreformujme
ji, ale reforma veřejné správy neznamená
pro mne nic méně a nic více, než dáti
práci mladým lidem. Zaměstnejte ty lidi,
kteří jsou připraveni, aby mohli provésti
a doplniti, co se u nás zmeškalo, a budete míti
nejlepší reformu veřejné správy.
Je třeba, abychom zase přiblížili poplatníka
k jeho úřadu, aby poplatník v úřadu
viděl svého rádce a ne toho, který
je proti němu, aby v něm viděl toho, ke komu
se může obrátiti s důvěrou o
poradu a také o zastání.
A proto, i když tato předložená novela
má určité stránky dobré, přece
jenom není vhodným lékem k tomu, aby ozdravila
dnešní hospodářský život.
Tato novela nese všecky charakteristické známky
dneška, nervositu, ukvapenost, nedostatek logických
závěrů a nedostatek smyslu pro udržení
zdravé hospodářské rovnováhy
spravedlivým hodnocením významu všech
složek hospodářského života. Proto,
dámy a pánové, mám za to, že
touto novelou nedojdeme k ozdravění hospodářského
života, naopak že tato novela přinese další
zmatky a další ochablost v našem hospodářském
životě. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. K. Chalupa. Uděluji
mu slovo.
Posl. K. Chalupa: Slavná sněmovno!
Budiž mi především dovoleno, abych připojil
několik poznámek k řeči pana dr. Štůly.
Ani mne nenapadá, abych dělal advokáta koaliční
"sedmičce", a jsem dalek také toho, abych
s tohoto místa chtěl o daňové novele,
před jejímž odhlasováním stojíme,
mluviti jako o díle nejvýš dokonalém,
jako o díle, na němž není ani jediného
stínu. Ale postaviti se na takové stanovisko, na
jaké se postavil pan dr Štůla, absolutně
tuto novelu zavrhnouti a míti dokonce odvahu k prohlášení,
že tato novela, která nebyla dělána
jenom samotnými poslanci, která byla dělána
po slyšení a často v dohodě s řadou
vynikajících odborníků finančních
a národohospodářských, je zavržení
hodná, myslím, dámy a pánové,
že to je poněkud silné. Tato novela je dílo
lidské, ale tato novela zejména drobnému
a střednímu poplatníku, který po léta
od samého počátku našeho státu
byl k našim berním orgánům často
v poměru vasalském, přináší
velmi podstatnou část práv, a je na nás
všech, abychom se postarali - používajíce
svého práva kontroly - aby to právo, které
poplatníku, zejména drobnému a střednímu,
touto novelou zaručujeme, mu bylo při provádění
zákona také přiznáváno.
Dámy a pánové, chápu, že u našeho
průmyslu a jmenovitě u silného a velkého
průmyslu, který je representován mamutími
akciovými společnostmi, nemůže tato
novela vzbuditi zvláštní nadšení.
Chápu to, poněvadž to byly právě
tyto mamutí podniky finanční, kapitalistické,
průmyslové a bankovní, které stejně
jako kolektivní podniky si zvykly v tomto státě
na daňové favorisování a dnes jsou
strašně rozčíleny, když se jim
trochu šláplo na malíček u nohy.
Tvrzením, kterého zde užil dr Štůla,
že daňová novela zvětšuje břemeno
v době hospodářsky tak těžké,
tvrzením, jehož cílem je zmást veřejnost
a vyvolávat dojem, že skutečně dnes
dáváme souhlas ke zvýšení daní,
se nezastře pravda, která říká,
že tato novela prakticky znamená alespoň z
části uplatnění principu daňové
spravedlnosti na účet silných a mocných
v tomto státě.
Pan dr Štůla tvrdil, že prý zatím
co se jde proti soukromému podnikání, nejde
se vůbec proti podnikům kolektivním a družstevním.
My jako zástupci živnostnictva nejsme nadšeni
tím, co bylo uděláno, pokud jde o zdanění
družstev a konsumů, ale vidíme v tom, co bylo
uděláno, velmi podstatný průlom do
dosud platné zásady, že proti konsumům
a družstvům se u nás jíti nesmí.
(Výkřiky posl. dr Štůly.) Pane
dr Štůlo, nejde jen o to, že zákonem
je stanoveno, že budou zbaveny daňových výhod
takové družstevní podniky, které budou
prodávat nečlenům, ale v této daňové
novele je paragraf, který zvyšuje daň konsumním
a družstevním společnostem z dosavadních
2 promile na 4 promile, čili o 100%. (Posl. Bezděk:
Vašich družstev se to týká také!)
Já nedělám výjimky. (Různé
výkřiky. - Místopředseda Taub
zvoní.) Konstatuji to zde, aby nevzniklo nedorozumění,
že se skutečně v tomto případě
proti konsumům a družstvům nešlo.
Slavná sněmovno, kdyby tato daňová
novela neznamenala vůbec nic než to, že drobnému
a střednímu poplatníku pro případ
předanění skýtá záruku,
že na něm nebude moci býti vymáhán
celý daňový předpis, že mu bude
muset být posečkáno, co bude převyšovat
30% předpisu roku předchozího, kdyby tato
novela neudělala nic jiného, než že terminuje
doručení daňového předpisu
poplatníku a že přímo podmiňuje
určitou lhůtou vyřízení odvolání,
udělala nesmírně mnoho, poněvadž
praktikováním a prováděním
těchto ustanovení dostává se zejména
drobnému a střednímu člověku,
který nemá peněz jako náš velký
průmysl, aby si mohl platiti pensionované byrokraty
z ministerstva financí, jistoty a ochrany. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, mluvčí národního
sjednocení, jak ani jinak nemohlo býti, musil ovšem
ve své řeči přinésti takovou
všehochuť, jak to odpovídá charakteru
této t. zv. všenárodní strany. Zavadil
o všechny společenské složky, polichotil
dělníkům, že jim přeje ty sociální
vymoženosti, a že jsou skvělé, polichotil
lékárníkům, potom šel na studovanou
inteligenci a zavadil také o živnostníky a
konstatoval, pokud jde o živnostníky, že se pro
ně vůbec nic nedělá. Doporučoval
bych pánům z národního sjednocení,
lépe řečeno pánům z nár.
demokracie, aby o těchto věcech raději nemluvili,
poněvadž tato sněmovna příliš
dobře ví, co dělala národní
demokracie po celých 16 let ve prospěch živnostenského
a obchodnického stavu a co dělali její exponenti
v ministerstvu obchodu, živností a průmyslu.
Tato sněmovna ví nejlépe, že ministerstvo
obchodu, živností a průmyslu za éry
nár. demokracie nebylo tím, čím mělo
býti, nebylo ministerstvem, které by mělo
na zřeteli rovnoměrný a stejný prospěch
všech složek hospodářského života,
pro něž tu je, nýbrž že to bylo vyloženě
ministerstvo průmyslu. V tomto ministerstvu někdy
to vypadalo tak, že když p. dr Preiss na Příkopech
kýchnul, tak v ministerstvu říkali: pozdrav
Pán Bůh. Slavná sněmovno, o těchto
věcech není třeba zde mluviti a já
myslím, že tedy pánové, pokud jde o
to, měli by jaksi se omeziti na míru nejmenší.
(Výkřiky. - Místopředseda
Taub zvoní.)
A nyní k věci. Slavná sněmovno, právě
projednávaná daňová novela je součástí
snahy dané vládní většiny a vlády,
aby v rámci vládního hospodářského
programu byl u nás konečně a vážně
vyřešen problém daňový. Nynější
vládní většina začala loňského
roku probojovávati princip daňové rovnosti
a spravedlnosti tím, že na rozdíl od minulosti,
když ministr financí potřeboval peníze,
nešlo se na drobného a středního člověka
cestou nejmenšího odporu, nýbrž že
se šlo na kapitálově silné jedince a
koncerny. My jsme v této sněmovně dávali
souhlas ke změně zákona o stabilisačních
bilancích, my jsme dávali souhlas k zákonu
o dani z bezpracných důchodů, dividend a
tantiem. Po uplatnění tohoto hlediska podařilo
se nám jako straně prosaditi, když byla řešena
otázka obratově daně, aby podniky s filiálkovým
systémem a jednotkovými domy platily vyšší
obratovou daň, poněvadž za tehdejšího
stavu byly vždycky proti drobnému a střednímu
podnikateli ve výhodě.
Dámy a pánové, my jsme šli dále.
Vláda řešila otázku úroků
z dlužných daní. Úroky z dlužných
daní byly snižovány, byl měněn
způsob jejich připisování a v této
novele je ještě řešena otázka poplatníka
nejvýš významná, že napříště
nebude mít jen poplatník povinnost platit úroky
státu, nýbrž že stát bude také
povinen poplatníkům, když budou mít
přeplaceno, psát úroky k dobru. Slavná
sněmovno, v tomto úsilí vláda pokračovala,
když zmocnila ministerstvo financí k vyrovnání
s daňovými dlužníky. Tato vyrovnávací
akce, lépe řečeno její ohlášení,
bylo přijato v celé naší hospodářské
veřejnosti s pocitem určitého ulehčení.
Bývalý ministr financí dr Trapl, jak
se račte pamatovat, tehdy velmi jasně řekl,
že půjde o to, aby finanční správa
konečně měla čisté stoly, že
půjde o to, zbaviti se té velehory daňových
nedoplatků, že půjde o to, ulehčiti
podnikání, pro které tyto nedoplatky jsou
úžasným břemenem, že půjde
o to, prostě cestou dohody s poplatnictvem, a jmenovitě
s poplatnictvem drobným a středním, se vyrovnat.
Slavná sněmovno, my jsme spatřovali v tomto
ohlášení pana ministra dr Trapla doklad,
že snad konečně naše finanční
správa si uvědomuje, že velikost daňových
nedoplatků v našem státě nemůže
být připisována jen a jediné na účet
nějaké berní nemorálky mezi poplatnictvem,
nýbrž že musí být připisována
také na účet vyložené neschopnosti,
se kterou jsme měli zvláště v prvních
letech našeho státu co dělat v naší
finanční správě.