Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava jest skončečena.
Žádám o přečtení podanýoch
pozměňovacích návrhů k osnově
tisk 475.
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Kopeckého,
B. Köhlera, Vallo, Kowsika, Borkaňuka a Śliwky:
Za § 1 buďtež vloženy nové §§
2 až 5 tohoto znění:
(1) Půjčku jsou povinny upsati os by, jichž
majetek má hodnotu aspoň jednoho milionu Kč,
a to v této výši:
při majetku 1 až 2 miliony Kč 4% z majetku,
při majetku 2 až 5 milionů Kč 5% z majetku,
při majetku 5 až 50 milionů Kč 6% z
majetku, při majetku přes 50 milionů Kč
7 % z majetku.
(2) Pro osoby s jměním o hodnotě nižší
než jeden milion Kč je upisování půjčky
dobrovolné.
(1) Výnosu půjčky musí býti
použito především na stavbu krytů
pro obyvatelstvo, zejména pro školní mládež,
proti leteckým a plynovým útokům,
na zaopatření plynových masek pro pracující
lid, na vybudování zdravotní a sanitní
služby (včetně stavby nemocnic, sanatorií
a pod.), na stavbu silnic a drah se stanoviska strategického
spojení se Sovětským svazem a na vybudování
motorové dopravy.
(2) K provádění těchto úkolů
je vláda povinna přiděliti potřebnou
část z výnosu půjčky obcím.
(3) Vše, co se z výnosu půjčky pořídí
(odst. 1), jsou velcí výrobci a podnikatelé
povinni poskytnouti státu a veřejnoprávním
korporacím, jakož i jejich ústavům a
podnikům za výrobní cenu bez soukromých
zisků.
(1) Národní shromáždění
ustaví kontrolní výbor, který bdí
nad tím, aby osoby povinné půjčku
upsati této povinnosti skutečně a plně
dostály, a kontroluje celé hospodaření
výnosem půjčky, zejména v tom směru,
aby výnosu půjčky bylo co nejúčelněji,
nejrychleji a plně použito k jejímu účelu
(§ 3) a aby při tom byl vyloučen soukromý
zisk.
(2) Kontrolní výbor sestává z 20 poslanců
a 10 senátorů, které volí příslušná
sněmovna podle předpisů platných pro
volbu sněmovních výborů.
(1) Všechny práce a dodávky, které se
zadávají z výnosu půjčky, musí
býti rozvrženy tak, aby z úhrnné sumy
výnosu půjčky připadal na oblasti
jednotlivých národů Československé
republiky poměrný podíl odpovídající
celkovému počtu obyvatelstva příslušného
národa.
(2) V rámci jednotlivých okresů musí
býti při pracích a dodávkách,
pořizovaných z výnosu půjčky,
zaměstnáváni dělníci a zaměstnanci
podle národnostního klíče dotyčného
okresu.
(5) Stejně nutno dbáti toho, aby při pracích
podnikaných o výnosu půjčky byli zaměstnáni
mladí dělníci."
Dosavadní § § 3 a 4 osnovy buďtež škrtnuty.
2. Pozměňovací návrh posl. Martináska,
R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého,
Tauba a Viereckla:
Podepsaní navrhují, aby § 5 osnovy označen
byl jako § 6 a aby jako nový § 5 vložen
byl paragraf tohoto znění:
"Poplatníkům přímých daní,
kteří proti předpisu těchto daní
za léta 1927 až 1934 podali odvolání,
jež v den účinnosti tohoto zákona nebyla
ještě příslušným úřadem
rozhodnuta, kteří však přímé
daně s přirážkami a jiným příslušenstvím
za zmíněná léta již zaplatili,
poskytne se na žádost dobropis ve výši
požadavku uplatněného jimi v odvoláních,
nejvýše však ve výši 25 % z naříkaných
daňových předpisů; tento dobropis
poskytne se jim pod podmínkou, že
1. upíšou na 3% půjčkou obrany státu
částku nejméně ve výši
poskytnutého jim dobropisu,
2. vezmou bezpodmínečně zpět svá
odvolání do předpisu zmíněných
daní a
3. projeví písemně svůj souhlas, aby
dobropis, vzniklý upsáním půjčky
obrany státu, byl použit k zaplacení daní
za rok 1935 a léta pozdější."
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k doslovu p. zpravodaje o odst. 1 pořadu, o osnově
zákona o půjčce na obranu státu (tisk
475).
Zpravodajem je p. posl. Teplanský. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Teplanský: Slávna snemovňa!
Môžem s radosťoou prehlásiť, že
takmer celá snemovňa, kluby zastúpené
svojimi rečníkmi sa postavily za túto dôležitú
osnovu, a nebolo žiadnej vecnej námietky proti osnove
vznesené. Jedine bolo zdôrazňované
z viacerých strán, aby kontrola tejto dôležitej
investičnej činnosti bola zvýšená,
aby sa nehromadily zisky podonikateľov, a bolo volané
po zriadení nejakej kontrolnej komisie.
Ja poukazujem, že včera v prehlásení
pána ministra financií sme dostali ubezpečenie,
že vláda po tejto stránke vyvine veľké
úsilie, aby sa účelov tejto pôžičky
nezneužívalo a aby veľké zisky sa nehromadily
neodôvodnene u podnikateľských firiem. Iste
bude správné, keď naša parlamentná
kontrolná a úsporná komisia, ku ktorej máme
plnú dôveru, si prevezme tento úkol - a máme
túto komisiu už zriadenú - a iste že k
uspokojeniu celého parlamentu za súčinnosti
vlády kontrolná a úsporná komisia
aj po tejto stránke svoj úkol splní.
Bolo volané tiež po modernom zadávacom riade.
Mnohé politické strany tu v parlamente, aj naša
strana viackráť sa dovolávala nového
moderného zadávacieho riadu, jednak v záujme,
by som povedal, podnikateľskom, jednak aby sme sa vyhli mnohým
všelijakým nešvarom korupčným,
ktoré sa i pri zadávkach objavujú. Toto bolo
v parlamente viackráť zdôraznené a iste
by bolo na čase, aby vláda v dohľadnej dobe
moderný zadávací riad zodpovedajúci
dnešným hospodárskym pomerom pripravila a parlamentu
dodala.
Boly tiež podané dva pozmeňovacie návrhy.
Je to jednak pozmeňovací návrh posl. Kopeckého
a súdr., ktorý pripomína tuná, akým
spôsobom by mala byť pôžička upotrebená,
a dáva nám pokyny, kde by bolo treba výnos
pôžičky investovať. Iste kol. Kopecký
mi dá za pravdu, že máme po tejto stránke
plnú dôveru v tých odborníkov, ktorí
majú úkol aby rozvrhli účel tejto
pôžičky, a to Najvyššia rada pre obranu
štátu, ktorá iste bude vedeť, na ktoré
účely bude treba investovať, a tam pôžičky
použije.
Ďalej sa navrhuje ustanovenie kontrolného výboru.
Úspornú a kontrolnú komisiu parlamentu máme,
a keby sme volili npvú, zaviedli by sme tým v našom
parlamente dvojitú koľaj. Čo sa týka
požiadavku, aaby všetky práce a dodávky
boly rozvrhnuté tak, aby boly úmerné a aby
zachytily všetky oblasti nezamestnaných, po tejto
stránke aj koalícia má rezolúciu,
ktorú pri druhom čítaní predostrem.
Tento návrh nedoporučujem prijať.
Mame druhý návrh posl. Martináska,
R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého,
Tauba a Viereckla k vládnemu návrhu o pôžičke
na obranu štátu. Podpís aní navrhujú,
aby aj tým poplatníkom, ktorí riadne plnia
svoje povinnosti po stránke daňovej voči
štátu, tiež sa vyšlo v ústrety. Koalícia
uvážila a shľadala tento návrh správny
a po dohode s ministerstvom financií dávame možnosť
25% dobropisu i tým poplatníkom, ktorí svojim
daňovým povinnostiam zadosťučinili,
ale pod podmienkou, aby upísali na 3 % pôžičku
obrany štátu čiastku najmenej vo výške
poskytnutého im dobropisu, ďalej že vezmú
bezpodmienečne zpäť svoje odvolania do predpisu
zmienených daní, a konečne že prejavia
písomne svoj súhlas, aby dobropis vzniklý
upísaním pôžičky obrany štátu
obol použitý k zaplateniu daní za rok 1935
a roky pozdejšie. Tento návrh doporučujem k
prijatiu. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme
k doslovům pp. zpravodajů o 2. odstavci pořadu,
o zprávě výborů soc.-politického
a rozpočtového o návrhu posl. Pika a Nového
(tisk 30) na zrušení kolkovného při
žádostech nezaměstnaných o místa
ve službách veřejných (tisk 294).
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru soc.-politického,
p. posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Doporučuji slavné
sněmovně k přijetí usnesení
osnovy tisk 294.
Předseda (zvoní): Pan zpravodaj výboru
rozpočtového posl. Remeš vzdal se slova.
Vykonáme nyní oddělené hlasování
o každé ze společně projednávaných
předmětů a budeme hlasovati nejprve o odst.
1 pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona
o půjčce na obranu státu (tisk 475).
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova má 5 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž jsou pozměňovací návrhy,
mám v úmyslu dáti hlasovati v tomto pořadí:
Nejprve bychom hlasovali o celé osnově v úpravě
návrhu posl. Kopeckého, B. Köhlera,
Vallo, Kosika, Borkaňuka a Śliwky.
Nebude-li přijata, budeme hlasovati o celé osnově
v úpravě návrhu posl. Martináska,
R. Chalupy, Bergmaonna, Vičánka, Ostrého,
Tauba a Viereckla.
Kdyby ani tato úprava nebyla přijata, hlasovali
bychom o celé osnově ve znění zprávy
výborové.
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě
návrhu posl. Kopeckého, B. Köhlera,
Vallo, Kosika, Borkaňuka a Śliwky, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s celou osnovou v úpravě
návrhu posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmanna,
Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla, jejíž
přijetí doporučuje pan zpravodaj, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Tím posl. sněmovna přijala celou osnovu
v úpravě návrhu posl. Martináska,
R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého,
Tauba a Viereckla, a tak přijala osnovu tuto ve čtení
prvém.
Předsednictvo se usneslo podle § 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o půjčce na obranu státu (tisk 475).
Zpravodajem výboru je p. posl. Teplanský.
Táži se pana zpravodaje, zda jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Teplanský: Niet ich.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
(Hlučný potlesk.)
Zbývá ještě hlasovati o resolučním
návrhu, který podali posl. Martinásek,
R. Chalupa, Bergmann, Vičánek, Ostrý, Taub
a Viereckl.
Žádám o přečtení tohoto
návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Resoluční návrh posl. Martináska,
R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého,
Tauba a Viereckla:
Účelem půjčky na obranu státu
jest současně také obstarávání
práce. Při nezaměstnanosti, která
jest podle oblastí rozličná, a při
větší nezaměstnanosti v některých
oblastech se vláda vyzývá, při zadávání
prostředků z půjčky na obranu státu
v prvé řadě vzíti zřetel na
nezaměstnané okresu, v kterém mají
býti práce provedeny. Současně má
se při zadávání prací z prostředků
této půjčky především
vzíti zřetel na ony tovární podniky,
které leží v oblastech nezaměstnaností
nejvíce postižených.
Předseda (zvoní): Žádám
pana zpravodaje, aby se o tomto návrhu vyslovil.
Zpravodaj posl. Teplanský: Navrhujem rezolúciu
prijať.
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmana, Vičánka,
Ostrého, Tauba a Viereckla, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Resoluční návrh
jest přijat.
Jest nám ještě hlasovati o vládním
prohlášení pana ministra financí, učiněném
ve 47. schůzi sněmovny dne 26. května t.
r.
Sněmovna se usnáší, zda prohlášení
schvaluje čili nic.
Budeme tedy hlasovati.
Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila
prohlášení pana ministra financí ze
47. schůze poslanecké sněmovny, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna schválila
prohlášení pana ministra financí.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Nyní budeme hlasovati o odst. 2 pořadu.
Ad 2. Hlasování o zprávě výborů
soc.-politického a rozpočtového o návrhu
posl. Pika a Nového (tisk 30) na zrušení kolkovného
při žádostech nezaměstnaných
o místa ve službách veřejných
(tisk 294).
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám hlasovati o celém resolučním
návrhu najednou ve znění zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s resolučním návrhem
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto resoluci podle zprávy výborové.