Tato možnost jest. Zvýšenou kupní sílu
nesmíme vzbuditi v průmyslu spotřebních
statků, nýbrž musíme ji vzbuditi investicemi
v investiční stránce hospodářství,
při čemž nechci jen říci, že
se investice mají prováděti jako stavby vodní,
strojové, atd., nýbrž všeobecně
jako produktivní uložení prostředků.
V oživení investiční stránky
hospodářství vidím prostředek
ke zvýšení kupní síly a k účinnému
vytvoření této zvýšené
kupní síly na straně spotřebitelů.
Protože tedy stát může zřízením
úvěru oživiti investiční průmysl,
vidíme zde jedinou cestu ku prolomení tohoto železného
kruhu a k vytvoření zvýšené kupní
síly. Jest jasno, že k tomuto nutnému oživení
investiční stránky zdaleka nestačí
prostředky rozpočtu. Nemůžeme vládě
vytknouti, že tohoto oživení z rozpočtových
prostředků nemůže dosáhnouti.
To jest předem jasné. Jeden říká,
že prý je k disposici 5 miliard, jiný 3.038
miliard. Rozhodně prostředky. které jsou
k disposici a které také dříve byly
vždy k disposici, nejsou způsobilé zvýšiti
kupní sílu. Rozhodně jsou také příliš
malé a jest úplně jasno, že v rámci
rozpočtových prostředků nemůže
býti nijak dosaženo změny. Prostředků
nutných pro tyto účely bylo by tedy možno
dosáhnout jen zvýšeným vytvořením
úvěru.
Neváhám prohlásiti, že tuto cestu jsme
nikterak nevynalezli. Podle mého mínění
není žádnou hanbou propagovati myšlenku,
které bylo odedávna v cizích zemích
s úspěchem užito. Domnívám se,
že my, kteří jsme na vrcholu bídy, jsme
nuceni narychlo se ohlédnouti, kde jsou prostředky
k základnímu zlepšení poměrů,
a jestliže najdeme, že těchto prostředků
bylo užito někde mimo stát, považuji za
povinnost vlády, aby se o tyto prostředky postarala
a užila jich tam, kde jich i u nás musí býti
užito. (Potlesk sudetskoněmeckých poslanců.)
Budeme se musiti učiti, abychom nepřišli
do záhuby, která postihuje všechny, ať
Čechy, Slováky, Němce nebo Maďary. Ale
předpokladem, že takto vytvořené zvětšené
prostředky přijdou hospodářství
také skutečně k dobru, jest ovšem odbyrokratisování
našeho správního aparátu. V rozpočtovém
výboru jsem jasně a podrobně dokázal
na četných příkladech, že neslýchaně
těžkopádný správní aparát
působí, že všechna vládní
opatření se na konec stávají neúčinnými
a končí úplně bez výsledku.
Právě mezi technickými úředníky
jest řada lidí, kteří dokonale chápou
svou těžkou odpovědnost a jsou si vědomi,
že práci, která jim byla uložena, musí
konati co nejrychleji. Naproti tomu však jest skutečnost,
že aparát je tak těžkopádný,
že v sobě udusí všechna iniciativní
opatření, která musí býti rychle
provedena. (Německé výkřiky: Při
vymáhání daní tomu tak není!)
Ano, při vymáhaní daní funguje
to rychleji, což musíme konstatovat právě
ve své severočeské oblasti.
Poukázal jsem v rozpočtovém výboru
na to, že opatření, jako dvojnásobné
a trojnásobné vypisování veřejných
prací, jsou přímo ničivá. Bylo
na př. rozhodnuto, aby byla vypsána a provedena
údolní přehrada. Jest oznámena veřejná
ofertní soutěž, uchází se řada
podniků. Nabídky, které takto musí
být podány, stojí mnoho peněz. Náklady
na př. na jedinou ofertu na velkou údolní
přehradu, jako třeba u Husince nebo jinde, stojí
20.000 až 25.000 Kč. O takové stavby se uchází
15 až 20 podniků. Vypočítejte si, sejde
se půl milionu, což samo činí náklady
ofertního podání. Když jsou konečně
elaboráty sneseny, byrokracie sedne a prohlásí:
ofertní soutěž se nám nehodí,
musíme ji zrušiti, musíme ji škrtnouti,
musíme vypsati novou ofertní soutěž.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Ale na tuto stavbu čekají půl roku hladovějící
nezaměstnaní, půl roku čekají
živnostníci, živnostníky to stálo
500.000 Kč, a stavba jest nyní znovu vypisována.
Důvody pro to jsou uchazečům úplně
neznámy. Možná, že nanejvýš
nepřijde právě na řadu favorisovaný
uchazeč a že se tato soutěž ruší
právě proto. Můžeme říci,
že nemůžeme ani pochopiti toto odůvodnění.
Směrodatný musí být jedině
objektivní stav oferty a nikoliv, zda tomu nebo onomu favoritu
může býti práce svěřena.
V rozpočtovém výboru jsem se zmínil,
že veřejné práce bývají
schvalovány často dva až tři roky po
provedení. Nejde o to, prostě to konstatovat, hospodářství
to stojí statisíce neproduktivních Kč,
které jen posilují bankovní kapitál.
Představte si, pro takovou velkou práci musí
se dát bankovní záručný list
v hodnotě 1/2 milionu. Tento bankovní záručný
list stojí dnes na př. 2% ročně, to
je tedy z půl milionu 10.000 Kč ročně.
Myslete si, že schválení se koná o dva
roky později. Banka, která měla sotva nějaké
risiko, vydělává 20.000 Kč a živnost
prodělává na této nedbalosti 20.000
Kč. To se však neděje jen při schvalování,
nýbrž daleko silněji při vypisování.
Když ofertní soutěž trvá rok a
účastní se jí 20 firem a všechny
musí složiti záručný list na
500.000 Kč, tu takové složení záručných
listů stojí 100.000 Kč, které banky
prostě zastrčí a ze kterých nikdo,
zvláště pracující vrstvy obyvatelstva,
nemají ani haléře. Je také nutno,
aby se přešlo k stabilisaci kolektivních mezd
jako předpokladu účinnosti námi propagovaných
prostředků k opatření práce.
Jest zcela jasno, že na jedné straně se musí
odpověděti na stabilisaci zemědělských
výrobků stabilisováním životní
úrovně pracujícího dělnictva.
Jestliže nám v sudetoněmecké straně
je dnes úplně jasno, že musíme chrániti
své zemědělství proti dovozním
vlivům některých zámořských
obilních producentů, došli jsme také
k poznání, jež chápou i naši sedláci,
že se stabilisací kolektivních mezd a životní
pevnosti městských a průmyslových
dělníků musí přispěti
k tomu, aby tyto stabilisované zemědělské
výrobky mohly býti kupovány. Jest tedy řada
předpokladů, které musí býti
dříve vytvořeny, aby se mohla uvésti
v účinnost námi navrhovaná opatření
k vytvoření zvýšené kupní
síly.
Nechtěl bych s této tribuny uváděti
slova cizích státníků, která
se v Anglii, Americe a Německu týkají přesně
týchž těžkostí a která bušila
se vší ostrostí do správního
aparátu, aby tam konečně jednou přivedla
správu do chodu a aby také dala zvýšené
prostředky skutečně těm kruhům,
které jich naléhavě potřebují.
Předpokladem pro likvidaci státem zvýšeně
investovaných úvěrů k zaopatření
práce jest však, pánové, především
i nové probuzení vůle ke střádání
a důvěry střádalů v tento stát.
Po této stránce bylo nesmírně hřešeno
a právě my, v sudetskoněmeckém území,
můžeme o tom povídati, protože naše
ústavy, které zanikly, nebyly státem sanovány
jako naopak velké ústavy české.
Jestliže dnes rozešle velký celostátní
Svaz německých spořitelen v Československé
republice memorandum a sdělí, že úspěch
světového dne spořivosti se vůbec
nedostavil, ačkoliv tohoto světového dne
spořivosti se chtělo využít k velké
propagaci, musíme říci - a říkají
to také tyto spořitelny - že příčina
vězí v tom, že naši střádalové
nemohou míti v ústavy žádnou důvěru.
Jest tedy předpokladem pro vytvoření nového
úsporného kapitálu, že také skutečně
založíme znovu důvěru střádalů.
Před více než dvěma roky dostala se,
pánové, Ústřední banka německých
spořitelen v Československé republice do
moratoria. Od více než dvou let jednotliví
směrodatní činitelé vlády uznávají
nutnost sanace, pokud se týče uspokojení
vkladatelů Ústřední banky. Až
dosud se však nestalo nic. Dřívější
předseda vlády Malypetr ujistil znovu vkladatele
Ústřední banky, že moratorium, jež
ve třech týdnech uplyne, určitě již
neprodlouží, protože hodlá otázku
Ústřední banky trvale likvidovat. Pánové,
stojíme tři týdny před vypršením
moratoria. Nikomu z nás není známo,
zda se po této stránce něco stalo, musíme
se spíše domnívat, že se budeme zase musiti
spokojiti s nouzovým opatřením, zatím
co moratorium bude znovu prodlouženo.
Od nějaké doby se jisté vrstvy sudetskoněmecké
politiky, které jsou zastoupeny ve vládě,
snaží stále znova dokázat nemohoucnost
a politickou neúčinnost naší strany.
Pánové, velmi rádi bychom uvítali,
kdyby tito činitelé konečně jednou
dokázali, že mají sami vůbec nějaký
vliv (Potlesk sudetskoněmeckých poslanců.),
který jim umožňuje odstraniti tuto ohromnou
škodu, která tím sudetoněmeckému
hospodářství bude způsobena. (Posl.
dr. Peters [německy]: Viz vliv pana Zierhuta v otázce
Ústřední banky!) Ano, pan Zierhut
a také pan Spina, který řeční
v Mostě. Zasluhuje poznamenání, že tu
již nejde o národnostní otázku sudetských
Němců. Všichni ti, kdož mohou mysliti
v hospodářských číslech, vědí,
že zde jde již o otázku celostátní.
Ústřední banka, Zemská banka, Národní
banka mají vklady, jež činí skoro 3/4
miliardy Kč. Jestliže tyto vklady najednou škrtnete,
dožijete se toho, že hospodářství
bude náhle odňato přes 700.000 000 Kč,
což musí mít za následek, že se
dočkáme ohromného množství nových
zhroucení a konkursů ke škodě celého
státního hospodářství. Jest
tedy v zájmu státu, žádáme-li
zde za vkladatele Ústřední banky a za
veškeré státní hospodářství,
aby byla splněna nejen morální, nýbrž
i právní povinnost uspokojiti věřitele
Ústřední banky německých spořitelen.
Sedí-li ve správním nebo dozorčím
výboru Ústřední banky vládní
komisař, nemůže se dnes prostě říci,
že Ústřední banka upadla v konkurs,
protože prý tam odpovědní činitelé
nesvědomitě hospodařili. Tu je zatížen
i vládní komisař, který v této
správní komisi seděl snad po celá
léta. Sedí-li v dozorčím výboru
zástupce vlády, tu je spolu s vládou povinen
ukázati na eventuální nesnáze a vláda
má dnes též povinnost nésti společnou
odpovědnost. (Potlesk sudetskoněmeckých
poslanců.)
U otázky odstranění krise můžeme
s uspokojením konstatovat, že se zase jednou v poslední
době myslí znovu na stavitelství; nikoliv
snad proto, že jsem sám ve stavitelství činný,
chtěl bych tuto otázku učinit námětem
debaty, nýbrž proto, že stavební průmysl
jako průmyslový klíč je schopen hospodářství
oživiti. Iniciativní oživení stavitelství
způsobí, že v druhé řadě
se dostanou k práci a chlebu nejen zedníci nebo
pomocní dělníci na stavbě pracující,
nýbrž, že ve výrobní proces bude
zařazeno i mnoho jiných hospodářských
vrstev, které na tom závisí.
Ministr Nečas pravil ve výboru, že doufá,
že v příštím roce dá zaměstnání
stotisícům nezaměstnaných stavebních
dělníků, a to zákonitými prostředky,
a že doufá, že dalším stotisícům
opatří práci a chléb přímým
subvencováním státem. Béřeme
toto prohlášení rádi na vědomí,
že se touto cestou zamýšlí zařaditi
200.000 nezaměstnaných do výrobního
procesu, jest jen politování hodno, jak jsme již
zdůraznili v soc. politickém výboru, že
se ministr Nečas nemohl vysloviti o způsobu,
jak si představuje financování tohoto velmi
žádoucího programu. Přicházíme
tím znova k začátku kruhu, existuje-li, že
nám jest sice jasno, že se něco musí
státi, ale že nám není jasno, jak zaplatíme
to, co se musí státi. Hovořilo se také
o tom, že je k disposici 5 miliard Kč na investice.
Ministr financí naproti tomu konstatoval, že na obranu
nemá k disposici 5 miliard, nýbrž jen 3.4 miliardy
s přídavkem 360 milionů. Je nám záhadné,
kde tedy má být na investice vzato chybějících
1.6 miliard Kč. Na druhé straně rozpočtový
zpravodaj prohlásil, že se nezamýšlí
pokračovati na dosavadní cestě dělání
dluhů. Rozhodně nás těší,
že se všeobecně uznává nutnost
oživiti stavební průmysl. To neznamená
vystavěti jen deset tisíc "obydlí pro
chudé", která podle statistického šetření
ministerstva sociální péče musí
být vystavěna, nýbrž to znamená
oživiti vůbec soukromou stavební iniciativu.
Jest známo, že koncem tohoto roku pozbude platnosti
mnoho důležitých zákonů, které
dávají přímo předpoklad pro
to, aby stavební průmysl mohl být znovu oživen.
Odkazuji na zákon o ochraně nájemníků,
na určitá důležitá ustanovení
zákona o podporování stavebního ruchu
a jiné dávno prošlé zákony, jako
na př. stavební řád, o kterém
se již od mnoha let říká, že bude
novelisován. Jest řada zákonů, které
musí být především jednou novelisovány
a prodlouženy, aby byly vůbec vytvořeny předpoklady
pro iniciativní nové oživení stavitelství.
Dnes jest soukromá stavební činnost skoro
úplně ochromena. Jest známo, že stavební
ruch klesl na stav odpovídající stavu z r.
1922, a víte, že r. 1922 bylo stavěno tolik
jako vůbec nic. Již vloni byl stavební průmysl
sotva zaměstnán, dnes jest zaměstnán
o 20% méně. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.) Prostředek
k oživení vidíme v záruce nové
daňové svobody pro ty stavebníky, kteří
mají v úmyslu stavěti v obou příštích
důležitých rocích. Jsme v tom jednotni
se všemi návrhy odborových organisací.
Musíme však žádati, aby byly trvale zachovány
i výpočtové předpoklady, které
k vystavění těchto novostaveb vedly, neboť
nejde o to, aby obyvatelstvo bylo povzbuzeno k investování
prostředků podle zákona o podporování
stavebního ruchu, aby o několik roků později
byly jednou dané kalkulativní základy, které
by měly být závazné, protože
byly dány státem, zákonem prohlášeny
za nezávazné. Prostředek k oživení
hospodářství vidíme dále v
prominutí daní. Vím ze své prakse,
že jest řada lidí, kteří chtějí
stavěti, a nestavějí jen proto, protože
říkají: Vystavím-li dnes dům,
přijde na mne berní úřad a zeptá
se: odkud máš peníze? Nepřiznal jsem
je a budu proto nejdříve potrestán, za druhé
mi bude předepsána se zpětnou platností
daň z příjmů a daň rentová,
a tím mi bude stavění znemožněno.
Jest nutno vytvořiti pro příští
dva roky všeobecným prominutím daní
předpoklad, aby i tyto schované kapitály
přišly skutečně k platnosti.
Dosavadního opravného řádu chtěl
bych se dotknouti jen stručně, není hoden
toho, aby se o něm stala nějaká zvláštní
zmínka. Neboť byl to jen pokus okopírovati
neschopnými prostředky něco, co jinde bylo
provedeno s větší iniciativou a s větším
úspěchem. Stavitelství poukazovalo dlouho
na to, jak ohromné jsou ztráty, které vznikly
celému národnímu jmění úpadkem
domovního vlastnictví. Stavitelství poukázalo
na to, že jest nutno tento úpadek zadržeti a
velkorysými nařízeními povzbuditi
provádění oprav.
V sousedních zemích, Rakousku, Anglii a Německu
bylo po této stránce mnoho vykonáno. V Anglii
dokázali neslýchaně zvýšiti stavební
ruch poměrně malými státními
prostředky. Chtěl bych vám jmenovati několik
číslic, které jsou překvapující.
R. 1932 byl stavební index v Anglii ve výši
110, r. 1935, kdy u nás je stavební ruch na vymření,
stoupl tento stavební index na 222, tedy v době,
kdy u nás nastal neslýchaný hospodářský
úpadek, jest naproti tomu v Anglii nutno zaznamenati neslýchaný
vzestup stavitelství o více než 100%. Z přímých
státních subvencí bylo postaveno asi 50.000
domů. Probuzením soukromé iniciativy dokázali
však, že jich bylo postaveno 300.000, tedy šestinásobek.
Německo šlo také cestou přímého
státního subvencování a je to docela
zajímavé, jestliže tyto číslice
pozorujeme. R. 1933 nebylo stavebnímu hospodářství
dáno k disposici méně než 500.000 říšských
marek a stavitelství tím byla nově poskytnuta
zajímavým způsobem trojnásobná
částka ze soukromé hospodářské
iniciativy. Byla tedy poskytnutím státních
subvencí v netušené míře povzbuzena
soukromá činnost. Dnes jest říšskoněmeckému
stavitelství jasno, že samotnou touto státní
iniciativou byly stavitelství poskytnuty částky
převyšující 3 miliardy. Zeptáte-li
se u nás odborových organisací a chcete-li
slyšeti, co bylo v posledním čase stavební
podpoře poskytnuto našimi přímými
opatřeními, dovíte se, že tyto číslice
jsou tak bezvýznamné, že není třeba
vůbec se o nich zmiňovati. K tomu přistupuje,
že přímé subvencování,
které bylo v Německu provedeno, způsobilo
zvětšení daňových příjmů,
takže se dnes přistupuje k odepisování
těchto subvencí, těchto 500.000 marek. Doufáme,
že projevy pana ministra soc. péče budou přeměněny
v čin a že bude skutečně dán
předpoklad pro oživení soukromého stavitelství.
Jiné prostředky se dnes spatřují již
uznaným způsobem v podporování vývozu,
a právě my, sudetští Němci, zcela
zvláště vítáme tento poznatek.
Mluvíme-li zde o průmyslu, nechtěl bych zanechati
žádné pochyby o tom, že nám nejde
nikterak o to -zvýšiti nějakým průmyslovým
baronům miliony, nýbrž o to, dáti našim
400.000 sudetskoněmeckých nezaměstnaných
chléb a práci. (Potlesk sudetskoněmeckých
poslanců.) Prostředek pro to vidíme na
konec v tom, že průmysl, ze kterého dosud nezaměstnaní
žili, uvedeme zase do provozu. Jest uvážiti -
náš průmysl stojí ovšem na stanovisku,
že ta chvíle ještě nenastala - zda se
nepřipojíme dalším klesáním
naší měny k bloku anglické libry. Rozhodně
bude věcí finančních a průmyslových
kruhů, učiniti vhodné návrhy. Spatřujeme
však, znajíce poměry ve šterlinkových
zemích, v klesání naší měny
možnost zvýšiti práci a podporovati náš
vývozní průmysl. Falešné úsilí
nejen o politickou, nýbrž i hospodářskou
samostatnost přineslo s sebou, že jsme se odloučili
nejen politicky, nýbrž i hospodářsky
od velké hospodářské oblasti Německa
a od oblastí s tím souvisících, ačkoliv
k tomu podle našeho mínění nebylo žádné
příčiny. Pan kol. dr. Mareš včera
poukázal, že český národ by si
již konečně jednou měl uvědomit
svou vlastní sílu a že by se již neměl
rozplývati v malicherných úvahách,
zda může svou samostatnost uhájiti lépe
tak nebo onak. Jsme také toho mínění,
že se máme osvoboditi od malicherných úvah
a že musíme říci: připojíme-li
se k říšskoněmecké hospodářské
oblasti a vzniknou-li nám z toho výhody, můžeme
to učiniti bez přemýšlení. Neboť
jsme dosti silni, abychom i přes to udrželi svou státní
samostatnost. Uvítali jsme slova pana dr. Mareše
v několikerém směru. Neuposlechnutí
tohoto poznání způsobilo nám ohromné
ztráty. Začátkem roku 1934 došlo se
obchodní politikou k Německu k tomu, že dovoz
z Německa a vývoz do Německa byl v rovnováze
asi se 100 miliony Kč. Potom v Německu nastala vnitrozemská
konjunktura. Potřeba surovin nesmírně stoupla
a vývoz z našeho státu do Německa
neslýchaně stoupl ze 100 milionů měsíčně
na 200 milionů měsíčně až
do července 1934. Domnívali bychom se, že si
nyní směrodatní činitelé tohoto
státu řekli: Nyní se musíme postarati,
aby zvýšený vývoz do Německa
byl stabilisován tím, že zastavíme nesmyslný
bojkot německého zboží a dáme
i Německu příležitost k nám vyvážeti,
aby náš vývoz do Německa mohl býti
také skutečně zaplacen. Jestliže na
tuto argumentaci jisté bezhlavé kruhy odpovědí:
nemohli jsme ve vývozu prostě pokračovati,
protože pan Hitler za vývoz již neplatil, říkám:
Nedali jsme Hitlerovi možnost, aby náš vývoz
zaplatil. Neboť i Německo může zaplatiti
jen vývozem svého zboží, zrovna tak
jako my můžeme platiti jen vývozem zboží
a nikoliv odtokem našich devis. (Výkřiky
posl. Schenka.) Bylo také řečeno, že
Německo potřebuje surovin jen na své zbrojení
a že jde jen o tak zvanou výzbrojnou konjunkturu.
Musíme říci, že Německo od nás
v dřívějších letech odebralo
ohromné množství surovin, když již
bylo ozbrojeno nebo úplně odzbrojeno. Tato argumentace
není naprosto přesvědčující.
Ostatně nám může býti úplně
jedno, k čemu Německo naše suroviny potřebuje.
Jsem toho mínění, že jsme udělali
neslýchanou chybu, když jsme nepřilnuli k vnitrozemské
konjunktuře Německa. Neboť, pane Schenk,
domnívám se, že za to před těmito
hladovějícími statisíci nezaměstnaných
nemůžeme odpovídati, protože jsme se z
určitých doktrinářských politických
přesvědčení nechtěli připojiti.
(Potlesk sudetskoněmeckých poslanců.)
Mezi tím náš vývoz do Německa
klesl z 210 milionů na 100 milionů. Máme
venku zamrzlou pohledávku, o které se velmi hovoří,
kterou však jsme nemusili míti. Ztráta pro
československé hospodářství
činí od té doby na 320 milionů per
saldo koncem září 1935. Pane kol. Schenku,
320 milionů je číslo, ze kterého by
mohlo po celý rok žíti 60.000 dělníků.
Domnívám se, že nám tuto ztrátu
nemůže nahraditi ani sebe lépe vedený
vývozní ústav. Může býti,
že emisaři ústavu jedou do Jižní
Ameriky, Jižní Afriky a Australie, aby nám
v těchto vzdálených zemích otevřeli
nová odbytiště, ale takovou příležitost,
jaká se nám naskytla zde, nám agenti a funkcionáři
vývozního ústavu nikdy už nesjednají.
Při této kapitole chtěl bych též
zaujmouti stanovisko k otázce plánovitého
hospodářství. Vzniklo nové heslo.
Co se však zde plánovitým hospodářstvím
rozumí, mohu vysvětliti na tomto příkladě.
Jest hodno politování, že zase jde o vývoz
do Německa. Z našeho celého vývozu dříví
0.9 odebírá Německo. Nyní dřevařská
hospodářská družstva konstatovala, že
prý Německo dává přednost sudetskoněmeckým
dodavatelům, a česká a slovenská hospodářská
družstva navrhují proto vývozní povolovací
řízení. Vývozní firmy, které
vyvážejí dříví do Německa,
mají dnes nejdřív předložiti
zdejší povolení. Toto povolení sudetskoněmeckým
vývozcům může býti dáno,
ale dáno být nemusí. Doufá se, že
tímto způsobem bude sudetskoněmecké
hospodářství s dřívím
těžce zasaženo a způsobí se potom
další úpadek vývozu do Německa,
protože si Německo nemůže samozřejmě
dáti předpisovati, od kterého vývozce
má své dříví odebírati.
Můžete se dnes dotázati vývozců
dříví. Uslyšíte, že se Německo
již obrátilo na jiné trhy, Polsko, Finsko a
Švédsko, takže na konec bude trpěti celé
státní hospodářství, když
jde z šovinistických důvodů o to, aby
sudetskoněmeckému hospodářství
bylo uškozeno.
V rozpočtovém výboru jsem na podrobných
číslicích jasně dokázal, jak
je sudetskoněmecké hospodářství
systematicky poškozováno. Pánové, nechci
býti považován za kverulanta, potvrdil jsem
toto tvrzení černé na bílém.
Nemůže se říci, že bych něco
z toho, co jsem přednesl, nechal nedokázáno.
Bude-li zde odpověděno, že vítkovické
železárny, které zde byly uvedeny jako české,
jsou ve skutečnosti německým podnikem, tu
nejsou pánové o poměrech v posledních
letech zřejmě informováni. Nemůže
býti také rozhodné, zda ten neb onen dodávkový
závod jest skutečně český nebo
německý, v celku jest skutečností,
že v sudetskoněmeckém území bylo
učiněno 84 objednávek u českých
firem, které v sudetskoněmeckém území
usedlé nejsou. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Košek zvoní.)
Dále jest též skutečností,
že náš podíl na všech státních
veřejných dodávkách se zřetelem
k celému hospodářství Československa
nečiní 16%, nýbrž jen 5%. Frivolně
byl učiněn pokus prohlásiti úpadek
sudetskoněmeckého hospodářství
za jeho vlastní zavinění. Bylo užito
ochotného zaplaceného tisku v zahraničí.
V časopise "Börse", tak zvaném vídeňském
finančním časopise, bylo tvrzeno, že
za úpadek sudetskoněmeckého hospodářství
má se učiniti odpovědným sudetskoněmecký
průmysl. Způsoby, kterými zde jest proveden
důkaz, odsuzují se samy a mohu se zříci
toho, abych se zabýval tím blíže.
Pan dr. Mareš tu včera prohlásil, že
by s české strany tato politika popichování
měla být konečně jednou pohřbena.
Jest to správné, tato politika se vede proti nám,
ale my z mladší generace jsme již dnes proti
popichování úplně nezranitelní.
Vyjde-li dnes nařízení, že na př.
Konrad Henlein musí mluviti před 100.000 lidí
v sále, kam se vejde jen 800 lidí, je to nařízení
nedůstojné, které spadne jen zpět
na český národ a nás nemůže
zasáhnouti. (Potlesk.) Stojíme vysoko nad
touto politikou popichování, takže nás
tím už nemůžete zraniti. Udělali
jsme mezi sebou a svými politickými předchůdci
zde ostrou čáru, takže u nás již
nemůže vzniknouti debata o barvě poštovních
schránek nebo podobně. Držíme se daleko
více výhradně podstaty a podstatu vidíme
v tom, že čeští držitelé moci
zamýšlejí všemi prostředky náš
majetek vyvlastniti a provésti zde velkorysé majetkové
posunutí, jaké v dějinách posledních
desetiletí nebylo provedeno. O těchto námětech
se ještě bavíme. O otázkách nějakého
popichování již nikoliv. Tímto vyvlastněním
byly nám vzaty nesmírné hodnoty. Musíme
oželeti ztrátu 850 milionů Kč, která
nám byla způsobena často zmíněnými
40.000 státních úřednických
míst. Sečtu-li dále ztráty způsobené
pozemkovou reformou, zmenšením odbytu našeho
průmyslu, poškozením při zadávání
veřejných dodávek, přicházím
na roční ztrátu 3 miliard, kterou sudetští
Němci snášejí, aniž na druhé
straně lze konstatovat značný zpětný
příliv daní. Budete musiti uznati, že
takové pouštění žilou nemůže
již sudetskoněmecký hospodářský
zisk hraditi, že daleko více jest zkracována
podstata, a to nemůžeme přijímat bez
odporu. Přijdou-li dnes členové československé
vlády do naší vlasti a řeknou, že
proti nám ničeho nezamýšlejí,
mluví proti tomu tato národnostní mapa (ukazuje
mapu), kterou vydal svaz československých spolků
na ochranu menšin. Podívejte se na tuto mapu, kterou
vydaly české ochranné svazy a na které
se praví: "Každou korunou, kterou dáte
o branným svazům, můžete změniti
obraz této mapy." To není nic jiného,
než důkaz pro mé tvrzení, že jde
o plánovité vyvlastňování.
Co byste jinak chtěli s penězi českých
ochranných spolků počíti? Chcete nás
odnárodniti a vyhnati z naší země. (Potlesk.)
Paní Zeminová a jiní podnikli
pokus ospravedlniti tento úmysl tvrzením, že
jsme nepřáteli státu. Tomuto paušálnímu
podezření se již nepodrobuji. Je to nejpohodlnější
tvrzení, aby vás zbavilo odpovědnosti. Musím
však říci, že jste s převzetím
našich rodných oblastí k státu nepřevzali
jen blahobyt sudetskoněmeckého území,
nýbrž i povinnost postarat se o sudetskoněmecký
lid, nemůže-li se již státní podpory
zříci. (Potlesk sudetskoněmeckých
poslanců.)