Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. dr. Štůla.
Posl. dr. Štůla: Slavná sněmovno!
Nebudu mluviti o zahraniční politice, kterou se
zabýval předešlý pan řečník
(Výkřiky komunistických poslanců.),
poněvadž není příliš mnoho
té zahraniční politiky v rozpočtu
a v závěrkách (Výkřiky komunistických
poslanců.), které má právě
naše sněmovna projednávat. Nechtěl bych
upadnout do toho, co se vytýká našemu parlamentu,
že se u nás příliš mnoho mluví
a mluví, ale ke skutkům že máme daleko.
Proto se budu držet toho, co je naším úkolem,
to jest, abych zaujal kritické stanovisko k účetní
závěrce. A tu řeknu hned na začátku,
že tyto závěrky účetní,
které máme před sebou za r. 1934, nám
potvrzují pravidlo, že každá teorie je
šedá. My jsme velmi mnoho teoretisovali a rádi
teoretisujeme tenkrát, když si předkládáme
svůj rozpočet. Mluvíme, že je to rozpočet
inflační, že z inflačního musíme
přecházet k deflačnímu, máme
radost z toho, když si řekneme, že jsme zarazili
deflaci v našem rozpočtování a že
se obracíme zase k výdajům normálnějším,
ale já říkám, že naše rozpočty
státní nejsou ani inflačními ani deflačními,
nýbrž že naše rozpočty státní
a s nimi i státní hospodářství
naše může býti nazváno jediným
správným slovem, že je to jak rozpočtování,
tak také hospodářství schodkové,
hospodářství, které neodpovídá
našim skutečným silám poplatním,
a že my se jenom holedbáme tím, že máme
svůj rozpočet v rovnováze. Také posledně,
r. 1934, holedbala se státní správa, že
má rozpočet v rovnováze, cifrou asi 1 milion
a několik set tisíc Kč, ale ve skutečnosti
se nám ukázalo, že hospodářství
státní za r. 1934 neskončilo nejen rovnováhou,
že neskončilo žádným přebytkem,
nýbrž zpráva, kterou jsme dostali do rukou,
nám jasně ukazuje, že jsme pasivní 342
mil. Kč. Je vidět, že nedovedeme nalézti
prozatím v našem státním hospodářství
rovnováhu mezi položkami výdajovými
a příjmovými, které by odpovídaly
skutečné poplatní síle našeho
občanstva, a že si musíme vypomáhati
ve svém hospodářství určitými
zákroky, určitými zásahy, které
se nedají na dlouho udržet.
My můžeme říci, že se nám
rýsuje v našem státním hospodářství
několik momentů, které se stávají
u nás konstantními, stávají se trvalými,
poněvadž již po několik let se opakují,
a které jsou nebezpečné nejen pro hospodářství
státní, nýbrž i pro hospodářství
veřejné, samosprávu, i pro hospodářství
soukromé, poněvadž konec konců i soukromé
hospodářství je odvislé od hospodářství
státního a veřejného.
A tu ty momenty, které jsou už u nás konstantní
v hospodářství veřejném a které,
jak říkám, skreslují. celý
náš hospodářský stav, to je to,
že u nás už po několik let vidíme
překračování výdajových
položek, dále, že na výdajové položky
nám nedochází tolik veřejných
příjmů, jak si je ve svém rozpočtu
stanovíme. A při tom další, poslední
a přímo strašná věc, že
se musíme utíkati, abychom udrželi hospodářství
alespoň v chodu, k t. zv. úvěrovým
operacím, že kryjeme nedostatky příjmu
úvěrovými operacemi, ať už jsou
to zálohy u poštovní spořitelny nebo
u jiných ústavů, nebo ať už je
to systém pokladničních poukázek.
V poslední době pak k tomu přistupuje dokonce
praprimitivní systém obyčejných směnek.
Slavná sněmovno, uvažme, kam může
vésti toto hospodářství, jak je vedeme,
musíme-li si vypomáhat, abychom mohli krýti
své výdaje - když poplatní síly
našeho občanstva nestačí a když
už nemůžeme nanésti na jeho bedra větší
veřejná břemena - úvěrními
operacemi. R. 1934 jsme kontrahovali úvěrními
operacemi téměř 1 miliardu ve formě
pokladničních poukázek, roku 1935 jsme dosáhli
v nich rekordu 2 1/4 miliardy. Prozatím jsou pokladniční
poukázky instrument, který se těší
přízni občanstva, které jim ještě
důvěřuje, ale mohou nastati momenty, kdy
poplatnictvo přestane míti víru v ně,
kdy už nebudou míti té síly a hodnoty,
která je nominelně na nich vedena, a pak nevím,
jak si bude moci finační správa vypomáhat,
až státní pokladniční poukázky
přestanou míti svou vnitřní hodnotu.
Říká-li pan zpravodaj, že r. 1934 se
nám hospodářství přes to, že
byla krise, zlepšilo, musíme se podívati, jak
že se nám vlastně zlepšil finanční
stav našeho hospodářství r. 1934. Uvidíme,
že nám k tomuto zlepšení finančního
stavu přispěly tyto příjmové
položky: předně obratová daň,
ale ne normální, která by se vybírala
z normálního obratu, který máme, takže
bychom se snad mohli těšit, že r. 1934 byl v
Československé republice větší
obrat. Nikoliv! Zvýšení obratové daně
nastalo proto, poněvadž došlo k nenadálému
zdanění zásob; tedy žádný
větší obrat v našem hospodářském
životě, poněvadž zdanění
zásob není přece obrat.
Jako další zdroj přišly daňové
předpisy za minulá léta. V tom zase vidíme
další nalhávání v našem
rozpočtu, které rok od roku opakujeme. A konečně
přišla jako další zdroj přechodná
přirážka k dani důchodové. Ale
v této přirážce byla uplatněna
strašná věc: zpětná planost zákonných
předpisů. Viděli jsme docela dobře,
co znamenala v poplatnictvu přechodná přirážka
daňová, kde se mělo platiti za něco,
co bylo v hospodářském životě
vlastně již dávno odbyto, daň, která
byla poplatníkům za tu dobu již předepsána.
Konečně nastalo zvýšení příjmů
také tím, že máme větší
výnos úroků z prodlení; i z toho se
domněle radujeme, že naše státní
příjmy jsou vyšší proto, že
poplatnictvo muselo odvésti více na úrocích
z prodlení. Naproti tomu přesto, že
pan zpravodaj řekl, že se naše finančnictví
zlepšilo, musel přece jen doznat, že příjem
z veřejných daní a poplatků proti
r. 1934 se zase snížil. To je ta konstanta, o které
mluvím, která se stává nebezpečnou
nejen pro rozpočtování - konec konců
víme, že rozpočet jsme si udělali aktivní
- nýbrž i pro hospodářství, jak
se projevuje v těchto závěrkách. Mám
za to, že by měla slavná sněmovna věnovati
skoro větší pozornost závěrkám
hospodářským než celému rozpočtování.
(Souhlas.) Rozpočet si může udělat
každý podle toho, jak ho potřebuje, ale se
závěrečnými účty se
nedá hnouti, to jsou cifry, které ukazují,
jak jsem za rok hospodařil. A tu vidíme, že
za rok 1934 jsme hospodařili tak, že poplatní
síla občanstva nestačila na to, co československý
stát potřeboval.
Jednou z konstant našeho neblahého hospodaření
je to, že máme trvalé překročování
výdajových položek. Co to znamená? To
znamená, že výdajové položky neodpoví
dají tomu, co jsme si preliminovali v rozpočtu,
t. j., že pravděpodobně jsme při rozpočtu
neměli tolik kuráže, abychom řekli,
jakou cifru výdajovou potřebuje ten či onen
resort státního hospodářství,
že jsme si zastírali pravdu, poněvadž
se dává do rozpočtu cifra daleko nižší,
než kolik ukázal hospodářský
rok. A poněvadž toto překročování
výdajových položek je již několikaleté,
vidíme, že trpí systém našeho hospodářství,
že trpí systém našeho rozpočtování
a celý náš hospodářský
život. Tímto zařazováním nesprávných
položek do rozpočtu, které se mi pak v hospodářství
ukáží docela jinými, skreslujeme si
obraz svého hospodářství státního.
Vidíme, že hospodářství státní
je něco docela jiného nežli rozpočet,
který si dáváme. Při tom jedna velmi
strašná věc našeho hospodářství
státního jest, že vláda necítí
tolik povinnosti, aby si dala včas schválit překročení
položek rozpočtových, a že teprve dnes
máme na pořadu schválení tohoto překročení
výdajových položek. To je věc nejen
neudržitelná, nýbrž i nezákonná,
to je věc, která potírá naši
ústavní listinu. Vláda má včas
přijíti, když vidí, že výdajová
položka nestačí na to, co potřebuje,
před parlament, a ne položky z r. 1934 si dát
schváliti teprve r. 1936. To je hrubá chyba naší
veřejné správy.
Dále vidíme, že ani cifra 342 mil. Kč,
kterou máme ve schodku, neodpovídá skutečnosti,
že je to jen cifra správní. Konec konců
cifry správní jsou asi něco podobného,
jako když si děláme rozpočet. Nás
musí více interesovati, jaká je cifra schodku
v efektu kasovním. A tu by byla chyba mluviti na veřejnosti,
že máme schodek za rok 1934 jen 342 mil. Kč,
neboť sám pan zpravodaj musel doznat, že k této
cifře 342 mil. Kč se musí přičiniti
další položky t. zv. nepreliminovaných
výdajů. To je věc, o které by jistě
slavná sněmovna jednou měla zavésti
velkou debatu, co jsou to nepreliminované výdaje
a nepreliminované příjmy. Nevím, odpovídá-li
to všechno ústavní listině; zatím
jsou nepreliminované výdaje a nepriliminované
příjmy v našem parlamentě usuelní.
K tomuto schodku 342 mil. Kč musí přijíti
ještě také cifry t. zv. nepreliminovaných
výdajů a pak přijdeme ke kasovnímu
schodku 1030 mil. Kč. To je přece jen něco
jiného! A jestliže při sdělávání
rozpočtu se varovalo, že se nemá jíti
na rozpočtování schodkové, že
máme dostat do rovnováhy aspoň svůj
rozpočet státní, a jestliže se říkalo,
že kdybychom již rozpočet státní
neměli v rovnováze, že bychom se tím
vlastně dali na cesty dobrodružné, tak říkám,
že také státní hospodářství,
které je na základě rozpočtu státního
a které se trvale staví jako hospodářství
schodkové, je stejně dobrodružné, jako
kdybychom si chtěli dělat jenom rozpočet
schodkový.
Slavná sněmovno, myslím, že si ani dobře
nezvažujeme těžkou situaci našeho státu
právě ve svém hospodaření a
že konec konců mnohým snad nepřipadá
ta schodková cifra za léta 1930 až 1934, vyjádřená
částkou 6.148 mil. Kč, tak nebezpečnou,
že snad konec konců o tom ani mnohý neuvažuje,
jakým nebezpečím by to mohlo býti
pro státní správu a pro celé naše
hospodářství. Mám za to, že ani
v době těžké hospodářské
krise nemůže si nikdo dovolit u nás takový
luxus, aby hospodařil schodkově. Každý
se má snažiti o to, aby nalezl cestu k vyrovnání
mezi výdajovým hospodářstvím
a možným hospodářstvím příjmovým.
Jestliže se to nepodaří, pak se podlamuje stabilita
státu, ale také stabilita každého jiného
hospodářství.
Pokladničními poukázkami nebo zálohami
od poštovní spořitelny nevydržíme
nadlouho, tak se nedá hospodařiti @a la longue,
jak se říká; je potřebí, abychom
všemi těmito položkami, které takovýmto
mimořádným způsobem dostaneme do svého
hospodářského života, snažili se
oživiti své hospodářství, a tu
myslím, že se snad ani příliš mnoho
o tom neuvažuje, že příliš pomalu
přicházíme k tomu, aby se náš
hospodářský život ozdravil. Je to otázka
investiční, která má v zápětí
všechno ostatní. Co se již u nás namluvilo,
že si oživíme hospodářství
investicemi! Kolik papíru se popsalo o všem tom, kolik
miliard chce státní správa, vláda
dáti na investice, které mají oživiti
naše hospodářství! Ale jak jsem řekl
na začátku, u nás se mluví a mluví,
ale ke skutkům máme u nás velmi daleko. Co
se u nás namluvilo, že se budou dělati státní
investice, ale zatím dodnes vláda nepředložila
ani svůj program těchto investičních
prací, neřekla, kde a jak se investice budou provádět.
Uvažme, že pomalu přicházíme do
období jarního, kdy jaro bude chtít na nás
viděti skutky; myslím, že v zimních
měsících měla býti provedena
příprava všeho, co jsme chtěli na jaře
provádět. Ale zatím nevidíme, že
by vláda předkládala investiční
program sněmovně včas, aby sněmovna
k němu mohla zaujmouti své stanovisko.
Chci se dotknouti jenom některých jevů. Mám
na mysli silniční fond, jeho cifry, jak se mi promítají
v účetní závěrce. V účetní
závěrce za r. 1934 se jeví silniční
fond takto: Příjem o 6 mil. Kč menší,
než bylo preliminováno. Suchá odpověď
na to: příjmy menší proto, poněvadž
byl nepříznivější výnos
daně z motorových vozidel. Tato věta "nepříznivý
příjem z motorových vozidel" by jistě
mohla vésti k ohromné debatě, proč
je menší příjem z motorových
vozidel, proč ten automobilismus u nás nemá
té možnosti, aby do silničního fondu
odváděl více. Nechci příliš
rozšiřovati známé věci, není
mým zvykem mluviti o tom, co je všeobecně známo,
ale mohu říci tolik, že ani tímto systémem
ubíjení automobilového průmyslu, automobilových
živností se nedobéřeme ozdravění
svého hospodářského života.
Také se to nejlépe vidí v těch výdajových
položkách silničního fondu. Příjmy
poklesly o 6 mil. Kč, ale silniční fond ve
svých výdajích poklesl o 341 mil. Kč.
A zase krátká odpověď na to ve zprávě,
která nám byla předložena, že následkem
těchto menších výdajů se neopravovaly
silnice státní v tom rozsahu, jak to rozpočet
předpokládal. Myslím, že ten silniční
fond a ta úprava silnic v Československu je přímo
monstrem našeho veřejného hospodaření,
kdežto cizina si přímo hýčká
silniční správu, kdežto cizina se přímo
předstihuje v tom, jakým způsobem by přitáhla
k sobě cizinecký ruch, kterému dnes přichází
kde kdo na chuť, poněvadž vidí, co znamená
cizinecký ruch ve všech zemích, kde se jím
zabývali. Docela dobře víme, co ve Francii
cizinecký ruch vynášel, že před
několika roky pan ministr financí doznal, že
4 miliardy franků přinášejí cizinci
do Francie, víme, co by znamenaly Švýcary bez
cizineckého ruchu a co by bez cizineckého ruchu
byla Italie.
V poslední době také vidíme, čím
je cizinecký ruch pro Rakousko. Sama rakouská správa
doznala, že r. 1935 se přineslo několik miliard
Kč do Rakouska formou cizineckého ruchu a že
ta velká cifra, která byla vynaložena na úpravu
silnice großglocknerské, byla zaplacena již
právě v těch dobách, z přínosu
cizinců. Bylo to 350 milionů (Posl. Hatina: Korun?)
Šilinků, ano, přepočítejte
si to na československou měnu. (Posl. Hatina:
Ne z Československa!) Neříkám,
že z Československa. Já jsem přepočítával,
co znamenalo těch 350 mil. šilinků. Ne, že
by se to odneslo z Československa, Bůh uchovej,
ale jistě že Československo velice vydatně
přispělo k té cifře. My jsme také
viděli a mluvilo se o tom, že tu a tam nějaký
automobil je odjinud a že ty ostatní jsou z Československa,
zatím co rakouská propagace cizineckého ruchu
nepovažovala za svou povinnost, aby také na těch
různých filmech, které o rozšíření
cizineckého ruchu vydávala, nechala také
jednou paradovati československý automobil s jeho
značkou. Tam jste mohli viděti jen samé cizí
automobily, československý se tam nedostal, jakkoliv
mnoho Čechoslováků jezdilo v Rakousku a přispělo
právě na to, aby ta großglocknerská
silnice mohla býti zaplacena již r. 1935.
A nyní se podívejme na cizinecký ruch u nás.
Kdo že se stará o cizinecký ruch u nás?
Ani o kompetenci se nemůžeme dohodnouti, kdo má
cizinecký ruch dělat, nemluvě ani o tom,
jak příliš málo děláme
pro cizinecký ruch, jakkoliv je Československo přímo
předurčeno pro to, aby k nám cizinecký
ruch přišel.
Při otázce úpravy silnic bychom mohli přejíti
také k brannosti národa. Velice mnoho se u nás
mluví o brannosti národa, ale myslím, že
se zase jenom u nás skoro víc mluví, než
aby se dělalo. Byl bych rád, kdyby se podařilo,
abychom se u nás branností také více
zabývali a aby se nám to také i rozpočtově
projádřilo trochu jinak. Dovoluji si upozorniti
jenom na význačnou knížku, která
se objevila v poslední době, na knihu pana Marcomannuse,
který napsal a vydal knihu "Brennnpunkt Bőhmen",
kde je velice dobře mluveno o vojenské otázce.
Pánové z Německa znají skoro
do posledního vojáka, jak a kde jsou rozloženy
naše vojenské síly. Pánové si
dali práci, aby nám řekli v oné knížce,
jak se Československo vojensky vyvíjelo od dob Žižkových
a pod. A u nás, myslím, až do nedávné
doby nebylo příliš mnoho pochopení pro
brannost. Mluvilo se o militarismu a bůhví o čem
a myslelo se, že by snad naše armáda měla
dělati nějaký výboj. Právě
silniční úprava to jest, která nám
může velice mnoho přispěti k naší
brannosti. Při brannosti národa se musíme
starat nejen o to, aby byl branný voják, aby byl
branný člověk a branný národ,
nýbrž také aby terén, na kterém
se národ nalézá a žije, byl způsobilý
k brannosti. A tu se podívejme jenom na několik
případů, které se promítají
také v našich závěrkách. Podívejme
se na silnice, které jdou od Prahy na jih, podívejte
se, jak vypadají, a řekněte, jak bychom jednou
měli jimi vypadávati z Prahy, kdyby došlo k
leteckému útoku na Prahu. Praha je všude uzavřena
železničními závorami. Dokonce i sám
pan předseda vlády se musel zmiňovati o chuchelském
podjezdu, aby se s touto věcí konečně
hnulo. A takové máme ty výpadové silnice
z Prahy všecky. Podívejte se, jak vypadají
silnice v Povltaví a v jižních Čechách,
jak jsou branné tyto kraje, jak je branná Vltava,
kde můžete přejíti s vojskem přes
Vltavu, kde máte jaký most? Je u Davle a pak, prosím,
až v Kamýce nad Vltavou; celé desítky
kilometrů jsou břehy nespojeny jakýmkoli
mostem. Podívejte se na Sázavu, podívejte
se, jak se můžeme dostati s jednoho břehu na
druhý u Berounky atd. Vždyť teprve v poslední
době se může dostati táborská
posádka s jedné strany Lužnice na druhou, poněvadž
donedávna nebylo mostu, po kterém by si mohlo táborské
dělostřelectvo troufati jeti s jednoho břehu
Lužnice na druhý. Teprve most, který jsme loňského
roku 28. října otvírali, umožnil, že
táborská dělostřelecká posádka
může prováděti svoje cvičení
také na druhém břehu Lužnice. Tomu říkáme,
že jsme branně připraveni, když si nedovedeme
ani silniční hospodářství v
těchto krajích náležitým způsobem
upraviti? Myslím, že už by bylo na čase,
abychom se trochu více věnovali silničnímu
hospodářství nestátnímu, aby
se nám to také v účetních závěrkách
lépe projevovalo. Je už na čase, aby se konečně
nedělala o to velké dělítko mezi silnicemi
státními a nestátními, a zejména,
aby funkce silničního fondu byla postavena na úplně
jinou strukturu, aby silniční fond stejně
přispíval silnicím nestátním
jako státním. Proč? Protože mnohé
z těchto nestátních silnic mají stejnou
funkci jako silnice státní, ba mnohdykráte
je jejich funkce význačnější
a větší než funkce některých
silnic státních. Tím bychom se dopracovali
oživení našeho hospodářského
života.
Mluvím zejména o Povltaví a jižních
Čechách, co tam by se dalo zaměstnat lidí
v těch nádherných žulových lomech,
co tam by se dalo zaměstnat nezaměstnaných
všeho druhu, jak tam by se mohl oživit ruch, kdybychom
mohli svými vlastními prostředky, svým
vlastním materiálem upravovat silnice, které
máme. Byla to velká chyba, které se dopouštěla
naše státní správa, když vozila
do Československé republiky asfalt, mexasfalt a
bůhví jak se to všecko jmenovalo, zatím
co jsme viděli, že máme nádherné
produkty vlastní, že nepotřebujeme těžké
stamiliony dávati do ciziny, když pro nás z
ciziny nepřišlo kompensačního zboží
skoro ani za haléř. Když dnes vidíme,
že silnice nejenom v Povltaví, nýbrž i
na Posázavsku jsou v bídné situaci, když
poslední manévry v těchto končinách
ukázaly, jak těžko se pohybuje v těchto
terénech naše vojsko, když na př. v Humpolci
se nemohou dostati z města k nádraží
a nemůže se upraviti silnice, to je stav velmi žalostný.
Mám za to, že nemůžeme chtíti,
aby si upravovaly silnice jenom okresy, poněvadž dnes
okresní silnice není to, čím bývávala
dříve. Dnes okresní silnice je spojkou mezi
ostatními silnicemi nestátními a tvoří
v důsledku toho jakýsi dálkový spoj
a vlastně silnici, která vykonává
funkci silnice státní. Při těchto
silnicích nestátních narážíme
na těžkou a neobyčejně svízelnou
a pro nestátní silnice kritickou věc. Jestliže
jdete a přimlouváte se v ministerstvu, abyste dostali
subvenci na tyto nestátní silnice, že okres
i obec by si ostatní již opatřily, dostanete
odpověď, že ministerstvo sociální
péče vyčerpalo již všechny prostředky,
které jsou na tyto nestátní silnice a které
se formou produktivní sociální péče
upravovaly, až do r. 1937. To znamená, že jsou
tyto okresy a obce odsouzeny k nečinnosti až do r.
1937. A snad že teprve v r. 1938 by byla nějaká
větší naděje.
Slavná sněmovno! Mám za to, že není
možno tento desolátní stav nestátních
silnic u nás v Československé republice trpěti
dále a že bude potřebí, aby silniční
fond věnoval větší položky na tyto
nestátní silnice, než jak se dosud dělalo.
Nebudeme-li se touto otázkou zabývati, myslím,
že mluviti o brannosti národa, státu, bude
jenom planým mluvením a že také zlepšení
našeho hospodářského života docela
nijak se neposílí.
V naší závěrce za r. 1934 zajímá
nás otázka depurace nedoplatků daňových
a veřejných břemen. Tyto nedoplatky jsou
vyčísleny cifrou 4.845 mil. Kč. A je zajímavý
doprovod samotného nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, který říká,
že depurace nedoplatků veřejných daní
a dávek zůstává stále naléhavým
problémem finanční správy. Chtěl
bych říci, že to není naléhavý
problém finanční správy, nýbrž
že tyto nedoplatky, které máme, jsou balastem
veřejné správy a že je skutečně
svrchovaná doba, aby se s nimi něco udělalo
a došlo k jejich rychlejší likvidaci.
Při těchto nedoplatcích musíme si
říci, proč vznikly, jaký je jejich
původ, a ptáti se, je-li původcem těchto
nedoplatků vždy jenom poplatník, snad jeho
liknavost platební, anebo mají-li snad tyto nedoplatky
také kořeny někde jinde. Mám za to,
že na nedoplatcích je také vinen ukládací
systém daňový, a to proto, poněvadž
jsme si v dřívějších dobách
různými zákroky státní finanční
správy zničili ty instance, které mají
o daních rozhodovati, které mají daně
předpisovati. V předchozích letech jsme si
zničili první instance finanční správy,
spojovali jsme menší jednotky prvních instancí
ve větší celky v domnění, že
tu pomůžeme státní pokladně.
Rušili jsme mnohé berní úřady,
oddalovali jsme tím poplatníka od jeho platebny,
a tím se stalo, že to odnáší státní
pokladna. Prvním instancím jsme odňali také
mnoho schopných úředníků, převedli
jsme je jinam, a tím cítíme všecky ty
nedostatky. Mám za to, že se nemůžeme
jinak dobrati lepšího, jinak nemůžeme
provésti likvidaci nedoplatků dříve,
dokud zase nevybavíme první instance takovým
počtem zaměstnanectva, aby mohly zmoci veliké
úkoly, které jsou na ně v posledních
letech položeny nejen po stránce platebních
předpisů, nýbrž také po stránce
rekursní. A myslím, že dnešní doba
je velice vhodnou k tomu, abychom úpravu udělali,
poněvadž máme takovou ohromnou spoustu nezaměstnané
inteligence, která by jistě dovedla zdolati tyto
úkoly, kdyby se náležitým způsobem
zařadila do pracovního procesu. Také v tomto
smyslu se u nás projevuje to, co se stále říká,
že mluvíme a mluvíme, a ke skutku máme
daleko. Co jsme se jenom namluvili a co jsme slyšeli o reformě
státní správy! Kolik náběhů
v tomto slavném sboru bylo učiněno, kolik
řečí zde bylo promluveno, a prosím,
vidíme dobře, jak málo pokročila otázka
reformy státní administrativy.