Dne 13. února 1936 poštou rozesláno:
Zpráva tisk 290.
Naléhavá interpelace tisk 288.
Interpelace tisky 268 (I až XVIII), 282 (I až XV), 286
(I až VIII).
Odpověď na naléhavou interpelaci tisk 285.
Odpovědi tisk 274 (I až XVII).
Vládní návrh tisk 281 - přikázán
výborům zahraničnímu a živn.-obchodnímu.
Návrhy tisky 270, 275 až 280, 283 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Těsnopisecké zprávy o 25. a 26. schůzi
posl. sněmovny.
Zápisy o 25. a 26. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Počátkem schůze rozdáno:
Zprávy tisky 293 a 294.
Interpelace tisk 291 (I až VII).
Odpovědi tisk 284 (I až VI).
Návrh tisk 295 - přikázán výboru
iniciativnímu.
Publikace mezinárodní informační služby
parlamentní "Z cizích parlamentů",
roč. XVII, č. 1 a 2.
přikázal předseda žádosti:
okr. soudu v Mar. Lázních ze dne 16. ledna 1936,
č. Nt 5/36, za souhlas s trest. stíháním
posl. dr. F. Köllnera pro přestupek proti bezpečnosti
života podle §u 335 tr. z. (č. J 113-IV),
okr. soudu trest. v Praze ze dne 2. ledna 1936, č. Nt II
4/35, za souhlas s trest. stíháním posl.
Petra pro přestupek podle §u 431 tr. z. (č.
J 116-IV),
kraj. soudu trest. v Brně ze dne 4. ledna 1936, č.
Tl VII 264/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Čuříka pro přečin
pomluvy podle §u 2 zákona č. 108/33
Sb. z. a n., § § 1 a 13 zákona č. 124/24
ve znění vlád. nařízení
ze dne 7. července 1933, č. 145 Sb. z. a n. (č.
J 117-IV),
kraj. soudu v Užhorodě ze dne 18. ledna 1936, č.
Nt X 53/35, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím
v Košicích ze dne 24. ledna 1936, č. 1043/36,
za souhlas s trest. stíháním posl. dr. Fencika
pro přečin pomluvy podle §u 2 zákona
č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J 118-IV),
okr. soudu v Chomutově ze dne 25. ledna 1936, č.
T VI 1013/35, zasouhlas s trest. stíháním
posl. E. Köhlera pro přestupky podle §u
2 a §u 3 zákona o ochraně cti (č.
J 119-IV),
okr. soudu v Mostě ze dne 28. ledna 1936, č. Nt
V 12/36, za souhlas s trest. stíháním posl.
dr. Spiny pro přestupek pomluvy podle §u 2
zákona č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J 120-IV),
kraj. soudu v Plzni ze dne 23. ledna 1936, č. Tk VI 571/32,
za souhlas s trest. stíháním posl.
Synka pro přečin podle §u 283 tr. z.
(č. J 121-IV).
Následkem amnestie presidenta republiky ze dne 14. prosince
1935 odvolány byly imunitní žádosti
za souhlas s trest. stíháním:
posl. Esterházyho č. J 27-IV, pres. sděl.
8. schůze a č. J 95 a 96-IV, pres. sděl.
15. schůze,
posl. Haššíka č. J 44 a 81-IV,
pres. sděl. 8. schůze,
posl. Kosika č. J 90-IV, pres. sděl. 13.
schůze,
posl. Siváka č. J 61-IV, pres. sděl.
8. schůze,
posl. Machačové č. J 5-IV, pres. sděl.
4. schůze,
posl. dr. Jar. Dolanského a Švermy č.
J 16-IV, pres. sděl. 8. schůze,
posl. Schenka č. J 18-IV, pres. sděl. 8.
schůze,
posl. Chmelíka, č. J 92-IV, pres. sděl.
14. schůze,
posl. Turčeka č. J. 100-IV, pres. sděl.
17. schůze.
Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o 26. schůzi sněmovny dne 23. ledna
1936 projevy hrubě urážlivé z řeči
posl. Klimenta a Birkeho.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
Zpravodajem jest p. posl. Remeš. Dávám
mu slovo. (Výkřiky komunistických poslanců.
- Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
Státní závěrečný účet
je v každém právním státě
nejdůležitější pomůckou
k poznání státního hospodaření
za určité časové období. (Výkřiky
posl. Dvořáka a Hodinové-Spurné.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. Remeš (pokračuje): Je-li
státní rozpočet jen rámcovým
plánem, jeho čísla jen odhadnutými
hodnotami, je naproti tomu státní závěrečný
účet sestavou přesných čísel,
a to jak v účinech příjmových,
tak i výdajových. Jsou-li čísla státního
závěrečného účtu...
(Výkřiky posl. Dvořáka.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. Remeš (pokračuje): ...
výrazem plánů, nadějí a očekávaných
přání do budoucna, pak čísla
státní účetní uzávěrky
jsou stopou a měřítkem minulých, ale
konkrétních skutečností. Již
z tohoto důvodu ... (Výkřiky posl. Dvořáka.)
Ale nehádejte se se mnou, to nemá smyslu. -
Již z tohoto důvodu měly by býti státní
závěrečné účty vděčným
objektem věcné kritiky, protože kritikové
by se mohli opříti o fakta. (Výkřiky
posl. Dvořáka.)
Předseda (zvoní): Prosím, aby
pan zpravodaj nebyl vyrušován.
Zpravodaj posl. Remeš (pokračuje): Je
proto dosti podivné, že rozboru státních
závěrečných účtů
se věnuje poměrně daleko méně
pozornosti nežli kritice státního rozpočtu.
Snad je to proto, že podceňuje se věcný
i politický význam toho, co bylo a co je již
odbyto. Jistě však neprávem.
Státní závěrky jsou nejen bilancemi
státního hospodaření, nýbrž
jsou také bilancemi naší státnosti.
Jsou zrcadlem, v němž se jasně odráží
smysl pro odpovědnost a hospodářská
i politická a finanční prozíravost.
Státní závěrečné účty
jsou proto velmi zajímavým a užitečným
čtením pro každého (Výkřiky
posl. Dvořáka. - Předseda zvoní.),
kdo se z chyb minulosti chce poučiti pro budoucnost.
Konstrukce naší státní závěrky
účetní zdá se příliš
složitá a nesrozumitelná. Jistě je účetnicky
naprosto přesným obrazem našeho státního
hospodářství, ale není, bohužel,
pro každého obrazem jasným a naprosto srozumitelným.
Příčina spočívá v kameralistické
soustavě účetní, které státní
hospodářství dosud používá.
Státní závěrka za r. 1934 obsahuje
na 562 stranách ohromný počet čísel.
Ale kdo chce proniknouti až ke kořenům státního
hospodaření, zjistí, že data státního
závěrečného účtu naprosto
nestačí ke kritice a kritickému zhodnocení
všeho toho, co se ve státní správě,
resp. v jednotlivých státních podnicích
skutečně dělo. Státní závěrka
neumožňuje podrobnou analysu jednotlivých úseků
státní správy a státních podniků,
poněvadž uvádí jen hodnoty v určitých
sumárních číslicích.
Státní závěrka navazuje v tom směru
na finanční zákon. Finanční
zákon sám o sobě by však poskytoval
také jenom mlhavou představu o státní
a podnikové administrativě, kdyby zde nebyly dílčí
rozpočty jednotlivých státních resortů
a podniků, které rozpočtové úhrny
podrobně prokreslují. (Výkřiky.)
Tohoto prokreslení však naše státní
účetní uzávěrka postrádá.
Státní závěrečný účet
umožňuje v dnešní své formě
jen povšechnou kritiku. Kdo chce jíti do hloubky,
musí si opatřiti celou spoustu podrobných
dat a teprve z těchto si může utvořiti
spolehlivé závěry. Jsem přesvědčen,
že postupem času se nejvyšší účetní
kontrolní úřad dostane k zdokonalení
naší státní závěrky také
v tom směru, že v úvodní části
zachytí rozbory závěrových výsledků
jednotlivých resortů a státních podniků.
Kdyby tyto rozbory byly podloženy srovnávacím
statistickým materiálem za určitou řadu
let, získali bychom ve státních závěrkách
neobyčejně zajímavou a podnětnou materii
ke studiu vývojové tendence státní
administrativy. O potřebnosti a nutnosti tohoto studia
nebude jistě mezi námi, kdož se státními
závěrečnými účty zabýváme,
žádného sporu.
Jinak mohu konstatovati, že se stalo již dobrou tradicí,
že státní závěrečný
účet je nejvyšším účetním
kontrolním úřadem předkládán
téměř o celý rok dříve,
nežli je k tomu tento úřad podle zákona
povinen. Svědčí to nejen o pohotovosti tohoto
dnes již dobře organisovaného kontrolního
orgánu, nýbrž také o zlepšení
situace v našich úřadech administrativních,
které dodávají svoje účetní
závěrky včas. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Také závěrečný
účet za r. 1934 byl předložen s velkým
urychlením a byl proto vydatnou pomůckou při
posuzování státního rozpočtu
na r. 1936.
Po formální stránce je závěrečný
účet sestaven stejně jako účty
minulé. Výkaz o stavu nemovitého majetku,
který spravují úřady administrativní,
jest v účtu rozšířen tak, že
uvádí rozčlenění přírůstku
a úbytku podle toho, jsou-li v příčinné
souvislosti s peněžním hospodařením,
nebo byl-li majetek získán, rozmnožen nebo
zcizen jiným způsobem.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad má připraveny nové předpisy
o sestavování účetních závěrek.
S vydáním jich však vyčkává,
poněvadž se domnívá, že v dohledné
době dojde k reformě veřejné správy.
Tento úřad usiluje též, aby inventární
záznamy nemovitého státního majetku
byly vedeny a účtovány podle určitých
a stejných pravidel.
Za tím účelem rozeslal do připomínkového
řízení návrh příslušné
osnovy. Rovněž tak ve finančním zákoně
na r. 1936 obsažené ustanovení o investicích
pravých a obnovách podnikových je opatřením,
které se stalo z popudu nejvyššího účetního
kontrolního úřadu. Účel jeho
je eminentně povahy kontrolní.
Posuzujeme-li materiální stránku účetní
závěrky za r. 1934, nemůžeme popříti,
že vývoj státních financí se
v tomto roce proti předešlým letům krise
poněkud zlepšil. Ukazuje to značně menší
schodek proti r. 1933. Přes to však výsledky
hospodaření r. 1934 nenechávají nás
nijak na pochybách, že i tento rok náleží
k letům těžké hospodářské
krise. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Státní příjmy se sice proti roku
předcházejícímu o něco zlepšily,
ale to nelze připsati plně na vrub nepatrného
zlepšení hospodářského.
Je si především nutno uvědomiti, že
se proti r. 1933 podařilo podstatně snížiti
státní výdaje a pak že na výsledek
působila řada mimořádně příznivých
momentů. Dokonce byly to i okolnosti náhodné.
Byla to zejména daň z obratu, u níž
se uplatnily důsledky paušalisace, která nenadálým
zdaněním zásob přispěla k vysokému
jejímu výnosu. Byly to předpisy za roky minulé
a v neposlední řadě i přechodná
přirážka, která měla vliv na
vyšší příjmy, i když se tato
přirážka vybírala již rok před
tím. Jen tak lze si vysvětliti, že hrubá
předepsaná náležitost této daně
činí bezmála 2 1/2 miliardy Kč. Je
to dále okolnost, že v náležitosti Státního
pozemkového úřadu byla předepsána
jako státní příjem náhrada
zálohy v částce 150 mil., která se
r. 1934 stala splatnou. Tato záloha však nebyla hotově
vyplacena, objevuje se toliko v předpisu. Jsou to konečně
i tyto okolnosti, které měly vliv na zlepšení
státních příjmů, resp. výsledku
hospodaření: Především pensijní
příspěvky na odpočivné a
zaopatřovací platy vynesly proti prelimináři
o 33 mil. Kč více. Jsou to dále větší
příjmy ministerstva soc. péče o 12
mil., ministerstva školství a nár. osvěty
o 10 mil., ministerstva zdravotnictví o 10 mil. a ministerstva
obchodu o 4 mil. Kč. A byl to v neposlední řadě
větší výnos úroků z prodlení,
který byl proti prelimináři větší
o 292.7 mil. Kč.
Naproti tomu měli jsme ovšem také zase některá
překročení rozpočtu. Mimo to nutno
ovšem uvážiti, že za účelem
vyrovnání přechodných schodků
a přechodných rozdílů mezi příjmy
a výdaji... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. Remeš (pokračuje): ...
je nutno ministerstvu financí opatřovati přechodné
zálohy, a z těchto záloh platiti také
úroky, které loni činily 91.2 mil., zatím
co aktivní úroky vynesly 17.2 mil. Kč. Tyto
úroky neobjevují se v rozpočtu, nýbrž
toliko rozdílem, který činí 74 mil.
Kč mezi úroky aktivními a pasivními
v účetní závěrce, a proto pokládám
také za účelno se při této
příležitosti o nich zmíniti, poněvadž
to není položka, která by nestála za
povšimnutí.
Potěšitelným zjevem ovšem je skutečnost,
že r. 1934 je prvním rokem z krisových let,
ve kterém se zastavilo propadávání
státních příjmů a celkový
příjem administrativních a podnikových
příjmů se o něco zlepšil. Daně
přímé i spotřební jsou však
proti r. 1933 opětně o něco nižší.
Nutno však míti za to, že hospodářské
výsledky r. 1935 budou opětně méně
příznivější, nežli tomu
bylo r. 1934.
Výsledky státního hospodářství
vyjádřeny jsou ve státním závěrečném
účtu účtem pokladním a účtem
správním. Účet pokladní obsahuje
přehled o příjmech a výdajích
hotových peněz, včetně pokladních
hotovostí, a účet správní ukazuje
nám, jak skončilo hospodářství
na rozpočet. Vedle příjmů a výdajů
preliminovaných máme však také výdaje
a příjmy nepreliminované. Také na
povaze jejich úhrad záleží, jaký
mají vliv na celkový výsledek hospodaření
státního.
Účet pokladní skládá se ze
dvou dílů a to: z hotových prostředků
a pak z cenných papírů. Hospodaření
hotovými penězi v účtu pokladním
vykazuje příjmy po odpočítání
pasivního salda nedoúčtovaných položek
654.2 mil. Kč, příjmy na státní
rozpočet, a to preliminované i nepreliminované,
vykazují 8.175 mil. Kč, příjmy mimo
státní rozpočet, a to úvěrní
operace a zálohy, činily r. 1934 1.163,854.000 Kč,
dohromady 9.993,2 mil. Kč. Výdaje na státní
rozpočet, a to preliminované i nepreliminované,
tedy do rozpočtu nepojaté, dělaly 8.880.5
mil. Kč. Výdaje mimo státní rozpočet,
úvěrní operace a zálohy, vyžádaly
si 959.9 mil. Kč. Konečná pokladní
hotovost koncem r. 1934 po odpočítání
pasivního salda nedoúčtovaných položek
činí 152.8 mil. Kč. Srovnáme-li pokladní
příjmy a výdaje, preliminované i nepreliminované,
dostaneme pokladní schodek 705,382.019 Kč. Připočítáme-li
k tomu úvěrní operace, jimiž byla kryta
část nepreliminovaných výdajů
v částce 682,910.000 Kč, zjistíme,
že nebyla rozpočtovými příjmy
kryta, čili že schodek na rozpočet nečiní
705 mil. Kč, nýbrž okrouhle 1.388.3 mil. Kč.
Počítáme-li pak schodek na předpis,
na náležitost, zjistíme, že nečiní
342 mil. Kč, nýbrž 1.030 mil. Kč za
r. 1934. Státní závěrečný
účet, pokud jde o částku, která
chybí do pokrytí výdajů rozpočtových,
také číslici kasovní v tomto směru
uvádí.
Hospodaření cennými papíry vykazovalo
r. 1934 na příjmech po odečtení pasivního
salda nedoúčtovaných položek 1.649.9
mil. Kč, příjmy z hospodaření
na rozpočet pak činily 378.5 mil. Kč, příjmy
z hospodaření mimo rozpočet 1.160.7 mil.
Kč, dohromady 3.189.2 mil. Kč. Výdaje spojené
s hospodařením na rozpočet činily
273 mil. Kč a z hospodaření mimo rozpočet
1.497.4 mil. Kč. Konečná pokladní
hotovost v cenných papírech byla vykázána,
po odečtení pasivního salda nedoúčtovaných
položek, částkou 1.418,860.234.67 Kč.