Prosím, slavná sněmovno, abyste promítli
ty poměry zase do slovenského prostředí,
abyste si uvědomili, že jsou tam lidé, kteří
nedovedou sestaviti ani přiznání, že
musejí jíti k notáři, což je
stojí peníze, když dostanou předpis,
nevědí co s tím, musejí zase k tomu
notáři, a když nešli včas, protože
měli práce na polích - a právě
v této době žní přicházejí
předpisy z minulého roku - jsou v kontumaci, a pokud
šli, zase musili zaplatiti, když s však o to nestarali,
přišla exekuce.
Slavná sněmovno! Státní otázka
na Slovensku je otázka daní. (Potlesk.) A
vyřešíme-li otázku daní, vyřešili
jsme největší problém státní
na Slovensku.
Nyní bychom ovšem měli také slyšeti
druhou stranu, a to berní funkcionáře. Ti
co předpisují daně říkají:
"Za to nemůžeme. Byli jsme zdrženi dávkou
z majetku, kde jsme pro důvod spravedlnosti měli
nejlepší detaily, tak jsme nepředpisovali běžné
daně, přišli jsme na běžné
daně později a předpisovali je na několik
let dohromady. Když jsme s tím byli hotovi, pak jsme
začali předpisovat úroky, poněvadž
jsme dříve nemohli, a s těmito úroky
jsme přišli do doby, kdy hospodářství
bylo v krisi a kdy poplatník neměl platiti jen daň,
nýbrž úrokové nedoplatky za minulé
roky."A tu je třeba přihlížeti
k této námitce, když chceme dělati soudce
bernímu úřednictvu, že i ti úředníci
jsou v právu. Oni nemohli tomu poplatníkovi na konci
roku říci, kolik má zaplatiti proto, že
poplatník proti finanční správě
byl neustále v tom zálohovém stavu. Proto
se berní úředníci postavili jednomyslně
za stanovisko rozpočtového výboru a zejména
rozpočtové sedmy, když tak vehementně
se domáhala změněny, pokud jde o berní
rok. Víme ovšem, ze také není nic platno
bernímu úřednictvu jenom poukazovati na jeho
povinnosti a na to, že se má povznésti a řešiti
tyto problémy s vyššího hlediska státního,
když se nepostaráme též o jeho lidskou
spokojenost. A ono má příčiny, aby
bylo nespokojeno. Je to zejména otázka systemisace.
Jestliže berní úředník ve 40
letech je na konci své kariery, pak se nedivte, že
ztrácí ambici, a proto navrhujeme ministerstvu financí,
aby se zabývalo otázkou resystemisace, aby zejména
se nepraktikovalo to, že zapracovaný starší
berní úředník je přesazován
docela zbytečně do nového prostředí,
když se hospodářsky vžil a byl zapracován
do určitého prostředí. To jsou požadavky,
které staví funkcionáři berní,
za které my se můžeme v plné míře
postaviti.
A nyní bych chtěl podotknouti, že pro prosazování
bližší administrativy není ekonomiky,
že nám schází zase statistika. Máme
statistiku daně důchodové, výměrů,
ale nemáme statistiku platby daně důchodové.
To by bylo velmi důležité, abychom srovnali
pro jednotlivé skupiny, jak ty výměry jsou
skutečně placeny. Co by to znamenalo pro úředníka,
který vyměřuje daň, kdyby měl
určitý korektiv, aby viděl, jak na to reagovat.
Nedostane individuální přehled takový,
aby měl pak všeobecný přehled, aby viděl,
do které výrobní vrstvy poplatník
patří, nemáme zase žádné
statistiky o dlužných úrocích, o počtu
podaných rekursů, o době, lhůtě,
ve které jsou rekursy vyřizovány, nemáme
zde žádného rozboru daně rentové,
nemáme rozboru daně domovní, právních
poplatků, které v r. 1934 se blížily
1 miliardě Kč, abychom viděli, kolik připadá
na převodní poplatky pozemnostní, kolik tam
činí daně dědické pro jednotlivé
vrstvy. Vážené shromáždění,v
tomto neznámu tápeme a proto je těžko
také hledati remeduru, pokud jde o berní administrativu.
Žádáme proto, aby i po této stránce
i t. zv. resortní statistika byla doplněna, aby
Státnímu úřadu statistickému
byly dodány příslušné finanční
prostředky, aby byl personálně i věcně
náležitě vybaven a dostalo se nám takového
podkladu, abychom zde mohli trochu cílevědoměji
pracovati.
A nyní k resumé. Jsme spokojeni, nejsme spokojeni?
Kol. Špaček nám řekl v rozpočtovém
výboru: "no, jste-li spokojeni". Vážené
shromáždění, spokojenost je vždycky
relativní, vždycky podle toho, za jakých poměrů
kdo pracuje. Nemohli jsme dělati dále zvláštní
změny, zadrželi jsme je prostě proto, že
se nám nedostává vůbec podkladného
materiálu. Řekněme si, co jsme chtěli.
Vždyť jsme program načrtli hned v první
schůzi rozpočtového výboru. Tehdy
se nám řeklo, kdyby se tohle mělo splniti,
že bychom prostě rozbourali systém a udělali
úplný chaos ve státních financích.
Tak prosím, co jsme chtěli? Řekli jsme: především
nemůžeme připustiti zpětnou platnost.
To prohlásila vláda, ale ani ve vládním
návrhu nebyl tento princip dodržen. Tak jsme řekli:
Nikdy nepřipustíme zpětnou platnost. To jsme
provedli. Co jsme slíbili, jsme udělali. Nic se
nestalo.
Za druhé jsme řekli: chceme zabezpečiti právní
jistotu, t. j. zejména pokud jde o změnu berního
roku. Řekli jsme, že chceme udělati určité
změny v řízení. Ty změny jsme
provedli, abych vytrhl z toho něco, je dána lhůta,
do kdy se musí dáti výměr, je dána
lhůta, do kdy je třeba vypořádati
rekurs, je znázorněno, jakým způsobem
se má počítati dlužný úrok
debetní, kreditní i per saldo, aby každý
do toho viděl. To jsou obrovské zásahy do
celého řízení. A pak jsme ovšem
udělali velký zásah do trestních opatření,
aby poplatník zde nebyl úplně bez moci proti
finanční správě. Ale viděli
jsme, že tím měníme něco více.
Nejde nám jenom o tato opatření, to znamená,
že jsme dali docela nový duch, a pánové,
to je to první, chceme-li změniti ducha v praxi,
musíme změniti ducha v zákoně. A proto
když jsme měnili tato opatření, měnili
jsme ducha zákona a očekáváme, že
se změní duch v praxi. To jsme splnili a víc
jsme nechtěli. A pak jsme k tomu ještě dodali,
že chceme umožniti fakultativní možnost
vybírání přirážek. Prosím,
nic více. A o tomto bylo napsáno, že to, co
chce rozpočtová sedma, znamená úplný
rozvrat státních financí a úplný
chaos ve státních financích. A když
jsme to provedli a splnili až na nejmenší detail,
tak se nám napsalo něco jiného, ze to nic
není. (Tak je!)
Pánové, víme, odkud šly tyto zprávy.
Známe ty tendence, známe, ze kterých pramení.
Proto nás nemýlily. Šli jsme svou cestou a
svůj úkol jsme splnili, neboť o tom, jak se
bude osvědčovati zákon, nerozhodnou písálkové,
o tom rozhodne život. Tomuto životu předkládáme
tuto osnovu zde hotovou, a chtěl bych ještě
dodati jenom na konec, že i tomu, co se tradovalo ve veřejnosti,
o nějakém konfliktu, který je na jedné
straně mezi ministerstvem financí a parlamentem
na straně druhé, řekněme koalicí,
je potřebí dobře rozuměti. Nuže,
funkcionáři ministerstva financí plnili svou
povinnost. Jejich povinností je, aby se starali o fiskální
zájem. Ovšem fiskální zájem není
vrcholným zájmem státním, neboť
mohou býti důležitější zájmy
státní, důležitější
než je fiskální zájem státní.
A o to aby bylo postaráno, se stará právě
parlament, a parlament toto poslání také
splnil tím, že nepřipustil vyhrocení
fiskálního zájmu v tom okamžiku, když
by úhrn státního zájmu zde doznal
nějaké újmy.
A jestliže toto přesvědčení vrcholného
zájmu státního pronikne co nejvíce
všechny povolané činitele, pak mi věřte,
slavná sněmovno, že spoluprací, která
musí býti vždyť se musíme stýkati,
na jedné straně representanti zákonodárných
sborů, a na druhé straně výkonná
moc - dáme docela jiného ducha i práci zákonodárné,
i na druhé straně moci výkonné, a
že tak společně budeme zde pracovati na sociálním
pokroku a na hospodářském blahobytu všeho
obyvatelstva této republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. dr
Meissner.
Posl. dr Meissner: Vážená sněmovno!
Panem zpravodajem i několika pány řečníky
v rozpravě bylo vyzvednuto, že osnova, o které
jednáme, je plodem iniciativnosti poslanecké sněmovny.
Bude-li výsledek iniciativní činnosti na
prospěch státu i obyvatelstva, ukáže-li
se, že sněmovna byla schopna řádného
díla, pak z toho bude míti prospěch i idea
parlamentarismu a demokracie. Radost, která by nás
mohla naplniti tímto momentem, je však do jisté
míry zkalena faktem, že iniciativnost sněmovny
byla přijata s velkým překvapením,
nelibostí (Slyšte!) a nedůtklivostí
a že se ukázalo, že tato iniciativa je považována
za něco výjimečného, co by se nemělo
opakovati; prokázalo to, na jak kritickém bodu se
octl náš parlamentarismus. Jsem toho přesvědčení,
že sněmovna nebude si směti vzíti právo
i možnost, aby i v jiných otázkách a
i v jiné době postupovala iniciativně a aby
nebyla odkázána ve své zákonodárné
práci na to, co jí přinesou resorty.
Jisto však je, že má-li iniciativa sněmoven
míti své opodstatnění, musí
býti opřena především o odbornost
a za druhé nesmí býti jednostranná
potud, že by nedbala především zájmů
státních. Oba tyto momenty měla rozpočtová
sedma na mysli a postarala se, aby obě podmínky
byly splněny. Nechtějíc si osobovati vlastností
odborníků ve všech oborech daňového
práva, kterými se musila zabývati, přibrala
ke spolupráci velikou řadu odborníků,
theoretiků, universitních profesorů, praktických
právníků, ale také praktických
finančníků v ukládání
i ve vybírání daní. Mohu konstatovati,
že ještě při žádné
zákonodárné práci nespolupůsobilo
tolik odborných sil jako tentokráte. Také
druhá podmínka, t. j. nutný a potřebný
ohled na stát, byla splněna. Bylo by zcela myslitelno,
že by se sněmovní strany shodly na iniciativní
činnosti zákonodárné s ohledem na
potřeby jednotlivých vrstev obyvatelstva a svých
voličů a bylo by velmi snadno zejména v otázkách
daňových dosáhnouti dohody mezi různorodými
stranami, avšak dohody takové, která by trpěla
velmi těžkou vadou, že by nevzala potřebný
ohled na stát. Takováto iniciativní činnost
by nejen nebyla vítána, nýbrž naopak,
poněvadž by byla škodlivá, na konec by
se musila zhroutiti. Rozpočtová sedma byla si vědoma
svého úkolu a také své odpovědnosti.
Všichni její členové postupovali tak,
aby nejen byly hájeny oprávněné zájmy
a potřeby poplatníků, nýbrž aby
také neutrpěl stát a aby tu byla sjednána
potřebná synthésa mezi vysokými interesy
státními a právní ochranou poplatníkovou.
Rozpočtová sedma v úhradové části
dala státu více než ministerstvo financí
žádalo, anebo než bylo s to v meziministerském
jednání prosaditi. Ona přinesla státu
mnoho milionů ročně, s nimiž státní
pokladna a ministerstvo financí nepočítaly.
Také v druhé neobyčejně důležité
části, v trestním právu a vyměřovacím
řízení nepostupovala sedma rozpočtová
způsobem lehkomyslným, zkoumala u každého
jednotlivého návrhu a podnětu, zdali tím
nebude dotčen stát, zda se mu nevezmou účinné
prostředky stíhací anebo pro vyměřování
daní, ona šla jen tak daleko, pokud to bylo slučitelno
s interesem státu.
Když tudíž jako jeden z členů rozpočtové
sedmy iniciativnost její posuzuji s příslušnou
dávkou autokritiky, mohu říci, že se
rozpočtová sedma nebojí a také v budoucnosti
nemusí obávati objektivní kritiky, vycházející
se strany odborné, kritiky věcné.
My jsme se tu octli před neobyčejně důležitým
problémem. Octli jsme se před otázkou, jaký
je poměr mezi finanční správou a poplatníkem,
a tím před otázkou, jaký je poměr
mezi státem a obyvatelstvem. Kdybychom měli postupovati
správně, systematicky, pak vlastně našim
poradám měla předcházeti hluboká
diskuse o tomto problému. Byli jsme si vědomi dosahu
jeho, měli jsme možnost nahlédnouti do těžkých
rozporů, které tu jsou a jež nelze zatajovati.
Pro svoji osobu mohu prohlásiti, že z těchto
porad odcházím, nahlédnuv do hluboké
propasti, která se nám jeví jako neobyčejně
závažný problém politický a problém
celostátní. A bylo by velikou vadou jednání
o této předloze, kdybychom se měli spokojiti
s předlohou, o níž sněmovna nyní
jedná, a kdyby činitelé státně
odpovědní neměli se chopiti tohoto problému,
neměli jej rozebrati, neměli si ho všimnouti
a neměli hledati cesty k nápravě.
Stáli jsme před problémem těžkého
rozvratu berní morálky našeho poplatnictva,
a to, co nám předváděla finanční
správa zastoupená ministerstvem financí,
bylo úplné doznání tohoto rozvratu,
rozporu mezi stanoviskem finanční správy
a poplatnictvem, také úplné doznání,
že berní morálka, která u nás
byla beztak otřesena, ještě více poklesla.
Finanční správa - to byl náš
jednomyslný dojem - zdá se, vychází
z přesvědčení, že vůbec
u nás není berní morálky ve smyslu
státním, že vůbec u nás není
dobrého fatenta, že tu není ani bílá
vrána, že vůbec máme jen fatenty, kteří
jsou nepřáteli financí státních
a tudíž i státu samého. Nechci zkoumat,
je-li tento názor finanční správy
správný; chtěl bych vycházeti ze správnosti
tohoto názoru a pak bych jako osoba, která je zvyklá
odpovědnosti, tím více trnul nad tímto
faktem a nad doznáním, které ve zjištění
tohoto faktu je skryto, to jest nad doznáním, že
finanční správa po dobu platnosti daňového
zákona, t. j. po téměř 10 let nedovedla
využíti všech ostrých prostředků,
které jí zákon dává, proti
daňovým defraudantům a že sama musí
přiznati nepokrytě úplný nezdar své
dosavadní činnosti. Nemohu zkoumati, chci-li zůstati
objektivním, kde je příčina tohoto
nezdaru. byla-li to nedostatečná systemisace, byl-li
to nedostatek odborně vyškolených sil, byla-li
to okolnost, že konceptní práce musely býti
svěřovány silám kancelářským,
byla-li to mladost a nezkušenost referentů ať
vyměřovacích, ať trestních, nebo
byly-li to směrnice, jež vydávala finanční
zemská ředitelství, nebo dokonce i ministerstvo,
bylo-li to nevědomé, nezaviněné nebo
vědomé. Pro nás, posuzujeme-li věc
s hlediska státního, stačí fakt, že
všech ostrých prostředků, které
finanční správa má a měla,
nedovedla využíti, že selhaly a že konstatuje,
že stav daňové morálky dnes je tristnější,
nežli byl v r. 1926, před daňovou reformou.
Je-li tomu tak, pak ovšem nemůžeme přes
tento neobyčejně vážný problém
přejíti, a když finanční správa
sama připouští, že se jí nepodařilo
zdolat defraudantství a že před tímto
problémem jest do jisté míry bezradná
a bezmocná, pak opět musíme oceniti, zda-li
prakse finanční správy nebyla škodlivá,
neprospěšná tím, že ostrých
prostředků zákonných, kterých
měla a mohla použíti proti defraudantům,
ve skutečnosti používala proti poplatníkům
dobrým a způsobila u řádných
poplatníků takovou náladu, která nakonec
se může vymstít nejen na finanční
správě, nýbrž také na státu.
Kdyby v jiném oboru práva nebo mimo obor právní
ve státě vyskytl se hromadný zjev státu
škodící, kdyby zejména v jiném
oboru ti, kdož jsou povinni plnit určité veřejnoprávní
povinnosti, tak odpírali hromadně a mohli bychom
říci všeobecně, kdybychom na příklad
při plnění branné povinnosti, školní
povinnosti, povinnosti svědecké, porotecké,
ocitali se před téměř všeobecnou
sabotáží občanstva nebo kdybychom shledali,
že zločinnost v určitém oboru práva
se množí takovým způsobem, že se
stává všeobecnou a že již i řádní
občané ji k jí, kdyby zejména u nás
vzrostla zločinnost mládeže, pak by resortní
ministerstvo musilo považovati za samozřejmou svoji
povinnost, že by svolalo ankety nejen kriminalistů,
nýbrž i vychovatelů, psychologů, národohospodářů,
sociálních pracovníků, kteří
by tento problém osvětlili se všech hledisk,
kteří by se neomezili jenom na kriminální
prostředky, nýbrž hledali by příčiny
takového hromadného škodlivého zjevu
a snažili by se odstraniti především tyto
příčiny. Nemohu zbaviti ministerstvo financí
výtky, že ono tento problém posuzovalo jednostranně,
že ono prostě vzalo fakt na vědomí,
že tu defraudantství je, že se spokojilo se svým
rozborem, že je všeobecné, a že nehledalo,
nezkoumalo jeho příčiny a že nesnažilo
se odstraniti hluboké příčiny tohoto
zjevu, že nevidělo problém v celé jeho
šíři a hloubce. Co nyní povím,
má býti pouhý příspěvek
k diskusi a má býti pouhým podnětem
k tomu, jak bychom mohli postupovati v budoucnosti. Znovu dodávám,
že jistá vada naší práce spočívala
v tom, že při tak důležité novelisaci
zákona neměli jsme po ruce výsledků
takové ankety, neměli jsme rozbor příčin
a musili jsme se omeziti na pouhé zmirňování
některých ustanovení právních,
aniž bychom mohli odstraňovati, jak by toho bylo potřebí,
skutečné příčiny škodlivého
zjevu.
Defraudace samy jsou zjevem, který je, myslím, obvyklým
téměř ve všech státech, a musili
bychom s ním počítati za každých
okolností. Ale je-li defraudantství zjevem tak rozšířeným,
jak tvrdí ministerstvo financí, pak ovšem je
potřebí se nad tím zamysliti. Poměr
mezi finanční správou a poplatníkem
není u nás samozřejmě přátelský,
ale tak hluboká propast, jako je mezi těmito dvěma
činiteli, pochybuji, že by byla ve státě
jiném. Mohli jsme očekávati, že v samostatném
státě československém, kde vztah obyvatelstva
ke státu je přece srdečný, také
názory poplatnictva na plnění povinností
daňových se podstatně změní;
ale ve skutečnosti vidíme pravý opak, vidíme,
že u nás odpírati daně nesprávnou
fasí nebo neplacením nejen že není považováno
za porušení zákona, nýbrž mnohde
za samozřejmost a cnost.
Za takového stavu věcí pokusme se uvést
alespoň některé z příčin,
které k tomuto trudnému zjevu vedly. To, co nyní
řeknu, ovšem nemá znamenat úplné
vyčerpání tohoto problému. Mají
to býti jen náměty a poukazy na některé
momenty, které považuji za zvláště
důležité.
Chceme-li si zjistiti příčiny rozšířeného
defraudantství, musíme nejprve poněkud blíže
přihlédnouti k psychologii poplatníka, a
to zejména poplatníka drobného a poplatníka
samostatně výdělečně činného.
Zdá se mi, že ministerstvo financí je více
institucí právní než psychologickou
a že pro strohý výklad zákona nevidí
život ani hospodářský, ani sociální,
ani duševní. Drobný poplatník s malými
příjmy, s nejistým životním postavením,
s kolísavými výdělky, který
není zabezpečen ani pro případ invalidity,
ani pro případ stáří a který
nemá také zabezpečeny své pozůstalé,
který není v definitivním postavení,
pro všechny případy zabezpečeném,
musí se velmi často, má-li zaplatit daně,
uskrovnit v jiném směru a mnohdy se musí
uskrovnit neobyčejně svízelně. Co
státu odvádí, je těžce vydělaný
groš. Takový poplatník, má-li jeho poměr
ke státu a zejména k finanční správě
býti správný, musí především
viděti a býti přesvědčen, že
se s jeho těžce vydělaným grošem
správně hospodaří. (Výborně!)
Prvým předpokladem zlepšené daňové
morálky je šetrnost ve státním hospodářství.
Poplatník musí vědět, že se jeho
peněz užívá k účelům
celostátním a nikoliv jednostranným nebo
stranickým. Nedovedeme-li v tomto směru zjednati
nápravu, pak těžko zlepšíme daňovou
morálku našeho poplatníka.
Pokud uvádím jednotlivé příčiny,
nechci tvrdit, že za všechny odpovídá
finanční správa. Za některé
vůbec nemůže, některé nevědomky
a bez své viny způsobila, ale některé,
jak ukáži, také skutečně zavinila.
Dalším momentem pro pozvednutí daňové
morálky je, že poplatník musí míti
vědomí, že daňové břemeno
je spravedlivě rozvrstveno, a to nejen zákonem,
který je často výslednicí kompromisů,
nýbrž - a to hlavně - praxí. Drobný
poplatník musí mít naprostou bezpečnost,
že se měří jemu stejně spravedlivě
jako poplatníku velkému, a musí mít
zejména naprostou bezpečnost, že při
velké pravomoci, která přísluší
ministerstvu financí a ministru financí v poskytování
slev daňových, se postupuje způsobem naprosto
objektivním a že to, co se sleví poplatníku
velkému, není bezohledně vymáháno
od poplatníka malého.
Charakteristickou známkou pokleslé berní
morálky je, že poplatník nemá úcty
k zákonům. Finanční správa
ho má vychovávati prostředky mírnými
nebo ostřejšími k tomu, aby této úcty
k zákonu zase nabyl. To však předpokládá,
aby také finanční správa - a nejen
také, nýbrž především -
měla úctu k zákonu. Jen ten je legitimován
žádati od druhého přísné
plnění zákona v každém směru,
materiálním i formálním, kdo sám
může prokázati, že se od litery a ducha
zákona v ničem neodchýlil. Výtky,
které jsou pronášeny proti finanční
správě, nezní tak, že ona daňový
zákon vykládá příliš ostře,
nýbrž že zákona nedbá a že
je příliš mnoho případů,
ze kterých se dokázalo, že finanční
správa porušila zákon nejen v trestním
řízení, nýbrž i ve vyměřovacím
a vymáhacím řízení. A tu, třebas
jednotlivé osoby můžeme těžko postihnouti,
celý systém, to je celá správa musí
si dáti líbiti výtku, že jednotliví
její orgánové nedrží se zákona
a tím že vyvolávají v poplatnictvu pocit,
že v daňových věcech vůbec zákony
neplatí. Užíváme-li obratu: "lex
dura, sed lex", to je "zákon přísný,
ale zákon", pak to neznamená toliko, že
i přísný zákon musí býti
dodržován, nýbrž také, že
přísnost je přípustná jenom
potud, pokud je založena na zákoně, a nikoliv
mimo zákon nebo proti zákonu. (Výborně!)
Že tato výtka činěná finanční
správě jest správná, toho dokladem
jest její orientace k judikatuře nejvyššího
správního soudu. Já bych zase nevznesl proti
finanční správě výtku, že
judikatury této nedbá, nýbrž, že
této judikatury dbá toliko jednostranně.
Kdyby finanční správa se vůbec podřídila
judikatuře nejvyššího správního
soudu, ať jí to škodí nebo prospívá,
anebo kdyby v opačném případě
vůbec nedbala judikatury nejvyššího správního
soudu, ať je jí to na prospěch nebo na škodu,
pak bychom o tomto bodě nepotřebovali se ani zmiňovati.
Ale finanční správa na př. vůbec
nedbala konstantní judikatury ve věci daňové
povinnosti lékařů, a naproti tomu jediného
judikátu nejvyššího správního
soudu, který vyzněl v neprospěch cestujících,
použila k tomu, že dodatečně, za předchozí
léta, všem cestujícím předepsala
výdělkovou daň a že tyto osoby tímto
hromadným dodatečným předpisem přivedla
do skutečné hospodářské tísně.
Poplatník vidí tu jednostrannost finanční
správy, která nakonec musí vzbuditi pocit
nejistoty, tedy pocit, který potom vede k rozšíření
defraudantství.
Další příčinu rozmnožení
defraudantské mentality, chceme-li to tak nazvat, vidím
v tom, že finanční správa, zdá
se - neznajíc skutečný hospodářský
život - vychází z nesprávné praesumpce,
o níž jsem se již zmínil, že totiž
dobrých poplatníků vůbec není.
Jsou! Snad proto, že to činí ze zásady,
snad proto, že se bojí následků a nechtějí
míti nepříjemnosti, ale fakt je, že
dobří poplatníci - jsou, i když tomu
finanční správa věřit nechce.
Finanční správa, vycházejíc
z této, podle mého přesvědčení,
nesprávné praesumpce, zachází s každým
poplatníkem jako s defraudantem, žádá,
aby dokazoval opak a, i když se mu to podaří
dokázati knihami, pořád tu ještě
zůstává přesvědčena,
že knihy nejsou správné a že finanční
správu přece jenom ně. jakým způsobem
oklamal. Tato falešná praesumpce vede finanční
správu k nesprávné praxi, která nakonec
zatlačila i velikou část dobrých poplatníků
do řad daňových defraudantů. (Tak
jest!) Finanční správa totiž neznajíc
- ten pocit mám - hospodářské podmínky,
zejména soukromého podnikání, vychází
z přesvědčení, že osoby samostatně
hospodářsky činné mají postavení
neobyčejně růžové, že od
počátku otevření závodu jsou
zahrnuty zakázkami, že jejich příjem
rok od roku roste, a věří jim jen potud,
pokud vykazují zisk a vzrůst zisku, ale okamžitě
jim přestává věřit, jakmile
se jejich zisk zmenší nebo dokonce je vykázána
ztráta. Tu pak nastává ono zlo, které
způsobilo z veliké části rozmnožení
řady defraudantů. Finanční správa
nevěříc v pokles příjmů
i v době hospodářské deprese, nevěříc
v ztráty, zvyšuje nad skutečnou přiznávku
a nad průkaz provedený knihami výměr
daňový. Ona sahá k předanění.
Považuji za jedno z největších zel, které
bylo zaviněno finanční správou, ať
vědomě nebo nevědomě, ať jsou
pro zamezení tohoto zla technické prostředky
nebo nejsou, četná předanění.