Dámy a pánové, osnova, kterou máme
před sebou - to výslovně zdůrazňuji
- je svorným návrhem všech koalovaných
stran. Byla hodně ventilována otázka, zdali
se to má řešiti zákonem anebo vládním
nařízením. Věc se zdála nejasná,
ve skutečnosti se však ukázalo, že forma
zákona jest nutná, neboť je nutno řešiti
věci pensijní, které jiným způsobem
měněny býti nemohou. Postup iniciativního
návrhu byl tedy indikován. Předložený
tisk však není totožný s tiskem 254 z
II. zasedání. Byl znovu propracován za účasti
zástupců ministerstev školství a nár.
osvěty, financí, vnitra a subkomisí kulturního
výboru. Resultát těchto porad tisk 417 máte
před sebou. On se liší v některých
věcech od původního návrhu. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Především tou maličkostí,
že konečný plat v nejvyšší
stupnici - tato stupnice odpovídá platům
středoškolských profesorů-je snížen
o 600 Kč ročně na 39.000 Kč. Úřední
důvod zněl, že by takový asistent měl
více, než činí počáteční
plat řádného profesora university. Je to
věc malá, uvážíme-li, že
tohoto stupně může asistent po pravidle habilitováním
dosáhnouti teprve po 26 letech služby; tedy těch
starých pánů, nechci říci starců
a stařečků, kteří se toho dožijí,
nebude asi mnoho.
Důležitější je - či aspoň
zdá se - rozdíl mezi původním a nynějším
zněním odst. 3 prvého paragrafu. Původní
znění se začínalo takto (čte):
"Výhody platového postupu podle předchozích
ustanovení příslušejí i asistentům
vysokých škol, pokud nejsou soukromými docenty,
ale buď vykazují předběžnou praktickou
činnost, která je k značnému prospěchu
vysoké škole, nebo vynikají odbornou činností
vědeckou či uměleckou." Nové
zněn zní, že jim to může býti
přiznáno. Rozdíl je, dámy a pánové,
trochu optický, což pravím zejména těm
pánům asistentům, kteří se
toho lekají, poněvadž i v původním
znění bylo, že rozhoduje ministerstvo školství
a nár. osvěty v dohodě s ministerstvem financí.
Dále odpadl bývalý § 3, který
zněl takto (čte): "Asistenti vysokých
škol žádající o umístění
v jiném oboru státní nebo veřejné
služby mají nárok, aby jim byla dána
přednost před jinými uchazeči se stejnou
kvalifikací" atd. Byly námitky proti slovu
"nárok", uvažovalo se, že by mohlo
v případě odmítnutí dojíti
i k soudu se státem, tedy k jednání u nejvyššího
správního soudu atd. Tento odpadlý paragraf
má dnes býti nahrazen resolucí sněmovního
plena a doplněn ještě způsobem, o kterém
se dále zmíním.
Konečně odpadl původní § 5, podle
kterého služební požitky asistentů,
kteří před účinností
tohoto zákona vstoupili do jiného oboru státní
nebo veřejné služby, měly býti
ode dne účinnosti zákona upraveny tak, jako
by zákon platil již v době jejich vstupu do
přítomného poměru. Zpětná
platnost je něco, k čemu se ani resorty ani sněmovna
nepropůjčují. Tedy tato věc bude musit
býti řešena případ od případu;
ještě se zmíním, jakým způsobem.
Konstatuji tedy, dámy a pánové, že osnova
zákona asistentské platy zlepšuje, ale nezajišťuje
všem. Zlepšuje je těm, kteří se
v předepsané době habilitují. Ale
vždycky není asistentu možné se habilitovat
a někdy není ani oboru, pro který by se mohl
habilitovat, nebo obor ten není zastoupen a podobně.
Výslovně zdůrazňuji tyto věci,
poněvadž vím, odkud přijde kritika,
jaká bude a čeho se přichytí. Rád
bych tedy odpověděl oněm asistentům,
kteří by se cítili neuspokojeni, jakož
i eventuálně pánům kolegům
z oposice, kteří ovšem rádi ujistí,
že by ochotně dali více, kdyby mohli dávat
vůbec.
Anticipoval jsem kritiku. Osnova zákona je dílem
vyjednávání, v němž důležité
slovo měly zúčastněné resorty.
Resortní úředníci pak hájili
přirozeně základní směrnice
svých ministrů. Tedy kompromis? Ano, kompromis.
Nebojme se to říci. Politika je uskutečňováním
možného, nikoliv neplodné volání
po nemožném. Osnova zákona tedy, jak ji máme
před sebou v tisku 417, není rozřešením
celého, neobyčejně složitého
komplexu otázek asistentských, nýbrž
jen tím, co praví jeho nadpis: zákon, jímž
se upravují některé právní
poměry vysokoškolských asistentů. My
se však, dámy a pánové, nemíníme
zde zastaviti.
Především je zde ta otázka přednosti
při přestupu asistentově do jiného
oboru státní nebo veřejné služby,
tedy při tom, o čem jedná § 2 naší
osnovy. Integrující částí osnovy
je resoluce, o jejíž odhlasování budeme
tento dům dnes žádat. Tato resoluce obsahuje
ten požadavek a já mohu vysloviti velmi odůvodněnou
naději, že při velké benevolenci, se
kterou se asistenti setkávají u všech členů
vlády a u pana předsedy vlády, bude možno
v prováděcím nařízení
vládním řešiti věc tak, aby tato
přednost byla pravidlem, od něhož výjimky
budou odůvodňovány.
Stejnou klausuli, resp. stejné pravidlo budeme žádati
od vlády republiky též ve věci, o níž
mluví 3. odstavec §u 1, to jest o přiznání
platu nehabilitovaným, ale vynikajícím asistentům.
Uznání tohoto principu za pravidlo, nikoliv za mechanické
právo, za pravidlo, je v tomto případě
již odůvodněno tím, že podkladem
bude votum profesorského sboru fakulty nebo vysoké
školy, tedy korporace, která je jistě kompetentní,
aby se o zdatnosti takového pracovníka odborně
vyslovila.
Konečně co se týče přisuzování
výhod zákona se zpětnou platností
- to je § 5 původního návrhu, který
odpadl - usnesl se kulturní výbor na resoluci, jejíž
znění čtete na poslední stránce
nového tisku. Mám za to, že budou-li tyto věci
pojaty do prováděcího nařízení
vládního v tom smyslu, jak jej vykládám,
bude možno, aby se stav asistentské otázky
prohlásil za uspokojivý. Vzdávám zde
díky bývalému ministru financí panu
dr Traplovi i nynějšímu panu ministru financí,
že prohlásili tuto věc za jakousi směnku,
kterou jeden vydal a druhý honoruje.
Tím přicházím, dámy a pánové,
k svým závěrečným poznámkám.
Doufám, že přivedeme asistentskou otázku
do stavu uspokojivého, nikoliv ještě dokonalého,
neboť jsou zde otázky další. Především
při té rozmanitosti kategorií na vysokých
školách máme také t. zv. vědecké
úředníky při vědeckých
ústavech. Mají funkce kontrolní, na příklad
zkoušky materiálu, někdy učitelské,
někdy knihovní atd., mají hodnost komisařů,
vrchních komisařů, až i radů
vědecké služby. A tu pravím, že
část těch asistentů, kteří
se nemohou z povahy věci habilitovat, u nichž to není
jejich vinou nebo nedostatkem a kteří přece
mají nárok, morální nárok,
na výhody, plynoucí z nového platového
uspořádání, by se mohla převést
do této kategorie. Jsou mezi nimi lidé někdy
výborní, výborní administrátoři,
a já bych rád řekl, že je někdy
třeba dobré a lepší správy ve
vědeckých ústavech. Případy
velkého zadlužení a předlužení
vědeckých ústavů, jdoucích
do desítek tisíců, se vyskytly opětně.
Páni kolegové profesoři někdy opravdu
nejsou s tohoto světa. Na dobrém i slušně
placeném vědeckém úředníku
by mohl dokonce stát hodně vydělat.
Další otázka pro budoucnost je postavení
t. zv. pomocných sil vědeckých. Nejsou to
asistenti, nýbrž demonstrátoři; pomocníci
vědečtí, pomocníci v knihovně,
obyčejně dostudovaní lidé, rozumí
se, nikterak na hlavu padlí, někdy i studenti, dostávají
žebrácké odměny asi po 200 Kč
měsíčně, dokonce s výjimkou
prázdnin, a říká se tomu stipendium,
ačkoli oni pracují a někdy dokonce tak jako
asistenti.
Pan kol. posl. Domin podal v kulturním výboru návrh
na úpravu jejich platů. Návrh sympatický
a já přeji panu iniciátorovi, aby došel
příznivého přijetí u ministra
financí. Dosíci lepšího osudu těchto
demonstrátorů a jiných pomocných sil
pokládají i koaličníci za svůj
úkol.
Dále je zde otázka 10%ní restrikce na vysokých
školách. Padl-li kámen, dopadne tím
prudčeji, čím hlouběji padá
a na ty nejnižší kategorie dopadává
nejprudčeji. Bude nutno zde přetřást
otázku, zdali prakse při této 10%ní
restrikci opravdu odpovídá úmyslům
vlády, aspoň v positivním smyslu onoho nařízení.
Ono se totiž vztahuje na státní podniky, které
mají aspoň 20 zaměstnanců. Co je na
vysoké škole takovým podnikem? Škola nebo
fakulta, to není homogenní útvar. Může
chirurg zastupovati bakteriologa nebo hvězdář
nebo meteorolog botanika? Úřední prakse je
zde vůbec správná? Šetrná jest,
ale ona ta naše šetrnost je někdy takové
válení sudů, ušetří se
viditelná položka někde, kde by její
vydání způsobilo obtíže, jinde
se vůbec způsobí škoda. My, kteří
známe jaksi zevnitř práci vysokých
škol, musíme trvati na tom, aby každý
obor byl pokládán za jednotku pro sebe, poněvadž
vzájemné zastupování je zde věcí
nemožnou.
Dále upozorňuji na to, že v červenci
vyprší platnost aspirantského nařízení
a podle všech znamení na zemi i na nebi nebude obnovena.
Tím se personální stav asistentů,
jsou-li aspiranti asistenty, sníží o 5%.
Novou situaci, značně tíživou pro práci
vysokých škol, bude potřebí přinésti
na přetřes, poněvadž je zde otázka,
která se pochopitelně bude týkat, a my doufáme,
jen velmi malého počtu lidí, případu
úrazu nebo nemoci z výkonu služby a podobné
nehody. Malý počet neruší tragiky jednotlivých
případů.
Mohl bych uvésti asistenta z lékařské
fakulty Masarykovy university, který onemocněl tuberkulosou.
Léčí se v Tatrách a má cestou
milosti 600 Kč měsíčně. Jak
se toto rozřeší, jest ještě otázka.
Budeme usilovati, aby se to stalo formou pojištění,
ovšem pojištění, na které by musel
přispět stát, aby se to nestrhovalo z těch
hubených platů.
Tím končím, dámy a pánové.
Věc je zralá, páni asistenti se výborně
starali o svoji věc, burcovali veřejné mínění,
publikovali, vysílali deputace, petice atd. Můžeme
říci, že veřejné mínění
je naprosto připraven. Obecně se uznává
jejich právo. Schůze na technice dne 3. prosince
loňského roku byla opravdu manifestační.
Rád bych zdůraznil, že je to zlepšení,
které se týká stejně Čechoslováků
jako Němců, Maďarů atd. (Hlasy: Slováků!)
Ano, Čechoslováků. Doufám, že
dnes dosáhneme jednomyslnosti. I ti členové
této slavné sněmovny, kteří
prohlásili, že jim to nedostačuje, nechť
se k nám připojí. Je to, pravda, splátka,
ale je to splátka podstatná a budiž vyplacena
bez odkladu. Také asistenti potřebují někdy
asistence právní a finanční tož
tedy asistujme. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi výboru rozpočtového
p. posl. Bergmannovi.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Osnovu, kterou projednáváme, musíme doprovodit,
abychom dokázali její veliký význam,
vylíčením stručné historie,
jak se došlo v minulosti k těm nedostatečně
upraveným poměrům našeho vědeckého
dorostu.
Osnova má veliký význam sociální,
má svůj význam politický, poněvadž
vyšla z iniciativy posl. sněmovny, a má dále
veliký význam pro všechny zaměstnance
státní a veřejné, poněvadž
po prvé v době desetiletého "jubilea"
platového zákona dostáváme se k tomu,
abychom měnili zákon, který byl dosud ohraničován
vysokou čínskou zdí naprosté nezměnitelnosti.
Z tohoto důvodu nutno osnovu uvítati, a to nejen
s hlediska sociálního a politického, nýbrž
také s hlediska všestátně zaměstnaneckého.
Osnovou mění se nebo doplňují §§
87, 91 a 93 platového zákona. Řekl jsem,
že má tato osnova veliký význam proto,
poněvadž při ní jde o úpravu,
byť ne ještě dostatečnou, hmotných
a právních poměrů našeho vědeckého
dorostu. Sněmovna se před týdnem zabývala
jednou velmi důležitou státně-politickou
osnovou, t. j. osnovou na obranu státu. Myslím.
že si všichni uvědomujeme, že příští
válka bude vlastně zápasem mezi vědou,
a zvítězí ten, kdo bude míti vyspělejší
vědu. Jestliže tedy bychom pokračovali na cestě,
která byla nastoupena minulými zákony a nařízeními,
končíc platovým zákonem, jak je zde
vypočet zpravodaj posl. dr Kozák, pak bychom
proletarisovali svůj vědecký dorost a proletarisací
vědeckého dorostu bychom vlastně potlačovali
rozvoj vědy a také ohrožovali obranu státu,
je-li jistě pravdou, že příští
válka bude zápasem vědy.
Úprava poměrů vysokoškolských
asistentů tak, jak byla vtělena v platový
zákon, nás tehdy neuspokojila, a velmi živě
se pamatuji, že jsme měli veliký boj o to,
aby zde nastalo lepší hodnocení našeho
vědeckého dorostu. Nejenom, aby jejich právní
poměr byl pevnější, nýbrž
aby byl také platový poměr lepší.
Bohužel pro odpor těch, kteří se snad
nedovedli přenésti přes svůj egoismus
k nějakému vyššímu hledisku, neprosadili
jsme tehdy všechno, co jsme navrhovali při projednávání
platového zákona.
Již samé označení platů vysokoškolských
asistentů slovem remunerace ukazuje, že tehdejší
řešení bylo řešením jednostranným,
a řekl bych, že se zde vlastně vytáhl
učedník nad svého mistra, protože ti,
kteří se stavěli proti tomu, abychom upravili
pevněji a solidněji právní otázky
tohoto vědeckého dorostu, abychom postavili na lepší
sociální základnu také jejich hmotné
platy, byli vlastně učedníky, kteří
se učili u těchto vědců, ovšem
nastoupili jinou životní dráhu a vytáhli
se nad své mistry, nepřipouštějíce,
aby tato otázka byla příznivěji vyřešena.
Projednávaná osnova svědčí
také o tom, že platový zákon vyžaduje
změn. Vyžaduje změn nejenom v této otázce,
ale vyžádal by si také změn v otázkách
jiných, poněvadž takových jednostranných
zaujatostí je v platovém zákoně řada.
To, že jsou zde v platovém zákoně jednostranná
opatření, vláda přiznala také
nedávno svým usnesením, neboť přiznala
našim gážistům určité přídavky,
a my bychom byli vítali, kdyby byla přišla
vláda před parlament a byla si vyžádala
od parlamentu změnu platového zákona pro
vojenské gážisty, poněvadž by tím
zase byla vyřešena jedna bolavá otázka
v platovém zákoně.
Osnova se týká asi 1.000 osob a při jejím
plném provedení se očekává,
že se zvýší náklad na vysokoškolské
asistenty o 300.000 až 400.000 Kč ročně.
Rozpočtový výbor projednal tuto osnovu ve
schůzi dne 23. dubna a doporučuje slavné
posl. sněmovně, aby ji schválila tak, jak
se na ní usnesl výbor kulturní a rozpočtový.
O úhradu je postaráno tím, že zvýšené
vydání bude kryto úsporami v ministerstvu
školství.
Doporučuji proto slavné sněmovně,
aby osnovu schválila tak, jak ji přijal výbor
kulturní a rozpočtový. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci.
Zahájime preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem rečnícku
lehotu 30 minút. (Námitek nebylo.)
Námietok niet. Navržená lehota je schválená.
Prihlásení sú rečníci: na strane
"proti" pp. posl. Sivák a Slanský;
na strane "pro" pp. posl. dr inž. Tumlířová,
dr Domin, dr inž. Lokscha a inž. Karmasin.
Udeľujem slovo prvému rečníkovi "proti",
pánu posl. Sivákovi.
Posl. Sivák: Slávna snemovňa!
Škoda, že koalícia len po 18 rokoch prichádzas
návrhom zákona, ktorý mali sme už dávno
mať, aby sa odčinila krivda páchaná
nanašom vedeckom doraste. Musíme konštatovať,
že po všetkých platových reformách,
keďuž upravené boly hmotné pomery i toho
najposlednejšieho zriadenca, koalícia donáša
naposledy návrh, ktoltorým sa mamajú upraviť
hmotné a právne pomery vysokoškolských
asistentov.
Asistenti, to je náš vedecký dorast, to sú
naši budúci vedeckí pracovníci. Avšak
práve preto musíme úprimne ľutovať,
že štátna správa nevšimla si týchto
pracovníkov a že neupravila ich právny pomer
skôr.
V dôvodovej zpráve návrhu zákona sa
hovorí, že popri profesoroch vysokých škôl
sú to asistenti, ktorí majú najväčší
vplyv napedagogickú a vedeckú výchovu vysokoškolských
študentov. Pomáhajú tak vychovávať
štátu všetky kategorie štátnych a
verejných zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním,
pri tom sú však v ďaleko horšom platovom
a právnom postavení, než do akého sa
dostávajú ich žiaci. A tento stav, dámy
a pánovia, trpeli sme od prevratu celých 18 rokov!
Republika naša patrila medzi štáty, ktoré
najhoršie honorovaly vedecké pomocné sily,
menovite však vysokoškolských asistentov. Nedávno
povedal mi istý asistent: "Nech nám dajú
titul hoci zriadenca, len nech nám potom dajú plat
zriadenecký, aby sme sa mohli venovať svojim študiám."
Koaličný poslanec dr Macek verejne poukázal,
že vláda vo veciach kultúry vedie často
nerozumnú politiku. Takúto nerozumnú politiku
viedla vláda i pri otázke honorovania vedeckých
pracovníkov, menovite však asistentov. Je nad všetku
pochybnosť, slávna snemovňa, že asistenti,
demonštrátori a iné vedecké pomocné
sily sú na vysokých školách potrebné.
A keď sú potrebné, je eminentnou povinnosťou
štátnej správy upraviť hmotný a
právny pomer týchto vedeckých síl
tak, aby sa mohly venovať svojim študijným prácam.
Slávna snemovňa, bolo to tak a bude vždy tak,
že na hospodársku krízu doplácala obyčajne
národná osveta a veda. Ak sa niekde sporí,
sporí sa na školách, a to od najnižších
po najvyššie. Jednako však nemalo by sa dovoliť,
aby postihnuti boli tí najskromnejší pracovníci
vedy, vysokoškolskí asistenti.
Pán prof. a posl. dr Domin v jednej svojej reči
správne poukázal, že potrebujeme nielen armádu
zbraní, ale i armádu pracovníkov ducha. Celkom
správne. Povedal ďalej, že vysoké školy
sú generálnym štábom duševnej práce.
Ale je pravda i to, že veda je najúčinnejšou
medzinárodnou zbraňou. Mladá republika, ako
je naša, potrebuje armádu vedeckých pracovníkov
existenčne zabezpečených, aby mohli svojej
vedeckej práci žiť, aby sa jej mohli bezstarostne
venovať. Ak je hoden robotník mzdy svojej, vedecký
pracovník mzdy svojej hoden je dvojnásobne.
Slávna snemovňa! Nám, Slovákom, ide
menovite o slovenský vedecký dorast, o slovenských
vedeckých pracovníkov. Sme totiž toho náhľadu,
že budúcnosť slovenského národa
závisí aj od toho, nakoľko sa nám podarí
vychovať a zachovať dostatočný počet
vedeckých síl, vedeckých intelektuálov
a na koľko sa nám podarí vypestovať slovenskú
národnú vedu. Slovenský národ je národom
malým, musí byť preto predovšetkým
národom kvalitným, vzdelaným, aby bol v medzinárodnom
kultúrnom svete uznávaný a rešpektovaný.
Vedeckým pracovníkom a vedeckému dorastu
patria v prvom rade vysoké školy, keďže
na týchto školách sa odchovávajú
naši pracovníci a iné pomocné sily vedecké,
lebo vysoké školy sú v prvom rade ústavmi
badacími a výskumnýi a len potom sú
ústavmi vyučovacími. Každý kultúrny
štát snaží sa preto, aby podľa možnosti
mal čím viac vysokých škôl, a
to najdokonalejšie vystrojených a vybavených.
Žiaľ, že my o takomto kultúrnom úsilí
tu u nás nemôžeme hovoriť. Nášmu
Slovensku po stránke vysokoškolskej nedostávasa
a nedostalosa dostatočnej a zaslúženej pozornosti,
nedostáva sa nám toho, čo nám patrí
a na čo máme nárok. Naopak pri otázke
vysokých škôl sa nám od počiatku
krivdilo a krivdí sa nám i dnes. Ako je známo,
na Slovensku mámelen jednu vysokú školu, univerzitu
Komenského, avšak i táto škola je neúplná
a nedobudovaná. Ako ráčite vedieť, univerzita
Komenského nemá prírodovedeckej fakulty,
čo je Slovensku na veľkú škodu. Slovensko
obdarené je veľkým prírodným
bohatstvom ako zem máloktorá, a jednak o toto bohatstvo
leží úhorom, leží akoby zakliaté.
Je potrebné, aby sa bohatstvo Slovenska systematicky preskúmalo
a využilo, je potrebné, aby tento kapitál sa
rentoval, a to nielen v záujme Slovenska, ale i celej republiky.
Prírodovedecký výskum možno síce
riadiť z Prahy alebo z Brna, avšak je to nepraktické
a zdlhavé, naráža to často na prekážky,
čím sa výskumná práca len hatí
a znemožňuje. Prírodovedecký výskum
Slovenska treba chytiť za pravý koniec, treba ho koncentrovať
na Slovensku, kde má on prirodzený podklad. (Výborne!)
K tomu je však potrebné, aby sme mali slovenský
prírodovedecký dorast. Dnes po 18 rokoch, všetko,
čo mám my Slováci, je jeden dorast na prírodovedeckej
fakulte Karlovej univerzity.
Slávna snemovňa! Nadhodil som otázku slovenského
vedeckého dorastu. Je to otázka veľmi chúlostivá,
ba povedal by som, priamo boľavá. Každému
musí napadnúť všeobecný nedostatok
asistentov a vedeckých pomocných síl, najmä
na právnickej a filozofickej fakulte univerzity Komenského.
Býva skoro pravidlom, že každý ústav
na právnickej alebo filozofickej fakulte má jedného
až dvoch asistentov. U nás na Komenského univerzite
na celej právnickej fakulte máme len troch asistentov
Slovákov, a na filozofickej fakulte len jedného
Slováka asistenta! Avšak ešte smutnejším
je fakt, že niet výhľadu, aby sa v blízkej
budúcnosti stav napravil. Nás Slovákov znepokojuje
hlavne to, že v obchádzaní slovenského
vedeckého dorastu vidíme úmysel a skrytú
tendenciu. Ide zkrátka o to, aby slovenských vedeckých
pracovníkov, vysokoškolských profesorov, bolo
čím menej na katedrách. Nepovedali by sme
nič, keby slovenský vedecký dorast, asistenti
a docenti boli len akési protekčné deti,
keby boli darebáci a lajdáci, vo skutočnosti
však sú to ľudia nadaní, talentovaní,
vážní a usilovní vedeckí pracovníci,
ba sú to vedci, sú to učenci, známí
dnes už i v zahraničí. Na lekárskej
fakulte na pr. máme asistentov a docentov, ktorí
vydali už pekný počet štúdií
a vedeckých diel.