Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. inž. Schwarz (pokračuje): Také
jsem ho tam nebral. (Výkřiky) To jest ovšem
vaše divoká fantasie. O tom o všem já
nic nevím. (Veselost.). Byla by to veliká
otázka, kdybychom se jedenkrát zeptali, komu opravdu
průmyslníci dávají peníze.
Myslím, že socialistickým stranám asi
nejvíce - podle prakse. (Hlasy: Zeptejte se dr. Hodáče!
O cizí domácnosti jste velmi dobře informován,
o vlastní domácnosti nikoliv!) Neračte
se tomu divit, ono to není žádné tajemství.
Projednáváme hospodářskou a finanční
část rozpočtu. (Posl. Bátková.
To jest ono!) Je věc samozřejmá, že
při omezenosti času, kdy ovšem jsem nechtěl
zamlčet tu věc, nejvýznamnější
v nynější chvíli, zbývá
mi jenom možnost docela povšechně se dotknouti
hospodářských zásad, které
byly vyjádřeny jak v exposé předsedy
vlády - aspoň toho dosavadního předsedy
vlády, nevím co bude říkat snad pan
Šrámek, dojde-li k tomu, aby se stal hlavou
socialismu v Československé republice - a jednak
které se projevovaly doposud i v praksi koalice, jež
řídila a dosud řídí tento stát.
Z projevu pana předsedy vlády jsme se dověděli,
že touto zásadou je synthesa řízeného
hospodářství s hospodářstvím
individuálním, soukromopodnikatelským. Slyšeli
jsme tu také pak výklad, že toto stanovisko
znamená pochovávání liberalismu, který
před našima očima v této světové
krisi dokonává. Nu, zdá se mi to trochu nemírným
přepínáním, protože ten liberalismus
těžko může dokonávat, když
nežije. Liberalismus jako hospodářská
soustava, kde stát se nevměšuje do hospodářství
a kde je naprosto volná soutěž při tvoření
cen atd., fakticky plně nebyl uskutečněn
nikdy. Ale i když bychom takto označili to období,
kdy omezování hospodářské volnosti
bylo podstatně menší než v době
předchozí, asi tak v XIX. století, víme
jistě, že ve stol. XX. bylo vystřídáno
naopak soustavou hospodářství vázaného
již dávno před touto světovou krisí.
Tato soustava vázaného hospodářství
se projevovala samovolnou organisací podnikatelů
i zaměstnanců (věc, která v dobách
toho aspoň relativně většího
liberalismu byla přímo zakazována) a tímto
způsobem cena dříve se tvořící
ze soutěže na trhu ztrácela již sama o
sobě funkci regulátora a vyrovnavatele nabídky
a poptávky a stala se spíše činitelem,
který rovnováhu hospodářskou rozvracel.
Tato skutečnost obecně přiznaná všemi
činiteli, kteří zkoumali vývoj hospodářský
ve století XX. a zvláště po válce,
svědčí sama o tom, že to, co pozorujeme,
není snad rozvrat liberalismu, nýbrž zjev,
který má i mnohé příčiny
jiné, válku světovou v to počítajíc,
ale zjev, který svou hloubkou a trváním je
způsobován právě neobyčejnou
ztrnulostí hospodářství, jež
řečenou vázaností - ať samovolně
vzniklou v kartelech, trustech atd. nebo politickou státní
mocí způsobenou - brzdí pružnost hospodářského
života a podstatně ztěžuje jeho přizpůsobování
měnícím se poměrům. Již
tento stav sám o sobě říká,
že by bylo bláhové vytýkati naší
hospodářské politice, že zasahuje do
hospodářského života; kdyby nezasahovala,
nezůstal by tu nějaký domněle liberalistický
pořádek, nýbrž byla by omezována
hospodářská volnost sice snad samovolně,
ale, řekl bych, neméně. Je povinností
státu za tohoto stavu věcí, aby do hospodářských
věcí zasahoval. Ovšem vzniká tu velmi
důležitá otázka, jak, s jakým
cílem a jakými metodami.
Pan dr. Meissner nám zde vylíčil,
že vlastně přijetím myšlenky řízeného
hospodářství všechny strany občanské,
které postupně vypočítával,
podlehly vlivu myšlení socialistického. Já
bych řekl, že to do jisté míry bylo
přepínání a že se vliv snad projevoval
také naopak, poněvadž v obhajobě řízeného
hospodářství mluvil p. dr. Meissner
sice o tom, že je třeba omezit a že se omezuje
soukromé vlastnictví, disposice vlastnictvím,
nabytá práva atd., ale stále zdůrazňoval,
že se to dělá v zájmu veřejném,
v zájmu celku. To ovšem marxismus není, poněvadž
ten takovéhoto zájmu neuznává, uznává
jen zájmy třídní, které jsou
nadřaděny společným zájmům,národního
a státního celku. Snad ovšem pomýšlí
na to, jak nám trochu naznačil, že veřejný
zájem a zájem celku může býti
politickou mocí trochu posunut v tom směru, že
se za veřejný zájem vydá to, co zájmem
veřejným a celkovým není, nýbrž
co je právě zájmem jedné třídy,
jednoho stavu nebo snad dokonce jedné politické
strany. Není pochyby, když se bude zkoumat, jak se
to zasahování ve směru řízeného
hospodářství uplatňovalo v naší
republice až dosud, že dostane jistě v tomto
směru kladnou odpověď: opravdu namísto
veřejného zájmu tu rozhodovaly tyto zájmy
dílčí. Ale to je první naše výtka
tomuto systému.
My s obavami hledíme zejména na skutečnost,
že nastala jakási výměna posic. Byly
doby po válce, kdy se hledělo, snad až jednostranně,
jenom na zájmy spotřebitelů a zapomínalo
se, že je potřebí, aby lidé vyráběli,
mají-li míti jednak důchod, aby mohli za
co spotřebovávati, jednak aby měli, co by
spotřebovávali. Ale ta situace se nyní vyměnila
a zdá se, že se obráceně zapomíná
na to, že i výrobu a rozličná jednotlivá
odvětví této výroby můžeme
skutečně zajistiti jen tehdy, hledíme-li
také na zajištění odbytu, tedy spotřeby
a zájmů spotřebitelských. Tyto spotřebitelské
zájmy jsou totiž opravdu zájmy obecné,
poněvadž spotřebiteli jsou příslušníci
všech stavů a tříd bez rozdílu.
A tu vidíme, že se právě toto hledisko
při tom zasahování u nás soustavně
opomíjelo, že se pomáhalo jednotlivým
výrobním odvětvím takovým způsobem,
že se přímo omezovala spotřeba, že
se zvyšovaly ceny v době poklesu důchodů,
v době, která stále trvá přese
všecky optimistické výklady, poněvadž
poslední výkaz ústřední soc.
pojišťovny ukazuje zase průměrnou mzdu
menší, než byla před rokem.
Vážení pánové a dámy,
tato politika neprospívá na konec ani té
výrobě, protože je málo platno zajistiti
ceny, jestliže tu není odbytu, a konce takové
politiky mohou býti ještě horší,
než byly počátky. Máme toho z mnoha
států příklady, kam vedlo hromadění
zásob způsobované tím, že se
udržovaly ceny neúměrné spotřebě
a poptávce a že se ovšem tímto způsobem
hromadily zásoby do té míry, že pak
na konec to nikdo nemohl finančně udržeti a
hroutily se ceny daleko více, než by se to bylo stalo
normálním způsobem. My zejména máme
obavy, aby se slíbená politika vyrovnání
průmyslu a zemědělství neprováděla
na účet zájmů spotřebitelů,
aby to nedopadlo na konec tak: Vy budete míti vysoké
ceny svoje a nám ponecháte vysoké ceny naše.
Myslím, ceny nezaslouženě a nespravedlivě
vysoké. Že toto nebezpečí tu je, o tom
svědčí dosavadní politika. Sliby zakročiti
proti kartelům atd. se projevily sice zákonem, ale
neměly žádného vlivu na zastavení
zdražovací politiky kartelové. Naopak víme,
že ani nebyli jmenováni členové kartelového
soudu. Jak veliký význam má tato okolnost,
můžeme si zkontrolovati v nynější
době zase na tom, jak stavební ruch, kterému
se sliboval - a doufejme, že se mu také dá
- podnět snížením úrokové
míry, už zase dostává ránu s
druhé strany tím, že kartely zvyšují
ceny všech stavebních hmot.
Zdůrazňuj i-li nezbytnost, aby se při hospodářské
politice nezapomínalo na zájmy spotřebitelské,
neznamená to, že bych chtěl jakýmkoli
způsobem potírati nezbytnost, postarati se o zajištění
výnosnosti zejména i zemědělské
výroby. Jenže toto zajištění je
možno opatřiti jen tehdy, když se tato výnosnost
sloučí s možnostmi konsumpce, když se
tedy nebude hledati jen cesta ke zvýšení výnosnosti
zdražováním mouky, chleba, mléka, masa
atd., nýbrž naopak nebo alespoň zároveň
naopak. Myslím na takové zvýšení
cen, které by bylo snesitelné, zvýšení
s té nízké úrovně, na kterou
v minulosti za krise ceny poklesly. Ale jistě alespoň
zároveň třeba snižovati výrobní
náklady. A právě v tom je souvislost politiky
zemědělské a průmyslové, která
se zase musí dělat nejen se zřetelem na zajištění
výnosnosti vysokými cenami, nýbrž právě
se zřetelem na zajištění výnosnosti
zvětšeným odbytem, což jediné nás
může přivésti k překonání
nezaměstnanosti.
Ale hovořím-li již o této jedné
vadě naší hospodářské
politiky - podrobně jsem o ní mluvil v zemědělském
výboru - musím se hned dotknouti druhé, a
myslím, zase základní vady.
Řízené hospodářství
tak, jak se u nás praktikuje a jak bylo vítáno
jako první krok ke kolektivisaci, opravdu vynucuje, aby
za jednou vázaností následovala druhá
a aby za jedním činem, který konec konců
zmenšuje spotřebu a tedy i racionální,
účelnou výrobu-poněvadž vyráběti
to, co nelze spotřebovati, není nikterak rozumné
- následoval druhý. Způsob, kterým
se to u nás provádí, je zřejmě
řízen s hlediska, které je po mém
soudu zásadně pochybeno. Přál bych
si. aby si to alespoň občanské vládní
strany uvědomily. Při zasahování státu
do hospodářského života musí
býti nejdříve rozřešena otázka,
s jakého hlediska se to bude dělat, zdali s hlediska,
že svoboda je zlo anebo že omezování svobody
je zlo. Musím-li omezovati a vycházím-li
ze zásady, že svoboda je hodnota a omezování
je zlo, budu omezovat jen tam, kde je toho nezbytně třeba,
a takovým způsobem, abych při tom toho zla
udělal co nejméně. Vycházím-li
ovšem z druhého hlediska, že mým cílem
je hospodářskou svobodu zničit a přivésti
hospodářský život od soukromé
iniciativy ke kolektivismu, který konec konců je
docela totožný se státním kapitalismem,
jdu na to obráceně, využívám
příležitosti, že je nutno něco
regulovat k tomu, abych spoutal co možná nejvíce
a svobody ponechal co nejméně.
V zemědělském výboru jsem podrobně
ukázal, že takovýmto způsobem byla u
nás řešena otázka zabezpečení
stálosti obilních cen; že pro tuto věc,
pokud jde o zabezpečení na úrovni, která
je hospodářsky možná i sociálně
únosná, nebylo třeba monopolu v té
formě, který spoutal jak zemědělce,
tak mlynáře, obchodníka atd. Že k tomu
stačila metoda obrácená, kterou konečně
"Mlynářské listy" hlásaly
již r. 1931, to je zavedení povinnosti Obilní
společnosti, aby za stanovené ceny musila přebírati
od zemědělců obilí, které jí
sami dobrovolně nabídnou, a zavedení povinnosti
téže společnosti, aby zase za prodejní
ceny určené prodávala obilí mlynářům,
spotřebitelům atd. V tomto případě
by totiž zemědělec neprodal levněji
jinému, kdyby měl tuto cenu jistou, ale měl
by volnost ve své disposici, nezávisel by tak na
aparátu monopolním a nebylo by té zbytečně
ohromné režie, která se nevyjadřuje
jenom v nákladech společnosti a organisaci zprostředkujících
tuto její činnost, nýbrž která
se vyjadřuje i v té ohromné a zcela zbytečné
práci statisíců zemědělců,
tisíců mlynářů atd., kteří
musí vyplňovat rozličné formuláře,
vésti záznamy atd., neboli vykonávat práci
zbytečnou. Takovéto rozmnožování
pracovní příležitosti totiž od
nezaměstnanosti nepomáhá, protože práce
zbytečně vynaložená zvyšuje výrobní
náklad, znemožňuje úměrné
výrobní ceny a zmenšováním spotřeby
zmenšuje i možnost výroby.
Vážení pánové a dámy!
Chtěl bych připomenouti, že tato metoda u nás
zvolená je opravdu nebezpečná. Na monopolu
vidíte jasně, co jsem řekl a bylo to pozorováno
a známo i z vázaného hospodářství
válečného i poválečného
a je to konečně známo i z hospodářství
sovětského. Jedno opatření vynucuje
druhé. Monopol obilní si vynutil monopol krmiv,
zvýšení cen obilí si vynutilo zvýšení
cen krmiv. tím zdražení výroby živočišné.
to vede zase k požadování monopolu živočišného,
ke zvýšení cen mléka atd. Když
si to ovšem rozmyslíme, vidíme, že na
konec (Předsednictví převzal místopředseda
Taub.) by to musilo vésti, kdyby se to mělo
státi opravdu trvalým zařízením,
i k dalším zásahům do hospodaření
na podniku. Neboť každý si lehko uvědomí,
že nařízená redukce osevu o 8% - nemluvě
o tom, že ti drobní mají tolik hospodářské
výměry orné půdy, že by velmi
snadno snížení osevu ve vyšších
skupinách mohli nahraditi - především
může býti nahrazena zvýšením
intensity. Vždyť to znamená skliditi místo
18-20 q po hektaru a věc je vyřízena - když
dáváme cenu, která podněcuje k pěstování
a umožní větší intensitu a vyšší
výrobní náklad. Zvýšením
intensity zase zrušíme nařízené
omezení osevu, což také znamená, že
pozítří, aby to šlo dále, by
se musilo zakázat hnojit a nevím co ještě.
A tu jsme u další chyby naší hospodářské
politiky, která záleží v tom, že
se zvolila metoda podstatně nesprávná s hlediska
toho, kdo má na mysli jen účelnost a kdo
nehledí na svobodu jako na něco, co je zlem a co
má býti potlačeno stůj co stůj.
Jde o to, jakým způsobem má stát uplatňovati
svůj hospodářský plán. My především
vytýkáme, že se u nás sice mluví
o plánovitém hospodářství,
že stát chce a pokouší se regulovati hospodářství
svých občanů, ale bohužel, ačkoliv
se cítí k tomu povolán a kompetentní,
nedokázal ještě uvésti do pořádku
ani svoje hospodářství vlastní, ba
dokonce nedokázal ani pro svou hospodářskou
politiku vypracovati nějaký jednotný hospodářský
plán. Naopak vidíme rozličné vládní
zásahy, takřka napořád. jeden poráží
druhý a jedno opatření zabíjí
opatření druhé. O tom se již tady mluvilo,
dokonce zase i řečníky ze stran vládních.
Mohl bych se jen tak docela stručně zmíniti,
jak jsme nedělali politiku ani cen vysokých, ani
cen nízkých, nýbrž velmi "rozumně"
jsme srazili platy a zvýšili ceny, patrně aby
se takto udržela spotřeba a tím i výroba!
Stát má především dělati
plánovitě svoji politiku, a ovšem podstatou
plánu pro ostatní hospodářství
musí pak býti, že hospodářská
politika státu bude všecka souhlasně - politika
daňová, politika měnová, politika
obchodní, celní atd. - směřovati k
dosažení cíle v plánu vytčeného.
To se ovšem vůbec nedělá. Dělá
se pravý opak. Zase jako příklad toho bych
mohl uvésti politiku daňovou. Zatím co tu
slyšíme o potřebě úlevy výrobě,
o potřebě snížení úrokové
míry atd., zvyšujeme daně. Ale jakým
způsobem? Máme předlohy daňové,
daň z octa, daň z prášku na kypření
těsta, které mají vynésti po 8 mil.
Kč. daň z umělých tuků - tedy
vesměs daně zatěžující
spotřebu - zase s výnosem celkem nepatrným,
mezi 30 až 40 mil. Kč. A při tom sám
Svaz průmyslníků ve svém memorandu
vypočítává, že prý, kdyby
se provedla všecka opatření, jež se žádají,
úlevy při nedoplatcích z minulých
let, odpuštění nedoplatků do 100 Kč,
bylo by lze z těch 6 miliard Kč realisovati aspoň
1 miliardu Kč, ta by se mohla vybrati. Tedy místo
abychom vybrali jednu miliardu Kč, abychom se starali o
vybírání daní starých, vymýšlíme
stále a stále daně nové, čím
jen zatěžujeme aparát, v pravém slova
smyslu zbytečně maltretujeme, zbytečně
týráme poplatníky bez jakékoliv naděje,
že to dá nějaký finanční
efekt.
Řekl jsem, že správná politika musí
směřovati k tomu, aby všemi opatřeními
v dohodě a souhlase podněcovala to, co je cílem
a obsahem hospodářského plánu. My
právě zase děláme opak. Chceme snížiti
osevní plochy plodiny - kterou učiníme nejvýnosnější!
Račte se podívati, jak se to dělalo jinde,
i v té Americe. Nemluvím o tom, má-li se
to redukovati nebo ne, nýbrž jen tu metodu kritisuji,
když se už osev zmenšovati chce. Stát zajistil
zemědělcům, když zmenší
osevní plochu, když se dobrovolně zaváží
ji zmenšiti, že dostanou odměnu, a když
prokáží při sklizni, že osev zmenšili,
tu odměnu jim dá. My jsme dali odměnu za
to, když se plocha rozšíří, a přišli
jsme s rozkazem, že se musí zmenšiti. To je úplná
hospodářská zvrácenost! Je to, slavná
sněmovno, uplatnění té metody, kterou
já tu principielně odsuzuji: to jest, místo
aby se stát snažil svými opatřeními
lákati občany, aby jednali tak, jak si přeje,
on jim dává přímo, řekl bych,
prémii za to, když ho neposlechnou, ale přijde
s donucovací mocí. Víra ve všemocnost
donucení - že když to vyjde ve "Sbírce
zákonů a nařízení", se
to také stane - jest ovšem svrchovaně klamná.
Proč je klamná, zase jsem ve výboru podrobně
dokládal. Ona má však ještě jednu
podstatnou vadu, a to vadu, která je důležitá
zejména pro stát.
Vážení pánové, pan prof. Macek
velmi dobře ve své knížce "Cesta
z krise" vylíčil, jak povolovací řízení,
jak omezení zahraničního obchodu se nutně
projevují jako prostá zvůle úředních
orgánů, poněvadž nelze předepsati
obecná pravidla, určující postup v
každém případě. Je to jasná
věc, na konec ten orgán musí rozhodovati:
Tobě to povolím, a tobě to nepovolím.
Ale také při všech těchto opatřeních
vnitřních - to připomínám já
- platí totéž.
Toto zasahování znamená, že občan
se dostává do rukou úřadů,
že ho tyto úřady mohou hospodářsky
zničiti anebo obohatiti prostým škrtnutím
péra: jaký mu vyměří kontingent,
zda malý nebo velký atd. Ale, vážené
dámy a pánové, tím se vzbuzuje právní
nejistota, otřásá se právním
řádem. My právní jistoty v naší
republice stejně mnoho nemáme. Především
se to jeví v tom, že velmi mnoho ustanovení
ústavy dosud nebylo realisováno, že zákony,
jež nařizuje a předpokládá ústava,
nebyly dosud vůbec přijaty. Zvláště
v době, kdy stát tak zasahuje do hospodářského
života, tím více padá na váhu,
že nemáme zákona o ručení státu
za škody způsobené nezákonným
výkonem moci veřejné. Co to znamená?
Stát se tak energicky, jak pan dr. Meissner zde
vyložil, neohlíží ani na nabytá
práva, ani na soukromé vlastnictví, omezuje
disposice majetkem, a při tom nemáme ani tohoto
zákonného ustanovení, aby byli občané
chráněni před nezákonným prováděním
této nesmírné moci!
Ale my bychom tu ovšem potřebovali stejně ještě
mnoha jiných zákonných opatření.
Já totiž nemám velké důvěry
v komise, o kterých se tu mluvilo. Především
proto ne, že ta komise nezjednává nikomu subjektivní
právo. Když vypracuje pokyny pro úřady,
co mají a co nemají dělati, z toho
ještě neplyne, že se občan toho může
dovolávati a žalobou si vynutiti, že se jinak
s ním nakládati nesmí. A to je věc
svrchovaně důležitá - v hospodářském
životě zvláště. My bychom potřebovali
zejména zákona o lhůtách, v kterých
musí úřady vyřizovati podání
občanstva, a jestliže je nevyřídí,
pak podle povahy věci - to je věc ovšem speciální
- musí samovolně takový spis býti
považován buď za zamítnutý, aby
se občan mohl odvolati k vyšší instanci
a na konec k nejvyššímu soudu, anebo musí
býti pokládán za vyřízený
příznivě. Podobné ustanovení
o tomto samovolném pochodu, když se věc nevyřídí
ve lhůtě 6 měsíců, má
na příklad ústava rakouská. Pánové,
je to nesmírně důležité, a zdůrazňuji
a připomínám slavné sněmovně,
že právě jenom zákonné zajištění
těchto podmínek může zjednati nápravu,
poněvadž se nám jinak může státi,
že se prostě zase budou vybírati lidé,
kterým se vyhoví a kterým se nevyhoví.
Vždyť tu máme v republice přímo
do očí bijící příklad,
kam takováto volnost úřadů vede, na
dr. Perglerovi, jehož odvolání proti rozhodnutí
zemského úřadu o státní příslušnosti
leží snad 4 léta v ministerstvu vnitra a nevyřizuje
se ani záporně, ani kladně. Proč?
No prostě proto, aby se nemohl odvolati, aby nemohl žalovati
k nejvyššímu správnímu soudu. Ministerstvo
může tu věc nechati tak dlouho, až umře.
Tímto prostým faktem je tu občan zbaven ústavou
zaručeného práva ochrany u nejvyššího
správního soudu před nezákonným
výkonem veřejné moci.
Vážení pánové a dámy!
Těchto věcí by bylo ovšem daleko více,
a jsou důležité i s hospodářského
hlediska. Připomínám prof. Sedláčka,
který jednou v "Brázdě" zdůraznil,
že náš poměr občana k úřadům
se do dnes zakládá na principech, na kterých
byl vybudován za Marie Terezie, a že tato věc
je daleko důležitější než
mnoho jiných otázek zdánlivě svrchovaně
politických. Aby byla ve státě skutečná
demokracie, měli bychom zejména - a ústava
na to vlastně nepřímo naráží
- vybudovati, jak i prof. Sedláček zdůrazňoval,
správní soudnictví i u nižších
instancí, netoliko jeden nejvyšší správní
soud pro celou republiku, který pak samozřejmě
musí býti zavalen prací a nemůže
včas žaloby vyřizovati, takže se pak problém
řeší tak, že se znemožňuje
dovolání se ochrany občanům a stranám
chudým, které na to nemají, a ve sporech,
které jsou snad s hlediska celostátního bagatelní
a nepatrné, ale nikoli s hlediska osob, o jejichž
majetek běží.
Vážení pánové, "osvědčili"
jsme dokonce po této ústavní stránce
svoje zásady stále opakované i v jiném
směru. Když jsme tolikrát slyšeli, že
trváme na naší demokratické ústavě
a na mírových smlouvách, musím bohužel
připomenouti, že bychom to tedy měli uplatňovati
také sami u sebe doma. A to jsme bohužel neprovedli
ani v té míře, že by se na příklad
k zavedení autonomie Podkarpatské Rusi, zaručené
mírovou smlouvou St. Germainskou a obsažené
v ústavě našeho státu, byl alespoň
postupně udělal nějaký krok ku předu.
Vidíme naopak, že se stále od ústavního
stavu vzdalujeme. Když se vydávalo jazykové
nařízen, ruská centrální národní
rada na Podkarpatské Rusi protestovala proti tomu, že
se toto nařízení proti znění
ústavy a mírové smlouvy vztahuje i na Podkarpatskou
Rus. Nerespektuje se ani Generální statut a jeho
ustanovení. Nyní se dočítáme
a musejí si zde zástupci Podk. Rusi stěžovat,
že se nedodržuje ani toto jazykové nařízení,
že se tam s ruskými stranami úřaduje
a na ruská podání dává vyřízení
v jazyce českém, ačkoli s maďarskou
menšinou, která má předepsaných
20%, se úřaduje po maďarsku. (Souhlas.)
Tedy, vážení pánové, myslím,
že chceme-li a máme-li ukazovat povinnosti k ústavě
jiným, musíme plnit své povinnosti také
sami, a to především vůči slovanskému
obyvatelstvu, které se připojilo k tomuto státu
dobrovolně a z vlastní vůle.
Hospodářskou politiku Československé
republiky, jak jsme řekl, nám zkritisovali důrazně
i mluvčí koaličních stran. Pan kol.
Srba ve své pěkné řeči,
v které snad bylo jen několik slov, jež bych
nemohl doslova podepsati, a v které se ovšem říkalo,
co jsme my říkali dávno a dávno v
novinách a na schůzích, připamatoval,
že naše hospodářská politika nejen
rozvrací a ubíjí výrobu, ale ohrožuje
i brannost národa a státu. Ale nedočkali
jsme se ovšem závěru, který by správně
musil znít tak, že proto této hospodářské
politice nelze vysloviti důvěru. Nedočkali
jsme se toho, ale nebyli jsme tím překvapeni, protože
víme, že v této sněmovně sice
všichni členové podle ústavy musí
skládati na ústavu slib podle odstavce ústavy,
který se začíná slovy, že poslanec
nesmí přijímat od nikoho příkazy
a musí vykonávat mandát osobně podle
svého nejlepšího vědomí a svědomí,
ale že v této sněmovně kromě
těch 17. poslanců, zvolených na kandidátku
národního sjednocení, nevím, je-li
ještě jeden, který by byl nepodepsal jako kandidát
nebo poslanec revers své politické straně,
jenž obsahuje ustanovení právě opačné.
(Posl. Hatina: Dáváte velkou satisfakci dr. Vrbenskému
a Bartoškovi! Ty jste vylučoval ze strany, protože
nechtěli hlasovat pro zákon na ochranu republiky!)
Ano, já je vylučoval ze strany, ale velice se
vám divím, že si pletete stranu s parlamentem.
V naší republice už to tak skoro dopadlo, ale
přece byste to neměl dávat tak nahlas najevo.
(Posl. Hatina: Jen k vaší charakteristice to povídám!)
Konstatuji, že jsem byl pro vyloučení dr.
Vrbenského a měl jsem pravdu, když jsem říkal,
že je komunista. Ukázalo se to, on k nim také
šel. (Hluk.)