Ze zprávy rozpočtového zpravodaje se dovídáme
o překročení příjmů
v letech 1930 až 1934 úhrnem ve výši 15.965
milionů Kč. Zpráva ukazuje, že jsme
se zde řídili právě tak málo
podle výtěžku hospodářství,
protože vydání se zřetelem k r. 1930
činila v r. 1931 129,6 %, v r. 1932 114,9, v r. 1933 107,3
a v r. 1934 stále ještě 91,8 %. Tato čísla
dosahují své tísnivé důležitosti
teprve, pomyslíme-li, že veškerého národního
příjmu od roku 1929 ubylo o více než
40,%, že tím státní rozpočet
zatížil hospodářství o více
než 50,% než v konjunkturním roce 1929. Státní
správa jde tím cestami bezprávnosti a neodpovědnosti,
již tím samým, že se nedrží
mezí, jež parlament stanoví, aniž jest
volána k odpovědnosti po dosavadních uzávěrkových
výsledcích pro překročení,
jež činí v 5 letech 16 miliard. Rozpočtové
číslice, které zde ve sněmovně
jsou stanoveny, stávají se tím zcela prostě
smyšlenými čísly, jako bychom z jejich
ustanovení v parlamentě měli dětskou
radost a jako by v tom mohlo býti nalezeno jediné
úplné uspokojení z práce. V praxi,
abych tak řekl, se dělají vydání
na vlastní vrub, pro která na straně příjmů
není žádné úhrady, pro která
žádná úhrada nemůže býti
nalezena a která se potom krátkou cestou zvláštním
způsobem vedení uzávěrky napíší
zcela prostě na účet dluhu, jenž dnes
s výší 40 miliard Kč zatěžuje
3000 korunami každou osobu. K nejmenšímu zdánlivému
zmenšení schodku nebo k nejmenšímu zdánlivě
zjištěnému zlepšení připojují
se nejnesmyslnější očekávání,
jež však tak dlouho nemohou býti splněna,
dokud se nesplní především sliby, jež
byly dány v době voleb, a nezmění
se celá hospodářská politika tak,
že vydání budou skutečně přizpůsobena
pokleslé daňové síle, že nebude
jako vždy jen slibováno, a že se skutečně
nebude prováděti žádná deflační
politika. Ve skutečnosti jsou výdaje daleko zvyšovány,
i pro rok 1936, kde i stran výnosu daní panoval
trestuhodný optimismus.
Mzdy a platy se dále snižují a jejich snižování
je připuštěno. Škrty, jež se konají,
jsou v poměru ke vzrůstajícímu vydání
tak nepatrné, že se k nim nemůže vůbec
přihlížeti. Nová horečka zbrojení,
rostoucí sociální výdaje jsou rozhodně
nutné, daleko nutnější než vše
ostatní, stoupající výslužné
následkem celého hospodářství
se státními zaměstnanci, zvýšená
služba státních dluhů tyto úspory
daleko vyrovnávají. Tak stoupá i pro rok
1935 celkové zatížení proti roku 1934
z 11 miliard na 11˙6 miliard, při současném
dalším poklesu daňových příjmů,
který můžeme nejlépe a nejjasněji
pozorovati na stoupnutí položky "úroky
z prodlení", která v rozpočtu vykazuje
210 milionů korun. V těchto úrocích
z prodlení, podmíněných celou touto
nemožnou daňovou praxí, se zdá, že
byl nalezen velmi vydatný daňový příjem
a neuvažuje se při tom, že je to druh úmrtní
renty pro celé hospodářství.
K tomu přistupuje ještě snížení
příjmů státních podniků,
které r. 1934 vynesly o 238 milionů Kč méně,
ale i současná zvýšení jejich
vydání následkem stále větší
pasivity, především u železnic a u lesů.
Při tom dnes mnohé ze státních podniků
konkurují, jako na př. Státní tiskárna,
jen aby mohla vykázati zcela malé aktivum několika
set korun, soukromému hospodářství,
aniž se uváží, že se tím daňové
základy stále více zmenšují.
Konečně určila úsporná a kontrolní
komise požadavek, že bez jejího a příslušného
ministerského schválení nesmějí
být již zřizovány žádné
nové podniky. Stěží lze míti
za to, že budeme při dosavadní libovůli
ochotni tento požadavek splniti, požadavek, jenž
je úplně v souhlasu s názorem a vážností
parlamentu, který dává zákony a předpisy,
podle kterých se má zcela prostě celý
správní systém říditi.
Nejzřetelněji se ukazuje svévolnost správy
ve fondovém hospodářství, jež
zahrnuje 82 fondů s aktivním majetkem 1.600 milionů
korun. Zde mohly poměry dospěti tak daleko, že
na př. fond z důchodkových pokut, jenž
činí dnes sám 85 milionů korun a jenž
jest ve správě několika úředníků
ministerstva financí, mohl postaviti vlastním nákladem
pro finanční stráž domy, ve kterých
stát může vystupovati jako nájemník,
takže tím vzniká ta zvláštnost,
že za státní peníze jsou zřizovány
státní stavby, v nichž zase stát má
sám platiti nájemné.
O správě fondů nebylo stále ještě
předloženo žádné vyúčtování,
protože nejsou obsaženy v státní účetní
uzávěrce, ačkoliv spravují veřejné
peníze, které by se měly účtovati
právě tak, jako kdysi vydaná půjčka
práce s výnosem přes 2 miliardy. Teprve
na naše dotazy učinil president nejvyššího
kontrolního úřadu několik úhrnných
údajů o užití peněz z půjčky
práce, z nichž až dosud jest vykázáno
1.354 milionů, takže jest stále ještě
po ruce částka přes 700 milionů k
užití a veřejnému vyúčtování.
Touto účetní metodou dává stát
jako vůbec celým tímto způsobem vedení
knih velmi špatný příklad zastírání
a přesunování, které u poplatníků
těžce trestá, místo aby sám dal
hospodářství příklad svou svědomitostí,
jasností a věcností.
Podobně je tomu s výkazy o cenných papírech
soukromých podniků, jež jsou v majetku státu
a které mají úhrnem činiti asi 190
milionů Kč jmenovité hodnoty, z toho papíry
Anglobanky s 60 miliony, Zbrojovky v Brně s 54.2 miliony,
České průmyslové banky s 30˙1
miliony a nakladatelství "Orbis" s 15 miliony
Kč; vyjma položky akcie Moravské banky v ceně
8˙1 milionu a České diskontní banky
v ceně 130.000 Kč se v roční uzávěrce
nic nenajde. Také není u těchto položek
udáno, kolik akcií této ceně odpovídá,
takže není možno vyrozuměti, jak vysoko
jest vůbec akciový majetek oceněn. Z toho
můžeme konstatovati, jak veliký jest vlastně
kontrolní význam veřejného účtování
státního hospodářství. Zajímavé
by při tom bylo ještě věděti,
jak se úředníci, kteří mají
zastupovati státní peníze u soukromých
podniků, při tom chovají, co se děje
s příjmy, které z této činnosti
dostávají, jestliže na př. ministerský
rada z jednoho takového podniku dostává na
cestovních útratách 4.000 Kč měsíčně!
Státní peníze jsou zastupovány státními
úředníky, prospěch z toho však
státu asi neplyne. Zde by byl podle našeho mínění
také obor k osvědčení činnosti
pro revisní oddělení ministerstva financí,
které jinak slučuje právo státního
zástupce s právy soudce, jde-li ovšem o daňové
věci volného hospodářství.
V bernictví nevede bezohlednost a neslýchaný
útisk, jak se shora očekávalo, ke zvýšení
výnosu z daní, nýbrž k hospodářskému
zničení tisíců a tím skutečně
ke snížení daňových základů,
jak je jasně patrno z výsledků státního
hospodářství pro léta 1934 a 1935,
která končí poklesem o 140 milionů,
vlastně o 701 milionů, jenž by však byl
ještě vyšší - přes radikální
metody odborového přednosty Blažka z ústředního
inspektorátu, který zatím vyměnil
svůj úřad za řízení
odboru nepřímých daní - kdyby se nebyly
určily pro rok 1932 a dřívější
velké dodatečné předpisy, jež
samy za prosinec 1935 na př. vynesly o 200 milionů
daní více. Konečný výsledek
za celý rok jest a zůstává zvýšení
schodku, který však zdánlivě přece
ještě snese zvýšení podle novely
o přímých daních, které chcete
rozhodně dáti zpětnou účinnost,
ovšem jen v zaslepeném optimismu. Tento způsob
zdanění u nás dávno přestal
býti zdaněním čistého výnosu,
v sudetskoněmeckém území se stal přímou
daní z majetku, kterou se ročně ztrácí
skoro 2 miliardy bez zpětného přílivu
na stát. Jak je tíživé toto zdanění,
o tom jsme slyšeli po léta denně nesčetné
žaloby, jež se ovšem odbyly vždy jako kverulantství
nebo, jak jsme to slyšeli též zde, jako náležitá
odměna za domnělé státu nepřátelské
stanovisko, což bije v tvář nejprimitivnější
cit pro spravedlnost, vůbec již ani nemluvě
o nějakém středoevropském sociálním
citu v demokracii drobných lidí.
Abyste mohli poznati způsob a druh zdanění
našich území a jeho účinek, ukáži
vám to na části rumburských živnostníků.
46 poplatníků z rumburského okresu bylo při
přiznaném daňovém základu z
příjmu z 413.963.64 Kč předepsáno
daní, jako by přiznali 1,176.643.35 Kč, tedy
289 % z přiznané sumy, se skutečným
zvýšením daní o 189 %. 43 strany přiznaly
základ z daně výdělkové 385.637
Kč, dostaly však předpis na 1,028.099 Kč,
tedy 267 % z přiznaného základu nebo 167
% zjevného zvýšení daní. 27 stran
přiznalo obrat 718.151 Kč, dostalo však předpis
na 1,136.204 Kč tržby, bylo tedy předaněno
58.3 %. Z těchto poplatníků 36 vedlo přesně
knihy, 44 mohou dokázat všechny položky, ale
45 nedostalo z berního úřadu žádné
připomínky pochybností. (Předsednictví
převzal místopředseda Onderčo.)
Ještě jasnějším stává
se toto zvýšené zdanění, sečteme-li
základy výdělkové daně 27 stran,
pro které jsme uvedli částku daně
z obratu. Přiznáno bylo těmito 27 stranami
126.629 Kč v přiznání daně
z příjmu. Platební rozkazy dostaly
na 422.335 Kč. Činí-li přiznaný
základ k dani z příjmu 17.9 % z přiznaného
obratu, tedy samo o sobě ohromně mnoho, což
dokazuje, že tu nemůže být daňové
zpronevěry, předpis ze základu daně
důchodové činí 37.1 % z předepsané
obratové sumy a 59 % že skutečně přiznané
a tedy správného obratu. Zdanění 59
% obratu jako základ daně důchodové!
Toto číslo vám ukazuje jasněji než
co jiného nesmírné zdanění
majetku, které tu je. Je to metoda, kterou se hospodářství
ničí a kterou se dosáhne jen útěku
ze skupiny samostatných. Klesání daňových
příjmů pro zničení hospodářských
základů jsou toho následky.
Na tomto celém nehospodářství jest
ministerstvo financí méně nebo docela ne
tolik vinno, ačkoliv daňové klíče
tento předaňovací postup skutečně
podmiňují. Vinu nese daleko více zcela nesmyslný
hospodářský systém u nás pro
stranický egoismus a právně- a státně-hospodářskou
nejistotu. Stranické nehospodářství,
zajímající se jen o vlastní prospěchy
a nanejvýš o ministerské křeslo, ničí
tak poslední zbytky beztoho nikoliv již silné
odpovědnosti, která tu je a která se marně
obrací proti těmto vadám a rovná se
tím státně-politickému bankrotu, po
němž musí nezbytně následovati
hospodářsko-politické zhroucení. Pronásledováním
posledních sil a stran ochotných budovati, politickým
útiskem oposice, koketováním se skupinami
společnosti, národu a hospodářství
nepřátelskými a dokonce s vyslanci komunistické
záhubné vůle, se sněním o Malé
dohodě, se kterou došlo až dosud nejvýš
k malým politickým projevům přátelství,
od níž se však ještě nemohla konstatovati
hospodářská podpora - usiluje se u nás
o udržení státní bezpečnosti
a zapomíná se při tom v nejvyšším
nedostatku státněpolitického řízení,
že bezpečnost státu závisí jediné
na splnění povinnosti k úplné národně-politické,
hospodářské a sociální bezpečnosti
státních občanů. Angličan Seaton
Watson, starý dobrý přítel Čechů,
varoval jako mnoho jiných teprve před nedávnem
před touto politikou a vzpomíná na podobné
poměry, jež zkusila anglická politika v Irsku,
z nichž, jak zdůraznil, musili bychom se zde učiti,
a ty dokazují, že bezpečnost státu jest
jediné v uspokojení obyvatel, které však
také ukazují, že v nich jest dána jediná
možnost dostati se z krise a bídy.
U nás se však jde tak daleko, že se dokonce přenechává
chudým, aby si opatřili potřebné haléře
pro vlastní skrovnou výživu, neboť skoro
polovina všech nezaměstnaných jest bez podpory
a "Národní pomoci" se dělají
největší těžkosti. Nyní
se v rámci vyživovací akce dokonce rozdělují
nezaměstnaným odznaky s vyzváním,
aby je prodali, aby si nepatrné částky, které
jsou nutny pro mimořádnou podporu, pokud možno
sami opatřili, postup, jenž je v prudkém rozporu
s podmínkou, se kterou povolení "Národní
pomoci" bylo spojeno, že nezaměstnaných
nesmí být užito ani při shromážděních
a při rozdělování prostředků.
Zase příklad, že se správa nedrží
zásadně podmínek a zákonů vydaných
pro jiné. To podkopává nejen beztoho již
otřesenou víru v možnost rovnoprávnosti
v tomto státě, nýbrž tvoří
ještě libovůli úřednictva, jemuž
se odpovědnost stává stále nemožnější,
ale zároveň i stále lehčí.
Žádáme zásadní odvrácení
od této politiky, přísných směrnic
pro loyální počínání
správy a nejpřísnějšího
potrestání a ručení za každou
libovůli. Žádáme konečné
splnění a dodržení všech povinností
a slibů podle práva a zákona státu
vůči nám. Žádáme upuštění
od nájemného poměru v politice a hospodářství
a úplné splnění povinnosti k nám
jako menšině, jež poměrně dala
státu samému daleko více než všechny
ostatní skupiny v tomto státě. Žádáme
stejné horlivosti při konečném plnění
slibů a při uspokojení především
sudetských Němců, jež byly dány
kdysi při vtělení v tento stát. Těchto
svých požadavků se nikdy nezřekneme,
neboť na jejich splnění závisí
existence celé naší národnosti.
Kdo se dá odbýti jako dítě několika
cukrátky jako mnoho jiných z posledních zbytků
sudetského němectví, jen aby mohlo zas poslušně
několik hodin klidně cucati, nebude moci být
nikdy pokládán venku u sudetských Němců
za zástupce lidu, nýbrž nejvýš
za to, čím ve skutečnosti je, za zrádce
lidu, který je s to, aby za několik malých
užitků opustil existenční základ
lidu. (Potlesk. - Výkřiky posl. Heegera.)
Vy sám k tomu náležíte. - My sami
nežádáme nic pro sebe jako Vy a nežádáme
nic pro několik sytých. (Posl. Heeger [německy]:
Co jste již pro německý lid udělali?)
Zadržujeme zánik, který jste způsobili.
Nežádáme nic pro sebe, žádné
výhody pro několik nasycených nebo pro několik
bonzů, žádáme zajištění
existenční základny našich sudetských
Němců, nic více a nic méně.
(Potlesk.) Můžete být starostlivi o
těch několik výhod, které jste si
mohli utvořiti a udržeti na účet lidu.
(Výkřiky.) Mluvíme a zasazujeme se
o 500.000 nezaměstnaných venku mezi sudetskými
Němci, o jejich práva, o politické, hospodářské
a sociální životní předpoklady
celého sudetskoněmeckého živlu, společně
s tímto lidem za námi stojícím, za
nějž můžeme mluviti, nejen protože
stojí za námi většina, nýbrž
protože usilujeme také o všechen lid; zatím
co vy chcete mluviti jen za několik skupin, které
se mohou uchlácholiti několika cukrátky,
usilujeme o konečné splnění práv
všeho lidu a společně se svými soukmenovci
venku chceme, nedáte-li nám psaný zákon
na splnění těchto práv, usilovati
o prostředky posledního nám zbylého
práva jako posledního práva utlačovaného
lidu, o práva vlastní pomoci a vlastní obrany.
(Potlesk.)
Místopředseda posl. Onderčo (zvoní):
Slovo má ďalej pán posl. Jan Sedláček.
Posl. Jan Sedláček: Slavná sněmovno!
Pan kol. dr. Štůla zaujal za národní
sjednocení stanovisko k celému státnímu
závěrečnému účtu za
r. 1934 tak, jak byl předložen nejvyšším
účetním kontrolním úřadem.
Je jisto podle výsledku, že naše stanovisko k
tomuto závěrečnému účtu
nemůže býti jiné nežli kritické.
Souhlasíme s těmi, kteří tvrdí,
že je nutno studovati tyto závěrečné
účty a snad studovati pečlivěji nežli
rozpočet, neboť kdo chce správně rozpočtovat,
musí především ovládat výsledky
dřívějšího hospodaření,
neboť rozpočet se dá udělat, ale výsledky
hospodaření nelze skresliti, ty mluví samy
za sebe a ukazují, jak dobré nebo špatné,
odpovědné nebo neodpovědné je hospodářství
veřejné a především hospodářství
státní.
Jestliže za 5 roků naše hospodářství
od r. 1930 do konce r. 1934, t. j. od rozchodu občanské
koalice, schodky státních účtů
spolu s nepreliminovanými výdaji činí
celkem 6.144,800.000 Kč a další miliardový
schodek se očekává při uzávěrce
za r. 1935, tedy je nutno, slavná sněmovno, stále
důrazněji se ptáti, kam toto celé
naše hospodářství kráčí
a kam spějeme.
A na druhé straně, když uvážíme,
jak veliké napětí vytváří
se mezi poplatnictvem a státními finančními
úřady a když přitom zjišťujeme,
že máme na nedoplatcích státních
daní a poplatků 4.845,906.000 Kč, musíme
se tázati, kam po této stránce dospějeme.
A tu je nutno také uvážiti, že se přenášejí
tu od roku k roku nedoplatky, které již jsou naprosto
nedobytnými. Z těchto nedoplatků se však
počítají úroky, tyto úroky
se připisují mechanicky k původním
nedoplatkům, nedoplatky se tímto způsobem
uměle zvyšují a tím se zkresluje pravý
stav celého hospodářství.
Správně bylo tu s mnoha stran mluveno, že je
nutno přikročiti k depuraci a likvidaci této
sumy, poněvadž se na této sumě nedá
budovat. Je nutno bezohledně škrtnouti to, co je dnes
nedobytné, a s ostatními poplatníky, kteří
každou chvíli očekávají zkázu,
se vyrovnav ti, dohodnout se s nimi a poskytnouti jim oddechu,
aby se mohli hospodářsky vzpamatovat a mohli po
čase dostáti svým povinnostem daňovým
a poplatkovým vůči státu.
Dnes nechci však hovořiti o tom, o čem hovořil
kol. Štůla a jiní pánové,
chci si blíže všimnouti hospodářství
našich státních podniků, jak je právě
podáno v závěrečném účtu
republiky Československé na r. 1934. Toto hospodářství
našich podniků je tím nejlepším
ukazovatelem dobrých a špatných stránek
celého našeho hospodářského systému,
celé naší úrovně, ale také
naší odpovědnosti nebo neodpovědnosti.
Právě výsledky podnikového hospodaření
měly by býti tím nejspolehlivějším,
nejlepším a nejbezpečnějším
zdrojem příjmů státních, o
které by se státní finance mohly bezpečně
opírat. Tomu však, bohužel, není v té
míře, jak bychom očekávali. Z 19 velkých
státních podniků jen 11 vykazuje výtěžek,
ostatních 8 končí schodkem. Zisk vykázaly
tyto státní podniky: Samozřejmě tabáková
režie, státní loterie, státní
mincovna v Kremnici, československá pošta,
poštovní spořitelna, Uhřiněveský
školní závod, státní báňské
a hutní závody, které vykázaly sice
20 mil. Kč zisku, v rozpočtu měly, že
odvedou do státní pokladny 64 mil. Kč a ještě
něco, ale neodvedly do státní pokladny, jak
se později zmíním, ani haléře;
dále vojenská továrna na letadla, tiskárny
ministerstva nár. obrany, Úřední noviny
Praha-Bratislava, Žabčický školní
závod zemědělský.
Ztráty pak vykázaly na druhé straně
státní podniky: Státní dráhy
669,466.000 Kč, státní lesy a statky 8,964.343
Kč, ačkoliv, slavná sněmovno, při
rozpočtu na r. 1934 prohlásily, že odevzdají
do státní pokladny 28,805.000 Kč, školní
závod v Děčíně-Libverdě
prodělal 47 tisíc Kč, vojenské lesní
podniky 5,816.000 Kč; ty jediné měly odvahu
již v rozpočtu říci, že budou ve
svém hospodářství pasivními,
a také tento pasivní schodek dovedly snížiti;
dále státní lázně prodělaly
2,036.311 Kč, ačkoliv v rozpočtu vykázaly,
že odevzdají do státní pokladny částku
222.000 Kč, státní tiskárny u min.
rady prodělaly 539.917 Kč, ačkoli do rozpočtu
daly, že odevzdají státní pokladně
2,415.400 Kč, Čsl. tisková kancelář
prodělala 1 mil. Kč - je to konečně
nevýdělečný podnik, Kuřimský
školní závod 161.000 Kč. Některé
kapitoly státního podnikového hospodářství
jsou však takového rázu, že zasluhují
nejostřejší výtky a volají, ne-li
přímo křičí po nápravě.