Bylo-li zde mluveno o snížení osevních
ploch, a to způsobem velmi nelaskavým, se stanoviska
malých domkářů a rolníků
do 5 ha, pak přece kol. Danihel musí vědět,
že do výměry 5 ha omezení plochy se
nevztahuje na naše zemědělce, a žádal-li,
aby mu bylo jasně odpověděno na otázku,
kterou striktně položil, zda při posuzování
redukce osevních ploch bude či nebude postupováno
stranicky, odpovím mu jasně: Nebude postupováno
stranicky, ale hospodářsky, bude postupováno
tak, jak toho zájmy celku a všech zemědělců
vyžadují. (Předsednictví převzal
místopředseda Mlčoch.)
Kol. Schwarz zde hovořil o řízeném
hospodářství. Uznal jeho výhody, uznal
nutnost, abychom své hospodářství
skutečně řádným způsobem
do budoucna usměrnili, jen se tázal, jak bude postupováno,
za jakým cílem a jakými metodami. Pak vydedukoval
řadu motivů a došel k určitým
závěrům, se kterými je jistě
nutno se otevřeně vypořádat.
Kol. Schwarz zde jasně řekl, že při
řízeném hospodářství
tak, jak jsme je začali prováděti v obilním
monopolu, se pomohlo jedněm, protože se zvyšovaly
ceny, čímž klesala spotřeba, poněvadž
konsumenti při zvýšených cenách
nemohou kupovat. Považuji za nutné zde připomenouti,
co je již dnes jasné všem našim konsumentským
vrstvám, že není rozhodující,
co musejí zaplatiti za výrobek, nýbrž
to, jakou mají tržbu, jaké služné
nebo jakou dostávají mzdu, nebo mají-li vůbec
zaměstnání. Ale vy byste mně mohli
namítnouti, že je to jen fráse. Proto bych
se chtěl konkretně přidržeti toho jeho
výroku, že se ceny zvyšovaly a tím snižovala
schopnost nákupu. Tady snad mně bude dovoleno upozorniti
na cenu pšenice a na to, jak se vyvíjela. Jsou to
úřední data, ze kterých vidíme,
že v době, která je nejdražší
- přidržme se nejdražšího měsíce
v roce, t. j. června - v červnu stála pšenice
r. 1931 150 až 170, r. 1932 141 až 154, r. 1933 157
až 173, r. 1934, t. j. před monopolem, 152 až
162 a r. 1935 177 až 193. Má tedy pravdu kol. Schwarz
říká-li, že se cena zvýšila.
Cena pšenice se skutečně zvýšila,
nikoli překotně, ale na míru úměrnou.
On však dále řekl: Tím se snížila
spotřeba. Snížila-li se spotřeba, znamená
to, že se musely zdražit výrobky, které
konsument kupuje, nikoli pšenice, ale mouka. Bude jistě
velmi dobře, podíváme-li se na vývoj
ceny mouky, a zase si vezmeme nejdražší měsíc,
aby se nemohlo říci, že operujeme ciframi,
které se nedají srovnati.
U mouky měsícem nejdražším, jak
každému známo, je měsíc červenec;
a pak vidíme, že cena mouky dvojnulky hrubé,
to jest oné mouky, která se v konsumu jako jediná
dnes prodává, i v minulých letech měla
tento vývoj. Kdežto r. 1931 stála mouka hrubá
nula v maloobchodě, podle úředních
čísel, opakuji, v červenci 3.03 Kč,
r. 1932 2.80 Kč, r. 1933 2.95 Kč, r. 1934 2.85 Kč
a r. 1935, to jest dnes úřední cena, o které
víme, že není dodržována, prodává
se pod ní, 2.90 Kč, pak bych chtěl věděti,
jak mohl kol. Schwarz přijíti k takovému
závěru, když jsem dokázal a dovodil
čísly, že konsument neplatí dnes za
mouku ani o 1 haléř více než platil,
když zemědělec tržil za obilí o
20 až 30 Kč méně.
Ale mohli byste mi namítnouti, že taková situace
je v tuzemsku. Podívejte se však na to v druhých
státech. Tam cena mouky není levnější.
Pro nás jsou rozhodující nejbližší
státy střední Evropy; a tu dnešní
cena mouky na př. v Německu je 2.74 Kč, v
Rakousku 3.67 Kč, tedy cena, která nejen odpovídá
naší, nýbrž ještě ji v Rakousku
podstatnou měrou převyšuje.
Kol. Schwarz zde také řekl, že stoupají
zásoby zboží právě v důsledku
poklesu konsumu. Pravda, stoupají naše zásoby
obilí. Stoupají a hromadí se z důvodů,
které nejsou tam, jak ukázal kol. Schwarz,
ale z důvodů jiných, k nimž mně
bude dovoleno, abych se ještě vrátil. Dovodil
jsem již, že je mylná dedukce kol. Schwarze,
kterou zde vyvodil, že vysoké ceny nesmí jíti
na účet spotřebitelů, poněvadž
úměrné ceny obilí nešly na účet
spotřebitelů. Jestliže kol. Schwarz
zdůrazňoval, že zemědělství
musí jíti druhou cestou, snížením
výrobních nákladů, pak bych chtěl
říci, že na tuto cestu, na kterou nám
bylo poukazováno s druhých stran po řadu
let, jsme byli ochotni se dát, že jsme se po ní
také dali a čekali marně léta, až
se sníží potřeby, které zemědělec
musí nakupovat. Léta jsme marně čekali
a nedočkali se. Proto nám nikdo nemůže
vyčítati, že tato cesta je pro nás dávno
neschůdná a že nás nikdo nikdy na tuto
falešnou cestu nezatlačí.
Slavná sněmovno! Bylo zde také, řekl
bych, velmi netakticky, ale velmi šikovně použito
úsloví, že je otázka, zda svoboda je
zlo nebo omezování svobody je zlem. A bylo zde pak
dovozováno, že naše hospodářství
se řídí onou cestou, která znamená
a má prý znamenat, že svoboda je zlo. A že
prý touto cestou zejména bylo postupováno
v době, kdy se jednalo o zabezpečování
obilních cen. Chtěl bych o tom říci,
že je to omyl, poněvadž jestliže kol. Schwarz
tady upozorňuje, že monopol by mohl býti a
byl by přijatelným i pro něho, kdyby místo
nynějšího systému byla pouze stanovena
povinnost obilní společnosti převzíti
nabídnuté obilí za stanovené ceny,
pak mu na to musím odpovědět, že tato
forma by byla všem zemědělcům nejpřijatelnější,
ale, vzácné shromáždění,
je tady otázka, je-li také tato forma a tato cesta
možná. Pokud vidíme, že monopol má
povinnost odebrati všecko obilí, a z té povinnosti,
kterou loňského roku měl, mu pak ke konci
roku zbylo zásob 39.000 vagonů pšenice, 13.000
vagonů žita, skoro 8000 vagonů ovsa a skoro
5000 vagonů ječmene, pak prosím, ať
mně odpoví kol. inž. Schwarz, kdo by
poskytl obilní společnosti prostředky na
to, aby uhradila ztráty, které by jí vznikly.
Říká-li kol. Schwarz, že by jistě
rolník neprodával nikomu levněji, měl-li
by zabezpečeny ceny obilního monopolu, věřím
tomu, ale rád bych znal soukromou společnost, jakou
je naše československá obilní společnost,
která by byla ochotna z lásky k národu prodělati
stamiliony Kč ročně. A měla-li by
býti tato částka požadována od
našeho státu, nevím, zdali by rozpočet
našeho státu toto zatížení dosti
dobře snesl. Myslím naopak, že všecky
druhé vrstvy by měly býti vděčny
za to, že náš zemědělec nese nejen
výhody monopolu, nýbrž že i všecky
nevýhody si nese naše zemědělství
samo.
Hovoří-li kol. inž. Schwarz o tom, že
režie obilní společnosti je veliká,
pak bych mu na to chtěl odpověděti, že
je-li režie obilní společnosti 30 hal. na 1
q a zdá-li se tato částka někomu velkou,
neznám nikoho, kdo by byl do monopolu uměl hospodařiti
levněji.
A pak končí kol. inž. Schwarz, že
této hospodářské politice nelze vysloviti
důvěru. Myslím, že tento jeho konec
je ve velikém rozporu s řečníky, kteří
zde již měli příležitost promluviti
za národní sjednocení, ať už to
byl posl. Ježek anebo kol. inž. dr. Toušek,
který výslovně prohlásil, že
hospodářský plán Hodžův
je dobrý, a schválil tento plán.
Slavná sněmovno, dr. Toušek se zde jasně
vyslovil pro plán vlády. Znamená to - chci
věřiti - také souhlas celého klubu
národního sjednocení s tímto plánem.
Myslím, že se tak stalo právem a že se
tak stalo dobře, poněvadž hospodářský
plán - a bylo to už dokázáno skutky
- není pro nás cílem, jak se u mnohých
stran s tímto plánem operovalo, nýbrž
hospodářský plán není pro nás
ničím jiným než programem soustavné
práce pro všecky vrstvy, pro národ a pro stát.
(Výborně! - Potlesk.) Plánovat,
to znamená ne někoho omezovat, ne někoho
vázat, ale to znamená řídit, usměrňovat,
znamená to vyrovnávat nespravedlnost a zabezpečiti
sociálně slabé. Vázané hospodářství,
a myslím, jedině vázané hospodářství
- jsem o tom hluboce přesvědčen - je cestou
ke smíru mezi jednotlivými vrstvami národa,
je cestou také k hospodářskému míru,
je cestou, na které není a nebude nikdy poražených,
na které není také vítězů,
kde jeden neroste na úkor druhého, ale kde vítězí
pouze a výhradně zájmy celku, prospěch
všech vrstev, prospěch zemědělství,
prospěch konsumentů i prospěch vrstev zprostředkovatelských.
Obilní monopol, který jest prvním článkem
řízeného hospodářství,
můžeme tak říci s plným vědomím
odpovědnosti, v druhém roce jeho trvání
se plně osvědčil. Obilní monopol tak,
jak se uvedl, respektoval - opakuji a podtrhuji to - zájmy
všech vrstev, spolupracoval se všemi, kdož se dříve
zabývali obchodem s obilím. Obilní monopol,
pravda, způsobil úplný převrat v obchodování
s obilím, ale nezavinil zmatky, které mívá
a které je nutno tolerovati každému velkému
opatření. Obilní monopol má dvě
velké výhody. Zabezpečil našemu zemědělství
ceny a, jak už jsem zdůraznil, zabezpečil také
odbyt. (Posl. Danihel: Ale nie rovný!) Rovný
odbyt všem. (Posl. Longa: Ale nie rovné ceny!)
Ceny takové, jakých bylo možno docíliti.
Řekl jsem vám jasně, pánové
ze Slovenska, co je naší snahou, ale uznáte,
že rozpětí - opakuji to znova - těch
set kilometrů, které dříve jste vy
pocítili sami na sobě, dnes cítíte
už daleko méně, ale myslím, že
v tomto směru měli bychom míti také
důvod k tomu, kdybychom chtěli apelovati na stejné
ceny.
Pánové, podívejte se, jsou výrobky,
které vyrábíme u nás a které
dovážíme k vám a které jsou u
nás levnější a u vás dražší.
Je to také opačně. Vždyť vaše
víno je u vás levnější a u nás
dražší. To potvrzuje jenom to, co já říkám.
My musíme dopláceti na sta kilometrů, které
jsou mezi Slovenskem a Prahou. Je řada produktů,
při kterých opačně my bychom byli
vděčni, kdyby se mohly prodávati za stejné
ceny u vás jako u nás, poněvadž by se
tím zvýšil podstatně jejich odbyt, zejména
produkty průmyslové. A vy víte, že to
lze těžko udělati. Chceme to a je to naším
programem. Řekl vám to jasně pan předseda
vlády ve svém prohlášení.
Ale řekl jsem, že obilní monopol má
nejen velké výhody pro naše zemědělství.
Musím zde upozorniti, že teprve obilní monopol
to byl, který jasně ukázal na bídu
našeho venkova, našeho zemědělského
stavu. Jestliže během 4 prvých měsíců
po žních bylo dodáno obilní společnosti
více jak 72% všeho obilí, pak je to dokladem
těžkých poměrů, které
panují ještě v době obilního
monopolu na naší vesnici, a myslím, že
není důvodu k tomu, aby kdokoliv vyčítal
ceny, které obilní monopol našemu zemědělství
zabezpečil.
Ale, pane kolego, chtěl bych dojíti také
k tomu, o čem vy jste se zde zmínil, k hodnocení
jakosti. Tato slavná sněmovna pamatuje, že
jsme k nám dováželi desítky tisíc
vagonů pšenice ročně a že se k
nám tato pšenice dovážela i v době,
kdy už naše zemědělství vypěstovalo
dostatek vlastní pšenice, a že se sem tato pšenice
dovážela v době, kdy zástupci konsumentských
vrstev nám dokazovali, ze je tento dovoz nutný ne
proto, že bychom pšenici neměli, nýbrž
proto, že dovážená pšenice má
lepší jakost a v důsledku toho poskytuje nám
také mouku lepší jakosti. A zde vidíme,
že to není nevýhoda, nýbrž že
to je veliká výhoda obilního monopolu, že
teprve on to byl, který umožnil spravedlivé
hodnocení jakosti obilí. (Posl. Danihel: A znemožnil
dovoz, pravda, pán kolega?) Znemožnil v tom smyslu,
jak se k nám dříve dováželo.
Jsem rád, pane kolego, že na to upozorňujete.
(Výkřiky. - Místopředseda
Mlčoch zvoní.) Pravda, obilní monopol
to byl, který nám umožnil dovoz cizozemské
pšenice v době, kdy naše spřátelené
státy na tomto dovozu musely v důsledku nedostatku
skladišť trvati, to je v době po žních,
aniž otřásl cenovou politikou, kterou jsme
v době monopolu sledovali. (Posl. Danihel: To ešte
nevieme!) To je, myslím, veliká výhoda
obilního monopolu. Ale jestliže - abychom se, pane
kolego, vrátili k té jakosti - dříve
konsumenti volali do řad našich zemědělců
po jakosti pěstovaných výrobků, pak
myslím (Posl. Danihel:...že tá slovenská
pšenica sa vyrovná americkej?), že dnes naše
zemědělství této jakostní produkce
dosáhlo, neboť skutečně již vyrobilo
pšenici jakostnější nežli cizina.
V té době zasluhuje si právě ze řad
konsumentů uznání a nic jiného nežli
alespoň trochu uznání.
Služba konsumentovi - tak jste volali, pánové,
v době před monopolem - záleží
ve službě a v soutěži jakosti. Chci říci,
že tak chceme rozuměti službě konsumentovi
i v řízeném hospodářství
a že tato služba v řízeném hospodářství
musí tkvěti hlavně v soutěži
jakosti výrobků, nikoli v podbízení
cen na její úkor. Kvalita pšenice však
má ještě svůj jiný mimořádný
a zvláštní význam, na co tady bylo upozorněno
s mnohých stran, totiž pro hromadění
se pšeničných zásob. Každý,
kdo rozumí jen trošku naší zemědělské
produkci, ví, že tvrdá pšenice nemá
onen výnos jako pšenice měkká. A právě
tady může diference cen způsobiti to, po čem
všichni voláme, nejlepší jakost, ale i
zmenšení sklizně a v důsledku toho odstranění
tíživosti uskladnění. (Posl. Danihel:
Všetky druhy sa tam zosypú a tak sú tam nahromadené!)
Podívejte se, pane kolego, přál bych
si velmi toužebně a vroucně, aby kdokoliv,
když chce mluviti o zemědělské produkci,
se šel alespoň podívati do chalupy, a chce-li
někdo hovořiti o tom, že se sesype pšenice
a proč se sesype, aby si udělal alespoň jednou
v životě exkursi do mlýna, kde mu každý
mlynář a každý stárek řádně
vysvětlí, proč je nutno pšenici míchati
a jaký to má důsledek ve službě
našemu konsumentovi. (Potlesk.) Obavy z hromadících
se zásob, o kterých tady hovořil pan kol.
inž. Schwarz, jenž říkal, že
se zásoby hromadí proto, že jest zemědělcům
dávána premie na pěstování
pšenice, nejsou a nebudou tísnivé u nikoho
při správné cenové politice, a ke
snížení těchto přebytků
a zásob dojdeme oněmi cestami, o nichž jsem
se zmínil, nikoli však navrhovaným snižováním
cen pšenice, nýbrž naopak zvýhodněním
pěstování jakostních pšenic.
Osev pšenice roste, ale nikoliv, opakuji, pro její
vysokou cenu, jak se namnoze tvrdí, poněvadž
jsem dovodil, že tato cena je úměrná,
ale osev pšenice se zvyšuje pro nízkou cenu ostatních
plodin, ať je to řepa cukrová, ať olejniny
nebo jiné náhradní plodiny nebo krmivové
rostliny. Poněvadž se zde hovořilo o krmivové
politice, o cenové politice našich krmiv, je jasné,
že právě umožněním pěstování
krmiv bychom si podstatnou měrou mohli snížiti
osev pšenice. Ovšem jejich pěstování
je dnes nevýhodné při nerentabilní
naší produkci živočišné. Každý
ví, že zemědělská produkce je
různorodá, ale že se vzájemně
podmiňují všechny její obory. Každý
ví, že bez zabezpečené produkce živočišné
nelze na trvalo stabilisovat ceny produkce rostlinné, právě
jako bez zabezpečení produkce rostlinné nelze
na trvalo zajistiti produkci živočišnou. Žádáme
proto právem, aby stálá nejistota před
budoucností našich zemědělců
byla nahrazena jistotou, která umožní takovou
úpravu zemědělské výroby, aby
se vyhovělo zájmům všech.
Dovodil jsem, že obilní monopol se plně osvědčil,
že prospěl našemu venkovu a zemědělství
a že nepoškodil konsumenta. Proto právem dnes
voláme, aby obilní monopol stal se institucí
trvalou (Výborně!), aby se tím umožnil
rozvoj dalšího podnikání ke prospěchu
celého státu.
Volám-li, aby monopol stal se institucí trvalou
právě proto, aby našemu zemědělci
byla vrácena jistota a aby byly také zlepšeny
nejen naše hospodářské, nýbrž
i kulturní poměry vesnice, pak musím těžce
žalovat, že vývoj kulturních poměrů
na vesnicích nevytváří se tak, jak
by bylo v zájmu všech, v zájmu celého
národa. Vidíme, že je zde řada opatření
kulturních, která slouží městu,
ale která nevýhodou prostředí jsou
odpírána venkovu. Chtěl bych se zmíniti
po této stránce zejména o otázce soustavné
elektrisace našeho venkova. Chtěl byl velmi žalovat,
že zájmy našeho venkova nejsou v tomto směru
dostatečnou měrou respektovány. Je pravda,
že bylo povoleno na soustavnou elektrisaci v minulých
10 letech celkem 268 mil. Kč, ale je také pravda,
že bylo vyplaceno pouhých 196 mil. Kč, takže
zbývá vyplatit ještě 72 mil. Kč
podpor, které byly již povoleny. Sledujeme-li náš
státní rozpočet, pak vidíme, že
položka na soustavnou elektrisaci našeho venkova je
soustavně snižována. Vidíme, že
kdežto od r. 1929 bylo v rozpočtu 35 mil. Kč,
od r. 1932 bylo tam již pouze 25 mil. Kč a od r. 1934
docela pouhých 10 mil. Kč. Tu vidíme, že
na našich vesnicích se stavělo, že se
elektrisovalo právě v oněch dobách,
kdy ve státním rozpočtu byly částky
35 mil. Kč a 25 mil. Kč a kdy naši venkované
mohli právem očekávat, že tyto částky
budou také vyplaceny a že se dostanou i jim příslušné
podpory tak, jak jim to bylo v době elektrisování
slibováno našimi státními orgány.
A tak jsme došli k onomu zjevu, že se velmi rychlým
tempem stavělo, ale pomalým tempem se potom vyplácely
podpory, které byly také velmi pomalu povolovány.
Ve víře, že slibovaná podpora bude vyplacena,
bylo potom povoleno těchto podpor v Čechách
3069, na Moravě a ve Slezsku 1487, na Slovensku 776 a na
Podkarpatské Rusi 78. Všechny tyto částky,
kdyby byly vypláceny dosavadním tempem a částkou
10 mil. Kč ročně, byly by vypláceny
až teprve do konce roku 1943, tedy do doby, kdy částka,
která bude poskytnuta jako podpora, byla již dávno
nejen vyčerpána debetními úroky, ale
kdy tyto debetní úroky činí již
částku daleko větší, než
bude činit slíbená podpora.
Ale kromě toho elektrisovaly další obce v téže
době a tak vidíme, že od 1. května 1932,
kdy už nebyla povolena žádná podpora,
nahromadilo se v ministerstvu veřejných prací
z Čech 524 žádostí, z Moravy a Slezska
200, ze Slovenska 351 a z Podkarpatské Rusi 26,
celkem 1101 žádostí, které si vyžádají
asi 55 mil. Kč podpor a které při 10milionových
částkách ročně byly by vyplaceny
až teprve do konce roku 1949, ačkoliv bylo stavěno
před r. 1932.
Ale nejen že je řada obcí, které elektrisovaly
ve víře ve slíbenou podporu státní,
je zde ještě řada obcí, a těch
je více než 6800, které čekají
na elekrisaci, a bylo správně upozorněno
na to pány ze Slovenska, že jsou to obce zejména
na východě republiky, že jsou to zejména
obce na Slovensku a Podkarpatské Rusi, právě
tak jako v chudých oblastech Čech, a to obce se
3 3/4 mil. obyvatel, kteří si také zaslouží
oněch výhod, které přináší
civilisace a kultura. (Potlesk.)
Chci říci jasně, že nelze souhlasit
s takovouto soustavnou elektrisací venkova, s takovou soustavnou
elektrisací, která se mění v soustavné
sliby a v soustavné zadlužování našich
nejchudších. Žádáme proto, a žádáme
to právem, změnu podpor pro naši elektrisaci
po způsobu návrhu našeho regionalistického
ústředí, návrhu, který byl
již také přijat, jak jsem měl příležitost
viděti ze zprávy pana ministra veřejných
prací, tímto ministerstvem. A to nejprve převzetím
dluhové služby za povolené už anebo za
ony žádosti, které budou povoleny a musejí
býti povoleny v zájmu víry ve státní
akce. Za druhé pak pokračováním v
elektrisaci obcí podle tohoto plánu. Podporovati
obce, které již elektrisovaly a nedostaly dosud podpory,
podporovati také obce, které dosud neelektrisovaly,
ale mají na to právo, je příkazem
sociální spravedlnosti. Při těchto
podporách měli by se také zamyslit všichni
nad otázkou, která je tak často uváděna
na přetřes, otázkou návratu k půdě,
kolonisace. Tak často se hovoří o návratu
na náš venkov, tak často se hovoří
o vylidňování venkova, které je způsobeno
právě tím, že města poskytují
řadu zejména kulturních výhod proti
naší vesnici. Učiňte život na naší
vesnici snazší, příjemnější,
učiňte život naší vesnice takovým,
aby se stal rovnocenným životu všech ostatních
vrstev našeho národa, a pak nebude třeba hovořit
o vylidňování, poněvadž nikdo
potom z našich vesnic nebude utíkat, ale rád
se tam bude každý zpět vracet.
Hovoří-li se o elektrisaci, je také nutno
hovořiti ještě o tom, že elektrický
proud i tam, kam bývá zaveden, v mnoha případech
nelze dosti dobře používat pro jeho příliš
vysokou cenu. Jestliže chceme hovořit o ceně
elektrického proudu, pak se musíme také podívat
na ony částky, které tvoří
podstatu ceny elektrického proudu, a pak nemůžeme
se vyhnout otázce, kterou se měl zabývat,
domnívám se, parlament, a bylo to také jeho
povinností už dávno, to jest otázka
daně z vodní síly. Daň z vodní
síly, která byla uzákoněna před
14 lety ve výši 4 haléře jako základ
za jednu HP a hodinu a 4 haléře přirážek,
výslovně podle důvodové zprávy
k vládnímu návrhu zákona, sledovala
jeden cíl. Bylo výslovně řečeno,
že tato daň má býti protiváhou
daně uhelné, činící až
45% z ceny uhlí a při uhlí hnědém
30 až 45 haléřů za 1 hod. HP. Výslovně
je konstatováno v důvodové zprávě
(čte): "Vzhledem k dávce uhelné
je daň velice nízká, vláda tak činí
úmyslně z toho důvodu, že výhody
vodní síly jsou vykupovány její nestálostí,
odlehlostí od dráhy a jinými nevýhodami."
Byl tedy proto poměr 8 hal. ku 30-45 haléřům,
to je 1:5. Průběhem doby byla snížena
daň z vodní síly na 5 haléřů,
ale zároveň byla daň uhelná snížena
ze 45% na 10% resp. 7%. Ale kromě toho byla také
snížena cena uhlí, čímž
klesla daň uhelná a také její tíživost.
Dnes činí uhelná daň 0.85 haléře
na 1 hod. HP. Dnešní poměr je k dani
z vodní síly tedy nikoliv 1: 5, nýbrž
5: 1 ve prospěch uhlí. Je tedy v důsledku
toho dnešní zatížení vody 25krát
větší proti uhlí, než měl
na mysli zákonodárce v době zavádění
této daně.
Aby bylo jasno, jakým způsobem zatěžuje
tato daň z vodní síly naše podnikání,
stačí, abych uvedl pouze, že v mlynářství
znamená zatížení 50 až 80 hal.
za jeden semletý cent obilí. Jestliže vidíme,
že ročně zaniká více než
125 vodních mlýnů, pak myslím, že
by se měl každý tázati, jestli zde není
toho příčina právě daň
z vodní síly. Já k tomu dojdu ještě
zvláštními propočty.
Nejen v mlynářství, nýbrž i v
elektrárnách tato daň zatěžuje
1 KWH u konsumenta 12.7 haléři, zatím co
v Ervěnicích cena uhlí pro jednu KWH činí
2.1 haléře. Tedy pouhá 1/6 toho, co činí
jenom daň z vodní síly. Jestliže vidíme
takovýto zjev, že nám zanikají vodní
elektrárny a že omezují svůj provoz
a že se koncentruje produkce naší elektrické
energie v elektrárnách uhelných, pak tu není
důvodem nic jiného, než jedině a výhradně
právě uváděná daň.
Ale daň z vodní síly, kdyby měla býti
zachována v tomto rozpětí, bude mít
za následek, že za několik krátkých
let, kdy vyprší smlouvy dodávkové, které
mají naše elektrárenské svazy s našimi
vodními elektrárnami, tyto smlouvy neobnoví,
poněvadž mají možnost, aby si daleko levněji
vyrobily sami v uhelných elektrárnách elektrickou
energii, nežli co stojí jenom sama daň z vodní
síly. A bude to mít za následek další
zastavení provozu v desítkách našich
vodních elektráren. Jestli tomu říkáme
národohospodářská politika, pak myslím,
že jsme na cestě nesprávné.
Je nutno dále se zmíniti o malých vodních
dílech. Malá vodní díla mají
další nevýhodu v tom, že mají sjednaný
t. zv. paušál v placení daní z vodní
síly s našimi finančními úřady.
Vidíme, že právě v posledních
letech sucha, v době, kdy nemohla býti dostatečnou
měrou využita voda, poněvadž nebyla, stouplo
toto zatížení daně z vodní síly
u mlýnů z 16 na 40% režie.