Proto je bezdůvodná obava, jako by se zmocňovacího
zákona používalo proti sociálně
slabým vrstvám, nýbrž naopak. Rovněž
potvrdilo se za minulý rok, že tím, že
byla vládě dána mimořádná
moc nařizovací, parlament nebyl vyřazen z
práce a nebyl připraven o svá práva.
Parlament nejen pracuje, jak to bylo na počátku
řečeno, a to nejen na důležitých
a dalekosáhlých osnovách vládních,
nýbrž i na osnovách iniciativních, jak
jsme nedávno byli a v přítomné době
jsme svědky.
Jest také bezespornou pravdou, že velká řada
členů tohoto zákonodárného
sboru napíná veškeré své duševní
i fysické síly, aby zdolala na ně vložené
úkoly, vyplývající z poslaneckého
mandátu a z prací přidělených
jim v parlamentu a v jeho výborech. Bylo to zejména
v tomto období, kdy se projednávalo více
zákonů, o jichž vážnosti a významu
byla přesvědčena nejen koalice, nýbrž
i státotvorná oposice, a jichž projednávání
ve výborech trvalo nejen celé týdny, nýbrž
i měsíce.
Bylo by žádoucno, aby vzhledem k úmyslně
a tendenčně některým tiskem šířeným
zprávám o nečinnosti a odsunutí parlamentu
bylo z příslušných míst poukázáno
na to, že není to jen plénum sněmovny,
kde se jen pracuje, jak se venku často předpokládá
- tam dovede hovořiti každý - nýbrž
že to jsou zejména sněmovní výbory,
kde každý po práci toužící
práci najde a může se uplatniti a kteréžto
výbory také s plným vědomím
odpovědnosti v těchto vážných
dobách pilně pracují.
(Posl. Kut: Jděte se podívat do iniciativního
výboru, jak se tam pracuje!) Já tam jsem, ale
vás jsem tam neviděl. (Posl. Kut: To není
pravda!) To nemůžete říkati, že
to není pravda, já jsem vás tam neviděl.
Bylo za minulé doby trvání zmocňovacího
zákona dostatečně prokázáno,
že osnova tato nesleduje žádné cíle
záludné, že nemá žádné
jí přisuzované postranní úmysly,
zejména ne z ohledů národnostních,
nýbrž že dává vládě
vyšlé z tohoto slavného zákonodárného
sboru možnost mírniti těžké hospodářské
poměry a brániti případnému
rozvratu spolu, ruku v ruce s parlamentem a nikoliv proti němu.
Důvody, které byly příčinou
minulých prodloužení tohoto zmocnění,
dosud nepominuly, a jestliže některé pozbyly
již své tehdejší síly, jsou zde
zase jiné, které se stávají čím
dále hrozivějšími.
Bylo zde mnohokráte řečeno, že musí
býti připraven celý národ. Na prvém
místě musí býti připravena
a potřebnou zvláštní mocí vybavena
jeho vláda, neboť tato vláda není cizí,
tato vláda není nepřátelská,
nýbrž je naše vlastní, je poctěna
důvěrou a podporována velikou většinou
národa, který je syt dlouhých debat, diskusí
a řečí a žádá činy,
nehledě na to, jestli někdo říká,
že způsob, jakým tyto činy a zásahy
se přivádějí na svět, je možná
takový nebo onaký, podle jedněch zcela správný,
možný a odůvodněný, podle jiných,
podle chuti a stávajícího rozpoložení,
jsou-li na př. ve vládě či nikoli,
více méně špatný a nepřípustný,
jen když hotové činy, skutky a zásahy
jsou ve svých výsledcích dobré, prospěšné,
zabezpečující byť i pozvolné,
přece jen zlepšování hospodářského
života všech vrstev obyvatelstva a také bezpečnost
obyvatelstva státu. (Potlesk.)
V důsledku toho, když budeme hlasovati pro tuto osnovu
zákona, měli bychom důrazně žádati
vládu, aby zmocnění jí daného
užívala podle potřeby účelně
a rychle všude tam, kde užití jeho je nutné
a nezbytné a přineslo by ozdravění
a dobro.
Navrhuji slavné sněmovně, aby osnovu přijala
a schválila tak, jak byla přijata a schválena
ústavně-právním výborem. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má dva články, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž byl podán návrh na přechod
k poradu, mám v úmyslu dáti hlasovati takto:
Nejprve budeme hlasovati o návrhu posl. Švermy
na přechod k pořadu.
Nebude-li tento návrh přijat, budeme hlasovati o
osnově samé, a to o celé najednou podle zprávy
výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s návrhem posl. Švermy
na přechod k pořadu přes celou osnovu, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona,
to jest s jejími dvěma články, nadpisem
a úvodní formulí, podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
celou osnovu podle zprávy výborové ve čtení
prvém.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned čtení druhé.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se prodlužuje zmocnění podle
článku I zákona ze dne 21. června
1934, č. 109 Sb. z. a n., o mimořádné
moci nařizovací, ve znění článku
I zákona ze dne 26. června 1935, č. 131 Sb.
z. a n. (tisk 476).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Pozdílek: Nikoliv.
Místopředseda Langr (zvoní): Kdo
ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím vyřízen jest 1. odst. pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž je:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 472) zákona o
dani z umělých jedlých tuků (tisk
490) [podle §u 35 jedn. radu].
Zpravodajem je pan posl. Hrubý. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Hrubý: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, která je dnes předložena
posl. sněmovně k projednání, je vlastně
pokračováním rozpočtu, neboť
již v rozpočtu na r. 1936 byla zařaděna
položka 34 mil. Kč jako daň z umělých
tuků. Není tudíž tato osnova snad vysloveně
osnovou zemědělskou, jak se to v tisku a debatách
ventiluje, nýbrž je to spíše osnova fiskální.
Přesto však je tato osnova pokračováním
uspořádání výroby a produkce
tuků vůbec, jak to již všechny státy
ve střední Evropě zahájily, a zvláště
v tom směru vyniklo Německo, které vydalo
obsáhlé dílo o tukovém problému
a upravilo nejen výrobu, nýbrž i spotřebu
tuků. Také všechny středoevropské
státy se tímto problémem zabývaly,
nejen se stanoviska hospodářského, nýbrž
také se stanoviska soběstačnosti, takže
v tomto směru jako obvykle přichází
Československo s tímto uspořádáním
skorem na místě posledním. Tak již loňského
a předloňského roku byl učiněn
nesmělý pokus o úpravu výroby umělých
tuků tím, že byla stanovena určitá
kontingentace pro výrobu. Tento zákon byl ovšem
přijat dosti macešsky a výsledek toho byl,
že takřka nebyl prováděn, přestože
tato otázka dotýká se nejen zemědělců,
nýbrž celého státního a národního
hospodářství. Uvážíme-li,
že výroba umělých tuků po převratu
pohybovala se v množství asi 2.000 vagonů a
na 1 osobu přicházelo 11/2 kg, vidíme, že
výroba tohoto náhražkového tuku stoupala
úměrně a zvláště v době
krise tak, že r. 1933 vyrobilo se již 9.000 vagonů
tuku a na 1 osobu přicházelo 5.20 kg.
Je samozřejmé, že tato výroba poškozovala
zemědělství tím, že snižovala
stále ceny výrobků živočišných,
a vedle toho také státní pokladna byla poškozena,
poněvadž dovoz těchto tuků děje
se takřka bezcelně, neboť clo bylo v jedné
části sníženo na tolik, že na př.
pol. 47 celního sazebníku stanoví pro dovoz
palmového tuku sazbu 6 Kč na 100 kg. Opatření,
která nyní československá vláda
učinila, stanovila kontingent, podle kterého může
vláda po dohodě se súčastněnými
ministerstvy snížiti nebo zvýšiti tento
kontingent o 10%. V loňském roce projevilo se vsak
toto omezení velmi chabě, neboť na nátlak
veřejnosti, která požadovala zvýšení
výroby o 2.500 vagonů, a dokazovala to čísly,
bylo vyrobeno 7500 vagonů, a přece náš
konsum nijak netrpěl nedostatkem tuků, takže
je zřejmo, že tato agitace byla docela nesprávná
a neodpovědná. Letošního roku byl stanoven
kontingent 6500 - vagonů. Již v tomto opatření
bylo pamatováno na konsumní vrstvy vzhledem k častým
výtkám, že v úpravě této
jsou opomíjeny, a bylo nařízeno, aby bylo
vyrobeno 35% tuků, jichž cena je stanovena. 6.50 za
1 kg, 35% pro kategorii, jejíž cena stanovena 9 Kč,
a zbytek připadl na margarin, u něhož se cena
zvláště nestanoví. V tomto směru
musíme říci, že úprava tato je
opět pochybná, neboť bylo stanoveno, že
tento kontingent může být zvýšen
o 10 i více procent, takže je tím umožněno
obcházet tento zákon, což se stalo také
v letech minulých, že jedním podnikem bylo
vyrobeno značné množství nad kontingent,
aniž se z toho vyvodily nějaké důsledky.
Zemědělství samozřejmě má
zájem, aby úprava výroby umělých
tuků hájila také jeho zájmy, poněvadž
každý objektivní občan musí uznat,
že výroba umělých tuků je jenom
doplňující odvětví, kdežto
produkce tuků živočišných musí
zůstat a zůstává produkcí hlavní.
Zemědělství musí také právem
žádati, aby ochrana před touto konkurencí
byla aspoň tatáž jako u jiných odvětví,
neboť všem je známo, že na př. automobilový
průmysl je chráněn tak dostatečně,
že je tím úplně podvázán
rozvoj automobilismu, a bylo by možno argumentovati týmiž
důvody jako u umělých tuků, že
by se automobily mohly z Německa a Ameriky dovésti
za částky o 50% nižší. Ale kdyby
se stanovila bezcelnost dovozu pro toto odvětví,
namítají rovněž titíž lidé,
že by tím byl automobilový průmysl u
nás zničen. Nemají však téhož
argumentu pro zemědělství a zapomínají,
že produkcí umělých tuků je ničen
zemědělec, a zvláště zemědělec
malý. Sama statistická data nám ukazují,
že 80% produkce živočišných tuků
je v rukou zemědělců malých, tedy
od 1 až do 5 ha, takže to znamená, že je
to otázka eminentně malozemědělská
a tudíž otázka sociální.
Kdyby měl býti vyráběn umělý
tuk týmž tempem, jako se to dělo doposud, mohli
bychom za chvíli zařaditi malozemědělce
mezi nezaměstnané, a tu musíme zvláště
zdůrazniti, že konkurence tuků živočišných
s tuky umělými u malého zemědělce,
a zvláště u zemědělce československého,
je nemožná. Nesmíme zapomínati, že
výrobní podmínky pro umělý
tuk jsou zcela jiné, že to je produkt kolonií,
produkt slunce, kde režie podnikatelova není takřka
žádná, a můžeme říci,
že umělé tuky jsou produktem bídy zemědělce
koloniálního, ale i zemědělce bílého.
U zemědělce koloniálního je to skoro
otroctví, které umožňuje tuto nekalou
soutěž, u zemědělce středoevropského
jsou to vysoké režijní položky a v Československu
hlavně zatížení daňové
i jinými břemeny, které je 5kráte
až 8kráte vyšší nežli u zemědělců
východních a 15kráte vyšší
než u zemědělce, mám-li ho tak nazvat,
koloniálního.
Kdyby někdo chtěl tvrdit, že by měla
býti zachována parita cenová u tuků
umělých a přirozených, znamenalo by
to, že by zemědělec československý
a středoevropský musil klesnout na úroveň
čínského kuli a černocha. Kdybychom
měli pokračovati dále v této argumentaci,
pak by pravděpodobně zemědělec musil
žádati, aby také československý
dělník pracoval za 2 až 3 Kč denně.
Takováto forma produkce byla by zhoubná, nemyslitelná,
nelogická a nespravedlivá. V předložené
osnově zákona se ovšem tyto problémy
zatím neřeší, ale myslím, že
každý objektivní člověk uzná,
že se budou muset řešit, a to proto, že
jsme se v zásobování našeho konsumu
stali úplně závislými na cizině.
My totiž dovážíme ze států
koloniálních a zvláště z Britské
Indie veliké množství podzemnicových
oříšků, ale tyto státy od nás
nekupují, a tak 5 největších dodavatelů,
mezi nimiž je Britská Indie, Holandská Indie,
ale vedle toho i státy severské, které dodávají
tulení a velrybí tuk, mají v naší
obchodní bilanci pasivní saldo 300 mil. Kč,
čili my za 300 mil. Kč koupíme od nich více
než oni od nás odeberou, čili jsme kavalíry,
kteří rozdávají na všechny strany
ohromné dary v této formě, ve zlatých
valutách, v holandských zlatých a v librách,
čímž poškozujeme se stanoviska národohospodářského
celý stát.
Také z důvodů válečných
je naše situace v tomto oboru velmi zlá, a proto vybízím
odpovědné činitele, aby uvážili,
co by nastalo, kdyby vypukla válka. V tom okamžiku
bude naše území zablokováno, dovoz nebude
možný, a tak zůstane celý náš
stát bez umělých tuků, a poněvadž
umělé tuky vyřadily z provozu asi 400.000
kusů krav vedle 300.000 kusů sádelných
vepřů, dočkali bychom se krásných
dob rekvisic. My zemědělci protestujeme proti tomuto
způsobu hospodaření, neboť máme
dobré zkušenosti, jak za Rakouska, když se dělala
tatáž bezhlavá a protizemědělská
politika, byl by pomalu stál u každé krávy
četník. Na to se netěšíme, poněvadž
víme, že druhé složky by si zásobování
umělými tuky na náš účet
zcela určitě vynutily. Je tu ještě armáda,
která při technické výzbroji bude
mít ohromnou spotřebu olejů, a tu bych rád
slyšel od těch, kdož protestují proti
našim snahám po soběstačnosti v tomto
oboru, kde by armáda získala tuk, z čeho
by jej získala a jak by všechny technické vymoženosti,
které stojí ohromné peníze, byly bez
tuků vůbec k použití. Každý,
kdo pamatuje ještě poslední světovou
válku, ví, že na příklad rakouské
kulomety byly ku konci války bezcenné, poněvadž
mazadlo, jehož se používalo, a zvláště
mazadlo náhražkové, vůbec neumožňovalo
funkci kulometů. Výsledek toho by byl, že všechna
moderní výzbroj by pro tuto na pohled nepatrnou
věc byla znehodnocena.
Vážení pánové, ministr financí
ovšem sledoval jiný cíl. Jemu šlo o to,
aby získal prostředky v rámci rozpočtu,
a proto se snažil je získat tím, že v
rámci rozpočtu a po různých dohodách
stanovil dávku z umělých tuků. V důvodové
zprávě, jak již bylo namítáno,
byla tato dávka nazvána daní spotřební,
ačkoliv se právem upozorňovalo, že je
to vlastně daň produkční, poněvadž
nebude zvyšovat cenu umělých tuků; bude
ji hradit vlastně výrobce.
Musíme si položit otázku, je-li výrobce
s to tuto dávku zaplatit, aniž by se sám ve
své výrobě ohrozil. Prohlašuji, že
v tomto směru nemusí míti nikdo z tohoto
váženého shromáždění
starost, poněvadž starost a péče byla
projevena v tisku za spolupůsobení různých
"odborníků", kteří se tak
důkladně starali a takovými prostředky,
že je vidět, že ještě mají
dostatek peněz, aby vyvolali agitaci a podělili
všechny zúčastněné listy dobře
zaplacenými inseráty, a proto se snad projevuje
odpor s tohoto směru.
Chci říci, že dávka, která se
navrhuje, je nejnižší dávkou ve střední
Evropě vůbec, a to proto, že na př.
Švýcarsko stanovilo dávku za jeden kilogram
umělého tuku 25 centimů, což je 2 Kč,
a letos už kantonální vláda navrhuje
dávku 38 centimů, což je 3 Kč. Jsou
však také státy, mezi něž patří
Italie, Australie a Nový Zéland, které vůbec
výrobu umělých tuků zakázaly.
Pak je tu kategorie států jako Holandsko, které
stanovilo dávku 5 Kč za jeden kilogram, kdežto
u nás je tato dávka odstupňována:
70 hal. pro kategorii první, 60 hal. pro kategorii druhou
a 30 hal. pro kategorii třetí, pro tu kategorii,
kterou konsumuje nejvíce člověk nemajetný
a nezaměstnaný, to je umělé sádlo.
Kalkulace výrobců je však tak dobrá,
ze by snesla podle známých kalkulací dávku
2.50 Kč v průměru, a proto tato dávka
nemusí zdražiti vůbec cenu umělých
tuků, ale bude to jenom podchycení velkých
zisků, které výrobny zde mají.
Z toho důvodu je osnova zákona zcela oprávněná,
včasná a je-li nedostatečná, je to
jenom v tom směru, že dávka je nízká.
Proto, vážení pánové, myslím,
že nebude zvláštního odporu proti této
osnově zákona, jak se to projevilo v rozpočtovém
výboru, kde po vzájemném vysvětlení
a vyjasnění stanovisek došlo k dohodě,
a proto rozpočtový výbor po dopolední
schůzi navrhuje, aby slavná posl. sněmovna
schválila tuto osnovu zákona. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): K
této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Hodinová-Spurná,
G. Böhm; na straně "pro" pp.
posl. Pik a Mrskošová.
Dávám slovo prvnímu řečníku
"proti", pí. posl. Hodinové-Spurné.