Zatím co daňová reforma takovýmto
způsobem svou třídní domovní
daní zatížila drobné rolníky,
domkáře a živnostníky, osvobodila od
třídní daně vůbec tovární
budovy, fary, kláštery, šlechtické paláce
a pod. Pozemkovou daň místo velkostatkářů
a zbytkařů platí z největší
části drobní zemědělci. Neříkáme,
že zemědělci neplatí daně, jak
zde bylo řečeno, nýbrž naopak, že
drobní zemědělci platí daní
nejvíce. (Výkřiky komunistických
poslanců: Není zde presence!)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
pana řečníka, aby pokračoval. (Výkřiky
komunistických poslanců: Přerušit schůzi!
Není presence!)
Posl. Kopřiva: Nemohu pokračovati, poněvadž
zde není presence.
Místopředseda Langr (zvoní): Když
chcete ukončiti, tak opusťte tribunu.
Posl. Kopřiva (pokračuje): K tomu
všemu zavedena byla ještě dodatečně
u zemědělců s malou výměrou
půdy paušalovaná daň z obratu, ačkoliv
tento zemědělec nemá ve skutečnosti
a také nedosahuje žádného obratu, neboť
hospodaří a pracuje výlučně
se svou rodinou. (Výkřiky posl. Bátkové
a komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Kopřiva (pokračuje): Právě
paušalovaná daň z obratu, které jsou
podrobeni drobní zemědělci, působí
skutečně na venkově neobyčejné
pobouření. Daňová reforma se svým
pověstným zákonem finančním
o samosprávě stala se skutečným zabijákem
pro samosprávu, stala se skutečným zabijákem
obcí. Pod heslem odstranit nerovnost v přirážkovém
zatížení znemožnila obcím právě
v letech krise plniti úkoly hospodářské,
sociální a lidové, přivedla skutečně
obce do bankrotu. Jestliže před daňovou reformou
vykazovaly obce dluhy přes 2 miliardy Kč, po daňové
reformě zvýšil se dluh obcí o celých
9 miliard Kč. Finančním zákonem o
samosprávě zrušila se de facto finanční
a hospodářská samospráva nižších
autonomních svazků. Úředníci
podřízení ministerstvu vnitra nařizují,
co obce smějí a co nesmějí. Úředníci
podřízení ministerstvu vnitra nařizují,
jaké mohou býti zaváděny v obcích
dávky a poplatky místo přirážek
a dávek, poplatky, které postihují drobný
lid a jakým způsobem mají býti snižovány
přirážky, které by měly postihnouti
bohaté. Skutečně dnes úředníci
okresního úřadu rozhodují o celém
obecním rozpočtu.
Podívejme se naproti tomu, jak to vypadá s bohatými,
co přinesla daňová reforma z r. 1927 a finanční
zákon o samosprávě a zejména co přinesl
zákon o stabilisačních bilancích bohatým,
akciovým společnostem a uhlobaronům.
Daňová reforma panské koalice snížila
kapitalistům, akciovým společnostem, uhlobaronům
přímé daně, umožnila nezdaňovat
vysoké odpisy a snížila jim obecní přirážky.
A právě zejména v souvislosti se stabilisačními
bilancemi podporuje se u těchto společností
hromadění kapitálů a zvyšování
jejich fondů a tak se stalo, že mohli kapitalisté
zaplatiti od r. 1927 do r. 1934 o 900 mil. Kč méně
jenom na zvláštní dani výdělkové.
Zvláštní daň výdělková,
jíž podléhají akciové společnosti,
těžířstva, komanditní společnosti,
veřejně účtující podniky
atd., byla snížena daňovou reformou až
o 80%. Rentabilitní přirážka byla jim
snížena na polovic a mimoto zrušena 20% všeobecná
přirážka k rentabilitní přirážce
a válečná přirážka dosahující
výše až 140%, kterou před daňovou
reformou tyto společnosti platily. Tak zvaná minimální
sazba daňová, která před daňovou
reformou činila u kapitalistických společností
1‰ daňového základu, byla snížena
daňovou reformou o 1/2‰, naproti tomu však u
družstev pracujícího lidu byla už tehdy
v r. 1927 zvýšena o plných 100%. Na základě
toho se stalo, že Živnobanka platí průměrně
ročně o 27 mil. Kč na daních méně,
že Unionbanka platí o 15 mil. Kč méně,
že uhelné společnosti a těžířstva
platí o 50 až více procent méně
na daních atd.
R. 1930 mohly vykázati akciové společnosti,
kterým daňová reforma snížila
daně a kterým umožnila ještě nad
to velmi široké daňové unikání,
na základě toho jenom 600 milionů na ziscích
a zaplatily z toho na zvláštní dani výdělkové
pouze 11.3 mil. Kč. Všichni, kteří měli
r. 1930 v Československu důchod přes 100.000
Kč, přiznali dohromady jenom 3 miliardy a z toho
zaplatili přes 300 mil. Kč na dani důchodové
a jen 20 mil. Kč na všeobecné dani výdělkové.
Zvláštní daň výdělková
vynesla před daňovou reformou ročně
okrouhle 242 mil. Kč, r. 1930 po daňové reformě
již jenom 80 mil. Kč a r. 1934 podle státní
účetní uzávěrky 75.9 mil. Kč.
Daňová reforma, zvláště zákon
o stabilisačních bilancích, způsobila,
jak psal před volbami "Venkov", v té době,
kdy se ještě nedohodl Vraný s Preissem
na společném ždímání lidu,
velkovýrobu nezdaněných miliard v Československu.
Ano, velkokapitalisté, velkopodniky utvořili si
na základě toho 13 miliard nezdaněných
reserv a akciové společnosti mimo to ještě
zvýšily svůj akciový kapitál
o dalších několik miliard. V důsledku
těchto reserv a stabilisačním nadhodnocením
zvýšených odpisů uspořili kapitalisté
na daních od daňové reformy až do r.
1934 celých 9 miliard Kč, a to, prosím, v
době, kdy statisíce nezaměstnaných
v Československu nemělo co do úst, kdy se
tvrdí nezaměstnaným, že není
prostředků na podnikání investicí
a k tomu, aby jim byla zaopatřena práce, a v době,
kdy desetitisíce drobných živnostníků
a malorolníků bylo prostě dáno na
buben.
Při projednávání daňové
reformy r. 1927 se tvrdilo, že snížením
daní u průmyslových velkopodniků nastane
prý v Československu větší chuť
k placení daní. Jak ta chuť k placení
daní vypadala u kapitalistů, vidíme z toho,
že když bylo před daňovou reformou r.
1927 4·5 miliardy nedoplatků daňových
od kapitalistů, je jich r. 1934 již 6.5 miliardy.
Zásada daňové reformy z r. 1927 je všem
pracujícím dnes neobyčejně jasná.
Je to zásada obohatiti kapitalisty a ochuditi drobný
pracující lid. Poněvadž podle daňové
reformy kapitalisté neměli a nemají platit,
byla a jsou zvyšována daňová břemena
u chudých, a tak vidíme, jak od r. 1927 stoupají
každoročně spotřební daně.
Od r. 1927 byly zaváděny nové a nové
anebo zvyšovány dosavadní daně nepřímé
a spotřební. Tak byla zvýšena nebo zavedena
na př. daň z cukru, z droždí, z masa,
zvýšená daň obratová, daň
z piva, žárovek, minerálních olejů,
margarinu, zápalek, kyseliny octové, pečivových
prášků, nápojů, jízdenek
železničních a autobusových, dávka
z benzinu, petroleje, mazadel, z úředních
výkonů atd. A bylo zde již řečeno,
že spotřební daně činí
r. 1934 o 200 mil. Kč více než r. 1927, kdy
byl rok hospodářské konjunktury. Ta.k to
došlo daleko, že 70 % všech státních
příjmů činí spotřební
daně, že chudí platí tedy 70 % na spotřebních
daních a mimo to ještě na přímých
daních dalších 10%, takže chudí
obyvatelé v Československu nesou 80 % veškerých
příjmů státních na svých
bedrech a boháči pouze 20%.
Nepřímé daně jsou v Československu
25kráte vyšší, než byly za starého
Rakouska, a přímé daně pouze desetkrát
vyšší. Přímé daně
od daňové reformy stále klesají, naproti
tomu nepřímé daně stále stoupají.
Několik set boháčů má v Československu
sice stejný podíl na národním důchodu
jako několik milionů drobných pracujících
lidí, ale přes to těchto několik milionů
drobných pracujících lidí, majících
stejný důchod jako několik set boháčů,
nese na svých bedrech 80% tíhy státního
rozpočtu, kdežto boháči pouze 20 %.
Tato daňová reforma, která pomohla zproletarisovati
i střední stav, byla r. 1927 označena národními
demokraty, nynějšími národně
sjednocenými, za reformu, která prý bude
pomáhat k vytvoření nejsilnějšího
středního stavu v Československu. Při
tom tvrdili živnostenští vůdci, že
tato daňová reforma z r. 1927 obnoví mizející
lásku obyvatelstva k rodné půdě a
chuť k práci, že prý přinese užitek
všemu obyvatelstvu a dávno vytouženou úlevu
drobným poplatníkům. Agrárníci
a celá panská koalice říkala: Bude
aspoň každý poplatník teď vědět,
na čem vlastně je. - To je pravda. Dnes, pánové,
ví každý drobný poplatník, na
čem je, ví velmi dobře, že jste pomohli
daňovou reformou kapitalistům a že jste přivedli
na buben tisíce a desetitisíce drobných živnostníků
a malorolníků. Pracující lid měst
i venkova, ovlivněný právě volebními
sliby vládních stran, očekával, že
po volbách zde dojde k opatření, které
by znamenalo zmírnění nesnesitelných
břemen, která jsou uvalena na bedra drobného
lidu. "Daňová politika nesmí být
vedena tak", psal "Venkov", "aby bylo konfiskováno
dědictví chalup. Daňové výsady
velkého kapitálu padnou změnou příslušných
zákonů." "Lidový deník"
šel na to v předvolebním období ještě
ostřeji a psal (čte): "Bude provede
na daňová reforma, která by postihla milionáře,
daňové refraudanty, kteří platit nechtějí
a ulili za hranice přes 4 miliardy."
Zatím místo postižených daňových
defraudantů vidíme, ze v tomto roce došlo dvakrát
k jejich amnestii. "Zvedneme boj pro zdanění
těžkého průmyslu a bankovního
kapitálu a pro oddanění živností
a obchodu", volal vůdce živnostenské strany
Najman před volbami. Zatím však živnostenská
strana svým mluvčím posl. Pekárkem
v rozpočtovém výboru prohlásila právě
při projednávání této osnovy,
že by nemohla srovnati se svým svědomím,
aby dala v této době souhlas ke snížení
daní.
Mluví se o tom, že tato daňová osnova
je dělána na základě daňové
spravedlnosti. Kdyby to mělo být pravda, pak by
to znamenalo, že by muselo býti odlehčeno drobným
poplatníkům a že břemena by musela býti
uvalena na kapitalisty. Pouze v takovém případě
bylo by lze mluviti o spravedlnosti. Avšak i voliči
socialistických stran se domnívali, že socialistické
strany po volbách skutečně něco učiní
proti tomuto duchu a systému daňovému a proti
celé daňové reformě; domnívali
se tak tím spíše, když jim přece
bylo známo, že socialistické strany vystoupily
r. 1927 a hlasovaly proti daňové reformě.
(Posl. Kopecký: Každá vláda šla
s heslem, že odčiní křivdy!) Ano,
několikrát už šla do voleb s heslem, že
daňovým zákonům z r. 1927, které
rdousí zejména samosprávu, musí učinit
konec. Tak na př. posl. Remeš prohlásil
v debatě při projednávání daňové
reformy r. 1927 toto (čte): "Předloha
- to znamená daňový zákon z r. 1927
- je naplněna třídní nenávistí
představitelů starého světa k vrstvám
sociálně slabým." I jiní socialističtí
vůdcové říkali, že celá
daňová osnova je neslýchanou zradou, která
zasluhuje, aby panská koalice, která tuto zradu
způsobila, byla souzena nejširšími masami
lidu za to bezpráví, které je na lidu protežováním
zámožných zde pácháno. A skutečnost?
Dnes se přichází s novelisací zákona
o přímých daních, která byla
dělána společně socialistickými
stranami se stranami měšťáckými.
Předložení této osnovy sněmovně
bylo doprovázeno velkými a hlučnými
fanfárami o tom, že prý se půjde na
bohaté a pomůže se nyní chudým.
Bylo řečeno, že stát potřebuje
peníze a že se prostě musí sáhnouti
tam, kde peníze jsou. Bylo řečeno, že
se teď rozpočtový výbor a sněmovna
vypořádá s celým zákonem z
r. 1927. V jedné schůzi v subkomitétu rozpočtového
výboru bylo dokonce koaličním referentem
prohlašováno, že celá tato osnova je kusem
socialismu, a toto označování bylo odůvodněno
tím, že prý se jde na platy, které přesahují
250.000 Kč. Podívejte se, tak daleko pánové
se došlo, že ze všech slibů, které
byly dělány před volbami a bezprostředně
před projednáváním této osnovy,
na konec zbylo to, že koalice považuje za zásluhu,
jak zde bylo předneseno předevčírem
p. posl. Teplanským, že není na tom
poplatnictvo hůře než dosud. To by tak ještě
scházelo, aby poplatnictvo, které je v takové
nesnesitelné situaci, bylo novou daňovou reformou
postiženo.
Jaká je pravda o osnově zákona o přímých
daních? Musíme prohlásiti, a bylo to také
prohlášeno ve výborech zástupci vládních
stran, že zásadně tato osnova nic nemění
na věci, že daňový systém touto
osnovou není změněn. Tedy nedělá
naprosto nic pro drobné poplatníky, dělníky,
živnostníky a malorolníky, nic podstatného
k lepšímu nepřináší. Daň
důchodová se nesnižuje ani o jediný
haléř, podle koaliční rozpočtové
sedmičky se nemůže daň důchodová
snížiti proto, že těch malých,
drobných je v Československu příliš
mnoho, a že to nejde. A poněvadž kapitalistů
je zde málo, tedy samozřejmě na základě
toho stanoviska u kapitalistů to jde. To znamená,
že chudí mají býti nesnesitelně
zdaňováni dále jako dosud. Při dani
srážkou se dosud vracely 2 Kč přeplatky,
teď touto daňovou předlohou se přeplatky
zvyšují na 5 Kč. Jestliže někdo
přeplatí 5 Kč daně, do 5 Kč
se mu nebudou vracet. Naproti tomu udělala koalice velmi
levné gesto, poněvadž u těchto daní
srážkou vlastně nedoplatky nejsou, že
se nebudou vymáhati takové nedoplatky do 5 Kč.
Všeobecná daň výdělková
pro drobné živnostníky a podnikatele se nemění
rovněž, zůstává v dosavadní
nesnesitelné výši. Stejně tak pozemková
daň pro drobné a střední rolníky
se nemění. Také na systému dosavadní,
neobyčejně tíživé, jak jsem mohl
přednésti, domovní daně činžovní
a třídní daně domovní pro drobný
lid se naprosto nic osnovou nemění. U družstev
pracujících, která soustřeďují
pracující lid, škrtá se ustanovení
o zvýhodnění dělnických družstevních
organisací. Ustanovení, které měla
družstva po celých 60 let. Toto ustanovení,
které bylo dáno do zákona od vzniku dělnických
družstevních organisací, se nyní škrtá
proto, aby se nevyčítalo, že se dávají
družstvům prý nějaké podpory
atd.
A velmi pozoruhodné je zejména odůvodnění
v důvodové zprávě k této osnově,
v němž se říká, že tím,
že byla zdaněna družstva dvojnásobně
proti stavu dosavadnímu - že totiž budou družstva
platiti nikoliv 2‰ jako dosud, nikoliv 1‰ ze základního
kapitálu, jako před daňovou reformou, nýbrž
4‰ byl vzat důvod neoprávněným
výtkám, že družstva jsou favorisována.
Tedy výtky, že prý jsou družstva favorisována
vládou, jsou neoprávněné, jak říká
sama důvodová zpráva, a třeba že
jsou neoprávněné, musí zde dojíti
ke zvýšenému zdanění družstevních
organisací, aby takové námitky anebo výtky
odpadly.
Tato dohoda o vyšším zdanění dělnických
družstevních organisací byla dělána
zároveň se všemi svazy dělnických
družstevních organisací přesto, že
u sociálně-demokratických a nár. socialistických
členů družstev toto zvýšení
daně u družstev soustřeďujících
pracující lid naráží skutečně
na sjednocený odpor. Drobné peněžní
ústavy, které soustřeďují pracující
lid, budou rovněž postiženy touto daňovou
reformou. Naproti tomu daň z tantiem se nezvyšuje,
daň z vysokého služného zůstává
rovněž nezměněna, jako tomu bylo dosud.
A co zbylo z ohlašovaného zdanění zisků
velkých, mamutích koncernů, co zbylo ze slibů,
že padnou daňové výsady velkého
kapitálu a že se sáhne hluboce tam, kde peníze
jsou? Zbylo z toho toto: Z akcií, které dostanou
staří akcionáři zadarmo, z gratisakcií
nebo nakolkovaných akcií pocházejících
z reservních fondů, se zavádí přímo
směšně nízký poplatek 15%. Poplatníci,
kteří vedou řádně knihy, mohou
odepisovati 10% na stavby, zařízení strojů,
budov pro provozování podniku atd. Dosud tato výše
dělala 20%, snižuje se tedy na 10%, ale vládě
se dává zmocnění, aby rozhodovala
individuálně o tom, mají-li býti příslušnému
podniku povoleny větší odpisy až do výše
20%. Mimořádné dary nad 20.000 Kč
se počítají do důchodové daně.
Rentabilitní přirážka akciovým
společnostem komanditním, těžířstvům,
společenstvům s ručením obmezeným
se nemění, zůstává na dosavadní
výši.
Podle dřívějšího návrhu
vládních stran měly býti podrobeny
zdanění platy jednotlivců v podnicích
nad 250.000 Kč.
Podle jejich návrhů mělo dojíti také
ke zdanění vysokých domovních výnosů.
Avšak návrh narazil, jak i referent v rozpočtovém
výboru oznámil, na takový mimoparlamentní
odpor finančního kapitálu, že se zde
prostě couvlo. Kapitalisté hrozí, kdyby tohle
mělo býti prosazeno v celé šíři,
že prostě přestanou upisovati půjčku
na obranu státu. Vládní strany se oháněly
tím, že zdaní u podniků platy jednotlivců
nad 250.000 Kč, ale kapitalisté si dupli, prosadili
svou, a aby se neřeklo, něco také dají
dobrovolně, a to do té míry, že se bude
zdaňovati pouze 1/4 vysokých platů. Podobně
to dopadlo s holdingy, t. j. zisky, které plynou podnikům
z výnosů akcií nebo podílů,
stejně tak to dopadlo i se zdaněním vysokých
domovních výnosů, které úplně
z osnovy vypadly.
Nesmírně veliký křik se dělal
s plánem rozhodného zvýšení t.
zv. minimální daně u akciových společností.
Třebaže původní zdanění
bylo směšně nízké, přesto
všecko bylo zde navrženo jen určité malé
zvýšení, ale ani toto nebylo prosazeno. Celkem
toto malé zvýšení má pouze teoretický
význam, neboť minimální daň platí
akciové společnosti jenom v roce, kdy pracují
se ztrátou nebo nedostatečným ziskem. A řekněte,
která akciová společnost pracuje dnes se
ztrátou a nedostatečným ziskem? Minimální
daň nepřijde u nich v úvahu, nýbrž
normální výdělková daň,
která už zvýšena nebyla.
To je tak to nejpodstatnější z celé
daňové osnovy, nepřihlížíme-li
ke změně berního roku. Co můžeme
říci o tom? Že kapitalistům zde byly
otevřeny další dveře k tomu, aby unikali
novému zdanění. Jsou tady zmírněna
trestní opatření, čehož ovšem
v plné míře použijí a využijí
kapitalisté a kapitalistické podniky, ale která
ve svých důsledcích a ve své praxi
nebudou znamenati naprosto žádné zmírnění
pro vymáhání daní u drobného
poplatníka. A pro takový výsledek osnovy
"bojovali" prý socialisté, jak tvrdí,
velmi urputně po celé 4 měsíce! Takový
žalostný výsledek se jeví po 4 měsících
pro pracující lid. Každý, i sebemírnější
plán na vyšší zdanění kapitalistů
narazil tady na velký odpor. Zmařili ho kapitalisté
prostě svojí mocí anebo redukovali ho na
tak směšně nízkou míru a ponechali
jen milostivě určitý flíček,
aby koalice měla tady také nějaký
úspěch. Číselného efektu z
této osnovy bude dosaženo jen u dělnických
družstevních organisací a u lidových
peněžních ústavů; ty zaplatí
největší část z celé částky,
která vyplyne z této daňové osnovy.
Kapitalisté naproti tomu mají možnost tak si
seřaditi bilančně čísla, tak
si to prostě uspořádati, že se u nich
na dosavadní daňové základně
naprosto nic nezmění.
Celá novelisace jest skutečně výrazem
kapitalistické daňové politiky, prováděné
na zásadě chrániti nadhodnotu, chrániti
bezpracné důchody a co nejvíce postihnouti
a zatížiti příjem pracovní a
námezdní. Pracující lid se brání
zdanění, aby uhájil existenci, kapitalisté
se brání zdanění proto, aby mohli
zvyšovati ještě svoje zisky.
Co jsme my komunisté navrhovali a co bylo vládní
koalicí včetně socialistů odmítnuto?
Návrhy klubu komunistických poslanců obsahují
toto (čte): U daně důchodové
zvyšuje se daněprosté minimum ze 7.000 Kč
na 12.000 Kč (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.) vedle snížení
daňového procenta pro důchodce až do
30.000 Kč ročního příjmu; naproti
tomu se však podstatně zvyšuje daň z důchodů
vysokých. Uskutečnění tohoto návrhu
by se dotýkalo celkem 760.000 osob, jimž by byla snížena
daňová břemena; 480.000 osob by bylo osvobozeno
od této důchodové daně, naproti tomu
však by se získalo u bohatých 260 mil. Kč,
takže z uskutečnění návrhu by
ještě plynul do státní pokladny příjem
260 mil. Kč.
U daně výdělkové zvyšuje se podle
našeho návrhu daněprostý základ
ze 7.000 Kč na 12.000 Kč, při čemž
se daňová sazba snižuje do 30.000 Kč
výtěžku; u vysokých výtěžků
se daňové procento podstatně až pětinásobí.
Tento náš návrh se dotýká 660.000
živnostníků, z nichž asi 520.000 by bylo
od všeobecné výdělkové daně
osvobozeno, anebo by u nich byla tato daň podstatně
snížena. Naproti tomu by náš návrh
postihl 140.000 velkých, bohatých podnikatelů
a zvýšil by ještě státní
příjem o 10 mil. Kč.
U zvláštní daně výdělkové
kapitalistických společností zvyšuje
náš návrh daň na 15% dani podrobeného
výtěžku, při čemž se nad
5% výnosu zavádí rentabilní přirážka
až do 15%.
U daně pozemkové je podle našeho návrhu
nezdanitelný výnos pozemku do 12.000 Kč,
u středních zemědělských podniků
se daňové procento snižuje, kdežto u velkých
podstatně zvyšuje až do 15 % z výnosu.
To by znamenalo snížiti daň u drobných
zemědělců o 30 mil. Kč, naproti tomu
však by se získalo od velkostatkářů
dalších 70 mil. Kč.
U daně činžovní a domovní třídní
osvobozují se podle našeho návrhu od daní
rodinné domky až do tří místností
i v tom případě, když majitel jednu
z místností pronajímá. Činžovní
daň se pro malé majitele domků snižuje,
pro velké se zvyšuje s tím, že obce a
soupisová místa do 10.000 obyvatel spadají
jen pod domovní daň třídní.
Při domovní dani třídní se
mění daňové třídy tak,
že se u domků až do 6 místností
daň snižuje, u domů s více místnostmi
se podstatně zvyšuje.
Uskutečnění tohoto návrhu by znamenalo
příjem pro státní pokladnu ve výši
400 mil. Kč. U družstev navrhujeme, aby jejich zdanění
bylo takové jako před daňovou reformou z
r. 1927. Daň z tantiem navrhujeme zvýšiti z
10% na 50%.
Všechna tato námi navrhovaná opatření
ke změně osnovy zákona o přímých
daních vycházejí z daných potřeb,
z únosnosti poplatníků podle jejich hospodářské
a finanční síly, a při tom státní
pokladna by získala ještě novou miliardu Kč
příjmu.
Tyto naše návrhy - ne demagogické, nýbrž
uskutečnitelné, pochopitelné, srozumitelné
pro každého člověka - byly zamítnuty
měšťáckými stranami, byly zamítnuty
i socialistickými stranami. Avšak společně
s měšťáckými stranami nedosáhly
socialistické strany ani nejminimálnějšího
ulehčení pro drobné poplatníky. Pracující
lid přišel tu - jako obyčejně vždy
dosud - zkrátka. Naše návrhy jsou opravdu minimální
daňovou reformou. Jsou i pro socialistické strany
přijatelné? My říkáme: Jsou
pro socialistické strany přijatelné. Nejsou
pro ně nepřijatelné. O řadě
těchto požadavků samy říkají,
ze jsou i jejich požadavky. Avšak je nutno, aby socialistické
strany braly své požadavky opravdově a aby
se zejména snažily prosazovati tyto požadavky.
My říkáme socialistickým stranám:
Podívejte se, kdybyste se společně s námi
shodly na minimálních reformách daňového
zákona, který by aspoň trochu zmírnil
daňová břemena širokých mas venkovského
a městského pracujícího lidu, kdybyste
se shodly na minimálním návrhu, který
by převalil břemena na bedra bohatých, kdybychom
tyto návrhy konkretně postavili v parlamentě
tak, že rolníci a živnostníci budou skutečně
platiti méně, ukázalo by se, kdo z agrárníků
a kdo z živnostníků troufal by si proti takovým
návrhům hlasovati.