Místopředseda Onderčo (zvoní):
Slovo ďalej má pán posl. Slavíček.
Posl. Slavíček: Dámy a pánové!
Přihlásil jsem se ke slovu k hospodářské
části našeho rozpočtu proto, abych jménem
své strany, jménem středostavovské
naší společnosti a našich kruhů
živnostenských a obchodnických pronesl názor
na hospodářskou politiku našeho státu,
přednesl některá přání
a některé návrhy pro plán hospodářský,
který nyní vláda sleduje.
Než však k tomu přikročím, dovolte,
abych se zmínil o tom, že letošní způsob
projednávání státního rozpočtu
děl se příliš rychlým tempem,
tak rychlým, že vše, co celá vláda
přednesla i veřejnosti i parlamentním kruhům,
nestačili ani poslanci prostudovat a do sebe vstřebat,
ale i přesto nutno říci, že dělba
práce v odborných výborech a ve výboru
rozpočtovém byla věcí dobrou. Sledujeme-li
souhrn veškerého snažení premiéra
vlády a jednotlivých resortních ministrů
a studujeme-li všechno, co nám vláda předložila,
musíme říci, že jsme vydali ze sebe
všecko, co víme a co máme, a interesované
hospodářské kruhy mají opravdu nejen
o čem přemýšleti, ale mají i
co studovati, aby si učinily jasný a celkový
obrázek o našem hospodářském
životě.
Ale nutno říci ještě jednu věc.
Přehlédnete-li počet poslanců v odborných
výborech, přidáte-li k tomu počet
poslanců ve výboru rozpočtovém a vezmete-li
ještě v úvahu práci parlamentní
úsporné a kontrolní komise, dostanete obrázek,
že nejen vláda, nýbrž celých 300
poslanců ve výborech na této práci
bylo zúčastněno a že výtky, alespoň
v tomto směru, demokracii a parlamentarismu činěné,
nejsou na místě.
Všichni ministři i s premiérem vlády
vzali si za podklad svých výkladů hospodářskou
krisi a všechny ministerské resorty se jí zabývaly.
Nás ovšem nejvíce zajímá jednak
výklad pana ministra zahraničních věcí
o hospodářských poměrech v cizině,
jednak výklad pana předsedy vlády o politických
směrnicích u nás doma, jednak výklad
pana ministra financí o úmyslech vlády ve
finanční politice, a ovšem také výklad
pana ministra obchodu o prostředcích, kterými
bychom se dostali k nějakému zlepšení
naší hospodářské situace.
Než rozeberu jednotlivé výklady, o nichž
jsem se zmínil, dovolte mně říci,
že jsme vděčni panu ministrovi zahraničních
věcí, že členům rozpočtového
výboru, ne-li všem poslancům, dal k disposici
výtažek, souhrn práce hospodářského
výboru při Společnosti národů,
tedy instituce 56 národů, jaké ještě
na světě nebylo. Listujeme-li v souhrnu této
práce, najdeme tam také velmi zajímavou zmínku
o středním stavu. Hospodářský
výbor při Společnosti národů
se dotkl všech otázek souvisících se
světovým hospodářstvím a dává
si na konec otázku, co bude se středními
a malými podnikateli. A jako v zápětí
na to přišla odpověď od řady států,
příznivá pro střední stav,
o níž se zmíním ke konci své
řeči.
Projev pana předsedy vlády pak je pozoruhodný
tím, že konečně jednou za 17 let trvání
naší Československé republiky bylo z
úst premiéra vlády jasně řečeno
o středním stavu, že je základním
pilířem našeho národa a že dlužno
pro střední stav dělati středostavovskou
politiku.
Jako s podivem také i projev pana ministra financí
zněl velmi odlišně, ne od projevů druhých,
nýbrž od režimu celé naší
finanční správy, v praksi a v provádění
zahrocenému proti střednímu stavu. A dodám-li
k tomu ještě, že střední stav,
živnostnictvo a obchodnictvo, má konečně
po 17letém trvání našeho státu
ze svého středu ministra obchodu, věřím,
že pro střední stav nastává jiné,
lepší ovzduší, a věřím,
že při dobré vůli také budeme
řešiti potřeby a požadavky středního
stavu.
Náš střední stav nebojuje jen o kus
chleba, o svoje existence, nýbrž bojuje o správné
poznání struktury našeho národa a věřím,
že nyní k tomu správnému poznání
jsme došli. Boj středního stavu o toto rozumové
rozpoznání struktury národa lze právem
nazvati bojem etickým s ohledem na to, co se děje
nejenom u nás, nýbrž i ve světě
jinde, o čemž nám podalo 56 národů
ve Společnosti národů sdružených
svým výborem pravý obrázek, a můžeme
říci, že střední stav boj etický
vyhrál. Bude záležet na nás, a zejména
na středním stavu samém, jak se budou vyvíjeti
poměry dále. Věřím nejenom
v dobrou vůli vlády a koalice, nýbrž
také v životaschopnost našeho středního
stavu. (Potlesk.)
Nyní tu hospodářskou politiku. Sledujete-li
kriticky, objektivně naši hospodářskou
politiku za 17 let trvání republiky, musíte
dojíti k poznání, že jsme dělali
politiku průmyslovou, zemědělskou a sociální,
ale nedělali jsme politiky středostavovské.
Pro průmysl, který nám a zejména panu
ministru obchodu vytýká zaujatost, dělali
jsme politiku obchodními smlouvami, a hospodářský
kritik musí říci, že se mnohdy dělaly
obchodní smlouvy jen s ohledem na průmysl, bez ohledu
nejenom na nás, nýbrž také na zemědělství.
Musíme říci, že se dělala politika
pro průmysl v celnictví, v dopravnictví,
ve státních dodávkách, v daních
i ve státních rozpočtech.
Pan ministr obchodu správně řekl svůj
názor na průmysl: "Nechceme býti nepřáteli
a nejsme nepřáteli průmyslu, ale chceme,
aby také bylo umožněno žíti střednímu
stavu." Odmítám invektivy - nejenom na ministra
obchodu, ale hlavně na stranu - které někteří
řečníci v rozpočtovém výboru
na náš účet a ministra obchodu ve svých
řečech přednesli, neboť nejsou pravdivé.
Protože jsme dělali politiku průmyslovou, zemědělskou,
sociální, a nedělali politiky středostavovské
přednesu později dokumenty o tom - musela vzniknouti
živnostenská strana. A kdyby živnostenské
strany nebylo, musela by vzniknouti nyní po rozpoznání
správné struktury nejen našeho národa,
nýbrž celé lidské společnosti.
Živnostenská strana vyrostla z přehlížení
středního stavu, vyrostla z jeho ústrků,
z nepochopení pro střední stav, a kdyby jí
nebylo, tak musela vyrůsti nyní z bídy středního
stavu živnostenského a obchodnického. (Potlesk.)
Jsme si vědomi, že jsme teprve na počátku
svých věcí a že nám dá
i mnoho práce, než se ne rovnoměrně
dostaneme na linii s ostatními stavy, nýbrž
než se jim aspoň poněkud přiblížíme.
Nyní mně dovolte přejíti k hospodářské
krisi. Pan ministr financí i pan předseda vlády
jsou optimisty. Konečně i pan ministr zahraničních
věcí je optimista. Žádná vláda
nesmí býti pesimistickou. Vždyť by nemohla
vládnouti. O optimismu bylo tu již několik
kritických slov řečeno. Vláda je optimistická
proto, že jsme v zahraničním obchodě
poněkud stoupli. Stoupli jsme však za dvou zvláštních
okolností. Jednou z nich je válka italsko-habešská.
Oživil-li se u nás i jinde obchod a průmysl,
pak se oživil v železářství, ocelářství,
měďařství, oživil se uhelný
průmysl, bavlnářský průmysl,
loďařský průmysl, kožařský
průmysl, chemický průmysl, vesměs
to artikle souvisící s válkou. Stoupla-li
naše bilance zahraničního obchodu, pak druhou
příčinou toho je, že prodáváme
do ciziny na úvěr. Za normálních dob,
v normální sezoně naše pohledávky
v cizině činily okrouhle 2 miliardy Kč.
Nyní naše pohledávky v cizině činí
3.3 miliardy Kč. V hospodářské tísni
naše pohledávky v cizině neobyčejně
stouply. Kdybychom měli tolik prostředků,
abychom mohli státům od nás odbírajícím
čekati, možná že by se oživil u nás
průmysl anebo obchod větší měrou
než nyní. Ale uvážíme-li, že
naše pohledávky zamrzají nejen ve státech
slabých, státech balkánských, nýbrž
i v sousedním Německu, uvědomíme-li
si, že stát poskytl 1300 milionů Kč
záruk za dodávky do ciziny, pak nevidím v
tom žádné přirozené zlepšení
našich hospodářských poměrů
a pravdu má hospodářský výbor
při Společnosti národů, když
praví, že nenastalo žádné zlepšení
mezi evropskými státy v hospodářském
zápase, naopak, že těžkosti, v nichž
evropské státy žijí, dostávají
se už i do států zámořských.
Ať už je věc taková, nebo onaká,
dlužno odpověděti na názory o vývozu.
Poslouchal jsem včera jednoho z poslanců, který
odbýval zahraniční obchod, vývoz,
poukazem, abychom na něj nespoléhali a abychom se
spolehli na vnitřní naše hospodářské
síly. Myslím, že to je názor velmi mylný,
mylný proto, poněvadž i při nynější
tísni náš zahraniční obchod činí
přes 6 miliard Kč, a co svět světem
bude, výměna zboží bude vždycky,
a to je zahraniční obchod, (Potlesk.) a my
musíme opravdu dbáti, abychom od nás pokud
možno nevyváželi lidské síly, nevyváželi
suroviny, nýbrž abychom od nás vyváželi
zušlechtěné produkty, práci, a abychom
tak získávali opravdu plus v naší zahraniční
bilanci.
Také Společnost národů a naše
vláda se shodly v prostředcích o zlepšení
hospodářské situace. I naše vláda
i Společnost národů svým výborem
naznačila hlavní tři směry, vývoz,
turistiku, dopravnictví.
O vývozu. - Pan ministr obchodu jednak ve svém exposé,
ale hlavně při odpovědi na debatu v živn.-obchodnickém
výboru posl. sněmovny podrobně o té
věci mluvil. Já bych k tomu chtěl říci
jen některé dodatky. Tak, jak máme nyní
organisovaný vývoz a obchod do ciziny, nedokážeme
nic. Máme vývozní ústav, Velmi jsme
si od něho slibovali. Byl jsem tehdy referentem a měl
jsem při ruce přehled vývozních ústavů
jiných států, podle nichž jsme náš
Exportní ústav budovali. Zapomněli jsme ovšem,
že exportní ústavy v jiných státech
byly budovány v době normálního chodu
hospodářského a že náš Exportní
ústav byl budován v době mimořádné
a měl také býti mimořádně
vybudován, a proto musil selhati. Ne já, ne my,
nýbrž interesované kruhy praví o našem
Exportním ústavu, že za 10 měsíců
své činnosti koupil skoro za 1/2 mil. Kč
nábytku do svých kanceláří,
praví, že za 10 měsíců přijal
90 sil úřednických, více méně
ideálních, jistě vzdělaných,
ale nezkušených v obchodě. Na tyto síly
prý již bylo upotřebeno asi 2 mil. Kč
na gáže. Interesované kruhy praví, že
Exportní ústav vydává časopis,
který je souhrnem zpráv z konsulátů,
výstřižků z novin a zpráv z obchodních
a živnostenských komor. Jestliže pan ministr
obchodu řekl, že 90 úředníků
exportního ústavu v Praze nám nepomůže,
že raději by viděl 30 úředníků
v Praze a 60 obchodních agentů ve světě,
což mu bylo vykládáno ve zlé, pak měl
jistě pravdu. Musíme si počínati docela
jinak. Vývoz není jen otázkou ministra obchodu,
to je otázka celého našeho národního
hospodářství, a jestli někdo myslí,
že na této věci je interesováno jen
ministerstvo obchodu, klame se, neboť na vývozu je
stejně jako ministerstvo obchodu interesováno i
ministerstvo zemědělství, ministerstvo soc.
péče i ministerstvo zahraničních věcí.
Pravím, je to otázka celého našeho národního
hospodářství, a musíme dáti
všecky síly dohromady, nejen spoléhati na síly
ministerstva obchodu s jeho 36 miliony v rozpočtu za celý
rok. (Potlesk.)
Už v rozpočtovém výboru jsem upozornil
pana ministra zahraničních věcí, že
máme 36 vyslanectví, 50 efektivních konsulátů,
ale 119 konsulátů honorárních, že
tedy jsme zastoupeni na 205 místech. Žádal
jsem pana ministra za přeměnu honorárních
konsulátů na konsuláty efektivní proto,
poněvadž jsem některé honorární
konsuláty navštívil a viděl jsem, co
se tam děje. Pravidlem dostane honorární
konsul od ministerstva zahraničních věcí
jednoho nebo dva úředníky k provádění
běžné agendy, jako jest potvrzování
cestovních pasů, vyplácení podpor
našim ubožákům v cizině zkrachovavším,
po případě vyplácení cestovného,
aby se náš příslušník mohl
dostati do Československé republiky, ale dost. Honorární
konsul je - aniž mám v úmyslu někoho
z nich se dotýkati - pouhým representantem; ten
nám nebude dělati obchody. Bylo by záhodno,
aby z peněz rozpočtů všech interesovaných
ministerstev, o nichž jsem mluvil, nalezly se prostředky
pro řádné obsazení konsulátů
a pro vyslání - nebojím se říci
to slovo - obchodních agentů do celého světa.
Pan ministr neměl nic proti tomu, jenom se vymlouval na
nedostatek peněz. Proto říkám, že
to je interes celého našeho národního
hospodářství, a jmenoval jsem, jak jste slyšeli,
určitá ministerstva.
A nyní průmysl. Náš exportní
ústav si stěžuje - o dobré vůli
těch pánů přece nechci pochybovati
- že náš průmysl ignoruje akce našeho
exportního ústavu, ba že exportní ústav
rozeslal na průmysl dotazníky za účelem
informativním také pro cizinu a že 60% průmyslníků
na tyto dotazy vůbec neodpovědělo. Hledejme
příčiny. Jedni tvrdí, že průmysl
nemůže na dotazníky odpovídati, poněvadž
by prozrazoval obchodní tajemství. Nějaká
příčina tu musí býti, buď
exportní ústav to neumí anebo průmyslníci
mají ještě nějaké jiné
příčiny, nejen tyhle běžné,
administrativní. Příčiny leží
v průmyslu. Náš průmysl se touto dobou
nalézá v desolátním mravním
stavu proto, poněvadž je až na několik
velkých gigantických průmyslových
podniků, které jdou a půjdou vždycky
svojí cestou bez ohledu na to, nebo na ono, stále
ještě orientován pod vlivem bankovního
kapitálu liberalisticky a nesnažil se nalézti
nové cesty a přizpůsobiti se době.
Čtěte, sledujte jejich výklady. Sledujte
výklady našeho velkého bankovního kapitálu.
Nesouhlasí ani se zamýšleným socialistickým
hospodářstvím, nesouhlasí ani se záměrným
hospodářstvím, které vláda
připravuje. Drží se starých forem liberalistických
a proto neodpovídá exportnímu ústavu,
ignoruje exportní ústav a přes exportní
ústav ignoruje vládu a její směrnice
hospodářské.
Ještě něco tu vidíme. Značná
část poslanců Sudetendeutsche Partei si stěžovala
na hospodářskou poušť v jejich území.
Řada poslanců by si byla přála bližší,
užší, širší hospodářské
styky s vedlejším Německem. I my bychom si
toho přáli, ale právě v Německu
máme přes 300 mil. "špičku",
kterou nemůžeme odtamtud dostati. Poušť
je v oblastech Němci obsazených také proto,
poněvadž německý průmysl nejen
že je orientován liberalistickým směrem
kapitalistickým, ale on je ještě orientován
politicky k Sudetendeutsche Partei, která přirozeně
nemá jasného kladného stanoviska pro akce
vládní ani v hospodářském směru,
nemluvě o politickém a kulturním. Proto je
dnes průmysl v desolátním stavu. Náš
průmysl není schopen dělat nějaké
vyrovnání s agrární politikou, o něž
se pokoušel léta, poněvadž žije v
desolátním stavu. Ale nejen to, ještě
je tu třetí příčina. Náš
československý průmysl pod vlivem bankovního
kapitálu udělal politickou akci a dopadl vedle.
Náš československý průmysl vinou
kapitálu, vinou systému liberalistického,
ale také vinou své vlastní politiky stojí
vedle bez vlivu na jakékoli dění hospodářské
v našem národě. (Potlesk.)
Jinak jest stále ještě favorisován a
kdyby byl pochopil dobu, tak by byl chtěl nejprve sjednotiti
sám sebe a ne hledat novou stranu pro sjednocení.
Nemám v úmyslu s národním sjednocením
polemisovat. Vidím chyby průmyslu. Ale průmysl
si osvojuje právo kritiky naší středostavovské
politiky, osvojuje si právo nejen kritiky, nýbrž
i protestů proti ministerstvu obchodu, osvojujeme si tedy
také právo kritiky i pro něj a jeho počiny.
(Posl. Hatina: Ve Svazů by si měli udělati
pořádek!) To bych řekl.
Průmysl je favorisován stále ještě
tím, že ještě má bezcelní
dovoz strojů, má státní záruky,
má ohromné výhody daňové. Jestliže
náš střední, malý člověk,
náš střední stav má zaplatiti
na všeobecné dani výdělkové 80
mil. Kč a počítaje v to autonomní
přirážky, má zaplatiti 600 mil. Kč
za rok a jestliže na druhé straně veliké
mamutí akciové podniky, všechny pojišťovny,
všechny společnosti, které vlastní 20
miliard provozovacího kapitálu, mají zaplatit
105 mil. Kč na zvláštní dani výdělkové
do státní pokladny, pak musí každý
uznat, že tady jest průmysl, zejména těžký,
v daňové politice velmi favorisován na úkor
státní pokladny a jiných poplatníků.
Průmysl má výhody, které jsme zbytečně
nechali vyrůst, průmysl a kapitál má
filiálky, má obchodní domy. Průmysl
je tedy favorisován a jeho nemohoucnost leží
v něm samém, nikoliv ve vládním režimu,
v koalici, v politice státní.
Vážení pánové! Vláda si
toho byla vědoma, že průmysl žije v desolátním
stavu a proto hodlá pomocí syndikátů,
ať dobrovolných nebo obligatorních, z tohoto
začarovaného kruhu náš průmysl
vyvést. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.) Já jsem tu
slyšel výklad pana posl. dr. Meissnera o jednom
odvětví našeho průmyslu, o pivovarnictví.
Pochvaloval si, že pivovarnický průmysl bez
vlivu a zásahu státu sám se dal do pořádku
a sám se uvedl, řekl bych, na koleje hospodářských
směrnic vládou sledovaných. Pan dr. Meissner
se trochu mýlil. Pivovarský průmysl se uvedl
na tyto koleje proto, poněvadž mu vláda slevila
asi 42 mil. Kč na pivní dani, poněvadž
mu vláda trpí abnormální zisky, abnormální
dividendy (Potlesk.), poněvadž mu náš
režim trpí, aby rozhodoval o živnostnictvu a
obchodnictvu, o šenkýřích a hotelierech
sám, bez jejich vlivu, bez jejich součinnosti. Za
takové směrnice my bychom se musili poděkovat!
My jsme pro řízené hospodářství,
ale s námi, s námi! (Výborně! -
Potlesk.) Jestliže někdo pochvaloval syndikát
pivovarský, pak fakt je jeden: páni se rozdělili
o zisk, páni se rozdělili o benevolenci daňovou
a šenkýři a hotelieři jim dělají
otroky - a tak my nehrajeme v hospodářské
politice! (Potlesk.)
Ale když už jsem u p. dr. Meissnera, dovolte
mně, ještě malinké, kratičké
odbočení. Pan dr. Meissner ve své
řeči mluvil o proletarisaci našeho středního
stavu a pasus jeho řeči byl, že proto volá
živnostnictvo po sociálním pojištění.
I tady je mýlka. Živnostnictvo mělo, tuším
r. 1930, 720.000 soukromých podnikatelů, dnes jich
má 800.000, to znamená přírůstek
80.000 nových živností a obchodů v době
hospodářské krise. Co to znamená?
Proč se tohleto stalo? Je sice pravda, co řekl pan
dr. Meissner, že lidé utíkají
z fabrik a jdou do živností středního
stavu, ono je to ještě jinak, lidé jsou vyhazováni
z fabrik a hledají útočiště v
našem středním stavu, ale už není
pravda, že jenom proto volá živnostnictvo a obchodnictvo
po sociálním pojištění. Už
v dobách cechovních zabývalo se živnostnictvo
ne sice sociální politikou, nýbrž politikou
humanity, politikou charitativní, neboť ve starých
ceších byly cechovní pokladnice, z nichž
se dávaly podpory nemocným živnostníkům,
byly zřizovány pokladnice na vypravení pohřbů
zemřelých živnostníků. V našich
novodobých dějinách máme do jednoho
tisíce jdoucí řemeslnické besedy,
řemeslnické jednoty, mnohé z nich mají
podpůrné fondy pohřební; živnostnictvo
zakládalo nadace, různé fondy, po jejichž
soustředění a obhospodařování
jsme volali. Důkaz, že touto otázkou se živnostenský
stav zabýval již dávno. Ale nejen to, my čeští
živnostníci jsme se dostali do rozporu se stranou
pana dr. Meissnera ve vídeňském parlamentě
před válkou, když strana dr. Meissnera,
soc. demokracie, dobývala nebo snažila se dobýti
sociálního pojištění pro dělnictvo
bez spojitosti se sociálním pojištěním
pro živnostnictvo. Tehdy se bála soc. demokracie,
kdyby pojala do této myšlenky, plánu sociální
pojištění středního stavu, že
by se tím zatížila, že by eventuálně
svůj požadavek pro dělnictvo nedobyla; my jsme
se zase obávali, nebudeme-li pojati do tohoto plánu,
že bychom sociálního pojištění
nedobyli.
Ale ještě jeden dodatek k této věci.
Myslím, že jsem první návrh na sociální
pojištění našich živnostníků
podal r. 1922. Jistě také jiní páni
poslanci podali návrhy. R. 1925, tedy před 10 lety,
jsme odhlasovali zákon o sociálním pojištění
osob samostatně výdělečně činných.
Myslím, že v důvodové zprávě
pro dělnické sociální pojištění
jest i pasus, že obě pojištění,
dělnické i osob samostatně výdělečně
činných, mají vejíti ve stejnou dobu
v platnost. V době, od r. 1925 do r. 1929 měli jsme
tak krásnou hospodářskou konjunkturu, že
stát dostával na daních o 500-600 mil. Kč
více, než bylo preliminováno, a sociální
pojištění živnostníků, osob
samostatně výdělečně činných
nebylo uvedeno ve skutek. Proč? Prostě proto, poněvadž
pro potřeby středního stavu nebylo pochopení.
Peníze byly, ale dobré vůle nebylo.
Máme kartely, syndikáty, cenovou politiku atd. Pánové,
jsme pro záměrné hospodářství,
jsme i pro to, aby se přísně dohlíželo
na ceny, jsme i pro to, aby se přísně sledovala
rentabilita podniků, ale stojí tu převeliké
"ale". Ceny byly kontrolovány u pekařů,
u hokynářů. u kupců, ale nebyly kontrolovány
u kartelů, u syndikátů. Povězte mi,
který z kartelů slevil ze svých cen při
celé akci ozdraviti náš hospodářský
život? Nejenže neslevily, nýbrž kartely
dokonce zdražovaly. V poslední době letos v
létě stouply ceny stavebních hmot. Proč?
Jsou dělnické mzdy vyšší? Jsou
snad potíže při výrobě? Ale kdepak!
Rentabilita; naši karteláři nyní prokáží,
když si upravili početně své podniky
na základě zákona o stabilisačních
bilancích, že nemohou sleviti, že jejich podnik
není rentabilní. Zatím několik řečníků
zde již ve sněmovně předneslo, kolik
set milionů jenom uhelný kartel ukryl v podobě
stabilisační bilance. Kdybychom šli od jednoho
kartelu ke druhému, tak bychom zjistili, že nominální
hodnota akcie byla, řekněme, 400 Kč a po
stabilisačních bilancích za určitou
řadu let má cenu tak 50.000 Kč, A nejen to,
u kartelů, zejména uhelného, odpusťte,
čtu v rozpočtu ministerstva soc. péče;
že pro rok 1936 se vkládá 20 mil. Kč
do rozpočtu na sanaci bratrských hornických
pokladen. Slyšeli jsme z výkladu dále, že
je úmysl po několik let dávati do státního
rozpočtu 96 mil. Kč na sanaci bratrských
pokladen. Odpusťte, vážení pánové,
budeme-li dělat takovouto politiku, že dáme
po př. příslušníkům jiného
státu do rukou právo kutací, oni nám
budou plundrovat naši zemi, budou nám tisíce
dělníků zmrzačovati, ale ze svých
výdělků nezaplatí náklad na
tyto lidi, a my to budeme ze státní pokladny sanovat,
tedy to bude politika absurdní, nikoli hospodářská.
(Posl. dr. Mareš: Nečas za to nemůže!)
Vždyť já proti němu nepolemisuji.
(Posl. Jiráček: Ne státní pokladna,
ale těžaři ať to zaplatí!) Ovšem
že. Nemáme nic proti tomu, budou-li kontrolovány
ceny v našich krámech a obchodech, ale ať jsou
kontrolovány také nahoře. Zejména
však reklamujeme silně pro náš střední
stav cíl rentability. Mají-li velké podniky,
sdružené v syndikátech a kartelech, právo
udělat si kalkulaci, spočítat režii,
v níž jest obsažena značná srážka
na úmor investic, na úmor strojů, a je jim
ještě dovolen občanský zisk na důkaz
prosperity, a podle tohoto výpočtu jsou upravovány
ceny produktů kartelových bez zřetele na
stabilisační bilance, pak totéž právo
žádáme pro sebe. Nic více a nic méně.
Co by to znamenalo, kdybychom šli do všech důsledků?
To by znamenalo rozpočet šenkýře, kováře,
obuvníka, krejčího atd. Mnozí řeknou,
že to je příliš těžké,
že to nejde. Odpusťte pánové, půjdu-li
nyní do všech důsledků. Je-li připuštěna
rentabilita pro velké, musí býti připuštěna
rentabilita i pro malé.(Výborně! -
Potlesk.) Mají-li právo se usnášet
na cenách a na svém výdělku, musí
toto právo býti dáno i živnostenským
společenstvům, obchodním gremiím atd.
Ostatně je patrno, že naše vláda je teprve
na počátku té třetí linie zájmového
hospodářství. Kdybychom nešli dál,
věřil bych hlasům polským, které
tvrdí o našem hospodářství, že
tu máme chaos, a věřil bych i hlasům
francouzským, které se shodují s Poláky.
Pokud to nedoděláme, tedy zde chaos opravdu budeme
míti. Přál bych si a přejeme si všichni,
aby to vláda dodělala.