A dovolte mně, abych se stručně zmínil
o příčinách úpadku československého
motorismu. (Hlasy: To je ten špiritus!) Nejen špiritus,
jsou ještě jiné věci. Především
jsou to vysoké ceny aut a typů důležitých
pro obranu státu zvláště. Prostudoval
jsem na základě oficielních zpráv
poměry v Anglii, Italii a Německu, Rakousku a v
Československu. Graficky jsem si zachytil ceny aut v jednotlivých
státech podle určitých typů. Slavná
sněmovno, já zjišťuji, že Československo
je po Italii nejdražším státem. Ale musíme
si všimnouti poměrů u svého souseda.
Stojí-li do 2.000 cm3 v Československu
vůz průměrně 52 tisíc, v Německu
jej dostanete za 35 tisíc Kč. A do 3.000 cm3
- jeden z nejdůležitějších typů
pro obranu státu - v Československu stojí
84 tisíc Kč, v Německu 62 tisíce Kč.
Jasně se nám ukazuje, že je potřeba
provésti reorganisaci automobilové výroby
a zároveň snížiti počet typů.
Továrny vzájemně zápasí, a
vyrobí-li se ve Spojených státech severoamerických
jednoho typu ročně 400 tisíc, v Československé
republice 800 kusů.
Je také nutno sáhnouti ke snížení
cla, a to postupně, abychom automobilky mohli přizpůsobiti.
Ale dnešní stav je, dámy a pánové,
nemožný. Americký vůz v ceně
12 tisíc Kč stojí v Anglii 34 tisíce
Kč a v Československu 84 tisíce Kč.
Při snížení cla na ochranu domácí
výroby stačí jistě náležitá
kontingentace dovozu.
Musíme si všimnouti také druhé věci,
a to daňového zatížení automobilů.
Slavná sněmovno, v poměru k Německu
jsme mimořádně daňově zatíženi.
Nejlevnější je Dánsko (Výkřiky.)
Jen maličké strpení, na všecko ukáži.
V Dánsku daňové zatížení
vozů do 2000 cm3 činí 210.90 Kč
a 1296.90 Kč u typu do 3000 cm3, zatím
co v Československu u prvého typu činí
600 Kč a u druhého 1100 Kč.
Jsme povinni dožadovati se prodloužení osvobození
nových vozidel s jednoho roku na dva až tři
roky. Je nutno podstatně snížiti daň
u všech typů, obzvláště silných,
které jsou nejdůležitější
pro obranu státu.
A ještě bych si na jedno dovolil upozorniti, aby daň
nebyla vybírána tak jako nyní, to jest aby
poplatník nemusil běhati na poštu a odesílati
daň, nýbrž aby byla vybírána
přirážkou k lihobenzinové směsi,
neboť pouhé zvýšení ceny lihobenzinové
směsi o 20 haléřů by stačilo
k tomu, abychom dostali 60 mil. Kč, které jsou zaplaceny
na dani z motorových vozidel.
Bylo mluveno o pojišťovnách a pojišťění
automobilů. Také jsem si sehnal materiál
dánský, italský, německý, rakouský
a švýcarský a z něho zjišťuji,
že pojištění škodové i odpovědnostní
v Československu má mimořádné
vysoké sazby. R. 1934 byla provedena soukromá akce
mezi pojištěnci. U 4 tisíc pojištěnců
bylo zjištěno, kolik zaplatili na premiích
a kolik bylo vyplaceno na škodách. R. 1934 tyto 4
tisíce pojištěnců zaplatily na premiích
6,346.975 Kč, a prosím, na škodách bylo
vyplaceno 365.848 Kč, to jest 5.8% z premií. R.
1935 na premiích bylo zaplaceno 6,583.199 Kč a na
škodách 492.100 Kč, to jest 6.8% z premií.
To jsou ovšem čistá procenta srážková,
k nimž nutno připočísti náklady
akvisiční a škodové pojištění
- u odpovědnostního, které je povinné,
akvisiční náklady odpadají - a případně
i jiné náklady. Přes to procento ztrátové
vykázané pojišťovnami 40.3% není
opravdové. Pro naše Československo musí
býti vzorem pojištění v Dánsku
a Švédsku, ne ovšem v Rakousku. Tento vzor je
však pochopitelný, poněvadž řada
našich pojišťoven byla filiálkami rakouských
pojišťoven, a kam jsme se s tím dostali, je nejlépe
viděti u pojišťovny Fénix. Je nezbytně
nutno, a s tohoto místa prosím slavnou vládu,
aby působila urychleně k snížení
pojistné sazby při nejmenším o 50% a
k zavedení bonifikací, jestliže v určitém
období nebyla způsobena škoda.
Pokud se týče pohonných látek z materiálu
anglického, dánského, francouzského,
německého, italského, rakouského,
rumunského, španělského a švédského,
zjišťuji, že Československo.je příliš
drahé. V Anglii stojí 1 litr pohonné směsi
1.75 Kč, v Dánsku 1.73, v Rakousku 2.71, v Rumunsku
2.30, ve Španělsku 2.49, ve Švédsku 1.69.
A, slavná sněmovno, dožili jsme se toho, že
při ceně 3.05 Kč, která se v Československu
platí za 1 litr v posledních dnech, došlo v
důsledku tlaku benzinové konvence k zvýšení
ceny v Plzni o 10 hal., v Praze o 5 hal. u garážových
pump. Včas prý to bude odvoláno; divím
se troufalosti těchto pánů, se kterou přicházejí
ještě dnes ke konsumentům, aby se snažili
je dále ožebračovati. Dostal jsem do rukou
dvě ověřené benzinové kalkulace,
z nichž jsem zjistil, že cena čistého
rumunského benzinu včetně daní a dopravy
v Praze se staví 1 litr za 2 Kč. Připočteme-li
k tomu prodejní výlohy 20 hal. za 1 litr čistého
benzinu v Praze, může státi benzin 2.20 Kč.
Při tom si stát může ponechati daň
z benzinu ve výši, v jaké je. Od 1. září
1932 mísíme benzin s lihem, zvýšení
ceny pohonné látky činí 80 hal. na
1 litru. To znamená, slavná sněmovno, zatížení
motoristů 250 mil. Kč ročně. Je nezbytně
nutno, aby se sáhlo i zde k nápravě. Nelze
jenom žádati, aby stát snižoval. Dávali
jsme souhlas k mísení lihu s benzinem v předpokladu,
že se pomůže bramborářským
krajům. Dověděli jsme se však z novin,
že dnes se užívá jako suroviny ne brambor,
nýbrž cukru. Při tom se dále dovídáme,
že je nezbytně nutno počítati s tím,
že na dodávkách lihových jsou ztráty,
že se líh dodává se ztrátou.
Prosíme pěkně, račte těchto
ztrát zanechati a líh používati k něčemu
jinému, aby v Československu mohl býti čistý
benzin za 2.20 Kč, a není-li to možné,
snažně prosíme o jedno: aby v zájmu
státu a jeho obrany byl dostatek odvahy, aby snížil
svou příslušnou kvotu stát, aby ji snížili
lihovarníci a benzináři, poněvadž
těmito cenami dnes utloukáme československý
motorismus, tak důležitý, slavná sněmovno,
pro obranu státu.
Jediný obor, v němž jsme první, jsou
prodej ní ceny pneumatik, a stačí, vážení
pánové, zjistiti jenom, proč je tomu tak.
Je zde řádně organisovaná výroba,
která počítá s menším
ziskem a větším obratem a v důsledku
toho má ve skutečnosti velký zisk. Rovněž
pokud garážování se týče,
bylo by možno upozorniti, že v evropském měřítku
je naše garážování poměrně
příliš drahé. Ale hlavně dovoluji
si upozorniti na zbytečně přísné
předpisy o jízdě motorovými vozidly
tak, jak byly stanoveny zákonem č. 81 z r. 1935.
Tyto předpisy nutno uvolniti, vždyť je to přímo
křížová cesta, chce-li dnes někdo
dosáhnouti vůdčího listu; je to ohromná
spousta vysvědčení a dokonce na poslanci
československého parlamentu, který si mně
ztěžoval, bylo žádáno, aby okresnímu
úřadu, který ověřoval jeho
státní občanství při posledních
volbách, předložil témuž okr. úřadu
ověření, že je státním
občanem Československé republiky, jinak že
vůdčí list nedostane.
Vážená sněmovno! Chci jen upozornit,
že u nás postupujeme trochu příliš
byrokraticky. Spousta vysvědčení, ale vlastní
technická zkouška je velmi rychle hotova, ačkoliv
by to mělo býti obráceně. Přísná
technická zkouška a co nejméně vysvědčení,
ale přísně trestat každého, kdo
by neodpovědně jezdil po silnicích. Podívejme
se na cizinu. Jakmile tam jede opilý člověk
autem, zavře se mu vůz a možná, že
ho vícekrát nedostane. U nás jsme příliš
mírní a proto tolik defektů a neštěstí
na silnicích.
Úpadek motorismu má také své sociální
důsledky. Jen se račte po dívat na počet
dělnictva v automobilkách. R. 1930 11.179 dělníků,
r. 1934 5.259. R. 1930 pracovní doba 47 hodin, r. 1934
37 hodin. R. 1930 počet odpracovaných hodin 503.673,
r. 1934 175.929. Úpadek motorismu znamená katastrofu
dělnictva v automobilkách a také snížení
jeho branné schopnosti. Naproti tomu rozmach motorismu
má význam nejen branný, nýbrž
i sociální. (Výkřiky komunistických
poslanců.) K vám se, pánové, tomu
učit nepůjdeme. Desetitisíce nových
existencí v továrnách všech autopotřeb,
ve správkárnách, prodejnách, prodejních
kancelářích - to všechno může
znamenat rozmach automobilismu. Doba je k řešení
vhodná. Každý odklad bychom považovali
za zločin na státu a jeho brannosti. Povinností
vlády je odhodlaně konat svoji povinnost. Jsem přesvědčen,
že za ní stojí celý parlament a celá
československá veřejnost bez rozdílu
národností a politických stran. Příprava
obrany státu a zájem 160.000 motoristů bude,
myslím, ve vládě rozhodovat více než
zájem několika kartelů a jednotlivců,
kteří z těchto kartelů mají
prospěch.
Ke konci bych chtěl upozorniti na jednu velmi vážnou
věc pro obranu státu, a to na velkou armádu
nezaměstnaných. Vláda, parlament a my všichni
bez rozdílu se musíme snažit snížit
nezaměstnanost a hledat všechny cesty, které
k tomu vedou. Nemáme dnes statistiky o věku nezaměstnaných,
ale zemský úřad v Brně učinil
pokus, kterým zjistil toto: Mezi nezaměstnanými
v srpnu loňského roku bylo 15 až 20 letých
9 %, 21 až 24 letých 16 %, 25 až 44 letých
57 % a 45 letých a starších 18 %. 73 % nezaměstnaných
ve věku důležitém s hlediska brannosti,
to je povážlivá věc. I kdybychom vzali
určitou opravu, račte vzíti na vědomí,
že z 800.000 nezaměstnaných koncem února
možná 50 %, t. j. 400.000, t. j. polovina záložní
armády československé byla bez zaměstnání.
Upozorňuji, slavná sněmovno, na to, že
nejen s hlediska morálního, nýbrž i
s hlediska fysického je nutno podepříti tyto
lidi. Jsem-li v závěru povinen oznámit, že
budeme hlasovat pro tuto osnovu, učiníme tak z těchto
důvodů:
My čsl. nár. socialisté jsme šťastni,
že prozřetelnost dala národu velký dar,
československou státní samostatnost. Pro
nás národ nejsou jenom miliony žijících,
nýbrž i miliony - a my si přejeme nespočetné
miliony - budoucích Čechů a Slováků.
Přejeme si, aby po celá staletí tento stát
si svou samostatnost udržel, a poněvadž věříme,
že tato osnova o obraně státu je jedním
z pilířů, který může zajistit
státní samostatnost a bezpečnost, budeme
ochotně pro ni hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Smetánka.
Dávám mu slovo.
Posl. Smetánka: Slavná sněmovno!
Konečně dočkali jsme se předložení
dvou osnov zákonů, po nichž jsme v zájmu
zvýšené pohotovosti, bezpečnosti a vojenské
zdatnosti našeho státu tolik let volali. Je to jednak
osnova zákona o obraně státu, jednak osnova
zákona na zostření trestů za u nás
přímo bující špionáž.
Je docela pochopitelné a přirozené, že
národní sjednocení, za které kladu
si za čest zde mluviti, bude pro tyto osnovy hlasovati,
i když je proti dnešní vládě a
vládní koalici. Národní sjednocení,
pokud se našeho státu týče, který
skutečně miluje, učiní vše, co
je v jeho silách, aby stát dostal po stránce
vojenské vše, čeho potřebuje.
K těmto dvěma osnovám, slavná sněmovno,
automaticky by patřila ještě jedna další,
třetí návrh zákona doplňující
pohotovost vojenskou našeho státu, a to: návrh
zákona o branné výchově, který
ještě není parlamentem schválen, poněvadž
vláda a koaliční strany ještě
se nemohly na něm shodnout, ačkoliv podle sdělení
vojenských kruhů je tento návrh zákona
již dávno hotov.
Je pro naše poměry již příznačné,
že se v tak závažných otázkách,
dotýkajících se samé existence státu
a budoucnosti národa, odhodláváme k rázným
akcím a činům teprve, až když nám
hoří přímo střecha nad hlavou.
Kolik škod bylo již tak napácháno, jež
se už nikdy na 100 % napraviti nedají. Zvláště
jde-li o ztracený čas 17 let. Ten se nedá
nikdy dohoniti ani penězi, ani jinou horečnou prací
v posledním okamžiku.
Je neuvěřitelné a nepochopitelné,
že v otázkách vojenských, tak eminentně
důležitých pro existenci našeho státu
a pro jeho budoucnost, jsme si do nedávna vedli tak, jako
by nám na naší budoucnosti skoro pranic nezáleželo.
Zatím co v jiných oborech, ať je to technika,
umění, sport, věda atd., chceme úspěšně
soutěžiti s cizinou a také na tomto poli vykazujeme
velmi čestné a veliké úspěchy,
právě v oboru vojenském zůstali jsme
hodně pozadu za ostatními. A přece se o našem
národu říká - a je to naší
slavnou vojenskou tradicí a historií potvrzeno -
že máme veliké vlohy vojenské, za které
se nemusíme opravdu styděti. Naopak, na které
můžeme býti jenom hrdi.
Je opravdu škoda, že se v našem mladém státě,
znovuvzkříšeném k vlastnímu životu
jediné dík velké válce světové,
tyto vlohy neuplatnily tak, jak jsme si představovali.
Domnívali jsme se a pevně věřili,
že ukážeme ve vojenském oboru ostatním,
velkým, mocným, slavnou vojenskou tradicí
posvěceným národům, že se jim
nejen vyrovnáme, nýbrž že je ještě
předčíme, že se staneme v mnohých
směrech přímo jejich učiteli. Že
znovu potvrdíme a prokážeme, že válečnický
duch Žižkův nabytím naší státní
samostatnosti z našeho národa nevymizel. Bohužel
jsme byli v tomto směru velmi zklamáni. Místo
abychom se stali ve vojenských věcech mnohdy průkopníky
a velkými učiteli druhým, stali jsme se svou
vlastní vinou jenom žáky. Role to opravdu pro
nás, potomky slavných husitů, nepříliš
důstojná. A přece jsme měli mnoho
možností hrát prim v některých
vojenských otázkách. O tom se zmíním
později.
Nevynikli jsme nijak na tomto poli nám nejbližším,
nejpřirozenějším, na poli vojenském,
kde jsme mohli ukázati, že dovedeme samostatně
správně myslit a také jednat. A přece
vynikli jsme jinde. Na př. na poli finančním.
Ovšem dík genialitě jednotlivcově.Byl
to právě jediný geniální finanční
ministr, kterého jsme měli, nezapomenutelný
dr Alois Rašín, který svou jedinečnou
koncepcí a jejím realisováním zachránil
stát před hospodářským rozvratem
a zhroucením, který uchránil obyvatelstvo
hrůz a škod inflace. Šel vlastními cestami,
nekopíroval druhé, zachránil stát
a zvítězil. Stal se mnohým státům
zářným vzorem. Nedostižným, velkým
učitelem svým nástupcům u nás.
Dovedli jsme jíti hodně samostatně také
v jiných oborech a nelze říci, že zrovna
špatně nebo hůře než kde jinde.
I když vůdčí osobnosti nevynikly tak
pronikavou měrou jako geniální dr Rašín,
přece prokázaly, že se řešení
různých problémů nebojí, že
nečekají na vzory z ciziny, aby je okopírovaly
nebo přizpůsobily našim vlastním poměrům.
Ve věcech vojenských a v nejširším
slova smyslu ve věcech obrany státu jsme však
bohužel nevyvinuli ve vedení tolik potřebné
a nejvýš prospěšné iniciativy a
tvůrčí síly, bez níž nelze
nic pozoruhodného vykonat. Není divu, jestliže
nás druzí předstihli. Nemusilo však
dojíti k této pro nás málo uspokojivé
situaci, kdyby bylo vedení přihlíželo
k četným návrhům jednotlivými
odborníky mu předkládaným a kdyby
je bylo po prostudování i realisovalo.
Správné posouzení a ohodnocení různých
návrhů, vypracovaných nižšími
a podřízenými, je však, jak známo
a jak se samo sebou rozumí, závislé na duševní
kapacitě rozhodujících činitelů.
Ve všech státech, ve všech armádách.
Jsou-li konservativního smýšlení, nemají-li
daru intuice, předvídavosti, divinace, nemilují-li
pokrok a modernisaci ve všech směrech, nelze od nich
ovšem očekávati, že se odhodlají
realisovati podle jejich názoru odvážné,
hodně utopistické, přímo nemožné
nápady jim dodané. Raději vyčkávají,
až co se kde v cizině udělá. Že
je to počínání hodně pohodlné,
o tom nelze vůbec pochybovat. Že je to však zároveň
počínání dotčenému státu
málo prospěšné, je rovněž
samozřejmé.
Hodnota vojenského vedení je tudíž pro
každý stát a jeho vojenskou zdatnost přímo
osudová. Jsou k sobě v přímém
poměru. Geniální vojevůdce a organisátor
dovede nepochybně v míru stát a národ
připraviti vojensky nepoměrně lépe
než voják průměrného nebo podpůrměrného
nadání, vloh a schopností. Dovede také
za jinak teoreticky týchž poměrů ve
válce snadno a rychle zvítězit nad vojevůdci
horších kvalit. Historie světová nás
o tom poučuje víc než dostatečně.
Genialita vojevůdcova je jako každá jiná
darem, kterému se nelze ani sebe usilovnějším
studiem naučit. Není závislá ani na
věku, ani na hodnosti vojenské, ani na generálských
lampasech. Napoleon byl geniem už jako mladý poručík.
Náš slavný válečník Žižka
byl geniálním vojákem hned z mládí.
Tito vítězní vojevůdci jako ještě
několik geniálních vojevůdců
známých z historie nevítězili tím,
že se drželi vyšlapaných cest, nýbrž
že dovedli vynalézati nové způsoby válčení,
jimiž nepřátele překvapovali a snadno
poráželi. Moment překvapení hrál
vždy u nich významnou roli. Dovedli skvěle
splniti předpoklady válečnického umění,
které podle známé definice nespočívá
v ničem jiném než v umění v nejkratší
době, s nejmenšími vlastními ztrátami
a obětmi, vojenskými operacemi porazit nepřítele
a přinutiti jej ke kapitulaci. Geniální vojevůdce
musí býti především umělcem.
Musí býti rozhodně víc umělcem
než učencem. Je nepochybné, že má
značné porozumění pro vše nové
a hledí využíti všeho, co by jakýmkoli
způsobem mohlo zvýšiti vojenskou zdatnost armády,
státu a jeho obyvatelstva. Neodmítá plány,
které se normálnímu mozku zdají utopistické.Naopak
mnoho z nich, uzná-li je za správné, realisuje.
V tom právě tkví tajemství jeho úspěchů.
Měl-li bych tedy, slavná sněmovno, vzhledem
k tomu, co jsem již řekl k vojenskému zabezpečení
našeho státu, konstatovati, zda jsme šli správnou
cestou, musím docela otevřeně říci,
že nikoli. Velkou vinu na tom mají nesporně
odpovědní vojenští činitelé,
kteří nesprávně předvídali
vývoj ve věcech vojenských. Dali se, bohužel,
příliš lehce přesvědčiti
mnohými státníky a politiky, kteří
chtěli veřejnosti vsugerovati mínění,
že svět po strašné válce světové
spěje nikoliv k militarisaci, nýbrž k všeobecnému
odzbrojení, k uskutečnění velkého
ideálu lidstva: světového míru. Vojáci
u nás proti těmto mylným názorům
neprotestovali. Mlčeli. A přece jen jejich povinností
bylo důrazně se ozvat. Zvlášť po
maďarském bolševickém vpádu v r.
1919 na Slovensko, který měl otevříti
oči všem, aby se probrali z utopistických plánů
a snů o věčném míru, o zázračné
moci tvořící se Společnosti národů.
Každý jen trochu rozumně myslící
člověk musel dospěti k jediné možnému
a správnému závěru, že náš
stát nikdy nemůže hráti roli neutrálního
Švýcarska. Že se neobejde bez výtečného
vlastního vojenského zabezpečení a
konec konců ani bez pomoci vojensky mocných, silných
a pohotových spojenců. Každý voják
si musil býti vědom toho, že kdyby měla
býti jednou naše republika napadena ve velké
válce evropské, že by situace pro nás
byla nesporně daleko horší než kteréhokoli
státu jiného. Zvláště kdyby blok,
v němž budeme bojovat, měl býti poražen.
Je nepochybné, že náš osud, osud státu
vzniklého na troskách povalené říše
Rakousko-uherské, státu, sevřeného
kol do kola nepřáteli, toužícími
po znovunabytí našeho území, byl by
mnohem tragičtější, než kteréhokoli
našeho spojence. Tak Francie, kdyby měla býti
poražena, zůstane stále ještě velkou
Francií, právě tak jako Německo po
své velké prohře zůstalo Německem
a Rusko Ruskem. My však, malý stát, bychom
vojenskou porážkou skončili velmi zle. Byla
by to katastrofa důsledků snad ještě
tragičtějších, než byla po Lipanech
a Bílé hoře. Abychom k takovýmto koncům
nedospěli, bylo povinností všech odpovědných
činitelů se starati, aby si byl národ vědom
velké odpovědnosti před historií a
generacemi příštími, aby se vyvaroval
chyb a omylů, kterých se naši předkové
byli dopustili a připravili nám tím 300letou
porobu a ponížení.
Starati se tedy o co nejlepší vojenské zabezpečení
našeho státu, to bylo a mělo být prvním
a hlavním úkolem všech těch, kdož
byli povoláni řídit osudy naší
republiky. Že nejlepším zabezpečením
může být jen uvedení veškerého
obyvatelstva v brannost a včlenění všech
jeho sil, zdrojů a celého státního
aparátu do služeb obrany vlasti, je dnes už konečně
samozřejmé. Nebylo to však samozřejmé,
vážené dámy a pánové,
před 17 lety a v letech následujících.
Naši vojenští organisátoři, nevidouce
dobře dopředu, selhali, což pociťujeme
dnes velmi těžce. A přece nelze tvrditi, že
by byl u nás nikdo nepropagoval tuto jediné správnou
koncepci ozbrojeného národa. Budiž mi dovoleno
konstatovati, aniž bych chtěl býti nějak
osobní, že jsem byl z odborníků jediný,
který jako přednosta kabinetu zástupce ministra
nár. obrany už v r. 1919 ve svém návrhu,
předloženém hlavnímu štábu
a studijní komisi, která si vyžádala
od generálů a vysokých důstojníků
generálního štábu návrhy na organisaci
armády, propagoval koncepci široké povinné
branné výchovy a včlenění veškerého
lidu do služeb obrany vlasti. Že vedle armády
bojové nutno organisovati zápolí, armádu
práce, aby ve válce nikdo neselhal, ani voják
v předních liniích, ani občan v zápolí.
V pacifistickém ovzduší, tehdy panujícím,
nenašel tento návrh vůbec porozumění
a pochopení. Ale ani později, když už
se vidělo, že to s tou mocí Společnosti
národů nebude takové, jak se počítalo.
V r. 1924, tedy před 12 lety schválila strana nár.
socialistická na valném sjezdu v Brně návrh
na reorganisaci armády, který jsem tehdy vypracoval.
A v tomto návrhu byla koncepce myšlenky povinné
branné výchovy a včlenění veškerého
lidu znovu vyzdvižena. V tomto návrhu je také
uvedena řada otázek a problémů, které
nutno vyřešit a jež jsou dnes stále a
stále aktuální. Bohužel představitelé
hlavního štábu se tehdy postavili i proti tomuto
návrhu. Odmítali brannou výchovu a stavěli
se proti jediné správnému programu ozbrojeného
národa. Tento odpor trval mnoho let. Zatím však
cizina začala budovat na těchto zásadách
a možno říci, že s výsledky velmi
pozoruhodnými. Předstihla nás dokonale, ač
jsme mohli býti mnohým státům v tomto
směru zářným vzorem. Teprve, když
se už vidělo i mimo kruhy vojenské, že
bezpečnost státu je krajně ohrožena,
došlo k obratu. Myšlenka branné výchovy
už se neodsuzovala. Dostala se do popředí všeobecného
zájmu. Bohužel však jen zájmu.
Praktické její provádění podle
jednotného plánu stále není organisováno.
A přece význam branné výchovy je dalekosáhlý.
O něm se zmíním podrobněji při
vládním návrhu o branné výchově,
kterou, doufám, budeme míti již brzy příležitost
zde projednávat. Ani plán ozbrojeného národa,
pro který jsem byl tolik let odsuzován, už
není na indexu. Lituji, že 17 let to trvalo, než
tato koncepce na celé čáře zvítězila.
Jak jinak by dnes naše armáda a pohotovost státu
vypadala, kdyby byl můj plán byl tehdy včas
realisován.