Místo toho ovšem předkládáte
návrh na změnu zákona o přímých
daních, který, jak skutečnost ukazuje a jak
zde bylo také ciferně doloženo, není
ničím jiným než pokračováním
v rabování kapes drobných poplatníků
pomocí řady nových, ještě drastičtějších
a rafinovanějších opatření. Jedním
z takových opatření je - mluvil zde o tom
p. kol. Pozdílek zákon, jímž
se doplňuje a mění původní
zákon o dani z domácích porážek.
Směšně to z začalo se zdůvodněním
samotných navrhovatelů, kteří říkají,
že prý byli vedeni k tomuto návrhu mezi jiným
také tím, že při kontrole docházelo
k častým srážkám mezi důchodkovými
orgány a malozemědělci, protože prý
tyto důchodkové orgány odhadovaly mnohdy
správnost nebo nesprávnost zdanění
podle silných jitrnic. Pánové, ta nespokojenost
nebyla vyvolána jenom těmi silnými nebo slabými
jitrnicemi a tím, že jste jim vy nebo vaše orgány
chodily to kontrolovati. Ta nespokojenost, to hotové pobouření
vyrůstá právě z toho, že vaše
orgány mají kdy lézt po chalupách
kontrolovati, když si chalupník po celoroční
dřině zabije 1/2 metrákové nebo metrákové
prase, roztrpčení vyrůstá právě
z toho, že tytéž orgány netrefí
k velikým, k Petschkům, Koburkům nebo do
Živnobanky a všude jinde, kde se dluží nejen
desítky milionů, ale už stamiliony a miliardy
nezaplacených a nedoplacených daní. Roztrpčení
vyrůstá z toho, že ženete drobného
chalupníka do exekuce, do prodeje pro nezaplacených
několik desítek Kč, které nezaplatil
takový chalupník nebo maloživnostník
ne proto, že by nechtěl, že by vyvezl tuto valutu
někam do Holandska nebo do Švýcarska, jako
to dělají jiní, ale právě proto,
že mu v důsledku vašeho daňového
šroubu už nic nezbylo, aby mohl zaplatiti. Tam ženete
exekutory, zatímco exekutoři mají zarostlou
cestu k Larischovi, uhlobaronovi do Mor. Ostravy, který
na tom je tak zle, jak je známo, že když jej
Zajíček připravil o 7 mil. Kč, tak
to Larisch ani ještě nepoznal. Tam toho exekutora
nepošlete, ačkoliv by tam byla pro něho práce
mnohem pohodlnější, nežli na př.
v takových Sušicích, kde jsem byl před
3 měsíci a kde mi říkali, že
u holiče sedí exekutor a vybírá tam
od lidí, kteří se přijdou dát
ostříhat a oholit, daňové nedoplatky
ve výši 130 Kč. K Larischovi nepošlete
takového exekutora, který by si sedl do jeho banky
a který by tam exekvoval peníze, které tam
přijdou za uhlí, železo a všechno ostatní,
co Larisch vyrábí; a kdyby to tam inkasoval do poslední
Kč všechno, ještě by nenastala skutečnost,
že by pan Larisch se octl druhý den u zprostředkovatelny
práce a hlásil se jako ožebračený,
jako nezaměstnaný.
Pánové, takovéto zdůvodnění
je také ve správě rozpočtového
výboru, kde se zase mluví o tom, že prý
důvody, které vedly k zavedení daně
z domácích porážek, byly prý
více psychologické nežli materiální.
Tato argumentace se vám opravdu podařila. Ona je
hodně podobná té, ve které se vykládá,
jak jeden občan kdysi nakládal kus po kuse na osla
a při tom vždycky říkal: To nic není,
to ten osel ještě všecko unese. Když vezmeme
u zemědělce vaše přímé
a nepřímé a spotřební daně,
jak je tu včera soudr. Kopřiva vyjmenoval,
jsou to ne celé desítky, nýbrž jde to
již do set a je to právě hotový Babylon.
Spousta těchto daní byla tu již před
volbami, a ještě od voleb zavedli jste nové
daně, a s tím poplatníkem je to jako ta stará
historie s tím oslem. Má to oslazeno tím,
že mu vždy říkáte: Kamaráde,
to je v zájmu státu, to je v zájmu republiky
a je to konečně poslední oběť,
kterou na tobě žádáme, zítra
se ti bude už lehčeji a veseleji dýchat. V
tom je jenom rozdíl, který ovšem vytváří
stejnou situaci.
Je faktem, vážení pánové, že
v tom daňovém Babylonu, který je zde na základě
vaší daňové struktury, kterou jste ovšem
převzali už za starého Rakouska, a o které
jste vykřikovali v letech popřevratových,
že je nespravedlivá a že se musí změniti
atd. atd., ze které vyrůstá hotový
zmatek, se nejen nevyznají poplatníci - ti už
chudáci docela ne, ti jen vědí, že pořád
platí, vědí, že mají pořád
nedoplatky a že jak se měsíc s měsícem
střídá, je u nich exekutor, že tam něco
zapisuje a že mají nové nedoplatky, úroky
z úroků atd. - ale nevyznají se v něm
pomalu ani sami úředníci na berních
úřadech.
Těmito poměry, tímto svým systémem
dohnali jste a ženete docela úmyslně - jak
o tom svědčí také váš
návrh v souvislosti s jiným vládním
nařízením, na zrušení moratoria
- a chcete doháněti ještě více
zemědělce jako drobného poplatníka
k tomu, že nebude mít pro sebe zabijačku proto,
poněvadž musí prase prodat, aby ho nevyhnali
z chalupy, aby měl na zaplacení daní, úroků,
splátek atd., aby zachránil sebe, svou rodinu a
rodině střechu nad hlavou, a dnes vykládáte,
že tou přeměnou daně, která se
platila dříve šekem, který zde pan kol.
Pozdílek ukazoval, která se platila podle
kg nebo podle metrických centů ... (Posl. Pozdílek:
Pořád jen o mně hovoříte!)
Vždyť to není nic zlého, měl
jste tu šek, ukázal jste jej, já jsem s ním
také platil, to na věci nic nemění.
Faktem je, že děláte z nouze ctnost, že
přicházíte se změnou, o které
vykládáte, že bude výhodou pro drobné
rolníky, ale která konec konců ukazuje, že
zrušení té dosavadní dávky -
řekněme z takového 80 kg prasete se platila
daň 12 Kč - nebude žádnou výhodou,
dnes jste to dohnali svým systémem k tomu, že
ten chalupník si prase zabít nemůže,
poněvadž ho musí prodat, ale abyste nepřišli
o daň z porážek, tak jste přišli
fištronsky na to, převésti to na daň
z pozemku, a tu platit bude, ať zabije nebo nezabije. Svým
daňovým šroubem dohnali jste zemědělce
do té situace, že daň, bude-li schválena,
platit musí. Není to ovšem ulehčení,
jak se zde vykládalo, pro ty, kteří konec
konců ještě si to prase zabít mohou.
Na př. takový desetihektarový rolník
zaplatil dříve z 80 kg kusu 12 Kč, ale nyní
podle navrhované daňové novely má
zaplatit 15 Kč. To svědčí o tom, že
celá tato osnova zákona o daních přímých
jako i tato osnova svědčí o tom, jak oprávněné
je volání drobného lidu po skutečné
a spravedlivě provedené daňové reformě,
která by byla namířena proti těžkému
kapitálu, která by postihla ty neúměrné
zisky, jak jsou vykazovány, zvláště
zisky kartelu zbrojařského, uhlobaronského,
cukrovarského a řady jiných, po takové
daňové reformě, která by na druhé
straně umožnila a ulehčila život těm,
kteří opravdu jsou dnes daňovými předpisy
a daňovými břemeny zatíženi.
Podrobné návrhy formuloval zde již včera
náš soudruh Kopřiva, návrhy,
které jsou reelní a které jako takové
jsou splnitelné. Ani těmi, samozřejmě,
nebude ještě pomoženo, je potřeba pracovati,
aby byla provedena taková daňová reforma,
na základě které bude dosavadní daňový
Babylon úplně zrušen a nahrazen jednotnou,
progresivní, vzestupnou daní tak, aby existenční
minimum u drobných, středních rolníků
a malorolníků bylo zajištěno jako nezdanitelné,
a na druhé straně aby podchyceny byly a stupňovanou
progresivností také zatíženy výtěžky
a výdělky kapitalistů a kapitálově
silných lidí.
Vážená sněmovno! Daňová
novela také úzce souvisí s druhým
problémem, který je dnes tíživý
na vesnici a mezi drobnými poplatníky. Je to otázka
oddlužení. A zase jenom konstatuji, že vládní
nařízení o t. zv. zemědělském
vyrovnání vůbec neřeší
dluhové zatížení u drobných a
středních rolníků a že je hotovým
paskvilem toho, co bylo drobným zemědělcům
slibováno a zaručováno. V souvislosti s tímto
vládním nařízením chci říci
toto: Když se loňského roku ustavovaly výbory
poslanecké sněmovny, tu v zemědělském
výboru jako předseda ze strany agrární,
p. posl. Mašata, a později sám ministr
zemědělství dr Zadina prohlásili,
že každá osnova i každá otázka
dotýkající se zájmů drobných
zemědělců bude projednána v zemědělském
parlamentním výboru, který se bude o věci
radit a dávat iniciativu, jak má být který
návrh a zvláště dva důležité
návrhy, které dnes hýbou vesnicemi - to je
otázka monopolu a zadlužení a otázka
daňová - navrženy k projednání.
Nepřihlížíme-li k bezvýznamné
schůzi v lednu, došlo přes závažné
prohlášení a ujištění pouze
ke dvěma schůzím zemědělského
výboru. Jedna z nich v polovině listopadu - se zabývala
katastrofálními živelními pohromami
a výsledkem jejím bylo, že společným
postupem všech zemědělských organisací
došlo k odhlasování resoluce, v níž
bylo vytčeno 18 programových požadavků,
které byly jednotně přijaty, prošly
rozpočtovým výborem a byly samou sněmovnou
schváleny. Od té doby sešel se zemědělský
výbor letos počátkem června, aby vyslechl
z úst p. min. zemědělství dr Zadiny,
že z usnesených 18 bodů nebylo lze až
na nepatrné věci nic splniti. Je zajímavé
a charakteristické, že p. min. zemědělství
dr Zadina používal téměř
téže argumentace, jako včera zde p. dr Meissner.
Říkal: Já jsem to chtěl, já
jsem to prosazoval, já jsem se snažil, ale nešlo
to, poněvadž ministerstvo financí tomu bránilo,
udělalo přes to škrt.
Pokud se týče oddlužení a vládního
nařízení o něm, předcházela
zde zase celá předvolební kampaň s
oddlužením, kdy se to na vesnicích šmahem
oddlužovalo, jako to bylo svého času s parcelací
po převratu. Upozorňuji, že sám nynější
ministr zemědělství dr Zadina vydal
r. 1934 obsáhlou brožuru ovšem před volbami
a tehdy ještě jako poslanec - ve které probíral
a líčil otázku zadlužení a nutnost
jejího řešení. Tehdy ještě
zastával názor, že dluhová otázka
se řešiti musí a že dluhy v celém
řízení musejí býti rozděleny
na dluhy únosné a neúnosné. Únosné
dluhy zůstanou a neúnosné se musejí
oddlužit. Únosnost dluhovou pak odhaduje ve své
brožuře asi 5000 Kč na hektar. Tento požadavek
je koneckonců obsažen i v našem návrhu
na oddlužení, ovšem s tím rozdílem,
že my stanovíme dluhovou únosnost podle propočtů,
které jsme si provedli, celkem níže. Avšak
vládní nařízení, které
bylo vydáno stran nároku na zemědělské
vyrovnání, ukazuje zřejmě, že
má býti opatřením na oddlužení
velkostatkářů a zbytkařů až
do výměry 500 ha polí a že zároveň
drobní a střední zemědělci
mají býti z nároků na oddlužení
vyřazeni; svědčí o tom ustanovení
vládního nařízení, kde se mluví
o tom, že nárok na zemědělské
vyrovnání má pouze zemědělec,
který má svoji usedlost nebo majetek zatíženy
více než 80% skutečné ceny.
Ukázal bych vám zde, jak se to prakticky bude prováděti,
na případu domovináře z Moravy Coufala,
který mi sdělil ve svém dopise (čte):
"Mám ženu a 4 dítky, cena mého
majetku, 6 ha polí, budovy, živý a mrtvý
inventář činí dohromady 86.000 Kč.
V únoru přišel jsem o krávu, od té
doby pracuji jenom s jednou, poněvadž na druhou krávu
si nemohu vypůjčiti, protože mi v záložně
a v kampeličce řekli, že to nejde, jelikož
jsem předlužen, mám 47.000 Kč dluhu."
- Tento chalupník nemá podle vládního
nařízení nároku na oddlužení,
protože není "předlužen", musil
by býti zadlužen z 80%, což činí
v tomto případě 69.000 Kč, tedy by
musil míti nejméně 70.000 Kč dluhu,
aby mohl býti přijat do nároků na
oddlužení.
V zemědělském výboru měli jsme
o tom diskusi a pan kol. Zářecký tvrdil,
že bude značná část zemědělců,
kteří prý jsou tak předluženi
a zadluženi, že nárok na vyrovnání
budou moci uplatniti. Táži se vás, kteří
sedíte v kampeličkách, raiffeisenkách,
v záložnách atd., kdo půjčí
chalupníkovi na majetek v ceně 86.000 Kč
nejméně 70.000 Kč? Podle brožury pana
ministra dr Zadiny mělo by tomuto chalupníkovi
zůstati 20 Kč dluhu a ostatní by mělo
býti oddluženo.
Pokud se týče oddlužení podle vládního
nařízení, budou to zvláště
zadlužení zbytkáři, statkáři
a velkostatkáři, kteří při
provádění pozemkové reformy - případů
jsme uváděli více - dostali zbytkový
dvůr ve výměře 100 ha za 500.000 až
600.000 Kč. Máme zjištěno, že si
vydlužili u peněžního ústavu 750.000
Kč, tedy již majetek předlužili. Od té
doby se takoví majitelé zbytkových statků
a velkostatků dlužili dále ze spekulačních
důvodů, poněvadž věděli,
že přijde zemědělské vyrovnání
na jedné straně a na druhé straně
že si vypůjčí na zakoupení akcií
třebas zbrojařského průmyslu nebo
lihovarnického nebo škrobárny atd., což
jim vynese tolik, aby mohli zaplatiti úrok z vypůjčené
hypotéky a ještě při tom vydělati.
Ale závěr bude ten, ze zemědělská
usedlost jako taková je prodlužena a pan zbytkař
bude míti nárok na zemědělské
vyrovnání, poněvadž prokáže,
že je zadlužen o více než 70% skutečné
hodnoty. To svědčí o tom, jaký charakter
má celý vládní návrh na oddlužení,
ve kterém drobní zemědělci, aby také
něco měli, budou míti potěšení,
že, ač sami bez nároku na oddlužení,
budou museti zase připláceti na to, aby páni
statkáři a velkostatkáři mohli býti
oddluženi. Je to zřejmé z chystaného
návrhu o vyrovnávacím fondu, ve kterém
se žádá, aby Obilní společnost
přispěla ročně kvotou 40 mil. Kč,
která by se opatřila z toho, že by se uskutečnila
zvláštní srážka ve výši
2 Kč na každý 1 q prodaného obilí.
Počítáme-li s tím, že drobní
a střední rolníci do 20 ha prodají
téměř polovinu sklizeného obilí
Obilní společnosti ... (Hlasy: Říkáte,
že ne!) Říkám 48%, téměř
polovinu, jsou to statistiky samotné Obilní společnosti.
A tito lidé nebudou míti nárok na oddlužení,
ale povinnost, aby k oddlužení statkářů
a velkostatkářů jen z tohoto titulu zvláštní
srážky na 1 q obilí připláceli
cca 20 mil. Kč ročně. Samozřejmě,
že tento návrh, vycházející z
reakčního křídla agrární
strany, musel vyvolati a také vyvolal velké pobouření
a nespokojenost na vesnici, již také proto, že
je zřejmé - a zase ne z nějaké stratosféry,
nýbrž ze skutečnosti - že sama Obilní
společnost stojí dnes před bankrotem, stojí
před situací, do které dospět musela.
Proč? Poněvadž obilní monopol a sama
Obilní společnost nebyla ustanovována s toho
hlediska a nevycházela z té základny, aby
sloužila k záchraně malých a středních
rolníků, jak to bylo vykládáno.
Jsme dnes svědky toho, že páni z agrární
pravice velmi povážlivě o té věci
mlčí, že zatím co rostou desítky
vagonů zásob neprodejného obilí, které
se kazí a hnije po různu ve skladištích,
v nynější době máme statisíce
nezaměstnaných živitelů rodin, kteří
jsou tak vyřazeni z nároku na státní
stravovací akci, a kterým, jak mi řekli předevčírem
v Sušici, vykládali na obecním úřadě:
Vždyť rostou jahody, maliny atd., nějak se již
ty dva, tři měsíce profretujete. Myši
mají skladiště plná obilí, obilí
se ve skladištích ničí, a statisíce
nezaměstnaných dělníků, kterým
jste nedali v rámci svých papírových
investic práci, dnes strádají a hladovějí.
Je na pováženou, že v této vážné
době a v této situaci přicházejí
páni Feierabendové ještě s návrhem
na ztrátový vývoz obilních přebytků
za hranice.
Je pochopitelné a samozřejmé, že tyto
návrhy a chuť řešiti takto obilní
přebytky vyvolávají velké pobouření
zvláště v masách pracující
třídy, která dnes strádá a
hladoví a která se plným právem, jak
ukazují desítky projevů a stovky resolucí,
staví za návrh "Včely" a konsumního
družstva "Vorwärts" v Liberci, které
žádá a navrhuje, že za obilí, které
je určeno k vývozu, dá ještě
o 20 Kč více, aby je mohlo použíti a
po semletí prodávat za 1.50 Kč 1 kg mouky
nebo chleba pro nezaměstnané. Tato akce, pánové,
samozřejmě je vám proti srsti. Svědčí
o tom články ve "Venkově", ony
výzvy na úřady, aby zakročily proti
"Včele", která je prý družstevním
spolkem atd. a nemá práva se zabývati takovými
a takovými otázkami.
Svědčí o tom konec konců i takové
zjevy, že na př. starosta ve Hlíně u
Třeboně dostal pohrůžku, že bude
trestán 300 Kč pokutou za to, že v obecním
zastupitelstvu dal podepsati resoluci a v ní vytyčený
požadavek, že občanstvo obce Hlíny i obecní
zastupitelstvo se staví za návrh "Včely",
že žádá, aby do okresu třeboňského
pro nezaměstnané dělníky atd. atd.
byl z tohoto zlevněného obilí resp. semleté
mouky dovážen také levný chléb.
Takovými prostředky, pánové, terorem
a zastrašováním tam, kde vám došel
dech s vašimi hospodářskými plány,
situaci nezachráníte.
My samozřejmě nejsme zásadně proti
obilnímu monopolu, vždyť konec konců na
př. v Sovětském svazu mají obilní
monopol také. Celý problém leží
v tom, jak je monopol řízen, k jakým účelům
slouží ... (Posl. Pozdílek: Ale umírají
tam při tom hlady!) To je tím, že nemohou
choditi na zbytkové dvory na zabíjení, jak
jste vykládal. I my žádáme, aby byla
provedena reorganisace obilního monopolu v tom smyslu,
aby Obilní společnost převedena byla na nevýdělečnou
společnost kontrolovanou malozemědělci a
zároveň celou pracující třídou.
A je, pánové, zajímavé, že parlament,
který má kdy, jak jsme toho byli svědky před
14 dny, jednati o zákoně, kdo má nárok
a kdo může nebo nemůže a s čím
může ničiti štěnice a různý
hmyz atd., si nenajde chvíli, aby projednal dnes nejdůležitější
otázku cen obilí a otázku oddlužení.
Čachruje se v zákulisí, za zády zemědělců
i spotřebitelů, a výsledky těchto
čachrů nemohou býti samozřejmě
jiné nežli další připravovaný
útok na zájem konsumentů i drobných
producentů.
Lid zmírá v pravém slova smyslu hlady, a
páni Feierabendové přicházejí
s požadavky ztrátového vývozu obilí
za hranice, určení větší kvoty
obilí k denaturování, dalšího
omezení osevních ploch, provedení srážek
z nákupních cen u pšenice 15, u žita 12
Kč a zdražení mouky a chleba. Pánové,
přichází-li s takovými návrhy
někdo v dnešní době, zasluhuje, aby
při nejmenším byl zavřen do Bohnic.
Lidé strádají, hynou hlady a dnes se přichází
s přímo provokačními návrhy,
ve kterých se žádá denaturování,
čili další a větší kažení
obilí, omezování osevních ploch a
konec konců zdražování samých
životních potřeb. Dáváte a chcete
dávati ničiti ještě více obilí
v době, kdy před statisíci dělníků
nezaměstnaných i špatně zaměstnaných
stojí problém tak, že pomalu už nebudou
věděti, jak vypadá pekáč buchet.
Chcete otázku obilních zásob řešiti
dalším a větším omezováním
osevních ploch. Celá desetiletí chodili chalupníci,
aby načerpali zkušeností, jak nejvíce
zajistiti výnos, aby se vyškolili v tom, jak nejlépe
a nejpraktičtěji obhospodařovati hospodářství,
aby co nejvíce vyneslo, a teď najednou je před
ně postaven problém nesíti obilí,
poněvadž je ho moc, a jsou už hlášeny
případy, že jsou trestáni až 1.000
Kč pokutami z 1 ha drobní zemědělci,
kteří z neznalosti anebo proto, že přišlo
vládní nařízení o omezení
osevních ploch příliš pozdě,
naseli více pšenice, než vládní
nařízení připouštělo.
Kam pak se, pánové, s takovými návrhy
nakonec můžeme dostati? Vždyť to není
po prvé. Bylo to v řepařských krajích
r. 1930, kdy na nátlak cukrobaronů byl dán
souhlas, aby byly omezeny osevné plochy cukrovky o 30 až
35%. Byl dán také souhlas, aby bylo přímo
zakázáno zřizovati nové chmelnice,
a celá linie se nesla tím směrem, donutiti
drobné zemědělce, aby odbourávali
dosavadní staré chmelnice. V bramborářských
krajích se vykládá zemědělcům:
topíme se ve špiritusu, nesázejte tolik brambor.
Zemědělcům na Všetatsku a jinde se vykládá:
máme moc zeleniny, cibule atd., nesázejte toho tolik,
aby neklesly ceny. Když Obilní společnost dělala
předloni vyhlášky, ve kterých vyzývala
rolníky, aby omezovali osevnou plochu obilní, hlavně
pšenice, ne-li žita, radila, aby seli luštěniny
a olejnatiny. Pánové, když v rámci toho
vašeho hospodářského řízení
takhle prováděného poslechnou všichni
zemědělci a nasejí zítra tam, kde
nesmějí dnes síti pšenici, ječmen,
žito, kde jim radíte, aby nesázeli brambory,
cibuli atd., olejnatiny, tak se může státi,
že za 1 až 2 roky budou zásoby menší,
ale budete míti kádě s olejem, se kterým
si nebudete věděti rady, jako si nevíte rady
dnes, kdy statisíce lidí hladoví, a vy máte
ve skladištích statisíce vagonů neprodejného
obilí. (Předsednictví převzal místopředseda
Košek.)
Je samozřejmo, že se obilní problém
musí řešiti, že turecké hospodářství,
které je v Obil. ní společnosti, musí
přestati; musí také přestati nynější
postup, podle něhož akcionáři anebo
členové, kteří se zabývají
obchodem, vydělávají, ale když prodělají,
přijdou na p. t. republiku, aby to za ně zaplatila.
Je ovšem potřebí i řízení
dalšího, které už zase nefedrujeme jenom
my ve formě návrhu, nýbrž za které
se postavil už i národně-sociální
tisk a které konec konců obsahuje i memorandum odborových
organisací soc.-demokratických, ve kterém
se žádá, aby byly zavedeny dvoje nákupní
ceny na obilí, jiné u velkostatkáře
vzhledem k jeho výrobním nákladům
a jiné u drobného a středního rolníka.
Ve svém návrhu žádáme, aby bylo
napříště placeno za pšenici malým
a středním rolníkům do výměry
20 ha půdy 164 Kč za 1 q a statkářům
a velkostatkářům aby nebylo placeno více
než 100 Kč za 1 q, ze žita aby bylo placeno drobným
a středním rolníkům 132 Kč,
velkostatkářům aby nebylo placeno více
než 90 Kč. Takový požadavek je možný
a je také reální, takový požadavek
přinese i to druhé, t. j. snížení
cen životních potřeb - moučných
výrobků a chleba - o 20 až 24%, což samo
zvýší jejich konsum.
Co se děje dnes v rámci hospodářství
Obilní společnosti s kšefty s krmivy, to ovšem
už hraničí přímo s velezradou.
Přirážky a poplatky nejen na domácí
krmiva, nýbrž hlavně na pokrutiny a kukuřici,
které jsou k nám dováženy ze zahraničí,
se už více než dvojnásobí. Obilní
společnost zde úplně neprávem až
ztrojnásobuje ceny kukuřice, kupované dnes
drobnými rolníky, stejně tak jako ceny pokrutin,
čehož důsledkem nemohlo býti nic jiného
než katastrofální pokles chovu dobytka jak
užitkového, tak i tržního. Podle statistiky
poklesl od r. 1934 chov vepřového bravu skoro o
700.000 kusů a chov hovězího dobytka za tutéž
dobu o více než 80.000 kusů.
Pánové, takový je výsledek vaší
bezhlavé politiky, dělané v zájmu
statkářů a velkostatkářů,
politiky, dělané v zájmu finančního
kapitálu. Touto politikou jsou ohroženy nejen zájmy
drobného lidu, pracujících vrstev, nýbrž
i zájmy samé republiky, které máte
stále a stále ve svých projevech a prohlášeních
na zřeteli. Mluvíte tolik o obraně státu,
ale ve spolku s kým chcete republiku brániti a ubrániti?
Chcete ji brániti s pány fabrikanty, velkostatkáři
a bankéři, jimž jediné slouží
vaše dosavadní daňová i hospodářská
politika? S těmito pány republiku nezachráníte.
Byla by to konec konců podívaná, kdyby se
tak něco semlelo a kdyby páni ze zbytkových
dvorů, z velkostatků, ze správních
rad atd. atd. byli zformováni do jednoho maršbatalionu
a posláni někam na hranice chrániti milovanou
republiku! Náš soudr. Gottwald zde při
jiné příležitosti mluvil o tom, jak
by vypadala taková válka, kdyby obrana spočívala
na kapitalistech, velkostatkářích a fabrikantech.
Existence a zájmy republiky mohou býti bráněny
a také ubráněny jediné tenkrát,
jestliže zájmy republiky se budou krýti se
zájmy širokých lidových vrstev, to znamená,
jestliže bude lidu dána práce a chléb,
jestliže mu bude dána půda a svoboda. To předpokládá,
že nacionální útisk německých
i jiných menšinových národností
musí býti nahrazen tím, že německé
dělnictvo dostane práci a chléb na účet
německých fabrikantů a německého
finančního kapitálu, tím, že
německý malorolník musil dostati pomocí
provedené parcelace půdu německých
i českých velkostatkářů v pohraničí,
tak jako ji musí dostati rolník žijící
na Slovensku, Podkarpatské Rusi i v polském pohraničním
území.
Jediné za těchto podmínek je možno,
pánové, aby došlo k nápravě i
v Československu po vzorech, které tu jsou, po vzorech,
ze kterých je u nás tolik strachu, po vzoru lidové
fronty ve Francii, která ne čachrováním,
ne handlováním, nýbrž pomocí
tlaku lidu donutila ustavenou vládu, že musela tlačit
reakci do kouta, že musela a musí plnit požadavky
pracujícího lidu. Projevili jste velikou nervositu
v těchto několika týdnech, ve kterých
probíhaly velké sociální boje proletariátu
ve francouzských závodech, ve francouzských
fabrikách. Příliš mnoho strachu nad
porušením klidu a pořádku ve Francii
bylo projeveno ve "Venkově", "Národních
listech" a ve všech ostatních fašistických
i pravičáckých časopisech. Ale, pánové,
nemohou-li popříti dnes ve "Venkově",
že ve Francii jsou splňovány nejen požadavky
dělníků a pracující třídy
ze závodů, nýbrž že pod tlakem
lidové fronty začíná i nová
zemědělská politika, zemědělská
politika ve smyslu splnění potřeb a přání
pracujícího zemědělského lidu
na vesnici, chtějí před těmito fakty
páni šéfredaktoři z "Venkova"
strčiti hlavu do písku a píší,
že si francouzská vláda odkoukala u nás,
jak obilní monopol vypadá. Chtějí
dokazovati tím, že je to u nás správné
a že není potřeba žádné
lidové anebo jednotné fronty. Ve skutečnosti
však vládní návrh připravovaný
ve francouzském parlamentě je něco docela
jiného, nežli je československá Obilní
společnost, mající monopolní právo
k vykořisťování pracujícího
lidu v tomto státě, mající monopolní
právo k vykořisťování samých
drobných producentů. V rámci návrhu,
který má býti projednán ve francouzském
parlamentě, mluví se o tom, že musí
býti ustaven ústřední výbor
se zastoupením zemědělců, konsumentů,
mlynářů, pekařů a obchodníků
a že v každém okrese budou ustaveny výbory
podobného složení, které budou říditi
nákup a prodej obilí. Celá organisace je
vybudována na rozdíl od našeho monopolu na
široké základně, na demokratických
principech, pod kontrolou lidové fronty. Tato funkce lidové
fronty je zárukou, že obilní ústav ve
Francii nebude tím, čím je Obilní
společnost v Československu.
Pánové, po takové lidové frontě
volá i drobná pracující třída
v Československu. Pro takovou lidovou frontu, jaká
je dnes ve Francii, jsou všechny předpoklady i v Československu.
Reakční a fašistické živly u nás
ukázaly, z čeho mají strach. Jejich pokřik
ze zmatku a chaosu nejlépe ukazuje celé pracující
třídě v Československu, že drobný
lid ve Francii sdružením v široké lidové
frontě, v prosazování svých hospodářských
a sociálních požadavků cestou třídního
boje je na správné cestě a že i u nás
konec konců k zlomení diktátu pravicových
a reakčních živlů staví se příkaz
doby, vybudovat širokou lidovou frontu, která jediné
bude zárukou všeho pracujícího lidu,
která jediné bude jeho ochranitelkou před
bídou a hladem, která jediné bude zárukou
záchrany statisíců předlužených
a na své existenci ohrožených malorolníků
a malozemědělců. Síla lidové
fronty pracujícího lidu české, slovenské,
maďarské i polské národnosti bude zárukou
obrany republiky proti Hitlerovi, bude jedinou zárukou
obrany proti domácí reakci, proti domácímu
fašismu, jakož i zárukou toho, že vývoj
v Československu půjde cestou Francie, t. j. že
půjde cestou k lepšímu a šťastnějšímu
zítřku. (Potlesk komunistických poslanců).