Musím to tu zvláště zdůrazniti,
poněvadž tento rok je kulminačním rokem
v krisi naší československé samosprávy.
Nebude-li v tomto běžném roce učiněno
aspoň to, co minimálně poskytuje zákon
č. 69 z r. 1935, že má býti pomoženo
nejpostiženějším celkům samosprávy
v dluhové službě, poněvadž bez
své viny ji samy konati nemohou, nebude-li to učiněno
během roku, pak stát bude státi nejenom před
problémem krise, nýbrž před problémem
katastrofy samosprávy. Aby k ní nedošlo, považuji
za nutné říci při této příležitosti,
když stát daň z umělých tuků,
která měla být součástí
sanačního finančního plánu
pro samosprávu, upotřebuje pro svůj státní
rozpočet, ze státní správa je povinna,
aby jinou cestou, pomocí finanční a různými
opatřeními tento těžký samosprávný
problém rozřešila. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. G. Böhm. Dávám mu slovo.
Posl. G. Böhm (německy): Slavná
sněmovno!
S osnovou zákona, o které se debatuje, byla opět
jednou předložena sněmovně osnova, která
znovu zavádí novou daň ke všem těm
mnohým nynějším. K našim pochybnostem,
které jsme vyjádřili také ve výborech,
máme podati toto prohlášení (čte):
K zákonité úpravě margarinového
problému bylo vydáno r. 1934 vládní
nařízení čís. 51, kterým
byla kontingentována veškerá výroba
margarinu na 480.000 q. Vládním nařízením
čís. 43 z r. 1936 bylo změněno ustanovení
starého kontingentního nařízení
v ten smysl, že vláda může zvětšiti
výši kontingentu nejvýše o 10 %. Podle
nového nařízení byl stanoven kontingent
československé margarinové výroby
pro r. 1936 na 650.000 q. Margarinová produkce r. 1933
se odhaduje na 640.000 q. Tím se zvýšila přes
kontingentní nařízení u nás
výroba margarinu od r. 1933 ještě o 10.000
q.
Nový vládní návrh se nyní odvolává
ve svém odůvodnění na to, že
se výroba margarinu v posledních letech stále
více rozšiřovala na úkor výroby
přirozených tuků z domácího
zemědělství. Zdůrazňuje, že
není možno zdražiti suroviny pro výrobu
margarinu, které pocházejí z největší
části z ciziny, celními předpisy tak,
aby tím nebyl margarin schopen soutěžiti s
tuky, jež vyrobí domácí zemědělství.
Osnova tedy vyvozuje, že proto musí býti zavedena
spotřební daň na hotový výrobek.
Se stanoviska zemědělství lze zjistiti, že
si praxe vlády při kontingentních nařízeních
a odůvodnění osnovy zákona o dani
z margarinu úplně odporuje. Na jedné straně
byl zvýšen kontingent margarinu asi o 35 %, na druhé
straně má býti osvobozeno máslo ke
zvýšení ceny margarinu od jeho konkurence.
Margarin jest tak dalece konkurencí pro tuky vyrobené
domácím zemědělstvím, pokud
se ho používá jako náhrady za levnější
tuky. Přicházelo by především
v úvahu vepřové sádlo, které
by mohlo být margarinem vytlačeno. Protože
máme vysokou dovozní potřebu vepřového
sádla a tučných vepřů a na
druhé straně pro margarinový průmysl
jest zákonná nutnost přimíchávati
vepřové sádlo, není tato konkurence
zatím žádným nebezpečím.
Za druhé soutěží margarin s poměrně
levným máslem venkovským neb selským,
nikoliv v mlékárnách vyrobeným. Toto
nebezpečí jest již větší,
neboť oba výrobky jsou skoro stejně drahé.
Mimo to se však ještě používá
k podobným účelům lepšího
venkovského másla a dražšího margarinu
k čerstvému požívání a
horšího venkovského másla a horšího
margarinu k vaření. Mlékárenskému
máslu dělá konkurenci jen dražší
margarin, a to tak dalece, pokud se k mnoha účelům
při vaření dnes používá
margarinu na místě mlékárenského
másla. Dovezli jsme v posledních letech mnoho másla
z ciziny, měli jsme však mezitím zhusta záplavy
mléka, takže máslo muselo býti uloženo
v chladírnách, a nesmíme zapomenouti především,
že jsme měli dva suché roky, chudé na
krmivo. Jest tedy očekávati, že bude máselný
trh letošního léta a následující
zimy silně zaplaven. Nelze tedy očekávati
těžkosti v odbytu ani pokud se týče
mlékárenského, ani pokud se týče
venkovského másla, protože margarin jest tak
levný, že může býti beze všeho
kupován. Zemědělství nemůže
míti nic proti tomu, že dostanou sociálně
dnes tak těžce tísněné vrstvy
obyvatelstva levné tuky ke své výživě.
Zemědělství se obrací jen proti tomu,
že jest výroba margarinu tak veliká, že
jest tím umožněno nejen sociálně
slabším vrstvám, které beztoho sotva
přicházejí jako kupci másla v úvahu,
zásobení levnými jedlými tuky, nýbrž
že stanovením vysokého kontingentu mohou obdržeti
margarin také ty vrstvy obyvatelstva, které si mohou
koupiti podle svého příjmu skutečné,
pravé máslové výrobky, které
tedy přicházejí v úvahu jako spotřebitelé
másla. Zemědělství jest tedy poměrně
lhostejno, jakou má margarin cenu, neboť konkurenci
přírodním tukům nedělá
levná cena, nýbrž příliš
velký kontingent. Vláda tedy nemůže,
odvolávajíc se na zájmy zemědělství,
navrhnouti zavedení margarinové daně, jde
tu spíše o čistou finanční daň.
Bylo by tu také na místě zkoumati, proč
se kontingent margarinu od r. 1934 tak značně zvýšil.
V této souvislosti jest nápadné, že
dnešní kontingentace margarinu v žádném
případě netvoří status quo
z r. 1933, nýbrž že se vykonaly jednostranné
přesuny mezi jednotlivými výrobními
firmami v neprospěch německých továren.
To mělo nepříznivý vliv nejen na podniky,
nýbrž také na dodávku na německé
trhy. Několik příkladů pro to není
nezajímavých. Tak lze tu zjistiti, že 5 tavíren
loje v Chebu, Ústí n. L., Trutnově, Mostě
a Děčíně dostalo 62·7 vagonů,
zatím co by byly potřebovaly 182 vagonů.
Jak velice se však jiným dává přednost,
vyplývá z toho, že na př. dostal Otta
v Rakovníku místo 70 vagonů 225 vagonů,
Pik v Trenčíně rovněž místo
70 vagonů 108 a Hykon v Olomouci rovněž místo
70 vagonů 189. Shledáváme tedy také
zde, že se opět dává přednost
českým podnikům. Zvláště
příznačné jest však také,
že počet margarinových továren stoupl
u nás z 12 v r. 1929 na 20 v r. 1933 a na 47 v r. 1934.
Z toho vyplývá, že jest margarinový
průmysl pro nepatrný vkladní kapitál
průmyslem vysloveně podmíněným
konjunkturou a že by tedy bylo bývalo úkolem
vlády podporovati za účelem lepšího
dohledu na veškerou výrobu její soustředění
v několika závodech. Vláda však učinila
právě opak a podporovala jednostrannou kontingentační
politikou roztříštění veškeré
margarinové výroby. Ta se tím stala úplně
nekontrolovatelnou a dnes jest jistě mimořádně
obtížné ji také patřičně
hlídati, aby byla správně zdaněna.
Jest však také otázka kalkulace, zda výroba
jedlých tuků sama o sobě vydrží
tyto vysoké daňové sazby, jak jsou ve vládním
návrhu určeny. V § 5 vládního
nařízení čís. 51/1934 bylo
sice zakázáno průmyslu až na další
jakkoliv zvyšovati ceny. Věříme však
sotva, že se může toto stanovisko na trvalo udržeti,
a musíme se tedy právem obávati, že
bude tato nová daň nakonec přece opět
svalena na spotřebitele. To jest pro nás tím
povážlivější, že by tím
byly postiženy právě opět sociálně
nejslabší vrstvy obyvatelstva.
Ustanovení § 1, odst. 3, nového nařízení
jsou úplně nejasná. Podle vládního
nařízení čís. 51/1934 nepodléhala
výroba tuhých jedlých olejů kontingentaci.
Podle nynější osnovy by však byla tak
dalece pojata do kontingentu, kdyby podléhaly daňové
sazbě 0˙70 Kč za kg jen tuhé jedlé
oleje, které byly vyrobeny v rámci kontingentu.
Naproti tomu platí pro ony tuhé jedlé oleje,
které byly vyrobeny nad kontingent, zvýšená
daňová sazba 3 Kč za kg. Tím vznikají
nevýhody obzvláště pro továrny,
které mohly ve zvýšené míře
vyráběti tuhé jedlé oleje, aniž
byly postiženy kontingentním nařízením.
Zároveň se však skýtá také
pobídka bráti takovéto oleje jako hotové
zboží z ciziny, protože při dovozu platí
jen normální daňová sazba 0˙70
Kč. Má-li míti odstavec 3, § 1 tento
význam, pak dlužno jej právě označiti
za protismyslný. Má-li se tu však na něj
pohlížeti také ještě jako na trestní
ustanovení pro překročení ročního
kontingentu, stanoveného podle vládního nařízení
čís. 51/1934, nelze pochopiti, jak jest v jednom
zákoně stanovena norma a v následujícím
zákoně, jako v tomto, zdanění za překročení
této normy.
§ 2, odst. 2 ustanovuje příliš
krátký termín splatnosti pro placení
daní a § 7 určuje vypočítávání
úroků z prodlení v tomto smyslu. Vyjádřili
jsme již své pochybnosti v tom smyslu a podali jsme
množství resolučních návrhů.
Naproti tomu dlužno přihlížeti k tomu,
že výrobní podnik na margarin dostane zboží
zaplaceno teprv mnohem později a daň musí
zapraviti hned, napřed. S tím se mělo rozhodně
počítati. V §u 4, odst. 1 by se mělo
zároveň ustanoviti, že ta množství
vepřového sádla, která musejí
býti na základě §u 6, odst. 2 vládního
nařízení čís. 51/1934 nuceně
k margarinu přimísena, by měla býti
také z této daňové povinnosti vyňata,
poněvadž jsou konec konců přece již
předcházejícími nařízeními
daňově přetížena.
V §u 10 obsažená ustanovení, která
určují dohled nad podniky vyrábějícími
margarin, jdou jistě příliš daleko.
Není možné, aby byl celý výrobní
pochod při výrobě margarinu hlídán
finančními orgány; protože jest výroba
margarinu z největší části ještě
stále obchodním tajemstvím jednotlivých
firem, projevil by se dohled na výrobu mimořádně
nepříznivě na průmysl.
Již jsem řekl, že jsme podali řadu resolučních
návrhů, že jsme ve výborech vyjádřili
své pochybnosti k osnově.
Se zřetelem na to, že se musíme obávati,
že ať dříve nebo později, přece
jednoho dne bude toto celkové zdanění opět
svaleno na spotřebitele a protože z toho nemůžeme
viděti zhola žádný užitek pro zemědělství,
nejsme v situaci, abychom dali k této osnově svůj
souhlas, a budeme musiti hlasovati proti ní. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce, jakož
i pořadu této schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní a zítřejší den
posl. Nickerlovi, inž. Richterovi, Sandnerovi,
Rybárikovi, A. Nitschovi, Frankovi,
Hollubemu, Jäkelovi, Mayovi a Holečkovi.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. Esterházy a dr Markovič.
Do výboru soc.-politického vyslal: klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
dr Eichholze a G. Böhma za posl. inž.
Richtera a Liebla; klub poslanců československé
soc. dem. strany dělnické posl. Němce
za posl. Bečko.
Do výboru zemědělského vyslal
klub poslanců,,Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
posl. Fr. Nitscheho, Sogla a Hirteho za posl.
inž. Schreibera, inž. Lischku a inž. Karmasina.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisem
ze dne 29. května 1936, k tisku 193-IV sen. 1936, že
senát projednal a přijal ve 34. a 35. schůzi
dne 28. a 29. května t. r. osnovu zákona, kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení zákonů o soudní příslušnosti,
o občanském řízení soudním,
o řízení exekučním a o soudní
organisaci.
posl. Kopřivy ministru spravedlnosti o nevydání
majetku nezaměstnanému Františku Tichému
(č. D 143-IV),
posl. Suroviaka vláde vo veci knihy "Tygr velkoměstské
džungle" od E. A. Longena, vydanej nakladatelstvom "Plamja"
v Prahe 1931 (č. D 144-IV).
mezi schůzí: zpráva tisk 490.
Předseda sdělil, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala v pátek dne 5. t. m. o 1/2 11. hod. dopol. s
1 až 5. Nevyřízené odstavce 2 až
6 pořadu 49. schůze.