Několik slov o aktivech a pasivech na rozpočet.
Pasiva na rozpočet činí koncem r. 1934 669,469.464
Kč. Zmenšila se proti r. 1933 o 14,460.114 Kč.
Snížení způsobily dospělé
splátky. Nová pasiva vznikla u kap. 14, veřejné
práce, převzetím hypotekárně
zaručených zápůjček při
koupi domů od spolku YWCA v Praze a Brně a při
stavbě budovy okresního úřadu v Strakonicích
a pak u kap. 17, ministerstvo soc. péče, a při
kap. 20, ministerstvo financí. Aktiva na rozpočet
činí koncem r. 1934 potěšitelnou číslici
13.856,170.978 Kč. Oproti stavu předcházejícího
roku 12.472,991.197 Kč je to přírůstek
1.383,179.780 Kč. Stav aktiv je zase podstatně vyšší
a to u kap. 6, vnitro, vykázáním zbytku záloh
na služné, poskytnutých příslušníkům
četnictva na úpravu stejnokroje, dále pak
u kap. 11, 14, 17 a 20, ale zejména pak u kap. 10, školství,
o zálohy na učitelské platy, které
do konce r. 1934 dosáhly již částky
9.830,153.792 Kč a do konce r. 1935 budou činiti
okrouhle 10 a 1/2 miliardy Kč.
Rok co rok opakuji naléhavou potřebu vypořádati
se s těmito zálohami, vláda však se
dosud nezmohla na docela žádné řešení.
Rozpočtový výbor přijal proto v této
věci resoluci, kterou vládu vyzývá,
aby se touto naléhavou otázkou zabývala,
neboť země, kterým se tyto zálohy účtují
k tíži, nejsou a nebudou ani v budoucnosti s to, aby
mohly někdy státu tyto horentní částky
nahraditi. Z těchto důvodů mám za
potřebno, aby tato číslice, která
figuruje ve státním závěrečném
účtu jako aktivum, zmizela už z těch
důvodů, že kdybychom chtěli poříditi,
jak se o to snaží nejvyšší účetní
kontrolní úřad, seznam veškerých
státních aktiv, tato číslice by nám
státní aktiva o 13 miliard Kč neprávem
zvyšovala, poněvadž to žádná
aktiva de facto nejsou. To jsou číslice na papíře,
které nedovedeme v peníze nikdy proměniti.
Několik slov o státních podnicích.
V hospodářství podnikovém lze r. 1934
pozorovati pozvolné zlepšování. Hroucení
příjmů, které se projevilo přímo
katastrofálně zejména u některých
státních podniků v letech 1932 a 1933, se
již zastavilo. Jediné tabáková režie
zaznamenává proti rozpočtu značnější
úbytek zisku, a to částkou 205 mil. Kč.
Příčina spočívá hlavně
v poměrech. Kuřáci sahají k nejlacinějším
druhům kuřiva. Dále odkloňují
se svými výsledky hospodaření od rozpočtu
zejména státní báňské
a hutnické závody o 43.5 mil. Kč, Státní
lesy a statky o 37.7 mil. Kč, pošta o 18.4 mil. Kč,
státní mincovna o 1.5 mil. Kč, poštovní
spořitelna o 1.6 mil. Kč, státní lázně
o 2.3 mil. Kč, státní tiskárny skoro
o 3 mil. Kč, tiskárna ministerstva nár. obrany
o 197.000 Kč, Úřední noviny o 194.000
Kč a kuřimský školní závod
o 185.000 Kč. V celku jsou státní podniky
proti rozpočtu nepříznivější
o 263.7 mil. Kč. Lepší výsledky proti
rozpočtu vykázaly dráhy o 49.5 mil. Kč,
přes to však jejich schodek činil ještě
velkou číslici 669.5 mil. Kč.
Na podnět nejvyššího účetního
kontrolního úřadu došlo r. 1934 k jednání,
které mělo za účel zabezpečiti
v podnicích z odpisů takové částky,
které se rovnají upotřebení zařízení
a jiných hodnot zakládacích, tak aby podniky
z těchto prostředků mohly pořizovati
všechny nutné obnovy k zachování neztenčené
majetkové podstaty. Je to v podstatě založeno
na hospodářství obnovovacích fondů,
které jsou pořizovány z odpisů, jinými
slovy podniky si mají veškeré obnovy opatřiti
z toho, co representují jejich odpisy, aby si na ně
nemusily dlužit. Je to způsob hospodaření,
který jest u samosprávných svazků
zaveden už dlouhá léta. Z tohoto podnětu
také došlo k opatření, které
obsahuje státní finanční zákon
na r. 1936, o investicích pravých a o obnovách
podnikových, aby totiž nebylo možno z těchto
jednotlivých položek, které jsou určeny
pro určité účely, přesouvat
částky buďto z obnov na investice nebo z investic
na obnovy, čímž se pravý stav věcí
zkresluje a znamená to do určité míry
zneužívání úvěrů
určených pro naprosto jiné účely.
Podíly na státních daních a dávkách
vykazují v náležitosti proti rozpočtu
potřebu o 40.7 mil. Kč menší. Jsou to
zejména podpory v nezaměstnání a podíly
státních fondů, kde byly výdaje menší.
V této skupině vyúčtováno je
také hospodaření přebytky obilního
syndikátu r. 1934 a použití přebytků
syndikátu pro zpeněžení dobytka. (Předsednictví
převzal místopředseda Mlčoch.)
Měl bych ještě promluviti o silničním
fondu, o bytových fondech, o fondech pro hospodářské
meliorace, které jsou spravovány jednak ministerstvem
veř. prací, jednak ministerstvem zemědělství.
O všech těchto fondech, jakož i o státním
dluhu podal jsem podrobnou zprávu, otištěnou
ve zprávě výborové, a nemám
za účelné, slavnou sněmovnu těmito
čísly obtěžovat, poněvadž
na těchto fondech nebylo v r. 1934 zvláštních
pohybů.
Rovněž tak o státním dluhu jsme si už
při rozpočtu řekli, co bylo potřebí,
i o jeho přírůstku, a také o této
kapitole je podána v písemné zprávě
podrobná informace s příslušnými
daty. Totéž platí o vyúčtování
obchodů bankovního úřadu a dávky
z majetku, u níž rovněž už nedochází
k novým předpisům a příjmům
z nich, nýbrž spíše lze očekávati
úbytek následkem odpisů, které vznikly
vyřizováním rekursů, a proto se těmito
fondy ani státním dluhem a dávkou z majetku
zabývati nebudu.
Pokud jde o fondy, chci jenom poznamenat, že rozpočtový
výbor po dlouhou dobu naléhal, aby nejvyšší
účetní kontrolní úřad
připojoval ke státnímu závěrečnému
účtu výkazy všech fondů, které
máme při různých ministerstvech ve
státním hospodářství. Pro r.
1934 nebylo z důvodů technických ještě
možno, aby se tak stalo; stane se tak zcela jistě,
pokud to lze, při příštím závěrečném
účtu.
Mohu jenom slavné sněmovně sděliti,
že máme celkem 82 různých fondů,
které neprocházejí rozpočtem, ucházely
kontrole parlamentu a vykazují celkové aktivní
jmění okrouhle 1600 mil. Kč. Výkaz
těchto fondů byl nedávno předložen
nejvyšším účetním kontrolním
úřadem výboru úsporné parlamentní
komise, která se právě zabývá
fondovním hospodářstvím a navrhne
v té příčině některé
změny, pokud pokládá za účelné
některé fondy sloučit, některé
zrušit a některé nechat probíhat státním
rozpočtem, aby neucházely kontrole parlamentních
orgánů.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad připojuje k závěrečným
účtům také seznam vykonaných
dohlídek. Je jich velká řada, ale přesto
konstatuje tento úřad, že na některá
hospodářství mohl dohlédnouti až
po několika letech. Proto mám za to, že je
nanejvýš naléhavé, aby navržená
systemisace, resp. rozmnožení míst kontrolního
úřadu bylo pokud možno příznivě
a brzy vyřízeno, poněvadž co vynaložíme
na kontrolu, se nám několikanásobně
vrátí. Každé řádné
hospodářství musí podléhat
řádné kontrole, tím spíše
ji musí mít hospodářství veřejné
takové povahy, jako je hospodářství
státu. Šetřením na kontrole utíkají
nám však na druhé straně několikanásobně
značnější částky, než
které representují domnělé úspory
personální, které zde můžeme
vykázati. Z těchto důvodů přimlouvám
se s tohoto místa za to, aby otázka rozmnožení
míst úředníků nejvyššího
kontrolního úřadu, tak jak jsme se pro ni
vyslovili v rozpočtovém výboru, byla v nejbližší
době a kladně vyřízena.
Úsporný výbor, který pracuje v těsné
souvislosti s nejvyšším účetním
kontrolním úřadem a jest s ním v stálém
kontaktu, má nejlepší možnost oceniti
význam skutečnosti a látky, které
se mu dostává z dohlídek, které nejvyšší
účetní a kontrolní úřad
v jednotlivých úsecích státního
hospodářství provedl.
Rozpočtový výbor posl. sněmovny projednal
závěrečný účet ve schůzi
dne 12. února 1936 a navrhuje slavné sněmovně,
aby dodatečně schválila překročení
věcných i osobních výdajů při
kap. 5, 18 a 20, dále aby s chválila státní
závěrečný účet republiky
Československé za r. 1934 předložený
Národnímu shromáždění
nejvyšším účetním kontrolním
úřadem spolu s účty státního
bytového fondu a dávky z majetku, a konečně
aby také schválila resoluci k výborové
zprávě připojenou.
Děkuji dámám a pánům za
trpělivost, se kterou mne po tak dlouhou dobu poslouchali,
a končím svoji zprávu jako zpravodaj rozpočtového
výboru. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci, zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 45 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "proti": pp. posl. Esterházy,
Kopřiva, Šalát, Schmidke, Jaross, Kopecký,
Gottwald, Hodinová-Spurná.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
řečníku na straně "proti",
p. posl. Esterházymu.
Posl. Esterházy (maďarsky): Ctená
posl. snemovňa! Predložený štátny
záverečný účet z r. 1934 je,
preštudujeme-li ho dôkladne, skoro 600 stránkovým
obžalobným spisom proti vláde, ktorá
svojho času rozpočet predložila a svojím
ľahkomyseľným hospodárením umožnila,
aby sa dostal pred zákonodarstvo záverečný
účet, ktorý primočiare sa rozlišuje
od rozpočtu. Najcharakteristickejšou pre to je okolnosť,
že sám pán zpravodajca, jeho oficielnou povinnosťou
bolo, aby záverečný účet obhájil
- lebo veď konec koncov doporučuje ho prijať
- vypadol z tejto svojej úradnej roly a na miesto reči
obhajovacej doporučuje ohromujúcou obžalovacou
rečou zprostenie obžalovaného.
Avšak zda možno obhajovať hospodárenie,
ktoré v 9 miliardovom rámci končí
stratou prevyšujúcou 1 miliardu? Deficit štátnej
domácnosti za dobu posledných 5 rokov presahuje
6 miliard a štátny dlh dosahuje sumu 40 miliard.
Sú to číslice naozaj astronomické.
Znamená to, že na každom obyvateľovi štátu,
v to počítajúc i nemluvňatá,
leží bremeno 3000 Kč štátneho dluhu.
A pridáme-li k tomu, že prekročenie rozpočtového
prelimináru činilo u ministerstva nár. obrany
24,000.000 Kč, u ministerstva verejného zdravotníctva
4,500.000 Kč, u ministerstva financií 362,000.000
Kč aniž bolo vo smysle platných zákonov
vyžiadané schválenie zákonodarstva k
tomuto prekročeniu, javí sa nám taký
obraz nezodpovedného hospodárenia, ktorý
musí byť čo nejvážnejšie odsúdený
s každej strany.
Darmo je tu úsporná a kontrolná komisia parlamentu,
darmo je tu najvyšší štátny kontrolný
úrad, jestliže ministri bez ohľadu na zákonité
ustanovenia hospodária bez odpovednosti. A budú
tak činiť dotiaľ, kým nebude pod strechou
zákon o pohnaní ministrov k odpovednosti a kým
pôsobnosť najvyššieho účetného
kontrolného úradu nebude upravená zákonom
vyhovujúcim modernej dobe. Dnes sú smerodajné
ustanovenia zákona ešte z éry Bachovej pre
pôsobnosť tejto najdôležitejšej štátnej
inštitúcie a jestli bych bol cynkom, povedal bych,
že byrokratizmus administrativy nedostal sa o mnoho ďalej
než éra Bachová neblahej pamäti.
My už od rokov bojujeme za nezávislosť najvyššieho
štátneho účetného kontrolného
úradu a za úpravu jeho oboru pôsobnosti moderným
zákonom, lebo potom by nemohlo dochádzať k
tomu - aby som len jedon príklad uviedol - že keď
rozpočet počíta u štátnych lesov
a statkov s 29 milionovým príjmom, vykazuje štátny
záverečný účet 9,000.000 Kč
deficitu, a tedy rozdiel medzi očakávaným
a skutočným výsledkom činí
38,000.000 Kč.
Ani to by sa nemohlo stať, že z 82 rôznych fondov,
ktoré sú v štátnej správe a ktorých
úhrn presahuje vyše poldruhej miliardy, vykazuje nám
záverečný účet iba hospodárenie
sotva 5 fondov. A tak len z reči pána zpravodajcu
sme se dozvedeli, že fond zriadený z dôchodkových
pokút, ktorý počíta okrúhle
85,000.000 Kč, je spravovaný niekoľko vrchnými
úradníkmi ministerstva financií. A čo
sa stalo s týmto značným obnosom v štátnej
domácnosti? Správcovia tohoto fondu stavali z neho
domy pre finančnú stráž, domy, ichž
vlastnícke právo patrí fondu a štát
je iba nájomcom týchto objektov. Vyvstáva
tuná tedy groteskná situácia, že zo
štátnych príjmov boly vybudované objekty,
za užívanie ktorých je štát povinný
platiť zvláštné nájomné
- a to konštatoval sám pán zpravodajca. Pridal
bych k tomu ešte, že snadno si môžeme predstaviť,
aké hospodárenie sa vede v iných fondoch,
o ktorých sa záverečný účet
neodvažuje ani zmieniť.
Všetko to by sa nemohlo diať, jestliže by moderný
zákon vyhovojúci dnešnej dobe upravil pôsobnosť
najvyššieho kontrolného úradu, a preto
čo najrozhodnejšie požadujeme, aby návrh
tohoto zákona bol čo najskôr zákonodarstvu
predložený a prejednaný. A vôbec viac
pochopenia a najmä viac citu pre zodpovednosť musíme
požadovať od tých, čo spravujú
štátnu domácnosť, a musíme požadovať
odpovednosť na tých, čo sú odpovední
za uviaznutie hospodárskeho života.
V dobe najnižšieho hľbkového bodu hospodárskej
krízy nedostali sme sa ďalej od optimistických
prejavov niektorých úradných činiteľov.
Masa nezamestnaných a nezaopatrených nechce početne
klesať, ba dnes sme už tam, že s poľutovaním
musíme konštatovať fakt, že každý
desiaty obyvateľ tohoto štátu hladuje a v dôsledku
solidarity obyvatelstva len z milodarov živorí. Všeobecné
zadlženie vzrástlo do takých rozmerov, že
nepríjde-li včas pomoc, je katastrofa nevyhnuteľná.
Stačí poukázať tuná na nedávno
uverejnenú štatistiku, dľa ktorej dlhy verejných
zamestnancov, tedy vrstvy obyvateľstva štátu
s najistejšími príjmy, presahujú už
dve miliardy a že zadlženie zemedelstva činí
už bezmála 20 miliard.
O zadlžení malých živností a malého
obchodu ako aj personálu v živnostenských a
obchodných závodoch zamestnaného nemáme
bohužiaľ žiadnej štatistiky, ale i tieto dlhy
budú dozaista činiť niekoľko miliard.
Čím ďalej ideme v tomto štáte na
východ, tým väčšie je i zadlženie
a zchudobnenie. Na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi na pr. sotva
14 % zemedelských závodov je čisté
od dlhov, kdežto 40 % je pro hektar zadlžené
1000 korunami, 19 % 2000 korunami, u 1 % pripadá na hektar
10.000 Kč dlhu a taktiež 1 % je na hektar ešte
väčšími obnosy zadlžené. Rovná
sa to skoro 20%nému zabremeneniu aktivnej majetkovej podstaty
zemedelských závodov.
Za takýchto okolností priťahovať daňový
lis, zavádzať nové druhy daní alebo
zvyšovať staré rovná sa samovražde.
Nie je divu, že verejné príjmy zaostaly takmer
na celej čiare o 20 až 30 % za príjmami preliminovanými
v rozpočte, a i za to sa môžeme poďakovať
iba bezohľadnému spôsobu, akým finančné
a berné úrady dane vymáhajú, čo
je veľmi smutne dokázané obrovským zvýšením
exekučných nákladov a trestov. Najokatejšie
je dokázaná bezohľadnosť vymáhacieho
systemu zvlášte na Slovensku pri výkaze výnosu
dávky z majetku z r. 1934. Podľa záverečného
účtu bolo na dávku z majetku v r. 1934 vydobyté
10,500.000 Kč, kdežto v Čechách 18,500.000
Kč. Na exekučné náklady, úroky
zo zameškania a na tresty bolo na Slovensku vydobyté
6,150.000 Kč, kým v Čechách v tej
istej dobe iba 4,800.000 Kč, a preca nedoplatky činia
v Čechách bezmála 231,000.000 Kč,
kým na Slovensku 168,000.000 Kč. A nikto, myslím,
nemôže tvrdiť, že zem Slovenská by
bola bohatšia, než sú zeme historické.
A tedy tento pomerne vyšší výnos možno
pričítať jedine bezohľadnejšiemu
postupu tamojších finančných úradov,
ktoré sa nie veľa starajú o bernú únostnosť
obyvateľstva.
Aké bezohľadné hospodárenie sa vede
potom s týmito verejnými peniazmi, na to najcharakteristickejším
príkladom je, nahliadneme-li do dát záverečného
účtu štátnych podnikov. Z 18 štatnych
podnikov nie menej než 8, a tedy 45 % všetkých
verejných podnikov uzavrelo obchodný rok 1934 deficitom
a tento deficit činí 700,000.000 Kč. A preca
podniky tieto sú obchodné podniky, kde v hospodarení
musia sa uplatňovať hľadiská obchodné.
Snadno si možno predstaviť, aké hospodárenie
sa vede tam, kde sa neuplatňujú hľadiská
obchodné.
O tom už ani hovoriť nechcem, že pri verejne prospešných
investíciách a podporách nakladá sa
so Slovenskom a Podkarpatskou Rusou veľmi macošsky,
národné menšiny sú z toho úplne
vylúčené, alebo len nepatrne mála
sa im vracia z tých ťažkých daní,
ktoré mnohokráť v pote tvári a preca
poctive platie.
A veru niekdajšie rozkvietajúce územia Slovenska
a Podkarpatskej Rusi ukazujú dnes obraz priemyselného
a hospodárskeho hrobitova. A tam by mala tedy najviac siahať
pomocná ruka štátnej moci. V dnešných
dobách plných zmätkov a výbušných
liatok vyžaduje si v prvom rade záujem štátu,
aby jeho národy vedľa ťažkých starostí
spôsobených krízou neboly otravované
jedom roztrpčenia. Požadujeme viac chápania
pre špeciálné nedostatky východných
častí štátu, viac zodpovednosti vo správe
verejných peňazí, a požadujeme neztenčené
uznanie životných práv národných
menšín.
Kým štát nedojde k pochopeniu týchto
vecí, nebude možno v tomto štáte hovoriť
o vnútornej konsolidácii, a zvlášte
nie, jestliže prvý verejný úradník
zeme Slovenskej takým urážlivým spôsobom
sa vyjadruje o veciach maďarských, ako sme to museli
s poľutovaním skusiť vo spojitosti so škandálom
kultúrneho večierka v Prešove. Naši zástupcovia
v zemskom zastupiteľskom sbore na Slovensku podali v tejto
veci interpeláciu na zemského prezidenta Jozefa
Országha. Pán prezident Országh považoval
za vhodné dať na túto interpeláciu odpoveď
takého tónu, ktorý nie je ani cynický,
ani znevažujúci, ale proste uráža Maďarov.
Maďari, ktorí tu v tejto zemi resp. v tejto časti
štátu už 1000 rokov žijú a ichž
kultúrne inštitúcie pôsobia na základe
stanov schválených vládnou správou,
protestujú proti tomu, aby iná nemaďarská
inštitúcia, ktorá chce sa tým učiniť
ešte vlasteneckejšou, pri poriadaní takého
večierku mluvila o šarišských maďarských
švihákoch, čo nemožno ani dosť odsúdiť,
ale ešte viac odsúdenia hodné je, že prvý
verejný úradník na Slovensku vo svojej odpovedi
na interpeláciu neostýcha sa tieto urážlivé
výrazy hodiť na papier a tým dokumentovať,
že on nie je nestranný, a že nepatrí na
to miesto, na ktoré ho postavili. My Maďari sme Maďarmi,
a nie sme ani pre pána Országha ani pre nejaké
spolky šviháci.
Dotiaľ, kým sa bude s Maďarmi v republike takto
zachádzať, kým Maďari nedostanú
na 100 % im náležiace práva, kým krivdy
na nás páchané nebudú odčinené,
nebudeme môcť ani s vládou, ani s rozpočtom
ani so záverečným účtom nikdy
súhlasiť a nikdy ho neprijmeme. (Potlesk poslanců
maďarské křesť. sociální
strany.)