U nouzových porážek, tedy u druhého
oddílu daně porážkové, je tato
otázka ještě tíživější.
Zejména u drobných zemědělců
se stávalo, pokud jde o nouzové porážky,
že museli platiti poplatky, na jichž pozdější
vrácení měli sice nárok, ale toto
vrácení trvalo někdy dlouhou dobu, až
rok, takže tímto způsobem byli ve velké
řadě případů opravdu ochuzeni.
Pokud se týče nesprávného vyplňování
přihlášek docházelo, slavná sněmovno,
k řadě zjevů opravdu takových, že
se těžko to dá omluviti stran kontrolních
úřadů, které prováděly
kontrolu. Tyto zjevy nikterak nepřispěly k upevnění
důvěry nejen k finančním úřadům,
nýbrž i ke státu samému a jeho autoritě.
Nedávno jsem u příležitosti schůze
zemědělského výboru poukázal,
že řada finančních úřadů
se dívá vážně na naše těžké
poměry v zemědělství, zejména
pokud se týče živelních pohrom. Uvedl
jsem také několik příkladů,
kdy přednostové berních správ a berních
úřadů se chovali benevolentně v tomto
směru. Ale pokud se týče této otázky,
musím i s tohoto místa poukázati na věci,
kterým se budete opravdu sami diviti. Já sám
mohu z vlastní prakse říci několik
příkladů. Jako hospodář byl
jsem, slavná sněmovno, asi před 10 lety také
pokutován. Zabil jsme při domácí porážce
dva vepře; kde je víc chasy, více dělníků,
dělá se to v zimě od prosince až do
února. Není to jen pro nás, pro domácí,
má se při tom dobře každý, kdo
je s námi za dobře, kdo přijde do stavení,
ať je to přítel či nepřítel,
je vítán a je také dobře pohoštěn.
I tomu kontroloru důchodkové správy se podá,
když přijde. Den před porážkou
jsem správně vyplnil přihlášku
- (ukazuje přihlášku) - ten pověstný
šek, tak dlouhý, že jeho vyplnění
dá někdy mnoho práce i člověku,
který je v tom zběhlý, nerci-li lidem méně
gramotným anebo méně zběhlým,
jako jsou v našich východních končinách.
V tehdejší době k nám chodil dvakrát
denně poštovní posel, jednou dopoledne a jednou
odpoledne. Dal jsem šek poštovnímu poslovi z
vedlejší vesnice odpoledne a žádal jsem
ho, aby v čas porážky - dopoledne druhého
dne - mně stvrzenku poslal po druhém poslovi, svém
kolegovi. On to přirozeně neučinil, poněvadž
i ten poštovní posel bývá rád
viděn a rád přijde, když nese dopis
do stavení, kde je porážka. Přinesl
stvrzenku až odpoledne místo dopoledne. Ale dopoledne
přišel z Dobrušky, kde je stanoviště
důchodkové správy, úředník
důchodkové kontroly na poštu do Velké
Jesenice, jak to obyčejně činívá,
prohlédl si přihlášky, kdo v tomto obvodu
zabíjí, a šel na kontrolu. Věděl,
že mám zaplaceno, ale věděl, že
nemám v ruce stvrzenku. Přišel k nám,
učinil prohlídku, potvrdil vše - byla správná
váha a všechno bylo správné - a ptá
se mně, kde mám stvrzenku. Povídám:
Nemám ji; zaplaceno mám, ale stvrzenka mně
přijde odpoledne. On na to "mir nichts dir nichts",
ačkoliv to byl můj přítel, kolega
ze studií, ale za týden jsem dostal předvolání
do Dobrušky. Byl jsem tam dvakrát, a přišel
k nám potom i přednosta, dnes už na pravdě
Boží, jménem Vogel, a nechtěl-li jsem
se konec konců podrobiti trestnímu soudnímu
řízení, musel jsem zaplatiti pokutu 100 Kč,
přes to, že jsem měl zaplaceno a že zde
nebylo úmyslu ošiditi státní správu,
jen proto, že podle §u 2 porážkového
zákona jsem neměl v ruce stvrzenku, o které
on věděl, že leží na poštovním
úřadě, že zaplaceno je a že stvrzenku
téhož dne odpoledne dostanu.
Druhou takovou pokutu jsem dostal jako starosta - tentokráte
z opominutí povinné péče - když
jsem nešel k řezníkovi odvážiti
vepře a když jsem šek vyplnil já sám
a řezník vyplnil jenom rubriku "váha".
Poněvadž bylo na složence dvojí písmo,
vzniklo podezření, byli jsme voláni, a poněvadž
jsme se rozcházeli - já jsem u váhy nebyl
a řekl jsem, že zvíře bylo váženo
na decimálce, kdežto on uvedl, že bylo váženo
na mincíři (Veselost.), byl zde určitý
rozpor, a oba jsme dostali pokutu 180 Kč. Tedy slavná
sněmovno, takové zjevy se přiházejí.
(Posl. Nepomucký: V Živnobance se lépe dohodnou!)
Ano.
To však tenkráte bývalo v Dobrušce, dokud
tam byl tento úředník důchodkové
kontroly, chodili tam lidé jako do Vambeřic (Veselost.),
tam se nás vždycky sešla velká řada.
Ovšem pak jsme si stěžovali a konec konců
nastala jistá náprava. Dnes, slavná sněmovno.
už poměry byly trochu příznivější
a už šikanování nebylo takové,
ale přes to přese všecko ještě
docházelo k ojedinělým zjevům, a věřte,
že kolikrát bylo člověku k pláči,
když odcházel s těmi lidmi z úřadovny
důchodkového kontrolního úřadu,
jakým způsobem nazírali pak na naše
finanční úřady, jak nazírali
na náš stát, na jeho správu a na celou
státní autoritu.
Slavná sněmovno, jak jsem řekl, tyto porážky
na našem venkově nejsou jen hody pro nás zemědělce,
ale byl a je to takový kus úseku sociální
péče o naše lidi. Po zabijačce odpoledne
a k večeru celá vesnice, nezaměstnaní
a chudí přicházeli o podarování,
a i když se říká, že rolník
je necitelný, přece tu sociální péči,
nikým nařízenou, nikým diktovanou
provádíme v našich vesnicích vícekráte
ročně, na př. když se chodí před
vánoci a po Štědrém večeru o
koledách, tak i v tomto případě při
porážkách doma jsme dělali a děláme.
(Posl. Nepomucký: Zkrátka byste se pomalu rozdali!)
No, každý, s kým jsme za dobře,
má se také dobře, když se my máme
dobře, a kdybyste vy přišel, také bych
vám dal. (Posl. Nepomucký: Na těch zemědělských
dělnících je viděti, kolik jim dáváte!)
Podívejte se, jsou určité výjimky,
každé pravidlo má své určité
výjimky. Vždyť také u vás jsou
někteří lidé slušní. Neříkám,
že jsme všichni nejlepší, ale jak říkám,
každé pravidlo má své výjimky
a nemůže se paušalisovati, jestliže někdo
tak nebo onak svůj soucit s bližním projeví
způsobem, který je odsouzení hodným.
To je, slavná sněmovno, pokud se týče
této daně porážkové. My jsme
se velmi snažili, aby tato daň porážková
byla odstraněna úplně, ale poněvadž
víme, že není možno, aby stát přišel
o tento příjem do státní pokladny,
jsme spokojeni s tím, když sice toto břemeno
zde zůstává, ale když bude aspoň
paušál, my také víme, že žádný
paušál není absolutně spravedlivý.
(Posl. Mašata: Ohlaš podání nového
návrhu!) Před časem vypracoval náš
svaz chovatelů vepřového dobytka spolu s
organisacemi živnostenskými návrh v tom směru.
Víme, že někteří budou poškozeni,
ale přece nebude docházeti k nemilým a opravdu
odstrašujícím zjevům, které nepřispěly,
řekl bych, k úctě a ke cti finančních
úřadů a v důsledku toho celé
autority státní.
Slavná sněmovno, a nyní bych rád ještě
několik slov řekl, i pokud se týče
otázky dalších daní. Je velmi důležité
a bylo zde už několikráte o té věci
promluveno, aby duch zákonodárce projevil se nejen
v těch předpisech, nýbrž i ve vymáhání
daní a ve všem styku poplatníka s finančními
úřady, aby se tak nelpělo na suché
liteře zákona, ale aby se spíše přihlíželo
ke skutečnému životu, jaký opravdu je.
A tu, slavná sněmovno, mám zas jeden takový
velmi bolestný případ. Mám případ
z našeho pohraničí, kde před několika
lety rolník prodal svou usedlost člověku,
se kterým sepsal smlouvu, kup se udal u soudu, ale kupec,
aniž by haléře zaplatil, utekl přes
hranice do Kladska, a ten, který z toho prodeje nic neměl,
dosavadní majitel Rudolf Regner ze Ždárek,
musel zaplatiti nejen veškeré převodní
poplatky na 21.000 Kč, nýbrž musel zaplatiti
i dávku z přírůstku na majetku na
8.000 Kč, poněvadž suchá litera zákona
to kázala. Nebylo platné žádné
odvolání ani žádná prosba, aby
cestou milosti mu to bylo odepsáno. A dnes tento chudák,
který pak musel svou živnost ještě jednou
prodati, píše mi tklivým způsobem -
jde o dávku z přírůstku, kterou bude
muset zaplatiti - že bude-li to muset zaplatit, že mu
nezbývá po zaplacení procent a daní
již ani na suché brambory. (čte): "Tož
raději ať si to všecko vezmou, jen ať se
postarají o moji matku, která již k velké
práci není, a o moji sedřenou ženu a
16letého hocha. A já půjdu na pašeráctví,
ať má ta demokratická republika o jednoho nespokojence
více, který se za ni skorem 4 léta tloukl
s Němci."
Není dobře zacházeti takovýmto způsobem
s poplatníky, i když to suchá litera zákona
připouští; ten kup se teoreticky uskutečnil,
ale prakticky zde nebyl. Přece však ten dotčený
musil veškeré poplatky k úplnému svému
ožebračení pres všechny urgence a prosby
o milost zaplatiti. Ještě se v tomto případě
pokusíme, mohlo-li by se znovu nějakou cestou milosti
vyjít tomu chudákovi vstříc.
Ku konci chci upozornit ještě na jednu důležitou
věc. Jako jsme volali řadu let po zrušení
nebo změně této porážkové
daně, tak máme ještě na srdci a na mysli
jinou velmi vážnou věc, která je unikum
v daňovém a dávkovém systému.
Je to, slavná sněmovno, otázka převodních
poplatků u zemědělských usedlostí.
To, čeho jsme svědky u nás, neexistuje snad
nikde na světě, aby se totiž platilo z dluhů,
aby mladý rolník, který přebírá
po svém otci usedlost, která má třeba
cenu 100.000 Kč, ale 90.000 Kč je prokazatelně
zadlužena, musel zaplatit z celé částky
100.000 převodní poplatek. Tato věc je tak
nespravedlivá, že se bude muset přistoupit
k jejímu řešení. Doufám, že
všichni, kteří do té věci jen
poněkud vidí, uznávají, že se
zde musí státi náprava. Náprava je
však nutna i v jiném směru. Hospodář
má na svém statku nebo na chalupě výměnkáře,
kterému třeba 30 roků dává
výměnek, ale zemře-li tento výměnkář,
předepíše berní správa a finanční
úřad hospodáři daň z obohacení.
To působí nesmírně bolestivě
a je to také na našem venkově velmi odsuzováno.
Proto se budeme v brzké době dožadovati cestou
zákonodárnou nápravy.
A ještě jednu věc: Jistě má především
stát největší povinnost starati se o
umožnění platební schopnosti poplatnictva
svou národohospodářskou a hospodářskou
politikou, ale i občanstvo, a zejména to šťastnější,
má povinnost přispěti, aby ve prospěch
těch chudých poplatníků něco
učinilo. Chci zde poukázati, že v našem
podorlickém a podkrkonošském kraji, zejména
v Orlických horách, naši chudí drobní
lidé, domkáři a živnostníci,
zařídili se před několika roky na
turistický ruch. V každém malém, dřevěném,
pěkně upraveném domku si zřídili
značným nákladem útulnou světničku
pro letní hosty, zatížili se tím do
jisté míry a dnes v době předprázdninové
čekají, přijdou-li skutečně
ti letní hosté, ti, kteří jsou šťastnější
a kteří rádi opustí ruch velkoměsta,
prach dlažeb a ten margarin a všecko, co zde jedí,
a tam přijdou na pravé zdravé máslo
ne z pokrutin, nýbrž ze sena a mateřídoušky,
na zdravý vzduch, k nám do těch hor, aby
pomáhali nésti daňové břemeno,
kterým tito chudí lidé jsou tam zatíženi.
Slavná sněmovno, jako rodák těchto
hor a jako kamarád těch majitelů chudých
světniček vás dnes upřímně
a srdečně zvu, abyste své příležitostné
prázdniny neztrávili v cizině, ale ztrávili
je v našich krásných podhorských městečkách
a vesničkách a abyste tuto těžkou povinnost
daňovou, kterou je zatížen náš
chudý lid tam venku, pomáhali ke prospěchu
jeho a ke prospěchu státu nésti. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. dr Štůla.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Štůla: Slavná sněmovno!
Budiž mi dovoleno, abych se vrátil zase k thematu
našeho projednávání, když jsme
trochu odběhli od daného nám úkolu,
a abych připojil několik připomínek,
které mám k zákonu o přímých
daních.
Když posuzujeme tuto novelu, která nám je předložena,
po stránce fiskální anebo zase po stránce
poplatníka, docházíme k závěru,
že nebude uspokojena ani jedna, ani druhá strana,
že nepřijde ke svému ani pokladna státní,
že nepřijde k tomu, co očekává
od výsledku tohoto daňového zákona,
ale že také ani poplatník nepřijde ke
svému, poněvadž bude rozčarován
nad tím, co se mu právě dává
v dnešní hospodářsky těžké
době. My jsme už viděli, že ani sama koalice
nebyla jednotná při tvoření této
osnovy zákona, že koalice si netroufala, aby do subkomitétu
připustila zástupce oposičních stran.
Viděli jsme, že si koalice ve svém lůně
nebyla jednotná při projednávání
jednotlivých ustanovení zákonných
a že trvalo řadu měsíců, než
se pánové jakž takž dohodli na tom, co
má platiti. Víme, že sám pan zpravodaj
při konečné redakci zákona mnohdykráte
nevěděl, na čem se vlastně koaliční
strany dohodly, aby se to mohlo formulovati do znění
zákona.
Je viděti, že byly potíže v koalici samé,
poněvadž myslím, že koaliční
strany si uložily úkol větší, než
na který snad tentokráte byly. (Posl. Špaček:
Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas!) Tato osnova
zákona, která se nám předkládá,
navazuje na zákon z roku 1927, kdy se projevovala snaha
po velké reformě daňové v Československé
republice. Doba válečná i doby poválečné
přinesly celou spleť nových daní, velká
zatížení vyplývající právě
z válečných úkonů, a to vše
volalo po reformě. A tak r. 1927 přikročil
tehdejší ministr financí dr Engliš
skutečně k reformě daňové.
Sledoval jeden cíl, aby se ulehčilo poplatníkovi,
pokud se týče sazeb daňových, aby
se zjednodušilo ukládací řízení,
a konečně, aby se daněmi zavedla určitá
rovnováha do našeho hospodářství.
Ale zároveň s tímto zákonem přišel
jeden nešvar, který se zle mstí na státní
pokladně a který přivádí chaos
do našeho hospodářství, zejména
finančního života státního a
také i samosprávného, že totiž
tímto zákonem z r. 1927 se odpoutal poplatník
od svých berních míst, od svých berních
plateben, a mezi poplatníka, berní správu
a berní platebnu se vsunul poštovní šekový
lístek, poněvadž tvůrcové zákona
tentokráte měli za to, že je u nás každý
poplatník na tolik znalý daňových
předpisů, že není potřebí,
aby měl berní knížku, že není
potřebí, aby měl berní úřad
pokud možno na snadě, že stačí,
když šekovým vplatním lístkem bude
platiti své berní povinnosti. A ukázalo se,
k jakým smutným koncům jsme došli, ukázalo
se, že se nahrnula ohromná spousta daňových
nedoplatků, které dostoupily v Československé
republice skoro 5 miliard Kč.
Vážení pánové a dámy!
Byli jsme také svědky, že na základě
fiskálního pojetí daňové soustavy
a na základě nemožných mnohdy výkladů
daňových zákonů došlo se k tomu,
že se uvolnila morálka na obou stranách, že
se uvolnila jak u poplatníka, tak také na straně
úřadů finančních, které
buď daň vyměřují anebo ji vybírají.
A i konečně u orgánů revisních,
které měly bdíti nad oběma stranami.
Ukázalo se, že v poplatníku viděl finanční
úřad někoho, kdo má sklony k defraudacím,
k tomu, aby falešně fatoval a pod., a zase na druhé
straně poplatník viděl v úřadech
finančních lidi nebo úřady, které
ho ničí na jeho existenci; a praxe také ukázala,
že skutečně mnoho existencí bylo tímto
způsobem zničeno.
Situace zhoršovala se také tím, že se
vykonávala trestní praxe takovým způsobem,
že se skoro nemohlo mluviti o tom, že je to trestní
praxe, která vyplývá z ustanovení
zákonných, nýbrž že se blíží
tomu, čemu se říkávalo inkvisice,
poněvadž byly případy, kdy se napřed
zavedlo trestní řízení a pak teprve
se hledaly důvody na základě listinného
materiálu, který se u poplatníka získal.
Jistě, že to způsobovalo těžké
potíže a rozhořčení na straně
poplatnictva a že také exekuční praxe,
do které si již také bylo stěžováno,
se vykonávala takovým způsobem, že mnohdykráte
přesahovala míru možnosti a mnohdykráte
také míru zdravého rozumu, když se vidělo,
že se exekuce provádí někde, kde není
právě čeho si vzít; ale berní
fiskus exekuci prováděl.
Dámy a pánové, s tohoto místa bylo
zde velmi mnoho žehráno na byrokracii, bylo žehráno
na to, že snad to všechno zavádí byrokracie.
Nechtěl bych být tím, který by dával
byrokracii naprostou vinu. Celý režim náš
je vinen. Všichni, zákonodárci, vláda,
všichni ti, kteří způsobili tento stav,
jsou vinni na celé věci, ne sama byrokracie. Byrokracie
dělá to, co se jí nařizuje. Jestliže
jsou dávány směrnice ministerstvem financí,
jak si má počínati nižší
a ten nejnižší úřad, nemůžeme
viniti úředníka I. instance, ať berního
úředníka, nebo úředníka
v berní správě, dokonce už ne exekutora
s těmi několika stovkami měsíčního
příjmu, že si tak počíná,
když on dostává s vyšších
míst rozkaz, že musí takovým a takovým
způsobem jednat.
Pamatujeme docela dobře, co znamenával revisní
úřad ministerstva financí, kde mu bylo nařízeno:
Ty přineseš z toho a toho okresu tolik a tolik desítek
milionů Kč. To byl režim, který se u
nás zavedl, a který dnes by se chtěl přenést
a svalit na bedra byrokracie: mám za to, že zcela
neprávem. Na celé věci byla vinna také
celá doba, doba konjunktury výrobní a příjmové.
Ta doba přinesla velké zisky pro jednotlivce, pro
firmy atd., vydělávalo se tenkráte velmi
mnoho, vydělával i prostý, jednoduchý
dělník, vydělával řemeslník,
živnostník, ale s ním také vydělával
stát a berní fiskus. Stejně tak v té
době konjunktury, která přinesla velké
výhody výdělkové poplatnictvu, měl
velké výhody a velké příjmy
také stát, obec, země atd. Prostě
byla konjunktura všeobecná a všichni tenkrát
zapomínali, že po dobách dobrých přijdou
zase doby zlé, a právě tak, jako si lehce
zvykali jednotlivci i stát i obce na tyto velké
příjmy a zisky, právě tak obě
dvě tyto strany si těžko a pomalu zvykaly na
to, že se doba mění, že přichází
doba výdělkově a příjmově
horší a že je potřebí se na obou
stranách uskrovniti.
Proto když sledujeme vývoj rozpočtování
veřejného, státního a obcí,
vidíme, že i stát i obce stejně s nechutí
a pomalu snižovaly ve svých položkách
výdajových, i když viděly, že položky
příjmové stěží klušou
za položkami výdajovými, které byly
požadovány. (Předsednictví převzal
místopředseda Taub.) A tak přicházíme
ve státě i v samosprávě k tomu, že
se sice dodržuje rozpočtová rovnováha
- výslovně říkám rovnováha
pouze rozpočtová - ale že se nemůže
udržeti, a už od r. 1930 se nepodařilo udržeti
hospodářskou rovnováhu státní.
Viděli jsme, že i přes to, že se rovnováhy
v rozpočtu dosáhlo, bral se hospodářský
život docela jiným směrem a ukazoval nám,
že příjmy nestačí na to, co vyžadovaly
výdaje státní nebo samosprávy. A tak
od r. 1930 nemáme v rovnováze hospodářství
státní ani samosprávné, i přes
to, že se holedbáme, že máme svůj
rozpočet v rovnováze, ale to je rovnováha
pouze papírová, kdežto hospodářská
rovnováha je už od roku 1930 porušena. Od toho
roku máme hospodářství schodkové,
které se rok od roku projevuje celými stovkami milionů
korun.
Dámy a pánové! Změnou mocenských
poměrů politických v naší republice
dochází zároveň také k nové
orientaci hospodářské ve výrobě
a distribuci statků a řeknu hned, že tato nová
orientace ve výrobě se projevuje a má své
účiny ve státním fisku, v příjmech
státních. Mám tu na mysli ustanovení
zákona z r. 1927 o přímých daních,
kterým se zavádí nový způsob
zdaňování výroby, kde výroba
se zdaňuje různým způsobem podle toho,
běží-li o výrobu soukromopodnikatelskou
nebo o výrobu na principech kolektivních nebo družstevních
- to jest na zákonu z r. 1873, kterým byla založena
družstva výrobní a výdělková.
Zákonem z r. 1927 se tento dvojí zdaňovací
loket petrifikoval a ani novela, kterou projednáváme,
neodstraňuje tyto závady; já se pak dostanu
k tomu, kde mluvil pan zpravodaj o tom, že se koaliční
sedma snažila rozvrhnouti daňové břemeno
pokud možno spravedlivě. Byli jsme svědky,
že na základě dvojího zdaňovacího
lokte při výrobě soukromé a výrobě
družstevní bylo mnoho těch, kteří
museli zavírat své dílny, kteří
opouštěli své výrobny a prosili o místo
ve veřejné službě, ať státní
nebo někde jinde. A za tohoto těžkého
hospodářského života našeho, za
hospodářské krise, kdy se množila a
skoro bych řekl lavinovitě stoupala vyrovnání
u soudů, kdy se hlásily konkursy, za doby, kdy se
utíkalo od soukromého podnikání a
hledala se sebe menší místečka zabezpečená
pensí nebo pevným platem, v této době
dochází k novele zákona o přímých
daních z r. 1927.
A tu si všimněme důvodové zprávy,
která byla podána, a pak také toho, co zde
bylo zdůrazňováno panem zpravodajem i ostatními
řečníky.
Tato novela sledovala původně myšlenku úhradovou;
původně potřeboval pan ministr financí
Trapl tento zákon, aby mohl míti svůj
rozpočet na r. 1936 v rovnováze. Tedy sledovala
tato novela otázku úhradovou, t. j. uvésti
a udržeti státní rozpočet na rok 1936
v rovnováze. Naproti tomu koaliční strany,
tedy koaliční "sedmička" rozpočtová,
odvážily se širšího úkolu,
odvážily se toho, že nesledovaly jen otázku
úhradovou, nýbrž řekly si, že budou
sledovat a že se pokusí o to, aby provedly revisi
celého zákona o přímých daních.
Myslím, že tento námět koaličních
stran byl pouhým pokusem a že nesplnil předpoklady,
které snad koaliční "sedmička"
měla. Byly jistě dobré, ale nestačila
pravděpodobně síla a čas k tomu, aby
se věc provedla takovým způsobem, aby bylo
uspokojení jak na straně pokladny státní,
tak také na straně poplatníka. Novela, jak
se předkládá, znamená revisi, ale
takovou, která je nejméně vhodná pro
dnešní dobu; znamená revisi směrem nahoru,
to je, že touto novelou přichází k dalšímu
zatěžování poplatníků,
i když se toto bude rozkládati, jak se o tom mluvilo,
jen na ty nejbohatší, kde prý se může
ještě co vzíti, zatím co by byl každý
očekával, aby se revise prováděla
směrem dolů, to jest, aby se odbourala nemožná
břemena daňová, poplatková a finanční
vůbec. Po této stránce jistě s revisí
mohlo se počkati na dobu vhodnější.
Konstatuji a myslím, že nejsem dalek od pravdy, když
řeknu, že postavení poplatníka na základě
tohoto nového zákona, který si dáváme,
bude horší, než bylo v dobách r. 1927,
když vyšel nový zákon, a sice je zde zhoršení
co do sazeb daňových, a neodstraňuje se chaos
a těžkopádnost v ukládacím řízení
a také v řízení trestním. Tedy
nesplnila se myšlenka úhradová, jak původně
byla sledována na podzim roku loňského, poněvadž
účin tohoto zákona má míti
platnost až teprve od 1. ledna 1937, takže rovnováha
rozpočtová na r. 1936 ani ciferně neobstává.
Je porušena zejména tím, že osnova zákona
nemá účinnost také r. 1936. Nesplnila
se ani také myšlenka revise, poněvadž
ponechává se dvojí loket zdaňovací,
jak byl předtím, a zvyšují se sazby
a pod. Je samozřejmé, že z vládních
stran musí se mluvit o výhodách, které
jsou v této novele, ale není také úkolem
oposičních stran, aby vyzvedávaly jenom snad
věci nepříznivé. Při spravedlivé
a objektivní kritice se dává samo sebou,
že v této osnově zákona, který
si dáváme, jsou podstatná zhoršení
proti zákonu z r. 1927. Zhoršení jeví
se především v tom, že při §u
78 se volí nový způsob základu daňového.
Základ daňový doposud tvořil ryzí
výtěžek, dnes k tomuto základu přistupují
fondy, připisují se tam příspěvky,
dále dary, věnování atd., takže
základ daňový je daleko vyšší,
než byl předtím. V důsledku toho také
předpis daňový bude vyšší.
Další zhoršení je v tom, že se snižují
odpisy na opravy budov průmyslových, podnikových
a na zařizování strojů, kde dříve
bylo možno srážet a odpisovat 20 %, kdežto
dnes se dovoluje pouze 10%. Odůvodnění, že
se tak stalo proto, že nastala jiná doba, myslím,
nemůže obstáti. Ano, nastala jiná doba,
ale hospodářsky zůstala stejně tak
těžká pro poplatníka a výrobce,
ba skoro daleko horší než dříve.