Osnova zákona o obraně státu, která
právě je nám předložena ke schválení,
mohla již býti mnoho let praktikována. Dostáváme
ji pod střechu opravdu hodně pozdě, a bylo
to zde mnohými pány řečníky
zdůrazněno. Několik let později ji
dostáváme pod střechu než druhé
státy. Dostáváme ji pod střechu hlavně
zásluhou Hitlerovou, zrovna tak jako odpor k požadavku
branné výchovy byl zlomen příchodem
hitlerovského režimu v Německu. Je to opravdu
smutné vysvědčení pro nás.
Politické strany vládní uznaly, že přece
jen stát v těžké dnešní
mezinárodní situaci se bez zákona o obraně
státu neobejde. Bez zákona, který je nesporně
jedním z nosných pilířů státní
bezpečnosti. Možno říci, že je
to po stránce odborné dílo s velikou pílí
a promyšleností zpracované, jehož autoři
si zaslouží plného uznání. Pracovali
na něm, jak bylo sděleno, 5 let. Dva roky už
jsou s ním hotovi a teprve teď, vážená
sněmovno, po dvou letech, kdy mohl býti zákon
již v praktickém provádění, dostává
se na pořad praktického projednávání.
Opravdu velmi smutné vysvědčení státotvornosti
dnešní koalice. Než se zákon zaběhne,
potrvá to hezky dlouho. Vždyť již v míru
má usměrniti a regulovati veškerý život,
činnost a výkonnost obyvatelstva a potenci státu
vůbec, aby zajišťoval co největší
připravenost a pohotovost pro doby zlé, pro doby
nejhorší, t. j. pro případ válečného
konfliktu.
Je pochopitelno, že i tato osnova zákona, jako každé
dílo lidské, není a nemůže býti
bezvadná. Jsou a budou vždy jednotlivci, skupiny,
stavy, které se budou cítiti jí hodně
dotčeni. Každé omezení jejich práv
a svobod, byť bylo diktováno největší
starostí o životy milionů občanů,
o existenci státu a budoucnost národa, je pociťováno
jako nespravedlnost a znásilňování.
Že takových omezení zákon o obraně
státu vykazuje hodně, o tom není žádné
pochybnosti. Na př. vyvlastnění podniků
důležitých pro obranu státu, ustanovení
o spolehlivosti držitelů, členů správních,
dozorčích rad, ustanovení o cizincích
zaměstnaných v podnicích důležitých
pro obranu státu, ustanovení o spolehlivosti zaměstnanců
podniků důležitých pro obranu státu,
opatření v pohraničním pásmu,
kontrola a dozor nad podniky důležitými pro
obranu státu, opatření v oboru patentů
a vynálezů, pracovní povinnost obyvatelstva,
osobní úkony, věcná plnění,
státně-řízené hospodaření
s věcnými prostředky a mnoho jiných
opatření a radikálních zásahů.
Zvlášť důležitá jsou ustanovení
o spolehlivosti majitelů, vedoucích osob a zaměstnanectva
v podnicích důležitých pro obranu státu.
Vítáme tato opatření. Jen nechceme,
aby pod titulem nespolehlivosti byli pronásledováni
někdy i nevinní, kteří nemají
legitimaci vládní politické strany. Osnova
zákona dává nepochybně vládě
a provádějícím orgánům
v tomto směru ohromnou moc do rukou, která by se
mohla, zneužita, proměniti snadno v diktaturu. (Předsednictví
převzal místopředseda Onderčo.)
Pokud jde o státně nespolehlivé elementy,
je nejvýš na čase, aby se odstranily a byly
nahraženy spolehlivými. Uvidíme ostatně
praksi. Rozhodně jsme proti tomu, aby se zákon obcházel,
nerespektoval, dokonce sabotoval. Nechceme, aby to s ním
dopadalo v praktickém uplatňování
tak, jako na př. se zákonem o rozpouštění
politických stran, podle něhož měly
býti protistátní strany, které máme,
již dávno rozpuštěny.
Osnova zákona o obraně státu má za
účel, jak již podotknuto, zajistiti hladký
přechod na stav válečný. Čím
více se mírový stav přiblíží
stavu válečnému, tím lépe s
hlediska vojenské pohotovosti a připravenosti pro
každý stát. Hitlerovské Německo,
již teď v míru skoro stoprocentně zmilitarisované,
neméně fašistická Italie a sovětské
Rusko předčí kterýkoliv jiný
stát, kde militarisace nedostoupila tak gigantických
rozměrů, jako právě v shora zmíněných
státech, ovládaných diktátory.
Chceme-li se náporu okamžité, rázné
vojenské akce schopných nepřátel ubránit,
třeba jim s naší strany čeliti okamžitou,
neméně ráznou protiakcí, které
ovšem bez dokonalé organisace jak armády bojové,
tak armády civilního obyvatelstva, t. j. armády
práce, nikdy nedosáhneme. Osnova zákona o
obraně státu má tedy především
a hlavně vytvořiti předpoklady a dáti
solidní základy pro řádnou organisaci,
činnost a výkonnost armády práce a
celého státního aparátu jak v míru,
tak v dobách t. zv. branné pohotovosti. Souhlasíme
s ní a nepřejeme si nic toužebněji,
než aby byla důsledně v praksi prováděna
a splnila, co od ní očekáváme.
Na jeden moment však klademe velkou váhu. Na moment
mravní. Mluví-li se v zákoně o spolehlivosti
a nespolehlivosti občanů, je první a nejhlavnější
povinností vlády odstraniti vše, co nespolehlivosti
hodně napomáhá. To nejsou jen škodlivé
protistátní idee, které nutno bezohledně
potírat, to není jen špionáž, o
níž se ještě několika slovy zmíním,
ale je to také nezaměstnanost. Je nepochybné,
že armáda hladovějících, ať
jsou to bojovníci v předních liniích
nebo občané v zápolí, je málo
spolehlivou oporou státu. Starati se o to, aby právě
nejširší vrstvy lidové hmotně a
sociálně byly uspokojeny, to musí býti
jedním z nejpřednějších úkolů
vlády a vládních stran, neboť to je
skutečně ohromná kladná práce
pro stát a jeho vojenské zabezpečení.
Jen sytý a materiálně uspokojený lid
je nejlepší oporou státu. Na to by odpovědné
kruhy neměly nikdy zapomínati. Snížit
masy nezaměstnaných na minimum, toť pravý
úkol a poslání s národem a státem
upřímně a poctivě smýšlejících
státníků a politiků. Účinný,
energický boj proti nezaměstnanosti musí
ovšem jíti ruku v ruce s bezohledným postupem
proti všemu, co vojenskou pohotovost státu ohrožuje,
oslabuje nebo podlamuje.
Je to především boj proti špionáži.
Špionáž se u nás mírnými
tresty rozmohla takovou měrou, že nemine skoro dne,
aby se neprovalila nějaká špionážní
aféra. Špioni rostou u nás jako houby po dešti.
Jak by ne, když vědí, že se jim mnoho
nestane, zvlášť když jsou si jisti svým
životem. Bylo to znovu národní sjednocení,
které před rokem podalo návrh na zostření
trestů na špionáž a zvláště
na zavedení trestu smrti, aby se prostě u nás
postupovalo proti vojenské zradě zrovna tak ostře
a bezohledně jako v cizině. Předloženou
osnovou zákona se vyhovuje plně našemu přání,
jakož i přání všech občanů,
kteří republiku milují a chtějí,
aby byla její vojenská bezpečnost a bezpečnost
milionů občanů co nejlepší.
Předložená osnova zákona potřebuje
však ještě jednoho velmi důležitého,
přímo nepostradatelného doplňku: totiž
ustanovení o automatické ztrátě aktivního
a pasivního volebního práva čsl. občana,
odsouzeného za špionáž. Podal jsem, slavná
sněmovno, při projednávání
právě předloženého zákona
o špionáži v branném výboru spolu
s kol. Haščíkem doplňovací
návrh na odnětí aktivního a pasivního
volebního práva občanům, odsouzeným
pro vojenskou zradu, který by se automaticky vztahoval
také na všechny tresty se zpětnou platností.
Tento návrh zní takto:
Aby v praksi bylo zabráněno čsl. občanu,
odsouzenému pro vojenskou zradu, po odpykání
trestu hráti jakoukoli roli ve veřejném a
politickém životě státu, jejž svým
počínáním byl fakticky vojensky poškodil,
dokonce aby se špion mohl státi členem posl.
sněmovny nebo senátu Národního shromáždění,
navrhují podepsaní, aby do vládního
návrhu č. 373, jímž se mění
a doplňuje zákon na ochranu republiky, byl do §u
1 vsunut odstavec d) tohoto znění:
"S vyměřeným trestem za vojenskou zradu
je automaticky spojena doživotní ztráta aktivního
a pasivního volebního práva občana
čsl. státní příslušnosti.
Toto zostření vztahuje se také na všecky
případy vojenské zrady už soudně
projednané."
I když jsme zásadními odpůrci zákonů
se zpětnou platností, v tomto případě
vojenské zrady jsme pro zpětnou platnost. Jinak
by se mohlo přihoditi, že v příštích
volbách, ať do samosprávných nebo zákonodárných
sborů, budou na zvolitelná místa demonstrativně
postaveni občané, kteří si byli odpykali
trest za vojenskou zradu. Tak by se mohlo stát, že
v zákonodárných sborech neměli bychom
jednoho špiona, ale hned celé desítky. Stav
své cti, důstojnosti a vážnosti dbalého
státu naprosto nemožný, neudržitelný.
Byli bychom nejen předmětem posměchu celého
světa, ale také oprávněného
jeho despektu. Již nynější stav, který
umožnil zvolení špiona za poslance N. S., nedodává
našemu státu a jeho zákonodárným
sborům žádné cti a vážnosti.
Je třeba vyvodit z toho jedině možné
a správné důsledky: žádný
pardon špionům! Nechť za své činy,
ohrožující a poškozující
životy milionů občanů a existenci státu,
nesou následky až do své smrti."
Zástupci koalovaných stran občanských
projevili s tímto návrhem souhlas. "Venkov",
tiskový orgán největší vládní
strany, píše o tomto návrhu ve svém
vydání ze 17. dubna t. r. toto (čte):
"Špioni nesmí býti poslanci. Je to
vlastně samozřejmá věc. Který
stát a který národ dovolí, aby v jeho
čele stáli lidé odsouzení pro špionáž!
Takový případ je možný pouze
u nás. Do parlamentu dostal se komunistický poslanec,
který byl odsouzen pro vyzvědačství.
Komunisté provokačně delegovali tohoto poslance
ještě do branného výboru. Jaké
pak vojenské důvěrnosti v branném
výboru, když v něm sedí člověk
odsouzený pro špionáž. Je známo,
že i socialisté nakonec museli se ohraditi proti tomu.
Nyní podal v parlamentě návrh poslanec národního
sjednocení Smetánka s ľudovým
poslancem Haščíkem, že nesmí
býti členem Národního shromáždění
člověk, který byl odsouzen pro vyzvědačství.
Návrh byl podán se zpětnou platností.
Občanské strany se vyslovily pro tento návrh.
Čekáme, že tento návrh bude uskutečněn.
Byl podán dvěma poslanci oposičních,
státotvorných stran a my s návrhem naprosto
souhlasíme. Čekáme, že také socialistické
strany se pro něj vysloví. Špion v žádném
státě nemůže používat práv
k vedení národa a státu."
Slavná sněmovno! Nepochybuji, že všechny
strany, které stát skutečně milují,
se vysloví jednomyslně pro tento návrh. S
jejich t. zv. státotvorností by to v praksi opravdu
dopadalo velmi bledě, kdyby se postavily proti němu.
Nyní mají nejen možnost, nýbrž
i povinnost činem veřejnosti dokázat, zda
to se státem myslí skutečně poctivě
a upřímně. A to nejen se státem, nýbrž
i s národem a celou jeho budoucností. Věřím,
že alespoň v tomto případě nezklamou.
Vždyť by se před národem a dějinami
nemohly nikdy ospravedlnit, kdyby daly přednost špionům
před zájmem státu.
V osnově zákona o obraně státu je
pamatováno na to, aby v podnicích důležitých
pro obranu státu byli zaměstnáni jen spolehliví
občané. Klade-li se taková váha na
spolehlivost personálu jak vedoucího, tak výkonného
v průmyslových, hospodářských
a jiných podnicích, bylo by prostě nesmyslné,
kdyby ve správě státu nebo jiných
veřejných institucích, nesporně v
četných případech ještě
důležitějších, byly otevřeny
dveře občanům nespolehlivým nebo dokonce
za vojenskou zradu prokazatelně odsouzeným. Konkretně
vzato: špion z podniku důležitého pro
obranu státu musí býti podle zákona
o obraně státu odstraněn. A z parlamentu
by neměl býti vyloučen? Dámy a pánové,
měl by zde zůstati? To je přece nemožné.
Dámy a pánové z vládní koalice,
je jenom na vás, zda chcete mezi sebou trpěti špiona
dále či nikoli, zda chcete, abyste zde příště
měli třeba 60 až 70 špionů. Pokud
národního sjednocení se týče,
naše stanovisko k této věci je jasné
a nepotřebuje opravdu dalšího vysvětlení.
Měl-li bych se vrátit ještě k myšlence
brannosti národa, k myšlence vojenské zdatnosti
národa, není pochybnosti, že má na ni
ohromný vliv také výchova lidu. Je nepochybné,
že se různými agitátory mnohdy hesel
a programů protistátních a ideí neživotných
a škodlivých dostal národ na zcestí.
Je jisto, že takovouto výchovou se brannosti mnoho
nepomohlo. Kam jsme to s takovou výchovou dopracovali,
to už dnes je patrné. Nyní, když je nebezpečí
nové velké války na obzoru, bije se na poplach.
A přece však, a to je příznačné,
nevyvozují se z toho všeho jediné správné
důsledky. Na jedné straně mluví se
o potřebě převýchovy k brannosti,
na druhé straně se však pracuje proti této
myšlence trpěním dále všeho, co
se ukázalo škodlivé a nezdravé, všeho
toho, před čím jsme varovali. Komunismus
kvete u nás dále a není nálady, chuti,
tím méně odvahy jej vyhladit. Pacifismus
a humanismus špatně hlásaný a ovšem
také špatně chápaný je stále
vážným nebezpečím pro brannost
a vojenskou zdatnost našeho národa. Systematické
rozeštvávání německé menšiny
u nás hnutím Henleinovým nese už své
ovoce, aniž odpovědné kruhy by měly
kuráž je rozpustit. Dosavadní politikou vůči
rozvracečům státu, kdyby měla býti
dále pěstována, před čímž
znovu varujeme, dospěli bychom nesporně k nové
katastrofě. Kdy se konečně naučí
odpovědní činitelé něčem.u
z historie, z četných omylů a hříchů
našich předků?
Pan předseda vlády pravil nedávno k novinářům
a dnes několikráte jsme to slyšeli i z úst
německého řečníka posl. Sandnera,
že jsme měli nejen Chelčického, nýbrž
také Žižku. Slavná sněmovno, jméno
Žižkovo je to, které nás proslavilo. Na
tuto krásnou minulost jsme opravdu hrdi. Z ní čerpali
jsme povzbuzení v dobách poroby a útisku.
Jaká je však, dámy a pánové,
přítomnost? Můžeme se z ní radovat?
Dává nám záruky do budoucna? Máme,
pravda, Chelčické, máme i Švejky, chybí
nám však, bohužel, Žižka. A kdybychom
jej i měli, nestrpěli bychom ho mezi sebou. Vždyť
ani na jevišti není vítán, jak se o
tom ještě zmíním. S Chelčickými
a Švejky, dámy a pánové, to nevyhrajeme.
Národ náš je nepochybně vážně
nemocen. Tuto nemoc rozpoznali dokonce i sovětští
novináři, kteří varovali před
pacifismem, vyzdvihujíce názor, že vůle
k míru je jistě krásná věc,
že však pacifismus nesmí za žádných
okolností ohroziti brannost národa. Zvláště
národa malého, jako je národ náš,
který je koldokola obklopen těmi, kdož mu nepřejí.
A dále řekli, jak by se na př. v sovětském
Rusku naložilo s jednotlivci, kteří by jakýmkoli
způsobem chtěli ohrozit a poškodit armádu
a brannost národa. Tam také, a to zvláště
důrazně vyzdvihli, divadelní provozování
Švejka a podobných her by bylo holou nemožností.
A řekli: "Hrejte hry glorifikující armádu
a chtěl-li by kdo rozvraceti vaši armádu, bezohledně
sražte každého. Místo Švejka hrajte
Žižku!"
Nedávno, slavná sněmovno, byla uvedena na
divadelní scénu velmi pozoruhodná, nejlepší
dosud hra Zavřelova: "Jan Žižka z Trocnova".
Hra, která má nepochybně všechny vlastnosti
státi se hrou vysoce národní a při
tom vojenskou. Kritika dílo Zavřelovo z velké
většiny ohromně chválí. Nejsou
to jen kritiky listů t. zv. pravičácké
orientace, ale také listy socialistické. Připomínám
"A-Zet", "České slovo", "Lidové
noviny", které se o Zavřelově tvorbě
vyslovily velmi pochvalně. Chtěl bych citovati jen
jednu pasáž, a to dr Chalupného, který
o Zavřelově hře píše toto (čte):
"Zavřelovou hrou dostalo se nám konečně
díla o Žižkovi, jakého bylo třeba
jako soli: Díla vhodného pro slavnostní hry
národní; díla, jež oživí
památku Žižkovu, jako dosud neučinilo
žádné drama, nevyjímajíc ani
Dvořákovy "Husity". Doufám, že
hra ta bude působit i na výchovu národní
jako málokterá jiná. Je to dílo, o
jakém snil zesnulý filosof Ladislav Klíma;
bohužel se ho nedožil, ale jeho duch září
i z tohoto díla a bude sílit národ, i kdyby
nadešly nové zkoušky, horší všech
předešlých."
Slavná sněmovno, každý by očekával,
že takováto hra v době nutné propagace
brannosti bude pro tuto velkou myšlenku převýchovy
národa jak se patří intensivně využita.
Ale chyba lávky! Na poli uměleckém nedovedeme
využít náležitě hodnot, jež
dílo Zavřelovo skýtá. To druhé
státy, kdyby takovou hru měly, počínaly
by si jinak! Jsem jist, že by hraní její i
subvencovaly. Že by nadekretovaly všem divadlům,
osvětovým a kulturním institucím,
aby hra byla při každé vhodné příležitosti
provozována. Nařídily by hromadnou návštěvu
veškerého žactva i studentstva, zapojily by do
propagace této národní hrdinné hry
všecky moderní prostředky, tisk, rozhlas, film,
aby myšlenky v ní obsažené zakotvily pevně
v srdcích a myslích našeho lidu ve všech
oblastech naší republiky, od Šumavy až k
Tatrám. Bude-li náš národ prodchnut
duchem Žižkovým, ubrání se!
Národní sjednocení bude pokračovat,
slavná sněmovno, v propagaci nutné převýchovy
národa k brannosti a vlastenectví všemi prostředky,
jsouc přesvědčeno, že je to jedině
správná cesta, kterou národ musí jít,
nemá-li zahynout. Jen ten národ, slavná sněmovno,
dovede se udržeti, který je prodchnut vášnivou
láskou k své vlasti a k své svobodě,
k svému rodnému jazyku, řeči, kultuře,
umění, k své slavné historii a tradici,
k své rodné půdě, k svému majetku,
k svým rodinám, za kteréžto hodnoty
a statky je vždy ochoten a připraven se bít,
krvácet a umírat, třeba do posledního.
(Po tlesk poslanců národního sjednocení.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Ďalej má slovo pán posl. dr Dominik.
Posl. dr Dominik: Slavná sněmovno!
Vyžádal jsem si dnes slovo ke zcela stručnému
projevu za klub poslanců národní obce fašistické
a za svou vlastní osobu.
Uznáváme, že právě projednávaná
osnova zákona o obraně státu je opatřením
důležitým a naléhavým, ba v dnešní
době přímo nezbytným. Uznáváme
také, že na doby, které nás po případě
očekávají, musíme býti připraveni
nejen vojensky, diplomaticky a politicky, nýbrž také
právnicky, aby v daném okamžiku nenastal chaos,
aby nenastal stav ex lex, aby násilí a zvůle
anebo snad jen libovůle nezvítězila nad právem,
morálkou a ekvitou. Souhlasíme s osnovou o obraně
státu v otázce, má-li býti zákon
takový vydán čili nic. A souhlasíme
s ním také v jeho celku. Nemůžeme však
souhlasiti s jednotlivými ustanoveními, a je jich
mnoho, a přáli bychom si velmi snažně
v zájmu toho zákona a jeho dokonalosti změny
v obsahu a ve znění mnohých ustanovení.
Nemůžeme ani souhlasiti se způsobem, kterým
se tato osnova zákona, tak důležitá,
tak obsáhlá a tak složitá projednávala
ve výborech a kterým se promrskává
v této sněmovně. Pochybuji velmi, že
všem členům této sněmovny byla
časově poskytnuta příležitost,
aby si osnovu zákona nejenom přečetli, nýbrž
aby si ji také promyslili a význam a ducha každého
jednotlivého ustanovení uvážili. Poněvadž
znát zákon neznamená jen slovům jeho
rozumět, nýbrž vniknouti do jeho smyslu, jeho
ducha i jeho dosahu, a to by mělo býti především
povinností těch, kdož zákon vydávají
a s jeho vydáním souhlasí.
Nechci tentokráte podávati podrobný rozbor
osnovy zákona ani jeho kritiku, poněvadž bych
se mohl vystaviti výtce, že zbytečnými
řečmi brzdím postup sněmovních
prací, věda, že na textu dohodnutém
koalicí se přes všechny moje výklady
a vývody nezmění ani interpunkční
znaménko. Proto se omezím dnes na to, že si
dovolím opakovati zásadu, kterou jsem s tohoto místa
vyslovil minulý týden ... (Posl. Hatina: Vždyť
jste nebyl ve výboru!) Byl jsem churav, ale zákon
jsem si přečetl, poněvadž jsem si na
to vzal čas. Jindy tam ve výboru mluvím a
dělám návrhy, ale přejde se přes
ně k dennímu pořadu.
Přiznávám státu právo na obranu
jeho existence a nejdůležitějších
právních statků. Ale jak jsem řekl,
v zájmu prestiže státu musím žádati,
aby se tak dělo vždy prostředky úměrnými,
účelnými, pečlivě propracovanými
a uváženými, ústavně bezvadnými
a právnicky solidními, neboť jen takový
zákon je pak možno obhájit v každém
směru a na každém foru. A po zkušenostech
minulého týdne dodávám: Musím
také žádati, aby při výběru
právních prostředků a při debatě
o nich bylo užíváno argumentů věcných
a vážných, bez osobních narážek
a útoků.
Minulý týden jsem přednesl řadu věcných
argumentů k zákonu o rozpouštění
politických stran, dokonce již v souvislosti s touto
dnes projednávanou osnovou zákona. Tehdejší
pan zpravodaj dr Suchý prohlásil, že
mé řeči nerozuměl, a nepustil se do
polemiky s ní. Dobře udělal, poněvadž
by se při té polemice bylo ukázalo, že
jeho vývody trpí ještě většími
slabinami než byla jeho nešťastná zmínka
o ústavním soudu. Ale ještě lépe
by byl udělal tehdejší zpravodaj, kdyby se
byl zdržel poznámky, ze by si nepřál,
abych já nebo někdo jiný na svém těle
zkusil, existuje-li takový zákon čili nic.
Takový argument, vážení pánové
a dámy, se hodí dobře na politickou schůzi
do vesnického hostince, ale není důstojný
tohoto slavného shromáždění.
Pan dr Suchý prohlásil tenkráte, že
je přesvědčeným demokratem. Nuže,
tak daleko ještě nejsme v československé
demokracii, aby o platnosti nebo neplatnosti zákona nás
mohla poučovati kaprálská lískovka.
Dnešní doba, kdy stát žádá
na svých občanech obětí tak těžkých
jako právě projednávaná osnova zákona
o obraně státu, je nejméně vhodná
k tomu, aby se nad hlavami československých občanů
práskalo bičem. Těmito metodami nedá
se vychovávati bohužel k lásce k vlasti a oddanosti
ke státu a mě osobně nikdo nemusí
poučovati, mě nemusí nikdo učiti úctě
ke státu a jeho zákonům. A také slušný
a rozvážný tisk pochopil, že tyto metody
jsou dnes nanejvýš nevhodné a přešel
poznámku tu naprostým mlčením. Jedinou
výjimku učinily snad jen "Lidové noviny"
a tím se samy kvalifikovaly.
Končím a prohlašuji: Jako jsme minulý
týden z vnitřního přesvědčení
hlasovali proti zákonu o rozpouštění
politických stran, poněvadž jsme jej nepokládali
za vhodný prostředek k dosažení cílů,
které sleduje a dosáhnout chce, tak budeme tento
týden, zase z vnitřního přesvědčení
a beze strachu před narážkami, že stanovisko
k tomuto zákonu má býti zkušebním
kamenem loyality, jen ze své vlastní vůle
a z vnitřního přesvědčení
hlasovati pro zákon o obraně státu, poněvadž
máme za to, že tak velí kategoricky zájem
národního celku. Tento zájem jest a zůstane
jediným motivem a jediným vodítkem každého
našeho jednání. (Potlesk.)