Středa 27. května 1936

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava jest skončečena.

Žádám o přečtení podanýoch pozměňovacích návrhů k osnově tisk 475.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Kopeckého, B. Köhlera, Vallo, Kowsika, Borkaňuka a Śliwky:

Za § 1 buďtež vloženy nové §§ 2 až 5 tohoto znění:

"§ 2.

(1) Půjčku jsou povinny upsati os by, jichž majetek má hodnotu aspoň jednoho milionu Kč, a to v této výši:

při majetku 1 až 2 miliony Kč 4% z majetku, při majetku 2 až 5 milionů Kč 5% z majetku, při majetku 5 až 50 milionů Kč 6% z majetku, při majetku přes 50 milionů Kč 7 % z majetku.

(2) Pro osoby s jměním o hodnotě nižší než jeden milion Kč je upisování půjčky dobrovolné.

§ 3.

(1) Výnosu půjčky musí býti použito především na stavbu krytů pro obyvatelstvo, zejména pro školní mládež, proti leteckým a plynovým útokům, na zaopatření plynových masek pro pracující lid, na vybudování zdravotní a sanitní služby (včetně stavby nemocnic, sanatorií a pod.), na stavbu silnic a drah se stanoviska strategického spojení se Sovětským svazem a na vybudování motorové dopravy.

(2) K provádění těchto úkolů je vláda povinna přiděliti potřebnou část z výnosu půjčky obcím.

(3) Vše, co se z výnosu půjčky pořídí (odst. 1), jsou velcí výrobci a podnikatelé povinni poskytnouti státu a veřejnoprávním korporacím, jakož i jejich ústavům a podnikům za výrobní cenu bez soukromých zisků.

§ 4.

(1) Národní shromáždění ustaví kontrolní výbor, který bdí nad tím, aby osoby povinné půjčku upsati této povinnosti skutečně a plně dostály, a kontroluje celé hospodaření výnosem půjčky, zejména v tom směru, aby výnosu půjčky bylo co nejúčelněji, nejrychleji a plně použito k jejímu účelu (§ 3) a aby při tom byl vyloučen soukromý zisk.

(2) Kontrolní výbor sestává z 20 poslanců a 10 senátorů, které volí příslušná sněmovna podle předpisů platných pro volbu sněmovních výborů.

§ 5.

(1) Všechny práce a dodávky, které se zadávají z výnosu půjčky, musí býti rozvrženy tak, aby z úhrnné sumy výnosu půjčky připadal na oblasti jednotlivých národů Československé republiky poměrný podíl odpovídající celkovému počtu obyvatelstva příslušného národa.

(2) V rámci jednotlivých okresů musí býti při pracích a dodávkách, pořizovaných z výnosu půjčky, zaměstnáváni dělníci a zaměstnanci podle národnostního klíče dotyčného okresu.

(5) Stejně nutno dbáti toho, aby při pracích podnikaných o výnosu půjčky byli zaměstnáni mladí dělníci."

Dosavadní § § 3 a 4 osnovy buďtež škrtnuty.

2. Pozměňovací návrh posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla:

Podepsaní navrhují, aby § 5 osnovy označen byl jako § 6 a aby jako nový § 5 vložen byl paragraf tohoto znění:

"Poplatníkům přímých daní, kteří proti předpisu těchto daní za léta 1927 až 1934 podali odvolání, jež v den účinnosti tohoto zákona nebyla ještě příslušným úřadem rozhodnuta, kteří však přímé daně s přirážkami a jiným příslušenstvím za zmíněná léta již zaplatili, poskytne se na žádost dobropis ve výši požadavku uplatněného jimi v odvoláních, nejvýše však ve výši 25 % z naříkaných daňových předpisů; tento dobropis poskytne se jim pod podmínkou, že

1. upíšou na 3% půjčkou obrany státu částku nejméně ve výši poskytnutého jim dobropisu,

2. vezmou bezpodmínečně zpět svá odvolání do předpisu zmíněných daní a

3. projeví písemně svůj souhlas, aby dobropis, vzniklý upsáním půjčky obrany státu, byl použit k zaplacení daní za rok 1935 a léta pozdější."

Předseda (zvoní): Přistoupíme k doslovu p. zpravodaje o odst. 1 pořadu, o osnově zákona o půjčce na obranu státu (tisk 475).

Zpravodajem je p. posl. Teplanský. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Teplanský: Slávna snemovňa!

Môžem s radosťoou prehlásiť, že takmer celá snemovňa, kluby zastúpené svojimi rečníkmi sa postavily za túto dôležitú osnovu, a nebolo žiadnej vecnej námietky proti osnove vznesené. Jedine bolo zdôrazňované z viacerých strán, aby kontrola tejto dôležitej investičnej činnosti bola zvýšená, aby sa nehromadily zisky podonikateľov, a bolo volané po zriadení nejakej kontrolnej komisie.

Ja poukazujem, že včera v prehlásení pána ministra financií sme dostali ubezpečenie, že vláda po tejto stránke vyvine veľké úsilie, aby sa účelov tejto pôžičky nezneužívalo a aby veľké zisky sa nehromadily neodôvodnene u podnikateľských firiem. Iste bude správné, keď naša parlamentná kontrolná a úsporná komisia, ku ktorej máme plnú dôveru, si prevezme tento úkol - a máme túto komisiu už zriadenú - a iste že k uspokojeniu celého parlamentu za súčinnosti vlády kontrolná a úsporná komisia aj po tejto stránke svoj úkol splní.

Bolo volané tiež po modernom zadávacom riade. Mnohé politické strany tu v parlamente, aj naša strana viackráť sa dovolávala nového moderného zadávacieho riadu, jednak v záujme, by som povedal, podnikateľskom, jednak aby sme sa vyhli mnohým všelijakým nešvarom korupčným, ktoré sa i pri zadávkach objavujú. Toto bolo v parlamente viackráť zdôraznené a iste by bolo na čase, aby vláda v dohľadnej dobe moderný zadávací riad zodpovedajúci dnešným hospodárskym pomerom pripravila a parlamentu dodala.

Boly tiež podané dva pozmeňovacie návrhy. Je to jednak pozmeňovací návrh posl. Kopeckého a súdr., ktorý pripomína tuná, akým spôsobom by mala byť pôžička upotrebená, a dáva nám pokyny, kde by bolo treba výnos pôžičky investovať. Iste kol. Kopecký mi dá za pravdu, že máme po tejto stránke plnú dôveru v tých odborníkov, ktorí majú úkol aby rozvrhli účel tejto pôžičky, a to Najvyššia rada pre obranu štátu, ktorá iste bude vedeť, na ktoré účely bude treba investovať, a tam pôžičky použije.

Ďalej sa navrhuje ustanovenie kontrolného výboru. Úspornú a kontrolnú komisiu parlamentu máme, a keby sme volili npvú, zaviedli by sme tým v našom parlamente dvojitú koľaj. Čo sa týka požiadavku, aaby všetky práce a dodávky boly rozvrhnuté tak, aby boly úmerné a aby zachytily všetky oblasti nezamestnaných, po tejto stránke aj koalícia má rezolúciu, ktorú pri druhom čítaní predostrem. Tento návrh nedoporučujem prijať.

Mame druhý návrh posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla k vládnemu návrhu o pôžičke na obranu štátu. Podpís aní navrhujú, aby aj tým poplatníkom, ktorí riadne plnia svoje povinnosti po stránke daňovej voči štátu, tiež sa vyšlo v ústrety. Koalícia uvážila a shľadala tento návrh správny a po dohode s ministerstvom financií dávame možnosť 25% dobropisu i tým poplatníkom, ktorí svojim daňovým povinnostiam zadosťučinili, ale pod podmienkou, aby upísali na 3 % pôžičku obrany štátu čiastku najmenej vo výške poskytnutého im dobropisu, ďalej že vezmú bezpodmienečne zpäť svoje odvolania do predpisu zmienených daní, a konečne že prejavia písomne svoj súhlas, aby dobropis vzniklý upísaním pôžičky obrany štátu obol použitý k zaplateniu daní za rok 1935 a roky pozdejšie. Tento návrh doporučujem k prijatiu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme k doslovům pp. zpravodajů o 2. odstavci pořadu, o zprávě výborů soc.-politického a rozpočtového o návrhu posl. Pika a Nového (tisk 30) na zrušení kolkovného při žádostech nezaměstnaných o místa ve službách veřejných (tisk 294).

Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru soc.-politického, p. posl. Kleinovi.

Zpravodaj posl. Klein: Doporučuji slavné sněmovně k přijetí usnesení osnovy tisk 294.

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj výboru rozpočtového posl. Remeš vzdal se slova.

Vykonáme nyní oddělené hlasování o každé ze společně projednávaných předmětů a budeme hlasovati nejprve o odst. 1 pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona o půjčce na obranu státu (tisk 475).

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Osnova má 5 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž jsou pozměňovací návrhy, mám v úmyslu dáti hlasovati v tomto pořadí:

Nejprve bychom hlasovali o celé osnově v úpravě návrhu posl. Kopeckého, B. Köhlera, Vallo, Kosika, Borkaňuka a Śliwky.

Nebude-li přijata, budeme hlasovati o celé osnově v úpravě návrhu posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmaonna, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla.

Kdyby ani tato úprava nebyla přijata, hlasovali bychom o celé osnově ve znění zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu hlasování? (Námitky nebyly.)

Není jich.

Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě návrhu posl. Kopeckého, B. Köhlera, Vallo, Kosika, Borkaňuka a Śliwky, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou v úpravě návrhu posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla, jejíž přijetí doporučuje pan zpravodaj, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Tím posl. sněmovna přijala celou osnovu v úpravě návrhu posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla, a tak přijala osnovu tuto ve čtení prvém.

Předsednictvo se usneslo podle § 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o půjčce na obranu státu (tisk 475).

Zpravodajem výboru je p. posl. Teplanský.

Táži se pana zpravodaje, zda jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Teplanský: Niet ich.

Předseda (zvoní): Není změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém. (Hlučný potlesk.)

Zbývá ještě hlasovati o resolučním návrhu, který podali posl. Martinásek, R. Chalupa, Bergmann, Vičánek, Ostrý, Taub a Viereckl.

Žádám o přečtení tohoto návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Resoluční návrh posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmanna, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla:

Účelem půjčky na obranu státu jest současně také obstarávání práce. Při nezaměstnanosti, která jest podle oblastí rozličná, a při větší nezaměstnanosti v některých oblastech se vláda vyzývá, při zadávání prostředků z půjčky na obranu státu v prvé řadě vzíti zřetel na nezaměstnané okresu, v kterém mají býti práce provedeny. Současně má se při zadávání prací z prostředků této půjčky především vzíti zřetel na ony tovární podniky, které leží v oblastech nezaměstnaností nejvíce postižených.

Předseda (zvoní): Žádám pana zpravodaje, aby se o tomto návrhu vyslovil.

Zpravodaj posl. Teplanský: Navrhujem rezolúciu prijať.

Předseda (zvoní): Budeme hlasovati.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. Martináska, R. Chalupy, Bergmana, Vičánka, Ostrého, Tauba a Viereckla, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluční návrh jest přijat.

Jest nám ještě hlasovati o vládním prohlášení pana ministra financí, učiněném ve 47. schůzi sněmovny dne 26. května t. r.

Sněmovna se usnáší, zda prohlášení schvaluje čili nic.

Budeme tedy hlasovati.

Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila prohlášení pana ministra financí ze 47. schůze poslanecké sněmovny, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna schválila prohlášení pana ministra financí.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Nyní budeme hlasovati o odst. 2 pořadu.

Ad 2. Hlasování o zprávě výborů soc.-politického a rozpočtového o návrhu posl. Pika a Nového (tisk 30) na zrušení kolkovného při žádostech nezaměstnaných o místa ve službách veřejných (tisk 294).

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám hlasovati o celém resolučním návrhu najednou ve znění zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s resolučním návrhem podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto resoluci podle zprávy výborové.

Tím jest vyřízen 2. odstavec pořadu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP