Vážené shromáždění!
Národohospodářský důchod pro
osobu v Československu lze propočítati. Pro
poměry r. 1928 - novější statistiky
není - to dělá okrouhle 4.800 Kč.
U Francie je to 8.600 Kč, čili národohospodářský
důchod je vyšší o 80 %, u Německa
je to 9.400 Kč, čili národohospodářský
důchod je dvojnásobný, u Anglie přes
15.000 Kč, čili národohospodářský
důchod na 1 osobu je trojnásobný. Ovšem
v tomto promítnutí relace mezi národohospodářským
důchodem a zatížením daněmi,
i když se ty daně vztahují na r. 1933 a národohospodářský
důchod na r. 1928, nemohu to vyjádřiti v
procentech, ale v relativitě asi tak, že ve Francii
jsou daně vyšší o 105% než u nás,
kdežto národohospodářský důchod
jen o 78%, tedy ve Francii bylo by toto zatížení
větší než u nás. Naproti tomu v
Německu jsou daně nižší o 4%, kdežto
národohospodářský důchod o
20 %. Tedy zejména u Německa je dlužno to.
srovnávati, poněvadž Německo je náš
hlavní konkurent na světovém trhu. Anglie
má daně 2 1/2 krát tak vysoké, kdežto
národohospodářský důchod je
trojnásobný. Vážené shromáždění,
tady je nejdůležitější srovnání
s Německem. A řeknete-li, že proti Německu
jsme zatíženi daněmi a veřejnými
dávkami v národohospodářském
důchodu dvojnásobnou intensitou, pak je to ovšem
položka velmi pozoruhodná, kterou by bylo potřebí
dále ještě zanalysovati příslušnými
rozbory a hledati příčiny těchto zjevů,
po případě hledati prostředky nápravy.
Ale na konec je to přece jenom globální výraz.
Tam může býti určitá vrstva,
která je, řekl bych, poddaněna, a jiná
vrstva, která je naddaněna. Je tedy potřebí
si rozvrhnouti celé toto břemeno na jednotlivé
druhy daní. Pokud zase mezinárodní statistika
to připouští, můžeme rozvrhnouti
pro jednotlivé státy, které jsem uvedl, toto
břemeno jednak na daň spotřební, potom
na daň obratovou a na cla. Je možno, abychom tyto
tři daně, daň obratovou, spotřební
a cla shrnuli v jednu jednotku, poněvadž to je vlastně
paušální postižení konsumentů
určitou jednotkou. Dále je tam uvedena skupina daně
výnosové, důchodové a majetkové.
A konečně třetí skupinou jsou převodní
poplatky, daň dopravní a různé.
A nyní, vážení, dáme-li tyto
státy, které jsem uvedl, v určité
pořadí, a sice v procentech, jak stoupá spotřební
daň, protože to je velmi důležité
pro závěry sociální, pak vidíte,
že my jsme asi uprostřed. U nás daně
spotřební znamenají 33%, kdežto na příklad
v Polsku znamenají 50 %, v Belgii 18% a ve Švýcarsku
pouze 1%, ovšem Švýcaři dosahují
toho vlastně politikou celní. Výnos cel je
tam potom větší než u nás součet
daně obratové, daně spotřební
a výnosu cel. Pánové, to by znamenalo, ze
pokud jde o čistou daň spotřební,
byli bychom asi uprostřed a nebylo by lze říci,
že u nás spotřební daň je mimořádně
vysoká. Jakmile však spojíme tuto daň
spotřební s daní obratovou a s výnosem
cel a toto vytvoříme jako celek, jak je postižený
přímo konsument, pak jsme už na třetím
místě. Na prvním místě je nejvíce
postižen vlastně konsument ve Švýcařích,
pak v Italii a pak jdeme hned v zápětí na
to my.
Vážené shromáždění,
dále probírati takový materiál jen
slovními obrazy, když nemáte před sebou
doklady, nemělo by smyslu. Jen bych upozornil na okolnost,
že u nás daň výnosová a důchodová
vynáší okrouhle jen 18%, kdežto v Německu
30%. Zůstanu-li už u tohoto srovnání,
znamenají tyto daně spotřební v Německu
56 %, kdežto u nás 2/3. Naproti tomu my se vyznačujeme
nejvyššími převodními poplatky
a daní dopravní ze všech srovnávaných
států, a poněvadž daň dopravní
neznamená tolik, jako převodní poplatky,
je vidět, že ze všech srovnávaných
států u nás převodní poplatky
znamenají nejvíc. Pánové, to by znamenalo
dál se do toho prohlubovati. Možná, že
byste přišli k jednomu výsledku, vzhledem ke
struktuře našeho poplatnictva, poněvadž
my nemáme tolik milionářů, celé
to těžisko spočívá na malé
a střední vrstvě. Nemůže-li toho
stát dosáhnouti také vzhledem k úlevám
tam, kde sa platí daň důchodová, a
to vzhledem k úlevám plným právem
poskytovaným z pracovního důchodu, hledá
náhradu jinde, kde to bere také z kapes, aniž
o tom konsument ví, to jest přes daně spotřební,
daň obratovou a přes cla. Zde si stát nahrazuje
to, co nemá na dani důchodové, na daních
spotřebních, kde neplatí žádná
progresivní tendence; zvláště ve výnosu
daně důchodové zůstáváme
zpátky, poněvadž se tu držíme zásady
progrese a pro tuto zásadu nedosahujeme toho výnosu
daně důchodové, k jakému bychom dospěli,
kdybychom postihovali touto daní poplatníky přímo
u pramene, jak bylo, myslím, i z kruhů socialistických
navrhováno. Z tohoto srovnání vyplývá,
jak by bylo potřebí zasáhnout do struktury
daňové u nás vůbec. Račte uvážiti,
že u nás těch, kteří mají
větší důchod než 60.000 Kč
jest jen 3·5 %, kdežto v Německu 10 %, tedy téměř
třikrát tolik. Těch, kteří
mají důchod větší než 120.000
Kč jest u nás 0.08 %, kdežto v Německu
3%, a těch, kteří mají větší
důchod nežli 1/2 milionu Kč, jest u nás
0·04%, kdežto v Německu devětkrát
tolik. Když přihlédneme k této struktuře,
je zřejmé, že daň důchodová
nemůže vynésti tolik, a poněvadž
zachováváme tendenci progresivní a utíkají
jí poplatníci, stát si to nahrazuje daněmi
spotřebními a daní obratovou. Mělo-li
by se dojíti k určitým remedurám,
znamenalo by to ulehčení spotřebních
daní tím, že by poplatníci daně
důchodové byli zdaněni přímo
u pramene. To jest ten podnět, který vychází
ze statistik, které jsem si dovolil přednésti.
Teď bych měl jíti dál a ze srovnání
mezinárodních měl bych přejíti
na vnitřní poměry a řešiti některé
otázky snad monograficky, jak jednotlivé obory hospodářské
byly postiženy. Ale tam musím už končiti,
a to proto, že nemáme žádné národohospodářské
statistiky. A tu jsme u velikého základního
zla. Naše daňové statistiky jsou statisticky
resortní a ještě nedokonalé, jak ukáži.
Národohospodářské statistiky daňové,
z nichž by bylo možné dělat závěry
pro účinky národohospodářské
a sociálně politické z daňové
soustavy, vůbec se nám nedostává.
Řekněme si, že tu tápeme, a my jsme
cítili, když jsme projednávali tuto věc,
že finanční správa při nejlepší
vůli nemohla dát vůbec odpověď
na otázky, co bylo zasaženo, jaký bude na jedné
straně efekt pro státní pokladnu a jak na
druhé straně budou zatíženi výrobci
a konsumenti, zkrátka, jak se to nakonec rozloží.
Když srovnáme tyto naše nedostatky zejména
s americkými poměry, jaké mají po
této stránce statistiky, vidíme, že
vlastně se u nás otázky daňové
staly doménou legislativy, staly se doménou fines
právních koncepcí, staly se předmětem
doktrinářských úvah, úvah deduktivně
spekulačních, někdy s dekorací vědecké
fraseologie; ale jak působí na život vůbec,
nemůžeme říci, protože život
kvantitativně u nás vyjádřiti nemůžeme.
Proto dnes na tento moment upozorňuji. Šetřiti
na těchto výdajích znamená, jakoby
podnikatel šetřil na účetním,
jako by nechtěl viděti do vlastního hospodářství,
aby z toho mohl dělati opatření pro organisační
a disposiční zásahy. Chyba není na
Státním úřadě statistickém.
Státní úřad statistický vzhledem
k prostředkům, které má k disposici,
a vzhledem k personálnímu a věcnému
vybavení příslušné sekce, dělá
co může, ale odebírají se mu prostředky,
a proto musíme žádati, aby tato finanční
sekce byla náležitě vybavena, abychom měli
prostředky, až bychom se někdy vrátili
vůbec k otázce změny systému daní,
neboť dokud není tohoto podkladu, tápali bychom
zrovna tak, jako tápeme dneska. A tak, pánové,
docházíme k tomu, že se někdy mohou
dělat paragrafy pro určité skupiny nebo skupinky
a že se mohou někdy dělat paragrafy i pro určité
osoby, ale v národohospodářské vzájemné
souvislosti vlastně vůbec žádné
závěry dělat nemůžeme.
Pokud se pamatuji, pan ministr financí dr Engliš
zahájil tehdy určité šetření,
a byl jsem sám členem této komise, která
konala šetření, jak jsou zatíženy
jednotlivé obory výroby. Dospěli jsme k tomu,
že se probralo 6 až 7 jednotlivých oborů,
pak Engliš odešel a celá práce
usnula. Ale, pánové, bez toho co chceme dělat,
jak měřiti praktické důsledky, jak
se to proměňuje na výrobní náklady,
jak to postihuje konsumenta, protože ten je vždy postižen
ve svém příjmu ve zvýšené
dani důchodové a tím se mu zmenšuje
jeho kupní síla,že menší počet
odebírá stát, nebo se mu to promítne
v nákladech a zdraží výrobek, zmenší
se mu tak radius pestrosti jeho konsumu. Tyto závěry
dělati zde nemůžeme, dokud nebude statistika
opatřena a nebude provedeno monografické studium,
kde je vděčné pole pro studijní oddělení
ministerstva financí, aby studovalo poměry u nás
a poměry v cizině. Teprve potom bychom se zabývali
těmito otázkami, které jsme musili tentokráte
vyřešiti v těchto několika měsících.
Pokusil jsem se také znázorniti, kolik stojí
u nás vybírání daně, jaký
je poměr režie k výnosu daně, dávek,
cel a poplatků. 100 Kč vybrati u nás stojí
7.70 Kč. Pánové, v Polsku je to dražší,
tam to stojí 8.60, v Italii dokonce 12 Kč. Ale v
Rakousku to stojí místo 7·70 jenom 6 Kč,
ve Švýcařích 3·20, ve Spojených
státech severoamerických jenom 1.40 a v Německu
by to bylo 40 hal., v Anglii 30 hal. Z toho dělati rychle
závěry se nedá, protože v Německu
a v Anglii jsou odečteny na jedné straně
tresty, takže se o to zmenšuje poplatek.
Bylo by zapotřebí uvážiti druh daně,
pokud také druh daně způsobuje velikou režii,
nebo pokud je způsobena administrativou při vybírání
daní. Poměry, které jsme změnili r.
1826, musily zatížiti administrativu, neboť jsme
zdanili poplatníky podle vnějších známek.
To byl velmi snadný úkol, poplatnictvo bylo spokojeno,
protože problém spravedlnosti byl u nich vyjádřen
podle vnějších známek. To oni znali,
bylo to spravedlivé. Letos jsme přešli na princip
rentabilní u každého jednotlivce, až na
detaily. Ale čím spravedlivější
chtějí být daně, tím více
zatěžován jest aparát, a na konec to
vyvolává zase nespravedlnost, poněvadž
spravedlnosti zde vlastně není. Je to velmi dobře
řešeno, je to dobrá věc, ale když
jsme zatížili administrativu tím, že jsme
odešli od těch vnějších známek
k principu spravedlnosti, tak jsme se na konec dotkli důvěry
poplatnictva, poměru, který vyjadřujeme krisí
důvěry mezi poplatnictvem na jedné straně
a finanční správou na straně druhé.
Chtěl jsem se jenom tak dotknouti několika otázek,
které by bylo potřebí prozkoumati a bylo
by to úkolem studijního oddělení ministerstva
financí, aby se blíže těmito otázkami
zabývalo. Tak dochází k paušálním
námitkám. Vždyť my také někdy
uděláme daň - jen si to přiznejme
- jak nás to napadne. Když třeba v Německu
zavedou nějakou novou daň, řekneme si, že
bychom ji mohli míti také, a tak jsme přišli
na spotřební daně s minimálními
výnosy. Udělali jsme to také bez ohledu na
to, odpovídá-li to hospodářské
struktuře, udělali jsme to přesto, že
věc neznáme a že nemáme pomůcek.
Posl. dr inž. Toušek zde včera s velkou
nemilostí odsoudil celou osnovu, kterou posuzoval s hlediska
otázky zvláštní daně výdělkové
a té cifry 250.000 Kč. Nepatřím k
těm, kteří se staví doktrinářsky
k otázce velkokapitálu a k otázce odměn
těm, kteří jsou v hospodářském
životě vůdci. Velkokapitál, pokud nese
risiko a opatřuje nám zaměstnanost, jest
skvělým prostředkem, kterým se připínáme
na hřídel zájmů národohospodářských
a sociálních, a pokud vůdce toho kterého
oboru průmyslového, technik, přináší
ducha, myšlenku a iniciativu, takže tím dává
lidem zaměstnanost, plní také svou sociální
funkci. Já jsem posuzoval tuto otázku s hlediska
národohospodářského a sociálního,
nejsa zatížen hlediskem, řekl bych, doktrinářským,
ale je třeba uvážiti, co se stalo zavedením
zákona z r. 1926. Srovnáme-li výnosy jednotlivých
daní - dotkl se toho také posl. Klapka ve
svém projevu - r. 1926 a 1928, tedy v letech, které
se co do konjunktury příliš od sebe neliší,
jen snad tím, že přišel jiný systém,
vidíme, že výnosy reálných daní,
t. j. daně pozemkové a domovní, stoupl, kdežto
výnos daně výdělkové klesl
o 75 %. Nejvíce klesl výnos zvláštní
daně výdělkové a také výnos
daně důchodové asi o 20%. Jsem si vědom,
že jak jsme tehdy zdanili poplatníky vyšších
stupnic zvláštní daně výdělkové
a daně důchodové, že to nebylo lze na
dlouho udržeti, poněvadž bylo nebezpečí
úniku kapitálu do zahraničí. Něco
se tedy stát musilo, ale jestliže se nyní udělala
určitá remedura, pokud jde o zvláštní
daň výdělkovou, pořád ještě
zbývá velký bonus k tomu, jak to bylo před
tím a jak byly postiženy jiné vrstvy, zejména
ty, které nesou tíhu reálných daní.
Kdyby si byl dr inž. Toušek všiml jedné
cifry, totiž té, kolik dělají pokuty
a dlužné úroky z prodlení, byl by viděl,
že je to ročně 277 mil., o 50% více,
než je výnos daně výdělkové
všeobecné i speciální, a pak by si byl
řekl, že ten pes zakopán není jen v
těch daních, ale v celém řízení,
v celých trestních opatřeních, a byl
by si řekl: Zaplať Pán Bůh, že
tam, kde nás to také tlačí, se hodně
udělalo. Pak by byl per saldo ocenil tuto osnovu jinak,
než jak to učinil patrně vázán
také určitou taktikou oposičního řečníka.
Kdyby to byl posuzoval věcně a kdyby si byl srovnal
per saldo, co dostaly a co přinášejí,
myslím, že by byl došel k příznivějšímu
posouzení naší práce.
Slavná sněmovno, slýcháváme
jen paušální námitky, že totiž
zemědělci jsou velmi málo zdaněni
pozemkovou daní, která nebyla valorisována.
Proti paušálnímu tvrzení je nejlepší
jíti kvantitativní představou. Řekněme,
že by zemědělci podléhali dani výdělkové.
To by byla ta parita, když jí podléhají
ostatní. Vždyť se o to jednalo r. 1926. Kdyby
tedy podléhali zemědělci dani výdělkové
se všemi výhodami nižších tříd,
tak by r. 1926, kdy se připravovala známá
osnova o přímých daních, platili včetně
přirážek k dani výdělkové,
t. j. daň výdělkovou plus přirážky
150 mil. Kč. Prosím, to bylo mnou tehdy publikováno,
nenašlo to nikde žádného odporu a je to
konečně kontrolovatelné. Jestli by někdo
přišel k cifře 160 mil. Kč, nebo k cifře
140 mil. Kč či 180 mil. Kč, nemění
to nic na faktu, že zemědělci platí
400 mil Kč. Pánové, to je 2 a 1 krát
tolik, kolik by platili v době konjunktury, v r. 1926 daně
výdělkové, proti dam pozemkové plus
přirážkám. Kdybyste vzali v úvahu,
že přišla krise, že daň výdělková
by se byla rozptýlila, u těch malých vypadla,
pak přijdete k výsledku, že dnes v r. 1932
až 1935 v době krise by byla daň výdělková
dělala 65 mil. Kč, proti tomu, co zemědělci
platí 400 mil. Kč. Platí dvakrát tolik,
co by platili daně výdělkové.
Pánové, nebudu to rozebírati, ona je to práce
snadno kontrolovatelná, vždyť ministerstvo financí
má svůj materiál a stačí, aby
jej vřadilo do toho systému, když zná
poměr jednotlivých velikostních skupin, přijde
k cifře 80 nebo 40 mil. Kč, ale 400 mil. Kč
jest šestkráte tolik.
Zástupci zemědělců byli si toho vědomi,
ale víte, proč zemědělci to drží
a proč proti tomu nereptají? Poněvadž
platí na samosprávu 300 mil. Kč, kdežto
jinak u daně výdělkové by platili
na ni jenom 50 mil. Kč. A jestliže je krise v naší
samosprávě městské, pak bychom měli
ještě hroznější krisi ve venkovských
obcích, kdyby to zemědělci nebyli zaplatili
a nedrželi to od počátku všude tam, kde
nebyly samosprávné finance rozbity následkem
investic a stavebního ruchu.
Vážené shromáždění,
to jsou cifry, které je možno kontrolovati, náš
lid s tím souhlasí, je ochoten to platiti, protože
chce dáti státu, což jeho jest, ti lidé
to chtějí nésti, protože to znamená
zjednodušení poměru mezi nimi a poplatníkem,
protože je to tak jednoduché, ale prosím, aby
zejména informované kruhy, když se jedná
o zadlužení zemědělců, nepřicházely
s otázkou, že daň pozemková nebyla valorisována
a že zemědělcům je nějakým
způsobem nadržováno, když zde prokazujeme,
že v dobách normálních platili 2 a 1/2kráte
více co by platili podle daně výdělkové
a když v době dnešní krise je to 6kráte
tolik.
Vážené shromáždění,
je ještě jiná daň, která postihuje
zemědělce navíc, a daň výdělková,
kterou platí pachtýři. Oni platí daň
výdělkovou kromě daně pozemkové,
protože daň pozemková substituuje vlastně
daň výdělkovou. Kdyby místo daně
pozemkové byla zavedena všeobecná daň
výdělková, pak by bylo zřejmo, že
nelze dvakráte platiti ze stejného zdroje, ze stejného
důchodu daň, a potom by všichni pachtýři
byli od daně výdělkové osvobozeni.
Pánové, také tuto otázku jsme nadhodili,
ale uznali jsme, že za daných poměrů
nelze udělati žádnou radikální
změnu v této věci a že se k ní
vrátíme, jakmile bude nadhozena otázka systému
daní přímých, a udělali jsme
aspoň jednu změnu ve prospěch poplatníka,
že jsme navrhli u těch, kdož obdělávají
s pracujícími členy rodiny hospodářství
tak, že to rozšiřujeme do výše 320
Kč pro ten případ, že nemá pracující
členy rodiny a že z téhož důvodu
si musel najmouti trvalou sílu, aby v tomto případě
nevznikla disparita proti těm, kteří měli
výhodu, že měli pracující členy
rodiny. Aspoň tato výhoda se uplatnila a představuje
u nás v Čechách 8 až 10 mil. Kč,
na Moravě 12 mil. Kč a na Slovensku 15 až 20
mil. Kč. To není něco nového, to je
jako dříve, jenom ta disparita mezi těmi,
kde mají více členů rodiny a kde ne,
je zde vyrovnána s ohledem na zájem drobných
poplatníků.
Zde bych se měl dotknouti ještě otázky
daně důchodové. To je věc, kterou
jsme slyšeli opětovně přednášeti,
a sice z úst dosti povolaných, kde nám bylo
řečeno: No co, daň srážková
vynáší 103 milionů Kč a zemědělci
zaplatí jenom 35 mil. Kč! Slyšel jsem tuto
námitku opětovně a proto se musím
s tohoto místa s ní vyrovnat jednou pro vždy,
a sice zase kvantitativně. Pánové, daň
srážková činí 103 milionů
Kč a kdo ji platí? Pánové, tato daň
srážková začíná teprve
při přestoupení důchodu 10.000 Kč
a končí při 23.000 Kč a několika
stech. Kdo ji platí? V těch 103 milionech Kč
jsou všichni zaměstnanci, i duševní zaměstnanci,
úřednictvo, státní gážisté,
všichni. Abych to uvedl na paritu se zemědělci,
a to té velikostní skupiny, u nichž zemědělský
závod je jenom instrumentem pro zužitkování
pracovní kapacity členů rodiny a žádným
předmětem kapitálové renty, musil
bych si říci: Co zbude z těch 103 mil. Kč
na ty tělesné pracovníky? Vezměme
na pomoc statistiku sociální pojišťovny.
V sociální pojišťovně je jich přihlášeno
1,900.000 a odhadnutý jejich hrubý pracovní
důchod je 9 miliard, a z těchto 9 miliard, vezmu-li
zřetel na jednotlivé třídy důchodové,
zaplatí daň jenom 3.5 mil. Kč. Z 9 miliard
Kč jen 3 1/2 mil. Kč! Já neříkám,
že je to nesprávné. To je spravedlivé,
že tento důchod pracovní byl takto konstruován,
ale říkám, že pak se to nesmí
posuzovat jenom u zemědělců! Pro zemědělce
do určité velikostní skupiny, řekněme
do 20 ha, protože tam máme pícnináře
do 30 ha, je to také jenom důchod pracovní.
Říkáme: Je to správné, že
tam ti tělesně pracující zaplatí
z 9 miliard jenom 3 1/2 mil. Kč, ale prosím, promítněte
si to u zemědělce, který zaplatí 35
mil. Kč, a pak to vypadá docela jinak. Pak vychází,
že by vlastně zemědělec měl platit
- je to zase kontrolovatelné, kdybychom se postavili na
stanovisko srážkové daně - pouze jednu
desetinu toho, co se platí dnes. Pánové,
to je kontrolovatelné. Proč při tom platí
více? Především nemá výhody
daně srážkové, která začíná
ne od 10.000, nýbrž od 7000. Je tam to procento vyšší
- to je u obchodníka a živnostníka také
- konečně mají nevýhodu, že se
kumuluje pracovní důchod celé rodiny, kdežto
v rodině, jejíž členové pracují
v průmyslu, rozpadávají se důchody
na jednotlivé členy a pod 10.000 Kč se daň
neplatí, kdežto u zemědělců se
důchody sčítají a následek
toho je, třeba u středního řepaře,
který má základ důchodové daně
14.000 - to nesmí být předlužen - kdybyste
to rozdělili jenom na 2 pracující členy
rodiny, muže a jeho manželku, ani ne na toho třetího,
který tam je vzhledem ke slevám, které možno
odečítat při stanovení paušálu,
tedy kdybyste to rozdělili jenom na dva, znamená
to, že by na každou osobu při padlo 7000 Kč,
a to by znamenalo, že by neplatil daň žádnou,
zatím co ve skutečnosti platí 300 Kč.
Proč jsem se tím zabýval? Prostě proto,
poněvadž nám to bylo vždy nadhazováno.
Prosím, aby jednou pro vždy tato věc byla náležitě
zanalysována a abychom s touto námitkou jednou pro
vždy súčtovali a aby si veřejnost, a
zejména kruhy, které by se chtěly a měly
o té věci informovat, řekly, ze více
než 90% zemědělců jsou dělníci
půdy, u nichž nebývá žádná
renta kapitálová v tom okamžiku, jakmile od
čistého výnosu odečteme nárok
na mzdu za jejich práci podle výše, jaká
se platí cizím pracujícím, a teprve
ve velikostní skupině nad 50 až 100 ha je možno
mluviti o tom, že vedle renty pracovní - je tam také
renta práce duševní, ke které, prosím,
aby se také vzal zřetel - je tam renta kapitálová.
Vážené shromáždění!
Tedy jenom toto jsem chtěl podotknout k dani pozemkové,
výdělkové a důchodové. Rozpočtový
výbor i po té stránce ulehčil situaci
uznávaje právě, že u malých zemědělců
je to také jenom vlastně renta pracovní,
a to v tom smyslu, že připouští, aby se
za paušál daně důchodové odpočítávalo
nikoli jako dosud jenom stravné, nýbrž také
ošatovné a zvláště kapesné,
čili tím do určité míry ulehčujeme
drobným dělníkům půdy a zemědělským
podnikatelům. Kromě toho jsme stanovili, že
daň paušální bude sjednávána
mezi ministry zemědělství a financí
nikoli pro materiální výhodu zemědělci,
z toho důvodu, aby se to zjednodušilo, nýbrž
proto, že jakmile sjedná ministr financí a
ministr zemědělství daň z obratu podle
zákona, tím už vlastně automaticky sjednali
paušál daně důchodové (Předsednictví
převzal místopředseda Mlčoch.),
neboť to znamená, když se dohodli na obratu,
t. j. o hrubém výnosu, to znamená o kolísající
sklizni a cenách v jednotlivých letech, odpočítat
konstantní režii, abychom se dostali k výkyvům
daně důchodové. Prostě nám
šlo o to, aby zemědělec který půjde
do paušálu do určité velikostní
skupiny, hned na začátku roku věděl,
kolik bude dělat paušál daně obratové
a daně důchodové, aby si mohl ty věci
srovnat do prvního kvartálu. A poněvadž
paušalujeme také daň z masa, která bude
připočítána k dani obratové,
znamená to, pánové, že do čtvrt
roku si může dát zemědělec daně
do pořádku, a když je bude mít v pořádku,
nemůže nikdo na něho přijít a
žádat dodatečně úroky, nemůže
přijít exekuce. Prohlašujeme, že nebudeme
intervenovat za žádného zemědělce,
který nebude plnit své povinnosti, když tímto
způsobem mu byla povinnost také zjednodušena.
Ale nejde jen o námitky co do výše, o procenta
sazby; větší část námitek
se vztahovala vlastně na berní praksi. To je ten
veliký problém, který bych shrnul pod pojem
krise důvěry, krise důvěry mezi poplatnictvem
na jedné straně a finanční správou
na druhé. Není nic platné vykládat
poplatníkům o berní morálce, jako
není nic platné vykládat o ní funkcionářům
berní správy, dokud neodstraníme příčiny,
které tuto krisi důvěry způsobily.
Právě proto se rozpočtový výbor
velice zabýval osnovou po této strance, aby odstranil
příčiny, které zde zavinily krisi
důvěry. Slyšíte-li poplatníka,
řekne toto: Dostávám opožděně
výměry, nebere se zřetel na mou daňovou
základnu, nýbrž tato se zvyšuje. Když
dostanu opožděně výměr, přijde
nakonec otázka platby. Při platbách při
nynější praksi berního roku, který
byl sloučen s kalendářním rokem, nemohu
se srovnat včas z toho důvodu, že dostávám
tři výměry na jednu platbu. - To je ten známý
zdlouhavý systém, a proto jsme položili takovou
váhu na změnu berního roku, proto jsme svedli
tak velikou bitvu o to, abychom změnou berního roku
dosáhli, aby poplatníci měli včas
definitivní výměr na běžný
rok tak, aby se mohli do konce roku vyrovnat s berním úřadem
a aby pořádný poplatník byl zbaven
jednak nejistoty, že bude upomínán a exekvován,
a za druhé že nebudou na něm žádány
úroky z prodlení, vypočtené pozadu
za více let, neboť ještě dnes nejsou vypočteny
úroky z prodlení za r. 1934. Dále aby mohly
býti berní knížky zjednodušeny
a přehledny tak, jako byly před válkou, aby
si stát zjednodušil a zlevnil účtování
a vybírání u berních úřadů,
a konečně aby nevznikly nové nedoplatky,
poněvadž poplatníci neplatili často
včas ne proto, že nemohli, nýbrž roto,
že je berní úřad nemohl přesvědčiti,
kolik mají přesně zaplatiti, aby měli
své daně v pořádku a měli potom
pokoj. Protože i když zaplatili, tedy to, co jim řekl
berní úřad dnes, za 14 dní již
neplatilo. Proto, když viděli, že si nemohou
dát daně do pořádku, neplatili nic,
a teprve když přišla exekuce, znovu zabývali
těmito otázkami.