Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, p. posl. Kopřivovi.
Posl. Kopřiva: Vážená sněmovno!
Projednávání státní účetní
závěrky za r. 1934 je výsledkem pomoci velkokapitalistům
a neslýchaného zbídačování
pracujících vrstev, zejména však statisíců
nezaměstnaných v Československu. A právě
u nezaměstnaných se chci krátce zastaviti,
dříve než dojdu ke kritice státní
účetní závěrky za r. 1934.
Zastaviti se u nezaměstnaných, u těch právě,
jimž vládou byl zakázán sjezd, u těch
právě, jimž jsou potlačována
shromažďovací práva a jimž jest znemožňováno
raditi se o cestách boje za prosazení svých
oprávněných požadavků. Jménem
klubu komunistických poslanců protestuji proti tomuto
činu vlády, proti činu, v němž
vidíme troufalý pokus reakce, troufalý pokus
Hodžovy vlády potlačiti hnutí
nezaměstnaných, jejich práva, v němž
vidíme provokaci proti celé dělnické
třídě v Československu a útok
na existenci a na práva dělníků v
Československu.
Nezaměstnaní, uvažte, kdo je nejhlavnějším
vaším nepřítelem. Je to agrární
velkoburžoasie, je to národní sjednocení,
fašisté, Henlein. Ti právě vedou v poslední
době útok i na ty žebrácké podpory,
které se dostávají nezaměstnaným,
ti právě usilují o kontrolu nezaměstnaných,
ti právě usilují, aby velkou část
příslušníků dělnické
třídy zařadili jako sezonní a vyřadili
je z jakýchkoliv podpor vůbec, ti právě
usilují, aby se pracovalo za podpory, ti právě
usilují také o zmilitarisování nezaměstnaných,
jak ukazuje článek prof. Drachovského ve
"Venkově".
Ano, nezaměstnaní, to je váš nejúhlavnější
nepřítel. A jemu je možno a nutno čeliti
sjednocenou silou všech dělníků, socialistických
dělníků a organisací a všech
pokrokových živlů v Československu,
všech malorolníků a živnostníků.
Nezaměstnaní si musí ovšem také
odpověděti na otázku, mohla-li by si dovolit
reakce a buržoasie tyto útoky na práva příslušníků
pracující třídy, kdyby nebylo reformistických
stran a jejich politiky. Ne, právě bez reformistů
by si to reakce nemohla dovoliti. Právě proto, že
tu má reakce jejich podporu a jejich pomoc, útočí
takovým způsobem na práva a existenci pracujícího
lidu.
Musíme si odpověděti na otázku, kdo
dodával materiál pro zákaz sjezdu nezaměstnaných.
Musíme si říci, že to byly socialistické
strany a reformistické odborové organisace, které
právě svým postupem podporují reakci
v Československu. (Hlasy: Spolu s Henleinem!) Spolu
s Henleinem.
Jak se jim za to odvděčuje buržoasie, jak se
jim zato odvděčuje reakce? Chci jenom poukázati
na agrární odborovou jednotu, která právě
mezi nezaměstnanými a dělníky - a
nejenom agrární odborová jednota, nýbrž
i čeští fašisté a němečtí
Henleinovci - odůvodňuje demagogicky tento hrozný
jejich stav tím, že toho příčinou
jsou socialistické strany a ministerstvo soc. péče,
které je v rukou soc. demokratů, že oni jsou
to tvrdí fašisté a odborová jednota
a její agitátoři - kteří rozdělují
nezaměstnané na organisované a neorganisované,
a to právě pomocí gentského systému,
jehož zhoršení bylo provedeno za podpory socialistických
vůdců a socialistických stran, pomocí
onoho systému, kterým bylo ušetřeno
kapitalistům stamiliony korun na podporách nezaměstnaným.
Ano, reakce a zejména agrární strana usilují,
aby 650.000 neorganisovaných nezaměstnaných,
nepobírajících podpory podle gentského
systému, strhly na svou stranu, chodí mezi nezaměstnané
a říkají, že je třeba změniti
sociální politiku, že je třeba, aby
se to dostalo do rukou agrárníků, a tím
že prý budou zlepšeny poměry. Samozřejmě
nezaměstnaní chtějí také změnu
sociální politiky, ovšem změnu k lepšímu,
kdežto naproti tomu agrárníci a reakce usilují
o změnu sociální politiky směrem k
horšímu.
A kdo by za této situace nepochopil, že socialistické
strany a reformistické odborové organisace tím,
že postupují a stavějí se proti nezaměstnaným,
proti jejich boji za oprávněné požadavky,
že spolupůsobily také k zákazu sjezdu
nezaměstnaných, pracují otevřeně
do rukou reakce. Útok na demokratická práva
nezaměstnaných je počátkem dalších
zostřenějších útoků reakce
proti celé dělnické třídě
v Československu. Neodrazí-li se tyto útoky
hned, okamžitě, troufalost reakce ovšem stoupne
a půjde se proti celému dělnickému
hnutí. Zde je právě nutno, aby závody
okamžitě vystoupily na podporu boje nezaměstnaných,
na podporu boje za jejich práva.
Jak daleko se již v této době jde v odbourávání
t. zv. demokratických práv, o tom je už nesčíslně
dokladů, dokladů o stovkách zákazů
schůzí nezaměstnaných v německých
oblastech, na Slovensku, ale také v českých
oblastech atd. Jak se jde daleko, ukazuje i to, že na př.
v Opavě byla skupina rudé odborové organisace,
která dala pouze mandát dělníku na
sjezd nezaměstnaných, který byl zvolen nezaměstnanými,
činnost zastavena.
Podívejme se na obecní zastupitelstva. Řada
obecních zastupitelstev usnesla se vyslati delegáta
na sjezd nezaměstnaných a dáti mu finanční
prostředky, aby na sjezd jel. Dnes však vidíme,
že ve značné části obcí
okresní úřady zakročily a žádaly
o zvrácení tohoto usnesení. Ty poslední
zbytky t. zv. demokratických práv samosprávy,
odbourané zejména r. 1927, i to všecko okleštění
je jim ještě mnoho, a dnes stačí okresní
hejtman, který bude dělat všechno. Právě
obecní zastupitelstva a obce musí uvážiti,
kdyby se povedl zákaz sjezdu nezaměstnaných,
kdyby se jim znemožnilo raditi se o tom, jaké cesty
použíti k prosazení svých požadavků
v celoříšském měřítku,
že by obce měly nezaměstnané prostě
na krku. Obce musí tedy míti bezprostřední
zájem, aby byla probojována legalita sjezdu nezaměstnaných,
aby byly prosazeny jejich požadavky, a musí se také
ve svém zájmu postaviti za podporu boje za legalitu
hnutí nezaměstnaných.
A i maloživnostníci a malorolníci jsou ohroženi
útoky na nezaměstnané a na jejich práva.
Jsou ohroženi tím, když se nezaměstnaným
znemožňuje raditi se o společných cestách
boje za prosazení požadavků, a to proto, že
existence nezaměstnaných dělníků
a nezaměstnaných vůbec se sama sebou dotýká
i životní existence maloživnostníků
a maloobchodníků.
Nezaměstnaní v Československu, rozviňte
okamžitě akci za svá práva a požadavky,
rozviňte akci i za požadavky živnostníků,
maloobchodníků a drobných zemědělců!
Zákaz sjezdu nezaměstnaných musí býti
signálem k organisování mohutného
odporu všech dělníků, všech dělnických
a socialistických organisací a lidových mas
v Československu. Společným bojem je nutno
donutiti reakci k ústupu, okamžitě a bez odkladu
je třeba všude demonstrativně vystoupiti. Nezaměstnaní
ať rozvinou demonstrační akci, ať nastoupí
v místním i okresním měřítku
za splnění svých požadavků, za
legalitu sjezdu. Socialistické dělnické organisace,
závody, maloživnostníci, malorolníci,
maloobchodníci i pracující inteligence, prostě
všichni musí ve svém vlastním zájmu
nastoupiti společný boj s nezaměstnanými,
jednak za své vlastní požadavky, jednak i za
požadavky nezaměstnaných. Tedy podepříti
boj nezaměstnaných za jejich požadavky usnesením
závodů, usnesením organisací, místními
i všeobecnými stávkami, protestními
schůzemi, deputacemi pracujících žen,
okresními konferencemi zástupců dělnických
organisací i organisací maloživnostenských
a malorolnických, společným nástupem,
demonstracemi na ulicích atd. Za práci nezaměstnaným,
za řádné podpory, za bezplatné příděly
ze zásob životních potřeb nezaměstnaným
a jejich rodinám, za demokratická a lidská
práva nezaměstnaných, za legalitu sjezdu
nezaměstnaných! Pryč s velkostatkářskými
a kartelářskými štváči
a vyděrači v Československu, pryč
s vládní politikou hladu, bídy a nesvobody!
Nezaměstnaným v Československu a všem
příslušníkům pracujících
tříd říkáme: Vezměte
si příklad v boji v Horehroní za prosazení
požadavků! Tam bojovali jednotně komunisté,
dělníci socialističtí i křesťansko-sociální,
malorolníci i maloživnostníci, a vybojovali
splnění svých požadavků. Není
jiné cesty k úspěšnému prosazení
požadavků pracujících než právě
ta, které použili pracující v Horehroní.
A nyní k účetní závěrce.
Každoročně, letos stejně tak jako loni
a jako r. 1934, přichází vláda s aktivním
rozpočtem, státní závěrečné
účty však vykazují každoročně
schodek. Všecky státní rozpočty, které
byly doposud předloženy, jsou vyrovnány - ovšem
na papíře. Závěrečné
účty však dokazují, že finanční
správa operuje s úplně vymyšlenými
čísly. Ministerstvo financí a vláda
předkládají rozpočet vyrovnaný,
ale samy tomuto vyrovnanému rozpočtu nevěří.
Také rozpočet předložený na r.
1934 byl vyrovnaný, a zatím vidíme - je to
vidět ze státního závěrečného
účtu - konečný schodek 1.780 mil.
Kč. Proč se to tak činí, proč
sice rozpočty bývají v rovnováze,
ale proč naproti tomu závěrečné
účty vykazují vždy obrovský deficit?
Proč to činí finanční správa?
Když je v rozpočtu deficit, musela by přijíti
k diskusi otázka úhrady tohoto rozpočtového
schodku. Ovšem za dnešních okolností při
nedostatku jiných možností musela by přijíti
na pořad i otázka zdanění bohatých.
Ale diskusi o něčem takovém vláda
a ministerstvo financí nepřipustí. Mimo to
pasivní závěrečný účet
může si ministr financí spíše dovolit
než pasivní rozpočet, poněvadž
rozpočtu je veřejností věnována
větší pozornost než státní
účetní uzávěrce. Debata o státní
účetní uzávěrce je vždy
debatou o snědeném krámu. Tak je tomu i s
účetní uzávěrkou za r. 1934.
Pracující veřejnost se neprávem domnívá,
že minulosti náležející deficit
není tak zlý jako deficit budoucí. Právě
rozpočtovým schodkem se zvyšuje státní
dluh, a tato skutečnost nemůže býti
pracující třídě lhostejná,
neboť zvyšováním schodku zvyšuje
se samozřejmě náklad na úrokování,
na úmor atd. Již dnes činí v rozpočtu
náklad na úmor a úrokování
3 miliardy Kč. Kdo zaplatí to úrokování?
Zaplatí to boháči, velkokapitalisté,
karteláři? Nikoli! Tíha tohoto úmoru
a těchto úroků se vrhne na bedra příslušníků
pracující třídy ve formě přímých
a nepřímých daní atd. Ovšem za
této vlády, která chrání bohaté,
kteří jsou ještě podporováni,
všechna břemena se převalují na bedra
pracujícího lidu, a proto se hromadí dluhy
na dluhy, proto se chodí při předkládání
rozpočtu do sněmovny, lidově řečeno,
s hausnumery. Tento způsob předkládání
rozpočtu má ovšem třídní
obsah, neboť nedovoluje za této vlády ministru
financí jinou politiku, než jakou provádí.
Za této vlády není možno vyrovnati závěrečný
účet, poněvadž vyrovnaný závěrečný
účet a skutečně vyrovnaný rozpočet
předpokládá, aby se dělalo to, co
tato vláda nečiní a neučiní,
aby se totiž tíha břemen vzala s chudých
a převalila na bohaté, to znamená, aby se
vzalo bohatým a dalo chudým, aby se vzalo tam, kde
je, a dalo tam, kde není, čili krátce řečeno
znamená to prosaditi zásadu, aby platili bohatí.
(Tak jest!)
Státní závěrečné účty
musejí ovšem vyvolati pozornost a pobouření
pracujícího lidu v Československé
republice i pro jiné skutečnosti. Rozpočty
a závěrečné účty všech
dosavadních vlád tohoto státu vykazují
totiž tyto zhoubné vlastnosti: 1. chránily
bohaté, kteří nesli minimální
břemena, 2. obsahovaly vždy nová břemena
ukládaná na bedra pracujícího lidu.
Rozpočtová čísla tedy vykazovala stupeň,
výši těchto výhod nebo těchto
břemen. Státní závěrečné
účty ukazují však, že politika
vlády v každém roce za spoluúčasti
socialistický stran mění to ještě
nad rozpočet v neprospěch pracujícího
lidu a ve prospěch kapitalistů. Důkazem toho
je i závěrečný účet
za r. 1934.
Každý návrh komunistů k rozpočtu
na r. 1934, který směřoval k větším
výdajům na nezaměstnané, ke snížení
daňových břemen maloživnostníkům
a maloobchodníkům, prostě ke snížení
daňových břemen příslušníkům
pracující třídy, ke snížení
spotřebních daní a proti snížení
platů státních zaměstnanců,
byl vždy vládou a ministrem financí odmítnut
s tím, že není úhrady, ačkoliv
komunisté úhradu vždy navrhovali a vždy
řekli, kde je možno peníze vzíti.
Ale teď najednou je rozpočet r. 1934 překročen,
aniž by bylo nějaké úhrady, o 1.174
mil. Kč, a úhrady na to žádné
nebylo! Proč je rozpočet překročen?
Jest snad překročen proto, že by se věnovalo
více na potřeby pracujícího lidu v
Československu, anebo více na potřeby nezaměstnaných,
maloživnostníků malorolníků atd.,
nebo víc na kulturní, sociální a zdravotní
úkoly? Ne, naopak! Všimněte si toho, kde se
šlo ještě pod rozpočet, třebaže
ani rozpočtová položka neodpovídala
skutečným potřebám. Všimněte
si, kde se šetřilo. U nezaměstnaných,
na podporách podle gentského systému, při
sociálních, kulturních a zdravotních
úkolech státu, u drobných státních
zaměstnanců, na vyživování mužstva
v armádě, na zdravotní službě
pro prosté vojíny, na vyživovacích příspěvcích
pro vojíny, pro rodiny reservistů atd. Zvyšovalo
se zároveň i třeba nájemné
u deputátníků a dělníků
ve státních podnicích, až desateronásobně,
šetřilo se na vydáních ve státních
nemocnicích na stravování nemocných,
na ošetřování nemocných, šetřilo
se na menšinovém školství snížením
počtu smluvních učitelských sil, prostě
jen na sociálních, kulturních a zdravotních
úkolech státu vydáno bylo r. 1934 o 250 mil.
Kč méně, než tomu bylo v rozpočtu.
(Výkřiky.)
My říkáme: Nezaměstnaní, vzpomeňte
si na bengál socialistických stran a vlády,
který dělaly s investičními pracemi,
s veřejnými investicemi atd.! R. 1934 bylo v rozpočtu
na to 1.500 mil. Kč a bylo ještě řečeno,
že prý bude ještě nad rozpočet
zvýšen náklad na investice atd. Nuže,
jak to dopadlo? Na práce pro nezaměstnané,
pro investiční státní práce,
na kterých mohly nalézti desetitisíce nezaměstnaných
dělníků práci, se vydalo o 550 mil.
Kč méně, než bylo v rozpočtu
na r. 1934. Říkáme: Nezaměstnaní,
vzpomeňte si na kampaň, ilusi, která byla
vedena s půjčkou práce. Vzpomeňte
si na sliby vlády, na sliby socialistických stran,
jak se roztočí kola v Československu po půjčce
práce, vzpomeňte si na jejich řeči,
jak velkoryse se bude nyní řešiti problém
nezaměstnanosti. A půjčka práce vynesla
přes 2 miliardy Kč, ale podle účetní
uzávěrky za r. 1934 bylo vydáno na investice
z té půjčky práce 1.489 mil. Kč
a nevyúčtováno zůstalo 521 mil. Kč.
A zpravodaj rozpočtového výboru posl. Remeš
dokonce tvrdí, že zůstalo nevyúčtováno
950 mil. Kč z této státní půjčky.
My říkáme, aby si nezaměstnaní
vzpomněli, že socialistickým stranám
podařilo se na tuto ilusi odvésti část
nezaměstnaných od cesty dělnického
třídního boje, od cesty bojovných
akcí za prosazení svých požadavků.
Vzpomeňte si r. 1935, jak bylo před volbami řečeno:
5 miliard bude na investiční práce. Byl to
zejména pan ministr Franke, který jezdil
a hausíroval po všech vesnicích s tím,
že budou ohromné investiční práce
za 5 miliard Kč, že už prostředky na to
jsou atd. Vzpomeňte si na řeči ministra financí,
na vládu, která i při předkládání
rozpočtu na r. 1936 přišla s tím, že
zase jsou 3 miliardy Kč v rozpočtu, a ještě
i nad to, takže je to několik miliard na investice,
že tedy o nezaměstnané bude postaráno.
Šiřitelem krásných řečí
o investičních pracích byl zejména
pan ministr Nečas, který sice krásně
mluvil o těch investičních pracích
a miliardových investicích, ovšem jen mluvil,
ale k činu bylo velmi daleko. Říkáme
nezaměstnaným: Dopadlo by to s těmi investičními
pracemi r. 1936 daleko hůře než r. 1934, kdybyste
uposlechli výzvy socialistických stran, které
směřují k tomu, aby byly roztříštěny
síly nezaměstnaných, aby byl nezaměstnaným
znemožněn jejich jednotný boj atd., a nebudete-li,
nezaměstnaní, usilovat o rozšíření
svého jednotného boje a jednotného nástupu
za splnění svých požadavků, nebudete-li
se opírati o široké masy maloživnostníků,
maloobchodníků a malorolníků. To je
jediná cesta, jak je možno uskutečniti, aby
investiční náklady, které jsou v rozpočtu
na r. 1936, nezůstaly jen na papíře.
A někdo by mohl říci: rozpočet byl
překročen pravděpodobně proto, že
bylo pomoženo malorolníkům, drobným
zemědělcům atd. Nikoliv! Zdálo by
se to, když se tam podíváte; vidíte
sice, že na mimořádné podpory postiženým
živelnými pohromami bylo vydáno o 64 mil. Kč
více, než bylo v rozpočtu. Ale zeptejte se
těch katastrofou postižených, co z těch
podpor pro živelné pohromy, z těch 64 mil.
Kč, na ně, na drobné zemědělce
připadlo! Není hned takové nespokojenosti,
jaká skutečně je s rozdílením
podpor při živelných pohromách. Víme,
že z těch podpor se dostalo velkostatkářům,
statkářům, ale drobní zemědělci,
katastrofálně postižení, nedostali nic
nebo naprosto nedostatečně a málo. O tom,
jak agrární strana zneužívá podpor
pro postižené živelnými pohromami, by
se daly napsati celé knihy.
Někdo by mohl říci: Rozpočet byl překročen
proto, že se dostalo pomoci živnostníkům.
Je na desetitisíce zruinovaných maloživnostníků,
a těm že se asi dostalo nějaké podpory.
Podívejte se, jak to vypadá! Nic takového
se nikomu z nich nedostalo. V rozpočtu bylo sice na podporu
drobných živnostníků 7.7 mil. Kč,
ale dostalo se jim jenom 2.3 mil. Kč. Tady to bylo sníženo
o celých 5 mil. Kč! Tedy nebylo jim pomoženo.
Ty, kteří se ještě trochu klepali, přivedly
finanční úřady a daňový
systém tak daleko, že to doklepali, nebo kartelový
systém je tak zubožil, že jsou na pokraji zkázy
a katastrofy.