Nejde tu jen o hospodářskou stránku věci,
mně tu více tane na mysli moment psychologický
než hospodářský. Nejen že poplatník
je poškozen, ale on má přesvědčení,
že se mu ukřivdilo. Vidí, že byl zdaněn
více, než zákonodárce připouští,
on vidí, že je proti zákonu zdaněn více
než jiný poplatník, u kterého je postupováno
podle zákona. Předanění psychologicky
působí pocit stejné křivdy jako odsouzení
nevinného. A ničeho by se neměla finanční
správa tak vyvarovati jako takového někdy
pokusem učiněného předanění,
jestli se poplatník ozve čili nic, a předanění
vůbec.
Pozoruji, že dnes mnozí z těch, kteří
z důvodů jakýchkoliv měli správný
postoj vůči potřebám státu
a vůči své povinnosti daňové,
bojíce se předanění a pozorujíce
četné případy kolem nich se udavší,
dostávají se do řad daňových
defraudantů. Ne proto, aby poškodili stát a
finance státní, nýbrž proto, aby se
uchránili před křivdou a před zdaněním
protizákonným. Kdyby zkoumala finanční
správa praxi svých podřízených
orgánů, pak by shledala, že tu velká
část viny spočívá na onom neblahém
faktu, který všichni cítíme jako velkou
újmu státní, a že to byla její
nesprávná praxe, která nám způsobila
zlo horší, než ve skutečnosti před
tím bylo. Takové předanění
otřásá důvěrou poplatníka
ve spravedlnost a nic není nebezpečnějšího
pro poměr mezi finanční správou a
poplatníkem než otřesení této
důvěry. Podle mého přesvědčení
i při různosti zájmů obou těchto
skupin činitelů je přece jen potřebí
založit nebo nově vybudovat atmosféru důvěry
mezi oběma činiteli, bez níž se i nejostřejší
opatření ukáží nakonec neúčinnými.
Ale finanční správa, jak už jsem si
dovolil jednou říci, nemá pro tento psychologický
moment dostatek pochopení, nebo aspoň její
praxe tomu prozatím nenasvědčuje. Tento pocit
nedůvěry jde dokonce tak daleko - a to se projevuje
i v pokladně státní - že se poplatník
prostě domnívá, že se spíše
ubrání předanění, když
vůbec nebude platit daně, poněvadž je
naplněn přesvědčením, že
správné placení daní bude berní
správou posuzováno jako důkaz dostatečných
příjmů, které potom mohou býti
podrobeny většímu zdanění.
Jednu z dalších příčin vidím
v naprosto nesprávné orientaci finanční
správy k defraudantům na jedné straně
a k dobrým poplatníkům na straně druhé.
Zase vidím tuto nesprávnou praxi v pochybné
praesumpci finanční správy, že "dobrých
poplatníků není", a není-li jich,
proč by jich bylo třeba dbát? Finanční
správa se tu pohybuje z extrému do extrému.
Já bych ji však nechtěl činit i za tuto
kolísavost odpovědnou nebo jediné odpovědnou.
Fakt je, že ona tu je pod tlakem veřejnosti, která
působí svým vlivem na sněmovny, na
členy vlády, že se od ministra financí
jednou žádá přísné zakročování
proti defraudantům a bezohledné vymáhání
daní s poukazem na miliardové nedoplatky, a ministr
financí je pod tímto tlakem nucen dávat pokyny
k ostřejšímu vyměřování
i vymáhání daní, ale sotva je tato
praxe zahájena, hned na to je odezva opačná,
hned na to se z obyvatelstva, ze sněmovny a od členů
vlády ozvou hlasy proti této praxi a hned na to
upadne ministerstvo financí do extrému druhého,
opačného, praxe na to poleví, a to jak praxe
vyměřovací, tak vymáhací. Prostě
není tu pevné linie, oné potřebné
střední cesty.
Ale vedle toho se zdá, že speciální
vinu nese finanční správa potud, že
nemohla-li poplatníka přiměti ostrými
donucovacími prostředky k správnému
fatování a placení daní, chce opačnou
cestou, výhodami, cukrlátky ho přiměti,
aby přiznal zatajené příjmy a kapitály.
A to vedlo k praxi, o níž se zmínil předevčírem
pan kol. dr. Toušek, čímž mne zbavil
povinnosti, abych se blíže touto věcí
zabýval - že se dnes téměř s
pravidelností opakují při vhodných
i nevhodných příležitostech daňové
amnestie, že se nesprávným fatentům
a platičům daní poskytují výhody
a bonifikace. Dnes už každý počítá
s tím jako s danou právní institucí,
ví, že riskuje příliš málo,
že si může dovoliti dva tři roky nesprávně
fatovat a nesprávně platit, poněvadž
zase přijde nějaká amnestie, bonifikace,
odpis daní a že podle této prakse se to vyplácí
patřit mezi defraudanty a neplatiče daně,
poněvadž vedle karabáče, kterého
se někdy užije, má nakonec finanční
správa také přívětivý
úsměv k těmto vrstvám poplatníků.
Ale naproti tomu naprosto nedbá poplatníků
správných a správných fatentů.
V žádném zákoně nemůžete
pozorovat správný ohled na ně. Uvedu jediný
moment. Rozpočtová sedmička byla na př.
ochotna, uznávajíc důvody ministerstva financí,
pojati do zákona ustanovení, podle něhož
poplatník, u něhož daňová revise
zjistí závady, i bez trestního řízení
by byl povinen zaplatiti jisté penale. Naproti tomu jsme
dali námět, aby stejný princip platil pro
dobrého poplatníka, zjistí-li se po revisi,
že správně vede knihy a že správně
fatuje. Již to, jakým způsobem byl tento námět
odmítnut, svědčí tomu, páni
mi to prominou, že ministerstvo financí nesprávně
posuzuje celý problém, že posuzuje jej jednostranně.
Dopustili bychom se stejné chyby, kdybychom tento problém
posuzovali jen s hlediska jednotlivé vrstvy poplatníků
a ne státního. Dokud ministerstvo financí
se svého jednostranného hlediska neustoupí
a nebude posuzovati věc s vyššího hlediska,
nedostaneme se ani my, ani ministerstvo financí dále.
(Potlesk.) Odmítli jsme ono ustanovení, které
jsme považovali jinak za správné, poněvadž
jsme viděli, že není tu pochopení pro
takové řešení, které by bylo
správné na všechny strany. Ministerstvo financí
mohlo by si dobře všimnouti, že když na
počátku letošního roku poskytlo bonifikace
pro ty, kdož zaplatí v určité lhůtě
splátky na dani, mu to vyneslo na platbách více
nežli vymáhání, nepřeháním,
několika tisíci exekucemi na poplatnících.
Není vždy třeba nejostřejších
prostředků, nýbrž stačí
celkem nepatrná bonifikace, a stát i poplatník
mají výhodu.
Budiž mi dovoleno, abych v souvislosti s tím ještě
vytkl jednu z příčin, které způsobují
jednak nesprávné fase jednak nesprávné
placení daní a napjatý poměr mezi
poplatníkem na jedné straně a finanční
správou na straně druhé. A to je to, že
finanční správa, stát, zákonodárství
i vláda mají dbáti jako nejvyšší
maximy, že nesmí býti otřesena důvěra
občanstva ve sliby státu. Že co stát,
zákonodárství, finanční správa
slibují, bude také dodrženo. Že nesmí
býti v poplatnictvu vzbuzena nedůvěra, že
nesmí býti v něm utvrzován pocit,
že to jsou sliby, které nebudou splněny a na
nichž nelze stavěti. Když finanční
správa slíbí bonifikace, pak musí
býti vyloučeno, aby poplatník musil o tyto
bonifikace těžce bojovat a aby je dostával
teprve po nesčetných urgencích aneb je vůbec
nedostal. Když ministr financí vydá výnos,
že
se má postupovat proti poplatníkům, zejména
v exekučním řízení ohleduplně,
pak se nesmí státi, aby jednotlivé orgány,
ať vědomě či nevědomě,
ať ze svého popudu anebo snad podle nějakého
telefonického poukazu, činily pravý opak.
Jakmile stát při půjčkách anebo
při kterékoliv příležitosti jiné
něco poplatníku anebo upisovateli slíbí,
ať se to potom v budoucnosti dočasné správě
nebo vládě líbí čili nic, nesmí
otřásti důvěrou, že slib bude
splněn, neboť to neznamená jen, že se
zbaví nepříjemného závazku
z minulosti, nýbrž pro budoucnost ucítí
těžké důsledky otřesu důvěry.
Mám za to, že všichni činitelé
u nás nedbali této samozřejmé zásady
a ze často v zákoně nebo ve výnosech
byly slibovány výhody, které potom s lehkým
srdcem, škrtem pera byly odebrány. Co zla, co škod
bylo tady naděláno tím, že nedůvěra
byla zaseta, nedovedeme snad ani správně oceniti.
Jenom letmo, jak jsem si dovolil říci, jsem tu načrtl
to, co považuji za některé z těch příčin,
které podle mého názoru způsobily,
že je tak napjatý poměr mezi finanční
správou a obyvatelstvem a poplatnictvem vůbec.
A nyní, kdybych měl odpověděti na
otázku, zdali jsem přesvědčen, že
po této novele nastane náprava, budu na rozpacích.
Úmyslně jsem se vyhnul jakékoliv chvále
práce společné koaličních i
oposičních stran; tuto kritiku přenechám
jiným. Přesto nechci zatajiti svůj pocit
jistého neuspokojení. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) Nejenže
výsledek 4měsíční práce
neodpovídá době, kterou jsme této
práci věnovali, energii a námaze, nýbrž
i v jinakém směru. Práci zákonodárnou,
ať už vyjde z podnětu některého
ministerstva nebo iniciativy sněmovny, jsem si sám
představoval vždycky docela jinak. (Slyšte!)
To nemá býti boj mezi dvěma činiteli,
mezi správou na straně jedné a zákonodárnými
sbory na straně druhé, nýbrž interes
má tu býti společný, interes má
tu býti státní, tady má býti
spolupráce. (Souhlas.) Otázky prestižní
musí ustoupiti do pozadí; zde přece nešlo
o to, aby sněmovna ukázala, jakou má schopnost,
a aby se na druhé straně ukázalo, že
té schopnosti zde není, zde nešlo o to, aby
se konservativním způsobem lpělo na každém
slovíčku a každé slovíčko
a změna jeho musila býti po těžkých
debatách vybojována. Musím říci,
že mám pocit těžké neuspokojenosti
s tím, jaký byl průběh těchto
jednání, a přál bych si, aby se takovýto
průběh už neopakoval, nýbrž abychom
se všichni dívali na problémy, jež je
nám nutno řešit, jež máme kodifikovati
anebo vtěliti do ustanovení takového nebo
onakého, s hlediska společného a dívali
se na sebe ne jako na rivaly, nýbrž jako na spolupracovníky,
kteří chtějí stejně prospěšné
dílo. (Výborně! - Potlesk.)
A kdybyste mi dále položili otázku, mám-li
naději, že v budoucnosti se věc změní,
byl bych opět na rozpacích a nemohl bych odpověděti
přesně. Řekl bych jenom podmínečně,
že to nebude už záviseti jediné od sboru
zákonodárného, nýbrž že
to bude záviseti od praxe finanční správy,
a praxe finanční správy že bude záviseti
od toho, zdali se názor finanční správy
od základu změní. Nezmění-li
se, pak podle mého názoru jsme vykonali dílo
polovičaté, pak jsme vykonali dílo papírové
a pak dokonce chovám obavy, že by mohl nastati pravý
opak toho, co jsme čekali, t. j. že vedle nespokojenosti,
která tu jest, by vzešla nedůvěra ke
schopnosti a vlivnosti zákonodárného sboru,
že kdyby to, na čem se zákonodárný
sbor usnesl, mělo býti paralysováno nesprávným
výkladem zákona a nesprávnou praxí,
že by to potom způsobilo takový otřes
důvěry obyvatelstva ne ve správu, nýbrž
v parlament a demokracii, že bychom pak s touto věcí
se museli zabývati jako s neobyčejně vážným
problémem státním.
Chovám jednu obavu, že finanční správa
nebyla námi přesvědčena, že vada
spočívá ve dvou momentech. Především,
že její nazírání na problém,
který jsem si tu dovolil do jisté míry rozebrati,
není objektivně správné, že ho
neposuzuje ve všestrannosti a v plné hloubce a šíři
a že tudíž také nemůže nalézti
správnou orientaci k němu a správné
cesty, jak se dostati z trudného stavu, ve kterém
jsme. Ale druhý moment, subjektivní, je podle mého
názoru závažnější. Spočívá
v tom, že finanční správa celá
a ministerstvo financí především je
naplněno hlubokým přesvědčením,
že jeho postup odpovídá zájmům
státu, a dokonce jde tak daleko, že se domnívá,
že vlastně jediné ono správně
chápe zájem státu, kdežto všichni
ostatní tápou ve tmách a chybují.
A tu jsme u věci neobyčejně závažné.
Kdyby mělo býti pravda, že jediné ministerstvo
financí správně chápe zájem
státu v otázkách daňových a
finančních a že ani obyvatelstvo ani sněmovny,
ani jednotliví poslanci nejsou si vědomi své
odpovědnosti vůči státu, ač
ukázali, že dovedou se státem cítiti
a dáti mu, co potřebuje ve všech důležitých
chvílích, kdyby bylo pravda, že jediné
ministerstvo financí jest s to chápati a že
jest ono jediné povoláno, aby bdělo na zájmem
státním, pak už tu bych cítil jistou
slabost proto, poněvadž bychom tím doznávali,
že jest tu stát ve státě, nota bene
instituce, která často podléhá příliš
silně radám jenom jedné malé finanční
skupiny politicky neodpovědné, že pak často
činy a návrhy ministerstva financí nevycházejí
ani z jeho vlastního popudu, nýbrž z této
malé skupiny, že tu pomalu máme vedle demokratické,
odpovědné vlády, ještě neznámou,
nám neodpovědnou, nedemokratickou vládu (Slyšte!),
a my potom nemáme jistoty, zda to, co považuje ministerstvo
financí za správné s hlediska státního,
skutečně plně se kryje s všeobecným
zájmem státním a není snad spíše
řízeno podle zájmů určité
nepatrné skupiny. (Výborně!)
Já bych tudíž měl za to, že bychom
si stáli velmi špatně, kdyby byl správný
tento předpoklad ministerstva financí. Ale pan kolega
Brdlík už tu správně poukázal,
že ani oceňování zájmu státního
objektivně, jak to činí ministerstvo financí,
není správné. Je pravda, že je potřebí
fiskalismu, a je pravda, že je tu potřebí někoho,
kdo by tvrdou, bezohlednou rukou dovedl brániti státní
finance a tím stát před tím, aby státní
finance nebyly rozvráceny, a my jsme s hlediska státního
vděčni každému tvrdému ministru
financí, bezohlednému a tvrdému ministerstvu
financí, dokud postupuje objektivně a spravedlivě
a dokud zájmy finanční chrání
do všech důsledků. Jsme toho názoru,
ze musí tu někdo býti, kdo je fiskalistou,
že musí míti povinnost býti fiskalistou
do všech důsledků a že se musí
brániti proti všem snahám odstředivým,
poněvadž je pravda, že kdybychom nechali ovládnouti
náš život jediné podle hledisek jednotlivých
vrstev a stran, na konec by to odnesl stát.
My jsme si také vědomi toho, že naše dílo,
které tu předkládáme, jediné
tehdy obstojí, když se prokáže, že
jsme nepoškodili stát, ze jsme státu nevzali
prostředky proti defraudantům, nýbrž
naopak, že jsme jej obránili a že jsme vytvořili
platformu pro lepší součinnost mezi finanční
správou a poplatníkem. Ale na druhé straně
už tu bylo správně řečeno, že
fiskalismus není jediná maxima státní.
Někdy úzký strohý fiskalismus může
stát poškoditi. Sáhneme-li do historie, vidíme,
že často k těžkým převratům
proti různým systémům vládním
vedla právě příkrost v předpisování
a vymáhání daní, třeba by byly
opřeny o zákon. Můžeme hnouti do historie
kteréhokoliv státu a shledáme, že poměr
mezi poplatníkem a státem musí býti
takový, aby na konec nevedl k naprostému rozhořčení
a nespokojenosti.
Je pravda, že tento moment je politický, že ministerstvo
financí může odpověděti, že
ono je zde povoláno, aby dbalo finančních
zájmů státních stroze a přímočaře
a že momenty politické jsou věcí činitelů
jiných. A nikdo nechce, aby ministerstvo financí
dělalo politiku. Ale když politicky odpovědní
činitelé poukazují na dočasnou škodu
strohého fiskalismu a když parlament v zájmu
prospěti státu upozorňuje na celý
problém, pak myslím, že přece je dána
doba, kdy ministerstvo financí má zkoumati, zdali
námitky, které proti jejímu postupu jsou
činěny, jsou správné čili nic.
A posléze budiž tu vzata v úvahu ještě
ta okolnost, že poplatník posuzuje režim a někdy
i stát podle jeho orgánů. Jsou to finanční
orgány, bohužel, s nimiž téměř
každý obyvatel státu se co nejčastěji
stýká. A jsou to obyvatelé často primitivní,
práva neznalí. Zámožní poplatníci
již se dovedou ochrániti, majíce celé
kanceláře, v nichž jsou také bývalí
úředníci berních správ a ministerstva
financí, které jim dají dostatek právního
poučení, jak by se ubránili před tvrdostmi
zákona. Ale máme větší část
poplatníků drobných, práva neznalých,
kteří si nemohou opatřiti právní
ochranu, které by jinak u soudu musili manudukovat, to
jest poučovat o jejich právech, a musíme
dbáti také tohoto momentu. Když se takovíto
drobní poplatníci stýkají jako s představitelem
státu s finančními úřady a
orgány finanční správy, když
pak posuzují stát podle toho, jak se chová
berní správa a berní úřad a
velmi často berní vykonavatel - berní vykonavatelé
jest kapitola pro sebe, o níž by bylo třeba
promluviti zvlášť - pak se může stát,
že takový prostý občan posuzuje režim
demokratický a parlamentární podle této
prakse a že dokonce v některých nedosti upevněných
krajích a v částech obyvatelstva posuzuje
takto celý stát. Tento moment myslím, že
nesmíme pouštěti se zřetele. Jestli
se ministerstvo financí domnívá, že
není oprávněno, aby pouštělo
se do úvah politických, prosím, aby dovolilo
nám, abychom my takové úvahy dělali,
aby je dělali ti, kdož jsou pro zachování
demokratického principu, kdož jsou pro to, aby stát
byl opřen o důvěru svého obyvatelstva,
kdož si přejí, aby se obyvatelstvo přiklonilo
k tomu státu a aby chápalo naši snahu vytvořiti
lepší atmosféru mezi státem a obyvatelstvem.
Nic jiného jsme nechtěli docíliti. Zdali
se to podařilo čili nic, ponechávám
úsudku jiných. Myslím, zákon sám
byl by polovičním činem, kdyby nenásledovaly
skutky, to jest jeho prakse. A jestliže se tu vyzdvihuje
iniciativnost našeho parlamentu k zákonodárné
činnosti, bude - nemáme-li zůstati stát
na poloviční cestě - muset následovat
iniciativnost druhé činnosti parlamentu, v kontrole
naší správy. (Potlesk.) Zákon
nesmí zůstati na papíře. Dal tomu
výraz předseda rozpočtového výboru
pan kol. Teplanský jasnými slovy a prosím,
aby všichni, kdož budou spolupracovati na provádění
tohoto zákona, vzali na vědomí, že u
nás nejde o žádný justament, nýbrž
že jsme vedeni vyšším zájmem státním,
když se vynasnažíme, aby zákon správně
a přesně byl prováděn. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Kopřiva.
Dávám mu slovo.
Posl. Kopřiva: Vážená sněmovno!
My komunisté vypovídáme této daňové
osnově, předkládané sněmovně
vládními stranami, nejostřejší
boj, protože v podstatě tato osnova nemění
nic na daňových zákonech panské koalice
z roku 1927, které tehdy byly odmítány i
socialistickými stranami. Vypovídáme jí
boj proto, že přes sliby vládních stran,
že bude něco učiněno ve prospěch
drobného poplatníka, vidíme, že nemění
se touto osnovou nic na dosavadní daňovém
systému, zejména daňovou reformou neobyčejně
zostřenému. Nemění se nic na systém,
který prospívá několika stovkám
kapitalistů v Československu, ale naproti tomu přímo
ožebračuje pracující lid. Vypovídáme
nejostřejší boj této osnově,
poněvadž usilujeme o skutečnou daňovou
reformu, která ulehčí lidu a nikoli několika
stům kapitalistů, jak to činily všechny
dosavadní daňové reformy, ať se nazývaly
jakkoliv.
Co způsobila daňová reforma, finanční
zákony o samosprávě, zákon o stabilisačních
bilancích z roku 1927 a všechna různá
nařízení, která k tomu byla vydána,
a vůbec celá dosavadní daňová
politika vlády? Především uvrhla nesnesitelná
břemena na bedra dělníků a pracujícího
lidu vůbec. Žene daňovým šroubem
statisíce drobných živnostníků,
rolníků a domkářů k zoufalství;
chytá daní srážkovou z mezd dělnických
a platů maloúřednických a zaměstnaneckých
každý těžce vydělaný krejcar,
zdaňuje lidu nesmírně i nejmenší
sousto u úst. Naproti tomu pro kapitalisty, akciové
společnosti, banky atd. byl celý daňový
zákon z r. 1927 skutečným požehnáním,
poněvadž jim pomáhal rozmnožovati kapitál,
ochraňuje jejich zisky, ulehčuje jim daňové
defraudace, ochraňuje spekulační zisky a
umožňuje silným jedincům a kapitalistickým
společnostem ještě daňové unikání
i přes to, že je nepatrně zdaňuje. V
důsledku daňové reformy panské koalice,
zavedením daně důchodové - dřívější
daně z příjmů - a daně z dělnických
mezd, z maloúřednických a zaměstnaneckých
platů srážkou zvýšil se počet
osob, které podléhají důchodové
dani, r. 1928 o 677.379 oproti době před daňovou
reformou. Výnos této daně stoupl v témže
roce o 370 mil. Kč. Tento vyšší výnos
pramení hlavně z kapes pracující třídy.
U majetných vykazuje důchodová daň
stálý sestup, takže se stává
stále více a více daní z mezd a nízkých
platů maloúřednických a zřízeneckých.
Její více než miliardový roční
výnos je z největší části
od drobných lidí.
Pomocí daňové reformy zdaňuje se u
drobných živnostníků, malorolníků
a podnikatelů, podomních obchodníků,
drobných majitelů zábavných podniků
výnos, který zdaleka nestačí ani k
výživě jejich nebo jejich rodiny, zdaňuje
se výnos, který je pouze jejich snem, který
nikdy neměli, a přes to, že se o jeho dosažení
snaží, míti nebudou. Zdaňují
se měrou, která je ruinuje. A na daně takto
vyměřené a nezaplacené, na tyto daně
z neexistujících výnosů, vedou se
nejostřejší exekuce a prodávány
jsou těmto drobným lidem skutečně
poslední zdroje jejich skrovné, nepostačující
výživy a dokonce i střecha nad hlavou.
Je všeobecně známo, k jakým nepopsatelným
scénám dochází při provádění
exekucí, neboť jde tu pravidelně o ohrožení
existence celé rodiny. A právě tato příšera
exekuce ještě šířeji vyvstává
pro drobný venkovský a městský lid,
počínaje od konce září toho
roku, kdy končí platnost zákona o odkladu
exekucí. Právě daňová reforma
panské koalice stanovila u drobných živnostníků
a obchodníků existenční minimum hluboko
pod lidskou úroveň, neboť zdaňuje v
některých případech i výnos
živností pod 4000 Kč, ne sice všeobecnou
daní výdělkovou, nýbrž placením
samosprávných přirážek až
750 % z daňové základny jedné osminy
procenta. a zavedla u podomních obchodníků
placení daně předem podle odhadu berní
správy nebo předpokládaného výnosu,
bez zřetele na to, jakého skutečného
výnosu dosáhnou. Všeobecná daň
výdělková stala se za těchto okolností
jednou z nejtíživějších daní.
Pravou metlou pro drobné živnostníky a domkáře
je daňová reforma svou částí
o daň činžovní. Tím, že
dani činžovní podrobují se místa,
v nichž je pronajata více než 1/3 obytných
místností, byla zařazena do povinnosti daně
činžovní i místa malá s několika
tisíci obyvateli. Tisíce drobných živnostníků
bylo tak přivedeno přímo do katastrofální
situace. Majitelům velkých činžovních
domů byla činžovní daň snížena,
majitelům drobných, malých domků byla
zvýšena a to tak, že mnohdy i s přirážkami
činí tato činžovní daň
u majitele malého domu až o 600% více.
Ještě ničivěji zasahuje drobný
lid domovní daň třídní, upravená
daňovou reformou tak, že podrobuje této dani
i řemeslnické dílny, nouzové domky,
baráky a všechny obytné místnosti. Živnostníkům
tak zvýšena daň až o 100 % a majitelům
malých domků až o 600% proti stavu před
daňovou reformou, čímž přivedeny
skutečně tisíce, ba desetitisíce drobných
zemědělců a domkářů
na buben.
Mám zde přípis, který došel našemu
klubu komunistických poslanců z Hořovic,
podepsaný všemi organisacemi, národním
sjednocením počínaje a živnostenskou
stranou konče. Je tam podepsáno obchodní
gremium, jsou tam socialistické organisace atd. Je-li na
tom přípise z Hořovic podepsáno 14
organisací, znamená to, že to jsou skutečně
téměř všechny organisace existující
v Hořovicích. V přípise tomto čteme
(čte):
"Od r. 1927 a později zařazena řada
malých měst a městeček do daně
činžovní z důvodu, že v těchto
místech bylo podle sčítání
pronajato více nežli třetina obytných
místností. V našem okresu byla do činžovní
daně zařazena tato místa: Hořovice,
Komárov, Jince, Zdice, Králův Dvůr,
Počaple, Hýskov, Loděnice atd. Důsledek
tohoto přeřazení shora uvedených městeček
do daně činžovní byl jak pro majitele
domů, tak i pro nájemníky přímo
katastrofální. K porovnání uvádíme
případ, že na příkl. majitel
domku v některém z uvedených míst
i v Hořovicích, který obýval sám
3 místnosti, platil dříve na domovní
dani třídní 15 Kč a se všemi
samosprávnými přirážka i celkem
90 Kč. Dnes" - to znamená po daňové
reformě z r. 1927 - "když jsou Hořovice
i jiná místa přeřazena do daně
činžovní, platí se z téhož
domku státní daně 120 Kč a daní
celkem se všemi samosprávnými přirážkami
600 Kč, tudíž nejméně 6krát
tolik co dříve. V případě,
kde jde o krámy, kanceláře a živnostenské
provozovny, je zvýšení přímo
drastické a činí až dvacateronásobek
daně domovní proti dřívějšku."
A při tom se zde vládní strany ústy
svých řečníků snaží
svaliti vinu za tento stav pouze na ministerstvo financí,
jako kdyby nebylo jasné, že za tento stav je odpovědna
celá vláda a všechny vládní strany.