Vyhlásil som, že zaujímame k tejto osnove zákona
kladné stanovisko preto, lebo tento zákon je obranný
zákon a obrannú vojnu i ako katolíci pripúšťame.
Bohužiaľ, ale aj v tomto ohľade i na tomto bode
máme práve zo zákona tiež aj nejaké
pochybnosti, a myslím, že by nebolo tak nemožné
tieto pochybnosti rozptýliť a upraviť osnovu
tak, aby obstála i po tejto stránke, aby bola nám
i po tejto stránke prijateľná. § 142 hovorí
o použití zákona k plneniu medzinárodných
záväzkov. Odvoláva sa na ústavnú
listinu a nikto nie je ďalej od toho ako my, aby sme nechceli
plniť medzinárodné záväzky. Áno,
čo podpíšeš, drž, čo sľúbiš,
to splň. (Hlasy: Aj v Pittsburku!) Aj v Pittsburku.
Obraciam ovšem aj na druhú stranu.
Ale, veľactená snemovňa, my máme spojenca,
o ktorom by sme nemohli bezpečne a natrvalo povedať,
že myslí len na obranu, a to je spojenec sovietské
Rusko. Tento spojenec myslím ... (Výkřiky.)
To si vybavte s ním, ja v mene jeho nemôžem
hovoriť. Komunizmus sa nevzdal plánu svetovej revolúcie
a robiť rozvrat. Treba sa pozreť dneska na Španielsko
a budeme videť, že tento rozvrat sa tam úmyselne
a systematicky robí, keď si sovietske Rusko a komunizmus
trúfa takého svojho exponenta, ako je maďarský
krvavý kat Béla Kun, vyslať do Španielska,
aby tam držal vlnu komunizmu ďalej. Myslím, že
nikto nepotrebuje väčších dökazov
na to, že táto svetová revolúcia je
v pláne nášho spojenca a ako sa usiluje túto
revoltu a túto svetovú revolúciu roznietiť.
Pripomíname výraz toho poslanca komunistu Diaza
v Španielsku, ktorý hovoril o tých topánkach
na nohách katolíckeho vodcu Gil Roblesa a po oživení
toho výroku na Slovensku, že naši verní
súdruhovia usilovali sa tento výraz preniesť
do slovenskej frazeologie a začali rozprávať
o prelátskych papučiach a inakých opatreniach,
ktoré sú zjavné prejavy osobného teroru
fyzického.
Pánovia, ktorí sa honosíte tým, že
bojujú smery, že myšlienky sa srážajú,
dobre, tam stojíme, ale nehlásajte vtedy, že
vy nie ste teroristi najhrubšieho zrna, že nie ste lační
na ľudskú krv, najušľachtilejšiu krv,
lebo sú to ľudia, ktorým vyhrožujete a
ďakujete im, že ste v tomto slobodnom štáte,
že vám pripravil, aby ste mali príbytok nad
hlavami (Potlesk poslanců slovenské strany ľudové.),
že vám dávajú možnosť,
aby ste každodennú stravu, chlieb, dostávali,
aby ste mohli spokojne žiť a že žiadny rozumný
človek neočakával a v budúcnosti nemôže
očakávať, takými nevybieravými
metodami aby bolo zasahované do verejného života.
Katolíci nebudú nikdy žiadnu revoltu pripravovať,
ale vyhlašujeme, že na revoltu a ohrožovania najdeme
si spôsob, že sa dovedeme im brániť. (Potlesk
poslanců slovenské strany ľudové.)
Sme presvedčení, že hlasovaním za osnovu
zákona o obrane štátu dávame v smysle
Kristovej axiomy: Dejte, co je cisárovo cisári,
a Bohu, čo je Boží, - dávame štátu,
čo mu patrí, s tým upevňujeme základ
pre ďalšiu čiastku tejže axiomy, aby štát
dal národu slovenskému, čo mu patrí.
(Potlesk poslanců slov enské strany ľudové.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. Holeček.
Posl. Holeček: Slavná sněmovno! Vážené
dámy a pánové!
Dovolte mi především, abych jako příslušník
oposičního hnutí státotvorného
vyjádřil svoji radost nad tím, že dosavadní
průběh rozpravy sněmovní o osnově
zákona na obranu státu potvrzuje to, co jsme všichni
očekávali: že bez rozdílu politického
přesvědčení všichni stojíme
v jedné řadě, v jednom šiku sevřeni
a jednotni za státem, za obranou republiky, stejně
proti nepříteli vnitřnímu, proti rozvratné
třetí internacionále jako proti nepříteli
vnějšímu. (Výborně!) A
že všichni si uvědomujeme, že vítáme
chvíli, která konečně opírá
bezpečnost státu a republiky o tu střízlivou
věcnou politiku, kterou jsme vždycky hlásali
a o kterou chceme viděti opřenu také všechnu
svoji budoucnost; o tu střízlivou politiku, která
nás konečně událostmi poučila,
že ne smlouvy a pakty samy o sobě, ne sama Společnost
národů, nýbrž naše vlastní
síla opírá a zajišťuje naši
bezpečnost a že o paktech a smlouvách rozhoduje
ne to, co je v nich napsáno, nýbrž jaká
síla bude za nimi stát ve chvílích
krise, ve chvílích jejich uplatňování.
Chci-li se dnes také ujmouti slova proto, abych jako bývalý
voják a legionář, třeba z jiného
politického tábora a třeba z řad oposice,
poděkoval panu ministru nár. obrany Machníkovi,
že s tak uznání hodnou energií dovedl
k úspěšnému dojednání
osnovu zákona na ochranu republiky, nemohu neprojeviti
lítost nad tím, že tato osnova zákona
se nestala jedním z budovatelských pilířů
republiky od samého počátku jejího
tvoření. (Tak jest!) Jen silný jest
s to účinně ochrániti a zajistit mír.
Dovolte, abych připomněl, že to byl právě
předseda Národního sjednocení dr Kramář,
který již na mírové konferenci, v době,
kdy se začala organisovat Společnost národů,
varoval před nekritickým spoléháním
na tuto novou mírovou instituci a volal, abychom nezanedbávali
své armády, svojí branné moci, která
rozhodne, jaké spojence budeme za sebou mít a kolik
u našich spojenců i našich nepřátel
bude respektu k nám samým. (Tak jest!)
Jsem toho názoru, že jen včasná příprava
k obraně je s to také bránit a zamezit válce.
Sám pan ministr nár. obrany nemohl nekonstatovat
ve svém projevu, kterým zahájil debatu v
posl. sněmovně, že jsme zůstali poněkud
pozadu, v důvěře, že nikdo nás
nenapadne, a také důvodová zpráva
k osnově zákona na obranu státu konstatuje,
jak jsme pozadu také vůči jiným státům.
Jsem rád a rád to zjišťuji, že naši
vojáci si uvědomují význam toho, co
znamená prvek času pro obranu státu, pro
armádu. Náčelník hlavního štábu
branné moci ve svém projevu ve Štefánikově
domě nedávno konstatoval, že ve válce
je čas jedním z nejdůležitějších
prostředků. Racionalisace času, prvek rychlosti
jsou základními požadavky a kdo je ovládá,
má z polovice zajištěný úspěch.
Mám plné přesvědčení,
že vojenská správa ve svém odborném
vedení a také politicky i za předchůdce
dnešního ministra nár. obrany, Bradáče,
jehož všichni vzpomínáme s úctou
a vděčností, znala své těžké
úkoly a často proti politickým požadavkům
vyzdvihovala, co je nutno žádati a co je nutno připraviti.
(Výkřiky posl. Špačka.) Vzpomeňme
jen doby před čtyřmi lety, kdy v Ženevě
začala odzbrojovací konference a kdy se v našich
zákonodárných sborech připravovala
14měsíční vojenská služba.
Dnešní generální inspektor branné
moci, tehdejší náčelník štábu
branné moci, armádní generál Syrový,
pozván Svazem čsl. důstojnictva, aby řekl
svůj názor na tak důležitý problém,
dovedl i na veřejnost podle své povinnosti promluviti
o svých nejvážnějších pochybnostech
a upozorňoval - zvítězí-li politika,
která se u nás bohužel příliš
dělala podle počasí na zahraniční
obloze - že pak klade striktní požadavky, které
nutno splniti, a hlavně ovšem kromě zvýšeného
počtu délesloužících poddůstojníků
požadoval zavedení předvojenské branné
výchovy, a to tak, aby předcházela zavedení
14měsíční vojenské služby.
A tehdy také v branných výborech Národního
shromáždění přednesl zástupce
vojenské správy výklad, ve kterém
otevřeně řekl (čte): "Již
v úvodu musím se, pánové, zmíniti
o těch pochybnostech, které vedení branné
moci chovalo a chová k myšlence zkrácení
služby vojenské. Není a nebyl to nikdy nedostatek
dobré vůle se strany vojenské správy
vyhověti volání po úlevách
v konání branné povinnosti, nebyla to konservativnost
náhledů nebo snad neporozumění snahám
národa pro domnělou odloučenost vojenského
vedení od života občanského; při
dnešním složení vojenského velení
nikdo nezaujatý nemůže jistě takové
příčiny nebo pohnutky tomu podkládati.
Jedinou příčinou, proč vojenská
správa se obávala přistoupiti k tomuto opatření,
jest, že nenachází záruky, že armáda
zůstane při zkrácené službě
na té výši, na které dosud byla, poněvadž
máme oprávněné obavy, že Národní
shromáždění těžko může
dáti armádě ty prostředky, kterých
je k udržení jakosti armády zapotřebí.
To je pravá příčina rozpaků
vojenské správy, poněvadž je přesvědčena,
že, nebude-li jakost armády udržena, pak budou
všechny oběti státu na armádu vynakládané
zbytečně vyhazované prostředky.
Ale třebaže svým rozhodnutím přebíráte
na sebe právně odpovědnost vůči
státu za tento počin, zůstane tu odpovědnost
vojáků z povolání, kterým vy
vnucujete nástroj, o jehož hodnotě mají
více než opodstatněné pochyby. A ta.
odpovědnost vojenského vedení v historii
nepomine, poněvadž, neosvědčí-li
se toto opatření, zklame-li, bude za vinu kladeno
nám, že jsme nekonali svoji povinnost, že jsme
neuplatnili včas své námitky. Proto ty naše
veliké rozpaky, poněvadž jsme přesvědčeni,
že jde o rozhodnutí osudové, a poněvadž
nemáme jistoty, že změna nepřinese armádě
škody." (Výkřiky posl. Špačka.)
Dámy a pánové! Nebudu citovati z tehdejších
novin, co jenom za tento otevřený soud, který
nenásledovaly jinak důsledky - jichž si snad
vyžadoval - energické obrany armády, museli
vytrpěti naši vojáci, jak nevěcně,
demagogicky a rvavě bylo útočeno na př.
na generála Syrového, který jako symbol vojenských
ctností legií stál v čele vojenského
vedení. (Výkřiky posl. Špačka.)
Nám, kteří jsme politicky i tiskem podporovali
vojenskou správu a armádu, se odpovídalo
kampaněmi, kde přezdívka "válečných
štváčů" byla ještě
z nejmírnějších.
Nepřipomínám tyto věci proto, abych
dnes, kdy všichni v solidárním šiku jsme
povinni manifestovati za republiku a její obranu, rekriminoval.
Všichni se musíme sjednotiti ve střízlivé,
reální politice, která počítá
bez sentimentality a bez ilusí s tím, že ve
světě rozhoduje jenom to právo, které
je opřeno o moc. Pacifismus nesmí býti slabošstvím.
Takový pacifismus pracuje pro útočníka,
pro vítězství násilí. Věčná
je platnost Tyršova: "Svět tam se hne, kam se
síla napře." Poznejme, rozviňme a uplatněme
ve všech oborech svou sílu. (Výborně!)
V ní je skutečná hodnota záruky
za mír. Slabého si neváží nikdo,
slabý přímo provokuje zpupného souseda,
aby byl pohlcen. A nezapomeňme, že nám to sousedé
řekli docela otevřeně, a že Bismarck
řekl: "Slaboch přijde vždycky pod kola."
(Výborně!)
Respekt ciziny k nám, a to stejně spojenecké
jako nepřátelské, bude úměrný
jen naší vnitřní síle, síle
naší národní jednoty, naší
konsolidace sociální, hospodářské
i politické, síle naší rozhodnosti k
obraně, naší vojenské vyspělosti
technické i morální.
Ne obloha v zahraniční politice, nýbrž
Tyršův duch nám ukazuje cesty skutečného
míru a bezpečnosti republiky a její existence.
A duch Tyršův znamená soustavnou, od zahraničního
počasí zcela neodvislou trvalou péči
o povznesení národní brannosti, péči
o armádu, a to nejen o její výzbroj, motorisaci,
letectvo, nýbrž i o její hmotné podmínky
pracovní. Armádě se připravuje půda
už ve škole, a na to u nás bohužel zapomínáme.
V tělocvičných a lidovýchovných
institucích a spolcích musí býti naše
mládež proniknuta vědomím odpovědnosti
za obranu státu. Každý občan musí
býti vychováván v brannosti zvýšené.
(Posl. Ježek: Dělají to všude, jen
u nás ne!)
A tu bych chtěl říci, abychom nepřezírali
ani morálních podmínek zdravé brannosti.
Není těžších škod pro národní
brannost, než, nejsou-li úřady republiky dodržovány
legionářské zákony, je-li zanedbávána
nebo nedostatečně organisována péče
o zestárlé, nemajetné, choré nebo
invalidní vojáky národní revoluce,
ať už zahraniční nebo domácí,
je-li bezmocně přihlíženo k stále
se zvětšujícímu počtu legionářských
sebevražd a sebevražd invalidů, je-li vydán
na pospas bez ochrany státu ten, který svou krví
stát vybojoval a budoval. A není snesitelné
se zásadou brannosti, která je národní
ctností, aby branná služba poškozovala
ty, kteří na prospěch svých neodvedených
spoluobčanů ztrácejí ve veřejných
službách postup, pořadí a plat, v soukromých
službách pak i chléb. (Tak jest!) Pravda,
jsou to všechno vážné nedostatky a chyby,
ale jestliže errare humanum est, pak jediné tenkráte
ukážeme, jak chceme opravdu prováděti
zákon na obranu státu, jestliže činy,
ne pouze slovy a ne pouze textem na papíře ukážeme
svoji vůli, jak chceme státi za republikou.
Osnova zákona na obranu státu tak, jak je textována,
je nesporně vážným krokem k nápravě,
bude-li ovšem prováděna. Provádění
vítáme a voláme po něm. Z přesvědčení
jsme proto spolupracovali na zákoně na obranu státu,
pokud nám to bylo možno, ve výboru branném
i ústavně-právním. Byly to naše
návrhy, návrh bratra majora Smetánky
a našeho klubu, který už před zákonem
o zostření trestů za špionáž
volal po nejpřísnějších trestech
proti špionům, a tato sněmovna by měla
manifestovat za samozřejmý požadavek, že
špion nemá místa v řadách členů
Národního shromáždění.
(Výborně! - Potlesk. - Výkřiky
posl. Chmelíka a Vallo. - Různé výkřiky.)
Jestliže tato osnova zákona měla býti
kriteriem, jak kdo stojí za republikou, tedy to nejlépe
ukázali páni z komunistické strany, kteří
zde za projevu ministra nár. obrany Československé
republiky dovedli skandovati slávu rudé armádě,
těm, kteří jsou oporou rozvratné práce
v Evropě a na celém světě.
Jestliže osnova zákona na obranu státu tvoří
bezpečný právní podklad ke všem
opatřením nejen v branné pohotovosti státu
(Výkřiky. - Místopředseda
Mlčoch zvoní.), nýbrž i v dobách
mimořádných, kdyby republika byla ohrožena
uvnitř státu nebo na jeho hranicích, pak
je tu také proto, aby nejen ukládala povinnosti
loyálním občanům republiky, nýbrž
aby také ukazovala, že dovedeme donutiti k povinnosti
ty liknavé, váhavé a povinnosti se vyhýbající.
(Výborně!) Zákon musí najíti
cestu, aby již preventivně bránil škodám
a nebezpečím úmyslné sabotáže,
úmyslné zrady republiky, a aby také stíhal
a trestal ty, kteří více než republiku
milují své sobectví, nebo živíce
se chlebem a bohatstvím republiky dali své srdce
jiným a republice chystají úklady a zradu.
(Výborně!)
Po bludných cestách minulosti přichází
se tedy konečně r. 1936 s osnovou zákona,
který stanoví jako samozřejmost, jako požadavek
zdravého rozumu, že práce nutné k přípravě
obrany státu třeba provésti již v době
míru, že už v době míru musíme
umožniti co možná okamžité uskutečnění
všeho, co je nutné k převedení organisace
mírové na organisaci válečnou.
V osnově zákona jde v podstatě především
o organisaci týlu, a tu samozřejmě opatření
hospodářská vystupují do popředí.
Je to jakýsi základní zákon hospodářské
a pracovní mobilisace. Nejvyšší rada obrany
státu a nejvyšší úřad hospodářský
jsou osou celé organisace, jež zasahuje každého
příslušníka státu bez rozdílu
a jež mu může uložiti dalekosáhlé
osobní i věcné povinnosti.
Názor, který vyslovuje v "Národohospodářském
obzoru", v článku, který v těchto
dnech vyjde, jeden z našich předních hospodářských
činitelů na Moravě, tajemník obchodní
a živnostenské komory v Brně dr Jindřich
Mayer, jest jistě správný. Nikdy ještě
v našich zemích nebylo zákonem tak zdůrazněno,
že jednotlivec tam, kde jde o osud národa a státu,
není ničím, a že v zájmu státu
a národa je potřebí obětovati všechny
osobní i věcné zájmy jednotlivcovy.
Nikdy ještě nebyla v tom rozsahu tato zásada
zdůrazněna i pro určité období
mírové. Vhodná úprava hospodářství
a jeho přizpůsobení potřebám
obrany státu je jistě problémem velmi obtížným.
Z toho důvodu upozorňuji na názory, tlumočené
autorem stati, kterou jsem připomněl, poněvadž
jsou to názory nesené kladem spolupráce našich
hospodářských činitelů s činiteli
vojenskými, kladem spolupráce rozhodné, těsné
a okamžité.
Ve článku tom se praví (čte): "V
naší soustavě hospodářské
a politické" - říká dr Mayer
- "je mírové soukromé podnikání
vybudováno na snaze docíliti co nejvyššího
výnosu. Tento soukromohospodářský
cíl podnikání musí přirozeně
ustoupiti v mimořádných poměrech do
pozadí anebo musí vůbec zmizet, má-li
pro potřeby obrany státu byti dosaženo
ono maximum užitečnosti, jehož stát a
národ pro obranu potřebuje. Sporným by však
mohlo býti, do jaké míry má stát
právo, aby uplatňoval v soukromém podnikání
tyto zásahy již v míru, jako přípravu
pro mimořádné doby. Toto právo mu
bezesporně náleží pro válečný
průmysl, pro ostatní pak potud, pokud od příprav
v míru závisí fungování podniků
důležitých pro obranu státu ve válce.
S hlediska obrany státu není možno budovati
podnikání jen na hospodářské
prosperitě, nýbrž i na povinnosti třeba
za cenu materiálních obětí opatřovati
statky, jež v budoucnu budou sloužiti přímo
či nepřímo obraně státu. Omezování
snah po nejvyšším výnosu ve prospěch
brannosti státu má však přirozené
meze, jež jsou dány tím, že stát
za války nemůže hospodařiti normálním
způsobem, ale musí žíti ze substance,
což ovšem vyžaduje, aby substance byla dostatečná.
To je však možné jen tehdy, jestliže mírové
hospodářství je postaveno na takových
zdravých základech, jež její utvoření
umožňují. To chápe velmi dobře
osnova československá, jejímž vzorem
byla asi opatření italská.
Ale mírové hospodářství možno
přeměniti na válečné v omezeném
rozsahu i z jiných důvodů. Určitý
stav hospodářství je výsledkem dlouhého
vývoje a přirozených podmínek, jež
nesmí býti porušeny, nemá-li býti
rozvrácen hospodářský organismus.
Proto přípravy pro hospodářskou mobilisaci
musí býti spojeny s rozumným a uváženým
hodnocením hospodářských sil, což
ovšem předpokládá i náležitou
spolupráci hospodářských činitelů.
Jen za této spolupráce je možno připraviti
hospodářskou mobilisaci, jež se co nejméně
dotkne soukromého hospodářského podnikání,
vybudovati válečné hospodářství
co nejúčelněji pro obranu státu a
bez ohledu na soukromé zájmy a konečně
provésti i demobilisaci nejvhodnějším
způsobem a se zvláštním zřetelem
k zájmům příslušných podniků.
Tato činnost se ovšem rozpadá na řadu
akcí, jejichž účelem je uskutečniti
všeobecné zásady. To je opatřování
surovin a zajištění jich zásob, péče
o náhražky, palivo a pohonné látky,
o správné rozdělování potřeb
pro armádu i obyvatelstvo a provádění
výroby nejúspornějším způsobem.
Všechny tyto problémy budou v daném okamžiku
ještě komplikovány mobilisací osobní,
jež změní podstatně poměry pracovní
a vynutí si určité úpravy v podniku
i v armádě.
Promítneme-li tyto předpoklady do úpravy,
jež se chystá v Československu, vidíme,
že československý stát a vláda
budou ihned po vstoupení zákona o obraně
státu v platnost postaveny před obtížné
úkoly, které nemohou vyřešiti bez opatrných
zásahů a v krátké době. Pro
Československo - i když má některé
důležité suroviny - surovinový problém
bude hráti velikou roli. Péče o zajištění
surovin soustředí se na suroviny textilní
a minerální oleje. Pokud bude možno je nahraditi
náhražkami, budou jistě učiněny
pokusy o vybudování náhradní výroby.
Ale musíme si uvědomiti, že výroba náhražek
je trvale možná, jen když je rentabilní,
a že jen s hlediska budoucí obrany státu nelze
provésti bez velikých hmotných škod
- přestavbu těchto průmyslů na náhražkové.
Se zabezpečením surovin souvisí i politika
dostatečných zásob. Pokud jde o podniky důležité
pro obranu státu, musí býti učiněno
vše, aby jejich mobilisace a změny v pracovních
silách proběhly úplně hladce a aby
tyto podniky byly pravidelně zásobovány surovinami.
Poněvadž u nás hlavní průmyslová
území jsou na ohroženém pohraničí,
bude nutno, aby stát vykonával tlak na podnikatele,
aby podniky důležité pro obranu státu
zakládali v územích odlehlejších
a bezpečnějších, což dnes dělá
také Německo. To není ovšem možné
ve všech případech. Konečně bude
stát nucen učiniti přípravy ke spravedlivému
rozdělování předmětů
spotřeby a zamezení jakékoliv spekulace,
poněvadž kořistnictví z válečných
poměrů odporuje přímo účelu
a smyslu zákona.
Tyto úkoly nemůže stát uspokojivě
splniti jinak než s přibráním hospodářských
činitelů. Je sice možno řešiti
je i bez nich, ale pak s nebezpečím, že bude
oslaben hospodářský organismus a že
nesplní v rozhodné chvíli svého účelu.
Odpovědnost je tím větší, čím
hlubší je zásah a čím více
se dotýká zájmů širokých
vrstev, které v mimořádných dobách
budou nositeli těžkých obětí,
jež na ně budou vloženy v zájmu státu.
Aby mohly býti spolehlivými nositeli, k tomu je
však třeba mnohem více než rozumných
opatření pro obranu státu. Široké
vrstvy musí býti i morálně připraveny
na možnosti, které Československo donutí,
aby se bránilo, a přesvědčeny, že
oběti jednotlivců pro celek jsou nutné. Proto
zákon o hospodářské obraně
státu by měl míti protějšek v
zákoně o mobilisaci politických sil ve prospěch
národa a státu."
Ale ne jen protějšek a doplněk v tomto zákoně;
organisace si žádá, abychom měli připraven
také zákon o branné předvýchově,
aby konečně bylo uskutečněno to, co
doposud bylo předmětem stranických zápasů
a sporů a v čem zájem státu a národa
musí býti povýšen nade všechny
zájmy politických stran. Předseda klubu poslanců
národního sjednocení Ježek vyjádřil
již v "Národních listech" naše
stanovisko k této věci do řad nepřátel
republiky uvnitř i vně. (Čte):
"V obraně státu, v ochraně naší
svobody jsme všichni za jedno. Jeden za všechny, všichni
za jednoho. Pro nás, státotvornou oposici, obrana
státu a svobody je vysoko nade všemi dočasnými
politickými konstelacemi. Obrana státu nám
znamená nerozborný šik jednotného československého
národa. Obrana svobody není a nebude nám
předmětem politické licitace, nýbrž
jest a bude nám vždy svatou národní
a státní povinností. Naši nepřátelé
v cizině měli by si vzíti z tohoto zjevu
poučení pro budoucnost. Měli by pochopiti,
že každá spekulace z rozporů Čechů
a Slováků, z rozdílů stranických
a názorových je založena na vratkých
předpokladech. Tím okamžikem, kdy někdo
cizí by si dovolil vztáhnouti ruku proti naší
republice, narazí na jednotný, nerozborný
šik všech Čechů a Slováků,
na jednu řadu, v níž budou státi všichni
vzájemní političtí odpůrci,
které sice dělí různé programy
a názory, ale které pojí ve společném
nebezpečí jednotná nepřekonatelná
láska k vlastnímu samostatnému státu."
(Předsednictví převzal místopředseda
Langr.)
Je naší povinností, abychom dali armádě
vše, čeho k obraně státu potřebuje.
A musíme si uvědomiti, že pouze stoprocentní
činy mohou vyrovnati časový náskok
našich nepřátel. Doufejme, že zákon
na obranu státu stane se krokem k té základní
změně našeho vnitropolitického života,
o kterou usilujeme a která je nesena Rašínovým
"blaho státu buď nám nejvyšším
zákonem". (Tak jest!) Máme důvěru
v brannou moc republiky, máme víru ve vlastenectví
a duchovní i mravní zdraví našeho lidu.
Jsme přesvědčeni, že společným
úsilím před tváří nebezpečí
se obrodíme a zesílíme uvnitř. Je
toho třeba. Je to nejvýš třeba. Není
to jen naše svědomí, které tak mluví.
Vítáme, že se toto svědomí zpytuje
i jinde. Upozorňuji na hlas, který právě
v této době považuji za velmi významný
a který vyšel v Laichterově "Naší
době", přinášející
pozoruhodný článek soc.-demokratického
poslance a národohospodáře profesora Macka,
který zní vážně a který
volá také do vlastních řad.
Prof. Macek tvrdí, že naše republika je
vážně nemocna. Tuto nemoc vidí především
v tom, na čem byla založena (čte): "Není
to jen přítomná krise hospodářská,
ta pouze zhoršila starší nemoc, jejíž
jméno je špatné občanství, špatný
namnoze poměr občana ke státu. Náš
průměrný občan je veden k tomu, aby
se snažil ze státu pouze něco trhnout pro sebe,
dostati něco za nic, a čert vezmi ostatní.
Z tohoto špatného poměru občana ke státu
vzniká špatný poměr politických
stran ke státu. Říká se - zajisté
právem - že demokracie potřebuje politických
stran k tvoření, vyjadřování
a uplatňování veřejného mínění
v zákonodárství a ke kontrole správy
státu, čili úhrnem řečeno k
organisaci občanské spolupráce na budování
státu. Jenže u nás politické stranictví,
pro demokracii tak důležité, zdegenerovalo
na snahu uspokojovat sobecké tužby jednotlivých
občanů-státníků a jejich skupin.
Výsledkem tohoto špatného poměru stran
ke státu je špatná vláda, vláda
sabotovaná sobeckými požadavky jednotlivých
vládních stran nebo i jen jejich částí
a nezpůsobilá sledovat zájem celku i v nejnaléhavějších
potřebách. Už i sama bezpečnost státu
uvnitř i na venek se stává předmětem
stranických akcí a prospěchů.
Je už věru na čase, abychom se vzchopili a
uvědomili si, že tento stav věcí déle
nelze snášet a že nápravu nelze odkládat
s podzimu na jaro a s jara na podzim, a abychom s tou nápravou
začali. Všichni dohromady neseme odpovědnost
za osudy republiky."
Mohu říci, že tuto analysu a synthesu podpisujeme,
že s ní souhlasíme, a chtěli bychom
věřiti, že se v těchto vážných
dobách republiky najdeme, že se najdeme lépe,
než se našla Francie za dob, kdy ještě v
r. 1914 ministr vojenství Etienne marně volal ke
své sněmovně, marně volal do svědomí
francouzské levice, marně volal do řad socialistů,
zatím co Jaures, vůdce francouzských socialistů,
plakal u Vivianiho a zapřísahal ho, že Vilém
II. války nechce, zatím co socialisté hlasovali
proti vojenským předlohám. My si musíme
uvědomiti, že hlas, který pozvedl francouzský
ministr vojenství, je hlasem, který dnes stejně
volá k Francii, k nám, k celé Malé
dohodě, ke všem, kteří si uvědomujeme
svoji odpovědnost za budoucnost republiky, za budoucnost
míru. (Výkřiky komunistických poslanců:
Francie je levá!)
Také levá Francie si to musí uvědomiti,
nebo zahyne, nebo ji dostane rozvratná Moskva.
(Potlesk.)
Čím mírumilovnějšími se
stáváme u vědomí práva svého,
tím více musíme chrániti své
dílo míru, své jmění národní
před nebezpečími, jež ohrožují
slabého, a před překvapeními, jež
očekávají ti, jimž se nedostává
prozíravosti.
V tomto smyslu volám: Zdar branné moci Československé
republiky! Naše statky, naše jmění, naše
životy i krev na obranu vlasti! (Potlesk poslanců
národ. sjednocení.)