Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. de Witte. Dávám mu slovo.
Posl. de Witte (německy): Slavná sněmovno!
Mám přesně vymeziti stanovisko klubu německých
soc. demokratických poslanců k osnově zákona
právě projednávaného.
Naše stanovisko k předloženému zmocnění
uzavříti půjčku jest dáno samo
sebou naším teprve nedávno projeveným
stanoviskem k zákonu o obraně státu. Hodlá-li
stát vybudovati svou obranu, jest toho přirozený
důsledek, že se mu k tomu musí poskytnouti
nutné hmotné a technické prostředky.
Vítáme, že projev pana ministra financí
znovu zdůraznil, že si naše státní
politika rozhodně přeje míru. Tak můžeme
v projednávané osnově viděti další
článek důsledné politiky k zajištění
míru, ke které se přiznáváme.
Víme, že se mír dá dnes udržeti
jen nepřemožitelnou silou a mocí států
k míru ochotných. Naše republika slouží
tedy ochranou své bezpečnosti i všeobecné
bezpečnosti světa, ohroženého tisícerými
nebezpečími.
Zdůrazňujeme však i vývody pana ministra
financí o hospodářském a především
o sociálně politickém významu půjčky.
Třebas za nynějších poměrů
jest technická výzbroj jako prostředek obrany
v popředí, přece se musí naléhavě
zdůrazniti, že se obrana státu nemůže
opírati jedině o ni, nýbrž že jest
k tomu nezbytným předpokladem vůle a schopnost
obyvatelstva k obraně. Opatření práce,
které jsme stále zdůrazňovali jako
ústřední otázku naší politiky,
soustavný boj proti nezaměstnanosti k povznesení
fysického a mravního stavu širokých
vrstev obyvatelstva, na jejichž síle spočívá
síla státu, jest proto jedním z nejvýznamnějších
úkolů i v zájmu obrany státu. Nejde
tedy o pouhý vedlejší účinek
půjčky, jde o jádro otázky, vyslovujeme-li
naději, že se užití půjčky
podle plánu včlení do všeobecné
otázky, jak opatřiti práci. Právě
v průmyslových pohraničních územích
státu, v krajinách převážně
s německým obyvatelstvem, které jsou nejkrutěji
postiženy úpadkem kapitalistického hospodářství,
zhroucením vývozu, jsou již po léta
statisíce lidí mimo provoz. Poněvadž
soukromé hospodářství selhalo, vidí
tito lidé, že den ze dne více mizí jejich
naděje, že budou zase zařaděni do výroby.
Pro postupující racionalisaci nemohou ani od lepší
konjunktury očekávati, že se podstatně
zlepší jejich osud. Zde pomoci, zde vytvořiti
existenční možnosti, jež vytvořiti
není upadající kapitalismus již schopen,
jest tedy nejen pouhým sociálním závazkem
státu. Jest ti úkol, na němž má
největší zájem sám ostát.
Stát nesmí ve vlastním zájmu dopustiti,
aby masy pracujícího lidu v našich nouzových
oblastech propadly zoufalství, kterého nepřátelé
státu a demokracie nejhanebněji využívají
a jež hrozí, že se stane nebezpečím
pro stát. Nejen v zájmu mas trpících
nouzí, jejichž jménem zde mluvíme, nýbrž
s hlediska prozíravé státní politiky,
vědomé své odpovědnosti, žádáme
tedy, aby se výnosu půjčky podle velkorysého
plánu použilo k tomu, aby se nezaměstnanost
potírala tam, kde je nejtíživější,
kde jest nejen ve svých fysických, nýbrž
i ve svých duševních a mravních účincích
nejosudnější. Stane-li se to, splní
tato půjčka své poslání v nejvyšším
a nejšlechetnějším smyslu jako půjčka
na obranu státu. Poskytne státu nejen technickou
výzbroj, jejíž nutnost neomezeně uznáváme,
nýbrž propůjčí mu i nové
mravní síly, které podle ideálů
našeho státu a našeho nynějšího
presidenta státu jsou pravé základy státu.
Poslouží nejen jeho obraně navenek, nýbrž
stejně zvýšenou měrou i jeho vnitřnímu
upevnění.
Očekávajíce s důvěrou, že
půjčka na obranu státu bude postavena do
služeb tohoto vznešeného úkolu, souhlasíme
s osnovou. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. Chloupek.
Posl. Chloupek: Slavná sněmovno!
Předložená osnova zákona o půjčce
na obranu státu je přirozeným a nutným
doplňkem zákona na obranu státu. Bez tohoto
zákona o půjčce státu, o poskytnutí
peněz, zůstal by zákon na obranu republiky
z největší části pouhou mrtvou
literou. Třeba zdůrazniti, že tato osnova zákona
má proto spolu se zákonem na obranu státu
tu největší důležitost, neboť
má za hlavní účel opatřiti
naší republice do zásoby především
bezpečnost, neboť opatřiti do zásoby
bezpečnost je nejenom možné, nýbrž
i nanejvýš nutné. Nemůžeme totiž
očekávati, že nám kterýkoli nepřítel,
který by chtěl republiku napadnouti, pošle
rekomandovaný dopis, aby nám naznačil, že
dne toho a toho, za rok, za dva na nás přijde. Proto
musíme učiniti všechna opatření
rázu hospodářského a především
finančního, abychom byli připraveni.
Zdůrazňuji především jménem
republikánské strany zemědělského
a malorolnického lidu, že tuto osnovu považujeme
za přední povinnost a především
také za zkoušku odolnosti naší demokracie,
neboť zde se pozná, jak národ a jak všechno
obyvatelstvo tohoto státu má bez rozdílu
stran, národností a náboženského
přesvědčení zájem na obraně
a jak dalece bude plniti k demokracii své povinnosti. Zde
se také nejlépe uvidí, jak je náš
lid vyspělý ve státnosti, kterou musíme
stavěti vždy nejvýše, mnohdy i nad užší
zájmy vlastního státního národa.
Nade vše musíme stavěti zájem státu,
a ten nám zde tato osnova spolu s odhlasovaným již
zákonem na obranu státu plně předpisuje.
Ti, kdož se dovolávají demokratických
práv v této republice a budou se jich dovolávati,
třeba nestojí na půdě této
republiky a třebas sami nejsou vyznavači demokratických
řádů, musí uznati, když se chtějí
demokratických řádů a naší
demokracie dovolávat, že jsou především
povinni přinášeti oběti. Jen ti obyvatelé
tohoto státu, kteří budou také státu
přinášet oběti, mají právo
dovolávati se demokratických práv, nikoliv
však nechat někomu povinnosti a sami se dovolávat
práv, ač jinak demokratický systém
v našem státě neuznávají nebo
uznávat nechtějí.
Osnova má význam hospodářský,
zejména pokud jde o opatřování práce.
Tato osnova zákona bude s to, bude-li jí dobře
použito, opatřiti práci velkým desetitisícům
lidí nezaměstnaných nebo polozaměstnaných.
Z tohoto důvodu musíme ji také vítat,
z důvodu hospodářského oživení,
z důvodu sociálního, že se poskytne
práce řadě nových dělníků
a zaměstnanců, čímž budeme plniti
také zajisté největší úkol
sociální. Jde zde také a především
o význam mravní, abychom národ obrodili,
neboť je toho v dnešní době nanejvýš
třeba. Musíme obrátiti - všechny politické
strany a zejména státotvorné strany - zřetel
k povinnostem, abychom dovedli přijíti mezi lid
a ukládat mu povinnosti, i když to není populární,
poněvadž, pánové, na tom poznáme
nejlépe sílu národa a tím nejlépe
obrodíme národ daleko více než ti, kteří
chtějí jej obroditi diktaturami nebo podobnými
recepty, poněvadž výchova národa se
nedá nadiktovat, národ se musí vychovávat,
a tuto výchovu potřebujeme mu vštěpovat.
Dále musíme, slavná sněmovno, zdůrazňovat,
že naše státnost musí býti bezvýhradná,
jak už jsem řekl, v ohledu demokratickém musí
především každý konati povinnosti
a opak se dovolávati práva. Kdo by se domníval,
že poškozováním státu by snad prospíval
sobě nebo své straně, tendencí někdy
protistátní, nebo dokonce svému národu,
když není národem státním, byl
by na omylu. Veškeré obyvatelstvo tohoto státu
je tak úzce spiato s jeho zájmy, že nemůže
beztrestně a bez zlých hospodářských
i jiných pro sebe následků tajně či
zřejmě tento stát poškozovati.
Přijali jsme zákon na obranu státu a nyní
projednáváme osnovu zákona o půjčce
na obranu státu. Tendencí proti komukoliv my nemáme
a nesmíme mít ani v budoucnosti, i kdybychom byli
v sebe větším pokušení v tomto
směru. Nesmíme mít tendencí stranickopolitických,
nýbrž musíme se v zájmu státu
stavěti ve výchově ke státnosti vždy
jen na stanovisko kladné, na stanovisko zájmu státu
bez ohledu na vnitřní politické poměry
toho kterého státu, který by nás vojensky
či hospodářsky ohrožoval. Že je
nám, politickým stranám, třeba především
také státotvornosti, jsem už řekl. Musíme
se stranicky, národně, nábožensky a
společensky snášet a vzájemně
se snažit si porozumět. Myslím, že doba
je vážnější, než se snad domníváme.
O tom svědčí také osnovy zákonů,
které jsou nám předkládány.
Co můžeme, ba musíme očekávat
o ostatních stran, které se samy nepovažují
za strany státotvorné, máme-li k jejich existenci
v době pro obranu státu tak důležité
klidně přihlížeti? Problém je
jistě těžký a ožehavý, ale
nesmíme se jeho řešení vyhýbati,
nesmíme strkati hlavu do písku, nesmíme býti
neupřímní a nesmíme býti polovičatí,
jinak bychom se nemohli uhájiti. Když je třeba
jednati, musíme jednati a přinášeti
oběti.
Musí záležeti na tom, jakým způsobem
bude půjčky užíváno. Především
nesmí býti půjčky zneužíváno
k neúměrným ziskům nebo dokonce ke
spekulaci hospodářské, jak tomu při
takových příležitostech příliš
často bývá. Musí býti mezi
lidem všeobecná důvěra ve státní
správu; a ta také dosud je. Není pravdou,
co zde bylo zdůrazňováno, že by jí
nebylo. Musíme se starati, aby mezi vším obyvatelstvem
se rozhostila nálada a názor, že je třeba
opovrhovati všemi těmi, kteří by chtěli
vytěžiti z tísně státu. Musí
býti za bezectný a nejnižší skutek
vůči státu považována hospodářská
spekulace, t. j. hospodářské spekulativní
vydělávání na válce a na přípravách
k obraně státu, stejně jako stranicko-politické
vydělávání na obraně státu.
Zadávání prací na obranu státu
musí se díti naprosto nestranně a objektivně
se zřením na zájmy státní,
musí býti znemožněn pokus o jakoukoliv
korupci opři zadávání. Lidé,
kteří mají na státní zadávky
vliv, musejí býti postaveni nejen pod plnou kontrolu
celé naší veřejnosti v ohledu majetkovém
i se svými osobními - vztahy k určitým
osobám, i s ohledem na ně, nýbrž musí
býti postaráno především také
o řádnou kontrolu celých zadávek a
hlavně pak o řádnou kontrolu jakosti a množství
dodaného zboží. Musí býti provedena
z důvodů zásadních celková
reorganisace zadávání prací s ohledem
na celý systém a zvláště také
s ohledem na osoby. Zadávání prací
nesmí se státi výsadou několika málo
osob, stejně tak jako nemůže ose zadávání
prací státi příležitostí
k šíření pomluv, paniky a dokonce prozrazování
vojenského tajemství, čehož jsme byli
svědky před krátkou dobou při zadání
jedné velké vojenské dodávky. Osoby,
zadávající veřejné dodávky
na obranu státu, jakož i osoby pověřené
kontrolou těchto dodávek, musejí býti
co nejpečlivěji vybrány zvláště
s hlediska neporušenosti charakteru, musejí býti
zjištěny jejich majetkové poměry a majetkové
poměry rodinných příslušníků,
aby nemohlo býti poukazováno na zbohatnutí
těchto osob a tím rozvrácena morálka
obyvatelstva, které přináší a
bude rádo přinášeti oběti, zvláště
když bude věděti, že s nimi druzí
nekupčí a je neuvádějí v niveč.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Poměrům personálním v příslušných
úřadech musí býti věnována
dvojnásobná péče a těm, kteří
mají vliv na zadávky, musí býti na
straně jedné, pokud se týká jejich
platů, vyhověno v míře nejpřípustnější,
ale musí býti u nich na druhé straně
zamezena jakákoliv možnost úplatků a
stranickosti. Stanovení pojmu státní nespolehlivosti
je problém svrchovaně obtížný,
ale musí býti stanoveno jeho přesné
a jasné vymezení pro příslušné
úřední činitele, má-li míti
zákon na obranu republiky a tím také půjčka
na obranu státu svůj význam.
Nesmí býti zneužíváno tohoto
ustanovení vůči nikomu z důvodů
národních, náboženských či
stranicko-politických, musíme rozlišovati mezi
svůdci a svedenými a nesmíme pro zájmy
určitých osob neb určité strany či
určitých stran činiti křivdu druhým.
Křivda nás bolela nejvíce, když na nás
byla za staré monarchie, ať v Rakousku či v
Uhrách, páchána, křivdy se proto nedopouštějme.
Naproti tomu nesmíme nechati beztrestnou křivdu
vůči našemu státnímu národu
a zvláště nesmíme za žádných
okolností strpěti poškozování
zájmů státu, zvláště s
ohledem na jeho obranu, od kteréhokoliv občana tohoto
státu bez rozdílu národnosti, strany či
náboženství. Kdybychom křivdu vůči
národu československému nebo poškozování
zájmů státních zvláště
s ohledem na obranu státu beztrestně snášeli,
byli bychom sami největšími škůdci
vlastního svého státu. To by bylo také
nemužné, s ohledem na velikou historickou minulost
našeho národa nedůstojné a na konec
sebevražedné. To úzce souvisí s obranou
státu a tím také s osnovou, jakou je půjčka
na jeho obranu.
S půjčkou na obranu státu musí být
rozumně šetřeno, totiž hospodárně
nakládáno, a nesmí býti bezúčelně,
bezhlavě, bezplánovitě vydáváno.
Všichni se musíme přičinovat, aby kde
nápravy je a bude třeba i v budoucnosti, k této
nápravě bylo pracováno všemi, bez dělání
umělých afér, skandalisování,
které nemívá mnohdy vlastně jiného
účelu, nežli poškozování
státu, třebaže se při tom kryje na venek
zájmy státu a národa. V této věci,
v obraně státu, pro kterýž účel
je sněmovně dnešní osnova o půjčce
na obranu státu předkládána, musí
se spojit všichni lidé dobré vůle, především
všichni lidé čistých charakterů
a čistých rukou, aby zamezili všemu, co by
mohlo v očích národa a všech obyvatel
této republiky poškoditi dobrou pověst našeho
státu a ohroziti jeho existenci.
Strana republikánská i zemědělský
lid, strana, která od převratu věnovala své
nejlepší muže z nejlepších právě
pro věc brannosti a obrany státu, počínajíc
velkým naším Švehlou, který
měl o obranu státu vždy největší
starost, pokračujíc dlouholetým ministrem
nár. obrany a předsedou vlády Udržalem,
bývalým ministrem nár. obrany dr Viškovským,
Bradáčem a nynějším ministrem
Machníkem, strana, která i v dobách
zlých, kdy se zdála armáda většině
obyvatel neúčelnou a zbytečnou, starala a
postarala se o to, abychom dnes měli zdravé základy
účelné armády, kterou nyní
můžeme jen zdravě dobudovat a prostřednictvím
jejím učiniti všechno, aby se nikdo neodvážil
nás napadnout, a kdyby nás napadl, aby na naší
pevné obraně ztroskotal, bude samozřejmě
pro osnovu zákona nejen hlasovati, nýbrž také
se starati, aby všichni příslušníci
republikánské strany své povinnosti v upisování
půjčky na obranu státu i ostatním
povinnostem vůči brannosti státu učinili
jako vždy do nejkrajnějších mezí
svých možností zadost. Končím.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. R. Böhm. Dávám mu slovo.
Posl. R. Böhm (německy): Slavná
sněmovno!
Na příkaz Svazu zemědělců mám
prohlásiti (čte):
Svaz zemědělců projevil již zřetelně
své stanovisko k obraně státu při
rozpravě o zákonu o obraně státu.
Jako německá strana, která se staví
kladně ke státu, doplňujeme své prohlášení
o státní obraně a vyslovujeme se pro půjčku
na obranu státu, jejímž účelem
jest sehnati peníze na provedení zákona na
obranu státu, pokud jest jich potřebí k zajištění
hranic. I když věříme, že se nenajde
v Evropě odpovědný státník,
který by chtěl válkou zaviniti konec evropské
civilisace, přece nás dějiny učí,
že vždy jest nejdříve ohrožen stát,
jehož obranná opatření jsou nejslabší.
Uznáváme-li právo státu, aby připravil
svou obranu, musíme mu k tomu poskytnouti i prostředky
vnitřní půjčkou.
V souvislosti s upřímným prohlášením,
že budeme hlasovati pro půjčku na obranu státu,
musíme velmi důrazně ukázati i na
to, že hranice našeho státu nechrání
před útokem jen pevnosti, moderní děla
a vzdušná loďstva. Předpokladem pro silnou
obranu hranic jest i spokojené obyvatelstvo, hlavně
v pohraničních oblastech. Pohraniční
obyvatelstvo, jehož kulturní a hospodářské
důležité potřeby jsou uspokojeny, které
pracuje a dostává mzdu, jest ocelovou hradbou proti
všem nepřátelům státu. Ale z
toho vzniká i pro vládu závazek, aby zadávajíc
práce z výnosu půjčky na obranu státu
přihlížela i k ochromenému sudetskoněmeckému
hospodářství.
Prohlašujíce toto, přiznáváme
se však otevřeně i k míru. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. inž. Richter. Dávám mu slovo.
Posl. inž. W. Richter (německy): Dámy
a pánové!
Budou zde jistě ve sněmovně vlastenci, kteří
odmítají mluviti o hospodářských
otázkách, je-li zde na pořadu schůze
půjčka na obranu státu. My kteří
přicházíme z vyslovených nouzových
oblastí, musíme použíti každé
příležitosti, abychom opět a opět
poukázali odpovědným mužům tohoto
státu na to, že hospodářská bída
v krajových oblastech se stala prostě nesnesitelnou,
a musíme použíti každé příležitosti,
abychom upozornili úřady, že se hospodářská
bída těchto sudetskoněmeckých okrajových
oblastí musí nějak zmírniti.
Předložili-li jste dnes ve sněmovně
návrh půjčky na obranu státu, vidíme
v tomto návrhu prostředek ke zmírnění
nesnesitelných hospodářských poměrů
v naší sudetoněmecké oblasti. Připomínáme
vám dobu, kdy jsme skoro před rokem vešli do
této sněmovny a náš kamarád Sandner
zde před vámi rozvinul velkou mapu republiky, na
které byla zanesena nezaměstnanost podle své
hustoty v odstínech. Tu jste mohli velmi lehce poznati,
že právě v sudetoněmecké oblasti
byla největší nezaměstnanost v celém
státě. Promluvili jsme se vší důrazností
tehdy o otázce opatření práce a byli
jsme to my, kteří žádali od odpovědných
činitelů státu rozhodná opatření
ke zmírnění nezaměstnanosti. Když
jste tehdy při poradách soc. politického
podvýboru neshledali za vhodné vypsati veřejnou
půjčku, když jste jinak nevzali dosud zřetele
k našim návrhům na opatření práce,
vzali jste na sebe plnou odpovědnost starati se o to, aby
nyní, kdy se poměry staly nesnesitelnými,
konečně se stala opatření, aby tyto
poměry byly zlepšeny. Vidíme, jak jsem již
pravil, v půjčce na obranu státu cestu ke
zmírnění nesnesitelných hospodářských
poměrů. Vidíme proto, že také
můžeme hlasovati pro půjčkový
zákon, ovšem musíme při tom přiznati,
že tím dáváme vládě blankosměnku
na dlouohou lhůtu, neboť naše důvěra
k dosavadní praksi při opatřování
a zadávání prací jest co nejvíce
omezena.
Nechtěl bych vás dnes zdržovati jednotlivými
podrobnostmi. Všichni víte, že jsme tehdy při
projednávání rozpočtu podrobně
prokázali, v jaké míře se přihlíží
k sudetským Němcům. Připomínám,
že jen v resortu pro veřejné práce bylo
z 396 zadaných dodávek a prací zadáno
338 českým podnikatelům, a to v oblasti s
více než 50% německou většinou,
tedy v samé německé sídelní
oblasti.
Nechceme také mlčeti o tom, že jsou v osnově
zákona jistá ustanovení, která nemůžeme
vzíti bez výhrad na vědomí. Tak postrádáme
údaj lohůty o délce doby vyložení.
Vidíme, že se dává v osnově zákona
vládě možnost přijímati na neomezenou
dobu neomezeně peníze. Vidíme však také
na druhé straně ustanovení, která
mají tvořiti popud k upisování půjčky,
okolnosti, které jsou schopny posíliti v nejširší
míře daňovou korupci. Musíme míti
za to, že v tomto státě, kde ose tolik mluví
o vlastenectví a obětavosti pro stát, by
nebylo nutné dávati do osnovy takováto přitažlivá
ustanovení, jak se stalo. Stejně postrádáme
v osnově kontrolních ustanovení, která
umožňují dostati vysvětlení,
jak se použilo peněz.
Když jsme se přes to rozhodli hlasovati pro osnovu
zákona, činíme to jen v tom přesvědčení,
že musíte konečně splniti svou povinnost,
že vaše sliby, které jste nám tak často
dali, konečně splníte a že sudetoněmecká
oblast nebude považována za oblast druhého
řádu, že nebude považován sudetoněmecký
státní občan za státního občana
druhé třídy. Vidíme v půjčce
možnost opatřiti práci v naší oblasti
a máme proto od nynějška za to, že budou
všechna naše přání v tomto směru
splněna. Jest vám jistě jasno, že pro
lidi, kteří používají a užívají
všech práv a výhod státu a státní
správy, jest lehké se přiznati jako loyální
a státu věrní. Daleko více uznání
zaslouží však ti lidé, kteří
dosud vyřazeni z opatřování práce,
utlačováni jako němečtí občané
tohoto státu přece se nevzdali naděje, že
se jejich osud zlepší. Ne ti, kteří
hledí na stát jako na obročí a dojnou
krávu a s ním podle toho jednají, jsou vlastenci,
nýbrž ti lidé, kteří v důvěře
ve spravedlnost a oprávněnost svých požadavků
trvají na tom, aby se povinnosti, které se vůči
nim převzaly, konečně také splnily.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Ivák. Dávám mu slovo.
Posl. Ivák: Slávna snemovňa!
Menom klubu poslancov Národnej obce fašistickej dovoľujem
si predniesť prehlásenie za našu stranu. Budeme
hlasovať za návrh zákona o pôžičke
pre obranou štátu. Budeme hlasovať pre tento
zákon, ktorý síce prichádza veľmi
oneskorene, ale prichádza preca. Budeme hlasovať,
hoci vieme, že peniazmi získanými i minulými
pôžičkami a peniazmi občianstva vôbec
nebolo vždy hospodárené správne a účelne.
Budeme hlasoovať pre tento zákon, poneváč
ho pokladáme za nutnú nezbytnosť na uskutočnenie
obrany štátu, ktorý všetci jednako milujeme.
(Potlesk poslanců nár. obce fašistické.)