Slavná sněmovno! Vítám s opravdovou
radostí ustanovení, kterým se mění
§ 72 zákona z r. 1927 a kterým se osvobozují
od daně výdělkové podniky, které
provozují stát a svazky územní samosprávy
a u nichž zájem veřejný převládá
nad zájmem výdělečným, ať
už jde o podniky vlastní nebo pachtované. Očekáváme,
že po úlevě, která je tímto ustanovením
dána, bude samospráva moci plniti úkoly,
které od r. 1927 musely býti stále opomíjeny.
Výnos samosprávných přirážek
se zmenšil, výnos nově zavedených dávek
nestačil, a šlo-li se s rozpočtem do vyrovnacího
fondu, následovaly v rozpočtu škrty v položkách
potřeb škol a hlavně na sociální
péči. Kolik škod bylo napácháno,
když musely býti zavírány mateřské
školky, dětské útulky, odmítána
podpora na ochranu matek, sirotků, na chudinskou péči
atd.! Kdo pracuje v sociální péči,
ví, jak úporné to bylo zápolení
v letech nejhorší hospodářské
krise při shánění potřebných
financí na ozdravovací kolonie dětí
ohrožených bledničkou a jinými chorobami
sociálního charakteru. Dostali jsme zprávu
o činnosti Spolku ochrany pro matky a kojence ze země
Moravsko-slezské, a tam čteme, že jen 60.000
Kč ročně schází této
instituci, aby mohla zříditi v zemi scházejících
20 poraden. Čím více se bude lepšiti
finanční situace samosprávy, tím naléhavěji
se budou ozývati hlasy, aby stát i samospráva
se zvýšenou pozorností sledovali vývoj
natality, t. j. porodnosti v našem státě. Jsme
přece národem, jemuž nesmírně
záleží na tom, aby měl zabezpečenou
budoucnost ve stále rostoucím počtu svých
dětí. Je pro nás zarážející
skutečností, že i Československo bylo
v poslední době zařazeno mezi státy
s klesající populací. Tak v r. 1902 se narodilo
v Čechách 220.000 dětí, v r. 1934
již jenom 109.000 dětí. V zemi Moravskoslezské
se narodilo r. 1902 92.351 dětí, v r. 1934 už
jenom 51.540 dětí. Pokles převyšuje
ve 30 letech plných 50% a roste zjevně rok od roku.
Bylo provedeno šetření v rodinách různých
vrstev našeho národa, a výsledek zněl,
že chudí lidé omezují počet svých
dětí jediné s ohledem na těžkou
hospodářskou tíseň.
Data Státního úřadu statistického
o trvalém úbytku porodů jsou znepokojující.
Je třeba uvážiti, že počet obyvatelstva
v Evropě se za století 19 a 20 ztrojnásobil.
Uvažme, že počet Němců, Italů,
Poláků a jiných národností
roste rok od roku, i v době přítomné.
Francie, Rusko, Německo, Italie, Jugoslavie a v poslední
době také Maďarsko podporují všemi
možnými prostředky rodiny počtem dětí
bohatší.
My nejsme také státem, ve kterém by úbytek
přirozeného růstu dětí byl
dokladem o degeneraci národa. Jen jsme se v běžné
praksi života zjevně uchýlili od ústavních
zákonů. Manželství a mateřství
už dnes nestojí pod zvláštní ochranou
zákonů, jak to výslovně nařizuje
ústava. Zrušil-li stát alimentační
soustavu, dává špatný příklad,
poněvadž ženatý zaměstnanec a ženatý
zřízenec s kupou dětí má plat
několika stovek, kdežto svobodný sekční
šéf nebo manžel v bezdětné rodině
vysoké byrokracie se těší poměrnému
blahobytu. Populaci ve státě zachraňují
dnes chudí dělníci a státní
i soukromí zaměstnanci. Dnes najdete, slavná
sněmovno, v rodině chudého zemědělského
dělníka-deputátníka, který
žije ve velké bídě a na zimu může
děti ošatiti jenom pomocí dobročinnosti
dobrých lidí a z výsledku sbírek,
i osm dětí. Tragedie na řece Dyji, která
26. května otřásla svědomím
celého národa a celé kulturní veřejnosti
a při níž zahynulo 31 dětí, ukázala,
s jak velkými a těžkými obětmi
vychovávají chudí lidé své
děti. Proto je povinností státu, aby všemi
prostředky podporoval rodiny, které své štěstí
vidí ve výchově dětí. Většina
žen se u nás mateřství nebrání.
Neříkají: "Nechceme děti."
Ale ptají se svého svědomí: "Jak
uživíme své děti?" Vždyť
nedávno bylo zjištěno, že v našem
státě je 50 tisíc matek ročně,
které nemají ani nejnutnější
prádélko pro dítě, nemají na
cukr, nemají na krupici, nemají na suchary, ale
nemají také ani pro sebe nejnutnější
výživy v nejtěžší chvíli
života. Stát, země, okres, parlament i tisk
musí veřejnost upozorniti na tyto nesrovnalosti
a musí pomoci chudým matkám v nejtěžší
chvíli života.
Proto jsme podali návrh na zřízení
zemských fondů pro podporu chudých matek
a nemajetných rodiček. Podali jsme také návrh
na úhradu, takový návrh, kterým by
byly zatíženy hlavně bezdětné
rodiny s příjmem nad 36.000 Kč ročně,
čímž by se dosáhlo určitého
výnosu, asi 20 mil. Kč pro tento fond. Národní
a státní solidarita ve věcech zvýšeného
vývoje státu měla by se projeviti už
v číslicích nově sestavovaného
rozpočtu státu, zemí a okresů.
Nestačí, slavná sněmovno, jenom na
prvou neděli květnovou, to jest v den matek, recitovati
se sladkobolným přízvukem krásná
slova básní o matičce a úctě
k ní. Tento platonický projev lásky a úcty
k matce nestačí a je groteskní tam, kde musí
matka přirozenou touhu po dítěti potlačovati
jenom s ohledem na těžkou hospodářskou
krisi. Dovoláváme se proto za všechny matky,
aby péče o rozvoj a populaci našeho národa
stala se celostátním zájmem, aby péče
o dítě nebyla ponechávána jenom na
starost soukromým dobročinným spolkům.
Chceme býti národem početně silným,
odolným vůči každému nebezpečí,
nejen kvalitou, nýbrž i kvantitou. Proto schvalujeme
ustanovení novely zákona o přímých
daních, kterými má býti přinesena
úleva jak samosprávě, tak i státu,
aby mohl plniti tyto naléhavé úkoly.
A ku konci tlumočím žádost obchodnického
spolku "Merkur" v Praze, který píše
(čte):
"Je všeobecně známo, že v poplatkovém
právu nevyzná se dnes téměř
nikdo v republice a dokonce snad ani ministerstvo financí
nezná přesně veškeré platné
předpisy v oboru práva poplatkového. Podobný
stav byl v oboru daní přímých před
daňovou reformou. Po nynější velké
novele a novelách již platných nezůstane
z původního zákona č. 76 ex 1927 téměř
kámen na kameni. V zájmu právní bezpečnosti
a veškerého poplatnictva vznášíme
uctivou prosbu, aby panu ministru financí bylo uloženo,
aby ve Sbírce zákonů a nařízení
vyhlásil v době co nejkratší úplné
znění zákona ze dne 15. června 1927,
č. 76 Sb. z. a n., jak vyplynul ze změn již
platných a zejména vyplyne z novely právě
projednávané." Přimlouváme se,
aby oprávněnému požadavku obch. spolku
"Merkur" bylo vyhověno.
Slavná sněmovno, snažila jsem se, abych zde
vylíčila jak bolesti soukromých zaměstnanců,
které také vyplývají z nespravedlivého
daňového zatížení, tak také
požadavky matek a žen celého národa, a
prosím, aby také k nim bylo přihlédnuto.
My mladí, kteří jsme měli možnost
sledovati práci rozpočtové sedmy, děkujeme
jim za to, že nás naučili vážiti
si práce parlamentních činitelů. Prohlašujeme
také, že vzhledem k tomu, že novela o přímých
daních dává šťastný začátek
přesunování daní s beder sociálně
slabších na bedra silnějších, budeme
pro tuto novelu hlasovati. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, p. posl. dr Petersovi. (Posl.
Beuer (německy): Je příznačné
pro sudetskoněmeckou stranu, že zástupce průmyslu
mluví k daňové otázce! - Různé
výkřiky. - Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Posl. dr Peters (německy): Slavná
sněmovno!
Novela, kterou se máme zde zabývati, vznikla spíše
z podnětu této sněmovny než z podnětu
vlády. Pokládám za velmi důležité
zdůrazniti tuto skutečnost, ježto patří
takový podnět k vzácnostem této sněmovny.
Pokládám také proto za důležité
to zdůrazniti, poněvadž to bylo právě
v tomto případě mimořádně
obtížné, vypověděti stavu bezpráví
boj, jenž podle mínění veškerého
obyvatelstva musil býti ukončen tak rychle, jak
jen možno. Když se sněmovna, většina
a rozpočtový výbor rozhodly pro to, neříditi
se osnovou tisk 266, nýbrž předložiti
vlastní osnovu tisk 542, jež jest podstatně
něco jiného než prvá, povazujeme to
za ohromný pokrok, především v tom směru,
že parlament neomezuje svoji činnost na to, aby zpracoval,
co se mu předloží, nýbrž aby se
stal sám tvořivým. Při jednání
o vládním návrhu tisk 266 stalo se ještě
něco jiného, a to, že se uznalo konečně
za správné - ačkoliv by to mělo býti
samozřejmostí - že jest zde potřebí
spolupůsobení všech vrstev a všech parlamentních
skupin. Zjišťuji také, že nám z oposice
byla dána příležitost přispěti
k vypracování této osnovy tisk 542. To bylo
také z toho důvodu důležité,
že nepřijde ovšem jen na různé
posouzení jednotlivých vrstev a stavů obyvatelstva
při zdanění, nýbrž také
na řadu stížností, zvláště
německých, proti berní správě.
Tím, že nám bylo umožněno také
v té věci činiti návrhy, může
se říci, že když se i jen 7 pánů
této sněmovny obětavě snažilo
o uskutečnění této osnovy, jest to
konec konců práce celé sněmovny. Dílo,
jež povstalo, obsahuje ovšem ještě mnoho
věcí, které nemohou uspokojiti.
Při vypracování této osnovy ukázalo
se ještě leccos jiného: Především
bych chtěl zdůrazniti dvě věci. Jedno
jest, že se musilo také zde ukázati jako ohromná
chyba, když vláda nezasáhne včas a když
se stížnostem obyvatelstva a politických stran
teprve v tak pozdní době dopřeje sluchu,
jak se stalo také v tomto případě.
Neboť naše obyvatelstvo poukazovalo bez rozdílu
již po léta na to, jaký nezákonný
stav nastal v berní správě, a vláda
měla již mnohem dříve zasáhnouti.
To jest to prvé. Druhé jest toto: Ukázalo
se, jak to bylo škodlivé, že parlament pustil
své původní právo z ruky, totiž
své právo na kontrolu veřejné správy.
Naše porady o rozpočtu jsou snad mnohem vážnější
než v jiných státech, ale chyba jejich je v
tom, že nejdeme až na kořen věcí,
a konec konců právo kontroly vyřídíme
tím, že odhlasujeme, zdali zprávu nejvyššího
kontrolního účetního úřadu
béřeme na vědomí, či nikoliv.
Jest zajímavé, že se sněmovna, ačkoliv
se správa tolik kritisuje, ještě nikdy nerozhodla
části správy, především
té části, kterou nejvíce kritisovala,
daním, odepříti schválení.
Připouštím, že máme úspornou
a kontrolní komisi. Ta se však omezila na užší
výbor; tato kontrola může se proto hodnotiti
také tak, že užší koaliční
výbor se zabývá tím, aby zkoumal celé
státní hospodářství koalice.
Ve všech parlamentech a parlamentně vedených
státech jest právo kontroly vlastně právem
oposice. Kdybychom toto právo vybudovali, bylo by to se
správou všeobecně mnohem lépe; co se
týče finanční správy, nemělo
to nikdy dojíti tak daleko, jako došlo. Poukazovali
jsme již často a teprve nedávno na tyto skutečnosti
a byli jsme tím utěšeni, že na podzim
má nastati změna. Uvítali bychom to co nejradostněji.
Novela jest vlastně zničující kritikou
finanční správy. Poměry, které
jsme vždy tak haněli, se staly skutečně
neudržitelnými. Ale chtěl bych ještě
na něco poukázati, což jest podle mého
mínění velmi důležitý
důvod pro to, jak mohlo dojíti k dnešnímu
stavu. Musím promluviti o jedné národnostně-politické
věci. Hned po převratu a stále až podnes
jste se pokoušeli považovati Němce za notorické
zkracovatele daní. Ježto zde byl tento předsudek,
byla dnešní všeobecná tendence finanční
správy za použití daňového zákona
v německém území vyzkoušena a
zavedena. Zjišťuji, že když jednou jsme se
vzdálili od doslovného znění zákona,
nebyli jsme příliš daleko od toho, abychom
zákon vůbec opustili a necítili se vůbec
zákonem vázáni. Kdyby se bylo včas
nás uposlechlo, když jsme si stěžovali
na nezákonnosti finančních úřadů,
pak myslím, nebylo by to mohlo nikdy tak daleko dojíti,
jak nyní celá sněmovna zjišťuje,
zaujímajíc stanovisko k daňové novele.
Poukazuji na tyto věci také proto, poněvadž
zásadně jde o to, aby se tomu nedalo dojíti
tak daleko, a ne teprve pak poslouchati stížnost na
finanční správu, když to začíná
boleti všeobecně a jednotlivě. V těch
věcech by se bylo již dávno pomohlo, kdyby
se byl učinil konec postupu některých trestních
referentů nebo berních úřadů,
kteří v německých okresech s neslýchanou
tvrdostí předpisovali a vymáhali daně.
(Výkřiky posl. dr Hodiny.). Mohl bych jmenovati
řadu jmen, ale nechci je jmenovati, ježto jsem tak
nenapravitelným optimistou, že věřím,
že jednak novým zákonem, jednak vůlí
parlamentu vykonávati kontrolu berní správy,
se poměry zlepší. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Jak uvidíte z mých důvodů, pozoruji
výkon výboru sedmičky rozpočtového
výboru a sněmovny se zřetelem k této
novele jako pozoruhodný výkon ... (Posl. Zischka
[německy]: Proč tedy mluvíte proti?) Co
je vám do toho!
Je to pozoruhodný výkon, poněvadž v
nejlepším případě se působilo
proti věcem, které již v nejširším
rámci vyvolaly odpor veřejnosti.
A nyní dovolte, abych hned řekl, co považuji
za předpoklad, že tento optimismus můj a celé
sněmovny nebude zklamán. Myslím především,
že jest třeba, aby ti, kteří na nejvyšším
místě tyto poměry ve finanční
správě přivodili, byli vyměněni.
Nedovedu si představit, že někdo, kdo tyto
nezákonnosti nejen schválil, nýbrž i
nařídil, jest s to, aby přivodil docela jinou
správu. Za druhé by bylo nutno, aby finanční
správa byla přinucena dbáti zákona.
Bohužel stalo se zvláště u finanční
správy zvykem, užívati zákonných
ustanovení podle vlastní libovůle nebo jich
nezachovávati. Kdybychom měli prováděcí
nařízení k §u 92 ústavy, že
stát ručí za jednání svých
úředníků, bylo by možno potrestati
podle tohoto zákona finanční úředníky
za mnohonásobné a nesmírné škody,
které obzvláště v hospodářství
způsobili. Tohoto prováděcího nařízení
jsme neměli a nemáme ho dodnes. Ježto tedy
ještě nemáme, zdá se mi býti
nutným, aby zákonodárce prorazil se svojí
vůlí při vydání nového
daňového zákona.
Myslím však, že při těchto pracích
na vládní a koaliční osnově
se ukázala slabost celého politického složení.
Odvazuji se zde vysloviti, aniž bych se osobně chtěl
někoho dotknouti, že jest to všeobecně
známá chyba vlády, že až dosud
je ministerstvo financí obsazeno nepoliticky (Souhlas.),
poněvadž stojím na stanovisku, že při
soustředění vší síly a
vší odpovědnosti u politických stran
jest to vlastně nesmysl, že nikdo se neprojeví
tak odvážným, aby převzal finanční
křeslo. Jest to slabost každé většiny,
že se neodhodlá, aby převzala odpovědnost
za nejdůležitější a nejvážnější
obor, jaký vůbec jest. Podle mého mínění
byla nepochybně také velká chyba v tom, že
jest úředník, finanční ministr,
v bezpodmínečném osamocení v politice
- ale nikoliv v politice stran, nýbrž ve státní
politice - prostě proto, poněvadž veškerý
rytmus politického života jde okolo něho a
on tím, že může přijíti
v posledním okamžiku a řekne: Nemám
na to žádné peníze, nebo: Nechci na
to peníze opatřiti, rytmus politického života
samozřejmě ruší. Tato skutečnost
ukázala se právě při projednávání
této novely zcela jednoznačně, a bylo by
rozhodně potřebí, aby v tomto směru
nastala změna. Samozřejmě nemůže
jíti o dobytí posice pro tu neb onu stranu, nýbrž
jen o to, aby odpovědnost za finanční odbor
byla převzata celou koalicí ustanovením muže,
jenž stojí v politickém životě
a nejvíce rozumí finanční politice.
Práce, kterou koalice vykonala při této osnově,
byla provedena s hlediska některých všeobecných
zásad, které bych chtěl zde zdůrazniti
Za současné kritiky zásad samých a
toho, jak se jich použilo.
Jako směrodatná zásada bylo přijato,
že novelou nemají býti sníženy
daňové výnosy. Tento úkol koalice
rozluštila. Podle mého mínění
udělala zároveň úkol z pilnosti, při
čemž schválila nejen to, co žádala
finanční správa, nýbrž nad to
ještě předsevzala zvýšení.
Přijetím této zásady si vsak zjednala,
chtěl bych říci, taktické stanovisko,
s kterým byla s to, aby tím více získala
v oboru řízení. Ale zde nemohou přece
býti zamlčeny pochybnosti se zřetelem na
výši daně, která není jen nesnesitelně
vysoká pro velké podniky a pro společnosti
všech druhů, nýbrž také pro drobného
člověka. A jest otázkou, zda daňové
břemeno, jak jest také touto novelou potvrzeno,
jest národohospodářsky snesitelné.
I když nechám platiti zásadu, jež byla
směrodatná při poradách, že se
nemá nic na daních krátiti, musí přece
vždy především zůstati úkolem
rozpočtového výboru, aby vyřizuje
tuto novelu nevzdal se své finančně-politické
přezkoumávající činnosti. Před
vánocemi jsem dal v rozpočtovém výboru
podnět, aby náš veškerý finančně-politický
vývoj ve výboru byl podroben vážným
poradám. Musím přiznati, že od té
doby byl čas vyplněn pracemi, které souvisí
s daňovou reformou. Považoval bych však za pochybené,
kdyby moji kolegové v rozpočtovém výboru
těmi pracemi považovali můj podnět za
vyplněný. Tvrdím, že jest nutno za každých
okolností vážně projednávati
další otázky finanční politiky,
a ne zase čekati, až nám budou předloženy
tlusté sešity rozpočtu, nýbrž předem
přistoupiti k tomuto úkolu, aby sněmovna
a rozpočtový výbor byly schopny zaujmouti
stanovisko k vážným finančně-politickým
otázkám, které nás musí zaměstnávati.
Druhá zásada byla, dostati se k otázce zpronevěření
daní. Podle mínění finančního
odboru jest tato otázka vlastní otázkou finanční
správy. Správně však včera poukázal
pan kol. dr Meissner, že vlastně toto zjištění
jest diskvalifikací finanční správy,
ježto měla již po 9 let velmi přísný
zákon v ruce, aniž dovedla tímto zákonem
daňové zpronevěry zameziti. Jest to zásadní
chyba novely, že se hledaly daňové zpronevěry
jen u poplatníků všeobecné a zvláštní
daně výdělkové. Má-li finanční
správa pravdu, že hlavní snahou poplatníka
u nás jest zpronevěřiti daně, pak
to neplatí jen pro všeobecnou a zvláštní
daň výdělkovou, nýbrž pro všechny
druhy daní; tato zásada není tedy šťastně
zakotvena v daňové novele. Pracovní a tvořící
důchod byl sice postaven pod silný tlak, ale podle
mého mínění nepodařilo se v
této novele správně zachytiti bezpracný
důchod; a myslím, že právě uvnitř
bezpracného důchodu jest mnohem více daňových
zpronevěr než při pracovních a tvořících.
Co jest vlastním významem daňové novely,
jest pokus zavésti opět právní zásadu
daňové spravedlnosti. Naznačil jsem již,
že se raději ukázala povolnost v oboru hmotných
ustanovení, aby se konečně učinil
pořádek v oboru řízení. A zde
musím jako nestranný člověk přiznati,
že v oboru řízení bylo vykonáno
neobyčejně mnoho dobrého. Jestliže zbývá
ještě mnoho vykonati, pak jest to samozřejmé,
poněvadž podkladem této nynější
reformy byl starý zákon a jistá zákonná
ustanovení požadují nejen přepracování,
nýbrž změnu v hlavě i údech.
K tomu nebylo odvahy, snad také ne času, snad také
ne hospodářských předpokladů.
Smím snad i zde poznamenati, že hájím
mínění, že i zde zůstane ještě
celé množství k vykonání a že
bude věcí parlamentu, aby se také v tomto
směru stal iniciativním.
Ukázalo se především v oboru daňového
trestního řízení nutným vůbec
jednou přezkoumati předpisy o řízení.
Zde jsem byl potud zklamán, že by mělo býti
rozhodujícím, pokud možno trestání
odloučiti od úřadu, jenž měl
až dosud trojí působnost: předpisuje
daně, žaluje a odsuzuje. Ježto se to odehrává
u jedné berní správy, bylo by bývalo
velmi důležité, aby nalézající
senáty se častěji sešly. Dřívější
zákon znal sice již nalézající
senáty, nikoliv vsak praksi, ježto na př. podle
mých zkušeností a informací vyskytl
se jen jeden případ, kde nalézající
senát zahájil svoji činnost. Jde tedy o to,
aby se utvořily předpoklady pro spravedlivé
posouzení trestního případu ve věcech
daňových tím, že se zvolí jiné
forum než to, které po celé trestní
řízení to má v ruce, a může
celkem s poplatníkem dělati, co je mu libo. Když
zde novela obsahuje ustanovení, že buď trojnásobný
trest zkrácené daně nebo možnost uvaliti
také trest vězení jest předpokladem
pro to, aby nalézající senát zahájil
činnost, tak se mi to zdá málo: Jest ovšem
potřebí, aby se především jednou
přezkoumalo, jak toto ustanovení se zřetelem
na tresty působí. Trestní sazby byly sníženy
asi na polovinu. Přemrštěné tresty deseti
a dvacetinásobku zmizely. Když nyní rozhoduje
trojnásobek o tom, zda věc bude projednávána
u úřadu nebo před senátem, tedy jest
beze sporu již také tato skutečnost překážkou,
že se trestá více než trojnásobně.
Myslím přece, že by bylo bývalo lépe
snížiti hranici, poněvadž mnohdy, jenž
toho nezasluhuje, touto cestou přijde jen k trojnásobnému
trestu. Návrhy, které jsem v tomto směru
podal, byly již z toho důvodu oprávněny,
protože již v r. 1926, kdy byla dělána
daňová reforma, původní ustanovení,
že případ musí přijíti
před nalézající senát, když
zkrácení daní činí 5.000 Kč,
bylo zamítnuto. Když těmto nalézajícím
senátům přikládám velký
význam, tedy proto, poněvadž tři rozhodující
lidé se jistě přiblíží
spíše podkladům trestního spisu než
jenom jeden. Neboť trestní zpravodaj berní
správy má, když nerozhoduje nalézající
senát, neomezené autonomní právo dělati
s obviněným, co je mu libo. Vždy však
znamená vyměření trojnásobku
pokrok, a chceme doufati, že budeme moci brzo vedle judikatury
trestního zpravodaje berní správy, zemského
finančního ředitelství nebo finančního
ministerstva nyní také klásti rozhodnutí
nalézajícího senátu, čímž
může býti přivoděno vyrovnání
mezi právním pojetím, ale také mezi
výkladem jednotlivých předpisů.
V trestním řízení jsou jednotlivé
předpisy, které se své strany jistě
také podstatně přispějí k tomu,
že dnešní stav libovůle nezůstane
zachován. Pokládám za nesmírně
mnoho, když dnes obviněný přijde k přirozenému
právu, že se musí dověděti během
45, nejvýše 60 dnů, z čeho jest obviněn.
Mám zde případy, že v r. 1933 bylo někomu
oznámeno, že bylo proti němu zavedeno trestní
řízení, který musil prodělati
v r. 1934 domovní prohlídku nejen své obchodní
živnosti, nýbrž protizákonně také
ve svém vlastním bytě a který ještě
podnes neví, proč proti němu bylo zavedeno
trestní řízení. Když nyní
tento předpis 45denní neb 60denní lhůty
byl ustanoven, musím říci, že jest to
ohromný pokrok, samozřejmě za tohoto předpokladu,
že vysoký finanční úřad
bude přiměřeně přihlížeti
k vůli parlamentu, jejž považuje za nějaký
méněcenný komplex. Doposud to bylo tak, že
se finanční správa stavěla nad vůli
zákonodárce a podle toho jednala.
Pokrok vidím také v tom, že obviněný
může býti také dnes přítomen
při výslechu svědků, především
těch pověstných přezvědných
osob, jež vypovídají v jeho daňové
věci. Jak dalece tento předpis může
působiti proti udavačství v daňových
věcech, zůstává otázkou. Že
vsak jest zákonné ustanovení, jež se
to snaží zameziti, jest důkazem nové
poctivosti v zákonodárství a v daňovém
zákonodárství zvláště.
Ten ubožák poplatník smí teď dokonce
klásti otázky těmto pověstným
předzvědným osobám, a jest povinností
oznámiti mu každý takový výslech.
Samá ustanovení tedy, která jsou dobře
myšlena, která mohou dobře působiti.
Ovšem, když všichni bez rozdílu ihned se
vším důrazem zakročíme proti
tomu, kdyby se někde přihodil případ
nedbání tohoto zákonného ustanovení.