Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Řičář. Uděluji mu slovo.
Posl. Řičář: Slavná
sněmovno! K tomuto státnímu rozpočtu
promluvila již ze strany, k níž kladu si za čest
náležeti, řada řečníků,
a tito moji kolegové z klubu promluvili ať již
v příslušných výborech nebo zde
v plenu způsobem věcným a seriosním
ke všem rozpočtovým kapitolám a zaujali
zřetelně a jasně stanovisko, které
naše strana má ke všem dnešním tak
ožehavým otázkám a problémům.
Mně jako poslednímu řečníku
z klubu, nezbývá jistě nic jiného,
než abych k těmto cenným vývodům
řečníků z klubu, kteří
přede mnou mluvili, přičinil na jejich okraj
několik poznámek a dále abych jako malorolník
a vesničan promluvil o tom, co se dotýká
našeho venkova a co přímo nebo i nepřímo
souvisí s životem na naší čsl.
vesnici.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych se nejdříve
několika slovy zmínil o jednom nejožehavějším
problému, o jedné snad nejtěžší
otázce hospodářské a sociální,
a to o nezaměstnanosti. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Nezaměstnanost,
ať již dělníků či inteligence,
je jistě nejstrašnější věcí
v našem hospodářském a sociálním
životě. Jsou to především mladí
lidé, kteří po marných pokusech nalézti
jakékoli zaměstnání chátrají
fysicky a mravně. Tato skutečnost, že máme
již tisíce mladých lidí, kteří
ještě nevědí, co je to práce,
jest strašlivá, a po stránce výchovné
jejich budoucnost bude velikým otazníkem.
Nahlížím, že nezaměstnanost není
jen otázkou nezaměstnaných, nýbrž
také těch, kteří zaměstnání
mají, že jest otázkou i našich zemědělců
a živnostníků, zkrátka celého
státu. Vím, že za daných poměrů
nelze nezaměstnanost nadobro odstranit, ale domnívám
se, že tady je nutno nejen práci pokud možno
opatřovat, nýbrž že je také nutno
práci, která tu je, spravedlivě rozděliti.
Myslím, že to nepůjde jinak, než že
se musí provésti přísná revise
všech, a to jak nezaměstnaných, tak zaměstnaných.
Z nezaměstnaných nutno vyloučiti všechny,
kteří z jakýchkoli důvodů mezi
nezaměstnané nepatří a kteří
jsou vlastně největšími škůdci
nezaměstnaných. A pokud mám na mysli revisi
zaměstnaných všech oborů, tu se domnívám,
že by měla ten účel, abychom pokud možno,
pokud to vůbec jde, na minimum stlačili počet
na jedné straně hladových po práci
a po zaměstnání a na druhé straně
počet přesycených. Obojí počet
je u nás dosti značný. Jestliže v tramvajích
zdejšího hlavního města se propaguje
zásada "Mladí a zdraví, uvolněte
místa starým a nemocným", tu domnívám
se, že by bylo docela správné otočit
toto heslo a s veškerou energií ke všem zaměstnancům
ať veřejným nebo soukromým zvolat: Staří
a nemocní, uvolněte místa mladým a
zdravým! (Tak jest!)
Nyní o venkovských otázkách. My zemědělci
právě tak jako stavy ostatní, ale mnohem
dříve, octli jsme se v krisi, která spočívala
v tom, že to, co jsme kupovali, bylo drahé, a to,
co jsme prodávali, bylo laciné, tedy v úžasné
disparitě cenové. Produkce naše, ať již
rostlinná nebo živočišná, byla
ztrátová. Třebaže zavedením obilního
monopolu poměry v obilní produkci se zotavily, přece
jenom v produkci živočišné jsme pořád
pasivní a - jak račte znát, na produkci živočišné
má největší zájem náš
drobný a střední zemědělec.
Za obilní monopol béřeme my lidovci takový
podíl odpovědnosti, jaký nám podle
naší moci a celkové politické váhy
přísluší. (Výkřiky.)
Tedy nic více a nic méně. Jako každá
věc, tak i obilní monopol má své dobré
i stinné stránky. Především vymanil
naše zemědělce ze spekulace, z rukou spekulantů
s cenami obilí, kteří ani nesili, ani nežali,
ale před zavedením obilního monopolu určovali
nám ceny. Určovali je ke škodě nás
producentů a k žádnému prospěchu
konsumentů. Dále obilní monopol nám
zaručil pevné ceny, bylo to zde řečeno
dostatečně kol. Rechcíglem a já
plně akceptuji po této stránce jeho vývody.
Dále byl nám zaručen odběr a až
dosud obilní společnost odebrala od nás nabídnuté
obilí, když odezírám od povinnosti odběru
denaturovaného obilí nazpět od obilní
společnosti.
A teď o těch stinných stránkách:
Obilní monopol nám především
zdražil krmiva, a jsou to drobní a střední
zemědělci, kteří, jak již jsem
řekl, kladou důraz na živočišnou
produkci, jsou to mlékařící zemědělci,
kteří byli tímto zdražením krmiv
citelně poškozeni. Dále obilní monopol
omezuje naši svobodu, a vědomí nezávislosti
u venkovského člověka je skutečně
veliké. Náš venkovský člověk
se nerad vzdává svých práv ve prospěch
druhého, ať to je třeba jeho soused, obec,
stát a pod. Dokladem toho jsou mnohdy veliké spory
na venkově, které naši lidé vedou mnohdy
jen o pouhou mez.
Omezení osevu. Psalo se a mluvilo se již rok o tom,
že je nutno v zájmu zemědělců
samých, v zájmu toho, aby se udržel obilní
monopol, aby osevní plocha, jmenovitě pšenice,
byla omezena. Opakuji, že se o tom psalo a mluvilo a vy,
vážené dámy a pánové,
výsledek znáte: zvýšení osevu
pšenice o 50%. Rád konstatuji, že to nebyli drobní
a střední zemědělci, kteří
rozšířili osev, nýbrž že to
byly statky a velkostatky, které to udělaly, tedy
ty vrstvy, které především mají
největší prospěch z obilního
monopolu. A jistě spravedlivé by bylo, když
už se má plánovat a toto plánování
se má dít za účelem, aby se udržel
provoz monopolu, aby k tomuto plánování byli
přinuceni především ti, kteří
mají největší prospěch z toho
zařízení. A proto považuji hranici 5
ha, od které se začíná plánovat,
za velmi nízkou, a domnívám se, že by
tato hranice měla být posunuta aspoň na 50
ha. Svůj názor podepírám také
tím, že u statků a u velkostatků se
vedou účetní knihy zemědělské,
z kterýchžto knih je zřejmý osevní
plán, a byla by tu snažší kontrola osevu
než u drobných zemědělců, v jejichž
podnicích pro charakter malého hospodářství
to ani není možné. Dále u statků
a velkostatků možno omezení osevu pšenice
a ostatních obilnin nahraditi snáze než u drobných
a středních náhradními plodinami.
Mluví se dále také o tom, že prý
obilní společnost zamýšlí provésti
zákaz mletí ve mzdě. Dovolil bych si upozorniti
a varovati před tímto opatřením již
napřed, neboť by to na našem venkově vyvolalo
takovou bouři odporu, že by se o tom mnohým
ani nezdálo. Považte, prosím, že ani Rakousko
v dobách největší persekuce a největších
válečných rekvisic nedovolilo si tento tradiční
staletý styk mlynáře se zemědělcem
přerušit.
Říkává se, že dluh jí
z jedné mísy. Pravdivost tohoto přísloví,
bohužel, pociťují v rodinách mnohých
našich zemědělců. Příčiny
zemědělské zadluženosti jsou mnohé.
Zmíním se o některých. Především
jsou to těžké hospodářské
poměry, o kterých jsem mluvil. Dále to je
t. zv. proces deflační. Příklad: Otec
před 10 roky předával synovi chalupu v ceně
100.000 Kč. Poněvadž měl více
dětí, udělal těmto dětem podíly
a sobě učinil vhodný výměnek,
dejme tomu v ceně a hodnotě 60.000 Kč. Nyní,
ptejte se dnes, kolik stojí tato chalupa, která
měla před 10 lety 100.000 Kč ceny. Myslím,
že by za ni nedostal ani 50.000 Kč. Co to znamená?
To znamená, že hospodář je dnes ve skutečnosti
žebrákem.
Dále příčina zadluženosti je
v různém neštěstí rodinném,
mnohdy opakovaný pád dobytka, živelní
pohromy atd. Jisto jest, že v takových případech
nebude žádný spravedlivý člověk
proti tomu, aby stát v tomto směru učinil
vše, aby těmto nebohým, zadluženým
pomohl tak, jak se vůbec pomoci může.
Další příčiny zadluženosti
jsou: Vidíme leckde, že se mnohý zadlužil
z úžasné lehkomyslnosti. Máme různé
hospodářské školy, naši venkovští
synkové absolvují různá učiliště
a exkurse, kde se seznamují s novodobým hospodařením,
s novými výzkumy. Je to správné, ale
má to svůj háček v tom, že na
těchto mnohých učilištích zapomněli
selským synkům říci, aby si investice
ve svých hospodářstvích provedli tenkráte,
až na to budou mít. Proto také jsme svědky,
že mnohá nejmodernější hospodářství
s největšími vymoženostmi a taková
zařízení bývají drahá
- jsou dnes úplně prodlužena. Konečně
příčinou zadluženosti je leckde nehospodárnost
a rozmařilost. Zase se domnívám, že
nebude nikoho, kdo by chtěl takovým nehospodářům,
takovým rozmařilým lidem pomáhati,
neboť víme, že kdybychom je desetkráte
oddlužili, nikdy nic mít nebudou, a zdá se
mi, že sám pan sen. Kroiher svého času
napsal, že kdo jede v automobilu, nemůže v žádném
případě žádati od toho, kdo za
ním jde pěšky, aby na jeho jízdu přispěl.
Jsem toho názoru, že při úvěrové
pomoci státní bylo by užitečné
hleděti, kolik osob na různých zadlužených
hospodářstvích je existenčně
závislých. Mám obavu, aby se tato státní
úvěrová pomoc nedála jen ve prospěch
statků a velkostatků a na úkor malých
a středních. (Potlesk.) Říká
se sice, slavná sněmovno, že venkov je jedna
rodina, ale, jak máme smutné zkušenosti, toto
heslo se mnohdy praktikovalo tak jako v mnohých rodinách,
kde jsou dvoje děti, vlastní a nevlastní:
když se dávají dary, tak při tom obdarování
bývají zpravidla nevlastní děti ošizeny
a mnohdy i bity. A proto neradi bychom byli, aby úlohu
nevlastních dětí při státní
úvěrové pomoci hráli drobní
a střední zemědělci.
Naše zemědělské podnikání
je jako málokteré jiné podnikání
vydáno na pospas různým živelním
pohromám, krupobití, požáru, pádu
dobytka, přílišnému suchu nebo mokru
atd. Je zde návrh s jedné strany, aby byla zřízena
státní živelní pojišťovna,
která by za přispění státu
pojišťovala tato risika. Náš názor
jest, že postižení potřebují především
podporu a ne pojištění a že by bylo pouze
nutno, aby dosavadní živelní fondy byly vybudovány
tak - a náš klub také podává
v tom směru svůj návrh - aby rozdílením
podpor byla pověřena místní a okresní
zemědělská společenstva, která,
jak doufám, v dohledné době zřízena
budou, a tím, myslím, by se docílilo spravedlivého
a laciného rozdílení podpor. (Výborně!)
O zemědělských komorách bych naznačil,
že za dalších předpokladů přijde
to k projednávání v nejbližší
době, ale jen chci zdůrazniti, že požadavek
zemědělských komor je dávným
požadavkem naší čsl. strany lidové.
Jedním z nejnaléhavějších požadavků
našeho venkova jest novelisace zákona o plemenitbě
hospodářských zvířat. Jako
starosta obce a chovatel hospodářských zvířat
mohu s klidným svědomím s tohoto místa
prohlásiti, že 90% zemědělců
malých a středních je pro novelisaci tohoto
zákona. My též máme příslušný
návrh připravený, proto se nebudu u toho
dlouho zdržovati, ale pevně věřím,
že tento zákon, který tolik zlé krve
již na našich vesnicích vyvolal, bude novelisován
tak, aby se stal skutečně zákonem, který
má podporovat povznesení chovu hospodářských
zvířat a ne, jak již jsem zde řekl,
vyvolávati nespokojenost a nesváry, kterých,
bohužel, na našem venkově je již dosti.
Chtěl bych promluviti něco o berní praxi.
Berní praxí na venkově jsou postiženi
nejvíce drobní a střední, ať
již to jsou zemědělci nebo živnostníci,
a to proto, poněvadž nemají znalostí
daňových předpisů, které, jak
ráčíte znát, nejsou nikterak jednoduché,
a kteří nemají peněz na to, aby si
vydržovali daňové poradce, kteří
v tom, jak se říká, umějí "choditi".
Proto tyto vrstvy nejvíce trpí daňovou praxí.
Jsme si plně vědomi, že služba. finančních
úřadů je služba těžká
a konečně dělají snad to, co mají
nařízeno shora. Loyálně doznávám,
že máme ve finanční správě
mnoho a mnoho úředníků, kteří
jsou poctiví, svědomití, kteří
snaží se poplatníkům pokud možno
vyjíti vstříc, ale bohužel jako je všude
koukol mezi pšenicí, tak je i zde; a musím
zase konstatovati, že tady v tomto případě
je toho koukole někdy až příliš,
že bychom musili, jak my zemědělci říkáme,
na to vzíti pořádný trier, aby se
to vyčistilo.
Mám zde platební rozkaz berní správy
z východních Čech. Nechci jmenovati, aby
to nemělo osobní ráz. V jednom městečku
ve východních Čechách je chudý,
nemajetný dělník hrobařem, tedy povolání
nikterak záviděníhodné, ale proto
povolání jistě poctivé. A tento dělník
má toto povolání jako jediné zaměstnání.
V normálních dobách si přivydělával,
ale dnes jsou doby těžké, dnes žije jen
z toho výdělku a přijde nejvíce měsíčně
na 200 Kč, opakuji, na 200 Kč měsíčně.
A tento člověk, který má co dělat,
aby, jak se říká, se udržel při
minimální životní úrovni, dostává
od berní správy už po 8 roků platební
rozkaz - dávejte, prosím, pozor - na všeobecnou
daň výdělkovou v částce 100
až 150 Kč. (Slyšte!) Dotčený
přirozeně nezaplatil ani haléře, poněvadž
nemá z čeho, všechny berní exekuce jsou
bezúčinné, tento dělník byl
sám na berní správě, aby to vysvětlil
úředníkům, ale marně, platební
rozkazy chodí dále a všeobecná daň
výdělková tomuto hrobaři je dále
předpisována. Nezdá se vám, slavná
sněmovno, že v tomto případě
jsou tady hrobaři dva a že ten druhý hrobař,
a to hrobař důvěry, hrobař daňové
morálky a víry ve spravedlnost státu je úředník,
který je za toto jednání odpovědný?
Tohle se děje dnes na našem venkově.
Na našem venkově máme drobné zemědělce,
kteří mají 1 ha, ba ještě méně
půdy. V normálních dobách se živili
výnosem svého malého hospodářství,
který doplňovali jakž takž příležitostným
výdělkem, a nyní v době velké
nezaměstnanosti jsou odkázáni pouze na výnos
z toho trpasličího hospodářství,
kterýžto výnos přirozeně není
s to, aby jim zajistil minimální výživu.
A bylo by jistě správné, když tito lidé
platí daň domovní, pozemkovou a obratovou
- nejsou to velké částky - a zasluhovali
by spíše, aby byli podporováni, aby stát
po dobu těchto - doufejme přechodných - těžkých
poměrů jim tuto daň odepsal.
Před několika dny napsal "Venkov", že
prý na našem venkově žijí miliony
lidí, kteří jsou rádi, když mají
maso jednou týdně. Já si dovolím k
tomu poznamenati, že na našem venkově je tisíce
a tisíce lidí, kteří jsou rádi,
když mají maso jednou měsíčně.
Zvláště hospodářská situace
a postavení chudých horských tkalců
v našich Orlických horách, v Podkrkonoší
a na Českomoravské vysočině je přímo
zoufalá. Takový tkadlec musí kolem sta metrů
plátna - říkají tomu "kus"
- přinésti a odnésti kolik hodin cesty a
celá rodina jeho musí od časného rána
do pozdní noci celý týden na tom "kusu"
pracovat, musí dáti ze svého pšeničnou
mouku na škrob, musí topit a svítit. A co dostane
ta rodina za tuto celotýdenní práci? Dostane
45 Kč. A když jsem se těch lidí ptal,
jsou-li spokojeni s touto žebráckou almužnou,
řekli: Jen kdyby Pán Bůh dal a měli
jsme tu práci stále. Uvádím to proto,
abych zdůraznil, že sem by se měli jíti
podívati všichni, kteří nemohou mnohdy
vyjíti za měsíc s takovou sumou, jaká
by těm lidem stačila neříkám
na rok, ale na kolik roků.
Mluvil jsem již o berní praksi a chtěl bych
k tomu ještě připomenouti, že jsou to
také poplatky, které rušivě zasahují
do finanční situace našeho venkova. Jsou to
zvláště převodní poplatky - mluvili
o nich mnozí řečníci - které
se mnohdy podobají hotové konfiskaci. Prakse dokazuje,
že právě ten zadlužený platí
nejvíce, a to proto, že berní úřady
vycházejí z názoru, že kdyby chalupa
neměla tu cenu, že by na ní výměnek
nebo knihovní dluh nemohl býti. Mladý hospodář,
který se osamostatňuje a vstupuje do života,
je při tomto vstupu přivítán platebním
rozkazem, na kterém je taková cifra, že se
mu z toho hlava zatočí. Musel by na to hospodařiti
kolik let. Mimo to se mu bere energie, se kterou by vlastně
mladí lidé měli samostatný život
začínat. Později, když výměnkář
umře, musí mladý hospodář platit
znovu, neboť berní úřad se na to dívá
tak, že se hospodář úmrtím výměnkáře
obohatí.
Chci se zmíniti ještě o jedné dani,
totiž o dani z masa. Zemědělec, který
svého vepříka mnoho týdnů krmil
a ošetřoval, musí zaplatit, chce-li si ho pro
sebe zabíti a zkonsumovati. A aby se nedostal do konfliktu
se zákonem, musí daň, jak račte věděti,
zaplatiti předem a z místa, kde není poštovní
úřad, musí častokráte jíti
několik hodin cesty daň zaplatiti. Říkám
to proto, že se domnívám, že by snad státním
financím - které chci v každém směru
respektovat - nevadilo, kdyby byla stanovena úprava těchto
poplatků pokud možno snesitelně.
Hovoří i píše se o tom, že lidé
utíkají z venkova, že na venkově není
již té spokojenosti jako kdysi. Táži se,
od kdy tomu tak je? Je to od doby, kdy byla na náš
nezkažený venkov zavlečena pakultura velkoměstských
periferií, od doby, kdy byl ve jménu pokroku vražen
násilně klín mezi dva význačné
kulturní pracovníky na venkově, mezi kněze
a učitele. Učitel a kněz to byli, kteří
již před řadou desítek let pracovali
o povznesení české vesnice. Oni to byli před
100 lety - jak nám to krásně líčí
Rais v "Zapadlých vlastencích" - kteří
ve venkovských doškových chalupách udržovali
poslední jiskru národního vědomí,
kdy ostatní města a celý národ byl
již takřka poněmčen. Z výchovy
těchto kněží a učitelů
venkovských vycházeli naši velikáni
a národní pracovníci. Kněz a učitel
na venkově v pozdější době zakládali
pro venkovský lid čtenářské
besedy, knihovny, snažili se, aby venkovský lid vymanili
z rukou lichvářů zakládáním
Raifeisenek, a mnohá Raifeisenka, která vzešla
před takovými 30 lety, a mohu říci,
že takřka každá, měla u své
kolébky kněze a učitele.
Mluví se o tom, že na našem venkově, jak
jsem již řekl, není to tak, jak bývalo.
A zase se ptám, kdy byl náš venkov jedna rodina?
Bylo to tenkráte, kdy všichni, ať bohatí
nebo chudí, ať sedlák nebo chalupník,
ať čeledín nebo podruh, jak se tehdy říkalo,
se každou neděli s panem učitelem v čele,
nelekejte se, shromáždili před oltářem
v kostele. A má-li se zase navrátiti ten starý
sousedský duch, musí se navrátiti do našich
vesnic také ty ctnosti našich předků,
a to poctivost a zbožnost; a pak se stane jistě i
náš čsl. venkov, jak jsem již řekl
dříve, pevným a zdravým základem
našeho národa a státu, naší drahé
republiky Československé. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Ešner. Dávám mu slovo.
Posl. Ešner: Slavná sněmovno! Ke kapitole
zemědělství státního rozpočtu
považuji za povinnost, abych řekl několik slov
ne k vůli číslicím, které vyjadřují
úhradu a spotřebu a které byly prozkoumány
důkladně parlamentní a úspornou komisí,
nýbrž k tomu, co spojuje život občanů
se státním rozpočtem.
Mám tu na mysli především zemědělskou
politiku a péči o hospodářsky slabé
zemědělce, která se vyjadřuje v životě
nejširších vrstev drobného venkovského
lidu dnes nesnesitelnou bídou, a jehož nejnaléhavější
hospodářské otázky musejí býti
r. 1936 řešeny.
Vláda se sice snaží nahraditi ztrátu
našeho exportu investičními pracemi a vnitřním
trhem, snaží se zmírniti nezaměstnanost
a zabezpečiti výživu lidu, což je hlavní
podmínkou pořádku a klidu ve státě.
Ale zdá se mně, že po dobu hospodářské
krise trvající již několik let, zapomnělo
se při řešení souboru otázek
zemědělských na zvýšení
péče o nejširší vrstvy drobného
venkovského lidu, ba myslím, že bude mně
dovoleno, když řeknu, že v tomto směru
je naše dosavadní zemědělská
politika krajně nedostatečná.
Co bychom si zapírali i při nejobjektivnějším
posuzování, že dosavadní zemědělskou
politikou se projevuje se strany ministerstva zemědělství
a vlády snaha pomoci zemědělské výrobě
jako celku, že však touto politikou zabezpečují
se střední a velké hospodářské
jednotky soběstačné a výdělečné
podniky bez ohledu na to, že naše hospodářská
struktura zemědělská a její velikostní
rozvrstvení hospodářských jednotek
v tomto podnikání vyžaduje něco jiného,
a má-li dojíti ke skutečnému ozdravění
hospodářských poměrů, musí
býti zvýšena péče směrem
dolů; avšak až dosud byl tento postup obrácený.
Mám dojem, že hlavní činitelé
tohoto úseku státní politiky nejsou správně
informováni o hospodářském rozvrstvení
zemědělských hospodářství,
neboť jinak by tu již dávno byl musel nastati
obrat a zvýšená činnost zemědělské
péče tam, kde je toho nejvyšší
nutnost.
Především je nutno konstatovati, a řekl
bych, nahlas konstatovati, že v republice je 50% zemědělců
vyživujících se z části na půdě,
z části pak v době konjunktury v průmyslu
tam, kde půda jim pro malou výměru neposkytuje
dostatek zaměstnání a tím i dostatek
pro výživu rodin.
Vedle toho je nutno konstatovati, že přes 1/2 milionu
lidí v republice pracuje námezdně ve větších
hospodářských jednotkách. Nezaměstnanost
způsobila, že ohromná většina domkářů
a malorolníků byla - a to myslím, že
dnes již můžeme spolehlivě říci
- vyřazena trvale z práce v průmyslu, nemá
však zabezpečeno žádné jiné
zaměstnání. A tito lidé po mém
soudu, jak to znám z praxe, potřebují zvláštní
péče v souboru zákonů naší
zemědělské politiky.
Obilní monopol zajistil rentabilitu produkce u zemědělců,
jichž výměra půdy dostačuje k
celoročnímu zaměstnání a k
výživě jejich rodin, ale tato opatření
nestačí tam, kde pro malou výměru
půdy nenalézá zemědělec trvalé
celoroční zaměstnání. A u těchto
zemědělců nezvedneme kupní sílu
zemědělskou politikou, jak je dělána
až dosud, těmto lidem musí býti opatřena
práce, aby tvořili hodnoty. Nemůže-li
býti opatřena v továrnách a živnostech,
pak jim musí býti dána práce náhradní.
(Hlasy: Kde?) Na půdě. (Správně!)
Nezapírejme si, že největšími
investičními pracemi i při nejlepší
vůli vlády nerozřešíme problém
nezaměstnanosti a že budeme museti, chtěj nechtěj,
ať se to komu líbí nebo ne, přebytek
nezaměstnaných umístiti na půdě.
(Hlasy: Správně! - Aspoň velkou
část!) Avšak, slavná sněmovno,
politické vlivy v zemědělské politice
těch, jichž se bude druhá pozemková
reforma dotýkat, jsou příliš velké
a budou se snažiti zmařiti každý čin
vlády, pokud se týče realisování
ohlašované reagrarisace. Mluví se již
o této otázce několik let, ale pořád
se jen mluví, nic se však dosud neudělalo.
Naopak v případech, kdy mohlo býti už
přikročeno k rozparcelování některého
statku pro neudržitelnost v důsledku špatného
hospodaření anebo zadlužení podle platných
zákonů o pozemkové reformě, muselo
býti Státním pozemkovým úřadem
od toho upuštěno ne z důvodů hospodářských,
nýbrž z důvodů politických. (Posl.
Rechcígl: Proč jste tedy své velkostatky
nenabídli domkářům, proč jste
je prodávali židům?) Pane kolego, to jsou
také požadavky domovinářů, které
zde tlumočím.