Posl. Hodinová-Spurná: Předložená
osnova zákona o dani z umělých tuků
je opakem všech slibů, které byly dány
lidu před volbami, a to zejména těch slibů,
které se týkaly toho, že již nebude připuštěno
zdražení životních potřeb. Tato
osnova je důkazem, že se jde starou cestou, a sice
cestou opatřiti potřeby státu na účet
těch nejchudších. Zdanění margarinu
a umělých tuků má býti odstupňováno
tak, že z nejlepšího druhu se má vybírat
70 hal za kg, z dalších druhů 60 hal. a z nejlevnějších
30 hal. Margarin je jednou z životních potřeb,
kterých se užívá výhradně
jen v rodinách chudých. Je příznačné,
jak rychlým tempem stoupá v posledních letech
spotřeba umělých tuků nejen v rodinách
nezaměstnaných, nýbrž i zaměstnaných.
A pánové, kteří nám zde doporučují
novou daň na umělé tuky, zde tvrdí,
že prý spotřeba umělých tuků
stoupá tak rychle proto, že prý výrobci
jejich dělají účinnou reklamu. Chtějí
tím zastříti fakt, že strašlivé
zbídačení dohání dělnické
rodiny a většinu obyvatelstva u nás v Československu
k tomu, aby místo vydatných tuků používaly
margarinu a umělého sádla. Můžete
tisíckrát přesvědčovat pracující
ženu, že máslo a sádlo je vydatnější
a lepší pro její děti, když jí
z týdenního výdělku nezbývá
často ani na to, aby svým dětem koupila kousek
margarinu. Více než polovina zaměstnaných
dělníků v Československu nevydělává
více než 12 Kč denně. Právě
pan zpravodaj by si měl uvědomiti, že zemědělské
dělnice na velkostatcích pracují za 70, 80
hal. za hodinu a že vydělávají 6 až
8 Kč denně. Malorolníci na venkově,
kteří od rána do večera drou na svých
polích, jsou nuceni prodat máslo, které vyrábějí,
a koupiti si umělé tuky, neboť rozpětí
cen mezi máslem a margarinem musí využíti
k tomu, aby za peníze takto získané mohli
svým dětem koupiti boty nebo kousek hadříčku
na ně. Kupní schopnost nejširších
vrstev obyvatelstva stále klesá pro malé
výdělky, malou zaměstnanost a stoupající
drahotu, a vláda přes všechny své sliby,
že ke zdražení margarinu nedojde, přichází
s touto osnovou zákona, který postihne nejchudší
z chudých.
Chtěla bych vědět, jak chtějí
páni, kteří s touto novou daní přicházejí,
donutiti chudou mámu, aby kupovala máslo místo
margarinu, když každý desetihaléř,
o který se zdraží potraviny, znamená
pro ni méně jídla pro její děti.
Uvedu příklad: Před dvěma dny vypravovala
mně žena v Žilině, že každý
týden chodí tři hodiny pěšky
z vesnice Vyšné do Žiliny, tři hodiny
táhne na zádech nůši plnou prádla
a tři hodiny šlape pěšky zpět,
celý týden na prádle dře a vydělá
30 Kč týdně. Její muž, který
byl 8 roků na vojně, je celých 6 let bez
práce a nevydělá ani haléře.
Žena živí z těchto 30 Kč 7člennou
rodinu, z čehož je 5 dětí; to znamená,
že na výživu celé rodiny přijde
4.30 Kč na den, nebo-li na jednoho člena rodiny
61 hal. Takové ženě můžete opakovat
do nekonečna, jak je výživné máslo
a přírodní tuky, ona nemůže přece
pro svoje děti těchto dobrých tuků
koupit.
Předložená osnova zákona je novým
ústupkem socialistů agrárníkům,
neboť oni chtějí zdražením těchto
umělých tuků přivoditi větší
spotřebu tuků přírodních. K
tomuto cíli měla býti také zavedena
kontingentace umělých tuků, a přece
výsledek toho je pravý opak. Nejlepší
ukázkou je statistika, která dokazuje, jak poklesla
spotřeba tuků přírodních právě
v době, kdy byla zavedena kontingentace umělých
tuků. Tak r. 1934, dříve ještě
nežli byla zavedena kontingentace, byla spotřeba přírodních
tuků na hlavu 5.44 kg, r. 1935, po zavedení kontingentace,
5.24 kg a r. 1936 nebude ani celých 5 kg.
Říká se, a také páni v rozpočtovém
výboru se dnes tím oháněli, že
prý se to musí dělat s hlediska rentability
zemědělské výroby a z důvodů
národohospodářských. Všechna
opatření, která byla dělána
až dosud a která přinesla zvýšení
drahoty životních potřeb, byla odůvodňována
nutností pomoci malozemědělcům na
venkově. Malozemědělci stále doplácejí
na to svojí bídou, zatím co agrární
velkostatkáři nezměrně bohatnou.
Vládní strany cítí velmi dobře,
s jakým odporem se setkává právě
zavedení této nové daně na umělé
tuky u jejich vlastních voličů, a proto se
snaží dokázati, že tato daň není
daní spotřební, nýbrž že
je daní výrobní, nebo-li, že břemena
této daně budou převalena na výrobce,
jejichž zisky jsou ohromné. Chtějí to
dokázati tím, že prý vládní
nařízení č. 51 z r. 1934, podle kterého
výrobce nesmí požadovati vyšší
cenu za margarin, nežli byla 1. března 1934, zamezí
zdražení i po zavedení této daně.
Avšak zamlčují, že i podle tohoto vládního
nařízení mohou ministr vnitra, zemědělství,
obchodu a soc. péče učiniti výjimky.
A jaké výjimky tito pánové dělají,
toho máme zkušenosti již bezpočetné.
Ale výrobce nepotřebuje sahati ani k přímému
zdražení margarinu a umělých tuků,
poněvadž má řadu jiných možností,
aby převalil břemena této daně na
bedra konsumentů. Tyto možnosti spočívají
hlavně v tom, že výrobci mohou zhoršiti
jakost, což přiznávali i pánové
v rozpočtovém výboru, a to tím, že
může býti do umělého tuku dáno
větší procento vody, dále tím,
že by se měla maloobchodníkům vzít
sleva, kterou jim poskytují výrobci ve výši
6 až 7%. Tím tedy na jedné straně nezměrně
ožebračiti maloživnostníky a na druhé
straně tlačiti, aby břemena této daně
aspoň z části se převalila na spotřebitele.
Jako třetí možnost je zdražení
obalu, což přirozeně pak je nutno také
převalit na konsumenta.
Jak nepravdivá jsou tato tvrzení, kterými
chtějí pánové zastříti
před veřejností fakt, že umělé
tuky mají býti zdraženy, dokazuje již
důvodová zpráva, která nemluví
o dani výrobní, nýbrž přímo
o dani spotřební. A v dalším odstavci
důvodové zprávy se říká,
že byla proto nejmenší daň uvalena na
nejlacinější druhy umělého tuku,
poněvadž by postihla sociálně nejslabší,
neboť se zde otevřeně říká,
že zavedení nové daně postihne nejslabší
konsumenty. Prý by bylo nespravedlivé, když
výrobci mají tak velké zisky, aby nebyli
zdaněni. Toto je odůvodnění, kterým
nás chtějí usvědčovati z nepravdy,
když říkáme, že daně budou
převaleny na konsumenty.
Zavedení této daně bylo už ohlášeno
při státním rozpočtu. My komunisté
jsme při státním rozpočtu a při
velké řadě jiných příležitostí
navrhovali účelné zdanění těch
nespravedlivých zisků, které fabrikanti mají
právě na životních potřebách.
A viděli jsme, jak svorně proti zdanění
těchto zisků hlasovala právě vládní
koalice, což dokazuje, že nemají býti
zdaněny. Mluví-li se při této osnově
o spravedlivém zdanění výrobců,
kteří vydělávají na margarinu
ohromné sumy, je to jenom lež a je to zástěrka,
která má zastříti pravý fakt,
že margarin bude zdražen.
V osnově se mluví, že umělé tuky
budou zdaněny nejméně. Neříká
se však, že umělé sádlo se dostane
jenom tenkrát, když se odebéře stejné
množství nejdražšího margarinu, čili
každý obchodník dostane tolik nejlacinějšího
umělého sádla, kolik odebéře
nejdražšího margarinu. Jak pravdivá jsou
tato slova, ukazuje to, že vládní nařízení
č. 51 také říká, že nezámožným
vrstvám musí býti zabezpečen příděl
nejlacinějších druhů umělého
sádla, a to takový příděl,
aby všecky tyto vrstvy mohly býti poděleny.
A zatím, jak dnes vidíme, v obchodech je největší
poptávka právě po nejlevnějším
druhu umělých tuků, které stojí
7.60 Kč 1 kg, že však obchodníci a družstva
musí konsumenty odbývati, poněvadž nemají
dostatek přídělu, poněvadž je
příděl vázán. Chudá
žena se může málo starati o to, jak je
výživný margarin, když 1 kg másla
stojí o 13 Kč více než 1 kg nejlevnějšího
margarinu. 13 Kč je často její celotýdenní
výdělek.
Průmyslníci se naprosto netají svými
úmysly zdražiti margarin po zavedení této
daně. Říkají úplně otevřeně
již teď, že tuto daň nemohou platiti a že
ji nebudou platiti, hlavně proto, poněvadž
by to byla první dávka, která by se převalila
na výrobce a nebyla převalena na konsumenty.
Další ustanovení v této osnově
je ustanovení o t. zv. zdanění nad kontingent.
Toto zdanění má býti 3 Kč na
1 kg. To znamená, že tyto 3 Kč zdražení
margarinu zaplatí zase největší chudáci.
Žádáme kategoricky, aby byla odstraněna
kontingentace margarinu a aby osnova zákona o této
dani byla vzata s pořadu schůze.
Pánové v rozpočtovém výboru
mluvili o úspěších koaliční
politiky, a to o úspěších v tom smyslu,
že prý původně měla býti
daň zavedena ve výši 1.70 Kč na 1 kg
a dnes se zavádí jenom 70 hal. na 1 kg. Pokud se
týče takového úspěchu koaliční
politiky, myslím, že právě socialistické
strany velmi brzy ucítí nevůli, kterou již
každá zmínka o zavedení této
nové spotřební daně vzbuzuje mezi
pracujícími, poněvadž to znamená,
že se musí většina obyvatelstva omeziti
ve své spotřebě.
To je ukázka, že kapitalistický blázinec
jde do nekonečna, blázinec, ve kterém se
hromadí přebytek potravin a obilí a při
tom děti, naděje národa do budoucnosti, hladovějí.
Zákony a nařízeními není možno
přinutiti lid, který nemá za co koupiti,
k zvýšení spotřeby. Zvýšení
spotřeby je možno jenom větší možností
nákupu. A hlavně může býti zvýšené
spotřeby dosaženo tenkráte, když budou
břemena převalena na bohaté a ne na ty nejchudší.
My se však nekocháme žádnou nadějí,
že tato koaliční spolupráce přinese
pracujícímu lidu obrat v této politice. My
víme, že to bude lidová a jednotná fronta,
ke které už dnes tisíce a tisíce pracujícího
lidu i v Československu vzhlíží jako
k jediné záchraně proti všem opatřením,
která se zde dělají. Čím dál
tím více vůle mas spěje k jednotné
frontě, a to za tím účelem: zaraziti
už jednou tuto zdražovací politiku a zaraziti
všecka opatření, která znamenají
stále jen větší a větší
bídu a hlad. Lidová a jednotná fronta to
bude, která zajistí nejenom účinnou
obranu proti fašistickému Německu, která
však také zarazí zbídačovací
politiku vlády a jejích pomocníků.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem "pro" je p. posl. Pik.
Dávám mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno!
Daň z umělých tuků byla v souboru
daní a opatření pro sanaci samosprávy
podle zákona č. 69/1935, kdy byla preliminována
částka okrouhle 200 mil. Kč, aby podle tohoto
zákona byla opatřena dluhová dlužba
obcí a okresů, které bez své viny
se dostaly do finanční krise. Proti tomuto řešení,
aby sanace samosprávy se dála cestou zvýšení
cen umělých tuků, zvedl se silný odpor
a my jsme také tenkráte namítali, že
by bylo velmi odiosním pro samosprávu, kdyby měla
býti sanována na účet nejširších
vrstev lidových zavedením nové spotřební
daně.
K tomuto řešení nedošlo, a tak používá
nyní stát této daně jako úhradové
položky v rozpočtu na r. 1936 (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.), položky, která
je vytyčena ve státním rozpočtu částkou
asi 30 mil. Kč, což má býti výnos
této daně z umělých tuků. Titul
daně z umělých tuků je ovšem
dnes zcela jiný, než byl před rokem, kdy bylo
jednáno o zavedení dávky z umělých
tuků pro účel sanace samosprávy. Tenkrát
bylo míněno zavésti tuto daň jako
daň spotřební. Avšak nyní tato
daň nemá tohoto charakteru spotřebního,
neboť intencí zákona jest, aby to byla daň
výrobní. Byl-li dán sněmovnou závazek
pro schválení této osnovy schválením
rozpočtu státního na rok 1936, musíme
trvati na tom, aby zabezpečena byla intence zákona,
že jde o daň výrobní a nikoliv o novou
daň na konsumenty přenositelnou.
Paní řečnice přede mnou pravila, že
nemáme ještě žádného případu,
aby nová daň nebyla přenosnou na konsumenty.
Máme tento případ. Je tu analogie s případem
zavedení zvláštní daně z piva,
která měla stejný charakter daně výrobní
a nikoliv daně spotřební, a také skutečně
ceny piva zvýšeny nebyly. Doposud nebyly zvýšeny
a soudím, že z titulu této pivní daně
cena piva zvýšena býti nesmí. (Posl.
Vallo: Ale jakosť môže byť zhoršená!)
Jde tedy již o druhý případ, a my
budeme velmi žárlivě střežiti praksi,
aby tato nová daň nebyla přenesena na spotřebitele,
poněvadž spotřebiteli umělých
tuků jsou nejchudší obyvatelé našeho
státu.
Pan zpravodaj plaidoval zde pro soběstačnost v oboru
přírodních tuků a měl četné
námitky proti produkci tuků umělých.
My bychom se s touto myšlenkou zplna ztotožnili a v
zájmu našeho zemědělství bychom
akceptovali soběstačnost, avšak myšlenka
tato má zcela jiný základ nežli vůli,
aby mohlo býti pomoženo našemu zemědělství.
Konsum tuků umělých je diktován sociálním
postavením těch vrstev, které přírodní
tuky pro jejich vysokou cenu nemohou kupovati a nemohou konsumovati.
Je to jeden z našich problémů, který
znamená, že musíme v celé státní
politice se snažiti, aby byla zvýšena kupní
síla obyvatelstva, aby byla potlačena nezaměstnanost
a tím zvýšena kupní schopnost těch,
kteří této kupní schopnosti nemají,
a tím se přiblížíme této
ideální myšlence soběstačnosti,
když učiníme obyvatelstvo schopným,
aby mohlo domácí přírodní tuky
kupovati a také konsumovati.
Umělé tuky jsou poživatinou nejchudších
vrstev lidových, jimž pochopitelně při
dnešní malé výdělečnosti
anebo nezaměstnanosti nelze zhoršovati jejich těžkou
situaci hospodářskou. Je-li dán dani z tuku
titul daně výrobní, nesmí býti
její tíha přenášena na bedra
nejchudších vrstev pracujícího lidu
a ostatního obyvatelstva. Nám by bylo, jak jsem
řekl, velmi vítáno, kdyby všechno obyvatelstvo
mohlo nakupovati a konsumovati tuky přírodní,
ale ta otázka je v souvislosti ještě s druhým
problémem. My máme v naší republice
značně rozvinutou průmyslovou výrobu
umělých tuků. Při této výrobě
je zaměstnána velmi značná část
dělníků a úředníků
a konečně existence těchto výroben
je také součástí našeho hospodářského
života. Musíme s tím počítati
jako s faktem hospodářským a sociálním
a nelze tak značný počet dělníků
a zaměstnanců vyřaditi z produkce. Nelze
také vyřaditi z existence četné podniky,
které vyrábějí umělé
tuky, poněvadž by to znamenalo značné
oslabení sociální a oslabení hospodářské
a rozmnožení veliké armády nezaměstnaného
lidu.
Poněvadž loňského roku byla jistá
spojitost daně z tuků se zákonem č.
69/1935 o sanaci finančně postižené
samosprávy obecní a okresní, upozorňuji
na tento dosud nevyřešený problém. Zákon
o pomoci v dluhové službě samosprávě
měl míti účinnost od 1. ledna 1936,
dosud však prováděn není. Je to stav
illegální, poněvadž nelze si představiti
právní stav toho druhu, aby zákon, který
měl účinkovati od 1. ledna, v červnu
téhož roku nebyl ještě v účinnosti.
Samospráva obecní a okresní, která
- bez své viny - upadla do finanční krise,
zápasí nyní s velikými obtížemi,
poněvadž jsou značné průtahy
s účinností zákona č. 69. Obce
a okresy s nevyrovnanými rozpočty nemohou konati
nejen anuitní povinnosti, nýbrž nemohou vůbec
plnit nejminimálnější úkoly samosprávné
a nejminimálnější projekty investiční.
Byly zkráceny ve svých příjmech a
přídělech a nevyrovnanost jejich rozpočtů
vznikla právě z toho základu, nehledě
k tomu, že krise hospodářská sama velmi
těžce působí na finanční
stav samosprávy.
Zemské výbory, které schvalují rozpočty
obcí a okresů, nařizují těmto
okresům a obcím, aby zavedly nejvyšší
míru přirážek a nejvyšší
míru dávek. Nutí k tomu obce, poněvadž
samy nevědí si rady, když zákon č.
69 nevstoupil pro letošní rok ještě v
účinnost.
Toto nařizování nejvyšší
míry přirážkové a dávkové
je nesnesitelné pro poplatnictvo, ohrožuje v různých
místech a krajích krisí zvláště
postižených nejen toto poplatnictvo, nýbrž
ohrožuje i hospodářský život, ohrožuje
produkci, průmysl a živnosti, takže obce a okresy
v nepostižených místech se brání,
aby nemusily abnormálním zvyšováním
přirážek a dávek ničiti ještě
poslední základy hospodářského
života, které ve svých oblastech mají.
Obce a okresy nemohou při tomto stavu samy rozvinouti činnost
produktivní a investiční, tím nastává
stagnace v živnostech stavebních, rozmnožuje
se počet nezaměstnaných a všechny živnosti,
které jsou závislé na velikém výkonu
naší samosprávy obecní a okresní,
upadají do stavu neutěšeného, nemajíce
možnosti za této výkonnosti veřejných
korporací získat dodávky a tím zaměstnanost
pro své podniky, pro svoje zaměstnance. Situace
v nejpostiženějších městech, obcích
a okresech jest neudržitelná. Je třeba, aby
co nejrychleji vláda, zejména ministerstvo financí
a ministerstvo vnitra, skončily svoje přípravné
řízení a daly pevný podklad, aby zákon
č. 69, jímž má býti samosprávě
pomoženo, zejména v oblasti dluhové služby,
rychle vstoupil v účinnost, neboť z krise samosprávy
mohla by vzniknouti její katastrofa. A víme-li,
že samospráva je základem státního
a hospodářského života, víme-li,
že zejména naše republika má velkou oporu
v naší samosprávě a že bez této
samosprávy nemohl by stát nijak obstarat to, co
je zákonem svěřeno obstarávat samosprávě,
musíme žádat, aby samospráva byla uschopněna
býti trvale tímto dobrým základem
republiky, ale aby byla také uschopněna konat úkoly,
které jsou jí předepsány zákonem,
zájmem obyvatelstva, veřejným blahem, a u
kterých zejména v současné době
krise je nejvýš žádoucí, aby v
plné míře neztenčeně byly vykonávány,
jak to žádá zájem zvláště
těch oblastí, které nejvíce byly postiženy
krisí hospodářskou a výrobní.
Problémům samosprávy, žel, věnuje
se co nejméně pozornosti ve státní
správě. Státní správa dovede
absorbovat všechno, co je třeba k zabezpečení
státního rozpočtu. Státní správa
absorbuje všechny síly, majíc k tomu zákonodárnou
moc, ale na samosprávu zapomíná, zapomíná
na zdravý základ, na němž je stát
vybudován. Máme-li smysl a pochopení pro
potřeby státu, nesmí býti zapomínáno
na potřeby samosprávy (Tak jest! - Potlesk.),
neboť bude-li otřesen základ samosprávy,
budou tím také otřeseny základy samého
státu. Kdo má rád stát, musí
upřít svoji pozornost a píli k tomu, aby
samospráva neživořila, aby byla zdravým
a pevným pilířem celého našeho
státního života. Nepozorujeme však žádného
zvláštního zájmu ve správě
státu o to, aby těžký problém
samosprávy byl vyřešen, všechno je soustředěno
jen k tomu, aby byl saturován státní rozpočet.
Stát odebral samosprávě téměř
vše, co samospráva od doby popřevratové
měla na podílech, zejména na podílu
daně obratové a na různých jiných
přídělech státních, které
jí byly dávány z toho důvodu, že
samospráva právem nese povinnost přenesené
působnosti. Dnes vidíme, že tato povinnost
přenesené působnosti se stále zvyšuje;
zejména nyní, kdy jde o otázku obrany republiky,
se předpisují samosprávě ohromné
povinnosti a úkoly, samospráva a její činovníci
jsou odpovědni za vše, co se má v oblasti obrany
v jednotlivých místech a kraji státi, čímž
samosprávě jsou uloženy větší
povinnosti, zejména po stránce personální.
Samospráva musí zařizovati zvláštní
úřady vojenské, starající se
o věc obrany obyvatel města a obce, samospráva
je povinna zřizovati zvláštní sbory
ochranné, je povinna opatřovati plynové masky,
je povinna činiti všechna opatření,
která jsou v souvislosti s tím, co je zájmem
našeho státu. Samospráva to chce plniti oddaně,
ale musí se jí také dáti možnost
života, nesmí se jí ubírati na příjmech,
když se jí rozšiřují povinnosti,
které vyčerpávají poslední
finanční síly obcí, měst a
okresů.
Československá samospráva chce přinésti
každou oběť, aby v době nejtěžší
stát byl ochráněn před každou
úhonou a před každým nebezpečím.
Ale stát je povinen vidět nejen své bolesti,
nýbrž také bolesti samosprávy a léčit
je. Všechny korporace, ústřední korporace
samosprávy, ať je to Svaz obcí a měst,
ať jsou to zemská ústředí, jednomyslně
se vyjádřily za souhlasu zástupců
všech stran, že je nutno, aby problém samosprávy
byl vyřešen, nemá-li dojíti ke katastrofě.
Je z toho vidět, že na dobré vůli u
všech stran neschází, ale je třeba,
aby bylo pro to také pochopení ve správě
státu. A byl bych rád, aby jednomyslnost, která
se projevuje na manifestačních schůzích
samosprávy, ať zemských nebo celostátních
ústředí samosprávných, aby
jednomyslnost zástupců všech stran, kteří
souhlasí s tím, aby se řešil problém
samosprávy, nebyla jenom na těchto manifestacích,
nýbrž aby všechny strany, které to se
samosprávou dobře myslí, samy iniciativně
přiměly vládu, aby tento těžký
problém, jeden z nejtěžších problémů
našeho státního života, vyřešila.