Nejhorším sociálním důsledkem,
kterému musíme věnovati pozornost, je úžasný
pokles ceny práce soukromých zaměstnanců.
Setkáváme se s velmi častými případy,
že po 2 i víceletém čekání
dostane hoch či dívka se středoškolským
vzděláním místo s počátečním
platem 100 až 200 Kč měsíčně.
K ilustraci neutěšených poměrů
bylo by záhodno provésti soupis t. zv. praktikantů.
Tisíce hochů a dívek nabízí
své služby zdarma k zapracování. A nesvědomití
zaměstnavatelé, kterých, věřte
pánové a dámy, není málo, využívají
této nabídky s rafinovaností, která
až zaráží. V jedné velké
kanceláři v Brně pracují 2 síly
už zapracované a vedle nich 8 praktikantů,
kteří 1/2 roku i déle pracují zdarma,
platí si sami nemocenské a pensijní premie
a za půl roku jsou propuštěni jako zapracovaní
a na jejich místo je přijato nových 8 praktikantů.
Tak kořistí zaměstnavatelé z bezmocnosti
a touhy po práci tisíců mladých lidí,
studentů a studentek.
Nejpovážlivější ovšem je,
že jde vesměs o příslušníky
nejchudších vrstev, syny a dcery malých úředníků,
zemědělců, živnostníků
a dělníků. Plat 300 až 500 Kč,
které má kancelářská síla,
která pracuje již několik let, samozřejmě
nestačí, aby se mladý člověk
ve velkém městě mohl samostatně živit.
Z toho platí ještě polovinu sociálních
dávek, byt, stravu. Šatit se musí též
podle svého titulu úředníka. To jsou,
vážení pánové a dámy,
strávníci automatů, kteří obědvají
za 2 Kč denně polévku nebo párek,
aby jim zbylo na šaty a boty, na to, co mladého člověka
činí pěkným. Mladé děvče
nebo hoch má jenom trochu té radosti ze šatů,
a ten, kdo je vidí a nezná skutečnost, netuší,
kolik bylo třeba šetření, kolik bylo
třeba utrhnout si obědů, aby ten mladý
člověk mohl věnovat trochu na tu parádu.
Může mít někdo za zlé, že
mladý člověk šetří, aby
aspoň z těch 300 Kč nebo 500 Kč něco
uspořil na cestu na weekend?
I stát dává špatný příklad
soukromým zaměstnavatelům zákonem
o aspirantech. Zrušit tento zákon, zamezit bezplatnou
praxi ve službách státu a tím také
zamezit kořistění z práce mladé
generace našeho národa ve službách soukromých!
Tím bude jenom učiněno zadost spravedlnosti.
Za všechny mladé příslušníky
soukromého stavu a inteligence trpící nezaměstnaností
prosím, aby slavná sněmovna a slavná
vláda s největším urychlením
zrušila aspirantský zákon a dala tím
ochranu i mladé mužské a ženské
inteligenci, zaměstnané v soukromých službách.
Přiznávám se upřímně,
že my nejsme proti technickému pokroku. S radostí
sledujeme všechny zprávy, jak počítací,
rozmnožovací stroje, parlofony usnadnily práci
v kanceláři, ale, slavná sněmovno,
je však také naší povinností postarati
se o zaměstnání těm, které
moderní stroje z kancelářské práce
v soukromých službách vyřadily. Volá-li
nezaměstnané dělnictvo po zavedení
40hodinné pracovní doby, aby se největšímu
počtu nezaměstnaných dostalo zaměstnání
a pracovní příležitosti, pak toto volání
po zavedení 40hodinného pracovního týdne
ozývá se také z řad soukromých
zaměstnanců se vší naléhavostí,
protože jenom důrazným zákazem práce
přes čas a uzákoněním 40hodinného
pracovního týdne dostane se do zaměstnání
také hodně nezaměstnaných příslušníků
stavu soukromých zaměstnanců.
Posuzujeme-li dále možnosti k pracovní příležitosti,
pak nesmí naší pozornosti ujíti zejména
skutečnost, že zavedení celostátního
nedělního klidu v obchodech a přísné
dodržování otvírací a zavírací
hodiny v obchodech přispěje rovněž k
zvýšení pracovní příležitosti.
Jestliže se naříká na to, že částky,
které se každoročně musejí věnovati
na podporu nezaměstnaných dělníků,
ale také nezaměstnaného úřednictva,
jsou příliš vysoké, pak se musíme
všichni snažiti, aby tato číslice byla
zvýšením pracovní příležitosti
co nejvíce snížena. Již r. 1919 byl dnešním
ministrem, panem posl. Tučným, předložen
posl. sněmovně návrh zákona o nedělním
klidu v obchodech a kancelářích. Čsl.
obchodnická beseda a jiné organisace soukromozaměstnanecké
v nesčetných memorandech, adresovaných příslušným
ministerstvům, dokazují, že prosperita obchodu
nespočívá v dlouhé pracovní
době a pozdním zavíráním prodejen.
Je chybné dokazovati, že venkovští lidé
jsou zvyklí obstarávati své nákupy
jen v neděli. Jsem z venkova a pamatuji se velmi dobře,
že moje maminka stejně jako tisíce jiných
hospodyň chodila a chodí obstarávati své
nákupy do města nejraději ve všední
den odpoledne a v neděli chce mít klid, jako jej
chce mít tisíce obchodníků, kteří
by se rádi se svými rodinami věnovali nedělnímu
klidu.
Ale je přímo hříchem zdržovat
v neděli v obchodě nebo v kanceláři
mladého hocha nebo děvče - obchodního
příručího, učně nebo
úředníka, kteří největší
radost ze svého mládí - touhu po sportu,
po rekreaci celodenním pobytem v přírodě
a u řeky musejí potlačovat pro pohodlí
několika nakupujících a pro problematický
zisk prodávajících.
Od r. 1918, tedy od dosažení státní
samostatnosti se domáháme toho, aby byl novelisován
§ 92 e) živn. řádu o otvíracích
a zavíracích hodinách, který je v
přímém rozporu s duchem zákona o 8hodinové
době pracovní a také jednou z příčin,
proč se do dneška praktikuje v obchodech dlouhá
pracovní doba, která poškozuje kulturně
i zdravotně celý stav a nikomu nepřináší
užitku. Dlouhá pracovní doba a špatné
platy jsou dvě velké bolesti stavu obchodních
příručí, které bude nutno v
zájmu růstu a zdárného dospívání
mladé generace se vší vážností
řešit. (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.)
Nejlepším dokladem, jak těžce snášejí
tento stav všichni zaměstnanci v obchodech, je jeden
z dopisů, který dostala Československá
obchodnická beseda. Dovolím si jej přečíst
jen k ilustraci (čte):
"Vyučil jsem se od 1. října 1931 do
1. října 1934. Dne 1. října 1934 vstoupil
jsem ke jmenované firmě jako příručí,
kdež jsem dodnes zaměstnán. Jsem zde k celému
zaopatření (praní prádla, byt a strava),
pojistné platí pan šéf a můj
plat až do 1. října 1935 byl 100 Kč
měsíčně. 1. října 1935
po mé zdvořilé prosbě byl mi zvýšen
plat na 120 Kč. Pracuji od 7. hodiny ranní nepřetržitě
do 7. hodiny večerní, v létě i do
půl deváté hod. večerní, pracoval
bych rád, jen kdybych viděl, že za moje dření
mně aspoň něco zbude, ale na mne bohužel
doplácejí stále rodiče. Potřebuji
šaty, boty, pláště, protože máme
čilý odbyt, též vápno a uhlí,
plat 120 Kč mi nestačí na režii v těchto
věcech, je mi líto, že musím prositi
stále rodiče o podporu, a lituji též
toho, že mám plat jako služka, která je
u nás zaměstnána. Proč jsem se 3 roky
učil, dřel, vykládal vagony, proč
rodiče museli za moje vyučení zaplatiti 1000
Kč? A co mne nejvíc bolí, je, že dnes,
kdy bych již měl žíti na svoji vlastní
pěst, musí mne ještě rodičové
podporovati. V minulém roce měl jsem s p. šéfem
nedorozumění, při kterém jsem uctivým
způsobem vytkl p. šéfovi, že za 100 Kč
měsíčně pracovati nemohu, načež
mi pan šéf odpověděl: "Když
se ti to nelíbí, můžeš ihned odejít,
jen si jdi, za jednoho sto jiných a ještě za
méně."
To jsou, prosím, slova mladého obchodního
příručího. Myslím, že
tyto řádky, psané prostým, neumělým
slohem, dostatečně vypověděly celou
duševní trýzeň, kterou musí snášet
špatně placený a pracovně dokonale využitý
zaměstnanec.
Pan ministr obchodu už několikrát vyslovil
deputacím odborových organisací a zaměstnanců
svůj souhlas se zavedením celostátního
nedělního klidu a přísným dodržováním
otvírací hodiny. Slušní a uznalí
obchodníci s tím souhlasí též,
jak je vidno zejména v okresích, kde už obé
bylo zavedeno a osvědčilo se. Má jen ohled
na několik jednotlivců bránit uplatnění
spravedlnosti pro tisíce příslušníků
stavu soukromých zaměstnanců?
Žádám proto za všechny mladé obchodní
příručí, úředníky
i učně, muže i ženy, aby v zájmu
zdravotní i duchovní zdatnosti naděje národa,
jak se mládeži říká, byl nedělní
klid v obchodech a rovněž tak i zavírací
a otvírací hodina v obchodech co nejrychleji uplatněny.
Stejně naléhavě jeví se v soukromém
zaměstnání nutnost ochrany práce žen.
Několikrát bylo i s tohoto místa voláno
po náležité ochraně práce žen.
K politické rovnoprávnosti ženy nutno přičísti
i rovnoprávnost hospodářskou, aby námezdně
pracující žena nebyla vykořisťována.
Špatně placená žena podlamuje i hospodářskou
posici muže, nehledě k důsledkům, které
prostřednictvím ženy postihují celý
stav, společnost i národ v samých kořenech.
Zatím co u mužů ve vyšších
službách je r. 1929 průměr ročních
požitků 18.600 Kč, u ženy byl pouze 10.000
Kč, r. 1935 u muže 16.500 Kč, u ženy už
jen 8.700 Kč. Z těchto číslic je zřejmo,
že průměrný plat pojištěnců
rok od roku klesá a do r. 1935 činil pokles více
než 10%.
Pro podepření mého tvrzení, že
práce žen je vykořisťována, mluví
skutečnost, že průměrný plat
pojištěnce je při stejném pracovním
výkonu téměř dvakráte tak veliký,
jako průměrný plat pojištěnky.
Srovnáme-li stále klesající průměr
ročních požitků, a to při zvýšeném
počtu zaměstnanců, vidíme, že
největší platový průměr
vykazují zaměstnanci v peněžnictví,
pak v průmyslu, v zemědělství a veřejné
službě, kdežto nejnižší platy
vykazují zaměstnanci v obchodech.
Dokazujeme tím, že jde o soustavné chudnutí
vrstev soukromých zaměstnanců a že jsou
oprávněny požadavky na zavedení minimálních
platů, stejných pro muže jako pro ženy,
a zákona o právní závaznosti kolektivních
smluv.
Snížení platů soukromých zaměstnanců
znamená miliardové ztráty pro konsum, pro
odbyt v živnostech, ale také desetimilionový
pokles daně důchodové pro státní
pokladnu. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Proto se znovu hlavně pro ženy dovoláváme
uplatnění požadavku "Za stejnou práci,
stejný plat". Jde opravdu o značný počet
žen. Jen ve Všeobecném pensijním ústavě
bylo 1. ledna 1936 pojištěno 94.337 žen, jejichž
výše platů jest uvedena ponejvíce v
nejnižších třídách třetí
a čtvrté. Průměrná třída
žen jest o dvě celé třídy nižší
nežli průměrná třída u
mužů, ač ve kvalitě i kvantitě
pracovního výkonu není rozdílu. Bohužel,
že právě ženy mají velmi málo
pochopení pro vstup do odborové organisace a jsou
tedy proti vykořisťování mnohem méně
chráněny než muži. Proto nesmí
být ani při uzákonění veřejných
zprostředkovatelen práce zapomenuto na povinnost
zaměstnávati ženy, které jinak stanou
se - nechráněny ještě větší
a nebezpečnou konkurencí mužů a ještě
vítanější kořistí nesvědomitých
zaměstnavatelů. Zdůrazňujeme opětně,
že jde vesměs o příslušnice nejchudších
vrstev lidových, které v zaměstnání
nalézají jedinou možnost sociálního
a celoživotního zaopatření. Za 400 nebo
600 Kč měsíčně nepůjde
sloužiti dcera boháče nebo dobře zaopatřeného
občana, to jde a musí jít jen dcera chudého
živnostníka, chudého dělníka,
zemědělce, zřízence nebo zaměstnance,
a proto je také povinností státu, aby v ochraně
práce žen dával dobrý příklad.
Jsou to ponejvíce ženy, které v zaměstnání
v soukromých službách hledají obživu.
Dokazuje to také stále rostoucí počet
žákyň obchodních učilišť.
Ve školním roce 1933/1934 bylo v Československé
republice 105 obchodních škol s celkovým počtem
24.860 žáků, z nichž bylo 9018 dívek,
t. j. 36.27%. V celkovém počtu žáků
obchodních akademií představovaly dívky
28.74%, veřejných obchodních škol 47.5%
a u veřejných jednoročních obchodních
škol, kam se hlásí nejvíce jen děti
chudých lidí, už je zapsáno z celkového
počtu 81.65% dívek.
Také ve 101 samostatných kupeckých školách
pokračovacích ze 4790 žáků bylo
1791 dívek, t. j. 37.39%. Že jsou to vesměs
děti chudých rodičů, to snad zvláště
zdůrazňovati nemusíme. Za ně také
mluvil dopis mladého obchodního příručího,
který jsem si dovolila přečísti.
Proto se velmi vřele přimlouvám za to, aby
poměrům zaměstnanců v soukromých
obchodních službách byla věnována
veliká pozornost; projednává-li se novela
o přímých daních, která má
zvýšiti i příjmy státu, upozorňujeme
na všechny možnosti, kterými by se poměry
ve stavu soukromých zaměstnanců mohly změnit.
Nechceme, hlavně pokud jde o mladé a zaměstnávání
mladých, nic jiného než aby mladým lidem
v rámci našeho státu byla dána možnost
uplatniti se ve všech zaměstnáních,
zejména v soukromých službách.
Nyní mi dovolte, slavná sněmovno, abych věnovala
pozornost zejména tomu, k čemu se vztahuje osnova
o přímých daních. Včera uvedl
p. kol. dr Brdlík zajímavá percentuální
porovnání výše daní, jimiž
je zatíženo obyvatelstvo různých států.
Pozorně jsem poslouchala, protože pro mne stejně
tak jako pro každou hospodyni byla nejzajímavější
číslice porovnávající zatížení
daní spotřební. Jsme na třetím
místě za Švýcary a Italií, jsme
tedy státem, který své spotřebitele
hodně daněmi zatížil. Já to chápu,
vybírání spotřebních daní
děje se cestou nejmenšího odporu, protože
se ukládají všem, kdo daní zatížený
produkt kupuje a spotřebuje. Na jedno se však nesmí
zapomínat. Čím větší jsou
daně spotřební, tím více klesá
životní úroveň postižených,
protože zvýšená daň zatěžuje
velmi značně rozpočet vrstev středních
a nižších na úkor spotřeby. To
je přece všeobecně známo, že zdraží-li
určitý produkt, ihned se na zdražení
reaguje šetřením ve spotřebě.
Můj klubovní kolega posl. dr Klapka tu v
pondělí uvedl, že při poklesu národního
důchodu na polovinu vynáší v r. 1934
spotřební daně o 200 mil. Kč více
než v r. 1927, t. j. v době konjunktury. Souhlasím
úplně s p. kolegou dr Brdlíkem, že
strukturou daní spotřebních musíme
se jednou zcela vážně zabývati. Spotřebitelé
masa, mouky, cukru, lihu jsou dnes nejvýznamnějšími
poplatníky státu. Číslice výnosu
daně spotřební za rok 1934 jsou vůbec
velmi výmluvné. Cla 623 milionů, daň
z lihu přes 334 mil., spotřební daň
z droždí 47.5 mil., daň z cukru 581 3/4 mil.,
daň ze zapalovadel 54.5 mil., z elektr. zdrojů záření
22 mil., všeobecná daň nápojová
42.5 mil., daň z piva 186.5 mil., daň z masa 117
mil., daň z uhlí 150.5 mil. Kč a připočteme-li
k tomu výnos tabákové režie a daň
obratovou, objeví se cifra přes 3milardy, kterou
zaplatí občané ve formě daní
spotřebních. To jsou daně započtené
vesměs do ceny výrobků, které konsument
kupuje a celou jejich tíhu nese.
Tyto číslice dokazují, že nejvyšším
a nejspolehlivějším zdrojem příjmu
státní pokladny jsou spotřebitelé.
A je velkou vinou zákona čís. 76 z r. 1927,
že snížením výnosu samosprávných
přirážek z pokladen peněžních
a průmyslových podniků donutil obce k zavedení
nových dávek, kterými byli a jsou zatíženi
zase jen spotřebitelé.
Mluvilo se tu o tom, že je nespravedlivé a dokonce
nesociální, když předložená
novela zákona o přímých daních
stanoví, že výdaje na služební
požitky a platy jednotlivců mohou býti odpočteny
od příjmů a čistého zisku podniku
jen do výše 250.000 Kč. Tím budou postiženy
hlavně platy mnoha jednotlivců v tomto státě,
jdoucí nad 250.000 Kč. Slavná sněmovno,
dovoluji si prohlásiti, že za tento pokus o stanovení
maximální hranice příjmů, že
za tento čin bude občanstvo parlament jen chválit.
To je spravedlivé, aby nejen jednotlivci, nýbrž
také podniky, které vydělávají
více, než je našemu národnímu hospodářství
zdrávo, a které se snaží všemožně
uniknouti zejména při vyměřování
daní, byly zatíženy tak, jak je to v zájmu
spravedlnosti a potřeby státu nutné. Ale
je nespravedlivým zatížením, když
rodina chudého dělníka, státního
zaměstnance, zemědělce nebo živnostníka
či soukromého zaměstnance při nákupu
uhlí, cukru, masa, mouky atd. zaplatí státu
ve formě nepřímých daní daleko
více nežli bohatý jednotlivec, který
při příjmech více než 250.000
Kč nemusí míti strach ze smrti hladem či
podvýživou.
O reformě daní nepřímých mělo
by se velmi vážně uvažovat, aspoň
o částečné úlevě daní
z některých velmi potřebných a všemu
lidskému tělu nepostrádatelných potravin.
Přála bych si, aby ti, kdož stále odporují
snížení ceny cukru, zajeli si někdy
výletem na Českomoravskou vysočinu, na chudé
Valašsko, na Drahanskou vysočinu, na Malou Hanou nebo
do chudých zemědělských krajů
Vyškovska a zeptali se v chalupách, čím
máma sladí dětem kávu. V těch
krabicích, na kterých je honosným způsobem
napsáno cukr, nenašli by ani poprašku po cukru,
ale za to někde v polici, v hrnečku nebo ve sklenici
bílá, nepatrná kolečka cukerinu. Nejsmutnějším
zjevem je, že v krajích bohatých na cukrovku,
které zásobují cukrovary cukrovkou, chudí
lidé si sladí cukerinem. Nejsme sentimentální
a umíme se podívati pravdě do očí,
a tou pravdou je, že se slazení cukerinem velmi nebezpečně
šíří. Naši učitelé
a učitelky by mohli nám zde předčítat
celé stovky dokladů o tom, proč jim děti
omdlévají, jak trpí podvýživou
jenom proto, že se mladému tělu nedostává
ke tvoření kostí nejnutnější
potraviny, kterou je cukr.
Slavná sněmovno, odpusťte, ale dovoluji si
tvrdit, že je v této době hříchem
páchaným na příští generaci
našeho národa vyvážet náš
bílý, krásný československý
cukr za hranice za 60 až 70 hal. a doma tentýž
cukr prodávat za 6.35 Kč 1 kg. Pro chudáka,
který nad tím přemýšlí,
neplatí důvod uváděný zastánci
dnešní ceny cukru, že nebudeme-li vyvážet
cukr za hranice, nebude míti cukrovarnický dělník
výdělku. Opak je pravdou. Ten chudý člověk
umí počítat i s tužkou v ruce a tvrdí
nám poslancům na schůzích i konferencích,
že kdyby byl cukr o 1 Kč na 1 kg levnější,
že by se ho v našem státě daleko více
spotřebovalo a tím stát, i kdyby něco
slevil na dani, která činí přes 4
Kč na 1 kg, by při zvýšené spotřebě
nebyl nijak zkrácen a také ne dělnictvo na
zaměstnání.
Proto volám za všechny ty chudé, po cukru lačnící
děti a jejich matky, ke všem příslušným
činitelům, aby nedbali poplašných zpráv
cukrovarů, které za své na dnešní
dobu provokativní zisky nutí do boje i cukrovarnické
dělnictvo, a aby co nejrychleji byla provedena nová
kalkulace výrobní ceny cukru, aby za pomoci státu
byla cena cukru v dohledné době pro spotřebitele
snížena.
Upozorňuji zcela vážně na to, že
spotřebitelé jako představitelé třetí
složky našeho národního hospodářství,
t. j. spotřeby, začínají se probouzet
ze své lethargie. Mám na mysli t. zv. výhradní
spotřebitele, t. j. ty, kteří ani nevyrábějí,
ani neprodávají, kteří za svou mzdu
nebo ze svého důchodu jenom nakupují. Chápe
se dnes mezi nimi, že dávají-li ve formě
spotřebních daní státu, což jeho
je, že tím dávají mnohem více
než poplatníci daně činžovní,
pozemkové a výdělkové a že si
zaslouží také více pozornosti státních
činitelů, zejména pro svoji ochranu ať
už před neodůvodněným, či
také řekněme to na plno - před odůvodněným
zdražováním.
Celá spotřebitelská veřejnost ví,
že je ve vládě v plném proudu jednání
o obilní monopol a o ceny obilí z příští
sklizně, a očekává zcela právem,
že se výsledek jednání projeví
také ve snížených cenách mouky
a chleba. Vysoká cla, kterými domácí
výroba měla býti chráněna před
přílivem zahraničních obilnin, dnes
pozbyla své raison D´etre. Je všeobecně
známo, že státy, které usilovně
zbrojí, nakupují tolik obilí od zemědělských
států, tak že není důvodu k obavám,
že by se také u nás v Československé
republice projevil tlak zahraničních zásob
obilnin.
Již loni jsme byli svědky velkých manifestačních
protidrahotních projevů. Nejenom dělnictvo,
nýbrž také státní zaměstnanci,
ba dokonce i živnostníci a malí zemědělci
chodili na tábory protestovati proti vlně drahoty,
která nás znenadání překvapila
a způsobila, že přes krásnou a nečekanou
úrodu obilnin měla býti cena chleba zvýšena.
Měla jsem několikráte příležitost
spolu s klubovními kolegyněmi a kolegy intervenovati
a protestovati proti úmyslu zdražiti chléb
a prohlašuji, že jenom díky ostražitosti
vlády a ministerstva vnitra se tak nestalo. Spotřebitelská
veřejnost by i dnes velmi těžce chápala,
kdyby ani ve chvíli, kdy má dojíti ke snížení
výkupních cen obilí u zemědělců,
se snížení neprojevilo v nižších
cenách mouky a chleba. Zdá se nám, že
dnešní rozpětí mezi výkupními
a prodejními cenami je značné.
Pánové a dámy, statisíce spotřebitelů,
mužů i žen, chodí denně kolem lánů
obilí, vysokého, hustého, plného tvrdých
klasů nabitých zrnem. Nad celou Moravou, nad celým
Slovenskem a zlatým pruhem země České
nese se krásná vůně chleba. Bylo by
jen spravedlivé, kdyby po bohatých žních,
které se všude letos čekají, z těch
bohatých darů přírody se také
dostalo chudým lidem levnějšího chleba
a mouky, aby tak pecen chleba denně voněl na stole
i toho nejchudšího občana Československé
republiky. (Správně!) Obilí bude dost,
nesmí se denaturovat, musí býti také
dost laciného chleba pro každého. Chceme mít
ve dnešní velmi těžké době
občany zdravé, silné, statné, každému
nebezpečí odolávající, a takové
občany budeme mít, když jim dáme možnost,
aby se alespoň chleba najedli do syta. My spotřebitelé
přinesli jsme výrobě zemědělské
i průmyslové hodně obětí. Je
tedy na čase, aby se také věnovala plná
pozornost zájmům spotřeby. Nedávno
jsem četla větu: "Výroba je prostředek
a spotřeba je cílem. Spotřebuje se ne proto,
aby se vyrábělo, nýbrž vyrábí
se proto, aby se spotřebovalo.; To znamená, že
všecko u nás má jíti za tím cílem,
aby se spotřeba rozrostla do největších
možností. Podíváme-li se u nás
na číslice výnosu spotřebních
daní, vidíme, že se spotřeba snižuje
i tím, že je zatěžována daněmi,
které znemožňují nákup vrstvám,
jejichž kupní síla je podlamována také
stálým snižováním příjmů.
Víme, že stát potřebuje peněz,
aby nás mohl chrániti, aby mohl dávati občanům
záruku klidu a bezpečnosti, a proto je jenom spravedlivé,
když se daně žádají především
od těch, kdo je dávati mohou, od bohatých
jednotlivců a podniků, které ještě
dnes pracují s neúměrným ziskem. Proto
se volá po spravedlivém rozdělení
daní, proto jsou zásady novely posuzovány
jako spravedlivé a opodstatněné.