Místopředseda Langr (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen.
Rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška
(čte):
1. Návrh posl. Berana, dr. Meissnera, Zeminové,
dr. Nováka, Ostrého, Tauba a Zierhuta:
Podepsaní navrhují, aby vládní návrh
zákona o stabilisačních bilancích
tisk 238 byl vrácen rozpočtovému výboru
k novému projednání.
2. Pozměňovací návrh posl. Zápotockého,
Schenka a soudr. k osnově tisk 238:
Ve čl. I bude lit. c) zníti:
"c) Přebytek, povstalý podle § 4, odst.
1 je podroben zdanění. Daň z tohoto přebytku
(daň ze stabilisačních fondů) je vyměřována
podle této sazby:
Při majetku 1 až 2 mil. Kč 4 %, při
majetku 2 až 5 mil. Kč 5 %, při majetku
5 až 50 mil. Kč 6 %, při majetku přes
50 mil. Kč 7 % ze stabilisačního fondu."
3. Doplňovací návrhy posl. Dvořáka,
Kopřivy a soudr. k osnově tisk 242, ke čl.
I:
Za úvodní odstavec po slovech "prodlužuje
se s těmito změnami" vsunuje se ustanovení:
"1. § 1 se doplňuje tímto odstavcem:
(5) U živnostníků a obchodníků,
jejichž roční důchod nepřesahuje
24.000 Kč, činí daň z obratu 1 %."
Očíslování dalších změn
budiž posunuto vždy o jedničku.
V čís. 11 doplňuje se § 8, odst. (1),
čís. 1 za slovy "za dotyčné daňové
období;" ustanovením:
"Osobní ručení nového nabyvatele
za neplacenou daň z obratu nevztahuje se na případy,
kdy jde o převod malých podniků s ročním
příjmem do 24.000 Kč;"
Místopředseda Langr (zvoní):
Přistoupíme k doslovům zpravodajů,
a to nejprve k 1. odstavci pořadu, jímž jest:
Zpravodajem jest p. posl. R. Chalupa. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
V době, kdy zavádíme nové spotřební
daně, v době, kdy rozpočet náš
je kryt převážně daněmi spotřebními,
myslím, že bychom měli míti více
odvahy sáhnouti tam, kde peníze skutečně
jsou, a tak do značné míry ulehčiti
těm, kteří jsou dnes nesmírně
postiženi.
Pan kol. Toušek si stěžoval, že článek
II, pokud jsem o něm mluvil, nebyl odůvodněný.
Myslím, že to je nedopatření. Řekl
jsem, že článek II má postihnouti neoprávněné
obohacení, a toto je fakticky tam, kde byly dávány
gratisakcie a kde byly akcie nakolkovány. Dále projevil
pan kol. Toušek obavu ze zpětné platnosti.
Myslím, že zpětná platnost by tak nevadila,
kdyby zde nebylo ochoty dáti státu tolik, kolik
mu po právu náleží. Hovořil dále
o určité disparitě. V této věci
může býti jen jedno správné východisko,
totiž to, aby se státu dostalo, co mu náleží,
jelikož to, že byl někdo tak obratný a
utekl s těmito zisky a tak stát ošidil o tento
svůj důchod, nám nemůže býti
důvodem pro to, abychom nepostihovali tam, kde ještě
dnes postihnouti můžeme. (Posl. dr. Macek: Ani
v tom případě, kdyby mu stát otevřel
zadní dvířka!) To není disparita,
nač se zde ukazuje, to je přímluva za to,
aby stejným způsobem unikaly zisky bez zdanění
ve prospěch jednotlivců.
Vážení pánové, bylo také
konstatováno, že lhůta splatnosti do 30 dnů
je příliš krátká. Nemáme
v našem daňovém zákonodárství
žádné jiné lhůty než 30denní,
ale každý ví, že když nemůže
do 30 dnů své povinnosti zadost učiniti,
má možnost žádati o posečkání
a že se mu pravidelně taková možnost dá,
tím spíše, když půjde o veliké
částky.
Pan kol. Toušek se snad pozastavoval nad tím,
že je to 15 %. Je však třeba si uvědomiti,
že akciový kapitál, o který zde běží,
podléhal by emisnímu poplatku asi 6 %, ale zde nám
jde o to, že určitá část lidí
byla obohacena bez zásluh. Z toho důvodu myslím,
že postižení dalšími 9 % je to minimální,
co jsme mohli vůbec žádat.
K projednávání zákona byl podán
návrh pp. posl. Berana, dr. Meissnera, Zeminové,
dr. Nováka, Ostrého, Tauba a Zierhuta: Podepsaní
navrhují, aby vládní návrh zákona
o stabilisačních bilancích, tisk 238, byl
vrácen rozpočtovému výboru k novému
projednání.
Slavná sněmovno, mám za povinnost podepříti
do jisté míry, co se zde žádá
a to tím, že materie, která se projednává,
je částí materie daleko obsáhlejší.
Musíme usilovat, aby tato část byla projednávána
zároveň s novelisací zákona č.
76/1927 (Posl. dr. Macek: Tak jest!), odkud byla anticipando
vzata některá ustanovení, zejména
článku II. Jinak jsem si plně vědom,
že osnova zákona, který má tak nesmírný
dosah, by potřebovala doby skutečně klidnější,
poněvadž velmi lehko se může stát,
neznáme-li právní důsledky tohoto
dalekosáhlého zákonného opatření,
že by se nám přihodily omyly, které
by se nám mohly těžce vymstít. Z toho
důvodu dovoluji si doporučiti návrh, který
jsem právě přečetl, slavné
sněmovně ke schválení, a bude-li přijat,
odpadá ovšem moje povinnost, abych referoval o pozměňovacích
návrzích, pokud byly k této předloze
podány, poněvadž je možnost, aby o těchto
návrzích se znovu jednalo v rozpočtovém
výboru. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Přistoupíme k doslovu o 2. a 3. odstavci pořadu,
jimiž jsou:
Zpravodajem k oběma těmto odstavcům jest
p. posl. Bergmann. Dávám mu slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
V debatě o obou osnovách bylo předneseno
několik závažnějších připomínek
nebo výtek, na něž nutno přece jenom
reagovati.
Pan kol. Šedý nazval tyto osnovy novou zkouškou
živnostníků a obchodníků. Domnívám
se, že obě osnovy budou především
zkouškou konsumentů, poněvadž teoreticky
nese břemeno daně obratové konsument.
Pan kol. Šedý zde uvedl, že při
prodloužení zákona o dani obratové se
vždycky nový zákon oproti starému zhoršuje.
Poukazuji na svou zprávu a myslím, že p. kol.
Šedý v tomto případě nemá
pravdu.
Pan kol. Šedý odsoudil také tuto osnovu,
že prý nemá ani jediného světlého
bodu. Domnívám se, že tomu přece jenom
tak není, že jsou tam určité body, které
znamenají ulehčení pro ty, kteří
mají tuto daň státu odváděti.
Neříkám pro ty, kteří ji budou
platiti.
Pan kol. Šedý se přimlouval, že
by bylo spravedlivé, kdyby daň obratová byla
daní progresivní. Nedovedu si představiti
technické provedení takového opatření,
aby byla daň obratová progresivní. Myslím,
že by daňový administrativní aparát
úplně musel zůstat stát, kdybychom
měli progresivní daň obratovou, poněvadž
to považuji za technicky naprosto neproveditelné.
Něco jiného je to, co my žádáme,
aby byly zrušeny prostě všechny daně a
byla zavedena jediná progresivní daň z příjmu,
ať již plyne z toho nebo onoho titulu.
Bylo zde mnoho mluveno o výhodách, které
mají konsumní družstva. Nerad bych se příliš
dlouho touto otázkou zabýval. Poukazuji zejména
na loňský referát zpravodaje rozpočtového
kol. Remeše, kde všechny tyto výtky ciferně
naprosto rozptýlil. Konečně je charakteristické
a zajímavé, že i ti, kteří vytýkají
některé výhody družstvům. ať
konsumním nebo jiným, se sami sdružují,
aby těchto výhod také dosáhli. Tedy
na jedné straně potírati tyto výhody,
na druhé straně se sdružovati, abych tyto výhody
měl, myslím, není logické, není
správné a také není spravedlivé.
Kol. Šedý také vytýkal, že
§ 19 je zhoršením oproti nynějšímu,
poněvadž zde bylo škrtnuto, že poplatník
má dostati vyzvání. Toto vyzvání
bylo prý v osnově škrtnuto, takže nastávají
sankce, když poplatník sám ze svého
vlastního popudu v stanovené lhůtě
přiznání nepodá. My jsme o této
věci jednali jak v subkomitétu, tak také
v rozpočtovém výboru a po vysvětlivkách,
které nám byly dány se strany referentů
ministerstva financí, upustili jsme od změny v tomto
paragrafu a to z toho důvodu, že nám bylo řečeno,
že jenom u jedné berní správy za jeden
jediný rok bylo vydáno 12.000 vyzvání,
aby páni poplatníci podali přiznání
k dani. To je to papírové úřadování,
které máme ve finanční administrativě,
jestliže se nebudeme starati, aby takovéto zbytečné
úkoly odpadly.
Pan kol. dr. Pružinský uvedl zde některé
obavy, zejména pokud se týče §u 5, odst.
1, že by měl býti doplněn slovem "tuzemské".
Upozorňuji, že po mém názoru bylo by
to zbytečné, poněvadž zákon výslovně
mluví o zdanitelných dodávkách, čímž
vyjadřuje, že daň se platí jenom z tuzemských
dodávek, neboť cizozemské dodávky nejsou
zdanitelny čsl. daní z obratu.
Pan kol. dr. Pružinský vyslovil obavu, aby
daní z obratu nebyly postiženy převody cizozemských
patentů do tuzemska. I tato obava je bezdůvodná,
neboť i nadále zůstává v platnosti
dnešní stav, podle něhož tyto převody
zásadně dani z obratu nepodléhají.
Byly tu i další obavy k číslu 8 §u
5 odst. 1. Ustanovení toto nemůže působiti
nepříznivě na exportní styky Československa
s cizinou, neboť vývozu, resp. prodeje zdejšího
zboží do ciziny se zmíněné ustanovení
vůbec netýká. Účelem navrhovaného
ustanovení je zdanění určitých
transakcí více méně rázu majetkového,
jež jsou častým zjevem v oboru podnikatelském.
Z důvodů daňové stejnoměrnosti
jest pak nutno, aby cizinec byl tu postaven na roveň tuzemci.
Pan kol. dr. Pružinský měl také
určité výtky v příčině
placení daně měsíčními
splátkami. Toto týká se jenom výrobních
podnikatelů, to jest hlavně podniků hospodářsky
i kapitálově silnějších, a nelze
proto všeobecně od tohoto opatření očekávati
nějaké hospodářsky škodlivé
důsledky.
Ustanovením §u 20, odst. 5, kterým se zabýval
také pan kol. dr. Pružinský, má
se pro budoucnost umožniti případné
přenesení účtování daně
z obratu a daně přepychové s berních
úřadů na berní správy, o kteréžto
reformě se uvažuje v rámci snah o reorganisaci
finanční správy.
Pan kol. dr. Pružinský se zabýval výší
čtvrtletních splátek. Stanovení této
zatímní výše čtvrtletních
splátek je pouze pomocným prostředkem v řízení,
jímž mají býti liknaví poplatníci
přidrženi k pořádnému odvádění
běžných daní nebo splátek. Toto
provisorní řízení nemá nic
společného s vyměřovacím řízením,
v kterémž teprve se stanoví konečná
výše poplatníkovy daňové povinnosti.
Pan kol. Knebort zabýval se oběma osnovami
a dožadoval se, aby vyloučení nezaplacených
částek z daňového základu týkalo
se pouze těch poplatníků, kteří
zažádali o povolení, aby mohli odváděti
daň z obratu z vydaných účtů.
Tím, že zažádají o tento způsob
zdaňování, berou na sebe i risiko pro případ,
že zákazník jim účet zcela nebo
z části nezaplatí. Osnova toto risiko zmirňuje,
neboť tyto nezaplacené částky zprošťuje
daně. Jinak, a to u převážné
většiny poplatníků, zůstává
zásadou, že daň se platí pouze z toho,
co podnikatel od zákazníka skutečně
obdržel.
Konečně žádal kol. Knebort vyloučení
živnostníků a obchodníků, kteří
mají 3 nebo více filiálek, z dosahu ustanovení
o zvláštní přirážce k dani
z obratu. To je z důvodu daňové spravedlnosti
nepřípustné a upozorňuji, že
tomuto zdanění podléhají podniky,
které mají větší obrat než
500.000 Kč, takže jich bude jistě velmi málo.
K doplňovacímu návrhu posl. Dvořáka,
Kopřivy a soudr. dovoluji si sděliti, že jsme
jej projednali v subkomitétu rozpočtového
výboru a vzhledem k tomu, že by zase znamenal veliké
zkomplikování daňové administrativy,
nedoporučuji, aby doplňovací návrh
kol. Dvořáka, Kopřivy a soudr. byl
přijat.
Jinak doporučuji slavné sněmovně,
aby obě osnovy přijala ve znění, jak
se na nich usnesl výbor rozpočtový. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Sněmovna
je způsobilá se usnášeti.
Vykonáme nyní oddělené hlasování
o každé ze společně projednávaných
osnov, a to nejprve o 1. odst. pořadu, jímž
jest:
Zpravodajem jest p. posl. R. Chalupa.
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
Odůvodnil jsem už návrh na odklad vyřízení
této osnovy zákona, jenž byl tlumočen
návrhem na vrácení jeho rozpočtovému
výboru. Prosím, aby slavná sněmovna
se usnesla, aby tato osnova zákona byla vrácena
rozpočtovému výboru k novému projednání.
(Souhlas.)
Místopředseda Langr (zvoní): Jak
jsem již sdělil, podali posl. Beran, dr. Meissner,
Zeminová, dr. Novák, Ostrý, Taub a Zierhut
návrh, aby tato osnova vrácena byla rozpočtovému
výboru k novému projednání.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh jest přijat
a osnova vrácena výboru rozpočtovému
k novému projednání.
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nyní vykonáme hlasování o 2. odstavci
pořadu, jímž jest:
Zpravodajem je p. posl. Bergmann.
Celá tato osnova zákona má 3 články,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž byly podány doplňovací
návrhy, dám hlasovati v tomto pořadí:
Nejprve budeme hlasovati o celé osnově v úpravě
návrhů posl. Dvořáka, Kopřivy
a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o celé
osnově podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou v úpravě
návrhů posl. Dvořáka, Kopřivy
a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona,
to jest s jejími 3 články, nadpisem a úvodní
formulí, ve znění zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této naléhavé osnově
bylo čtení druhé provedeno v téže
schůzi.