Slavná sněmovno, myslím, že to je dostatečný
důvod, aby bylo co nejdříve uvažováno
a co nejdříve také rozhodnuto o změně
daně z vodní síly, a to tím spíše,
že i pan ministr financí vidí jasně
ze státního rozpočtu a účtu,
že výnos daně z vodní síly klesá.
Z původních 23 mil. Kč vidíme v rozpočtu
dnes 16 mil. Kč, které se očekávají
jako pravděpodobný výnos této daně.
Důvodem, proč klesá, není nic jiného,
než zanikání vodních děl. Daň,
která ničí, nemá oprávnění,
to je jasné, daň, která zdaňuje výrobu
tak, že nelze vyrábět, si zaslouží,
aby byla zrušena, a to co nejrychlejším způsobem,
poněvadž jinak touto cestou zničí se
postupně velké hodnoty našeho národního
hospodářství. Ale bývá zvykem,
že jeden stát následuje druhý v daňových
systémech. Daň z vodní síly jest jedinou
daní, kde jsme nebyli následováni a kde máme
rekord přede všemi druhými státy. Vidíme,
že Rakousko vodu i uhlí zdaňuje stejně,
že Švýcarsko má zdanění
vody 10krát menší, než máme my,
že Italie má pouze uznávací poplatek
ze svých vodních děl, dvacetkrát menší,
než jest naše daň, ale kromě toho Italie
ještě poskytuje zvláštní podpory
na stavbu nových vodních děl. Francie má
pouze nepatrnou dávku, a proto vidíme-li, jak se
vytvořil tento daňový systém i v druhých
státech, pak právem voláme, aby iniciativní
návrh našeho předsedy kol. Berana stal
se předmětem jednání v této
sněmovně, aby se stal skutkem a aby daň z
vodní síly byla zrušena, a nežli bude
zrušena aby alespoň byla snížena na jeden
haléř za jednu hodinovou koňskou sílu.
(Výborně!) Vidíme, že není
nijakým štěstím býti majitelem
vodního díla, vidíme konec konců.
že větší právo na vodu než-li
ten, kdo jí užívá, činí
si pomalu každý v tomto státě. Vidíme
dnes, bylo-li zde voláno právě ve vládním
prohlášení po právní jistotě,
že zejména u vody měli bychom volati my na
našich vesnicích po právní jistotě,
po právu na vodní bohatství zejména
pro ony kraje a pro náš venkov. který ji potřebuje
ke své zemědělské produkci. Chci tím
říci, že nechceme upírati nikomu nárok
na pitnou vodu, že nechceme upírati tento nárok
zejména tehdy, jde-li o stavbu hygienického vodovodu,
ale že přece jen způsob, jakým se postupuje
při stavbách anebo při zamýšlených
stavbách těchto vodovodů, nemůže
nás naplniti uspokojením a nemůže nás
naplniti jistotou, že vlastnictví, které máme,
je skutečně naším. Hovořila o
tom již odtud kol. Tumlířová.
Považuji za svou povinnost, abych se připojil k jejím
vývodům a apeloval na hlavní město
tohoto státu, aby, když již chce vodu z našich
zemědělských oblastí, z našich
oblastí mělnických, mladoboleslavských,
benátských, brandýských, ale dnes
už také z mnichovohradišťských, turnovských
a českodubských, přišlo o tuto vodu
vždycky vyjednávat a mělo ochotu se dohodnouti
také s naším venkovem a ne aby se postupovalo
oním způsobem, jak to správně zde
nastínila kol. Tumlířová a
jak se o tom již také hovořilo v zemském
zastupitelstvu.
A jestliže, slavná sněmovno, jsou to všecko
slasti našeho malého venkovského člověka,
pak chtěli bychom aspoň věřiti, že
tento stát, který podporuje - a my chceme, aby podporoval
podporovati naše slabé a malé domkáře
a chalupníky, náš zemědělský
lid na našich vesnicích. My jsme považovali za
značný prospěch pro všechny naše
malorolníky, jestliže ministerstvo zemědělství
zařazovalo před lety 10 mil. Kč do svého
rozpočtu na podpory na nákup strojů právě
pro ty nejslabší a nejmenší, kteří
sami nemají dostatek prostředků, aby si vhodné
a účelné stroje pro nový způsob
hospodaření zakoupili. Ale musíme trpce žalovati
a velmi si stěžovati, že letošní
rozpočet přes všechny snahy našeho ministerstva
zemědělství po této stránce
nás uspokojiti nemůže, poněvadž
částka 500.000 Kč je velmi malá a
nepatrná v uvážení oněch 85%
malorolníků z celkového počtu našich
zemědělců, a nemůže nás
uspokojiti proto, že tato částka je daleko
nedostatečná, aby nás uspokojila i po stránce
usměrnění výroby, jak to požadujeme
a jak si to musíme přáti.
Musí zde býti upozorněno, bylo-li poskytováno
pouze 10% a nejvýše 20% podpor na nákup hospodářských
strojů, že tudíž tato částka
poskytnutá našemu zemědělství
se zdesateronásobila pro náš průmysl
a pro naše dělnictvo, zejména průmyslové.
(Posl. Mašata: Proto to nebyla subvence zemědělství,
nýbrž dělnictvu a průmyslu!) Správně,
pane kolego! To nebyla podpora našim zemědělcům,
byl to jen prostředek, kterým se naši malorolníci
lákali, aby umožnili život našim průmyslovým
dělníkům. Proto tím spíše
musíme želeti, že je tam částka
tak nepatrná, poněvadž z těchto 500.000
Kč lze poskytnouti na nákup strojů našim
zemědělcům, zdesateronásobíme-li
to. pouze 5 mil. Kč, a kdyby tam bylo 5 mil. Kč,
znamenalo by to 50 mil. Co by to znamenalo v době, kdy
si naše dělnictvo právem stěžuje
na nezaměstnanost, o tom netřeba se zmiňovati,
zvláště vidíme-li zejména v posledních
dobách, že to jsou hlavně i továrny
na hospodářské stroje, které si stěžují
na odbyt, na nezájem a které již jednak propustily
a jednak budou propouštěti další desítky
a sta dělníků, kteří na konec
budou podporováni státem, ačkoli zde s daleko
menšími prostředky by stát umožnil,
aby je naše zemědělství zaměstnalo
samo.
Ke konci bych chtěl dodati, že správně
upozornil pan předseda vlády, že jsme státem
smíšeného hospodářství,
že má u nás stejný význam průmysl
jako zemědělství, že má u nás
stejný význam zemědělství jako
všecky ostatní vrstvy tohoto státu. Chtěl
bych jen k tomu dodati, že jsme státem vysoce produktivním
ve všech oborech podnikání a že v důsledku
toho je povinností naší obchodní politiky,
aby zabezpečila vývoz nejen našeho průmyslu,
nýbrž i výrobků zemědělských.
Je řada možností, zejména ve střední
Evropě, vyvážeti do našich nejbližších
sousedních států, a chtěl bych říci,
že bych si přál, aby ona jednání,
která jsou vedena naší delegací - a
dnes jsou právě zahájena v Berlíně
a v nejbližších dnech budou zahájena v
Rakousku - skončila takovými výsledky, aby
to znamenalo prospěch obou států a vzájemné
lepší obchodně-politické styky.
V národním hospodářství - řekl
jsem to a opakuji to - mají oprávnění
všechny vrstvy, každý má v něm
právo na život. Je proto také nutno, aby byly
respektovány spravedlivé požadavky všech,
a my spravedlivé požadavky všech vrstev budeme
podporovati, neboť spravedlivé hodnocení práce
náleží všem příslušníkům
tohoto státu. Znamená-li to zejména v dnešní
době neklidu, bídy a krise, v dnešní
vážné mezinárodní době
těžký úkol, znamená to zároveň
také od nás všech upřímnou práci
všech lidí dobré vůle, znamená
to, abychom dnes - a zejména dnes - zanechali všech
osobních zájmů a aby nad osobními
zájmy zvítězil národ. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. inž. Richter. Uděluji mu slovo.
Posl. inž. Richter (německy): Dámy
a pánové! Před několika minutami zde
byla položena otázka, zda za daných vnitropolitických
novot má se zde ještě vůbec zaujmouti
stanovisko k rozpočtu na rok 1936. Domníváme
se, že své zásadní stanovisko k rozpočtu
můžeme zaujmouti v každé době bez
ohledu na to, která vláda tento stát odpovědně
řídí, ba jsme toho mínění,
že zde musíme zaujmouti toto zásadní
stanovisko.
Rozpočtem jsme se zabývali podrobně ve všech
jeho kapitolách, zvláště v rozličných
podvýborech a ve výboru rozpočtovém,
a můžeme se zde zříci toho, abychom
v podrobnostech blíže přistoupili k jednotlivým
kapitolám hospodářské skupiny. Stojíme
dnes, pánové, na konci tak zvaných porad
o rozpočtu a právě já, vstoupiv s
mnoha kamarády před několika měsíci
po prvé do sněmovny, si mohu dovoliti říci.
že jsme právě od porad o rozpočtu očekávali
něco docela jiného. Neboť slovo porada připouští
závěr, že rozpočet, na kterém
se po těchto tak zvaných poradách usnášíme,
by byl výsledkem těchto porad. Naproti tomu musíme
konstatovati, že rozpočet se sněmovně
předkládá úplně vypracován
až do posledních číslic a že sněmovně
nezbývá nic jiného, než k rozpočtu
říci ano nebo ne. Mimo to ještě vážený
pan řečník přede mnou s tohoto místa
prohlásil, že ten, kdo jest proti rozpočtu
a proti němu hlasuje, dokumentuje tím svoje nepřátelství
ke státu, protože tu jde o státní rozpočet
a jsme-li proti státnímu rozpočtu, jsme i
proti samému státu. Pánové, stalo
se zde velkou módou, že si každý vykládá
pro sebe podle svého vlastního mínění
slovo demokracie, státní smýšlení,
státní věrnost. Musíme vám
doporučiti, abyste poslali domů celou sněmovnu,
není-li vám příjemno míti oposici,
která se z přesvědčení obrací
proti některé skupině rozpočtu nebo
proti rozpočtu celému. (Potlesk sudetskoněmeckých
poslanců.) Ale muži. kteří jsou
označováni za odpovědné za režii
těchto tak zvaných porad, mohou si blahopřáti,
neboť se jim poštěstila řada uměleckých
kousků, o nichž jsme ještě v posledním
týdnu nemohli předpokládati, že by mohly
býti provedeny tak bez třenic. Podařilo se
vám především projednati rozpočet
jednotlivými výbory, podvýbory a plenem nanovo
ve správné lhůtě při zachování
tak zvaného demokraticko-parlamentního způsobu,
takže se mohlo ještě zabrániti provisoriu
pro první měsíce roku 1936, se kterým
se všestranně počítalo. Dále
se podařil velký umělecký kousek,
že sněmovně byl předložen vyrovnaný
rozpočet, ačkoliv jednotlivým finančníkům
a zvláště také finančnímu
zpravodaji bylo jasno, že vyrovnanost jest pouze formální
povahy a že se na konci r. 1936 bude musit počítat
se schodkem převyšujícím 1.3 miliardy.
Pánové, my, kteří ještě
odpovědně smýšlíme o politické
práci, jsme se často tázali, jak jest koalice
schopna vůbec schváliti takto předložený
a tímto způsobem prý projednaný rozpočet
a vzíti tím na sebe tak těžkou odpovědnost,
jaká se schválením rozpočtu musí
přijmouti při dnešním hospodářském
postavení celého státu. Studoval jsem zevrubně
rozpočet ministerstva veř. prací a musím
se diviti. jak je panu ministru veř. prací možno
oznámiti, že prý má k disposici jednu
miliardu na investiční účely. Tato
miliarda zde není. Poukazovalo se na to, že by se
letos na zlepšení a zřízení nových
nestátních silnic dala k disposici částka
větší o 122 milionů, než
jak tomu bylo vloni. O 122 milionů více.
než jest v zákoně odůvodněno.
Pánové, podíváte-li se blíže
do rozpočtu, můžete konstatovati, že tyto
122 miliony jsou subvence, které byly v dřívějších
letech poskytnuty, ale nevyplaceny, a jestliže již máme
r. 1936 naději, že je bude možno vyplatiti, což
jest otázkou, tu, protože hospodářský
stav bude r. 1936 horší než v letech předchozích,
neznamená to nijak investici, nýbrž zaplacení
dávno splatných dluhů, které by obchodník
normálně nebyl býval směl nechat tak
dlouho vůbec nekryty. Jde o to, aby se iniciativy chopil
stát a aby stát vytvořil předpoklady
k zaměstnání dodatečných pracovníků.
Různí koaliční poslanci na tyto mé
vážné pochybnosti odpověděli,
že je nutno býti členem sněmovny po
mnoho let, aby se získala správná představa
o sněmovních zvyklostech a o chodu samé sněmovny.
Domnívám se, že dlouholetý zvyk na tento
systém musí časem vyloučiti každou
schopnost kritiky, a jsem proto toho mínění,
že odpovědně kritisovati tento systém
mohou právě ti lidé, kteří
sem byli posláni z velkého množství
lidu ještě před nedávnem. Nezáleží
nám nikterak na tom, abychom si dlouholetým zvykem
osvojili rutinu, která se může projeviti jen
ve výkonu tak zvané parlamentní mašinerie,
nám může záležeti pouze na tom,
abychom zde v parlamentě konali praktickou, positivní,
ale i odpovědnou práci. Rutina, pánové,
nebyla nikdy naším primérním požadavkem.
Nemůžeme tedy také přisvědčiti
chvále, kterou pěl pražský německý
rozhlas o rychlosti projednávání rozpočtu,
zvláště proto nikoliv, protože tato rychlost
by musila nutně být vykoupena ztrátou na
důkladnosti, ztrátou na věcnosti a konečně
i ztrátou na odpovědnosti příslušných
činitelů. Stalo se zde zvykem, že se na toho,
kdo si troufá kritisovati parlamentní formy a špatně
užité formy demokracie, díváte docela
jako na nepřítele státu a nepřítele
demokracie a snažíte se ho takto uvésti ve
špatnou pověst. Proti tomuto jednání
se musím ohraditi a jestliže jsem kritisoval formu
tak zvaných porad o rozpočtu, stalo se to jen z
přesvědčení, že nemůžeme
připustiti, aby se tento parlament stal druhým Hydeparkem
v Evropě. Může se říci, že
anglický Hydepark jest mimořádným
demokratickým zařízením, protože
jest tam každému člověku dovoleno, aby
beztrestně zaujal stanovisko ke všemu a vůči
každému, aby hovořil o tom a onom, aniž
vláda měla někdy v úmyslu, zaujmouti
k tomu, co tam bylo řečeno, v jakékoliv formě
stanovisko. Věříme však, že by
se každý Angličan energicky ohradil proti tomu,
kdyby se řeklo: "Máte v Londýně
Hydepark a proto jste demokratickou zemí." Pro odpovědnější
projednávání rozpočtu mluví
také to, že celá veřejnost dnes od státu
očekává zmírnění hospodářských
poměrů. Po uplynulém zhroucení soukromého
hospodářství se očekává,
ze pro oživení hospodářství vystoupí
nyní iniciativně stát, a předpoklad
pro tyto nutnosti se spatřuje ve státním
rozpočtu. Stanovisko široké veřejnosti
předstihlo dávno stanovisko jistých rozhodujících
činitelů. Dnes jest nám již dávno
jasno, že již nejde o jeden z oněch cyklických
kruhů, které v posledních desetiletích
otřásaly hospodářstvím, je
nám jasno, že vrchol krise, ke kterému jsme,
jak se zdá, již dávno dospěli, nebude
automaticky vystřídán stoupající
linií hospodářství. Širokým
masám obyvatelstva jest jasno, že zde jde o strukturní
změnu hospodářských předpokladů
a ze tato změna byla způsobena hlavně politickými
vlivy posledních 20 let. Zvláště sudetští
Němci by o tom dovedli mluviti, neboť právě
náš průmysl a naše živnosti měly
dříve ve velké rakousko-uherské monarchii
velké odbytiště roztříštěno.
Byly to na konec také politické vlivy, které
celé světové hospodářství
přivedly do absurdnosti. Po této stránce
získávají ovšem na důležitosti
činitelé, kteří volně nakládají
politickou mocí a politickou odpovědností
a kteří jsou jedině s to, aby oživili
hospodářství s politické strany. Musíme
konstatovati, že v tomto směru odpovědná
vláda tohoto státu vykonala málo. Bylo sice
tu a tam něco podniknuto, ty a ony hrubé nesrovnalosti
odstraněny, ale můžeme konstatovati, aniž
bychom mohli býti označeni za kverulanty, že
vláda nepředložila velký program činnosti
k oživení hospodářství. Několik
měsíců jest veřejnost zaplavována
zprávami, že na investice byly dány k disposici
miliardové částky. Když jsme vstoupili
do parlamentu, byl to pan předseda vlády Malypetr,
který tehdy veřejnosti oznámil, že na
investiční účely jest prý k
disposici 5 miliard, a během rozprav o rozpočtu
jsme slyšeli od pana ministra soc. péče, že
hospodářství má být přiděleno
tolik a tolik miliard. Pánové! Domníváme
se, že to jsou mylné způsoby k upokojení
veřejnosti, neboť tyto miliardové částky
vydali a vynaložili jsme na investice v letech dřívějších.
Jsme toho mínění, že se v investičním
programu musí pokračovati, jsme však toho mínění,
že pokračování v těchto investicích
nemůže nikterak vésti k vytvoření
zvýšené kupní síly, a jediné
na vytvoření zvýšené kupní
síly vůbec záleží. Proto se domníváme,
že by se jednou musilo přijít přímo
nebo oklikou zpět k návrhu, který jsme předložili
v soc.-politickém výboru vládě, neboť
to nejde, aby to neb ono ministerstvo oznamovalo, že prý
má k disposici miliardy, a zkoumáme-li zevrubně
rozpočet, shledáme, že z těchto miliard
má býti sto milionů odečteno. Možnost
vidíme jen v rozšíření státního
úvěru, ve vydání tak zvaných
směnek k opatření práce. Velkorysá
nouzová opatření nemohou dnes již prostě
býti provedena bez spolupůsobení státu
a Národní banky. Musíme proto v zájmu
veškerého pracujícího obyvatelstva tohoto
státu žádati, aby Národní banka
vystoupila ze své dosavadní reservy, protože
již není možnosti uskutečniti cestou soukromých
půjček byť jen nejmenší iniciativu
k novému rozvinutí kupní síly. Stát
tu tedy má povinnost zakročiti, neboť jen opatřením
úvěru, který může opatřiti
jen stát, je možno vytvořiti předpoklad
pro hospodářské oživení.
Jest správné, tvrdí-li různé
strany, že vydání tak zvaných směnek
k opatření práce jest zatížením
budoucích let. Co však dělá vláda
dnes? Podívejte se na kapitolu dluhů v státním
rozpočtu a v účetní uzávěrce.
Není v nich obsaženo postrašující
zatížení budoucnosti? Nynější
dluh činí 7 1/2 miliardy, zatížili jsme
již léta napřed, aniž byl však k
zapravení těchto krátkodobých dluhů
vytvořen předpoklad. Nebyla zde budoucnost daleko
zatížena, aniž byl vytvořen předpoklad
pro objevení nových daňových pramenů
a nového uspořeného kapitálu? Nevidíme
ve formě zřízení úvěru,
kterou propagujeme, nikterak nebezpečí, neboť
rozšířením úvěru, zvýšením
kupní síly bude zároveň vytvořen
i nový zvýšený daňový
příjem. Naším návrhem by se umožnilo,
aby znovu ožilé hospodářství
vytvořilo nový úsporný kapitál,
čímž jest dán předpoklad ke konsolidaci
trvajících krátkodobých dluhů
vydáním nových dlouhodobých půjček.
Jest pravda, že si i dnes řada lidí ještě
nedovede představiti, že oběh hotových
peněz, směnek nemusí být v přímé
souvislosti s tak zvanou zlatou úhradou. V našem návrhu
se spatřuje nebezpečí pro stabilitu měny
a jest obava, aby vydáním směnek k opatření
práce nebyla způsobena inflace.
Musím si na tomto místě dovoliti upozorniti
odpovědné činitele ještě jednou
na to, že tyto obavy nejsou oprávněné.
Omezili jsme svůj návrh jednak tím, že
by se tyto směnky mohly vydati jen v té výši,
která se rovná rozdílu mezi dnes abnormálním
oběhem bankovek a oběhem bankovek ve výši
7 1/2 miliardy Kč, na který se díváme
jako na normální. V tomto omezení vytvoření
úvěru vidíme ochranu před tím,
aby nebyla naprosto možná inflace. Jest nutno poukázati
také na to, že tvoření úvěru
ve formě našeho návrhu bylo prováděno
vždy i v dřívějších letech
a desetiletích. Přemýšlejte o tom, co
dělaly obchodní banky v posledních desetiletích,
když zavedly především finančně
vytvoření blahobytu, který vyplýval
z rozvoje průmyslového vývozu. Obchodní
banky prováděly ve velkém měřítku
zřizování úvěru, při
čemž vydávaly úvěry na základ,
který se mohl často označiti za fiktivní.
Neboť není správné, aby se úvěry
propůjčovaly jen na naprosto likvidní krycí
základ. Odkazuji tu na př. na největší
finančně-politický umělecký
kousek, který se stal vytvořením rentové
marky a stabilisováním říšské
marky v Německu. Ani to nebylo nikterak založeno na
likvidním krycím základě, neboť
krytí rentové marky chyběl tehdy především
předpoklad, který jest pro krytí nutný,
totiž likvidnost. Tehdy, když president Říšské
banky Schacht vytvořil rentovou marku, aby stabilisoval
říšskou marku, neměl v rukou vůbec
žádných likvidních úhradních
prostředků, a jestliže chceme dnes u vědomí
velikých reserv vydati ve stanovené výměře
směnky k opatření práce, musíme
říci, že likvidní úhrada těchto
směnek jest i částečně pohotově,
že však tato úhrada v likvidní formě
nutná není, protože je odůvodněna
hodnotami, které tuto zvýšenou práci
tvoří.
Tento postup, užívaný normálně
bankami při tvoření úvěru,
může dnes obstarati toliko sám stát.
Soukromé hospodářství jest vyčerpáno,
nový úsporný kapitál nebude vytvořen.
Kdo má tedy vytvořiti zvýšenou kupní
sílu? Kdo má iniciativně oživiti hospodářství,
nemůže-li tak učiniti jediný hospodářský
činitel, který jest toho schopen, totiž stát.
Řekl jsem již, že předpokladem vydání
směnek k opatření práce musí
býti přirozeně také, že budou
v krátkém čase likvidovány. Tento
předpoklad jest dán tím, že znovu oživené
hospodářství umožní objevení
nových daňových pramenů a že
vytvoření nového úsporného
kapitálu dovolí vydání dlouhodobých
půjček. Jsme-li dnes proto ještě toho
mínění, že oživení hospodářství
může býti dosaženo jen třemi předpoklady,
které zde ještě uvedu, jest to podle mého
mínění politování hodný
omyl, který bude zaplacen statisíci existencí.
V těchto kruzích převládá mínění,
že hospodářské oživení může
býti jen financováno: za prvé vydáním
půjček na volném trhu, za druhé úsporami
v hospodářství a za třetí financováním
tohoto oživení daněmi. Jest jasno, že
všech těchto tří prostředků
nelze již při dnešních poměrech
užíti.
Vydání půjček na volném trhu
bylo v sociálně-politickém výboru
zevrubně uváženo. Byly to jisté koaliční
strany, které opravdově věřily, že
touto cestou jest možno iniciativně postupovati. Tyto
strany musily samy poznati, že cesta vydání
půjček na volném trhu již schůdná
není, protože na jedné straně volný
trh již tyto prostředky opatřiti nemůže
a jestliže tyto prostředky budou volnému trhu
odňaty, bude na druhé straně soukromé
hospodářství o tuto sumu oslabeno, takže
na druhé straně jest možno zvýšenou
kupní sílu ztratiti. Co se týká financování
investic kapitálem ušetřeným samým
hospodářstvím, je každému jasno,
že hospodářství již dnes žádným
kapitálem nedisponuje, neboť kdyby jím disponovalo,
bylo by jej dávno dalo do investic. Jest jasno, že
hospodářství, které již 6 let
jest zatíženo statisíci nezaměstnanými,
aniž za to obdrželo positivní protihodnoty, není
již s to, aby hodilo na vážky vlastní
kapitály a tak hnulo hospodářským
stavem. Třetím prostředkem jest financování
hospodářského oživení daněmi.
Ve finančním zákoně bylo rozhodnuto,
aby berní šroub byl trochu utažen. Sám
rozpočtový zpravodaj řekl, že se již
dávno vžil poznatek, že utažení daňového
šroubu má obyčejně za následek,
že se částka, které se má tímto
způsobem dosíci, nezíská, protože
hospodářství trpce reaguje na utažení
daňového šroubu, poněvadž určité
hospodářské kruhy prostě hynou. Těchto
tří cest nemůže býti tedy užito
k novému oživení trhu nebo k vytvoření
zvýšené kupní síly.
Dříve, než náš návrh ještě
jednou podrobně odůvodním, chtěl bych
požádati, abyste sledovali můj myšlenkový
postup. Při úvaze o hospodářských
spotřebitelích a výrobcích můžeme
předem vyloučiti vrstvy, které jsou stabilním
činitelem, - to jsou státní zaměstnanci
a poživatelé důchodů, kteří
jsou vázáni na pevné částky
právě tak na straně vydání
jako na straně příjmů a mohou býti
při úvaze o tomto hospodářsky nestálém
zjevu vynecháni. Poznáváme, že jde o
to, aby byl oživen průmysl spotřebních
statků. To má za následek předpoklad,
že zvýšenou kupní silou budou především
vybaveni spotřebitelé. Ale konsumenty průmyslu
spotřebních statků jsou ve skutečnosti,
vyloučíme-li vlivy vývozu, právě
ti lidé, kteří v tomto průmyslu spotřebních
statků sami pracují. Oživiti průmysl
spotřebních statků tedy znamená posíliti
kupní sílu těch, kdož v těchto
hospodářských odvětvích pracují.
Řeknete na to, že není možnosti, aby tento
železný kruh byl proražen.