Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
3. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 468),
kterým se doplňuje řád volení
v obcích (tisk 474).
Zpravodajem jest pan posl. dr Hula. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hula: Slavná sněmovno!
Předloženou osnovou zákona se účelně
doplňuje řád volení v obcích,
jehož potřeba se projevila získanými
zkušenostmi. Obec i jako nejnižší jednotka
svazku územní samosprávy je bez nejmenší
pochybnosti vážným činitelem na poli
veřejné správy. Není třeba
ani zvláštním způsobem vynášeti
důležitost postavení obce jako činitele
veřejného a přece vynikne tento její
charakter zkušenostmi, které máme s obcemi,
i povinnostmi, které jsou na ně kladeny ve všech
zákonech, které také v poslední době
byly projednávány.
Obce žijí dnes způsobem poněkud odlišným,
než jak měly možnost vyvíjeti se v dobách
dřívějších, poněvadž
se dnes klade zcela podstatně rozdílný důraz
na jejich povinnosti, z čehož ovšem někdy
vzniká nedorozumění, po případě
rozpory mezi občany. To všechno se potom projeví
u příležitosti obecních voleb, kdy dochází
občanstvo k projevu tohoto svého demokratického
rozhodování namnoze roztříštěno,
takže dochází nejen k tomu, aby zvolilo novou
správu, ale mnohdy, jak nás zkušenosti poučily,
dává také příležitost
k tomu, aby byly vyřizovány různé
účty, ně kdy i osobní, což se
však děje jenom ke škodě obce.
Řádem volení podle zákona ze dne 31.
ledna 1919, č. 75 Sb. z. a n., a ve znění
upraveném novelou ze dne 14. července 1922, č.
253 Sb. z. a n., dává se občanu naprostá
záruka, že se může v obci rozvinout podle
veškerých nejširších demokratických
práv ústavou zaručených. Stalo se
ovšem, že při přípravě volební
přicházely v úvahu, jak jsem se již
zmínil, některé zjevy, které neprospívaly
nikterak ani zjednodušení politického dění
v obcích, ale také nikterak nepřispívaly
ke zvýšení vážnosti celého
volebního aktu. Vyskytovaly se zjevy, že podané
kandidátní listiny soustřeďovaly na
sebe tak malý počet hlasů, že nedosahovaly
namnoze ani volebního čísla. Tak také
v poslední době ve velkých městech
republiky se ukázalo, že dokonce 8 volebních
skupin nedosáhlo volebního čísla,
ba dokonce že nedosáhly ani takového počtu
hlasů, kolik je podle zákona předepsáno
k legitimování listiny, aby mohla býti platnou.
To všechno se dělo pravděpodobně hlavně
z toho důvodu, že ti, kteří tak lehkovážně,
někdy i jen na svůj vrub zkoušeli politické
štěstí, dělali to proto, že jim
nehrozilo risiko, že také ponesou alespoň finanční
důsledky svého nepředloženého
činu.
Proto předložená osnova zákona navrhuje,
aby bylo napříště pokud možno toto
jednání omezeno, aby bylo přispíváno
obcím nejen o na zmírnění jejich dnešního
těžkého finančního postavení,
nýbrž také na rozmnožení kandidátních
listin těmi skupinami nebo funkcionáři skupin,
jejichž kandidátní listiny nesoustředily
na sebe ani potřebný počet hlasů k
dosažení mandátů.
Bylo by sice možno namítnouti, že tím
má býti ztížen výkon demokratického
práva, že snad je to útok na demokratickou
volební formu, ale nutno vyzdvihnouti zcela rozhodně,
že zde nebylo ani u vládních činitelů
nejmenšího úmyslu tímto způsobem
se dotýkati práv a vymožeností lidu,
ale že se tím chce jen omezit zbytečné
a neúčelné tříštění
politického života v obci.
Osnova snaží se tudíž jenom zameziti přílišnou
roztříštěnost volebních skupin,
právě tak, jako je tomu obdobně již
při volbách do sborů zákonodárných
i do vyšších svazků samosprávných,
aby se těm kandidujícím skupinám,
u nichž se prokázalo, že svou malou početností
nejsou oprávněny, znemožnilo nebo ztížilo
takové lehkomyslné počínání.
Proto ústavně-právní výbor,
uváživ veškeré okolnosti, navrhuje přijetí
této osnovy v předloženém znění.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 15 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "proti": pp. posl. Schenk a
Nepomucký.
Dávám slovo p. posl. Schenkovi.
Posl. Schenk (německy): Slavná sněmovno!
Vládní návrh tisk 468 jest zásahem
do všeobecného práva volebního a do
demokratických práv lidu. Na tom nemění
nic ani odůvodnění, že se předkládá
návrh jen proto, aby se zabránilo roztříštění
stran a lehkomyslným kandidátkám. Ustanovení
směřuje proti hospodářsky slabým
činitelům a nezasáhne vůbec ty lehkomyslné
kandidáty a kandidatury, které disponují
dostatečnými finančními prostředky.
Tato osnova zákona bude však směřovati
také proti oposičníkům z vládních
stran, kteří jsou nespokojeni s vládní
politikou agrární strany. Ve venkovských
obcích můžeme často pozorovati, že
drobní rolníci a zemědělští
dělníci brojí proti velkostatkářům.
Právě těmto chudým vrstvám
lidu má býti bráněno, aby předkládaly
samostatné kandidátní listiny tím,
že budou zavázány, nedosáhnou-li mandátu,
zaplatiti rozmnožovací náklady. Zvláště
reakcionářští představení
a statkáři budou prováděti proti venkovskému
obyvatelstvu nečestnou štvanici, bude se jim horoziti,
že mají ze svých těžce vydřených
a krušně vydělaných krejcarů
zaplatiti náklady kandidatury. Pro nár. sjednocení,
pro agrárníky nebo také pro sudetsko-německou
stranu o ovšem není problémem, zrovna tak málo
jako pro pana Gajdu a pro P. Hlinku. Ti již
mají své peníze pro volby, mají také
tiché dárce peněz a reservy a vědí,
kde se může pro volební fond něco dostati.
O povinnosti k náhradě rozhoduje dozorčí
úřad. Kdo však jest tímto dozorčím
úřadem? Jsou to okresní hejtmané,
kteří jsou největším dílem
organisováni v republikánské straně
zeměděl. a malorol. lidu. Jak to vyhlíží
s nadstranickostí a nestranností těchto okresních
hejtmanů, to vidíme přece v praksi zvláště
při jmenování nebo při sesazování
komunistických funkcionářů a představených,
také při zastavování usnesení
přejících dělníkům.
Shledáváme také jejich laskavost a nestranickost
v tom, že se ukládají pro zcela nevinné
věci dělnickým funkcionářům
citelné tresty. Okre sní hejtman, dozorčí
úřad, má tedy rozhodnouti, zda jde o lehkomyslnou
nebo svévolnou kandidaturu.
V §u 69 osnovy bylo sice škrtáno. Ale přesto
vidíme, že dozorčí úřad
má právo rozhodovati. Proto setrváváme
nadále při své kritice proti této
osnově; okresní hejtmané si již vyhrabou
odůvodnění, i když není v důvodové
z právě. Okr. hejtmané sáhnou třeba
až do středověku, aby našli čelední
řád a jiná vhodná ustanovení,
když jde o to, aby se zakročilo proti dělníkům
a zvláště proti komunistické straně.
Nebudou se trestati ani takové voličské skupiny
a kandidáti, kteří kandidují tam,
kde lze očekávati komunistickou nebo dělnickou
většinu v obecním zastupitelstvu. Tam bude
statkáři, továrníkovi nebo byrokratovi
dána možnost, aby kandidoval, protože pro něho,
budiž mimochodem poznamenáno, nebudou míti
finanční náklady žádný
význam. V celku se může prohlásiti,
že toto nařízení znamená útok
na pasivní a tím také na aktivní volební
právo lidu a proto tuto osnovu zamítáme.
Samospráva v obcích jest mimo to kraj ně
ohrožena. Nejen zákon č. 77 o reformě
správy, nýbrž i zákon o obraně
státu pochová v praksi poslední zbytky nějaké
samosprávy, zvláště § 7, který
zavazuje ke spolupráci, nebo § 65, který obsahuje
zproštění funkce a jmenování
nových funkcionářů, nebo § 122,
podle kterého mohou býti ustanovováni vojenští
správní komisaři do obcí a okresů,
nebo § 123, podle kterého může býti
utvořena místní bezpečnostní
policie. Máme již dnes od Mostu přes Duchcov
až do Jablonce ve všech německých obcích
českou státní policii. To působí
na statisíce nezaměstnaných velice nepříznivě
pro stát, když se na př. jako v Teplicích
přivede 130 nových policistů, když jich
jíž dříve bylo přes 60. To znamená,
že máme v Teplicích 200 policistů: to
by znamenalo, počítaje v poměru ku Praze,
že byste měli míti v Praze 6000 policistů,
snad jich tolik máte, potřebujete jich proti revolucionářským
dělníkům. Kromě toho jsou četníci
a policisté správním a vládním
komisařům a jmenovaným starostům vždy
pomocnou, ochraňují je vždy, aby nebyli láskou
hladovějícího německého lidu
zahnáni anebo potlačeni.
Máme také takové případy, jako
v Klášterci a jiných obcích, že
se dokonce poskytuje četnická asistence, když
zasedá obecní zastupitelstvo. Máme mnoho
vládních komisařů, chci poukázati
jen na několik obcí, v Mostě, Ervěnicích,
Jirkově, Lomu u Mostu atd. Jak pracují tito pánové?
Strašidlem celého obyvatelstva byl v Mostě
tento slavný dr Pfleger. Vybíral poplatky, dávky
atd., že se mu musil opříti dokonce poradní
sbor na tlak dělníků v těchto stranách.
Nyní byla vytvořena nová vládní
komise pod novým komisařem v poměru 8 Němců
k 7 Čechům. Ačkoliv má 5 stran méně
voličů než my, nebylo komunistické straně
dáno žádné zastoupení. Jako odůvodnění
uvedl okres. hejtman: "Nevíme, kam komunisté
národnostně náležejí, zda k Němcům
nebo k Čechům." (Posl. dr Eichholz [německy]:
To jest správné!) Vilém II. mluvil kdysi
o soudruzích bez otčiny, okresní hejtman
z Mostu vidí v nás komunistech soudruhy bez národnosti.
Ale jedno můžeme tvrditi, že máme, jde-li
o otázky sudetskoněmeckého nebo českého
národa, mnohem lepší národnostní
city, než vy rytíři-mluvkové, kteří
máte plnou hubu nacionalismu.
Nyní několik jiných otázek. Most má
13 velkostatků a my tam máme nouzi a bídu,
chudé ženy se zavírají v policejní
věznici. Kromě toho má město Most
ještě 3000 ha lesa. Každý i protest, který
podávají obecní zástupcové
v obcích a v okresích proti výnosům
městské správy, se odmítá,
ačkoliv jest taková kritika podle rozhodnutí
nejvyššího správního soudu ze dne
4. února 1927, č. 26.007/26, přípustna.
Vyhlíží-li to politicky tak, pak tomu finančně
v obcích také nemůže býti jinak.
Máme v Čechách 7.6 miliard dluhů,
v celku jsou samosprávné sbory zatíženy
asi 13 miliardami. Obce si musí již dnes vypůjčovati,
aby mohly dostáti své úrokové povinnosti.
Pomocné fondy, které byly založeny pro oddlužovací
akci, působily prakticky tak, že na Moravě
zažádalo 858 obcí o 160 milionů, kdežto
na oddlužení jim bylo poukázáno pouze
14 milionů. V Chomutově máme 70 milionů
dluhů, oddlužením jsme ušetřili
1/2 milionu, ale dluh vzroste o dalšího půl
milionu, takže zadlužení města vzroste,
aniž bychom si k tomu vypůjčili haléř,
za 10 let o dalších 5 milionů. To přece
není oddlužovací akce.
Anebo jak pomáhá vláda dále obcím?
Ve Šmídeberku byl postaven vodovod, stát slíbil
subvenci, ta nedošla, a obec se musela se stavební
firmou dohodnouti a zaplatiti 9% úroků, takže
dnes sežerou úroky celou státní subvenci.
Nebo malá obec Tuchomyšl u Ústí obdržela
v minulém roce o 29.000 Kč méně na
přirážkách, protože prý
berní správa v předešlých letech
poukázala příliš mnoho. Nebo v Bystřanech
byl postaven vodovod, dnes prý jest neproduktivní
a proto se činí odpovědným dnešní
obecní zastupitelstvo, ačkoliv vodovod postavilo
staré obecní zastupitelstvo. Noví obecní
zástupcové mají nahraditi škodu. Zcela
paradoxní případ jest také s Kryštofovými
Hamry. Tam zpronevěřil jmenovaný představený
Kilian statisíce Kč a později se oběsil
ve vězení. Dnes mají obecní zástupcové
a finanční komise zaplatiti tuto položku, kde
přece prokazatelně okresní úřad
na toto místo ustanovil tohoto starostu.
Berní úřady zacházejí s obcemi
velice přísně v poplatkových ekvivalentech,
v předpisech nebo v daních na obecní podniky.
Na druhé straně nepředepsaly berní
úřady podnikatelům ještě ani
zvláštní daň výdělkovou
pro rok 1933. Ústřední úřady
nebo také odpovědní činitelé
z vlády vypravují, že se má dáti
podnět k investiční činnosti, že
se mají snížiti dávky, přirážky
a daně. Jak je tomu v praxi? Dozorčí úřady
předpisují venku obcím, aby vybíraly
daně a poplatky podle nejvyšších sazeb.
A odmítne-li to obec, nastane nebezpečí,
že bude rozpuštěna. Nebo chudá obec potřebuje
pomoci z dotačního fondu. Předepíše
se obci, že má vytvořiti finanční
rovnováhu. Obec učiní vše, vybere vše,
co je jen možné, aby to podrobila přirážkám,
a když pak dosáhne své rovnováhy, řekne
se: "Co jen chcete, vždyť se vám nevede
přece tak špatně! Potřebujeme peněz
pro obce, jež jsou na tom hůře než vy!"
Krátce, všechny až dosud vydané zákony,
ať je to zákon o podpoře stavebního
ruchu, nebo zákon o opravách domů, mají
tolik paragrafů, ale v praxi neznamenají žádnou
pomoc, aby přinesly obcím oddlužení.
Dnes je to již tak daleko, že mnohé obce nejsou
s to, aby zajistily částky, jichž požadují
prováděcí nařízení,
aby obce mohly obdržeti subvence nebo státní
příspěvky podle ustanovení o produktivní
péči o nezaměstnané.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že řečnická
lhůta již uplynula.
Posl. Schenk (pokračuje): Podali jsme návrhy,
které obsahují všechny otázky oddlužení.
Nemohu to zde dnes projednávati, ale chci na konec říci:
Nedá-li se obcím možnost, aby dávky
a přirážky byly vybírány progresivně,
t. j. na náklad bohatých, aby se opravdu postihli
ti, kteří žijí z bídy lidu, pak
neutvoříte jiné poměry, pak vám
vůbec neprospěje, ušetříte-li
několik korun, které budou vydány na rozmnožení
kandidátních listin. Navrhli jsme nedávno
soc. demokratickým soudruhům před vypsáním
obecních voleb v 300 obcích, aby s námi společně
projednali tyto otázky a společně bojovali.
Navrhli jsme jim, aby postavili minimální program.
Zástupcové těchto stran odmítli však,
jako již často, ke škodě dělníků.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
opětně pana řečníka, že
řečnická lhůta již uplynula.
Posl. Schenk (pokračuje): Vidíme,
že by to mohlo jíti také jinak. Nemusí
se jíti cestou zkázy pro chudé vrstvy. Zkoumá-li
se práce, kterou konáte vy v koaliční
vládě, a srovná-li se s prací, která
se koná ve Španělsku a ve Francii, můžete
býti jisti, že dělníci nemohou míti
porozumění pro koaliční politiku.
Neboť tamti vykonali za několik týdnů
více, zadrželi fašismus, oni to dovedli, aby
dali půdu těm, kteří na této
půdě pracují, a ne jak tomu bylo doposud,
že půdu mají ti statkáři, kteří
vůbec nevědí, co to je jeti pluhem přes
pole. Nyní dostali půdu chudí otroci půdy,
kteří se dříve museli na polích
krvavě dříti, nad čímž
se nyní měšťanský tisk rozčiluje,
že se statkářům odnímá
půda.
Proto říkáme: Jsme také u nás
pro organisování široké lidové
fronty proti válce, proti fašismu a za životní
práva pracujícího lidu. Pracující
lid v Československu dá také při těchto
obecních volbách jako i při příštích
svůj hlas těm, kteří jsou hotovi učiniti
přítrž také u nás reakcionářským
útokům buržoasie a kteří vedou
boj za lidová práva tak, jak jim je dán zářivý
příklad ve Španělsku.
Zcela na konec chtěl bych učiniti konstatování
o výsledku voleb v Belgii. Tam byla lidová fronta
také zamítnuta. Kdo zvítězil? Fašismus.
Kdybychom my, komunisté, nebyli sjednotili desetitisíce
dělnických voličů na svých
listinách, byla by porážka soc. demokratické
strany ještě mnohem mohutnější
než je. Ztratili mandáty a všechny nové
voliče. Pracující třída chce
jednotnou frontu, chce ven z bídy, je syta toho, aby byla
ovládána vždy jen jinými. A strkají-li
se na jedné straně miliony do kapsy, na druhé
straně ...
Předseda (zvoní): Poněvadž
pan řečník překročil řečnickou
lhůtu, odnímám mu slovo.
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Nepomucký. Dávám mu slovo.
Posl. Nepomucký: Vážená sněmovno!
Není jistě náhodou, že ve dnech, na
které připadá výročí
provedených parlamentních voleb, přichází
projednávání osnov, z nichž jednou je
i sama osnova zákona, kterým se doplňuje
řád volení v obcích a z nichž
jednou byla i včerejší předloha o zemědělské
stráži. Jedna jako druhá a řada ostatních
ukazují jasně a charakterisují velmi výstižně
protidělnický a protilidový charakter těchto
projednávaných osnov, ukazují velmi jasně
a zřetelně krach všech těch předvolebních
slibů, krach všech těch předvolebních
prohlášení, která byla pracujícímu
lidu v městě i na vesnici dávána.
My víme, pánům velkostatkářům
se nelíbí, že může někdo
jiný na vesnicích rozhodovati za dosavadního
volebního řádu nežli jejich přání
nebo jejich rozkazy. Ničím jiným není
tato osnova nežli útokem na práva pracujícího
lidu na venkově. Předkládaná osnova
má znemožniti, aby oposiční skupiny
strany agrární a kterékoli jiné strany
nemohly podávat kandidátky do obecních zastupitelstev.
Jinak je přece samozřejmé, že pan majitel
zbytkového dvora nebo pan fabrikant.. (Posl. Pozdílek:
Který?) Který? Třeba ten z naší
vesnice. Který to je, snad víte, je to vaše
klubovní kolegyně.
Ten nebude nikdy postaven před problém míti
strach z toho postaviti nějakou kandidátku anebo
o nějakou kandidátku v obci víc snad proto,
že je to spojeno s nějakým finančním
vydáním. Na zemědělských dělnících,
kteří jsou tam zaměstnáni, se dá
vždycky vydřít za týden nebo za několik
dní, co taková kandidátka stojí. To
svědčí, že osnova je namířena
právě proti chudým lidem a proti drobným
oposičním skupinám ve všech stranách
a zvláště ve straně agrární.
Ona není ničím jiným nežli pokračováním
útoků na samosprávu, které jsou již
prováděny od r. 1927 známými zákony
na okleštění samosprávy, které
byly provázeny i suspendováním komunistických
starostů, které jsou provázeny i přáním
na zavedení tajemníků v obcích atd.
atd.
A i ten odstavec, který mluví o tom, že o povinnosti
odpovědných osob k náhradě rozhoduje
dohlédací úřad, který však
může ve výjimečných případech
placení náhrady po slyšení obce podle
volné úvahy prominouti, přihlíží
k tomu, do jaké míry bylo podání kandidátní
listiny odůvodněno veřejnými zájmy
nebo vyvoláno lehkomyslností. Prosím, rozhodovati
bude dohlédací úřad, ve většině
případů pan okresní hejtman, který
může míti anebo má legitimaci strany
agrární ... (Posl. inž. Žilka: Vždyť
to tam není!) Ale je to tam - rozhodovati bude o tom,
kdo má náhrady platiti, a může to býti
odpuštěno tehdy, když se přihlíží,
že podání kandidátní listiny
bylo odůvodněno veřejnými zájmy.
(Hlasy: To tam není!) Je to tam, jen si to račte
přečísti. Veřejným zájmem
může býti odůvodněno podání
kandidátky tehdy, když kandiduje komunistická
strana a když proti ní pan zbytkař A, pan statkář
C čili kdokoliv podá kandidátku, která
bude odůvodněna veřejnými zájmy.
Naproti tomu může býti za lehkomyslnou ocajchnovaná
a označená kandidátka odsouzena k zaplacení,
třebaže k jejímu podání došlo
na základě vůle lidu.
Proč nejedná parlament v tak důležité
době o problémech a otázkách, které
dneska hýbou vesnicemi? Vesnice se neptá, kdo bude
platit kandidátku, vesnice se dneska ptá, co bude
za pšenici, za ječmen, za obilí, vidí-li
to čachrování obilní společnosti
za zády širokých vrstev lidových, tendence
a návrhy dělané velkostatkářským
křídlem strany agrární, jejím
představitelem p. Feierabendem, který ve svých
návrzích říká, že je potřebí,
aby obilí bylo vyvezeno za hranice za 60-65 Kč,
což znamená ztrátu na 1 q 100 až 140 Kč,
mimo to doporučuje srážky s nákupních
cen 8 - 18 Kč. Dále se žádá na
zemědělcích další omezení
osevu, velkomlynáři žádají zdražení
mouky, chleba a krmiv. Pánové, tento plán
na venkově vyvolává oprávněné
pobouření a je v zájmu širokých
vrstev lidových, aby parlament a zemědělský
výbor, který nebyl svolán od 15. listopadu
... (Hlasy: Proč?) Proč nebyl svolán?
Poněvadž nemá programu ... (Hlasy: Zasedal
v lednu!) V lednu zasedal ale nic neprojednal zabývaly
se dneska otázkami, které hýbou vesnicemi,
t. j. otázkou obilí, otázkou parcelace a
otázkou oddlužení, neboť pánové,
vy jste ve své předvolební demagogii táhli
vesnicemi, vaši agitátoři a vaše automobilové
troubafony slibovaly lidu hory s horáky. Chtěl bych
jenom připomenouti, co i p. sen. Vraný jako
vrchol své demagogie ve "Venkově" napsal
(čte): "Kdybychom po volbách obnovili
starou hospodářskou politiku, zničili bychom
národ a stát. Finanční kapitál,
ať jest uložen kdekoliv, musí býti zapřažen
do služeb výroby. Nestane-li se tak, nepomine bída
a hlad, poroste dál majetek mamutích koncernů,
ale národ bude chudnouti dále."
Ve svých článcích pan sen. Vraný
oddlužoval tehdy šmahem, téměř
denně psal o ulitých 13 miliardách ze stabilisačních
bilancí kartelů a velkopodniků, o 41/2 miliardě
vyvezených za hranice, věděl i o těch
dlužných miliardách, které páni
fabrikanti a zbytkaři dluží na daňových
nedoplatcích. Hřímal tehdy ve "Venkově"
v tom smyslu, že na poboční vládu finančního
kapitálu se musí došlápnout a do krejcaru
že se to musí vymačkat a prostředků
těch že bude použito ve prospěch širokých
vrstev lidových.
Pánové, rok uplynul. Finanční kapitál
jest ještě více než kdy před tím
zapřažen do služeb národně sjednocených
i agrárních velkokapitalistů, do služeb
agrárních velkostatkářů a zbohatlíků
na účet drobných zemědělců.
Zavádění zemědělské
stráže stejně jako žádaných
1000 kontrolorů obilní společnosti, připravované
zrušení moratoria ku konci září
a řada podobných drastických opatření,
jsou toho důkazem.
Problém obilní není možno řešiti
na zásadě přednášené p.
Feierabendem, která má znamenati další
zbídačení širokých lidových
vrstev ve městě a která na druhé straně
znamená útok proti drobným zemědělcům.
Jediné řešení, které je možné,
jest zavedení dvojích cen za obilí, nynějších
cen drobným a středním rolníkům
a nižších cen statkářům
a velkostatkářům, již také proto,
že jejich výrobní náklady se nezvětšily.
Svědčí o tom velké stávky tisíců
zemědělských dělníků
na Slovensku v době, kdy maďarští slovenští
velkostatkáři hrabou a plní své kapsy
v důsledku zaváděných vysokých
obilních cen, které jim skýtá dosavadní
struktura obilního monopolu, a hrdlí se s tisíci
a tisíci zemědělských dělníků
na Slovensku a v celé republice o každou korunu, která
lidu náleží. Proto otázka zavedení
dvojích obilních cen, která je sympaticky
přijímána všemi zemědělci
bez rozdílu, i drobnými domovináři
samými, musí býti postavena na denní
pořad a jest třeba, aby tento parlament, nemá-li
býti frází neustálé žvanění
o pomoci širokým vrstvám, se touto otázkou
zavedení dvojích obilních cen zabýval.
My podáváme konkretní návrh, na základě
jehož je možno rozřešiti obilní problém.
Je to návrh dvojích cen, vyšších
pro drobné a střední zemědělce
vzhledem k celkovým vyšším jejich výrobním
nákladům, a nižších obilních
cen pro statkáře, velkostatkáře a
bohaté velkosedláky, jejichž výrobní
náklady se snižují. Za tento náš
požadavek dvojích obilních cen se postavil
a hájil jej tisk jak nár. socialistické strany,
tak i obou soc.-demokratických stran.
Podle jednotlivých druhů obilnin navrhujeme:
Pšenice. Zemědělcům, jejichž výměra
průměrně nepřesahuje 20 ha půdy
- t. j. u zemědělců v intensivně chmelařských
oblastech do 15 ha půdy a v oblastech bramborářských
a nižší bonity do 25 ha půdy - nechť
je zachována cena za 1 q pšenice 164 Kč. Bohatým
velkosedlákům, statkářům a
velkostatkářům s výměrou průměrně
vyšší než 20 ha půdy nechť je
stanovena cena za 1 q pšenice 100 Kč. Toto cenové
rozpětí odpovídá průměrné
výši výrobních nákladů
jak u drobných zemědělců, kde činí
130 až 150 Kč na 1 q, tak u větších
zemědělských závodů, kde činí
u 50 ha statku 60 až 80 Kč.
Žito. Drobným zemědělcům s průměrnou
výměrou jejich hospodářství
do 20 ha půdy rozdíl podle oblasti jako u pšenice
- nechť je stanovena cena za 1 q žita 132 Kč.
Statkářům, velkostatkářům
a bohatým velkosedlákům s výměrou
průměrně nad 20 ha půdy nechť
je stanovena cena za 1 q žita 90 Kč.
Co se týče ovsa, drobní zemědělci
s výměrou do 30 ha půdy nechť obdrží
110 Kč za 1 q ovsa, statkáři a velkostatkáři
s výměrou nad 30 ha půdy 60 Kč.
Co se týče ječmene, tedy statkářům,
velkostatkářům a větším
zemědělským závodům s výměrou
nad 20 ha půdy nechť jsou stanoveny ceny ječmene
podle světových obilních trhů. Toto
řešení cenové otázky ječmene
zároveň sníží ceny kukuřice
nejméně o 60 až 80 Kč na 1 q a ceny
pokrutin a krmiv o 30 až 50%. Tím budou zajištěna
laciná krmiva pro drobné zemědělce.
Tento návrh na novelisaci obilního monopolu předkládáme
pouze pro r. 1936/1937, poznamenávajíce, že
obilní problém v Československu může
býti rozřešen jediné zajištěním
práce nezaměstnaným, zvýšením
mezd a důchodů všech pracujících
i středních vrstev, neboť právě
nynější prakse velkostatkářského
a kapitalistického vedení Obilní společnosti
za poslední 2 roky nejlépe ukázala všem
dělníkům, zemědělcům
i živnostníkům, že zájmy pracujícího
lidu měst a venkova jsou společné proti zájmům
velkostatkářstva a finančních a monopolních
kapitalistů. Dělník, rolník a živnostník
jsou jedna velká rodina.