Není sporu o tom, že lid by vítal takové
návrhy a že by je všemi svými silami také
podepřel. A potom při dalším průběhu
a zejména při rozvíjení sil pracujících,
opřeni o sjednocenou jejich sílu, mohli bychom provésti
v Československu skutečně dalekosáhlou
daňovou reformu a bylo by skul tečně možno
prosaditi zásadu "ať platí bohatí!"
Tento systém byl by podle našeho mínění
vybudován: 1. na dani z důchodů, 2. na dani
z kapitálu, 3. na dani z luxusu a na dani z monopolních
mimořádných zisků. Touto cestou by
se do sáhlo, ze nynější, lid krutě
postihující systém, vybudovaný ze
70% na nepřímých daních a na tom,
že 80% státních příjmů
platí pracující lid, by se obrátil
a nastal by obrácený poměr. Daně by
prostě platili toliko ti, kteří na daně
mají. Tento systém, vybudovaný na přímých
daních, zlevnil by značně potřeby
lidové výživy, neboť by spotřební
daň úplně odboural. Zlevnil by rázem
cukr o 2 Kč na 1 kg, zlevnil by maso nejméně
o 30%, zlevnil by o značné sumy pivo, líh,
benzin, petrolej, jízdné, železniční
a autobusové lístky a všechny životní
potřeby. Avšak nejen to, zbavil by též
rolníky a živnostníky tíživé
daně pozemkové, třídní a činžovní,
zbavil by je placení kolků a poplatků.
Samozřejmě podstatnou složkou takového
daňového systému musila by býti lidová
kontrola. To by znamenalo, že milionáři by
musili býti postaveni pod kontrolu, kterou by prováděly
lidem zvolené komise, musilo by býti zrušen
obchodní a bankovní tajemství boháčů,
zavedeno volné nahlížení do knih a soupisů,
pořízených komisemi. Nutným doplňkem
takového systému by bylo, že majetek boháčů
zatajený nebo převedený na nastrčené
osoby, propadl by ve prospěch státu. Byl by zabaven
majetek těch, kteří kapitál do zahraničí
vyváželi, aby jej tak "ulili" před
zdaněním.
Jak rychle jde uskutečňovat požadavky pracujícího
lidu a došlápnout si na kapitalisty, ukazuje cesta
francouzského a španělského pracujícího
lidu, cesta, kterou nastoupily socialistické strany a strana
komunistická společně s ostatními
pokrokovými korporacemi. Proč by to nešlo u
nás? Šlo by to, musí to jít! To ovšem
předpokládá sjednocený boj pracujících
mas proti agrární a fašistické reakci,
proti finančním magnátům.
My komunisté povedeme proto boj proti daňové
reformě, jak ji přináší tato
osnova. Povedeme boj pro lidovou daňovou reformu jako jeden
ze stěžejních bodů společného
postupu všech socialistických stran dělnických,
všeho pracujícího lidu a jeho organisací.
Daňová politika se nesmí dělat pro
několik stovek milionářů a kapitalistů,
nýbrž pro miliony pracujícího lidu.
Pravíme k dělníkům, drobným
živnostníkům, malým a středním
rolníkům, zaměstnancům, drobným
úředníkům:
Sejděte se ve všech místech, ve všech
závodech a jednejte o tom, co třeba učiniti,
aby bohatí museli více platiti a aby chudí
mohli lépe žíti. Jakmile nastoupí socialistické
strany v Československu cestu společného
boje proti pánům jakmile všechny naše
organisace v Československu s ostatními demokratickými
organisacemi pracujícího lidu budou společně
bojovat, budou i společně vítězit,
a pak nastane stav, že skutečně budou platiti
bohatí. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Ostrý. Dávám mu slovo.
Posl. Ostrý: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova zákona tisk 542 měla
za úkol reformovati přímé daně
jen potud, pokud se to týkalo úhrady, tak jak to
měl na mysli již státní rozpočet
na rok 1936. Když rozpočtový výbor obdržel
návrh zákona a měl o něm jednat, tu
vytrysklo jednomyslné přesvědčení,
že by bylo chybu, kdyby se reformovaly přímé
daně jen potud, pokud tak činí vládní
návrh zákona o reformě přímých
daní, že jest potřeba, aby se šlo o celého
daňového zákona o přímých
daních a aby na základě prakse a získaných
zkušeností byla daňová reforma provedena.
Je pochopitelné, že to vyvolalo údiv, poněvadž
jsme za 17 roků příliš zvykli na to,
že posl. sněmovna nebo Národní shromáždění
neměly více iniciativy, než jako ten který
vládní návrh žádal. Že důsledně
pak byl o tuto zásadu, uchopiti se iniciativy, sveden takový
menší zápas, to bylo cítiti v celé
čsl. veřejnosti. Měl jsem příležitost
poslouchati kolegy ze "sedmičky", kteří
zde již mluvili; a tu bych chtěl říci,
že řeči jejich vypadají tak, jako kdyby
zde byla smluvena linie, kterou ten který řečník
má držeti. V celém projednávání
neobjevuje se vzájemné opakování.
Dovolte mi, abych odchylně od ostatních řečí
šel ve svých vývodech také svou cestou.
U nás je daňové zatížení
přímou daní už tak vypjaté, že
se zdá, že další zvyšování
není možné. Stát pak participuje na
zisku podniku ve formě daní, nemá však
žádné o risika při ztrátě
podniku. I když podnik končil svůj hospodářský
rok ztrátově, nezůstává ještě
nezdaněn pokud se týče daně výdělkové,
a ukládá se mu aspoň daň minimální,
jak se ještě o tom zmíním. Jestliže
se pak u podniků střídavě jeví
ztráta nebo zisk, jeden rok zisk, druhý rok ztráta,
pak to jde na účet hospodářství
celého podniku a zkracuje se nebo zmenšuje podstata,
tedy to jde na účet podstaty. Už na účet
podstaty jde, jestliže podnik je postižen třebas
minimální daní; zmenšuje se podstata
už proto, poněvadž podnik končil hospodářský
rok bez výdělku nebo dokonce se ztrátou,
a ještě podnikatel celý rok z té podstaty
žil. Když pak k tomuto zatížení daňovému
vyvine se ještě daňová prakse, uměle
zvyšovati zisky pro základ daně výdělkové
a daně důchodové, má to za následek
systematické ohrožování podstaty do
budoucnosti vůbec. Proto rozpočtová sedm
dostala řadu stížností a požadavků,
jak by měla býti daňová reforma provedena.
Tak na př. zemský pojišťovací fond
v Praze žádal osvobození důchodců
od daně rentové.
Kol. Meissner zde mluvil o mentalitě lidu a zdůvodnil
ji velmi pěkně, ale to, že se dnes žádá
snížení daně, je jen důsledkem,
že se nepostupovalo podle zákona a že berní
správy zaujímaly stanovisko, vyčerpat a získat
prostředky za všech okolností, ať je to
národohospodářskému životu prospěšné
čili nic. Když pak praxe sama vytvořila poměry,
které se stávaly do budoucnosti neudržitelné
není se co divit, že si rozpočtová sedma
řekla: Budeme dělat takovou daňovou reformu,
ve které by státu bylo dáno, čeho
potřebuje. Práva poplatníků musí
býti za všech okolností zákonem chráněna,
poněvadž jinak by to vedlo k úplnému
rozvratu v nazírání na právní
jistotu a právní řád. (Výborně!)
Základem všeho zla, o němž zde mluvil
posl. Meissner, jsou nemožné machinace při
daňových revisích. Daňové revise
jsou příčinou celkové nespokojenosti.
Nemám v úmyslu brát v ochranu ty, kteří
se úmyslně - i když příčina
spočívá v tom, jak to zde líčil
dr Meissner - uhýbají zákonné
daňové povinnosti. My jsme také nesáhli
na daňové revise, my jsme je ponechali, ale kdy
pak praxe vytvoří takový poměr, že
je to úplně proti zákonu dokonce proti ústavní
listině, jako základnímu státnímu
zákonu, je nutno přece jen hledat formu a cesty,
jak bychom dospěli ke spořádanějším
poměrům a daňové spokojenosti, pokud
je to možné.
Mám zde přípis - jde o jednoho lékárníka
ke kterému přišla daňová revise
- ve kterém se praví (čte): Na to
vkročilo do lékárny dalších 5
pánů, rozdělili se po mých čtyřech
obchodních místnostech a jali se vše prohlížeti.
Na žádost pana doktora, šéfa revisní
komise, musel jsem uvést jej a pana berního asistenta
do bytu, kde v pokojích prohlíželi veškeré
zásuvky nábytku, skříně, šatník,
prádelník, komín u sporáku atd., kde
prohlédli mně i mé paní veškerou
soukromou korespondenci, dopisy až 15 let staré. Pak
následovala prohlídka půdy, sklepa, skladiště,
veškerých materiálních komor a inspekčního
pokoje. Písemnosti, které mi páni odebrali
při revisi, ukládali do mnou přineseného
cestovního koše. Po provedené prohlídce
přikročil pan doktor k sepsání protokolu.
Protokol diktoval pan doktor písaři sám podle
vlastního konceptu a na mé námitky, že
s diktovaným nesouhlasím, poněvadž to
neodpovídá skutečnosti a pravdě, pravil:
"Něco tam musíme uvést k vůli
zemskému finančnímu ředitelství,
které by nám to jinak vrátilo. Buďte,
pane lékárníku, ujištěn, že
to činím jen k vašemu prospěchu."
Máme ustanovení základního zákona
o domovním majetku. Zde byl tento zákon porušen,
byla porušena ústava. Když pak bych měl
čísti dopis dále, vyšlo by najevo, že
i celý protokol, jak byl sepsán, byl falešně
sepsán. Z toho potom dochází k daňových
trestům.
A tu mám opět jeden takový případ:
Trestní řízení bylo provedeno a konečně
došlo k výnosu, že se dopustil poplatník
ve svých přiznáních k dani z obratu
na r. 1929, 1930 a 1931 přestupku vědomě
a v úmyslu daň zkrátiti tím že
učinil nesprávné udání o docílených
úhrnných hrubých těžbách
ze svého obchodu střižním zbožím
(čte): "čím jste mohl - říká
se tam - způsobiti vyměření daně
z obratu nižšími částkami, než
kterou byste byl měl podle zákona platiti. Proto
se vám ukládá podle §u atd.... trest
na penězích ve výši 8násobku
částky 12.011 Kč, o kterou byla zákonná
daň zkrácena po př. zkráceně
vydána. Trest na penězích 96.088 Kč".
A za jakých okolností se to stalo? "Při
stanovení výměru trestu na penězích
uznal vyšetřující úřad
za polehčující okolnost, že jste doposud
nebyl uznán vinným, a dále, že jste
byl v letech 1929 až 1931 nemocen. Za přitěžující
okolnost bylo uznáno, že vaše jednání
mělo skutečně za následek, že
byla předepsána menší daň nežli
zákonná daň z obratu."
A teď mně, prosím, ještě dovolte
konstatovati jednu věc k tomu ke všemu, co zde mluvil
dr Meissner. Podnik vede řádně obchodní
knihy, učiní přiznání, přiloží
k němu účet ztráty a zisku, účet
rozvažný, podle podvojného účetnictví
sestavený, tedy celou bilanci, vykáže ztrátu
52.000 Kč. Přesto, že knihy jsou k disposici,
že je zde bilance, přesto, že nemůže
být pochybnosti, že bilance nebyla falšována,
nebo kdyby takové pochybnosti byly, bylo by možno
se přesvědčiti, zdali bilance odpovídá
pravdě, bylo možno provésti vytýkací
řízení to všechno se nestalo, nýbrž
volným odhadem, protizákonně bylo ze ztráty
52.000 Kč uděláno 42.000 Kč zisku
a z tohoto zisku předepsána daň.
Považoval jsem za vhodné uvésti všechny
tyto tři věci jako doložení toho, o
čem zde mluvil dr Meissner, aby se nemohlo říci,
že to, co zde mluvil, nebylo dosti odůvodněno.
Tedy tři případy, každý v jiném
směru. A to nebyla smluvená věc. Jednak pokud
se týče daňových revisí a jejich
praxe, za druhé pokud se týče ukládání
daní a za třetí pokud se týče
výnosů trestních oddělení finanční
správy, když shledá, že se poplatník
dopustil přestupku. Polehčující okolností
bylo, že po celá 3 léta, kdy se zkrácení
daně podle jejich výpočtu stalo, byl poplatník
nemocen, jak sám přiznal, ale přesto mu dali
osminásobek pokuty, tedy skoro nejvyšší
trest, který bylo možno uložit, a přece
šlo o takovou polehčující okolnost,
že byl nemocen. Tedy je to praxe, která do budoucnosti
je neudržitelná. Nepomohly by žádné
zákony, nepomohlo by žádné ustanovení
zákona, kdyby daňová praxe neměla
jíti ruku v ruce se zákonem a zákonodárcem,
pak by veškerá snaha byla marná, jak to zdůraznil
kol. posl. Meissner.
Se všech těchto hledisek jsme tedy daňovou
reformu posuzovali a důsledně pak jsme se řídili
těmito zásadami: 1. Státní finanční
správě ponechali jsme tolik možnosti volného
pohybu, aby státní vrchnostenské zájmy
byly dostatečně chráněny; 2. řídili
jsme se absolutní spravedlností, šetříce
právní jistoty a právního řádu
v Československé republice; 3. ve státní
finanční správě neviděli jsme
jenom vrchnostenský úřad, nýbrž
i stranu vůči poplatníkovi; 4. v poplatníkovi
pak jsme neviděli jen poddaného, nýbrž
i stranu vůči vrchnostenskému úřadu,
finanční správě; 5. dali jsme průchod
zásadě, že poplatníku se musí
dostat zákonem všech ochranných prostředků
proti libovolnému postupu berních správ a
proti nesprávnému výkladu zákona;
6. trestní daňové spory přesahující
t. zv. bagatelky snažili jsme se vložit do rukou soudců
z povolání, jsouce přesvědčeni
o jejich objektivnosti v hledání pravdy a průkaznosti;
konečně 7. vedoucí zásadou nám
byly národohospodářské zájmy
a zjednodušení daňové praxe, která
nemá býti takovou, aby ubírala chuť
k podnikání nebo ji dokonce ničila. To byly
zásady, podle kterých jsme dělali daňovou
reformu.
Kol. Kopřiva mluvil zde o daňovém
zatížení a dospěl k názoru, že
i po této daňové reformě budou malí
silně postiženi a velkým že bude ulevováno.
Dovolte mně, abych zde přivodil jasno: Čísla
jsou nezvratným dokladem skutečnosti. Pravda je,
že všeobecná daň výdělková
se sice vyměří při 4000 Kč
ročního důchodu 1/8%, ale daň se nevybírá,
při 7000 Kč rovněž 1/8%, ale daň
se vybírá, při 15.000 Kč 1/4%, při
30.000 Kč 1/2%, nad 30.000 až do 140.000 Kč
21%, nad 142.000 Kč 4%. Vezmu-li za základ daně
50.000 Kč zisku, pak činí všeobecná
daň výdělková s přirážkami
4550 Kč, daň důchodová 2250 Kč,
tedy celkové zatížení pro jednotlivce
6600 Kč. Jde-li o obchodní společnost a jsou-li
dva společníci, je daň výdělková
s přirážkami - poněvadž z těch
50.000 Kč žijí 2 rodiny - 1750 Kč, daň
důchodová u obou společníků
1600 Kč, dohromady 3350 Kč. V procentech vyjádřeno:
v prvém případě 13%, ve druhém,
u veřejné obchodní společnosti, 6·5%.
A nyní porovnám zvláštní daň
výdělkovou. Zvláštní daň
výdělková činí 9% daně.
Vezmu-li za základ daně výdělkové
2 mil. Kč, pak činí daň výdělková
s přirážkami 1,260.000 Kč, pravím
ze základu daňového 2 mil. Kč. V procentech
vyjádřeno je to 63%. Bylo-li v takovém podniku
vyplaceno na mzdě jednomu činiteli 1 mil. Kč,
pak se uloží další daň v částce
315.000 Kč. Bude tedy daňové zatížení
v tomto případě 1,575.000 Kč ze 2
mil. Kč daňového základu. V procentech
vyjádřeno je to 77.7%. Na kolik bylo pak správné
to, co zde tvrdil kol. Kopřiva, ponechám
k posouzení jemu. Tento přehled viděl jsem
se nucen učiniti prostě proto, aby bylo jasně
konstatováno, jak u nás vypadá daňové
zatížení, a abych také doložil
to, co jsem zde řekl v úvodu, že daňové
zatížení u nás je již takové,
že dalšího vůbec podnikání
nesnese.
A teď bych chtěl přejíti k některým
důležitým ustanovením daňové
reformy, jak bude příště vypadati daňový
zákon. Přiznám se, že v té hodinové
řeči nelze obsáhnouti všechno to, co
by bylo třeba zdůrazniti. Pokusím se tedy
jenom o hrubý nástin, v čem daňová
reforma učinila pokrok a opatření ve prospěch
státu a poplatníků. Jenom konstatuji, že
u holdingů zvýšená daň nad 250.000
Kč, vyplacená jednomu v podniku zaměstnanému,
je ve prospěch státu a je to vyrovnání
daňové spravedlnosti potud, že platiti, pokud
je to snesitelné v podnikání, musí
ti, kdož platiti mohou, poněvadž kdyby neplatili
ti, kdož platiti mohou, musili by to na konec zaplatiti ti,
kdož zápasí s nedostatkem, tedy malí.
Toho jsme si byli vědomi, proto jsme se také řídili
v daňovém rozdělení absolutní
spravedlností a myslím, že se to udělalo
tak, aby to vyhovovalo státu a také daňové
spravedlnosti.
Nemohu mluviti na př. o změně berního
roku. Zásadu chtěl bych vyjádřiti
takto: Snažili jsme se daňovou reformou odstraniti
zálohový poměr, ve kterém u nás
poplatnictvo tonulo, a přiblížiti se k daňovým
předpisům. Nebyly řídké případy
- a to už při předpisování daní
byly spořádanější poměry
- že ve druhé polovici r. 1935 neměl poplatník
předepsánu daň ještě ani za r.
1933. Tedy byl v zálohovém poměru v placení
podle r. 1932, 1933, 1934 a 1935. Opakuji však, že už
jsou spořádanější poměry.
Byly doby, kdy se daně nepředpisovaly 3 a 4 léta
i více, a tu se pak nelze diviti, že v celé
naší daňové praxi nastal ohromný
chaos, nikdo nevěděl, co je dlužen, nakonec
to nevěděl poplatník a berní správa
ve velké řadě případů
také ne, hantýrovalo se pak s úroky z prodlení,
možná že zbytečně. Výnos
úroků z prodlení byl tak veliký, jak
zde již bylo řečeno, že s pokutami u nás
činí něco přes 100 mil. Kč
více než vynáší obě daně,
všeobecná a zvláštní výdělková.
Abychom tomu předešli, provedli jsme změnu
berního roku tak, aby na místo zálohových
plateb platil poplatník podle daňového předpisu,
a myslím, že toto bude také základem
pořádku v našem daňovém účetnictví
a v placení daní vůbec.
Dosud platil poplatník úroky z prodlení.
Měl-li však přeplatek, nedostával z
přeplatku zaplacených daní nic. Udělali
jsme tedy rovnost. Je-li poplatník v nedoplatcích,
zaplatí úroky, má-li přeplaceno, dostane
úroky zaplaceny od státu on. Udělali jsme
opatření a opět navazuji na řeč
dr Meissnera vyhraje-li poplatník při s finanční
správou, ať toho či onoho druhu, pak mu přísluší
podle zákona náhrada útrat, které
mu byly způsobeny, zvláště tehdy, když
už o věci několikráte rozhodl nejvyšší
správní soud, ale finanční správa
šla přece svou vlastní cestou proti rozhodnutí
nejvyššího správního soudu.
Bylo provedeno zvýšení kvoty pro obce, kde
podnik je, v poměru 65% proti 35%, kde podnik má
své sídlo. Byly časté případy,
že z míst s vyššími přirážkami
přesídlovaly podniky do míst, kde jsou nižší
přirážky. Dříve byla kvota 50
a 50, nyní se zvyšuje pro obce, kde podnik existuje,
na 65%, kdežto tam, kde má podnik své sídlo,
je jen 35 %.
Důvěrníci-znalci nebudou příště
anonymními, poplatníkovi neznámými.
To bylo zlo, s kterým zápasil každý
poplatník. On měl proti sobě znalce, kterého
neznal a nemohl býti s ním konfrontován,
poněvadž zásadně byl takový znalec
pro poplatníka anonymní. Představte si pak
takový poměr: Někdo je znalcem, do podniku
nevkročil, s podnikem nemá nic společného,
byl pozván na berní správu jako znalec, podával
dobrozdání, neměl o podniku ani zdání,
do knih nenahlédl, ale byl rozhodujícím činitelem
při odhadování, jak má býti
poplatník zdaněn. Má-li někdo odvahu
býti znalcem, pak nesmí býti znalcem anonymním,
musí míti odvahu, co řekl, také poplatníkovi
říci do očí. (Potlesk.) Toto
ustanovení vyvolalo samozřejmě zděšení.
Chci loyálně konstatovati, že se - a snad právem
- pánové v ministerstvu financí obávají,
že když se odstraňuje anonymita znalce, nebude
příště nikdo riskovati, aby takovým
znalcem byl, a že snad již nedostanou znalců
a zůstanou bez nich. A tu prý je nejvyšší
čas, abychom ministerstvo financí zavřeli.
Ne, není to pravda. My zde máme - já to chci
konstatovati veřejně - živnostenská
společenstva. Členové společenstva
nemají absolutně žádného zájmu,
aby jeden poplatník byl zdaněn proti druhému
méně. Nechť se vstoupí s těmito
společenstvy ve styk, nechť společenstvo podává
zprávu o svých členech. Společenstva
sama se k tomu nabízela a chtěla to dělati,
a věřte mně, je už zájmem každého
poplatníka, aby jeho konkurent nebyl méně
zdaněn. Já nemám zájmu, aby můj
konkurent byl zdaněn méně, ale spravedlivě,
a to spravedlivě oba dva. Vždyť někdy
mohl býti anonym-znalec zároveň konkurentem,
který podával o všech ostatních své
znalecké posudky v domnění, že tím
uleví své vlastní daňové povinnosti.
To je neudržitelný stav. Zákon tedy anonymní
znalce odstraňuje, a poplatník má právo
býti s ním konfrontován a znáti jeho
jméno, aby si s ním mohl vyříditi
účet tak, jak je to dáno hospodářským
životem podniku.
Nocležné a stravné na obchodních cestách
je odpočitatelnou položkou. Dříve tomu
tak nebylo. Obchodníci jeli na veletrh nebo jinam a nikdy
nesměli odpočítávati vydání
s těmito obchodními cestami spojené. Příště
to bude odpočitatelnou položkou.
Příspěvky zaplacené sociální
pojišťovně za zaměstnance a daně
zaplacené za zaměstnance podle zákona nebyly
odpočitatelnou položkou, podle nové daňové
zákonné úpravy jsou tyto příspěvky
i daně za zaměstnance zaměstnavatelem zaplacené
odpočitatelnou položkou. Odpočitatelnost daně
výdělkové zůstává, jak
tomu bylo dosud. Ministerstvo financí sice navrhlo, aby
zaplacená daň byla odpočitatelnou jenom,
byla-li splatnou v tom roce a byla-li skutečně zaplacena.
Tedy kdyby šlo o daně z minulého roku splatné,
ty už nebyly odpočitatelnou položkou. My jsme
v tom viděli nesprávnost, poněvadž by
to bylo vlastně to strohé, o čem zde mluvil
kol. dr Meissner, ale daleko odchylné od hospodářského
života toho kterého podniku a podnikání
vůbec. Vždyť je možné, že v
letošním roce někdo má vypjatější
investice, nemůže zaplatiti. Platí úroky,
daň zaplatí, až inkasuje, ale tu už ta
daň nebyla odpočitatelnou položkou. Kam by
to bylo vedlo po stránce hospodářské,
dá se lehko domysliti. Někdy by to bylo podle mého
soudu znamenalo zavedení jakési nové nepřímé
daně.
Minimální daň. Ministerstvo financí
navrhovalo ve vládním návrhu, aby minimální
daň byla zvýšena u všeobecně daně
výdělkové na 3/4 promile. My jsme v tom udělali
odchylku a řekli jsme: Bylo by nespravedlivo žádati
od malého poplatníka, když celý rok
musel žíti z podstaty, nic nevydělal, aby ještě
platil zvýšenou minimální daň.
A proto je vypuštěno z minimální daně
100.000 Kč vůbec, Do 200.000 Kč kapitálu
v podniku trvale na zisk uloženého platí se
půl promille, do 500.000 Kč kapitálu na zisk
uloženého v podniku 3/4 promille a nad 500.000 Kč
1 promille. Tím byl dán také průchod,
jak bych tak řekl, spravedlnosti i po této stránce.
Základ daně podle nové úpravy netvoří
částka, o kterou byla snížena pasiva
soudním nebo mimosoudním vyrovnáním.
To bylo vůbec unikum; rozhodl o tom nejvyšší
správní soud, a opět se to dělalo.
To je to, o čem mluvil dr Meissner. Podnik se vyrovnal
a vyrovnáním, řekněme, snížil
svá pasiva o 500.000 Kč. Vyrovnání
prováděl se svými věřiteli.
Ti mu to odepsali, ti mu to odpustili. Berní správa
měla jiný názor. Berní správa
přišla a řekla: ty jsi měl 300.000 Kč
dluhu, prvního ledna vyrovnáním sice jsi
se toho dluhu zbavil, 31. prosince nemáš dluh žádný,
ergo jsi 300.000 Kč vydělal - a předepsala
mu z těch 300.000 Kč daň výdělkovou
a důchodovou, což se rovna asi 30% a opět ho
asi o 100.000 Kč předlužila. Ale nejen to,
žádala na něm, aby to okamžitě
zaplatil. Měl platit kvoty a nesmyslné částky
za.takto uměle pro jeho podnik vytvořený
zisk. A toto unikum se mohlo praktikovat. To bylo možné,
myslím, u nás, a to měl také dr Meissner
na mysli, když zde o tom mluvil. Tedy zde jsme řekli,
to není zisk, to je dar a poněvadž je to dar,
nepodléhá to dani výdělkové
a musí to ze zákona ven. Konečně také
nám hodně dopomohl nejvyšší správní
soud, že jsme to docílili. Při exekučních
prodejích hmotných věcí movitých
nebude přihlíženo k podáním,
která jsou nižší než polovina vyvolané
ceny. Dosud to byla 1/3. Viděli jsme četné
exekuční prodeje, kde se zboží přímo
vyhazovalo, kupovali je lidé, kteří je zde
koupili a tamhle prodali. Aby se takovému vyhazování
a zbavování lidí majetku, při čemž
obyčejně stát na své nepřišel,
čelilo, učinili jsme opatření, že
při nemovitých věcech musí býti
při prodeji dosaženo aspoň 50% odhadní
ceny.
Lhůta k podání přiznání
vládním nařízením byla stanovena
do 31. ledna. To byla lhůta, kterou v praksi slušný
podnik nebyl s to dodržet, chtěl-li přiznání
učinit podle hospodářského roku; chtěl-li
zbilancovat a učinit inventuru, nebyl s to, aby tuto lhůtu
dodržel. (Předsednictví převzal místopředseda
Taub.) To se teď vládním nařízením
ruší a zákonem se stanoví lhůta
na 14. únor.