Ministr dr. Krčmář odpovídá
na to zcela jasně, nebudu se zdržovat, abych to četl;
nepokrytě říká, že sice na tom
mnoho nezáleží, ale že jest jasno, že
universitu pražskou zakládal Karel IV ze své
moci jako král český, a proto také
arcibiskup, který nebyl knížetem říše
německé, byl kancléřem university.
A řekl bych, že se ani těm cizím a německým
studentům a mistrům té staré Karlovy
university nedivím, když se snažili, aby dostali
tuto ohromnou baštu kulturní do své moci. Z
toho vznikl také první pokus už v druhé
polovici XIV. století o germanisaci pražské
university, založené "pro věrné
syny království českého".
Němci a všichni jiní národové
byli tu vítáni. O tom čteme také ve
dvou listinách Karla IV zcela jasně. Tyto boje skončily,
jak známo, Kutnohorským dekretem krále Václava
IV z 18. ledna 1409. A jestli kdo kdy měl různé
pochybnosti o podstatě této university, nechť
si jen přečte ten Kutnohorský dekret a pozná,
komu ta universita měla sloužit, komu patřila.
Král Václav IV praví tu jsou to známá
slova, ale poněvadž je to věc velmi důležitá
pro klidné soužití obou universit, vracím
se k nim. Praví tu zcela jasně: "Ačkoliv
zajisté každý člověk každého
člověka je povinen milovati, přece milování
toto má vycházeti z lásky zřízené.
Pročež cizinci dáti přednost v lásce
před domácím je řádné
lásky zvrácení. (Tak jest!) A poněvadž,
jak se nám toho bezpečná povědomost
dostala - píše Václav IV dále - v rozličných
obecného učení Pražského záležitostech
národ německý, naprosto žádného
práva obyvatelského v království Českém
nemající, sobě 3 hlasy k užívání
osobil, kdežto národ český, téhož
království pravý dědic, toliko jediný
hlas má a užívá, my pak za velmi neslušné
a nepravé považujeme, aby cizinci a přistěhovalci
u veliké míře používali statků
obyvatelů domácích, kteří po
právu naň nárok mají. A proto"
- abych to zkrátil - "nařizujeme, aby pro příště
měl vždycky český národ bez ohledu
na počet cizinců ve všech věcech universitních
3 hlasy."
Myslím tedy, že se zde jasně rozeznává
mezi národem českým, tohoto království
pravým dědicem, a národem německým.
(Místopředseda Langr zvoní.) Poněvadž
mně připomíná pan předseda,
že už se chýlí ke konci moje lhůta,
vrátím se ještě ke dvěma velmi
ožehavým a skutečně překvapujícím
věcem.
Když jsem dnes ráno četl a potom si ověřil,
že se jedná o to, aby autonomie vysokých škol
byla zrušena nebo omezena, užasl jsem, že něco
takového by bylo možné, že by se našla
vláda, která by takový nekulturní
skutek provedla. Vždyť autonomie je vlastně zárukou
klidného vývoje a rozvoje každé vysoké
školy a má býti jakousi čínskou
zdí, která ji brání proti zasahování
všech cizích, rušivých vlivů a
zejména vlivů politických. Autonomie Karlovy
university trvá bezmála šest století
a dosud nikdo si netroufal na ni sáhnout. Autonomie ostatních
vysokých škol trvá paralelně a analogicky
od doby jejich zřízení. Jsou-li na německých
vysokých školách důvody k určitým
stížnostem, myslím, že vláda má
po ruce dosti zákonů, aby zjednala pořádek.
(Výkřiky posl. Špačka.) Zákon
platí pro každého, neboť: "Lex civium
dux", jak čteme na Karolinu. Proč by se však
mělo sáhnouti na práva českých
vysokých škol, které nikdy této autonomie
nezneužívaly? Ostatně pokud by se týkalo
jmenování profesorů (Posl. Špaček:
To má v ruce vláda!), to má v ruce vláda,
jak říká kol. Špaček.
Profesorské sbory předkládají pouze
návrhy a jmenuje president po rozhodnutí vlády.
To se rozumí, nemusí býti jmenován
ten, který by nebyl osobou vítanou. Proto myslím,
že se musíme rozhodně postaviti proti jakémukoliv
omezování autonomie vysokých škol, která
je v zájmu naší kultury, a vysoká škola
jako nejvyšší učiliště je
vlastně páteří každého
národa, páteří jeho kultury, jeho
síly, jeho nejlepší a nejúčinnější
duchovní zbraní.
Konečně bych se ještě zmínil
o jedné věci. S politováním musíme
konstatovati, že až dosud naše německé
vysoké školy nejsou tím, čím
bychom si je přáli míti, řekl bych
místem harmonické a přátelské
spolupráce, t. j. že by měly býti vysokými
školami československých německých
profesorů, československých německých
studentů a československé německé
vědy. Podle programu Konrada Henleina vidíme, že
to není v jeho plánu; rád by viděl
německé university v tom duchu, abych řekl,
výbojného pangermanismu (Výkřiky
posl. Špačka.), aby tu byla jakási avantgarda
politického anšlusu. Myslím, že národ
německý, naše menšina německá
nebude tvrditi, že je tak nevyspělá, že
by si nedovedla obsaditi své německé vysoké
školy. A kdyby to nedovedla, potom by byla otázka,
má-li opravdu na ně nárok.
Ku konci podotýkám jen tolik: Kultura je veliká
moc, třeba se to u nás plně dostatečně
neuznává. Přejeme si, aby tato kultura jak
státního národa, tak našich menšin
přinášela nejlepší plody, umožňovala
jim plný duševní a duchovní rozvoj,
ale budeme vždycky bezvýhradně a neústupně
trvati na tom, aby výchova české a slovenské
mládeže byla v tomto státě nacionální
a výchova mládeže našich menšin dála
se v duchu státním. (Potlesk poslanců
nár. sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Dvořák. Dávám mu
slovo.
Posl. Dvořák: Ctěná sněmovno!
Rozprava o osnově zákona, kterým se ustanovují
pravidla vyučování na školách
obecných, zavdala podnět k diskusi o řadě
kulturních problémů a otázek.
Pánové z Henleinovy strany se zde snažili mluvit
o kulturních právech a potřebách německého
lidu v Sudetech. Myslím, že těmto pánům,
kteří jsou stoupenci Goebbelsovy a Hitlerovy kultury,
již správně odpověděli naši
němečtí soudruzi. Mluví-li zde o právech
a potřebách německého lidu lidé,
kteří jsou ve spojení s nejúhlavnějšími
nepřáteli německého lidu v Sudetech,
s německými kapitalisty, lidé, kteří
se dovolávají pomoci a blahovůle české
finanční reakce, je to fašistickou demagogií.
(Správně!)
Shodou okolností jsou tomu právě tři
roky, co 28. února 1933 začal velký historický
zločin na skutečné kultuře německého
národa zapálením říšského
sněmu. Před 3 lety započal hitlerovský
fašismus svoji zvěrskou kulturu koncentračních
táborů, katovské sekery a vražd zorganisováním
zapálení říšského sněmu.
To byl počátek, kdy hitlerovští katané
začali svou kulturní činnost zapálením
a spálením vědeckých děl, vyvražděním
nejlepších synů a vědců německého
lidu.
Veliký a neohrožený bojovník soudr.
Jiří Dimitrov to byl, který, ač ve
stínu katovy sekery, nebojácně celému
světu ukázal pravou tvář hitlerovského
bestiálního fašismu.
V den výročí těchto zločinů
německého fašismu protestuji co nejostřeji
jménem našich českých, německých,
slovenských, maďarských, ukrajinských
i polských soudruhů proti hitlerovské hrůzovládě.
Před celým světem, dík neohroženosti
soudr. Dimitrova, Thälmanna a německých soudruhů,
je jasně prokázáno, že požár
říšského sněmu byl dílem
německých hakenkrajclerů.
Zpráva, kterou šířily fašistické
noviny pod vedením Göbbelsovy propagandy, jakoby říšský
snem byl zapálen komunisty a soc. demokraty, byla drzou,
zločinnou lží, rozšiřovanou k zahájení
krvavého teroru proti všemu pracujícímu
lidu v Německu.
Jménem pracujících o lidu Československa
posíláme bratrské pozdravy všem desetitisícům
komunistických, soc. demokratických, republikánských,
katolických a židovských protifašistů
(Potlesk komunistických poslanců), mučených
v hitlerovských koncentračních táborech
a vězeních.
Protestujeme co nejostřeji a jistě v souhlase s
celým protifašistickým kulturním světem...
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Dvořák (pokračuje):...proti
popravám politických odpůrců prováděným
ve III. Hitlerově říši.
Žádáme zrušení koncentračních
táborů a propuštění hrdinných
protifašistických bojovníků soudr. Thälmanna,
Mierendorfa, Ossieckého a ostatních politických
vězňů. Vyzýváme všechny
soc. demokratické, nár. socialistické a katolické
dělníky i jejich organisace a všechen pokrokový
lid, aby s námi spole čně bojoval za tyto
veliké a spravedlivé cíle. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): K
této věci není již nikdo ke slovu
přihlášen, rozprava jest skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru kulturního,
p. posl. Uhlířovi.
Zpravodaj posl. Uhlíř: Slavná sněmovno!
Dvoudenní rozprava o osnově zákona, kterou
se upravuje domácí vyučování
a zproštění od docházky školní
vůbec, ve které se vystřídalo 11 řečníků,
je dokladem, jak neobyčejně významná
osnova je na programu a o jak dalekosáhlé kulturně
školské otázky se v této osnově
jedná.
Plně souhlasím s vývody pp. posl. Jaši,
Kirpalové, Špačka, Kunze a dr. Domina,
kteří podepřeli osnovu svým souhlasem
a kteří plně uznávali účelnost,
nutnost a blahodárnost nového zákonného
opatření.
Páni kolegové z oposičního tábora,
a to pp. posl. Esterházy, inž. Karmasin, Appelt,
Zajiček, dr. Neuwirtha, Kundt, kteří
mluvili proti osnově, neřekli celkem nic nového.
Důvody, které snášeli proti předložené
osnově, nevyvrátily důvodů, které
kulturní výbor poslanecké sněmovny
mým prostřednictvím zde hned na počátku,
když se o osnově jednalo, tlumočil.
Pokud byly některé námitky předkládány
proti osnově, jsou většinou rázu nedostačujícího
a příliš formálního. Zejména
pánové ze sudetskoněmecké strany vytýkají
osnově nedemokratičnost.
Je to téměř ironie, že strana, která
právě staví na führerovském,
protidemokratickém principu, která je v tomto státě
nebezpečím demokracie, dovolává se
demokracie a dokonce tvrdí, že osnova, která
má tuto demokratisaci ve školské docházce
podepříti, je málo demokratická. Rozhodně
odmítám všecka tato podezření
se strany Henleinových poslanců a trvám na
tom, že právě z důvodů demokratických
je tato osnova tvořena a předkládána.
Vážené dámy a pánové,
vytýká se také této osnově,
zejména se strany Henleinových poslanců,
že porušuje rodičovské právo. Je
to zase neupřímné, neboť my právě
chceme dosáhnouti, aby výchova dětí
i u těch rodičů, kteří doposud
nemají toho přímého vztahu ke kultuře,
výchově a vzdělání, byla pevně
zabezpečena. My právo nevidíme v tom, aby
se na druhé straně páchalo bezpráví
na dětech. Tedy i s tohoto hlediska odmítám
jakékoliv proti námitky, které zde Henleinovi
poslanci vznesli.
Byla zde také řeč o útisku německého
národa, zejména si bylo stěžováno
na útisk německého školství.
Zejména pan kol. Karmasin přinesl zde několik
konkretních dokladů, na které považuji
za účelno reagovati, a to z toho důvodu,
poněvadž těmito věcmi se operuje se
strany německé oposice již dlouho a zejména
pan kolega dr. Hodina chodí už téměř
6 let s týmiž sterotypními věcmi. Je
potřebí, aby slavná sněmovna už
konečně jednou rázně odmítla
tyto námitky, které jsou bezpodstatné, stereotypní
a neodůvodněné.
Poslanci Henleinovy strany tvrdí, že Československá
republika nedává možnosti německým
dětem, aby chodily do německých škol.
Na důkaz tohoto nehorázného tvrzení
uvedl pan kol. Karmasin 10 až 12 příkladů,
kde nebylo prý vyhověno žádostem za
zřízení německé školy.
Konstatuji, že uvedené případy jsou
jednak velmi labilní povahy a jednak jsou nám všem
velmi dobře známy, poněvadž, jak jsem
již podotkl, právě pan posl. dr. Hodina,
od kterého pan posl. Karmasin všecky tyto věci
převzal, už dávno s nimi operuje. Dokonce připomínám
vtipnou poznámku bývalého ministra školství
a nár. osvěty dr. Krčmáře,
kterou vyslovil v kulturním výboru posl. sněmovny
proti námitkám právě kolegy dr. Hodiny,
když mu připomněl, že pan dr. Hodina
ještě na dvě věci zapomněl. Tak
stereotypní a známé jsou už ty námitky
s vaší strany, že sám ministr vám
připomíná, co jste zapomněli uvésti.
(Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Zpravodaj posl. Uhlíř (pokračuje):
Ani pan kol. Karmasin neřekl nic nového.
Uvádí několik dokladů na podporu svého
smělého tvrzení, a já jim věnuji
několik chvil pozornosti.
Tak na př. v řeči pana kol. Karmasina
byla zmínka o Karlově v okrese Chotěboř.
Pan poslanec tam poměry asi nezná, poněvadž
by věděl, že právě v této
obci je 303 obyvatel a z toho je 67 Němců. Není
proto myslitelno, aby těchto 67 Němců mělo
29 dětí. Takovou natalitu u německého
národa jsme ještě neviděli. Počítáme
průměrně 1/7 dětí na počet
obyvatelstva, takže v dotčené obci jde o 4
až 5 německých dětí, pro které
ovšem nemůže Československá republika
zřizovati zvláštní školu. (Hlasy:
To je pravda!)
Dále konstatuji, že v Trnávce - je to domovská
obec pana posl. dr. Hodiny... (Hlasy: Pana ministra
dr. Spiny!) Prosím, ale já zde mluvím
o posl. Hodinovi, poněvadž právě
z jeho řad se o Trnávce nejvíce mluví.
Já jsem již upozornil v kulturním výboru
posl. sněmovny na případ obce Trnávky
a německé menšiny v ní. Upozornil jsem
na to kulturní výbor, jak p. posl. dr. Hodina
provádí svou německou politiku v této
obci. Když mu chyběly děti, přivedl
si cizí děti z Vídně, přivezl
si Irenu Langrovou, rodinu Heitzovu ze severních Čech
se 4 dětmi. Takovým způsobem si připravuje
půdu, aby mohli poslanci Henleinovy strany útočiti
na republiku, na stát a křičeti po zřízení
německých škol.
Také o Sudkově bych se rád zmínil.
Je to na Zábřežsku. Zde bych připomenul,
že je tu velmi vážná obava, která
diktuje v této věci opatrnost před pokusy
o odnárodňování českých
dětí na Zábřežsku. Máme
dobré zkušenosti a v dobré paměti máme
postup průmyslníků v tomto okresu před
převratem, kteří se snažili o získávání
českých dětí do německých
škol. Musíme míti na mysli, že je stále
značný počet českých dětí
v německých školách národních,
a to často takových, které sem chodí
z důvodů odvislosti hospodářské.
Jen příkladem uvedu: V Jiřetíně
na Mostecku, o kterém také pan kol. Karmasin
mluvil, je 30 dětí z rodin českých
v německé škole. V Chudeříně
v témž okresu rovněž asi 30 českých
dětí v německé škole. V malé
obci na Podbořansku, v Soběchlebech, jsou děti
českých rodičů v německé
škole. V Lipenci na Žatecku jsou tři děti
z české rodiny ve škole německé
atd. atd.
U maďarské menšiny, o které mluvil p.
kol. Esterházy, musíme počítati
nejenom s celkovým číslem maďarských
dětí, nýbrž i s usazením maďarské
menšiny. Pro sporadické diaspory nebude nikdy možno
zřizovati samostatné školy, a na ně
připadá v celku řada dětí.
Hlavně se nesmí dělati takové věci,
které budí nedůvěru. Do Bartoušova
na Německobrodsku přivezli Němci 24 dětí
z Rudohoří, takže je v německé
škole 47 dětí, z toho 24 cizích, v Jiříně
v témže okresu z 31 dětí je 7 cizích,
v Kamenné z 56 dětí je 13 cizích.
Prosím, slavná sněmovno, jakým způsobem
se provádí tato školská politika právě
u této skupiny politické v německém
táboře, která nejvíc zde byla proti
předložené osnově, je viděti
na příklad z případu, který
zde také byl ventilován panem posl. Karmasinem.
Jde o Loděnice. V Loděnicích, kde zejména
vytýkají, že řada dětí
německých nemá možnosti vyučování
v mateřském jazyku, je jedna jediná ryze
německá rodina, rodina Hendrichova, a ta je prosím,
bezdětná.
Dále, konstatuji, bylo zde operováno také
Lipníkem, kterého stále používá
ke své argumentaci p. posl. dr. Hodina a který
také vytáhl p. posl. Karmasin. Já
jsem si o Lipníku získal již dříve
velmi přesné zprávy. Z 12 dětí,
kterými operuje právě pan posl. Hodina
i pan posl. Karmasin, jsou: Jahnová Marie české
národnosti, Sieglová Alice české národnosti,
Freis Adolf české národnosti a dokonce často
chodívá cvičiti do Sokola - Prokopová
Elfrieda rovněž tak, Kubíková Irena
rovněž. Prosím, slavná sněmovno,
pokud se týče ostatních dětí,
na příklad v případě žákyně
Černé, je matka Češka: svého
času se odstěhovala s děvčetem do
Kyjova, kde děvče chodilo do dívčí
obecné české školy, když se pak
vrátila do Lipníku, přešla do české
školy a velmi tam prospívá. Rovněž
tak Jahnová Marie, Kubíková Irena a pod.
To je ten případ lipnický, který působí
neustále tolik zla a kterým se tolik operuje s německé
strany proti nám. A i v Lipníku, pokud jsou tam
německé děti, byly tam uměle přivedeny
z dalekých krajů německých,
zejména z pohraničí, aby se tam vyvolal zájem
pro zřízení německé školy.
Jak je na tom německé školství v Československé
republice, to se dověděli páni z henleinovského
tábora velmi podrobně z úst bývalého
ministra školství v kulturním výboru
a mají možnost překontrolovati si údaje,
jež jim ministr školství dal ve zvláštní
publikaci k disposici. Konstatuji, že průměrný
počet dětí připadajících
na třídu je na německých školách
příznivější o 1/2 až 1 %
nežli na školách českých. Pokud
se páni z Henleinova tábora a zejména pan
posl. Karmasin zmínili, že velký počet
německých dětí chodí do českých
škol, nesmějí zamlčovati, že jsou
zase české děti v německých
školách a že na příklad procento
českých dětí v německých
školách je daleko vyšší, že
činí 2.52 %, zatím co počet dětí
německých v českých školách
je daleko menší, činí pouze 1.71 %.
(Výkřiky.)
Slavná sněmovno! Byla zde zejména velmi obsáhlá
debata o poměrech na Hlučínsku zejména
pan posl. Karmasin a pánové z Henleinova
tábora mluvili o poměrech hlučínských.
Mluvili zde o tom prý neuvěřitelném
teroru, který se na Hlučínsku provádí.
Konstatuji, že na Hlučínsku žádného
teroru se strany československé, a zejména
se strany československých úřadů
není, ba naopak, je tam taková blahovůle,
že to až státním úřadům
vytýkáme. (Výkřiky a smích
sudetskoněmeckých poslanců.) Hlučínsko
bylo mírovou smlouvou připojeno k Československé
republice jako kraj obývaný Moravci, to jest českým
obyvatelstvem - i pruské statistiky tak rozhodly.
Slavná sněmovno! Aby bylo jasno na všecky strany,
jak vypadá hlučínský případ,
dovolím si sděliti několik čísel
z dnešní doby a z pruské statistiky, z doby,
kdy Hlučínsko bylo pod pruskou nadvládou.
V letech 1910 až 1919, tedy po 177 letech pruského
usilování o poněmčení kraje,
v době největšího vypětí
pruského militarismu, bylo v hlučínských
obcích v německých školách 376
dětí, kdežto v českých, moravských
bylo za pruské vlády 5.711 dětí. (Slyšte!)