Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Onderčo, Taub, Mlčoch.
Zapisovatelé: dr inž. Fulík, Pik.
223 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
inž. Dostálek.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 48 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Rybárikovi.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců republikánské strany zeměděl.
a malorol. lidu posl. Martináska za posl. Rechcígla.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Neumana za posl. Ferd. Richtra; klub poslanců
národního sjednocení posl. dr inž. Touška
za posl. dr Rašína.
Do výboru zahraničního vyslal klub
poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
posl. dr Peterse za posl. inž. Karmasina.
Dotazy posl. Wollnera:
ministru soc. péče o živelních pohromách
na Chebsku (č. D 148-IV),
ministru vnitra o chování chebských úřadů
(č. D 149-IV).
Odpověď min. nár. obrany na dotaz posl.
Neumeistera č. D 91-IV.
počátkem schůze: Zpráva tisk 557.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, a to ke společnému
jednání o prvých dvou odstavcích,
jimiž jsou:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
návrhu posl. Teplanského, dr inž. Brdlíka,
dr Meissnera, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, Tauba
a Viereckla (tisk 448) na změnu zákona ze dne 14.
dubna 1920, č. 262 Sb. z. a n., o dani z masa (tisk 541).
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 266) zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o přímých daních (tisk 542).
Zpravodajem při odstavci 1 jest p. posl. dr inž. Brdlík,
zpravodajem při odstavci 2 p. posl. dr Novák.
Budeme pokračovati v rozpravě.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. dr Mayr-Harting,
dr Peters, dr Štůla, Nepomucký,
Špaček, Knebort; na straně "pro"
pí posl. Bátková.
Dávám slovo p. posl. dr Mayr-Hartingovi.
Posl. dr Mayr-Harting (německy):
Slavná sněmovno!
Daňové předlohy jsou vždy neutěšené
zákony, jsou, abych tak řekl, přímo
školním příkladem neutěšenosti,
a chceme-li to zvláště ostře vyjádřiti,
jsou jakýmsi zkušebním kamenem, protože
i sebe více nespolehlivá vládní strana
musí hlasovati pro daňovou předlohu, ať
již je jakkoli špatná, a protože s druhé
strany musí i nejdokonalejší oposice hlasovati
proti daňové předloze, ať již je
sebe lepší. To je skoro železným parlamentním
pravidlem. Domnívám se však přece, že
je povinností oposice, která nezastává
stanovisko naprostého záporu, ale která odmítá
jen to, o čem se domnívá, že to musí
v zájmu obyvatelstva odmítnouti, která bez
ohledu na své odmítavé stanovisko k vládě
se nebojí hlasovati pro to, o čem myslí,
že je v zájmu obyvatelstva, považuji za povinnost
takové oposice uznati, že projednávaná
daňová osnova je vítána ve dvojím
směru; jednak způsobem svého vzniku a jednak
také částečně pro svůj
obsah. Žijeme, abych použil otřepaného
slova, v době přerodu. Na politickém poli
se to projevuje v boji demokracie na jedné straně
a autokracie, nebo, jak se to dnes raději nazývá,
fašismu nebo vůdcovství na straně druhé.
Viditelné chyby demokracie, zvláště
pak demokracie, jak se u nás praktikuje, slouží
často jako důkaz nebo za záminku, aby byla
nahrazena něčím jiným, a to tím
spíše, když právě naše demokracie
byla - zdůrazňuji, s české strany
- označena jako "tak zvaná demokracie",
která je, jak se zdá, rozhodnuta nabývati
stále více a více povahy diktatury, nikoliv
ovšem diktatury jednotlivce, nýbrž diktatury
stran, diktatury koalice, při čemž je oposice
jako taková skoro vůbec vyřazena, ba dokonce
pro stále dalekosáhlejší zplnomocňování
vlády sám parlament je skoro ochromen.
V tomto boji mezi demokracií a autokracií jsme se
již ze začátku postavili rozhodně na
stranu demokracie a jsme odhodláni i nadále ji všemi
silami hájiti, protože jsme jednak přesvědčeni
o oprávněnosti tohoto pojetí státu,
a jednak považujeme demokracii z celostátních
a národnostně politických důvodů
za jedině možnou státní formu právě
pro naše poměry. Demokracie je právě
pro náš stát jedině vhodná a
demokracie je jedinou státní formou, která
nám umožňuje dosáhnouti politických
cílů, které nám tanou na mysli.
Právě proto spatřujeme ve způsobu,
jak projednávaná osnova vznikla, zase skoro po deseti
letech první poctivý, vážně míněný
a proto také vítaný pokus, aby byl uplatněn
skutečně demokratický parlamentarism. Žádný
skutečně rozumný člověk nemohl
očekávati, že právě při
daňové osnově budou přání
oposice splněna na 100%, ale žádný rozumný
člověk nemohl až dosud také pochopiti,
že při parlamentních poradách byly návrhy
již předem odmítány jen prostě
proto, že je podala oposice. V tomto směru bylo lze
zpozorovati rozhodný obrat. Nejen že oposice sama
sebou energicky a positivně spolupracovala, ale tato spolupráce
byla také vítaná. Oposice se nedostala jen
ke slovu, ale návrhy oposice byly také přijaty,
i když jen ve skrovném měřítku.
Z toho vyplynula po dlouhé době zase po prvé
vážná a, jak je nutno říci, plodná
spolupráce většiny s menšinou, skoro bych
řekl společný boj většiny a menšiny
proti byrokraticky fiskální touze berní správy
po moci, což zvláště došlo výrazu
velmi nemilým způsobem, že to, čeho
se během jednání klopotně na finanční
správě dobylo, mělo býti formulací,
která byla zvolena, opět zmařeno. Tento obrat
jest uvítati a jest si jen přáti, aby nešlo
jen o episodu, nýbrž že se i v budoucnosti budete
držeti zásady parlamentní spolupráce.
Za druhé jest tuto osnovu uvítati z části
také pro její obsah. Samozřejmě je
každá daňová osnova břemenem
pro obyvatelstvo. Co je na naší osnově potěšitelné,
je, že jsouc předem myšlena jako větší
zatížení obyvatelstva vedla za jednání
k reformě daňové soustavy vůbec, alespoň
ve skrovném měřítku; abych se jen
zmínil o několika význačných
novotách, které podle našeho mínění
zasluhují všeobecného souhlasu, budiž
zde uveden velmi sporný berní rok, který
není ničím novým, ale jen obnovením
stavu, který tu byl před platností nynějšího
daňového zákona. Byl to jeden z kardinálních
požadavků, kterého se dobylo klopotně
a po dlouhém boji na finanční správě,
a jest se jen obávati, zda je v zákoně dostatečně
postaráno, aby zejména pro přechodný
rok 1937 nejen nemusilo býti podáno dvojí
daňové při znání, jak to z
nynějších poměrů vyplývá,
a to za uplynulý rok 1936 a za nový rok 1937, nýbrž
aby poplatník nemusil platiti, jak jest se obávati,
dvojí daň v jednom roce. Tomu se musí zabrániti
přiměřenými opatřeními
cestou nařizovací.
Velice cenná jsou především různá
opatření pro zlepšení poměru
mezi poplatníkem a berní správou, která
jsou určena, aby zvýšila poplatníkův
pocit bezpečnosti. Sem patří především
povinnost berního úřadu provésti daňový
předpis již v první polovině roku a
vyříditi rekursy v témže roku, nejpozději
do dvou let. Tím má býti dosaženo takových
poměrů, že daňová věc,
přiznání, předpis a pokud možno
i stížnost mají býti vyřízeny
ještě v tomtéž roce, čímž
se podstatně změní bezpečnostní
poměry poplatníků. Důležitá
jsou však také některá zjednodušení
daňové soustavy, která jsou u daně
výdělkové a která mají sloužiti
k odstranění četných daňových
nespravedlivostí, která podporují ochranu
výroby a která jsou na druhé straně
určena k tomu, aby učinila přítrž
některým zneužitím v průmyslu.
Nemá býti opominuta ani reforma trestního
berního práva. Zde jest především
hodno povšimnutí rozlišování mezi
dolus a culpa, které je již dávno běžné
v normálním trestním právu, rozlišování,
které má zvláště vésti
k tomu, aby s každým, kdo se proviní daňovým
deliktem, nebylo jako až dosud nakládáno takřka
jako se zločincem, nýbrž aby bylo rozlišováno
mezi, abych tak řekl, pravým defraudantem a tím,
kdož se nějak provinil z nedbalosti nebo z neznalosti
zákona atd. Trestní sazby jsou také částečně
mírnější a zvláště
jest uvítati, že osnova uznává nárok
poplatníka, který byl v trestním berním
řízení osvobozen, na náhradu nákladů
proti státu alespoň v určitých případech.
Proti těmto nepopiratelným výhodám
zákona stojí ovšem řada stinných
stránek. Na př. jak jsem již poznamenal, osnova
není určena jen pro to, aby byly zavedeny nové
daně, nebo staré daně zvýšeny,
osnova chce naopak sloužiti zájmům poplatníkovým.
Přece však znamená pro poplatníka větší
zatížení, což musí býti
přijato v době ještě trvající
hospodářské krise s politováním.
Také pro to několik příkladů.
V lázeňských místech byla lázeňským
domům, jak s potěšením konstatujeme,
poskytnuta 60 % srážka při dani činžovní,
v příštích dvou letech dokonce 70 %
a to z hrubého výtěžku jako daňového
základu. Na druhé straně je však všeobecná
daň výdělková, která musí
býti odvedena jako minimální daň,
zvýšena s poloviny ‰ na 3/4‰, ba dokonce
na 1 promille, což je samozřejmě těžkým
zatížením, ježto ocenění
těchto domů stejně již značně
stouplo, tak že jest platiti poměrně velkou
daň z imaginární hodnoty. V poslední
chvíli byla sice učiněna výhrada pro
příští dva roky, t. j. pro příští
dva roky platí pro lázeňské domy stará
daňová sazba 1/2‰, ale dva roky jsou krátkou
lhůtou a pak mají tyto domy býti postiženy
celou ostrostí této osnovy.
Nemístným se nám také zdá zacházení
se společnostmi s ručením omezeným,
nemístným proto, že se mají považovati
za veliké kapitalistické podniky, ačkoliv
zde často jde o podniky, které pracují jen
s malým kapitálem a které slouží
jen rodinným zájmům. Bylo by si bývalo
přáti, aby právě společnosti
s ručením omezeným, jejichž kapitál
nepřevyšuje 1 milion, byly od daně výdělkové
vůbec osvobozeny. Rozhodně to odporuje zásadě
spravedlnosti, že neposkytuje-li společnost žádného
zisku, práce společníků se ponechává
bez odměny tím, že se jejich požitkům
odpírá odčitatelnost.
Stejně jest uvítati, že obchodní cestující,
kteří podléhají pensijnímu
pojištění nebo jichž obrat nepřevyšuje
40.000 Kč, byli osvobozeni od všeobecné daně
výdělkové. Na druhé straně
jest litovati, že nebyla při této příležitosti
definitivně rozřešena sporná otázka
lékařů nemocenských pokladen stran
povinnosti platiti daň výdělkovou. Tato otázka
se přenechala jako před tím boji mezi finanční
správou a nejvyšším správním
soudem, pravděpodobně v naději, že nový
zákon o nejvyšším správním
soudě bude finanční správu stejně
nutiti k praksi příznivé lékařům
nemocenských pokladen.
Také určité vady v berním řízení
nesmí zůstati bez povšimnutí. Tak budiž
poukázáno, že příslušnost
berních trestních soudů je závislá
na výši trestu, který přichází
v úvahu. To není podle mého mínění
na místě, protože malá věc může
míti pro malého člověka větší
důležitost než velká věc pro většího
člověka. Bylo by tudíž třeba
zvoliti jako mez příslušnosti nikoliv výši
trestu, nýbrž hospodářský význam
věci pro delikventa, jako vůbec nemá býti
nepovšimnuta poznámka, že by bylo v zájmu
ochrany poplatníka, kdyby výměra, vymáhání
a berní trestní právo nebyly vloženy
do rukou jednoho mocenského činitele, nýbrž
kdyby se zde vzalo v úvahu dělení moci, které
přináší pro poplatníka určitou
spravedlnost a bezpečnost. Konečně budiž
v této souvislosti také poukázáno
na to, že kontumační řízení,
t. j. řízení proti nedbalým poplatníkům,
kteří včas nespolupůsobí při
berním řízení, je vázáno
na příliš snadné předpoklady,
že by se věc neměla berním úřadům
tak ulehčovati, ale že by naopak mělo přicházeti
v úvahu pouze jako ultima ratio.
Především zbývá ještě
mnoho práce v tom směru, aby se finanční
správa proměnila, abych tak řekl, z komory
hrůzy ve skutečný orgán státní
správy, který má sice na jedné straně
hájiti oprávněné finanční
zájmy státu, na druhé straně je však
povolán hájiti poplatníkovu oprávněnou
potřebu ochrany.
To a mnohé jiné nás pohne k tomu, abychom
bez ohledu na uznání pro jednotlivá ustanovení
zákona hlasovali proti osnově. Při tom užíváme
práva, skoro by bylo možno říci povinnosti
oposice a chceme tím vyjádřiti, že osnova
je sama o sobě nedostatečná, především
však, že jsme nespokojeni, že se v poslední
době uvalují na obyvatelstvo přílišné
finanční oběti i oběti jiného
rázu, že dosud zde není dostatečná
snaha vyrovnati tyto těžké oběti přiměřenou
péčí o zlepšení hospodářské
situace obyvatelstva, zejména obyvatelstva německého.
(Potlesk poslanců něm. křesť. soc.
strany lidové.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, pí. posl. Bátkové.
Posl. Bátková: Slavná sněmovno!
Předložená novela zákona o přímých
daních nutí nás všimnouti si zejména
důsledků, které bude míti v zápětí.
Přináší řadu úlev a mezi
ně patří především uskutečnění
dávného požadavku obchodních cestujících,
zástupců, jednatelů, to jest novelisace §u
47 zákona č. 76 z r. 1927, kterým se zbavují
obchodní cestující povinnosti placení
zvláštní daně výdělkové.
Dovolte, prosím, abych si s tohoto místa všimla
blíže těch požadavků, které
má stav soukromých zaměstnanců vůči
vládě a československému parlamentu.
Jsem přesvědčena, že novela, která
tuto úlevu stavu obchodních cestujících
přináší, plní jenom spravedlnost,
po které už bylo velmi dávno z řad obchodních
cestujících na velmi četných veřejných
schůzích a ve velmi četných memorandech
voláno. Stav obchodních cestujících
a jednatelů i zástupců se netěší,
bohužel, u nás té pozornosti, které
by bylo v zájmu věci a důležitosti tohoto
stavu třeba.
Kniha objednávek u obchodního cestujícího
je nejlepším barometrem poklesu nebo vzestupu našeho
konsumu, meziobchodu a výroby. Nemělo by býti
zapomínáno, že obchodní cestující,
obchodní jednatelé i zástupci jsou nesmírně
důležitým činitelem při směně
čsl. výrobků doma i za hranicemi. Nejednou,
vážení pánové, jsme čtli
a slyšeli slova oprávněných výtek,
že naši tuzemští výrobci jsou při
svém obchodním styku s cizinou odkázáni
výhradně na zahraniční obchodní
zástupce, komisionáře a prostředníky
na mezinárodních trzích, a to je, myslím,
jedna z hlavních příčin, která
zaviňuje, že čsl. výrobky i při
vysoké své kvalitě a poměrné
láci si těžko razí cestu do zahraničních
odbytišť.
Slavná sněmovno, dovoluji si tvrdit, že dokud
nebude u nás v republice náležitě postaráno
o zákonnou úpravu vztahu obchodních cestujících,
jednatelů a zástupců, ať jsou absolventy
obchodní školy, obchodní akademie, kupecké
školy nebo vysoké školy obchodní, k jejich
zaměstnavatelům, do té doby nemůžeme
očekávat od tohoto stavu nic jiného než
to, co dosud vykonal a co mu právní nejistota jeho
povolání a postavení umožňuje.
Volá se stále po výchově dorostu národního
hospodářství znalého, prakticky vyškoleného
pro zprostředkování styků mezi spotřebou
a výrobou, a má-li tohoto účelu býti
dosaženo, je nutné, aby všichni adepti obchodní
vědy znali velmi přesně i svá práva,
ale především je nutné, aby tato práva
jim byla zákonem přesně vymezena.
Jestliže novela zákona o přímých
daních dává šťastný a věřím,
že všemi interesenty vřele vítaný
začátek, pak se vřele přimlouváme
za to, aby také návrh zákona o obchodních
cestujících, jednatelích a zástupcích,
před několika týdny koaličními
poslanci podaný, byl brzy projednán a uskutečněn.
Jen tak bude všem, jichž se týká, dodána
větší chuť k práci a nový
impuls k zvýšené činnosti, z níž
má prospěch jak výroba, tak konsument a meziobchod.
Koalice už návrh zákona podala a záleží
nyní na vládě a příslušných
činitelích, aby řekli své ano.
Obchodní cestující jsou příslušníky
širokého stavu soukromých zaměstnanců.
Svým vzděláním i povoláním
patřím mezi ně a proto prosím, aby
mně bylo dovoleno jako poslanci-ženě říci
o jejich postavení několik vět.
Soukromí zaměstnanci, ať už jsou to obchodní
příručí, kancelářští
úředníci či jiní zaměstnanci
v různých oborech, patří beze sporu
do řady nejpoctivějších poplatníků
daně důchodové. Není mezi nimi daňových
defraudantů. Každého prvého v měsíci
srazí se jim z gáže příslušná
částka na daně a odvede se státu bez
omluv a bez reptání. Zaslouží si tedy
také zvýšeného zájmu a porozumění
pro své požadavky. Je to především
dávný požadavek, aby ustanovení zákona
č. 76 z r. 1927, znemožňující
odpočitatelnost sociálních dávek a
daní, byla na trvalo zrušena. Vládním
nařízením č. 274/34 uznána
byla odpočitatelnost sociálních daní
a dávek do konce r. 1935. Je nutné jak v zájmu
zaměstnanců, tak i v zájmu zaměstnavatelů,
aby platnost tohoto vládního nařízení
byla prodloužena aspoň o 5 let, jak to navrhoval iniciativní
návrh koaličních stran, podaný 27.
listopadu minulého roku v tisku 148. Je sice pravda, že
odpočitatelnost sociálních dávek a
daní je vládním nařízením
z 19. prosince připuštěna do konce r. 1936,
ale stálé provisorium a nejistota budí jen
roztrpčení a nevůli.
Jsou tu i jiné bolesti stavu soukromých zaměstnanců,
kterých je třeba si všimnouti. Zákon
č. 154/34 vytyčil přesně jejich práva
i povinnosti, ale dochází velmi často k obcházení
tohoto zákon ve formě t. zv. konsulentských
ujednání, která uzavírají zejména
některé závody se svými zaměstnanci,
vyřazují je tak z platnosti tohoto zákona
a z ochranného sociálně-pojišťovacího
zákonodárství vůbec. Dovoláváme
se proto velmi vážně, aby každý
přestupek tohoto zákona, z něhož vzejde
škoda pro zaměstnance, byl velmi přísně
stíhán.
Vážení pánové a dámy,
dnešním tiskem prošla zpráva, že
cementárny, které cenové komise donutily
snížiti ceny cementu, jednoho z nejdůležitějších
prostředků k stavění, odepřely
snížiti tyto ceny a tvrdí ve zvláštním
memorandu toto (čte): "Snížením
cen budou cementárny citelně poškozeny, na
což doplatí nejen podnikatelé, nýbrž
i úřednictvo a dělnictvo." - Co, prosím,
říká toto prohlášení?
Že především, dojde-li ke snížení
cen cementu, budou se cementárny hojiti na těch
nejméně chráněných, t. j. na
úřednících, které zákon
č. 154 zde má chránit. Také živnostenské
inspektoráty stěžují si ve své
poslední úřední zprávě,
kterou dostali všichni poslanci do rukou, že není
nikde tolik přestupků zákona o 8hodinové
době pracovní, jako právě u soukromých
podniků. Kolik vyslechneme i my poslanci na schůzích
stížností na to, že úředník,
pokladník, kancelářská síla,
obchodní příručí, ať je
to muž či žena, musí pracovati 8, 10,
14 i 16 hodin denně, samozřejmě bez nároku
na odměnu za práci přes čas. A zase,
brání-li se zaměstnanec za těchto
podmínek službu vykonávat, stačí
sebe menší příležitost, aby byl
propuštěn a na jeho místo jsou nabídky
desítek jiných, samozřejmě poslušnějších.
Ten, kdo má možnost nahlédnouti do výkazů
zemských úřadů práce, do zprostředkovatelen
práce, odborových organisací, ví,
že také stav soukromých zaměstnanců
je nezaměstnaností velmi zle postižen. Bohužel,
že právě u příslušníků
tohoto stavu je velmi málo porozumění pro
odborové organisace, které je před útiskem
a nezaměstnaností chrání. A tak s
případy kruté, ale skrývané
bídy setkáváme se právě nejvíce
u příslušníků stavu soukromých
zaměstnanců. Uvádím jenom k informaci,
že podle zpráv, které vydaly odborové
organisace soukromých zaměstnanců, jenom
u obchodního pomocnictva v r. 19. 5 bylo 28.020 neumístěných
uchazečů o práci. Tisíce absolventů
chrlí každoročně obchodní školy,
jednoroční i dvouroční, obchodní
akademie, a málokterý z nich má vyhlídku
na brzké zaměstnání. K nim je dlužno
počítati tisíce maturantů středních
škol, všecky absolventy měšťanek, kteří
v nedostatku jiného zaměstnání vrhají
se všichni do soukromých služeb. A tak důsledek
se projevuje zejména v měsíci červenci
a srpnu rapidním stoupnutím číslice
o práci přihlášených uchazečů
v soukromém zaměstnání.