V kontokorentním účtu jest si zejména
nutno povšimnouti té okolnosti, že během
roku stoupl stav nedoúčtovaných pasivních
položek o 437.5 mil. Kč. Jsou to především
zálohy u Poštovní spořitelny k vyrovnání
dočasných neshod mezi příjmy a výdaji,
o nichž jsem se již na počátku své
zprávy zmínil.
V tištěné zprávě, která
byla členům poslanecké sněmovny rozdána,
jsem uvedl, jaké schodky na náležitost vykazujeme
za posledních 5 roků. Na pokladnu jsou tyto schodky
pochopitelně daleko větší, poněvadž
schodek na náležitost počítán
je při předpisu daní, je tedy kalkulováno
s tím, co stát měl dostat a co zatím
také ještě zůstalo u poplatníků
venku, kdežto při kasovních položkách
padají na váhu pouze platy hotové, vykonané
ať při příjmech či výdajích.
Schodek na r. 1934 proti rozpočtu byl způsoben zejména
proto, že kap. 5, 17, 18 a 20 měly vyšší
výdaje, k jichž úhradě nestačily
úspory dosažené u ostatních kapitol.
Šlo tu o výdaje nepreliminované, které
bylo třeba hradit z příjmů na rozpočet,
celkem 484,883,216.55 Kč a jen část nalezla
úhradu ve vyšších rozpočtových
příjmech, a to částkou 142,309.795
Kč.
Překročení u kap. 5. Ministerstvo nár.
obrany, vzniklo z vyšší potřeby u několika
titulů částkou 24,175.174 Kč, u kap.
17. Sociální péče, větší
potřebou na sociální pojištění,
péči stavební a bytovou, na válečné
poškozence, na státní starobní podpory,
na stravování nezaměstnaných, celkem
částkou 54,713.981 Kč.
V kap. 18. Veřejné zdravotnictví, v zniklo
překročení 4,591.043 Kč tím,
že podle poukazu ministerstva financí byla v dotčené
kapitole zúčtována k tíži částka
7,618.340 Kč jako náhrada nedobytného léčebného
za příslušníky země Slovenské,
kterou stát dluhuje nemocnicím na Slovensku.
U kap. 20. Finance, činí překročení
362.3 mil. Kč. Je to celá serie příčin,
pro které k překročení došlo.
Jsou to realisace státních záruk za úvěry
poskytnuté Zemskou bankou v Praze Ústřední
bratrské pokladně, Stálé tržnici
řemeslných výrobků v Brně,
Pražským vzorkovým veletrhům a ještě
některé jiné případy. Tyto
tři vyjmenované položky representují
cca 55 mil. Kč. Jde dále o mimořádnou
dotaci 100 mil. Kč podle usnesení vlády zvláštním
fondům při zemědělských radách
na zmírnění škod způsobených
živelnými pohromami r. 1934. Podkarpatské bance
v Užhorodě byl dán vklad 15.5 mil. Kč,
Bance čsl. legií v Praze příspěvek
3.4 mil. Kč na soudní vyrovnání Úvěrní
banky v Žilině; nadaci krále Alexandra 2
mil. Kč, vklad reeskontnímu ústavu 100
mil. Kč a řada podobných větších
či menších nečekaných výdajů.
Ministerstvo soc. péče vyžádalo si již
podle čl. XII finančního zákona souhlas
obou sněmoven Národního shromáždění.
Poslanecká sněmovna jej dala svým usnesením
v 356. schůzi dne 13. prosince a senát ve 287. schůzi
dne 20. prosince 1933 a není tudíž potřeba
udělovati dodatečné schválení.
Toliko překročení kap. 5, 18 a 20 bude nutno
dodatečně schváliti. Ministerstvo nár.
obrany na připomínky nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
oznámilo presidiu ministerské rady výši
překročení a požádalo předsednictvo,
aby učinilo potřebné opatření
za účelem opatření souhlasu Národního
shromáždění. Vláda však
potřebné kroky neučinila, ministerstvo financí
se pak ani nepokusilo, aby dosáhlo potřebného
souhlasu obou sněmoven. Tento postup nutno opětovně
vytknouti velmi rozhodně jako nezákonný.
Táži se, kdo má plniti zákony, když
je neplní ministerstva a když je neplní sama
vláda? (Výkřiky.)
Přesunů úvěrových v mezích
téže kapitoly projednal nejvyšší
kontrolní úřad r. 1934 celkem 371 na částku
133.89 mil. Kč, a to na nutná doplnění
u úvěrů preliminovaných 312 v částce
56.2 mil. Kč a na úhradu nepreliminovaných
59 v částce 77.7 mil. Kč. Oproti r. 1933,
kdy bylo 329 přesunů na částku 104,757.353
Kč, opětně se počet přesunů
značně zvýšil. Svědčí
to nejen o těsném prelimináři výdajů,
tak jak jsou do rozpočtu zařazeny, nýbrž
také o nejistotě poměrů, v nichž
se rozpočty státní sestavují.
A teď chtěl bych zde ukázati na několika
číslech, jaký byl rozsah státního
hospodaření r. 1934. Osobní náklady
na náležitost výdajovou činily u vlastní
státní správy r. 1934 3762.4 mil. Kč,
náklady věcné 5042.6 mil. Kč, čili
úhrnem 8805 mil. Kč. Státní podniky
vykazovaly výdajovou náležitost u osobních
nákladů 3576.3 mil. Kč, v nákladech
věcných 3431.5 mil. Kč, dohromady 7007.8
mil. Kč. Po díly na státních daních,
dávkách a poplatcích činily v osobních
nákladech 959.2 mil. Kč a ve věcných
nákladech 1749.2 mil. Kč, úhrnem 2708.4 mil.
Kč. Celkem činily r. 1934 osobní náklady
8297.9 mil. Kč, věcné náklady 10.223.3
mil. Kč, dohromady u státní správy
a podniků 18.521.2 mil. Kč. Čili osobní
náklady zde z těchto výdajů činily
44.8 % a věcné náklady 55.2 %.
Rozsahu výdajů odpovídá rozsah příjmů.
Ovšem nejsou to příjmy z normálních
zdrojů a pramenů příjmových.
Značnou část bylo nutno uhraditi úvěrem.
Čísla státní závěrky
nabudou výraznosti jen v tom případě,
posuzujeme-li je v souvislosti s řadou stejných
čísel z předchozích let. Jen řada
stejnorodých čísel může nám
ukázat vývojovou tendenci a linii určitých
zjevů. Proto i státní hospodářství
je nutno pozorovat a posuzovati podle výsledků za
určitou řadu let.
Sestavil jsem si řadu čísel za pětiletí,
a to za léta 1930 až 1934, tedy za dobu, která
počíná vrcholem hospodářské
konjunktury a končí rokem nejhlubší
hospodářské krise.
Jak reagovalo státní hospodářství
na sestupný vývoj soukromého hospodářství?
Vyjádří nám to tato čísla.
V období r. 1930 až 1934 činil výnos
státních příjmů v jednotlivých
letech: r. 1930 9647 mil. Kč, r. 1931 9133 mil. Kč,
r. 1932 8368 mil. Kč, r. 1933 7575 mil. Kč, r. 1934
7578 mil. Kč. Čili za těch 5 let přijal
stát na zdrojích příjmových
42.301 mil. Kč.
Naproti tomu jeho výdaje v tomže období a jednotlivých
letech vykazovaly: r. 1930 10.715 mil. Kč, r. 1931 13.892
mil. Kč, r. 1932 12.318 mil. Kč, r. 1933 11.498
mil. Kč a r. 1934 9841 mil. Kč. Čili dohromady
za těch 5 let činily státní výdaje
58.264 mil. Kč.
Schodky uhrazené z příjmů, které
neplynuly z rozpočtových položek, činily:
r. 1930 1068 mil. Kč, r. 1931 4759 mil. Kč, r. 1932
3950 mil. Kč, r. 1933 3923 mil. Kč a r. 1934 2263
mil. Kč. Dohromady jsme uhradili z příjmů
mimorozpočtových za těch 5 let 15.963 mil.
Kč.
Co nám říkají tato čísla?
Toto: Státní příjmy mají sestupnou
tendenci, která odpovídá vývoji hospodářských
poměrů.
Státní výdaje se však v pětiletí
1930 až 1934 vyvíjely v rozporu se stavem našeho
národního hospodářství. Především
bych upozornil, že teprve r. 1934 klesly celkové státní
výdaje pod hladinu výdajů r. 1930. V letech
1931, 1932 a 1933 pohybovaly se státní výdaje
vysoko nad hladinou výdajů z r. 1930.
Označíme-li celkové státní
výdaje r. 1930 jako 100, dostaneme pro další
léta tyto hodnoty: r. 1931 129.6, r. 1932 114.9, r. 1933
107.3, r. 1934 91.8. Teprve zde jsme se dostali pod hladinu.
Z tohoto nesouladu mezi příjmy a výdaji vyplynuly
ovšem schodky, které musily býti kryty mimorozpočtovými
příjmy. V období 1930 až 1934 musili
jsme uhraditi tímto způsobem bezmála 16 miliard
Kč.
Je na bíledni, že odčerpání takovýchto
obrovských částek z peněžního
trhu mělo nepříznivý vliv na ostatní
soukromé podnikání.
Státní výdajové hospodářství
r. 1930 až 1934 nám však, žel, také
ukazuje, že jsme vybočili z rámců jednotlivých
rozpočtů. Celkové státní výdaje
v období 1930 až 1934 byly preliminovány takto:
r. 1930 jsme preliminovali výdaje 9838 mil. Kč,
r. 1931 9367 mil. Kč, r. 1932 9318 mil. Kč, r. 1933
8632 mil. Kč a r. 1934 7630 mil. Kč. Dohromady za
ta léta 44.785 mil. Kč.
Na první pohled je vidět, že výdajová
linie státních výdajů podle rozpočtů
odpovídá vývojové linii našeho
národního hospodářství. To
znamená: Kdybychom udrželi výdajové
hospodářství státní v mezích
schválených rozpočtů, byli bychom
skončili poměrně nepatrnými schodky.
Rozpočtené výdaje v pětiletí
1930 až 1934 činí úhrnem, jak jsem konstatoval,
44.785 mil. Kč, skutečný výnos státních
příjmů v období 1930 až 1934
pak činí 42.3 miliardy Kč.
Schodek za krisové pětiletí byl by tedy činil
okrouhle asi 2.5 miliardy Kč. Ve skutečnosti však
číslice, jak jsem je tady přednesl, dosahují
daleko značnější výše.
Nejzajímavější kapitolou závěrečného
státního účtu je vždycky kapitola
ministerstva financí. Vývoj daňového
břemene musí zajímat politika i národohospodáře.
Veřejné dávky prostupují v nejrůznějších
formách celý náš hospodářský
život. Dotýkají se všech občanů.
Nemohu, žel, říci, že se dotýkají
všech stejně. Chudí, sociálně
slabí, jsou na tom vždycky nejhůře,
poněvadž každá koruna přímé
i nepřímé daně a dávky, kterou
zaplatí, je v pravém slova smyslu utržena od
úst. Zámožní a bohatí platí
daně ze zbytného důchodu. Na tento rozdíl
obracím vždy zřetel při hodnocení
naší daňové soustavy. A právě
z toho důvodu dospívám k závěru,
že musíme u nás dokonale vybudovati přímé
zdanění velkých majetků a velkých
důchodů, abychom měli protiváhu proti
naší soustavě spotřebních daní.
Nechci se dnes zabývati rozborem naší daňové
soustavy s hlediska sociálního. Chci jen upozorniti
na některé zajímavé momenty z daňové
statistiky přímých daní, přirážek
a daně obratové.
Státní závěrka nepodává
nám obraz, jak je břemeno těchto daní
rozvrženo na jednotlivé země naší
republiky. Upozorňuji, že kapitola ministerstva financí
neposkytuje v tomto směru ani celkový obraz, poněvadž
část daně je vykázána ve skupině
III "Podíly na státních daních,
dávkách a poplatcích", kdežto na
příslušných rubrikách jsou poznamenávána
tato čísla toliko intra marginem ve sloupci textovém.
Úplná čísla, dáme-li je dohromady
- a tato práce není lehká, ubezpečuji
vás - podávají nám tento obraz: Přímé
daně r. 1934 vykazovaly na předpisech v Čechách
1250.6 mil. Kč, čili v procentech veškerých
předpisů 64.7 %. V platbě pak Čechy
vykazují 1109.8 mil., čili v procentech veškeré
platby 64.6 %. A nedoplatky v Čechách vykazovaly
1459.1 mil., čili 66.4 %.
Morava vykazovala na předpisech 338.9 mil. Kč, čili
z celkového předpisu 17.5 %, v platbě 306.7
mil. Kč, čili v procentech 17.8 %, v nedoplatcích
pak 255.3 mil., čili v procentech 10.3 %.
Slezsko vykazovalo na předpisu r. 1934 61.2 mil. Kč,
čili 3.2 % celkového předpisu, na platbě
56.6 mil., čili 3.3 %, na nedoplatcích pak 27.2
mil. Kč, čili 1.3 %.
Slovensko vykázalo 262.1 mil. Kč v předpisu,
čili 13.5 %, v platbě 228.2 mil. Kč,
čili 13.3 %, na nedoplatcích 425.5 mil. Kč,
čili 19.3 %.
Podkarpatská Rus pak 21.7 mil. Kč v předpisu,
což se rovná v celkovém předpisu 1.1
%, a v platbě 17.6 mil. Kč čili 1 %, nedoplatky
pak činily 57.8 mil. Kč, čili v procentech
2.7 %.
Celá republika pak v předpisu vykazovala v přímých
daních 1934.5 mil. Kč, platba 1718.9 mil. Kč,
nedoplatky 2193.9 mil. Kč.
Stejnou tendenci je pozorovati u přirážek.
Zde jsou poněkud odchylky, poněvadž v Čechách,
kterých je si především nutno všimnouti,
přichází v úvahu Praha, kde jsou poměrně
přirážky nejmenší, poněvadž
Praha nedosáhla ani limitu, Praha nemá také
okresní přirážky, poněvadž
magistrát je zároveň okresem, a toto číslo
je zde utvářeno poněkud jinak, nežli
u přímých daní. Nicméně
však nevykazuje žádných mimořádných
odchylek od číslic přímých
daní.
Daň obratová vykazuje na předpisu v Čechách
1709 mil. Kč čili 65.6 %, v platbě 1576.5
mil. Kč čili 65.7 % celkové platby, nedoplatky
1123.5 mil. Kč čili 65.2 %. Morava: Předpis
507.3 mil. Kč, v procentech 19.4 %, platba 454.4 mil. Kč
čili 18.9 %, nedoplatky 263.5 mil Kč čili
15.3 %. Slezsko: 90.8 mil. Kč v předpisu, t. j.
3.4 % celkového předpisu, platba 84.2 % mil. Kč,
čili 3.6 %, nedoplatky 34.2 mil. Kč čili
1.9 %. Slovensko: 273.7 mil. Kč čili 10.5 % v předpisu,
platba 251.7 mil. Kč čili 10.6 %, nedoplatky 248.9
mil. Kč čili 14.4 %. Podkarpatská Rus vykazuje
pak na předpisu 27.6 mil. Kč čili 1.1 %,
platbu 24.4 mil. Kč čili 1.2 %, nedoplatky 53.7
mil. Kč čili 3.2 %. Celá republika pak na
obratové dani má předpis 2608.4 mil. Kč
a platbu 2391.2 mil. Kč, nedoplatky 1723.8 mil. Kč.
O čem nás tato čísla poučují?
(Hluk.) Těžko se přednášejí
a ještě tížeji se poslouchají,
vím. Všimněme si nejdříve přímých
daní. Rozvrstvení předpisů na jednotlivé
země ukazuje, že na Čechy připadají
2/3, t. j. 64.7 %, na ostatní země republiky pak
něco více než 1/3 čili 35.3 %. Na historické
země připadá z předpisů přímých
daní celkem 85.4 %, na Slovensko a Podkarpatskou Rus 14.6
%.
Skoro stejný obraz vidíme u platby. Na Čechy
připadá 64.6 %, na ostatní země 35.4
%. Na historické země připadá z platby
přímých daní celkem 85.7 %, na Slovensko
a Podkarpatskou Rus 14.3 %. Je-li procento předpisů
a platby připadající na jednotlivé
země skoro stejné, plyne z toho, že intensita
daňové platby je ve všech zemích republiky
skoro stejná; jen málokdy to diferuje.
Poněkud jiný obraz nám poskytují nedoplatky
přímých daní. Na první pohled
vidíme, že nejlepší stav je ve Slezsku,
kde se předpisy rovnají 3.2 % veškerého
předpisu, nedoplatky pak činí toliko 1.3
%. Pak následuje Morava s předpisy 17.5 % a nedoplatky
10.3 %, dále jsou Čechy s předpisy 64.7 %
a nedoplatky 66.4 %, pak Slovensko s předpisy 13.5 % a
nedoplatky 19.3 % a konečně Podkarpatská
Rus s předpisy 1.1 % a nedoplatky 2.7 %. Zde je stav nedoplatků
nejhorší. Z nedoplatků přímých
daní připadá na historické země
celkem 78 %, na Slovensko a Podkarpatskou Rus 22 %.
Rozvrstvení předpisů přirážek
ukazuje, že zatížení přirážkami
je poněkud odchylné od zatížení
daňového, zejména v Čechách,
kde kvota přirážek je pouze 59.9 %, u přímých
daní 64.7 %. To znamená, že v Čechách
je břemeno přirážek poměrně
menší nežli v ostatních zemích.
Příčina spočívá v tom,
co jsem tady již řekl. Z předpisů přirážek
připadá na historické země 3.4 %,
na Slovensko a Podkarpatskou Rus 16.6 %. Z platby pak připadá
na historické země 84.2 %, na Slovensko a Podkarpatskou
Rus 15.8 %. Z nedoplatků připadá na historické
země 73.3 %, na Slovensko a Podkarpatskou Rus 26.7 %.
U daně z obratu pak připadá na historické
země z předpisů 88.4 %, na Slovensko a Podkarpatskou
Rus 11.6 %, z platby na historické země 88.2 %,
na Slovensko a Podkarpatskou Rus 11.8 %, z nedoplatků
na historické země 72.4 %, na Slovensko a Podkarpatskou
Rus 27.6 %.
Z těchto přehledů plyne, že z předpisů
a platby přímých daní, přirážek
a daně z obratu nesou historické země přibližně
5/6, Slovensko a Podkarpatská Rus asi 1/6. Z nedoplatků
připadají na historické země asi 3/4,
na Slovensko a Podkarpatskou Rus 1/4.
Abych tento obraz dokreslil, uvedu ještě data o důchodové
dani srážkové. R. 1934 bylo na důchodové
dani sraženo a odvedeno: v Čechách 202.9 mil.
Kč čili 68.5 % z celkové platby, na
Moravě 57.1 mil. Kč čili 19.2 %, ve Slezsku
7.4 mil. Kč čili 2.5 %, na Slovensku 26.5 mil. Kč
čili 8.9 %, na Podkarpatské Rusi pak 2.4 mil. Kč
čili 0.9 %. Celá republika pak vykazuje 296.3 mil.
Kč. Zde na historické země připadá
87.8 %, na Slovensko a Podkarpatskou Rus 12.3 %.
A nyní několik slov o nedoplatcích veřejných
dávek. Likvidace daňových nedoplatků
jeví se nám stále jako naléhavý
a nevyřešený problém. Ukazuji naň
již více roků. Po rozšíření
systemisace úředních míst u finančních
úřadů, po zavedení instituce aspirantů
a po jich zapracování dojde, doufám, k tomu,
že bude možno pro depuraci uvolniti příslušný
počet zkušených úředníků
a akci tu ku prospěchu státu i poplatníků
provésti v době poměrně krátké.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad doplnil stať o nedoplatcích ve
státní účetní závěře
velmi přehlednými tabulkami o jejich celkovém
stavu za posledních 6 let, t. j. za léta 1929 až
1934. a to co do jednotlivých druhů daní
a dávek podle let i podle jejich vzniku. Tato orientace
je velmi přehledná a cenná. Význam
a důležitost otázky jsou dány rozsahem
této pracné stati, doprovázející
státní účetní závěrku.
Jsem za tuto práci nejvyššímu účetnímu
a kontrolnímu úřadu mimořádně
vděčen a jsem přesvědčen. že
nezůstala bez vlivu na řešení daňových
nedoplatků, k němuž právě v této
chvíli dochází. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
zpracoval nedoplatky v účelný návrh
na jich depuraci a je-li nyní již otázka depurace
nedoplatků v běhu, možno se nadíti,
že v jednom roce dojdeme k vyčištění
dlouholetých restů jak v nedoplatcích, tak
v nesčetných rekursech, takže státní
úřednictvo bude se moci věnovati účelné
a plodné práci.