Otřesení právní bezpečnosti
i finančně politickými opatřeními
není nebezpečím jen pro ty, kterých
se to právě týká, nýbrž
i pro každého, kdo staví svou celou existenci
na právním řádě. Věřím,
že senát vrátí předlohu poslanecké
sněmovně, vysloví-li ona souhlas s navrženým
ustanovením, nikoliv snad proto, že se majitelé
gratisakcií budou proti tomuto ustanovení brániti,
nýbrž ze zásadních důvodů,
protože znamená skutečné zdanění
se zpětnou platností a také proto, že
způsob zdanění bezplatné akcie je
naprosto nesprávný a nespravedlivý. Neboť
se může státi, že r. 1927 bezplatné
akcie vydal určitý podnik, který byl tehdy
ve vrcholné konjunktuře, zatím co dnes je
ve smrtelném zápase a má ve 30 dnech zaplatiti
15 %ní dávku za gratis-akcie, které vydal.
Domnívám se tedy, že se jak subkomitétu,
tak i rozpočtovému výboru vloudila chyba
a že sama finanční správa, která
mluvila v debatě velmi mnoho o čistotě a
zákonitosti a prohlásila, že její nejvyšší
snahou jest je zachovávati, od tohoto ustanovení
upustí, protože znamená skutečné
bezpráví a nemůže býti udrženo.
Chtěl bych se ještě jednou vrátiti ke
svému optimismu stran jednání, která
chceme v lednu provésti v rozpočtovém výboru
a ve kterých si chceme vytvořiti vlastní
stanovisko k dnešní finanční politice
a finanční správě. Chtěl bych
proto vyzvati všechny strany této sněmovny,
aby neopominuly se přidati k mínění,
které chce napraviti, čím se provinila nejen
tato nyní zákonodárně činná
sněmovna, nýbrž i minulá a předminulá.
Jde o dvoje: skoncovati s ohromnou shovívavostí
vůči finanční správě
a přezkoumati svolení k řadě zákonů,
o nichž se nejen finanční správa, nýbrž
i parlament domníval, že jde o přechodná
nouzová opatření, protože jsme všichni
podceňovali sílu a trvání krise. Zůstali
jsme na cestě, kterou jsme se jednou dali, že totiž
neustále příštipkujeme zákony,
které byly vytvořeny pro normální
hospodářské poměry, a vybíráme
si stále zase jen nějaký malý obor
finančního zákonodárství, abychom
ještě něco všemi způsoby vymačkali
z obyvatelstva, t. j. že finanční správa
beze vší představy a znalosti skutečně
daných poměrů v tomto příštipkování
pokračuje a my po každé se dopouštíme
chyby, že s tím souhlasíme.
Každý den je nejen mně, nýbrž i
každému kolegovi v této sněmovně
hlášen nějaký případ (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.), kde se
chytáme za hlavu a tážeme se, zda poměr
mezi poplatníkem a fiskem může býti
takový, že fiskus může bez právních
prostředků, bez výměru a beze všeho
ohledu na existenci bráti vše, co může
uchvátiti, s tím výsledkem, že obyvatelstvo
ztrácí stále více víru ve spořádané
finanční hospodářství a v právní
řád. Dnes mi byl hlášen případ,
že byl včera nějakému obchodníku
v Kraslicích bez předchozího vyčerpání
právních prostředků prostě
zavřen krám a odvezeno zboží, jež
má dnes býti vydraženo, protože přece
obchodník potravinami nemá zboží, které
by bez nebezpečí zkázy mohlo býti
uskladněno. Ten člověk nabízí
bernímu úřadu 5000 Kč, zanechá-li
dražení jeho zboží. Berní správa
je však tak šílená, že požaduje
na tomto obchodníku, aby hotově složil 40.000
Kč, jinak prý provede dražbu, která
při nejlepší vůli nemůže
více vynésti než nabízených 5000
Kč. Výsledek je zničení hospodářské
existence, zasypání daňového pramene
samotnou finanční správou, jen proto, že
podřízený orgán nechal stranou každý
národohospodářský úsudek a
každou myšlenku na ohled a lidskost, protože snad
je šplhavcem a chce dokázati, jak je schopný
a co vše může z obyvatelstva vydříti.
Chci se spokojiti s těmito několika poznámkami,
apeluji však ještě jednou na většinové
strany a především na pana zpravodaje o novele
k zákonu o stabilisačních bilancích,
aby s navrženým čl. II posečkal, protože
jednak podle mého mínění obsahuje
bezpráví, jednak, jak se domnívám,
do tohoto zákona nepatří. Finanční
správa přijde ještě s jinými
návrhy a poskytne nám ještě možnost
zdaniti bezplatné akcie, ale nikoliv tak, jak se to děje
dnes, cestou, která podle mého mínění
není zcela čistá a spravedlivá. (Potlesk
sudetskoněmeckých poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dalším řečníkem "proti"
je p. posl. Knebort. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Knebort: Slavná sněmovno, paní
a pánové! Ujímám-li se slova k osnově
zákona o prodloužení daně obratové,
činím tak jen proto, poněvadž je mou
povinností, abych jako živnostenský pracovník
národního sjednocení zaujal stanovisko k
některým bodům této osnovy. Nebudu
osnovu rozebírat, poněvadž účast
ve sněmovně při jejím projednávání
svědčí o malém zájmu
na věci, a i kdybych rozebral všechny nevýhody
této osnovy, nezmění se na věci docela
nic. Proto mám jen některé dodatky k této
osnově. (Posl. Bezděk: Národní
sjednocení také tu není!) Bohužel,
jsou zde 4 členové, poněvadž ostatní
páni kolegové byli povoláni před čtvrt
hodinou nahoru k našemu vůdci dr. Kramářovi,
a proto zde nejsou.
Bylo zde již řečeno p. posl. Netolickým,
aby se nedělalo ze zákona o dani obratové
politikum. V době, kdy bylo projednáváno
zvýšení daně obratové po prvé,
nebyl jsem poslancem, ale pamatuji se, že v té době
bylo ze zvýšení obratové daně
děláno jen a jen politikum. V té době
jsme byli my jako nár. demokraté velmi napadáni
stranou živnostenskou za to, že jsme hlasovali pro zvýšení
daně obratové, ačkoliv jsme pro ni hlasovali
jenom proto, že se říkalo, že zvýšení
toto je přechodné. Nechci býti jizlivý,
nikoho nechci napadati, ale připomínám, že
dnes je úloha obrácená. Dnes jsme my v oposici
a političtí živnostníci, kteří
nás v té době napadali, budou dnes zvedati
ruku pro prodloužení zákona o dani obratové
a jejích přirážek. (Výkřiky
posl. Kejmara.) Vím, pane kolego, četl jsem
to ve vašem "Novém večerníku",
nebudu to zde citovati, pane kolego, toho jsem dalek. Jenom připomínám,
že vedeme boj jinak. Ještě jsme se při
projednávání daně obratové
vaší strany vůbec nedotkli a také z
toho nechceme dělati politikum. (Posl. Kejmar: Proč
ne?) Proto, prosím, že nebudeme hlasovati pro
tuto daň a vy pro ni dnes budete hlasovati, ačkoliv
tehdy vaše časopisy napsaly, a velmi často
psaly, snad každý den v dubnu 1932 mezi jiným:
"My své ruce nepozvedneme pro to, abychom hlasovali
pro zvýšení daně z obratu. Žádáme,
aby do tří měsíců od vstupu
tohoto zákona v platnost bylo provedeno paušalování
daně obratové." (Výkřiky posl.
Kejmara.)
Prosím, já s vámi, pane kolego, souhlasím.
Dnes je pan ministr obchodu 6 měsíců v ministerstvu
obchodu a vy žádáte stále, aby bylo
paušalování provedeno, ale já to zde
v návrhu nevidím. Jenom v dodatkové zprávě
vzadu. (Posl. Michálek: Musíme odbourávati
to, co jste za 17 let udělali!) Račte prominouti,
jen konstatuji, že dnes je situace tatáž, dnes
jako tehdy, když jsme byli ve vládě, potřebovala
vláda zvýšení daně obratové.
Tehdy jsme pro ně hlasovali jako pro nutnost, a bylo to
odhlasováno jenom jako předchodná daň.
Dnes, prosím, budeme hlasovati proti, a řeknu vám,
proč budeme hlasovati proti. (Posl. Kejmar: Poněvadž
jste v oposici!) Ano, to je jeden důvod. A druhý
důvod je ten, že fakticky požadavek paušalování
daně u prvovýroby by bylo tím nejrozumnějším
a nejlepším řešením a bylo by současně
nejlepším zdrojem příjmů pro
stát. (Posl. Kejmar: Měli jste ministra obchodu
tolik let!) Pane kolego, vy ho máte teď a s tímto
programem jste šli do boje, do voleb. Hlásali jste
před volbami, že nepřipustíte prodloužení
daně obratové. A dnes je 6 měsíců
vláda pohromadě a nepovedlo se vám to také.
Při přirážkách k dani obratové
vám potom ještě něco řeknu, abyste
viděli, jak to vypadá a jak to děláte.
Nechtěl jsem vás nijak napadnouti. Jsem toho dalek.
Ukazuji jen, že se dnes situace změnila, jak to vypadalo
dříve a jak to vypadá dnes. Ovšem my
jsme toho nezneužívali agitačně jako
vy, a řekl-li kolega Netolický, aby se z
toho nedělalo politikum, dokazuji, že jste z toho
politikum dělali vy. Nic více a nic méně.
Kdyby byla daň obratová paušalována
přímo u prvovýroby, byli by zejména
postiženi všichni fušéři a ti, kteří
se tomuto zdanění neoprávněným
prodejem vyhýbají. (Výkřiky.) V
tom tedy s vámi plně souhlasím, vážení
pánové.
Dále v těch odstavcích, kde se poskytují
nové úlevy pro živnostnictvo, jest odst. 4,
kde se rozšiřuje nárok na nezdaňování
nezaplacených částek na všechny případy
nedobytnosti při zdaňování podle účtovaných
cen. Prosím, to je věc, která již dávno
měla býti uzákoněna, poněvadž
živnostníci a obchodníci platí obratovou
daň i z částek, které de facto nikdy
nepřijmou. To zde bylo mnohokráte zdůrazněno
a já si dovolím dáti jenom jeden příklad.
Stavitel udělá stavbu za milion Kč a když
dostaví, dostane pouze 700.000 Kč, z toho milionu
Kč musí však platiti 3 % obratovou daň,
t. j. 30.000 Kč, de facto dostane pouze 700.000 Kč
a v mnohých případech ani polovinu toho,
zač tu stavbu udělal. Tak je to i u živnostníků
a obchodníků, kteří v podobných
případech jsou postiženi, poněvadž
platí obratovou daň z něčeho, co nikdy
nedostanou.
Proto je třeba, aby se v zákoně na to pamatovalo.
Zákon sám stanoví lhůty pro přiznání
a pro odvolání, ale v žádném
případě není zákonem stanoveno,
do které doby má býti rekurs podaný
poplatníkem vyřízen. To je věc, která
měla býti také již dávno v zákoně.
Jsou případy - bylo to zde již několikrát
dnes řečeno - kde 3, 4, 5, ba i 7 let čeká
živnostník nebo obchodník, než jeho rekurs
je vyřízen.
Je zde další osnova, a to osnova zákona o přirážkách
k dani z obratu a k dani přepychové. Slavná
sněmovno, když jsem poslouchal rozpočtovou
debatu a všechna prohlášení pánů
ministrů ve výborech a to pana předsedy vlády
dr. Hodži, jsem překvapen nad tím, co
se slibovalo, a co se dělá. V zákoně
o přirážce k dani z obratu se praví,
že podnikatelé, kteří mají 3
nebo více prodejen, dále pak podnikatelé,
kteří mají jednu nebo více prodejen
s jednotnými cenami, jsou povinni platiti vedle přirážky
podle §u 1 ještě zvláštní
přirážku k dvouprocentní pravidelné
dani z obratu. Dobrá, nemám nic proti tomu a připojuji
se v tomto bodě k tomuto odstavci, pokud se týká
jednotkových domů a filiálek, ale mám
k tomu své připomínky potud, pokud tento
odstavec 1 §u 2 postihuje zároveň řadu
živnostníků a obchodníků, kteří
mají také filiálky a budou tímto zákonem
postiženi a trestáni za to, že jsou pracovití,
že jsou pilní. Já vím, že v tomto
zákoně je dána možnost ministru obchodu
a ministru financí: "Ministr financí se zmocňuje,
aby po dohodě s ministrem průmyslu, obchodu a živností
nebo s ministrem zemědělství v případech
hodných zřetele poskytl osvobození od přirážky
podle odst. 1 nebo její snížení."
To je sice pravda, ale bojím se, že při nedostatku
státních peněz nikdy nedojde k tomu, aby
některý podnikavý živnostník
nebo obchodník, mající několik filiálek,
byl podle tohoto zákona posuzován. Z toho důvodu
kritisuji toto ustanovení v zákoně, poněvadž
se zároveň dotýká jednotliveckého
obchodu. Na druhé straně ovšem nepostihuje
hospodářská a obchodní družstva.
Zákon se netýká výdělkových
a hospodářských společenstev, ani
při sebevětším celkovém obratu.
Zase, právě tak jako vždycky, jsou konsumy
a družstva favorisována a vyňata ze zákona.
Tak jako tomu bylo při vládním nařízení
č. 162 nebo při vládním nařízení
č. 112, znova jsou konsumy a družstva nadřazována
a zvýhodňována tím, že nejsou
do zákona pojata. Dovolím si tu tvrditi, že
vedle jednotkových domů a filiálek jsou hospodářská
a obchodní družstva jedním z největších
škůdců živností a obchodů.
Je jich řada, ba podle přiznání samého
"Práva lidu" mají filiálek na 4000.
Jsou místa, kde kraje jsou filiálkami přímo
zamořeny, takže jednotlivecký obchod nemůže
následkem toho vůbec existovati. Proto s politováním
konstatuji, že tento zákon znovu nepostihuje konsumy
a družstva, ačkoliv by na ně především
měl pamatovati.
Dále postrádám v zákoně to,
o čem se také mluvilo. Říkalo se,
že výnos této daně připadne samosprávám.
Bohužel, dnes tu bylo již jednou konstatováno,
že samospráva ze zvýšené přirážky
k dani obratové nebude míti žádného
příjmu. (Výkřiky posl. Michálka.)
Vím, pane kolego, i o tomto návrhu, buďte
ubezpečen, ale tu již bylo konstatováno přímo
p. posl. Netolickým, který je také
v koalici, že na základě tohoto zákona
nedostane samospráva nic, nýbrž že celý
výnos daňový přijde státu.
To jsou důvody, vážená sněmovno,
které zde musím postaviti před kritiku proto,
poněvadž v žádném případě
se tento zákon nedotýká konsumů a
družstev, naopak jsou tato vyňata. A vy sami dobře
víte, pánové z řad živnostenských,
že konsumy a družstva jsou naším největším
nebezpečím. Jsou nebezpečím proto,
že vyjma daňové výhody mají ještě
své tarifní výhody a kromě všech
těchto věcí jsou nebezpečím
ještě proto, poněvadž strany, které
jsou majiteli těchto družstev, zároveň
s politickou legitimací dávají svému
členstvu legitimaci pro ten neb onen konsum nebo družstvo,
a tím nám jsou z našich živností
a obchodů odebíráni zákazníci
a naše existence ohrožována. Proto je litovati,
že ani v tomto zákoně se nepamatuje na filiálky
konsumů a družstev.
Nebudu dále rozebírati všechny tyto věci,
ale slyšel jsem zde velmi často popírati, že
konsumy a družstva jsou daňově zvýhodňována.
Slyšel jsem ony námitky i oproti řečníkům
vládním. Mám zde příručku,
ve které se jasně a zřetelně praví:
"V oboru přímých daní požívají
družstva výhod nižších daňových
sazeb, zatím co podle §u 83 zákona o přímých
daních a novelisačního zákona č.
167 Sb. z. a n. z r. 1930 činí normální
sazba zvláštní daně výdělkové
9 % ryzího výtěžku. U výdělkových
a hospodářských společenstev, které
vycházejíce ze zásady svépomoci omezují
svoji činnost pouze na své členy, činí
výdělková daň pouze 2 tisíciny
základního kapitálu." Tady je doklad,
že hospodářská a výdělková
družstva požívají výhod, a to na
úkor jednotliveckého obchodu a živnosti, a
proto je nutno, aby se živnostenská strana, která
má dnes možnost, protože má dnes svého
ministra obchodu ve vládě, postarala, aby všechny
zákony, které jsou dnes vydávány,
postihovaly vedle jednotliveckých obchodů a živností
zároveň konsumy a družstva, a tím splnila
to, co živnostnictvu a obchodnictvu slibovala a slibuje.
(Posl. Jiráček: Proč to nedělali
vaši ministři? 16 let jste měli ministerstvo
obchodu!) Já vám jen dokazuji, že to, co
jste slibovali, nemůžete plnit, poněvadž
jste právě tak ve slepé uličce, jako
jsme byli tehdy my. (Posl. Jiráček: My to chceme!)
Ale my to tenkráte chtěli také a žádáme
to dnes od vás, když jste ve vládě,
abyste se o to přičinili. (Výkřiky
posl. Jiráčka.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Žádám pana poslance Jiráčka,
aby nerušil řečníka.
Posl. Knebort (pokračuje): Víme, že
to chcete, slyšeli jsme zde posl. Šedýho,
který řekl: "My jen s velkým sebezapřením
budeme pro to hlasovati." Když jsme to dělali
my, tak jste říkali, že je to zrada na živnostnictvu
a obchodnictvu, a teď to děláte a zamlouváte
to právě tím, že to děláte
jen ze státní nutnosti a se sebezapřením.
My jsme se tehdy přiznávali, to je ten rozdíl
boje našeho a vašeho. Přiznáváme,
že jsme tehdy hlasovali pro státní nutnost,
ale neagitujeme a nevyužíváme toho dnes proti
vám politicky, jako jste to dělali vy. (Posl.
Jiráček: Vždyť zde z toho děláte
politiku!) Já jen používám této
příležitosti, abych vám to jednou řekl.
(Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid!
Posl. Knebort (pokračuje): Vy jste v těch
vládách spoluúčinkovali. (Posl.
Jiráček: Ale vy jste tam byli!) Vy jste tam
byli zároveň s námi. Nepřičítejte
to nám, že jsme 16 let nic nedělali, když
jste pány, kteří podle vás nic nedělali,
při volbách k sobě přetáhli.
Dnes je máte v čele svých kandidátních
listin a nám říkáte, že jsme
nic nedělali, ačkoli tito spoluúčinkovali
s námi na všech těchto věcech.
My nemůžeme dnes souhlasiti ani s přirážkou
a zvýšením daně z obratu, poněvadž
tato daň nepostihuje konsumy a družstva. Jsem přesvědčen,
když se zde tolik mluvilo o pomoci živnostníkům
a obchodníkům, když se tolik mluvilo o změněném
kursu pro živnostníky a obchod, že kdyby byla
dobrá vůle, byly by, tak jako se stalo v jiných
státech, všechny výhody daňové
a tarifní konsumům a družstvům již
dávno odebrány i u nás a nebylo nutno zavádět
spotřební daně, které ve všech
případech postihnou nejvíce spotřebitele.
Kdyby byla odvaha a dobrá vůle výhody konsumům
a družstvům odebrat a postavit je na stejnou daňovou
základnu jako jednotlivecký obchod, výrobu
a živnosti, ulevilo by se výrobě a obchodu
a současně i spotřebiteli. (Posl. Pik:
Což družstvo hostinských a výčepníků
nemá výhody?) Nemluvím o družstvu
hostinských a výčepníků, kdybyste
chtěli zákon přijmout, bylo by také
postiženo a souhlasím s tím předem.
(Posl. Pik: Mluvíte proti družstvu a jste sám
jeho členem!) To je omyl, já nejsem členem
družstva hostinských a výčepníků,
ale kdybych byl, tedy bych hlásal stejně to, co
nyní hlásám. Nemohu si pomoci, p. kol. Piku,
já bych stejně mluvil pro to, aby konsumy a družstva
byly rovnoměrně s námi zdaněny. Já
v tom vidím neupřímnost a zároveň
nevůli s vaší strany, poněvadž
mluvíte o tom, že nám chcete pomoci, a tímto
způsobem nám ubližujete. Na Plzeňsku,
pane kolego... (Posl. Pik: Družstva mají výhodu,
že nesmějí prodávat nečlenům,
a vaše družstvo hostinských prodává
celé republice! - Výkřiky. - Hluk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid!
Posl. Knebort (pokračuje): Kdo má
výhodu? Ale vždyť zákon č. 112
povoluje konsumům a družstvům prodávat
nečlenům! To není pravda, co tu povídáte!
Zákon č. 112 dává možnost prodávat
nečlenům. Já vím, že jsou zdaněny,
ale kontrola jest nemožnou. Vy dostáváte jednu
výhodu za druhou proti jednotliveckým obchodům
a živnostem. Tak v zákoně č. 162 jste
dostali výhodu, máte ji ve vlád. nařízení
č. 112, a při tom mluvíte, že nám
chcete pomoci! Pane kolego, vždyť to není pravda,
co tu povídáte! Stodvaašedesát vás
zbavuje konkurence, dává vám výhodu,
že můžete proti obchodům jednotlivců
zřizovati filiálky, kdežto jednotlivci to podle
stodvaašedesátky nesmějí dělati
bez předchozího souhlasu gremií a spol.
Místopředseda Langr (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že jeho
řečnická lhůta uplynula.
Posl. Knebort (pokračuje): Děkuji,
pane předsedo. (Výkřiky posl. Jiráčka.)
Pane kolego Jiráčku, já budu mít
příležitost ještě vícekráte
o této věci zde promluvit. (Výkřiky.
- Hluk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid!
Posl. Knebort (pokračuje): Já se nedivím,
že vám to, co zde říkám, není
příjemné! Když jsme my byli ve vládě,
nebylo nám to také příjemné,
když jste vy do nás tímto způsobem řezali.
Tak se teď nedivte, každá hůl má
dva konce, dnes tím druhým koncem jste biti vy,
to je zcela logické, poněvadž jste příliš
mnoho slibovali a nejste schopni ty věci splnit, jak říkáte:
My pro to budeme hlasovat, ale s ohromným sebezapřením.
(Hlasy: Vždyť vy jste to dělali!) Poněvadž
to bylo tehdy státní nutností a přechodné.
My se za to ani dnes nestydíme. (Potlesk. - Veselost.)
V tom je velký rozdíl! V tom je ten smysl a
to je, co vám vytýkáme. (Hlasy: Co děláte,
to je demagogie, tak toho nechte!) Tak pánové,
prosím, jenom nechoďte dnes s těmito věcmi
příliš mnoho ven!
My budeme proti obratové dani hlasovat, i proti jejím
přirážkám i proti jejímu zvýšení
proto, poněvadž zabíjí soukromé
podnikání, živnost a obchod. (Potlesk poslanců
nár. sjednocení.)