Trest pro zkrácení daně nebo nebezpečí
zkrácení se snižuje, a to podle § 186
až do výše šestinásobku oproti jedno
až desetinásobku dříve. Tedy odstraňujeme
zde již ten jednonásobek, poněvadž pak
může býti i půlnásobek, a snižuje
se z desetinásobku na šestinásobek. Podle §
187 stanoví se pokuty ve výši jedno až
desetinásobku místo dřívějšího
třináctinásobku až dvacetinásobku.
Podle § 188 stanoví se trest ve výši až
trojnásobku, dříve až pětinásobku,
a nepřesahuje-li zkrácení daní nebo
nebezpečí zkrácení 1000 Kč
a nečiní to zároveň více než
15% zákonné daně, nebude obviněnému
uložena pokuta vůbec. Vyměřovací
úřad trestní může uložiti
trest jen do výše trojnásobku, jinak musí
spor předložiti nalézacímu senátu.
Četl jsem zde trestní nález, kde jeden člověk,
který byl vyšetřujícím soudcem,
který byl žalobcem, který byl stranou jako
stát, byl současně soudcem a uložil
trest osminásobný. To příště
nebude možné.
Považuje-li vyšetřující úřad
za oprávněný vyšší trest
než je trojnásobek, bude to museti předložiti
nalézacímu senátu, který se skládá
ze dvou soudců a jednoho finančního úředníka.
Soudcem-úředníkem nemůže býti
úředník, který prováděl
trestní vyšetřování. Dříve
ano. Odvolací senát skládá se ze tří
soudců a dvou finančních úředníků.
K tomu jsem již řekl své stanovisko, že
jsme to udělali proto, poněvadž chceme, aby
i trestní daňové věci dostaly se do
rukou řádných soudců z povolání,
k nimž máme důvěru, že hledají
právo, snaží se hledati právo. O každém
případě musí býti provedena
průkaznost, tedy dokazovati věci. Nebude to spočívati
v rukou jednotlivce, nýbrž v rukou těchto soudců
z povolání.
Po skončení prvního výslechu má
právo obviněný a také jeho právní
zástupce býti přítomen výslechu
svědků znalců a předzvědných
osob a klásti jim otázky. O takovém výslechu
musí býti zavčas zpraven. Dříve
tomu tak nebylo. Dříve celý výslech
se dál bez právního zástupce.
Odkladný účinek v placení daní
při odvolání, přesahuje-li předpis
téže daně aspoň 30% nejblíže
předcházejícího berního roku,
musí býti na žádost poplatníka
tomuto přiznán. Tedy to je ten dávný
zápas o odkladný účinek. Teď
se nám dostává zadost, odkladný účinek
se přiznává, ovšem že daň
musí býti o 30% vyšší než
roku předcházejícího.
Doručování do vlastních rukou, je-li
doručování rozhodné pro počítání
preklusivní lhůty, jejíž nesplnění
je pro poplatníka spojeno s právní újmou.
Vláda přišla s návrhem, aby bylo takové
doručení možno odevzdati do rukou majiteli
nebo služce nebo členu domácnosti nebo hodit
pod dveře nebo do poštovní schránky.
To by bylo znamenalo, když poplatník odcestoval a
vrátí se až po uplynutí stanovené
lhůty, že to má vykonat při vytýkacím
řízení - nebo, jde-li o platební rozkaz,
podat rekurs do 30 dnů -, že se má do 8 dnů
dostavit, jinak že to bude mít za následek
kontumaci. To všechno jsou důležité věci,
které zákonodárce i proti fisku nemohl přehlédnouti
a musil je chránit. Že při těchto lhůtách
docházelo dosti často i, řekl bych, k dramatičnostem,
není třeba zdůrazňovat.
Poplatek nebo předpis úroku z prodlení musí
býti poplatníku doručen nejdéle do
2 roků, jinak nárok na úroky z prodlení
zaniká. Dříve jsme dostávali předpis
takového úroku za 4, 5 i více roků.
Poplatník byl najednou zděšen, když se
mu vyměřilo několik tisíc Kč
úroků z prodlení. Nyní se tak musí
díti do 2 let, jinak nárok zaniká.
Knihy odebrané poplatníkovi nebo poplatníkem
zapůjčené berní správě
musí býti poplatníkovi vráceny do
2 měsíců. Kol. Toušek zde mluvil
o tom, že se knihy nevracely 1, 2 i 3 roky, a poplatník
nevěděl, na čem je.
Při vytýkacím řízení
může poplatník místo dlouhých
výpisů nabídnout k nahlédnutí
své knihy, čímž výzvě
vyhověl, a knihy mají průkazní účinek.
To znamená, že příště nebude
moci berní správa říci: Co je mně
po vašich knihách, udělejte výpis z
deníku, ten po vás chci, a když to neuděláte,
bude to mít za následek kontumaci. Kdyby se nyní
požadovaly na poplatníku výpisy, které
by ho zatěžovaly, může nabídnout
knihy, které nesmějí býti odmítnuty
a které mají průkaznost.
Finanční správa je povinna přihlížet
ke srážkám ve prospěch poplatníka;
i tehdy, když je poplatník neuplatnil, má se
tak stát ex offo, jsou-li takové srážky
z přiznání patrné. Dosud byl poměr
ten, že berní správa přihlížela
jen ke srážkám, které byly ke škodě
finanční správy. Seznala-li, že poplatník
neuplatnil srážky ve svůj prospěch,
nebyla povinna k tomu přihlížet, ba naopak
ráda to zamlčela. Příště
nebude tak moci učinit, poněvadž je ex offo
nucena ke srážce přihlížet a poplatníkovi
ji přiznat.
Finanční správa musí poplatníkovi
doručiti platební rozkaz do 1 roku ode dne podání
přiznání. Jinak se má za to, že
daň byla vyměřena podle přiznání
poplatníkova. Ve složitých případech
se připouštějí 2 roky. A rovněž
tak tomu je při vyřizování rekursů.
Rekursy musí býti vyřízeny do jednoho
roku, ve složitých případech do dvou
let, jinak se má za to, že bylo rekursu v plném
rozsahu vyhověno.
To by byl asi - nepřihlížeje ke lhůtovým
a ostatním ustanovením - hrubý nákres
toho, co se pronikavého v daňové reformě
udělalo. Jestliže pak s tohoto místa se mluví,
že daňová reforma celkem neznamená nic,
že nebylo nic uděláno, pak to není příliš
spravedlivé posouzení věci.
Při této příležitosti bych chtěl
upozorniti ještě na jednu věc. My máme
zvláštní poplatkový zákon. Tento
poplatkový zákon znají v Československé
republice snad 2, nanejvýše 3 lidé, kteří
mu rozumějí. Všichni ostatní nikoliv.
Hlavně pak ne poplatník, zejména ne malí
a drobní poplatníci. V poplatkovém zákoně
je vyložený chaos. Zabývaly se jím obchodní
komory, podávaly dobrozdání a nakonec se
poznalo, že ani to neodpovídá skutečnosti.
Je potřebí zdůrazniti, aby poplatkový
zákon byl pokud možno brzy novelisován, a bylo
by záhodno, aby s iniciativou přišlo samo ministerstvo
financí. Byli jsme sice upozorněni, když jsme
se touto otázkou zabývali, že, až se této
materie dotkneme, nám slezou vlasy. To je snad možné,
ale jestliže je věc tak složitá, pak podle
mého soudu je nepotřebná, poněvadž
ji nemůže nikdo upotřebiti, jelikož se
podle ní nemůže říditi, nezná
ji a nerozumí jí.
A konečně myslím, že naléhavě
tluče na dveře parlamentu reforma trestního
důchodkového zákona. Já jsem zde již
o té věci mluvil. Je to zákon, který
slavil minulého roku od své poslední novelisace
100leté jubileum. Tedy 100 let nebylo na trestní
důchodkový zákon sáhnuto. Nakolik
se však za těchto 100 roků změnily hospodářské
poměry, co vývoj národohospodářský
nového a nového vytvořil, to bychom si dovedli
jasně představiti teprve. kdybychom měli
před sebou něco, co bylo před 100 lety. Myslím,
že do Přerova právě jel z Břeclavě
takový vlak, který jezdil před 100 lety,
na výstavu a který byl názorným příkladem,
jak vypadaly dráhy před 100 lety. Jel na výstavu
jako musejní kousek. Náš trestní důchodkový
zákon je 100 let starý od poslední novelisace,
ale má ustanovení z doby josefinské a z doby
Marie Terezie, tak se domnívám, že i tento
exemplář, který již konec konců
také nikdo nezná, dávno patří
do takového musea zákonů. (Výborně!
- Potlesk.) Tyto věci se budou musit chtíc
nechtíc dělat.
A teď dovolte mi na konec, abych řekl: Rozpočtová
sedma dělala co mohla a je si vědoma, že není
snad vše uděláno tak, jak by si v zájmu
spravedlnosti bylo práti. Rozpočtová sedma
měla při pracích své obtíže.
Měli jste příležitost poslechnouti členy
sedmy s tohoto místa a seznali jste, že tato sedma
byla odhodlána za všech okolností započaté
dílo dodělat, poněvadž měla na
mysli zájem státu, zájem občanstva.
Řekla si: Zákony konec konců dělá
Národní shromáždění, za
zákony odpovídá Národní shromáždění
a proto mu také musí přináležet
iniciativa, aby do tvorby zákonů zasahovalo tak,
jak toho ve skutečnosti zájmy našeho zákonodárství
vyžadují. (Výborně! - Potlesk.)
Myslím, že to, co se stalo v rozpočtovém
výboru, bude uplatněno i na jiném místě
a při jiném jednání, nechceme-li zdiskreditovati
náš parlamentarismus, aby se o něm mohlo mluviti
v názvosloví, které bych nerad vyvolával,
jako to na př. bylo s těmi manekýny, nýbrž
aby bylo patrno, že přece jenom poslanecká
sněmovna je si vědoma, co je, kdo ji sem poslal,
komu je odpovědna, za co odpovídá a že
může vpravdě odpovídati jenom za dílo
své, ne za dílo druhé, Národnímu
shromáždění vnucené. Proto také
bylo odhodlání rozpočtové sedmy dílo
začíti a dílo dodělat, i když
se používalo proti ní prostředků
a metod ne vždycky v legislativě obvyklých.
Kol. zpravodaj dr Novák zde již na to poukázal,
že bylo používáno dokonce tisku, tentokráte
nikoliv tisku politického, nýbrž tisku, který
si říká národohospodářský
a hospodářský, který začal
rušivě do této práce zasahovat, a to
namnoze tónem neobvyklým, kde mluvil o členech
sedmy, že dělají daňovou reformu a nerozumějí
jí, že nejsou odborníky a že kazí
dobré dílo odborníků z ministerstva
financí. Chci konstatovati: Nebyla to pravda. My jsme zásadně
jednali se zástupci ministerstva financí a jednotlivými
odděleními tak, jak se to té které
partie materiálu osnovy zákona týkalo. Vedle
toho jsme si zvali znalce k poradám, abychom měli
jasno, děláme-li něco dobře čili
nic. Neomezovali jsme se na své vlastní zkušenosti
a poznání, nýbrž s ministerstvem financí
i se znalci jsme se snažili udělati dobré dílo.
Mohl bych zakončit tím, čím zakončil
dr Meissner: Dílo je obstojné. (Výkřiky.)
Myslím, že je takové, že se snad ještě
před čtvrt rokem nezdálo možné,
že by z důvodů spravedlnosti mohla přijíti
do zákona taková ustanovení. Jenom je potřebí,
aby nyní v duchu zákonodárce a ve svém
vlastním duchu byl zákon také prováděn;
pak bude méně stížností u poplatníků,
poněvadž přestanou řeči, že
1/8%, 1/4 %, 1/2 % při 30.000 Kč, jsou-li dva společníci,
pro každého 30.000 Kč, nad 30.000 Kč
2 1/2 % až do 140.000 Kč jsou daně vysoké
proti tomu nebude naříkati nikdo. Vysokou se stávala
daň tím, že, když poplatník řekl,
vydělám 50.000 Kč, berní správa
řekla: Tys vydělal 100.000 Kč.
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta uplynula.
Posl. Ostrý (pokračuje): Odhadla ho
a tím nastávala nespokojenost. Dobře to zde
charakterisoval kol. Meissnera já mohu zakončiti
tím, že zákon je obstojný a bude-li
dobrá a obstojná státní finanční
správa v jeho provádění, nastane sblížení
mezi ní a poplatníkem, což je v tomto státě,
který je naším státem a který
si musíme sami vydržovat, žádoucno a bylo
by potřebí, aby se tak stalo v době nejkratší.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Trnka. Dávám
mu slovo.
Posl. Trnka: Slavná sněmovno!
Při projednávání rozpočtu na
r. 1936 bylo již naznačeno a počítalo
se s tím, že daňová reforma, která
bude provedena, přinese státní pokladně
40 až 50 mil. Kč. Pan posl. dr Meissner zde
prohlásil, že tato osnova přinesla - asi myslel
přinese - státu mnoho milionů. Je velice
správné, aby to byly především
daně příjmové, které by hradily
státní potřeby, a aby daně spotřební
byly omezeny na míru pokud možno nejnižší.
Má-li někdo 1 mil. Kč příjmu,
snáze zaplatí 500.000 Kč přímé
daně, než by mohl dát dělník
nebo drobný zemědělec nebo člověk,
který bere podpory nebo vydělá 10 Kč,
pětikorunu na daň spotřební. To je
velmi nespravedlivé. Je naopak spravedlivé, aby
daně přímé byly pokud možno zvýšeny
podle příjmu, avšak v této osnově,
jak se na ní dohodla koaliční sedma a jak
byla v rozpočtovém výboru odhlasována,
je ještě mnoho nespravedlností, neboť
je velmi jasně vidět, že jsou to především
různé velkopodniky, koncerny, družstva atd.,
které zdánlivě nebo třebas i ve skutečnosti
obchodují s členstvem a mají ohromné
výhody daňové. Je to právě
velice dobře viděti z projevu pana profesora Brdlíka,
který řekl, že nejvíce poklesl výnos
zvláštní daně výdělkové.
Výdělková daň velmi poklesla proto,
že dnes nemají lidé výdělek.
Dnes není živnostníka, obchodníka, který
by měl jakýkoli výdělek. Proč?
Poněvadž dnes veškerý obchod, výroba
i prodej, všechno se soustřeďuje v. rukou velikých
koncernů družstevních ať jakékoli
kategorie nebo politické strany, a tyto veliké podniky
jsou na tolik osvobozovány od daní, že je to
nespravedlivé. A proto my nemůžeme pro tuto
osnovu hlasovati. Je z lidského stanoviska nemožné,
aby družstevní podnikání bylo zvýhodněno
daněmi, neboť je logické, že co nemůže
jeden snadno anebo co jeden může velice těžko,
je ve společnosti, kde je sloučeno více lidí,
lehčí. To znamená, že se lidé
soustřeďují proto, aby měli nějaké
výhody právě v tom soustřeďování
při nákupu a prodeji. Ale není možno,
aby na to měl dopláceti stát aneb aby stát
byl zkracován na příjmech na základě
družstevnictví o poplatky a daně, které
má dostávati. Po této stránce je tato
osnova velice nespravedlivá a tvrdím, že družstva
a veškeré spolky, které mají v hlavičce,
že obchodují s členy, mají často
jen na potvrzení nákupním neb prodejním,
že je to člen, ale oni se vůbec o to nestarají,
je-li členem, jim jde jen o to, aby měly velké
obraty a výdělek. Takových koncernů
a velkopodniků,kde se rušivým způsobem
zasahuje do soukromého podnikání a ubíjí
se živnostník a obchodník, je mnoho, ty dnes
dělají do všeho možného. Mám
řadu případů, že i členům
družstva se zdražují potřeby až o
70 % bez ohledu, jsou-li členy družstva či
ne, aby jen družstva a takové podniky vydělávaly.
To je nemravné a tato soustava je nemožná a
je třeba, aby přišla nová daňová
reforma s poměrným stejným zdaněním
pro každého.
Chci říci, že jsou nejsprávnější
jediné daně přímé, a je třeba,
aby daně spotřební byly pomalu smazány.
Na jedné straně se útočí na
ministerstvo financí, které má býti
hromosvodem, ač mu to odhlasujete, co má vybrat.
A zde bych chtěl podotknouti panu kol. Ostrému,
který řekl, ze celý tento parlament, my všichni,
máme jakousi odpovědnost anebo právo, že
to není pravda. Chci říci, že jenom
koalice má odpovědnost. Také jen koaliční
strany mají právo revise, poněvadž oposiční
strany jsou manekýny a snad i někteří
poslanci z vládních stran hrají úlohu
manekýnů, ale oposice všeobecně. Proto
by bylo jen spravedlivé, aby do rozpočtové
sedmy byla připuštěna oposice, by měla
právo nahlížeti, jak se hospodaří
s těžce vymačkanými penězi z
poplatníků a jak se vydávají. Je zde
třeba kontroly a chtěl bych poukázati na
řadu případů, že je snad velice
nutná taková kontrola, poněvadž máme
dodávky a různé státní práce,
kdy se řekne: Ten je dražší, ale je výhodnější,
a zadá se mu ta práce, když je to příslušník
některé vládní politické strany.
A zase jsou případy na druhé straně,
že když je opravdu levnější, řekne
se: On je levný, ale nevyhovuje, nemůže zadávku
dostati. Velmi se to praktikovalo v poslední době
tak, že se bral zřetel na politickou příslušnost,
a u vybírání daní je to totéž.
Jak jsem řekl, předpisuje se ministerstvu financí,
kolik má vybrat, udělali jste rozpočet, ale
potom, když dají platební rozkaz a poplatník
je u oposiční skupiny, není organisován
u vládní strany, dá mu to někdy hodně
práce, aby se domohl spravedlnosti. Znám případ,
kdy živnostník, který proti minulým
letům dostal velký předpis daňový,
řekl: "Dal jsem se do agrární strany,
povedlo se mi to, dostal jsem odpisy daňové."
Po této stránce bych apeloval na ministerstvo financí
a na všechny orgány finanční, aby jednaly
opravdu spravedlivě, nekompromisně, aby nedělaly
ohledy napravo anebo nalevo a nedaly na žádný
vliv.
Se státními penězi je třeba hospodařiti.
Vážené shromáždění,
co se vydá peněz ze státní pokladny
na různé podpory! Co se už vydalo peněz
na sanování bank, na podporu družstev, o kterých
jsem už mluvil, které samy mají největší
možnosti, poněvadž mají ohromný
okruh působnosti, výdělků atd. Dávají
se podpory i zemědělcům, kterým dneska
bude tolik třeba podpor. Na jedné straně
dáváme podpory, na druhé straně to
z poplatníků musíme dostati. Teď na
jaře se dalo hodně milionů Kč na podpory
na nouzové krmivo a je třeba uvažovati, jsou-li
vždycky tyto peníze vydávány správně,
a je-li třeba, aby se peníze z poplatníka
vymačkávaly pro takové věci. 20 až
30 % drobných zemědělců by potřebovalo
opravdu podpory anebo levných krmiv, ale nemohli si koupiti
ani levné krmivo za 60 Kč za 1 q, prostě
proto, že nemají 1 Kč v kapse, že nemají
1 Kč ani na sůl, neřku-li, aby mohli koupit
1 q otrub za 60 Kč. To mohl koupiti ten, kdo má
peníze, ale když jich nemá, tak to koupiti
nemůže, i když to sebe více potřebuje.
Je třeba revidovati i tento systém.
Při novelisaci tohoto zákona bych chtěl uplatniti
jednu věc, a to, aby veškeré podpory odpadly.
Nepotřebujeme podpor, potřebujeme, aby každý
stav byl pokud možno soběstačný a zajištěný
bez státního sanování. Co jsem se
už namluvil o tom, aby zemědělci byli zákonem
donuceni k živelnímu pojištění,
aby vláda sjednala levné sazby u pojišťoven,
ne aby byl nový ústav, který by se o tuto
věc staral, neboť by to mohlo býti zase stranické,
nýbrž aby u kterékoliv pojišťovny
mohli býti zemědělci pojištěni
s tím, že by musili býti pojištěni.
Proto by mohli býti pojištěni levně,
poněvadž když by byli pojištěni všichni
zemědělci ve státě - nejsou všude
pohromy - dostali by zemědělci dobře vyplaceno
v případě pohrom a celá agenda, systém
podpor a šikanování a stranické rozdílení
podpor by mohlo odpadnouti. Nemyslím, že by se to
vztahovalo jenom na nás, na zemědělce, že
bychom potřebovali býti zákonem donuceni
k tomu, abychom se sami zajistili pojištěním.
Myslím, ze systém jiných podpor a sanací,
jak jsem již řekl, družstvům atd., musí
jednou odpadnouti, ale mohl by odpadnouti i systém podpor
v nezaměstnanosti dělnictva za sanace státu.
Pracují-li dneska v tomto státě 4 miliony
lidí, je-li zde na 1 milion lidí nezaměstnaných,
4 miliony pracujících lidí snadno vydrží
1 milion nebo 700.000 nezaměstnaných, snadno je
zaplatí, a to tak, že by nebyl žádný
gentský systém, žádné nouzové
akce, nýbrž kdyby každý pracující
člověk denně dal 1 Kč ... (Výkřiky
komunistických poslanců: Kapitalisté!) Pardon,
jenom 1 Kč; při 4 milionech pracujících
lidí by to dělalo daleko přes 1 miliardu,
a stát dává dnes okolo 800 mil. Kč
na lidi, kteří nepracují. Bylo by to mravnější
než dnes, poněvadž dneska když platí
dělník podle gentského systému na
dobu, až nebude pracovati, a pak to bude dostávati
příspěvkem od státu zpět, je
řada lidí, kteří přímo
kšeftují různými poukazy, chlebenkami
atd., prodávají je a pak i peníze přímo
propijí, a nikdo se toho nevšímá, když
zdánlivě to nejde z jeho kapsy. Kdyby se to změnilo
v tom smyslu, že ten, kdo pracuje, dával by 1 Kč
daně průměrně - někdo 50 hal.,
někdo 2 Kč, podle toho, jaký má výdělek
- na kamarády, kteří nepracují, byla
by zde lepší kontrola, mohli by to dělati dále
ti, kteří dnes vedou tu agendu, ale jen by se změnil
systém jak u zemědělců v zajištění
samých sebe, tak u dělnictva vzájemně
bez doplácení ze státní pokladny.
U zemědělců by úspora mohla dělati
300 mil. Kč, u dělníků 800 mil. Kč;
to by se ušetřilo a o to by mohly býti menší
daně, i spotřební daně by mohly býti
zmenšeny. Co mají dělníci z toho, když
se říká, že mají rovné
právo hlasovací? Co jim dalo rovné právo
hlasovací, když se všude zadlužily obce
snad i přičiněním lidí, kteří
nic nemajíce, hlasovali pro vše v domnění,
že to platit nebudou, a zadlužily se i samosprávné
svazky a stát. Dělník, který nic nemá,
musí zaplatiti samosprávné přirážky
a daně v tom, co spotřebuje, musí nésti
všechna břemena. Obchodník a živnostník,
poněvadž chce vydělati, musí to zahrnouti
do ceny produktů, aby měl ještě nějaký
výdělek a aby mohl býti živ. Nic by
se nezměnilo, jenom agenda a berní systém
by byly trochu jiné. Kdyby nemohl po ukazovati jeden stav
na druhý, že něco od státu má,
nebyla by nevraživost, neboť dobře víme,
že stát jako takový nikomu nic dáti
nemůže, jenom zase z kapes občanů.
A je tady ještě jiná možnost státních
příjmů, abychom nemusili přetěžovati
poplatníka. Dnes je živelný nápor na
parcelaci půdy u všech stran socialistických,
a já sám jsem podával návrh na další
parcelaci. Poukazuji na případ státních
pozemků a statků. Máme v Mladějovicích
případ, kde má nájemce od státu
najato přes 100 ha půdy a platí z 1 ha nájem
1 1/4 q pšenice. Dnes dostáváme časté
petice venkovských lidí - mají je snad všecky
kluby - kteří nemají co jísti a chtěli
by si těch několik ha půdy najmouti. V soukromém
pronajímání platí dnes ten, kdo chce
najmouti půdu, nejméně 1 q pšenice neb
žita z korce. Vážené shromáždění,
jestli může míti jeden nájemce 50 až
150 ha půdy, z níž platí 1 q neb něco
přes 1 q z ha nájemného státu, je
přirozený onen hlad po této půdě,
neboť není práce, a zde jsou na druhé
straně veliké plochy půdy v jedněch
rukách o mnoho laciněji. Krásné státní
statky by mohly nésti jiné peníze, kdyby
se to využitkovalo a pronajalo tak, aby to lidem a státní
pokladně vyhovovalo. Co nezaměstnaných by
odpadlo!
A zase přicházím k otázce státní
pokladny. Jsou tu ještě jiné možnosti
příjmové. V poslední době vidíme
jasně nemožné hospodaření a nemožné
oceňování našich domácích
výrobků. V republice na venkově sladí
80 % lidí sacharinem a tak je to u drobného lidu
na vesnicích všude. Teď chodí od finančních
úřadů a chytají ty, kteří
obchodují se sacharinem; takový obchodník
ukáže, které hospodyni sacharin prodal, a pak
máme takové případy, jako v Plástovicích,
kde dali jednomu zemědělci 2000 Kč pokuty,
poněvadž žena jeho koupila sacharin. Tím
se to nespraví. Kdyby byla v koalici dobrá vůle
usměrniti cenu cukru a zavésti po této stránce
nové hospodářství, kdyby se nespekulovalo
jen na vývoz s prodělkem, kdyby se cukr také
konsumoval doma, kdyby se kalkulovalo při výrobní
ceně 1.30 Kč s prodejní cenou 2.50 Kč,
nebylo by potřebí sladiti sacharinem, nebylo by
třeba šikanovati lidi a ukládati jim úžasné
pokuty. Jest nesmyslné, aby v tomto státě,
kde je nadprodukce obilí, nemohlo se pěstovati více
řepy. Desetkrát více cukru by se zkonsumovalo.
Dnes na venkově se nekonsumuje takřka vůbec
žádný a všude se sladí sacharinem.
Podívejte se, slavná sněmovno, kolik by to
vyneslo a jaký by to byl národohospodářský
počin, kdyby se náš člověk mohl
dosyta najísti toho, čeho máme zde nadbytek.
Proto je třeba, aby se o tom uvažovalo. My, oposice,
nemáme tu možnost, ale vy ji máte, abyste to
opravili, aby lid už konečně jednou byl spokojen.
Do státní pokladny by přišlo více
výtěžku.
Ještě jiné věci jsou tu, které
také třeba opraviti - mluvilo se už také
o tom. Nepamatovalo se totiž dobře na otázku
vkladů. Pan kol. Branžovský už
mluvil o tom, že by bylo dobré, kdyby přestala
tato tajnost vkladová, kdyby bylo možno, aby stupňovitě
byli zdaňováni vkladatelé. Od toho, kdo má
8-10.000 Kč uloženo, vybírá se to hned
ústavem, musí zaplatiti ta 3% z tohoto výtěžku,
a jestliže má někdo uloženo 5, 10, 20
milionů Kč, platí totéž. Kdyby
byla zrušena tajnost vkladů, pak by nebyly nevraživosti
dobrých poplatníků jako při půjčce
na obranu státu, kdy se dává amnestie daňová.
Pokud vím, je asi 50 mil. Kč na 3 % již upsáno
k vůli amnestii. A je řada případů,
že má tajnost vkladů i jiný nepříznivý
význam. Ti, co chtěli stavěti, báli
se s penězi ven, že by byli trestáni velkými
pokutami, že neměli přiznané vklady.
Řada lidí konečně rozhodla se stavěti
a když už měli takřka vykopané
základy k stavbám - mám doklady od stavitelů
- raději půjčili peníze na obranu
státu, než by dům postavili, poněvadž
si myslí, že je to pro ně výhodnější.
Nechci tím říci, že by neměli
půjčovati. Jistě každý rád
půjčí, kdo má. Ale kdyby tato tajnost
vkladová byla zrušena, zvětšilo by se
podnikáni, vyneslo by to velice mnoho milionů na
dani důchodové.
Je tu dále jiná veliká bolest, o které
bude třeba uvažovati. Týká se to dávek
převodních. Také zde bylo o tom mluveno.
Vážené shromáždění,
s tím budete muset počítati, že budete
muset udělati nějakou úpravu, neboť
ty převodní dávky jsou pravou konfiskací
majetku, a právě od referentů z finanční
správy jsem se dověděl, že jsou případy,
že na jedné a téže usedlosti se 4krát
za rok předepsala a také vybrala dávka z
převodu. Máme řadu případů,
že lidé musí dáti polovinu svého
majetku na tyto převodní poplatky z toho důvodu
na př., že častěji úmrtím
atd. se musí předávati nemovitý majetek.
Je třeba, abyste uvažovali o tom, že je nutno
udělati v tom změnu, že nikdo nemá platiti
převodní poplatky dříve, až když
se normálním způsobem usedlost nebo dům
předává. Normálně se předává
majetek během 25 let, nejdříve tak v 16-18
letech, ale hranice měla by býti 20 let. Převody
nenormální by měly býti vůbec
od poplatků osvobozené. Dosavadní způsob
placení převodních poplatků představuje,
jak jsem řekl, přímou konfiskaci majetku,
a když se to jednou za normálního předávání
počítá, je to ještě jistě
dávka velmi veliká a není třeba, aby
se na tomto systému lpělo a aby to mělo plniti
vyprázdněné státní pokladny.
Vážené shromáždění,
bylo zde mnoho stížností i od koaličních
poslanců, že předložená osnova
zákona není ještě dosti dokonalá.
Bylo mluveno sice o tom, že zde snad dobrá vůle
byla, a já bych rád, aby opravdu byla dobrá
vůle u koaličních stran a aby opravdu chtěly
jednou pomoci drobnému člověku, poplatníku,
aby opravdu chtěly jednou zavésti tu demokracii,
tu spravedlnost daňovou, aby byli daňově
postihováni ti, kteří příjmy
mají, a aby na druhé straně bylo ulevováno
širokým vrstvám lidovým, aby se opravdu
mohly v těžké situaci, která dnes je,
aspoň trochu najísti, aby byly aspoň trochu
spokojeny a aby neproklínaly své předáky
a ty činitele, kteří rozhodují o celém
národním hospodářství v tomto
státě.